اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كلية التجارة > شعبة اللغة الإنجليزية

قديم 10-08-2013, 01:18 PM
HardTarget1994 HardTarget1994 غير متواجد حالياً
عضو جديد

HardTarget1994 is on a distinguished road
New تجاره زقازيق

السلام عليكم
لو سمحت ياجماعه انا دخلت تجاره زقازيق وعايز اعرف كل حاجه عنها

1 - التقديم هايبدأ امته ؟
2 - ايه الافضل عربى ولا انجليزى علشان انا سامع ان الاتنين زى بعض
( يعنى لو عربى وجاب تقدير احسن من الانجليزى هو اولى )
3 - ايه نظام اشتراك الانجليزى ( مصاريف الاشتراك فى الشعبه - كتب - بندفع كل سنه ولا هى اول سنه ؟ - فى حكايه ان الواحد يدفع النص الترم الاول والنص الترم التانى ) بندفع كام فى الاخر يعنى لما نقدم هاندفع كام فى السنه كتب واشتراك وكده.؟
4 - الكتب بتاعت التجاره الانجليزى سهله ولا ايه يعنى هاقدر افهمهما ولا من اول السنه بناخد كورسات ؟
5 - الشغل بتاع التجاره اخباره ؟

ولا اريح دماغى واخش عربى واخد كورسات انجليزى وفرنساوى زى ماواحد قالى وخلاص

يعنى من الاخر انا عايز كل حاجه تتعلق بيها وشكرااااااااااااا على وقتكم .

قديم 10-08-2013, 11:23 PM
mera ahmed mera ahmed غير متواجد حالياً
موقوف

mera ahmed is on a distinguished road

بص انا كمان داخله تجارة الزقازيق وناوية ان شاء الله على تجارة انجلش ... هو معاد التقديم اعتقد انه 15 اغسطس.. يوم الخميس ان شاء الله
بالنسبه بقا عربي او انجليزي.. طبعا الانجليزي افضل لانك بعد ما بتتخرج لو بتقدم فى اي بنك اجنبي بيبدأ مرتبك من 3000 minimum كحد ادنى وبعد كده لما بتترقي بيزيد طبعا وكمان اصلا انت كدة كدة هتاخد كورسات.. بس بتهيقلى بتتاخد لما تتخصص فى 3... هي اه هتبقي صعبه فى اول سنه عشان هتبقي جديده علينا واول سنه لينا بس بعد كدة هتبقي الامور easy جدا.. وكمان لو انت شاطر فى الانجلش وحابب تدخل اوك مش هتتعب كتير فيها
بالنسبه للمصاريف فى حد قالى بتكون 5000 من غير الكتب وبالكتب 1400 او 1500
وساعات ممكن تدفع المصاريف على اقساط بس مش عارفة بتتقسط على كام؟؟
وكمان انت لما خلاص بتدخل تجارة انجلش بتاخد كورس كدة من الجامعه الامريكيه او المجلس الثقافي البيريطانى وبعدين فى اجازة الامتحانات فى الجامعه بتقدم على تدريب في اى بنك سواء كان حكومة او اجنبي بتتدرب فيه لمدة شهر.. وبتفضل تدرب هكذا لحد ما تخلص الجامعه وبعد كدة لو بتقدم ان شاء الله فى اى بنك بيبقي سهل اوي يتعملك accepted .. والله انا بقولك الكلام ده عن ثقة لان اخويا بيشتغل فى بنك وعارف نظام الشغل بيكون عامل هناك ازاى ... و لو حضرتك لو عاوز تستفسر عن اى حاجة ..تحت امرك انا اقدر اسألهولك... وان شاء الله انا ناوية اعمل كدة من اول سنه ليا في تجارة
واسفه على الاطاله

قديم 10-08-2013, 11:47 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mera ahmed مشاهدة المشاركة
بص انا كمان داخله تجارة الزقازيق وناوية ان شاء الله على تجارة انجلش ... هو معاد التقديم اعتقد انه 15 اغسطس.. يوم الخميس ان شاء الله
بالنسبه بقا عربي او انجليزي.. طبعا الانجليزي افضل لانك بعد ما بتتخرج لو بتقدم فى اي بنك اجنبي بيبدأ مرتبك من 3000 minimum كحد ادنى وبعد كده لما بتترقي بيزيد طبعا وكمان اصلا انت كدة كدة هتاخد كورسات.. بس بتهيقلى بتتاخد لما تتخصص فى 3... هي اه هتبقي صعبه فى اول سنه عشان هتبقي جديده علينا واول سنه لينا بس بعد كدة هتبقي الامور easy جدا.. وكمان لو انت شاطر فى الانجلش وحابب تدخل اوك مش هتتعب كتير فيها
بالنسبه للمصاريف فى حد قالى بتكون 5000 من غير الكتب وبالكتب 1400 او 1500
وساعات ممكن تدفع المصاريف على اقساط بس مش عارفة بتتقسط على كام؟؟
وكمان انت لما خلاص بتدخل تجارة انجلش بتاخد كورس كدة من الجامعه الامريكيه او المجلس الثقافي البيريطانى وبعدين فى اجازة الامتحانات فى الجامعه بتقدم على تدريب في اى بنك سواء كان حكومة او اجنبي بتتدرب فيه لمدة شهر.. وبتفضل تدرب هكذا لحد ما تخلص الجامعه وبعد كدة لو بتقدم ان شاء الله فى اى بنك بيبقي سهل اوي يتعملك accepted .. والله انا بقولك الكلام ده عن ثقة لان اخويا بيشتغل فى بنك وعارف نظام الشغل بيكون عامل هناك ازاى ... و لو حضرتك لو عاوز تستفسر عن اى حاجة ..تحت امرك انا اقدر اسألهولك... وان شاء الله انا ناوية اعمل كدة من اول سنه ليا في تجارة
واسفه على الاطاله
الف شكر يا Mera هو المشكله فى التجاره ان كله بيقول صعب تلاقى شغل فلازم تفوق وكمان علشان الواحد يقدر يخش فى مجال البنوك بيقولوا ان لازما يكون فى وسطه من غيرها الواحد مش هايقدر يشتغل فى التجاره الا اذا ان كان من المتفوقين الاوائل

بالنسبه للمصاريف انا شفت موقع الكليه
شروط القبول بالشعبة :
1 ــ أن يكون الطالب حاصــــلا على الثانوية العامـة واللغــة الانجليزية هي اللغــــة
الأجنبية الأولــــــى أو الثانيــــــة .

2 ــ أن يكون الطالب مـــن بــــين الطلاب المستجدين ومقبولا بالفرقة الأولى انتظام
بالكلية أو محــــولا مــــن كليـــــة أخـــــرى .

3 ــ بالنسبة للطلاب المحولين من كليات أخرى للالتحاق بالشعبة ضرورة التقدم بصورة
من استمارة الثانوية العامة أو مستخرج رسمي بالدرجـــات وصورة مـن ايصــــــال
المكتب المــــركزي للتحويلات بالجامعة لحين ورود الملف الاصلى من الكلية المحول منها
وفى حالة عدم ثبوت صحة البيانات يلغى ترشيح الطالب للشعبة مع تحمله كافة الرسـوم.

4 ــ أن يكون الطالب حاصــــلا على 80% على الأقل في مادة اللغة الانجليزية . أو
حاصلا على تقدير( بالنسبة للحاصلين على شهادة أجنبية معادلة للثانوية العامة .

5 ــ سحب طلب الالتحاق مقابل مبلغ مائة جنية مصري (لا تسترد) ولا يعتبر سحب
طلب الالتحـــاق ضمانا لدخول الطالب التنسيق الداخلي بالشعبة إلا بعد استيفـاء
الطلب وتسليمـــه فى الوقت المحدد للتقديم والمعلــــــن بالكلية مع تقديم صورة
شهادة الثانوية العامة وصورة بطاقة الترشيح مع أصل البطاقة للاطلاع عليها .

6 ــ يخضع قبول الطلبة لتنسيق داخلي حسب المجموع الكلى لدرجات الطالب في امتحان
الثانوية العامــــة بدون المستـــوى مضاف إليه درجــــات الطالب في اللغة الانجليزية
ودرجة المستوى في اللغة الانجليزية إن وجد .

7 ــ إذا لم يتم دفع الرسوم في خلال 48 ساعة من ظهور نتيجة التنسيق للشعبـــــة سيتم
رفع اسم الطالب من قوائم المقبولين بالشعبة ويحل مكانة من يليه في قائمة الانتظار
وقدرها ( 3000 جنيه " ثلاثة ألاف جنية مصري فقط لا غير ) قابلة للتغير حســــب
قرارات المجلس الأعلى للجامعات التي تصدر في ذلك الشأن بالإضافة إلى دفع مبلغ 1000جنية (فقط ألف جنيها لاغير) تحت حساب الكتب ويمكن تقسيط رسوم الشعبة على قسطين لمن يرغب .
8 ــ في حالة انسحاب الطالب بعد الالتحاق بالشعبة وتسديد الرسوم الدراسية يتـــم خصم
10% من هذه الرسوم كمصروفات إدارية إذا تم الانسحاب خلال الأسبوعين الأولين مـــن
من تاريخ بدء الدراسة أما إذا تم الانسحاب بعد هذا الموعد يفقد الطالب الحق فى سحب تلك الرسوم

فمش عارف يعنى من الاخر 4500 كله ولا ايه فبسأل
انا رايح التلات اشوف النظام هناك تقديم ودفع وغيره ان شاء الله

قديم 11-08-2013, 01:43 AM
موقوف

ربنا معاك.. ابقا قولنا برده ايه اخر الاخبار هناك
بس على فكرة يا عصام مش شرط واسطه فى الشغل.. لان انا اخويا شغال في باركلز من غير واسطه والله... كانت واسطته ربنا.. والحمد لله ربنا كرمه
قديم 11-08-2013, 01:53 AM
موقوف

هو بالنسبه للى قالولك صعب تلاقي شغل هما اه معاهم حق مش هتعرف تلاقي شغل فى الزقازيق عشان الزقازيق فقرانه بس في كايرو هتلاقي هناك بنوك كتير وفرص العمل اكتر... لو انت عامل حساب عشان الواسطه ..بص انا اخويا قالى هاخد قرص وانا فى الدراسه بحيث ان فى الاجازة اكون اخدت الشهادة بتاعته واقدم فى البنك عنده ادرب.. لو انت حابب تقدم معايا اوك مفيش مشكله والله
قديم 12-08-2013, 04:08 PM
عضو جديد

اقتباس:
هو بالنسبه للى قالولك صعب تلاقي شغل هما اه معاهم حق مش هتعرف تلاقي شغل فى الزقازيق عشان الزقازيق فقرانه بس في كايرو هتلاقي هناك بنوك كتير وفرص العمل اكتر... لو انت عامل حساب عشان الواسطه ..بص انا اخويا قالى هاخد قرص وانا فى الدراسه بحيث ان فى الاجازة اكون اخدت الشهادة بتاعته واقدم فى البنك عنده ادرب.. لو انت حابب تقدم معايا اوك مفيش مشكله والله
انا فى واحد صاحب اخويا شغال فى الكليه هناك قاله ان الاتنين زى بعض وبفلوس الانجليزى ياخد كورسات ويحسن نفسه وخلاص
انا احتمال 95 % انجليزى بس بفكر فى كل الاحتمالات قبل مااقدم
انا ان شاء الله بكره رايح اسأل عن الانجليزى والفلوس وكله بكره
هو مكتوب فى الموقع يجى الاشتراك 3000 والكتب 1500 يعنى حاجه عاديه بس ان مكنش ليها لازمه ناخد كورسات محترمه وخلاص
قديم 12-08-2013, 05:11 PM
عضو جديد

طب هو الكورس اسمه ايه ؟
قديم 12-08-2013, 08:50 PM
موقوف

بص هو انا سألت اخويا قالى فى كورس جينرال ده اساسيات الانجلش جرامر ونطق وكدة وفى iicdl وفى اعداد محاسبة وده اهم واحد لانه بندرب بيه فى البنك وفى دورات فى الاكسل والاكسس وفى بردة توفل... بس لسه مقليش هاخد ايه بالظبط الا لما ندخل الجامعه ونعرف النظام... ده لو اخدنا اى واحد منهم عادي بنقدم فى البنك وندرب فيه
قديم 12-08-2013, 09:50 PM
موقوف

وفى حاجة كمان لو انت ماخدتش كورس عادي بس اهم حاجة فى النتيجه انك تكون جايب جيد او فما فوق.. بس اهم حاجة متقلش عن جيد ده لو انت مش هتاخد كورس... وعادي على فكرة لو اخدت كورس او مأخدتش... انا الحمد لله تمام اوي في الانجلش بس هاخد كورس لان مهما كنت عارفة فى الانجلش اكيد فى حاجات هتقف قدامي.. فانا بس هاخد احطياطي
قديم 13-08-2013, 01:48 AM
عضو جديد

اقتباس:
بص هو انا سألت اخويا قالى فى كورس جينرال ده اساسيات الانجلش جرامر ونطق وكدة وفى iicdl وفى اعداد محاسبة وده اهم واحد لانه بندرب بيه فى البنك وفى دورات فى الاكسل والاكسس وفى بردة توفل... بس لسه مقليش هاخد ايه بالظبط الا لما ندخل الجامعه ونعرف النظام... ده لو اخدنا اى واحد منهم عادي بنقدم فى البنك وندرب فيه
اقتباس:
وفى حاجة كمان لو انت ماخدتش كورس عادي بس اهم حاجة فى النتيجه انك تكون جايب جيد او فما فوق.. بس اهم حاجة متقلش عن جيد ده لو انت مش هتاخد كورس... وعادي على فكرة لو اخدت كورس او مأخدتش... انا الحمد لله تمام اوي في الانجلش بس هاخد كورس لان مهما كنت عارفة فى الانجلش اكيد فى حاجات هتقف قدامي.. فانا بس هاخد احطياطي
تمام كده الحمد لله ان شاء ناخد الجينيرال ده طبعا مهما كان الواحد كويس انجلش مش هايلم
انما الicdl والاكسل والحاجات دى انا اخويا مبرمج فهو يشرحهوملى وانا ابقى اخش امتحاناتهم
انما النتيجه معروف ان الواحد لازم يتجدعن فى التجاره يأما هايبقى زى الناس التانيه
الف شكر يا أميره
قديم 13-08-2013, 07:39 PM
موقوف

العفو يا عصام... انت مسألتش هنقدم امتى فى الجامعه؟؟
طب وتجارة انجلش هتاخد من كام؟؟ مجموع اعتباري ولا درجة الانجلش بس؟؟ انا الموضوع ده مجنني بصراحة ههههههه
واكيد طبعا الواحد لازم يكون شادد حيلة فى الجامعة عشان احنا داخلين عشان هدف معين.. وفي ناس داخلة بردة لاهداف معينه ملناش دعوة بيهم دول
بس انت هتاخد الجينرال ده فين؟؟ هتاخدة من هنا فى الزقازيق ولا برا ؟؟
قديم 13-08-2013, 10:16 PM
عضو جديد

اقتباس:
العفو يا عصام... انت مسألتش هنقدم امتى فى الجامعه؟؟
طب وتجارة انجلش هتاخد من كام؟؟ مجموع اعتباري ولا درجة الانجلش بس؟؟ انا الموضوع ده مجنني بصراحة ههههههه
واكيد طبعا الواحد لازم يكون شادد حيلة فى الجامعة عشان احنا داخلين عشان هدف معين.. وفي ناس داخلة بردة لاهداف معينه ملناش دعوة بيهم دول
بس انت هتاخد الجينرال ده فين؟؟ هتاخدة من هنا فى الزقازيق ولا برا ؟؟

انا كنت هاروح النهارده بس مكنتش جبت ورقه كده الى هيا 2 جند فسافرت للمنصوره اجيبها
هاروح ان شاء الله الخميس اشوف التقديم واسأل عن الانجليزى
على العموم هو مكتوب فى موقع الكليه على النت
- أن يكون الطالب حاصــــلا على 80% على الأقل في مادة اللغة الانجليزية
- انما حكايه المجموع الاعتبارى ده
المجموع الكلى لدرجات الطالب في امتحان
الثانوية العامــــة بدون المستـــوى مضاف إليه درجــــات الطالب في اللغة الانجليزية
ودرجة المستوى في اللغة الانجليزية إن وجد .
( يعنى بتجيبنى مجموع الثانويه من غير ماتتضيفى المستوى وتجمعى معاه درجه الانجليزى ولو انتى كنتى مستوى انجليزى بتضيفيها عليهم انما لو مش انجليزى متضفيش ) انما هاياخدوا من كام لسه معرفش
قديم 15-08-2013, 06:56 AM
عضو جديد

التقديم هايبقى الاسبوع الجاى فى الكليه واحد صاحبى راح امبارح وقالوله الاسبوع الجاى
قديم 15-08-2013, 05:03 PM
الصورة الرمزية اسراء سمير00
اسراء سمير00 اسراء سمير00 غير متواجد حالياً
طــــالبــة جــــامعـيه ومشرفة قسم حواء والحياة (سابقا )

اسراء سمير00 will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hardtarget1994 مشاهدة المشاركة
التقديم هايبقى الاسبوع الجاى فى الكليه واحد صاحبى راح امبارح وقالوله الاسبوع الجاى
اوك شكرااااا جزيلاااا لحضرتك

قديم 15-08-2013, 07:54 PM
موقوف

ازاى التقديم الاسبوع الجاى ولسه تقليل الاغتراب والتحويل للجامعات لسه مبدأش؟؟؟ طيب هو التقديم فى الجامعة لو فتح بيبقي فاتح لحد امتى؟؟

العلامات المرجعية