اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 13-01-2015, 09:56 PM
الصورة الرمزية هبــة أحمـد
هبــة أحمـد هبــة أحمـد غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

هبــة أحمـد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedelfangary مشاهدة المشاركة
انا عارف ان الصحيان في الشتا صعب .. لكن هوا ايه الفرق بين اللي بيجيبوا تمانينات واللي بيطلعوا الاوائل .. انه ضغط على نفسه شوية وقهر ملذاته .. والحل الوحيد لكده انك اول ماتقومي انك متفكريش في البرد والنوم تقومي علطلول وتقومي تصلي مباشرة .. متديش فرصة لنفسك في التفكير اصلا .. علشان المخ اصلا بيعمق الشعور كل ما تفكري فيه .. فانتي اكسري الحاجة دي ..
واحسن ابدأي راجعي من دلوقت .. واعملي جدول انك تراجعي 3 او 4 مرات على الاقل لكل مادة ..
بالتوفيق ..
دعواتك ..
ربنا يعدى الشتا دى على خير

شكراااااااااا يا دوك

جزاك الله خيرااااااا

أكبـــر نجــآح يمكــنك أن تحققـــه هو ان تعيــــش العــمر متفـــآئــل!
قديم 14-01-2015, 08:33 AM
واثقه واثقه غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

واثقه is on a distinguished road

بارك الله فيك ذ احمد وشكرا لحضرتك
قديم 14-01-2015, 11:03 AM
أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر is on a distinguished road

اقتباس:
انا بعتذر عن التأخير .. انا هاخد تعليق حضرتك نقطة نقطة ..
لا ابدا عادي اصلا حضرتك كتر خيرك اوي انك بتساعدنا ربنا يجعله في ميزان حسناتك

بالنسبة انك تقدري تخلصي 3 مواد في أسبوع .. ده متوقف على المواد نفسها .. يعني لو ممكن نقول الكيميا والفرنساوي والجيولوجيا .. ممكن جدا في أسبوع .. وممكن عربي وانجلش لكن بتركيز شديد .. وليه تضغطي نفسك كده .. متندفعيش أوي علشان متمليش .. لكن انك تزاكري 3 مواد في اسبوع ممكن جدا .. لكن الحكاية عايزه تركيز .. ومش حاجة خيالية ولا حاجة ..
لو كدا يبقي تمام
انا معاكي ان التغيير لازم يكون من داخلك انتي .. واحسن طريقة لتقوية العزيمة والارادة .. هي طريقة الثواب والعقاب .. بمعنى انك تحطي لنفسك خطة معينة تمشي عليها
المشكلة هنا اني مش عارفة ابدأ منين ولا المفروض دلوقتي اعمل ايه بالظبط !
.. ويكون مع الخطة دي عقاب قوي .. يعني ولنفرض انك هتزاكري يونتين انجلش أو فصل كيميا .. ولو مخلصتيش الحاجات دي تحطي العقاب مثلا انك تزودي عليهم حاجةاصعب منهم ولنفرض زيادة فصل كيميا ويونت انجلش في نفس اليوم .. وتعاملي مع الوقت ان الامتحان بكره .. وان الحاجة دي بتشوفيها لاخر مرة .. اوك هحاول ان شاء الله اطبق الكلام دا بس لما اعرف خطة المذاكرة الاول

نيجي بقا للحكاية المهمة .. عدم ادراكك بأهمية الوقت ..
انا قبل اي حاجة هطلب منك اعترافك بالتقصير ..
معترفة
تاني حاجة عايز اطلبها منك انك متقعديش تكرري انك قصرتي وانك وانك .. الماضي خلاص مش هيرجع .. ولسه معاكي 4 شهور .. ممكن تحصل فيهم المعجزات .. وعلى فكرة اغلب الناس في ثانوية عامة بيبدأوا مذاكرة صح من شهر واحد ..
وانا بصراحة عاجبني عدم القلق ده .. لكن اللي مش عاجبني هوا عدم ادراك اهمية الوقت والمرحلة ..
طيب الحل !!
انا عايزك تتخيلي نفسك بعد 10 سنين وانتي بنفس جهدك ده .. هل من الممكن انك تكوني طبيبة .. هل من الممكن تكوني اي حاجة حلوة .. بنفس مستواكي ده .. مظنش ..
عايزك تتخيلي يوم النتيجة .. هيكون شعورك ايه وانتي رايحة تقولي لاهلك انك جبتي مجموع وحش .. هيكون منظرك ازاي وانتي بتقولي كده .. اظنك اتصدمتي من التفكير بس .. فما بالك لما تعيشي اللحظة دي .. احنا مش عايزين نوصل لكده ..
نقفل الشباك الكئيب ده ..
تخيلي نفسك يوم النتيجة وانتي جايبة المجموع اللي بتحلمي بيه .. ورايح تقولي لاهلك على درجتك .. ووالدتك فرحانه هيا ووالدك وبيقولو بفخر بنتي رفعت راسي وجابت المجموع الفلاني ..
وامش بالزمن شهر كمان وانتي بتكتبي استمارة الرغبات .. وبتحطي كل كليات الطب في الجمهورية وتكتبي الكلية اللي نفسك فيها بقلب جامد ..
تخيلي بعد 10 سنين برضو .. وانتي دكتوره بتحضري ماجستير واسمك مكتوب على العيادة بتاعتك .. وليك وضع اجتماعي مميز ..
مش نفسك تكوني كده ..
طيب ازاي هتكوني كده وانتي متعرفيش قيمة الوقت وقيمة الساعات اللي بتعدي وقيمة المرحلة اللي انتي فيها ..
زي ما تزرعي زي ما هتحصدي ..
حضرتك معاك حق لاني في اول السنه زرعت افكار سلبيه واديني بحصد اهو زي ما حضرتك قولت : في طلبة بيكرروا الفكر السلبي ده وبيرددوه فبيتحول لاعتقاد .. يعني هيعمل حاجة مسلمة مش هتتغير بعد كده الا بصعوبة ..
اشتغلي بجد وباخلاص .. اعملي المستحيل .. زاكري باقصى قدرة ليكي .. وخليكي متتوتريش .. التوتر مش حلو لكن الوحش صح هو عدم الاحساس بالوقت ..
واحسن طريقة علشان تحسي بالوقت .. هيا الجداول .. وتكون كل حاجة بالثانية حتى النوم حتى الأكل .. انا مقصدش تكوني آلة لكن أقصد تكوني ملتزمة بالجدول ..
انا فاشلة في حكاية الجداول دي بصراحك بعملهم و برميهم
وعلى العموم بعتذر من التأخير أولا وعن اللهجة القاسية ثانيا
واي استفسار او مساعدة انا تحت امركم
جزاك الله كل خير وانا استحق اللهجة القاسية
قديم 14-01-2015, 01:51 PM
الصورة الرمزية ahmedelfangary
ahmedelfangary ahmedelfangary غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ahmedelfangary will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر مشاهدة المشاركة
جزاك الله كل خير وانا استحق اللهجة القاسية
وحزيت كل خير .. وحضرتك متستحقيش اللهجة القاسية ولا حاجة .. وانا بعتذر مرة تاني عن كده ..
حضرتك بتقولي انك مش عارفة تبدأ منين .. ده لانك مش محدد خطة مزاكرة .. لو مش هتقدري انا بامكاني اعملكم خطة بحيث تخلصوا مراجعة على نص 3 .. ويكون معاكي النص التاني واربعة وخمسة .. بحيث نكون في الامان ..
واما في انك مبتمشيش على الجداول .. انا قلت الحل اللي هوا طريقة الثواب والعقاب .. ومش عارف هل فيه حل غير كده ولا لأ .. وكل ما تلاقي عزيمتك بتقل اتخيلي نفسك في الحالتين اللي قولتهم ..

دعواتك ..
بالتوفيق ..
قديم 14-01-2015, 11:08 PM
ياسر يسري عبد المنعم. ياسر يسري عبد المنعم. غير متواجد حالياً
عضو جديد

ياسر يسري عبد المنعم. is on a distinguished road

السلام عليكم
بكل صراحة هذا الموضوع تحفه .. بجد ربنا يوفقك يا دكتور أحمد ويجعلك حريص علي دينك اولا وقبل كل شئ وعلي مصالحك الدنيويه
وربنا يزيد حضرتك إيمان ويزيد حضرتك علم وعمل ..
انا هقول حكايتي بسرعه
انا السنه اللي فاتت كنت في تالته ثانوي ومدخلتش امتحانات اي مادة وانا معرفش ده حصل ازاي الحمد لله علي كل حال
خلينا في السنه دي انا تقريبا كده مش بذاكر بس سبب التوبيك ده بعد فضل ربنا بدأت اذاكر بس خايف لا مقدرش اخلص المواد
ومش عارف انظم وقتي ده غير انا اللي حواليا منتظرين مني نتيجة عالية على اساس إني عدت السنه كما إنى والحمد لله من المتفوقين الاوائل فى السنوات اللى قبل كده كلها
فده كله ضغط عليا وبردو مساعدة الاسرة مش هي المساعدة المنتظره .. المهم انا عايز من حضرتك شوية نصايح
ويا ريت لو حضرتك هتقدر تعملي جدول .. لو ممكن اقول لحضرتك علي مواعيد دروسي وتعملي جدول هكون ممتن جدا
منتظر الرد
واسف علي الاطاله
وجزاك الله كل خير ووفقك وسدد خطاك وجعلني وإياك ممن يطيعوا الله ورسوله وجمعنا في الفردوس الاعلي مع المصطفي صلي الله عليه وسلم
قديم 15-01-2015, 12:00 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر يسري عبد المنعم. مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
بكل صراحة هذا الموضوع تحفه .. بجد ربنا يوفقك يا دكتور أحمد ويجعلك حريص علي دينك اولا وقبل كل شئ وعلي مصالحك الدنيويه
وربنا يزيد حضرتك إيمان ويزيد حضرتك علم وعمل ..
انا هقول حكايتي بسرعه
انا السنه اللي فاتت كنت في تالته ثانوي ومدخلتش امتحانات اي مادة وانا معرفش ده حصل ازاي الحمد لله علي كل حال
خلينا في السنه دي انا تقريبا كده مش بذاكر بس سبب التوبيك ده بعد فضل ربنا بدأت اذاكر بس خايف لا مقدرش اخلص المواد
ومش عارف انظم وقتي ده غير انا اللي حواليا منتظرين مني نتيجة عالية على اساس إني عدت السنه كما إنى والحمد لله من المتفوقين الاوائل فى السنوات اللى قبل كده كلها
فده كله ضغط عليا وبردو مساعدة الاسرة مش هي المساعدة المنتظره .. المهم انا عايز من حضرتك شوية نصايح
ويا ريت لو حضرتك هتقدر تعملي جدول .. لو ممكن اقول لحضرتك علي مواعيد دروسي وتعملي جدول هكون ممتن جدا
منتظر الرد
واسف علي الاطاله
وجزاك الله كل خير ووفقك وسدد خطاك وجعلني وإياك ممن يطيعوا الله ورسوله وجمعنا في الفردوس الاعلي مع المصطفي صلي الله عليه وسلم
كويس انك بدأت تزاكر .. ومتخفش من حاجة محصلتش .. النتيجة لسه مستقبل هل حضرتك اطلعت على المستقبل علشان تقدر تقول النتيجة حلوة ولا وحشة .. انتا ابذل اقصى جهد وسيب الامر لله .. وربنا بيقول ( ان الله لا يضيع أجر من أحسن عملا ) لكن اهم حاجة انك تبدأ .. وكل ما تيجي تهمل في المزاكرة افتكر ان في ناس كتير حاطة املها فيك .. واتخيل نفسك وانتا جايب مجموع عالي وفرحان ومفرح اهلك ..
اما انك تعمل جدول .. فانا هنزل الدرس الجاي قريب ان شاء الله اللي هوا عن المزاكرة الفعلية .. وان شاء الله هيكون فيه تنظيم الجداول ..
يارب أكون افدتك ..
ربنا يوفقك .. دعواتك ..
واي مساعدة انا تحت امرك ..
قديم 15-01-2015, 01:58 AM
عضو ممتاز

الدرس التالت ::
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، وبعد ::
اتكلمنا الدروس اللي فاتت على التأهيل النفسي والديني .. أما الدرس ده هتكلم عن مرحلة المزاكرة الفعلية اللي هقسمها لتلت أقسام
1- ماقبل المذاكرة
2- مرحلة المذاكرة
3- ما بعد المذاكرة
أولا :: ما قبل المذاكرة ..
انتا قبل ما تزاكر لازم تكون عامل شوية حاجات صغيرين .. قبل اي حاجة لازم اكون مجهز المكان كويس جدا .. يكون مكان هادي ( مش بقول كلف نفسك ) وفر الظروف حسب المتوفر عندك ..
لازم يكون فيه مكتب تزاكر عليه .. ويكون ضهرك مرتاح وانتا بتزاكر .. ومتكونش منحني .. وحاول متزاكرش والحيطة في وشك .. علشان متدايقش بسرعة .. حاول يكون في تهوية كويسة علشان يكون في تجديد للهوا في الأوضة .. ومتتخنقش ..
حاول تزاكر بعيد عن السرير علشان متحسش بالنوم حتى لو لسا قايم لان وجود السرير جنبك .. ممكن يلعب دور في النوم .. اياك واياك تزاكر على السرير او على كنبة .. اياك .. لانك ربع ساعة بالكتير وهتنام وكده هيكون يوم ضاع .. لازم يكون المكان هادي جدا .. يعني مش تروح تزاكر قدام التلفزيون .. ربنا سبحانه وتعالى بيقول ( ما جعل الله لرجل من قلبين في جوفه ) .. معنى كده ان اتجاه تفكيرك واحد مش أكتر ..
حاول تعزل نفسك عن المشاكل .. يعني ملكش اي علاقة باللي بيحصل في البيت ( مش تنعزل ) لكن متعملش فيها الشهم .. انا مش بنكر الشهامة وتقعد تحل في مشاكل الناس .. ملكش دعوة بأي مشكلة .. يعني اعزل نفسك تماما عن المشاكل .. يعني المزاكرة حاجة والمشاكل حاجة .. احنا لازم ندي كل حاجة حقها والمشاكل ليها يوم ان شاء الله تتحل .. حاول تزاكر لوحدك .. لان لو هتزاكر مع غيرك هتكون سهرة مش مزاكرة .. زاكر لوحدك ( انا بفضل كده ) ..
المكتب لازم يكون فاضي وعليه الكتاب اللي هتزاكره .. والاقلام اللي بتحتاجها .. وياريت تكون الاقلام مريحة وسلسة في الكتابة .. يعني جهز كل ادواتك .. ومتحطش الكتب كلها قدامك .. علشان متحسش انك معملتش حاجة .. حطها على السرير او في الدرج او في اي مكان ..
حاول متسمعش اي حاجة وانتا بتزاكر .. او اسمع قرآن بس يكون الصوت واطي .. واياك تسمع أغاني .. لانها حرام .. حاول متحطش في بالك اي حاجة من الملهيات يعني متكنش قاعد تزاكر وانتا في بالك هتنزل تعلب شوية كده .. لأ انسا الملهيات والرغبات دي .. ومتحطش اي حاجة تشغلك جنبك .. يعني حاول تقفل الموبايل اثناء المزاكر .. او اي حاجة غيره .. وانتا عارف نفسك ..
ثق في قدراتك .. يعني متقولش انا مش بفهم انا مش بحفظ .. انا وانا .. انتا زيك زي اي شخص عبقري لكن العبرة بالاجتهاد واستغلال القدرات .. ومتخليش التجارب الفاشلة سابقا ئتأثر عليك سلبا .. بس خليها تأثر ايجابا بمعنى انها تخليك تزاكر اكتر وتزود جهدك في المزاكرة ..
لازم تكون نايم كويس .. ولو عندك اي مشكلة سواء في النظر او صداع او غيره لازم تعالجها .. ولازم تكون مشبع حاجاتك يعني تكون شبعان مش اوي يعني .. وحاول تبعد عن الوجبات اللي فيها دهون ..
حط في بالك انك بتتحدى اللي حواليك لو بيقولوا عليك فاشل .. وانك بتحقق امل اللي حواليك .. حط في بالك انك بتتحدى الكتاب ده .. قول لنفسك الكتاب ده هوا اللي هيحدد مصيري .. صدقني هتلاقي نفسم عايز تزاكر من غير ما توقف ..
اوعى تفكر في الامتحان خالص .. واوعى تفكر في النتيجة .. لكن اشتغل على الاتنين دول انك تحقق اعلى حاجة في ساعة حصولهم .. انتا تحط في بالك انك هتبذل اقصى جهدك .. وربنا ان شاء الله مش هيضيع مجهودك .. زي ما ربنا بيقول ( ان الله لا يضيع أجر من أحسن عملا ) ..
لازم متتوترش .. ومتشاركش مشاكلك مع حد يعني مش تيجي تقعد تزاكر ربع ساعة وتدايق وتروح مكلم صاحبك ( خصوصا التليفونات في شهر 2 بتكتر ) انا زهقان ان مش عارف ازاكر .. احنا قلنا قبل كده " كن نفسك " ..
اعرف ان الرقم اللي جنب العلامة دي (%) هوا اللي هيحدد مصيرك .. وحط في بالك انك هتجيب 100% مش اقل .. ومن الغلط انك تحط في بالك نسبة اقل من كده لانك غالبا هتجيب اقل من كده ..
لو تقدر تزاكر وفيه حد جنبك .. يكون احسن مش قصدي يزاكر معاك .. ويا سلام لو اكبر منك .. علشان متسرحش .. وبمناسبة السرحان .. أنا قولت تعزل نفسك عن العالم علشان متسرحش ..
حدد هدفك .. سواء وقتي أو بعيد المدى بالجداول .. يعني انتا هتقول انا رايح ازاكر الفصل الفلاني في المادة كزا .. وانا بزاكر علشان اجيب مجموع عالي وافرح اهلي واخدم بلدي وديني .. وتخلص نيتك .. وفي دعاء ممكن تقوله قبل المزاكرة هوا :
( اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلا وأنت تجعل الحزن إذا شئت سهلا )
ثانيا :: أثناء المزاكرة ..
أنا دلوقت هزاكر وفق الجدول اللي انا عامله .. بس فيه حاجة نتفق عليها .. نخلي وقت المزاكر مزاكرة والراحة راحة .. يعني انتا ممكن تزاكر ساعة ونص وتريح ربع ساعة .. بس تكون ساعة ونص صح .. ومتبصش للمزاكرة على انها كم وقت .. بصلها على انها كم وطريقة .. يعني العبرة بالانجاز مش الوقت .. يعني مش تقعدلي 8 ساعات وانتا بتزاكر في صفحتين .. هنتفق على حاجة ان معدل انجاز الساعة الواحدة هوا 4 صفحات او تلاتة وبرضه بقول ان ده متوقف على طبيعة المادة .. يعني ممكن تفهم فصل فيزيا بحالة في ساعة او ساعة ونص .. وممكن تقعد ساعة متخلصش صفحة .. لكن هيا متوقفة من صفحة لاخرى ومن مادة للتانية .. لكن اهم حاجة متسيبش الصفحة او الجزء غير لما تتقنها 100% .. حاول تتعامل مع الصفحة او الجزء انك مش هترجع ليها تاني .. ان دي اخر مرة تشوف فيها الصفحة دي ..
وعايزين نمشي بنظام السريع المفيد .. يعني انجز اكبر انجاز في اقل وقت بدون ما تضغط على نفسك او تضغط نفسك علشان ميكونش في ضغط على الذاكرة والدماغ .. لان لو حصل كده هيكون فيه عملية مسح عشوائي للحاجات دي .. وهتعمل حاجة اسمها الذاكرة المؤقتة .. وبمجرد ما هتقفل الكتاب هتنسى كل حاجة ..
انا عايز منك حاجة انك تشتري روزمة ورق سعرها تقريبا 25 جنيه مش اكتر .. ومزاكرتنا هتكون على الورق ده .. اي حاجة هتحفظها لازم تكتبها .. مش بقول تكتب الصفحة كلها في الورقة .. وان كنت افضل ده في مواد زي الجيولوجيا .. بس لازم تتعود على طريقة الامتحان .. تدرب على جميع انواع الأسئلة .. اوعى تسيب اي سؤال .. لازم تحل كل حاجة .. لازم تحل كتير جدا لان ده هوا اللي هيحدد مستواك وهيحدد انتا انجزت ولا لأ او اتقنت الجزء ده ولا لأ..
حاول تهتم بامتحانات الدروس .. لانها هتحدد مستواك .. مش معنى كده انك تحبط منها .. لأ .. تعرف غلطك وتصححه .. وتزود جهدك لو اخفقت .. ولو بتجيب درجات حلوة استمر وزود من جهدك ..
انا عارف ممكن في البداية يكون في صعوبة في المذاكرة .. او الحفظ او اي حاجة .. ده لو انتا مش متعود على المزاكرة باستمرار .. وفي ملحوظة كده .. احنا هنقسم اليوم لتلت اجزاء .. او تلت تمنيات .. اول 8 ساعات النوم واوعى تيجي عليهم .. وبعديهم 8 ساعات الدروس وان كنت بشوف دي كتير .. وحاول الدرس اللي مش محتاجه او مش مستفيد منه سيبه .. التمانية الاخرنيين دول هما اللي باقيين ليك علشان تشتغل فيهم .. يعني مفيش مجال تاخد منهم ..
اما المزاكرة الفعلية هتكون مقسمة لـ 4 أقسام ::
1- التصفح .. نظرة سريعة للجزء المطلوب في خمس دقايق بالكتير .. علشان تعرف انتا هتزاكر ايه .. مش معقولة هتدخل في حاجة انتا مش عارفها ..
2- الحفظ والاستيعاب .. يعني بمعنى اصح هتدخل في المنهج كده تحفظ وتفهم .. وانا بقول اوعى تحفظ بدون فهم .. يعني افهم الاول والحفظ يكون بالنسبالك يكون مجرد صيغة .. علشان تكسب المصحح .. لان بصراحة المصحح بيحب الكراسة اللي بتكون قريبة جدا من الكتاب .. واياك تحفظ بدون ما تفهم لانك بمعنى اصح هتكون زي اللي بيحفر في ميه ..
3- التسميع .. وقلنا التسميع ده هيكون على الورق الابيض .. وتكون بتتكلم وانتا بتسمع .. وفي مواد لازم فيها كده .. زي الانجلش علشان تعرف نطق الكلمة .. احنا مش مش عايزين لغة ورق ودي المشكلة لنقص الممارسة للغة .. احنا عايزين نتعلم لغة نعرف نتكلم بطلاقة ..
4- الحل .. وده المقياس الرئيسي .. حليت صح يبقى اتقنت .. محلتش .. مش تحبط بقا وتدايق .. وتقعد مكتئب .. لأ ارجع زاكر تاني وشوف غلطك ..
ومتحلش في الكتب علشان تحل كزا مرة .. واياك والحل الشفوي .. لازم تكتب علشان المعلومة تثبت في دماغك .. وحاول تعمل محاكاة لورقة الامتحان .. بس ده ميخلكش تزاكر التلخيصات اللي هيا عاملة المادة علل ومامعنى وعرف وكده .. لأ انتا تزاكر المادة كاملة من الكتاب ..
وزاكر من مصدر واحد .. يعني مش تقعد تزاكر عربي تمسك الاضواء تحلها وبعدين الامتحان وبعدين الرسالة وبعدين مذكرات فلان .. لأ .. وحد المصدر .. علشان تقدر توفق بين المواد كلها ..
متفكرش في الامتحان سهل ولا صعب .. بص انتا ملكش علاقة بكده .. انتا يهمك انه من الكتاب وانتا بتزاكر الكتاب .. واتعود على جميع أنواع الأسئلة .. واغلب الكتب بيكون فيها حاجة اسمها على ما افتكر مهارات التفكير العليا .. اوعا تسيبها .. لانها بتشغل مخك وبتعودك على انواع التفكير العليا .. ومتقعدش في السؤال ربع ساعة ..
وفي حاجة نسيت اقولها .. زاكر بالساعة يعني حط ساعة قدامك .. أو اشتري ستوب ووتش ( سعرها تقريبا 15 جنيه ) .. او ممكن تكون في الموبايل .. وشغلها .. وشوف انتا بتحل السؤال في كام دقيقة .. واعرف انتا هتقدر تحل السؤال في قد ايه .. ونسق بينه وبين وقت الامتحان .. وحاول توصل لوقت قياسي في الحل ..يعني اقل وقت ممكن ..
واوعا الوقت يخدعك .. ولو مادة اخدت وقت كتير وهتاخد وقت من المواد التانية .. خلي ليها وقت مخصص .. وابدأ المزاكرة بالمواد الصعبة اللي بتكرهها وخلي السهل او اللي بيتحبه علشان متتخنقش ..
انا كده خلصت جزئين من مرحلة المزاكرة الفعلية .. باقي جزء ما بعد المزاكرة ان شاء الله اخلصه البوست الجاي ..

واعذروني على التأخير وعدم التتابع ..
دعواتكم .. ربنا يوفقكم ..

قديم 15-01-2015, 06:29 AM
أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

أمــلــي فــ ربنـــا كبيــــر is on a distinguished road

اقتباس:
وحزيت كل خير .. وحضرتك متستحقيش اللهجة القاسية ولا حاجة .. وانا بعتذر مرة تاني عن كده ..
حضرتك بتقولي انك مش عارفة تبدأ منين .. ده لانك مش محدد خطة مزاكرة .. لو مش هتقدري انا بامكاني اعملكم خطة بحيث تخلصوا مراجعة على نص 3 .. ويكون معاكي النص التاني واربعة وخمسة .. بحيث نكون في الامان ..
واما في انك مبتمشيش على الجداول .. انا قلت الحل اللي هوا طريقة الثواب والعقاب .. ومش عارف هل فيه حل غير كده ولا لأ .. وكل ما تلاقي عزيمتك بتقل اتخيلي نفسك في الحالتين اللي قولتهم ..

دعواتك ..
بالتوفيق ..
لا محصلش حاجة للاعتذار
و ياريت حضرتك تنزل الخطة دي قريب
قديم 15-01-2015, 11:25 AM
عضو جديد

ايه رأي حضرتك في المذاكرة على ورق اصفر بس غير مسطر (بدون سطور)
قديم 15-01-2015, 11:51 AM
الصورة الرمزية اشرف ع
اشرف ع اشرف ع غير متواجد حالياً
عضو نشيط

اشرف ع is on a distinguished road

جزاك الله كل خير
قديم 15-01-2015, 09:20 PM
حلمي الاولي علي الجمهوريه حلمي الاولي علي الجمهوريه غير متواجد حالياً
عضو جديد

حلمي الاولي علي الجمهوريه is on a distinguished road

السلام عليكم
شكرا لحضرتك علي الموضوع وعلي المساعده
جزاك الله خيرا
انا بقي طالبه في 3 ثانوي علمي علوم كنت متفوقه زمان في الابتدائيه والاعداديه ومن الاوائل لكن دخلت الثانويه بدات اكسل واقول هذاكر في سنه تالته
هتنصدم حضرتك لما تعرف اني بعيد سنه تالته يعني دلوقت المفروض اكون في اولي جامعه
انا السنه ال فاتت مادخلتش امتحانات نهائيا لاني جيت في شهر 4 عندي خوف واحباط وتعبت وانهرت وطبعا ده لانيمكنتش جاهزه لاي حاجه ولا أي امتحان
والناس مكنتش مصدقه لدرجه ان في ناس قالو دي اكيد معمول ليها سحر علشان مستحيل دي ماتتدخلش الامتحان حتي المدرسين بتوع اعدادي قالو كدا
محدش كان مصدق بس انا اعترف بالتقصير والكسل
طبعا المفروض ال زيي تبقي اتعلمت من غلطها وكانت المفروض تبدا صح وتذاكر اول باول وخصوصا ان اهلها ناس علي قد حالهم بيتحملوا اعباء وهم ومصاريف سنه كمان
لكن ده محصلش وعدت سناريو السنه ال فاتت تاني
دلوقت احنا في نص 1 وانا مش جاهزه ولا مذاكره حاجه والمفروض اني بحلم اكون الاولي علي الجمهوريه ولكن بحالتي دي كل حاجه هتضيع منيانا لحد دلوقت لم اتقدم بخطوه واحده نحو حلمي
ولكن مع ذلك لا اقدر ان اتخلي عن حلمي ولا اقدر حتي ان اتخيل انني لن احققه
في بعض اللحظات كدت افقد الامل ولكن اهلي هم السبب في انني احاول جاهده ان اجد حلا وان لا افقد الامل
فاهلي انا املهم الوحيد وحين اري الامل في عين امي
وعندما تقول لي انا افخر انكي ابنتي وساظل افخر بذلك طول عمري وانا متاكده انكي ستحققين حلمي واملنا فيكي
ساعتها بحس اني وحشه اوي وبتمني اموت ميت مره ولا اني اخذلهم
انا عارفه اني استاهل الاسلوب القاسي من الجميع ولكن انا متعبه للغايه واطلب استغاثه ارجوووكم فليساعدني احدكم ارجوكم فليخرجني احد من هذا الضياع
اسفه علي الاطاله ولكني فعلا احتجت للكلام
قديم 15-01-2015, 09:38 PM
حلمي الاولي علي الجمهوريه حلمي الاولي علي الجمهوريه غير متواجد حالياً
عضو جديد

حلمي الاولي علي الجمهوريه is on a distinguished road

بالنسبه للمواد فاعتبرني هبدا من الصفر لان حتي الماده الكويسه فيها شويا لسه ماحلتش عليها كتير
يعني باختصار انا مش راضيه عن نفسي في أي ماده ممكن تعملي جدول خاص ليا وخليه قاسي شويا يمكن اقدر اخلص حاجه واحقق هدفي
بالنسبه للمواعيد
السبت..... درس احياء الساعه 6ونصف صباحا..... ودرس كيمياء الساعه 8ونصف صباحا..... ودرس عربي الساعه 11ونصف صباحا يعني اليوم ده هبقي في البيت الساعه2 ونصف مساءا
الاحد......درس انجليزي الساعه 6 ونصف صباحا وبافي اليوم فاضي
الاتنين..... درس فيزياء الساعه 10 صباحا....ودرس فرنساوي الساعه 12 مساءا ...... ودرس جولوجيا الساعه 1 مساءا...... ودرس عربي الساعه 3 مساءا يعني يوم مضروب المهم ببقي في البيت الساعه 5 ونصف
الثلاثاء......درس كيمياء الساعه 2 ونصف مساءا واليوم فاضي
الاربعاء درس انجليزي 6 ونصف صباحا واليوم فاضي
الخميس نفس دروس الاتنين
والجمعه اليوم فاضي

طبعا هتلاقي عندي وقت كبير ولكن انا لا استغله بالعكس يضيع في حاجات غير مفيده
سااااعدني ارجوووك اعلم اني سوف اتعبك معي ولكن استحلفك بالله ان تساعدني
قديم 17-01-2015, 03:29 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلمي الاولي علي الجمهوريه مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
جزاك الله خيرا
انا بقي طالبه في 3 ثانوي علمي علوم كنت متفوقه زمان في الابتدائيه والاعداديه ومن الاوائل لكن دخلت الثانويه بدات اكسل واقول هذاكر في سنه تالته
انا السنه ال فاتت مادخلتش امتحانات نهائيا لاني جيت في شهر 4 عندي خوف واحباط وتعبت وانهرت وطبعا ده لانيمكنتش جاهزه لاي حاجه ولا أي امتحان
والناس مكنتش مصدقه لدرجه ان في ناس قالو دي اكيد معمول ليها سحر علشان مستحيل دي ماتتدخلش الامتحان حتي المدرسين بتوع اعدادي قالو كدا
طبعا المفروض ال زيي تبقي اتعلمت من غلطها وكانت المفروض تبدا صح وتذاكر اول باول وخصوصا ان اهلها ناس علي قد حالهم بيتحملوا اعباء وهم ومصاريف سنه كمان
دلوقت احنا في نص 1 وانا مش جاهزه ولا مذاكره حاجه والمفروض اني بحلم اكون الاولي علي الجمهوريه ولكن بحالتي دي كل حاجه هتضيع منيانا لحد دلوقت لم اتقدم بخطوه واحده نحو حلمي
في بعض اللحظات كدت افقد الامل ولكن اهلي هم السبب في انني احاول جاهده ان اجد حلا وان لا افقد الامل
وعندما تقول لي انا افخر انكي ابنتي وساظل افخر بذلك طول عمري وانا متاكده انكي ستحققين حلمي واملنا فيكي
انا عارفه اني استاهل الاسلوب القاسي من الجميع ولكن انا متعبه للغايه واطلب استغاثه ارجوووكم فليساعدني احدكم ارجوكم فليخرجني احد من هذا الضياع
في البداية كداعابيزك تعترفيبالتقصير اللي حصل علي مدارسنة ونص ...وعايزك تقومي دلوقت تتوضيوتصلي ركعتين ندما علي اللي فاتت لان دي امانة .. ومتزعليشمنيحضرتك خنتيها.. ومش هتصلي علشان كده بس.. هتصلي برضوعلشان ربنا يوفقكالفترةاللي جاية .. علشان ربنايوفقك فيها ...
وعايز منك متكرريش الشعور بالفشل علشان ميتعمقش معاكي .. ويكون اعتقاد زيما بيقول دكتور ابراهيم الفقي ... عايز منك تشوفي نفسك يوم النتيجة بس لحظة انا عايزك تتخيلي نفسك جايبة 70% .. ورايح تقولي لوالدتك .. ايه احساسك لما والدتك اللي بتفتخر بيكي بتتصدم وهيا بتسمعك .. ايه شعرك وانتي بتضيعي حلمك وحلم اهلك .. اناعارف الاحساس صعب ..انا بقول الاحساس بس .. طب لما الاحساس كده قبل ما يحصل ... اكيد لما تعيشي الموقف هيكون اصعب بكتير ..
انسي الكلام الكيئيب ده خالص .. لسه الفرصه معاكي كاملة .. طيب تخيلي نفسك واهلكب بيقولولك الوزير اتصل .. انتي الاولي علي الجمهورية وعايزينك في الوزارة علشان تتكرميونعمل لقاء معاكي .. اتخيلي ةانتي بتشوفي الفرحة في عين والدتك .. هتكونلحظة حلوةبجد ..
ليه متشتغليش علشان توصلي للحظة دي ..
انا عايز منك دلوقت بعد ما صليتي تجيبي ورقة بيضا .. وتقسمي القترةاللي جاية مش باليوم بالثانية .. وتقميها علي اربع مراتمزاكرة للمنهج .. مش صعب ولا حاجة .. احنا هنخليهم مره مزاكرة بجد علشان متنسيش .. و3مراجعة .. والمراحعة هتكون سهلة عليكي جدا لانها بعد مزاكرة علطول ولو عايزة المراجعة اكتر من كده ممكن لالنك ان شاء الله هتكوني فاكرة كل حاجة ...
وانا ان شاء الله اخلص امتحانات واعمل الجدول واكمل التوبيك
قديم 17-01-2015, 03:33 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر يسري عبد المنعم. مشاهدة المشاركة
ايه رأي حضرتك في المذاكرة على ورق اصفر بس غير مسطر (بدون سطور)

والله انامش عارفاستخدام الالوان في المزاكرة لكن والله اعلم اللون الاصفر يستخدم للحفظ .. لتقوية الحفظ يعني ..
قديم 18-01-2015, 01:53 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلمي الاولي علي الجمهوريه مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
جزاك الله خيرا
[color=#000000]في بعض اللحظات كدت افقد الامل ولكن اهلي هم السبب في انني احاول جاهده ان اجد حلا وان لا افقد الامل[/c
olor]

زي ما يكون حضرتك بتوصفيني .. علي العموم اهم حاجه فعلا القرب من ربنا سبحانه وتعالي
ربنا يصلح حالنا ويوفقنا ..

العلامات المرجعية