اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 04-10-2009, 06:58 PM
الصورة الرمزية l0vely girl
l0vely girl l0vely girl غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

l0vely girl is on a distinguished road

السلام عليكم
ازيكو كلكوا .. يا رب تكونوا بخير .. ايه الاخبار معاكوا ف اليومين اللى عدوا
الكلية مملة جدا و محدش عارف حاجة خالص و الاعداد كبيرة جداااا ف المحاضرة زى ما قالت broken heart و التقسيم بتاع المجموعات كل لما اسأل حد يقول معرفش او يرميها على غيره من شئون الطلبة لقسم الكيمياء لقسم الفيزياء ( معرفش ايه علاقة الكيمياء بالفيزياء ) و ف الاخر قالوا ف قسم الكيمياء فى طريق الحرية و اصحابى راحوا انهارده عشان يسألو بردوه ميعرفوش اى حاجة و مفيش تقسيمات نزلت عندهم
لو سمحتوا اللى يعرف اى حاجة عن قسم الكيمياء يا ريت يقولها و انا كمان لو عرفت اى حاجة حابلغكم بيها
سلام

قديم 04-10-2009, 07:06 PM
broken heart2010 broken heart2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

broken heart2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة l0vely girl مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
ازيكو كلكوا .. يا رب تكونوا بخير .. ايه الاخبار معاكوا ف اليومين اللى عدوا
الكلية مملة جدا و محدش عارف حاجة خالص و الاعداد كبيرة جداااا ف المحاضرة زى ما قالت broken heart و التقسيم بتاع المجموعات كل لما اسأل حد يقول معرفش او يرميها على غيره من شئون الطلبة لقسم الكيمياء لقسم الفيزياء ( معرفش ايه علاقة الكيمياء بالفيزياء ) و ف الاخر قالوا ف قسم الكيمياء فى طريق الحرية و اصحابى راحوا انهارده عشان يسألو بردوه ميعرفوش اى حاجة و مفيش تقسيمات نزلت عندهم
لو سمحتوا اللى يعرف اى حاجة عن قسم الكيمياء يا ريت يقولها و انا كمان لو عرفت اى حاجة حابلغكم بيها
سلام
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يارب تكوني بخير وتشاركينا دايما بالنسبة لتقسيم المجموعات بتاعة المحاضرات في وحده الحاسب ولو بتسالي ع مجموعات السكشن فانا مش عارفة اللي قلوهولي في شئون الطلبة اني اسال في طريق الحرية فمش عارفة ازاي قالوا انهم ميعرفوش حاجة انا بردوا هروح اسال بكره ولو فيه جديد هبقا ابلغكم باذن الله
قديم 04-10-2009, 10:38 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة broken heart2010 مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يارب تكوني بخير وتشاركينا دايما بالنسبة لتقسيم المجموعات بتاعة المحاضرات في وحده الحاسب ولو بتسالي ع مجموعات السكشن فانا مش عارفة اللي قلوهولي في شئون الطلبة اني اسال في طريق الحرية فمش عارفة ازاي قالوا انهم ميعرفوش حاجة انا بردوا هروح اسال بكره ولو فيه جديد هبقا ابلغكم باذن الله

ميرسى يا broken heart انك رديتى عليا و ان شاء الله حروح اسأل بكرة اهو ع الاقل يبقى عرفت اى حاجة ف موضوع المجموعات ده لانى لغاية دلوقتى معرفش انا مج1 ولا مج2 ده طبعا غير مجموعات السكاشن و فعلا اصحابى راحوا سالوا ف طريق الحرية ملقوش حاجة خالص تخص المجموعات و بردوه روحى و اسألى زيادة تأكيد
كنت عايزة اسألك على حاجة (معلش استغلال بقا) انتى كنتى بتقولى ان ممكن اخد الورقة بتاعت ال gpa من وحدة الحاسب ف محرم بيه صح ؟ اصل انا مخدتهاش خالص لما نزلت من الشاطبى و مكسلة اروح اخدها من هناك ينفع اخدها من محرم بيه ؟ حاجة اخيرة بقا معلش الجدول مش مكتوب فيه اى سكاشن للكيمياء خالص يا ترى الجدول ده غلط و حيتعدل قريب ولا ايه النظام بالظبط
معلش يا broken heart طولت عليكى و يشرفنى اتعرف عليكى و نكون اصحاب كمان
قديم 05-10-2009, 12:52 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة l0vely girl مشاهدة المشاركة
ميرسى يا broken heart انك رديتى عليا و ان شاء الله حروح اسأل بكرة اهو ع الاقل يبقى عرفت اى حاجة ف موضوع المجموعات ده لانى لغاية دلوقتى معرفش انا مج1 ولا مج2 ده طبعا غير مجموعات السكاشن و فعلا اصحابى راحوا سالوا ف طريق الحرية ملقوش حاجة خالص تخص المجموعات و بردوه روحى و اسألى زيادة تأكيد
كنت عايزة اسألك على حاجة (معلش استغلال بقا) انتى كنتى بتقولى ان ممكن اخد الورقة بتاعت ال gpa من وحدة الحاسب ف محرم بيه صح ؟ اصل انا مخدتهاش خالص لما نزلت من الشاطبى و مكسلة اروح اخدها من هناك ينفع اخدها من محرم بيه ؟ حاجة اخيرة بقا معلش الجدول مش مكتوب فيه اى سكاشن للكيمياء خالص يا ترى الجدول ده غلط و حيتعدل قريب ولا ايه النظام بالظبط
معلش يا broken heart طولت عليكى و يشرفنى اتعرف عليكى و نكون اصحاب كمان
بصي يا قمر انتي ممكن تاخديها من محرم بيه عادي لانك بتقوليله رقم الجلوس وبينزلها من ع الجهاز وفيه بنات مكنش معاها مواد سمر كورس وقالولوا وجبهالهم عادي وبالنسبة للجدول فهو مظبوط والعملي بتاع الكمياء هيكون باذن الله الترم التاني والترم التاني هيكون فيه معظم العملي واطلبي اللي انتي عايزاها احنا هنا علشان نساعد بعض وان استفدت منكم كتير واتمني اكون افدتكم وع فكرة انا مليش اصحاب واتشرف بمعرفتكم جميعا وانتم اصحابي الفعليين حتي من قبل ما اشترك في المنتدي وكنت بستنا كل فرد فيكم وبضايق اوي لو حد غاب
قديم 05-10-2009, 11:07 AM
الصورة الرمزية Nogha
Nogha Nogha غير متواجد حالياً
عضو خبير

Nogha is on a distinguished road

يا جماعة صحيح انتو عرفتو ان جدول مبدأ علم الاقتصاد و تاريخ العلوم نزل فى محرم بك؟
و طبعا كل واحد يختار المعاد المناسب ليه و لجدوله و لراحته طبعا
بالنسبة لمبدأ علم الاقتصاد
السبت من 5-7 مدرج 3
الاحد من 5-7 مدرج 3
الثلاثاء من 5-7مدرج 4

بالنسبة لتاريخ العلوم
الاثنين من 5-7 مدرج 4
الاربعاء من 4-6 مدرج 4
الخميس من 4-6 مدرج 3
و طبعا كله فى محرم بك

اقتباس:
شكررررررررررا جدا يا نهي ايوة احنا كنا في محرم بيك وفعلا كلية كئيبة زي ما كانوا بيقولوا واللي ضايقني بجد ان عددنا في المحاضرة كان كبير اوي وكان نفسي اسمع الدكتور بس في حاجات كتير معرفتش اسمعها بسبب الدوشة والدكاترة مش مهتمين باننا نسمع ونفهم يارب يقسمونا بسرعة ويكون العدد قليل بس يانهي انتي ممكن تدفعي المصاريف دلوقتي عادي والدمغات بتجبيها من القسم بس انا شوفت بنات دفعت المصاريف والكتب ايوة ممكن تكون كلها في طريق الحرية لانهم قالونا كل حاجة تخص القسم هناك انشاء الله هبقا انزل واعرف كل حاجة من هناك
لا حول ولا قوة الا بالله
الدوشة لدرجة انكم مش عارفين تسمعوا الدكتور و هو بيشرح مش همه؟ ايه التهريج ده؟؟؟؟
ان شاء الله تتقسموا بسرعة يارب لأن فعلا كدة مش حينفع
بالنسبة للمصاريف انا مش عارفة اصلا ايه الاجراءات اللى بتتعمل
يعنى حروح شؤون الطلبة اللى فمحرم بك و اقولها على قسمى و بياناتى كلها و حطلعلى حافظة اخدها و اروح الحسابات. يا ترى هى دى الخطوات اللى تتعمل زى السنة اللى فاتت يعنى؟
و مرسى اوى ليكى يا قمر و معلش مدوخاكى معايا
قديم 05-10-2009, 03:52 PM
one way one way غير متواجد حالياً
عضو نشيط

one way is on a distinguished road

الحمد لله النهاردة اول مرة افهم محاضرة بتركيز ووضوح للدكتورة هناء همام بتدى ديناميكا حرارية ويارب تكون بتدى المجموعتين لان الصراحة شكلها دكتورة كويسة
فى حاجة تانية عايزة اسال عليها ايه نظام المصاريف وايه حكاية دمغات وحاجات نجيبها من طريق الحرية ياريت لو حد فهم حاجة او سال على اى حاجة بخصوص المصاريف والكتب يقول عشان اخلص من دوشة الفلوس دى
قديم 05-10-2009, 04:00 PM
عضو نشيط

[quote=Nogha;1660619]يا جماعة صحيح انتو عرفتو ان جدول مبدأ علم الاقتصاد و تاريخ العلوم نزل فى محرم بك؟
السبت من 5-7 مدرج 3
الاحد من 5-7 مدرج 3
الثلاثاء من 5-7مدرج 4

بالنسبة لتاريخ العلوم
الاثنين من 5-7 مدرج 4
الاربعاء من 4-6 مدرج 4
الخميس من 4-6 مدرج 3
و طبعا كله فى محرم بك

ايه المواعيد دى؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!
ده تهريج والله يعنى ان شاء الله عقبال ما اروح بتنا تكون الساعة بقت 7 ونص او احتمال كبير 8 ده مين ده اللى هيستنى لغاية 7 بالليل هما مش عارفين الكلية فين بالظبط ولا نسوا موقعها الاستراتيجى العريق جنب محطة مصر
مش هقول غير حاجة واحدة حسبى الله ونعم الوكيل وبنسبة 99 فى المية مش هحضر عشان اغلب المحاضرات بتكون الصبح يعنى مش هنزل 8 الصبح وارجع 8 بالليل هى ايه رحلة ؟!!!!
قديم 05-10-2009, 07:11 PM
عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياري تكونوا جميعا بخير انا هقولكم كل اللي عرفته بعد عناء طويل انا حسيت انهم حابين يدوخنا وخلاص المهم بالنسبة لمجموعات السكشن هتكون يوم الاربعاء بطريق الحرية عند مكتب الاستاذ سيد منصور و بالنسبة للمصاريف هتكون 190 والدمغات محدش عارف هتبقا كام بس ع العموم احنا بنجيبها من الخزنة اللي في قسم جيولوجيا الدور الارضي وعلشان ندفع المصاريف اولا نجيب الحافظة من شئون الطلبة وبعدين نجيب الدمغات من الخزنة زي ما قولتلكم وبعدين فية شباك كده مكتوب علية من فوق مصاريف 2 و3 و4 هنروح ندفع هناك ومطلوب صورتين واخيرا موضوع الكتب كتاب كيمياء عضوية في طريق الحرية الدور الاول ب40 جنية حجر بس وكتاب الالكترونيات بمعمل الفيزياء سنة تانية ب 50جنية حجز بس بردوا وكتاب الديناميكا هيكون في الشاطبي بمعمل الكيمياء الفيزيائية زي ما الدكتورة قالت بس مش عارفة بكام
قديم 05-10-2009, 07:17 PM
عضو نشيط

بصوا يا جماعة انا اعتقد انا الدمغات هتكون 10 جنية بالنسبة لقسم الكيمياء مش عارفة كل الاقسام كده ولا لانهم كانوا بيقولوا 10 كارنية فتقريبا كان قصدهم ع الدمغات لانهم في مكان تسدسد الرسوم بياخدوا 190 بس فاكيد ال10 ديه دمغات ونسيت حاجة كمان ان مفيش دفع مصاريف دلوقتي الدفع هيكون يوم السبت لان ورق الحافظة خلص من شئون الطلبة ولسه هيجبوه
قديم 05-10-2009, 07:20 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة one way مشاهدة المشاركة
الحمد لله النهاردة اول مرة افهم محاضرة بتركيز ووضوح للدكتورة هناء همام بتدى ديناميكا حرارية ويارب تكون بتدى المجموعتين لان الصراحة شكلها دكتورة كويسة
فى حاجة تانية عايزة اسال عليها ايه نظام المصاريف وايه حكاية دمغات وحاجات نجيبها من طريق الحرية ياريت لو حد فهم حاجة او سال على اى حاجة بخصوص المصاريف والكتب يقول عشان اخلص من دوشة الفلوس دى
ايوة صراحة دكتورة ممتازة بس متاكده انها اسمها هناء همام اصلي سمعتها حنان تمام
قديم 05-10-2009, 07:22 PM
عضو نشيط

اقتباس:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياري تكونوا جميعا بخير انا هقولكم كل اللي عرفته بعد عناء طويل انا حسيت انهم حابين يدوخنا وخلاص المهم بالنسبة لمجموعات السكشن هتكون يوم الاربعاء بطريق الحرية عند مكتب الاستاذ سيد منصور و بالنسبة للمصاريف هتكون 190 والدمغات محدش عارف هتبقا كام بس ع العموم احنا بنجيبها من الخزنة اللي في قسم جيولوجيا الدور الارضي وعلشان ندفع المصاريف اولا نجيب الحافظة من شئون الطلبة وبعدين نجيب الدمغات من الخزنة زي ما قولتلكم وبعدين فية شباك كده مكتوب علية من فوق مصاريف 2 و3 و4 هنروح ندفع هناك ومطلوب صورتين واخيرا موضوع الكتب كتاب كيمياء عضوية في طريق الحرية الدور الاول ب40 جنية حجر بس وكتاب الالكترونيات بمعمل الفيزياء سنة تانية ب 50جنية حجز بس بردوا وكتاب الديناميكا هيكون في الشاطبي بمعمل الكيمياء الفيزيائية زي ما الدكتورة قالت بس مش عارفة بكام
بجد بجد مش عارفة اقولك ايه يا broken heart
وفرتى عليا عناااااااااااااااء كبير اوى ربنا يجازيكى خير ان شاء الله
بس فعلا انا لما قريت اللى انتى كتباه حسسونى اكن الشاطبى وطريق الحرية ومحرم بك الثلاثة فى شارع واحد بجد حرام عليهم كده كتييييييييييير
وليه كتاب الديناميكاىفالشاطبى مش المفروض كل حاجة فى محرم بك او طريق الحرية
مش هقول برده غير حسبى الله ونعم الوكيل
قديم 05-10-2009, 07:23 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nogha مشاهدة المشاركة
يا جماعة صحيح انتو عرفتو ان جدول مبدأ علم الاقتصاد و تاريخ العلوم نزل فى محرم بك؟
السبت من 5-7 مدرج 3
الاحد من 5-7 مدرج 3
الثلاثاء من 5-7مدرج 4

بالنسبة لتاريخ العلوم
الاثنين من 5-7 مدرج 4
الاربعاء من 4-6 مدرج 4
الخميس من 4-6 مدرج 3
و طبعا كله فى محرم بك

لا حول ولا قوة الا بالله
الدوشة لدرجة انكم مش عارفين تسمعوا الدكتور و هو بيشرح مش همه؟ ايه التهريج ده؟؟؟؟
ان شاء الله تتقسموا بسرعة يارب لأن فعلا كدة مش حينفع
بالنسبة للمصاريف انا مش عارفة اصلا ايه الاجراءات اللى بتتعمل
يعنى حروح شؤون الطلبة اللى فمحرم بك و اقولها على قسمى و بياناتى كلها و حطلعلى حافظة اخدها و اروح الحسابات. يا ترى هى دى الخطوات اللى تتعمل زى السنة اللى فاتت يعنى؟
و مرسى اوى ليكى يا قمر و معلش مدوخاكى معايا
شكرا جدا يا نهي ان الصراحة مكنتش اعرف موضوع الجدول ده مش فعلا مواعيده وحشة جدا بس هما عملينه كده علشان يناسب جميع الطلبة في جميع الاقسام يارب بس مياخدوش غياب لاني اكيد مش هحضر
قديم 05-10-2009, 07:25 PM
عضو نشيط

اقتباس:
هناء همام ولا حنان تمام احنا هناسبها
المهم الشرح . الحمد لله الواحد لقى حد عنده ضمييييييييييييير عقبال الباقى يارب
قديم 05-10-2009, 09:50 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
بصي يا قمر انتي ممكن تاخديها من محرم بيه عادي لانك بتقوليله رقم الجلوس وبينزلها من ع الجهاز وفيه بنات مكنش معاها مواد سمر كورس وقالولوا وجبهالهم عادي وبالنسبة للجدول فهو مظبوط والعملي بتاع الكمياء هيكون باذن الله الترم التاني والترم التاني هيكون فيه معظم العملي واطلبي اللي انتي عايزاها احنا هنا علشان نساعد بعض وان استفدت منكم كتير واتمني اكون افدتكم وع فكرة انا مليش اصحاب واتشرف بمعرفتكم جميعا وانتم اصحابي الفعليين حتي من قبل ما اشترك في المنتدي وكنت بستنا كل فرد فيكم وبضايق اوي لو حد غاب
ميرسى يا broken heart على مجهودك بصراحة انا مش عارفة اشكرك ازاى بس لو ممكن تقوليلى فين مكان وحدة الحاسب لانى معرفش حاجة ف الكلية دى و بتوه فيها... على فكرة انا كمان مليش اصحاب و يا ريت اتعرف عليكى و نكون اصحاب بجد

اقتباس:
جزاكى الله كل خير لانك وفرتى علينا التعب عشان نعرف الحاجات دى من الكلية

اقتباس:
بصوا يا جماعة انا اعتقد انا الدمغات هتكون 10 جنية بالنسبة لقسم الكيمياء مش عارفة كل الاقسام كده ولا لانهم كانوا بيقولوا 10 كارنية فتقريبا كان قصدهم ع الدمغات لانهم في مكان تسدسد الرسوم بياخدوا 190 بس فاكيد ال10 ديه دمغات ونسيت حاجة كمان ان مفيش دفع مصاريف دلوقتي الدفع هيكون يوم السبت لان ورق الحافظة خلص من شئون الطلبة ولسه هيجبوه
انا لما سألت المصاريف كام ف شئون الطلبة قالوا 190 جنية غير 10 كارنيه غير 5 دمغات عن كل معمل

اقتباس:
عندك حق فعلا يا وان واى انهارده اول مرة افهم كويس من محاضرة و يا رب الدكتورة تكون بتدى المجموعتين عشان نعرف نحضر ف اى ميعاد منهم

اقتباس:
و انا سمعتها هناء همام ع العموم مش فارقة المهم ان شرحها كويس
قديم 05-10-2009, 10:16 PM
الصورة الرمزية shado_ram
shado_ram shado_ram غير متواجد حالياً
عضو جديد

shado_ram is on a distinguished road

اقتباس:
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
فعلا جزاك الله خيرا اختى الكريمه على المجهود الرائع . بس استفسار صغير هنعمل كارنيه جديد لسنه 2 ولو فيه هنعمله فين في محرم بك ولا الشاطبى؟ والمصاريف هندفعها فى الشاطبى ولا محرم بك؟

واحب اضيف انى روحت طريق الحريه يوم الاحد وسالت على السكاشن فى اوضة التحضير قالولى الدور الثانى
قالو الاسماء لسه منزلتش ؟نزلت الدور الاول عند دكتور سيد منصور قالولى الاسماء ان شاء الله هتنزل يوم الاربعاء زى ما حضرتك قولتى وان ماكنش هيكون يوم السبت ان شاء الله .
الشاهد ايه! ان الكليه تتميز باهمال غير طبيعى المفروض ان الاسماء والمجموعات تكون مقسمه قبل الدراسه باسبوع وتكون فى محرم بك والمعلومات كلها تكون موجوده عند شئون الطلبه لان الكليه كلها عند 2 بس العميد والوكيل ومش متواجدين احيانا ولازم يكون هناك فريق ارشاد مؤقت (ان شاء الله يكون من اتحاد الطلبه)عشان يعرفو الطلاب الجدد الاماكن والمعامل لان بجد المبانى كلها شبه بعض . كمان المايكات بايظه وبيغيروها فى اليوم الاول او الثانى ..................الا تتفقون معى فى ذلك.
وانا اسف انى طولت عليكم ....اصلح الله احوالنا ونفع بنا الامه
......وان صيرت احمد لى نبيا

العلامات المرجعية