اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 24-04-2015, 01:38 PM
الصورة الرمزية . ahmed-gamal
. ahmed-gamal . ahmed-gamal غير متواجد حالياً
طالب بالصف الاول الثانوى

. ahmed-gamal is on a distinguished road
افتراضي خوف مع اقتراب الامتحانات ولكن خوفى من نوع خاص

السلام عليكم
انا طالب فى ثانوية عامة زى اى حد فى الفترة دى بيجيلنا قلق كبيير لكن انا قلقى من نوع خاص شوية مبيحسش بيه الا لو واحد حريص جدااااااااااااااااااااا على اى ربع درجة ومبيحبش يفرط فيها
انا دلوقتى تقدروا تقولوا مستوايا كويس جداا لكن فيه وسواس غريب جداااا يعنى مثلا
فى العربى : بالرغم من حفظى لكل اللغويات اللى موجوده فى كل الكتب والمذكرات واللى المستر (الله يباركله) بيجيبهالنا من المعاجم وهى كتييرة جداا وفيها كلمات غريبة انا بالرغم من دا كله ولسة خايف خوف شديد ان هيجيلى معظم اللغويات فى الامتحان من بره اللى انا حافظه وحاسس برده انى لو قفلت كل الامتحان هيجى مصصح (ربنا يبعدوا عننا )ويجى منقصنى فى التعبير كتيير يبقى كل حاجة ضاعت كده
فى الانجليزى : بالرغم من حفظى كلمات كتييير جدااااا من الكتب الخارجية والمذكرات اللى بجيبها من على النت وعلى الرغم من حلى كل التراجم بتاعت السنين اللى فاتت بكل سهولة الا انى برده خايف اخش الاقى كلمات كتيير فى الامتحان مش عارفها (مع انى نادرااا ما بلاقى كلمة جديدة ) وخايف برده ان الباراجراف هيجيلى واحد زى المصحح بتاع التعبير اللى فوق ده وينقصنى فيه درجتين تلاتة ابقى كل الللى عملته ضاع (انا خايف من الباراجراف مش لانى مش بعرف اكتبه انا ممتاز جدااا فيه والمستر بيشكر فى الباراجرافات اللى بكتبها كتيير لكن انا خوفى من غباء مصحح ولا حاجة لانى متعقد من الموضوع ده من تانية ثانوى وكمان من خبرات الناس بتاعت السنين اللى فاتت مع التظلمات
وانا الحمد لله كل المدرسين متوقعين منى حاجة عالية اوى لكن لو ربع حاجة من اللى فوق دى حصل معايا هروح فى السلامة
انا اسف على الاطالة لكن انا بس نفسي حد من بتوع السنين اللى فاتت يكلمنى فى الموضوع ده

قديم 24-04-2015, 06:36 PM
Dr.Mohamed Sabry Dr.Mohamed Sabry غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Dr.Mohamed Sabry is on a distinguished road

انت مش مستني حد يقولك متخافش ، لأن الخوف طبيعي جدا
وبما انك الحمد لله اولا وأخيرا عملت الي عليك وتمام .. كل الي بإيدك تعمله تستمر ع الوضع دا وتشد أكتر وأكتر وتخلي حلمك وطموحك قلعة لا يدخلها إلا انت .. ارسم أعلي حلم قدامك وإن كان الأول ع الجمهورية .. ومن يهب صعود الجبال ... يعش أبد العمر بين الحفر ،،، .... كل الطلبة معرضة لحاجات زي الي انت بتقول عليها دي . بفرض مثلا برغم الحفظ الكتير جت حاج اول مرة تشوفها ؛
هنا بقي دورك في إعمال العقل وأكيد مش هتبقي جديدة عليك لوحدك ، وأكيد لو فكرت فيها هتعرفها زي ما فيه ناس هتعرفها . ودا مش حاجة تثبطك بل إنك لازم تكد عشان تحيط بكل اسئلة الامتحان علما إن شاء الله .
تاني حاجة بخصوص المصحح الظالم ، برده كله معرض لحاجة زي كدا .. انت تعمل الي عليك كويس أوي وإن شاء الله لو حسيت بظلم اكشف علي درجاتك ولو نص درجة حتب لو هترفع قضية بس حقك هيرجع .. ، ولو لقدر الله حقك مرجعش برغم الي عملته ، يبقي ربنا شايفك ف حاجة احلي . " عسي ان تحبوا شيئا وهو شر لكم " ف

الحالتين لن تنال إلا ما يختاره الله لك ، وما أجمل اختيار الله

لا أســـتقبـــل رسائل

أستودعـــكم الله .
قديم 24-04-2015, 07:45 PM
omarhassan2009 omarhassan2009 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

omarhassan2009 is on a distinguished road

الى خلانى ادخل الموضوع هوا اسمك لما لقيتو مكتوب علية وبعد الكلام الى قالو Dr.Mohamed Sabry
خوفك واضح جدا من المصححين اكتر من انو تجيلك حاجة ممرتش عليك
خلى ثقتك فى ربنا اكبر من كدة وانتا شخص ساعدتنى كتير السنادى وبستفيد بكلامك لحد دلوقتى وواخد مثل اعلى فى المذاكر ^^ وبتمنالك كل خير وفى حديث جه على بالى لما قريت كلامك

" " مَنْ سَتَرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ ، سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، وَمَنْ نَفَّسَ عَنْ أَخِيهِ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا ، نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ، وَإِنَّ اللَّهَ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَادَامَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ "

ربنا إن شاء الله هيكرمك ويساعدك ويقف جنبك زى ما ساعدتنى .. هبقى ادعيلك ^^
قديم 25-04-2015, 06:13 AM
احمدعلى المصرى احمدعلى المصرى غير متواجد حالياً
عضو جديد

احمدعلى المصرى is on a distinguished road

اعمل للى عليك متخفيش من اى حاجه .ًً.......
(انا لانضيع اجر من احسن عملا/( ً..
ابالتوفيق ان شاء الله
قديم 25-04-2015, 09:57 PM
طالب بالصف الاول الثانوى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed sabry مشاهدة المشاركة
انت مش مستني حد يقولك متخافش ، لأن الخوف طبيعي جدا
وبما انك الحمد لله اولا وأخيرا عملت الي عليك وتمام .. كل الي بإيدك تعمله تستمر ع الوضع دا وتشد أكتر وأكتر وتخلي حلمك وطموحك قلعة لا يدخلها إلا انت .. ارسم أعلي حلم قدامك وإن كان الأول ع الجمهورية .. ومن يهب صعود الجبال ... يعش أبد العمر بين الحفر ،،، .... كل الطلبة معرضة لحاجات زي الي انت بتقول عليها دي . بفرض مثلا برغم الحفظ الكتير جت حاج اول مرة تشوفها ؛
هنا بقي دورك في إعمال العقل وأكيد مش هتبقي جديدة عليك لوحدك ، وأكيد لو فكرت فيها هتعرفها زي ما فيه ناس هتعرفها . ودا مش حاجة تثبطك بل إنك لازم تكد عشان تحيط بكل اسئلة الامتحان علما إن شاء الله .
تاني حاجة بخصوص المصحح الظالم ، برده كله معرض لحاجة زي كدا .. انت تعمل الي عليك كويس أوي وإن شاء الله لو حسيت بظلم اكشف علي درجاتك ولو نص درجة حتب لو هترفع قضية بس حقك هيرجع .. ، ولو لقدر الله حقك مرجعش برغم الي عملته ، يبقي ربنا شايفك ف حاجة احلي . " عسي ان تحبوا شيئا وهو شر لكم " ف

الحالتين لن تنال إلا ما يختاره الله لك ، وما أجمل اختيار الله
اولا : اشكرك يا دكتور جدااا على الرد
ثانيا : هو فعلا كل كلامك تمام انا بعمل زى ما انت بتقول لكن الواحد برده مش مستريح بس انا فعلا قررت اعمل اللى على واطلع اكبر مجهود عندى واسيب الباقى على ربنا ربنا يوفقنا جميعا ويدى كل واحد على قد تعبه
قديم 25-04-2015, 10:02 PM
طالب بالصف الاول الثانوى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarhassan2009 مشاهدة المشاركة
الى خلانى ادخل الموضوع هوا اسمك لما لقيتو مكتوب علية وبعد الكلام الى قالو Dr.Mohamed Sabry
خوفك واضح جدا من المصححين اكتر من انو تجيلك حاجة ممرتش عليك
خلى ثقتك فى ربنا اكبر من كدة وانتا شخص ساعدتنى كتير السنادى وبستفيد بكلامك لحد دلوقتى وواخد مثل اعلى فى المذاكر ^^ وبتمنالك كل خير وفى حديث جه على بالى لما قريت كلامك

" " مَنْ سَتَرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ ، سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، وَمَنْ نَفَّسَ عَنْ أَخِيهِ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا ، نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ، وَإِنَّ اللَّهَ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَادَامَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ "

ربنا إن شاء الله هيكرمك ويساعدك ويقف جنبك زى ما ساعدتنى .. هبقى ادعيلك ^^
الف شكر على مرورك يا عمر
انت فعلا كلامك صح اكبر خوف عندى من المصححين بس انا هعمل اللى عليا واسيبها على الله وخلاص
وانت اخبارك عامل ايه ؟ اتمنى انك تكون بخير وماشى بنظام حلو زى ما قولتلك فى شهر 12 او احسن منه
وربنا يوفقنا جميعا وان شاء الله مش هنتظلم وكل واحد هياخد على قد تعبه
ومتنسانيش بقى فى الدعاء وانت لو عايز حاجة فى اى وقت كلمنى
قديم 26-04-2015, 06:57 PM
omarhassan2009 omarhassan2009 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

omarhassan2009 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة . ahmed-gamal مشاهدة المشاركة
الف شكر على مرورك يا عمر
انت فعلا كلامك صح اكبر خوف عندى من المصححين بس انا هعمل اللى عليا واسيبها على الله وخلاص
وانت اخبارك عامل ايه ؟ اتمنى انك تكون بخير وماشى بنظام حلو زى ما قولتلك فى شهر 12 او احسن منه
وربنا يوفقنا جميعا وان شاء الله مش هنتظلم وكل واحد هياخد على قد تعبه
ومتنسانيش بقى فى الدعاء وانت لو عايز حاجة فى اى وقت كلمنى
شكرا يا صحبى ان شاء الله ماشية كويس اهم حاجة تكون بخير

العلامات المرجعية