اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 03-09-2013, 08:58 PM
sayed badr sayed badr غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

sayed badr is on a distinguished road

ازيك يا دكتورة انا دلوقت جبت كتاب الاضواء اهو بصراحة فى حتة المعانى هو ممتاز جدا بس خايف اتشتت ما بينه وبين مذكرة المستر الكل بيفضل المذاكرة من مصدر واحد بفكر اذاكر كله من الاضواء وبعد اماا اخلص مذاكره اشوف المذكرة لو فى معلومة مش موجودة فى الكتاب كدة واحل من كتاب الامتحان لان اسئلة الاضواء مش كويسة اوى مش عارف كدة هيكون صح ولا غلط

قديم 03-09-2013, 09:01 PM
Yasmeena.R Yasmeena.R غير متواجد حالياً
عضو قدير

Yasmeena.R is on a distinguished road

انا قريت كل النصايح يادكتورة

في بعض النقط عايزة اسألك عليها بس عشان جاية من درس فيزيا ومذكرتش هذاكر واجى اسألك اسئلة كتير كتير

المهم انتى عاملة ايه ؟؟ وايه اخبار الكلية الجديدة ؟؟ شيفاكى بتنامى بدرى عشان تروحى ليه بدرى كدا الكلية انتحار دا ؟؟

ربنا يعينكوا والله

ويعيننا ياااااااااارب
قديم 03-09-2013, 10:20 PM
maia7med maia7med غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

maia7med is on a distinguished road

بجد الف شكر ليكي يا دكتورة ,, تاعبينك معانا معلش بأه
كان ليا طلب رخم كمان
أولا ازاي كنتي بتزاكري العربي عمومام بفروعه كلها
ومن كتاب واحد ولا اكثر
يعني انا مثلا جبت الأضواء بذاكر منه النصوص وكل حجاة بس الأدب بذاكره من كتاب المدرسه
لكن المشكلة ان كل ملخص بيكون فيه حاجة زيادة عن التاني فقررت اني اذاكر من اكتر من ملخص بس اصحابي رجعوا قالولي لازم تذاكري من حاجة واحدة عشان متبرجلش واتلخبط وكدا يعني
وانا دلوقتي محتارة جدا ومش عارفة اعمل ايه فممكن تقوليلي كل فرع في العربي اذاكره ازاي ومن ايه ؟ مع الاخذ في الاعتبار ان المستر مش عاملنا ملزمة ولا اي حاجة يعني معتمدين ع الكتب الخارجية

ثانيا :واستحمليني معلش
الفيزياء والكيمياء والمواد ال بتحتاج حل دي
انا بذاكر من مذكرات المستر وبحل ال الأسئلة فيها ومش عارفة اعمل ايه تاني مع العلم ان انا معايا كتاب الامتحان في المادتين بس مش عارفة احل مثلا كل ما اخد درس ولا استنى واحل شوية كتير على بعض ولا ايه ؟

وكتر الف خيرك والله بدعيلك من كل قلبي ان ربنا يوفقك دايما لانك تستاهلي بجد

قديم 04-09-2013, 12:09 PM
lally adel lally adel غير متواجد حالياً
طالبة بكلية طب القصر العيني

lally adel is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعمرة مشاهدة المشاركة
بصراحة الواحد مش عارف يقول لحضرتك ايه يادكتورة بجد نصايح حضرتك هايلة وربنا يجعلها فى ميزان حسناتك باذن الله ياررب ونشوفك دكتورة قد الدنيا بس بصراحة انا عندى مشكلة فى الفيزياء انا باخد فيها درس والمستر بصراحة شرحه 10/10 بس عندى حاجة كده مقلقانى جامد ومخليانى مش عارف اذاكر هى ان المستر بيشرح قدامنا فى ورق وبيقولنا نذاكر منه وبيدينا ملازم اسئلة وقالنا مش لازم نجيب كتب خارجية بس انا ماقتنعتش بكده وجبت كتاب الامتحان وذاكرت فصل التبريد من ورق المستر بس مستريحتلوش لانى قارنته بكتاب المدرسة فلقيته كاتب باسلوب مختلف عن الكتاب وفى بعض الحاجات مش كاتبها ومختصرها جامد ومش هعرف ازودها للورق لانى بصراحة مبحبش كده ومش هبقى مستريح لان الاسلوب اصلا مش عاجبنى ومقلقنى والكلام ده اتاكدلى اكتر لما جيت احل من كتاب الامتحان ولقيت الاجابات فى كتاب المدرسة اللى مستحيل طبعا اذاكر منه بصراحة بحسه كتاب شكله غريب فى حاجة غلط والامتحان مزود حاجات من عنده وكاتب شرح مطول لكنه ملتزم بالاسلوب بشكل كبير فانا مش عارف اعمل ايه واذاكر منين لانه لازم اثبت مصدر واحد للمذاكرة وبالشكل ده هوقع نفسى فى مشكلة هتبان فى المراجعة غير كده انا بصراحة عمرى ماذاكرت من ورق دروس دايما كنت بذاكر من الكتاب الخارجى فحكاية ورق الدروس مش مطمن لها لانى مجربتهاش قبل كده وخصوصا انى دى فيزياء يعنى مش اى حاجة الغلطة يعنى تساوى بره العلمية فياريت حد يصحنى اذاكر منين ولو فى اى كتب انا مستعد اشتريها بس هى ايه لانى بجد متوتر من حكاية الفيزياء ولحد دلوقتى مش عارف اذاكر منين ودخلنا فى الكهربية والمشكلة لسه موجودة وياريت بردو تنصحونى اذاكر الكيمياء منين من كتاب المدرسة ولا فى كتب خارجية كاتبه بنفس الاسلوب وبشكل اكتر تنظيم لانى جبت الامتحان اسئلة بس وعموما الكيمياء اسهل من الفيزياء نسبيا وكتاب المدرسة يفتح النفس للمذاكره مش زى كتاب الفيزياء فياريت اصحاب الخبرة يساعدونا فى الموضوع ده

شوف يا سيدى ..
مشكلة الفيزيا دى مشكلة كبيرة و مهمة بجد و انا كنت بنبهكو منها على طوووول ف اكتر من مشاركة .. ف برافو عليك بجد انك اكتشفتها على طول كدة ..
هقولك على رأى الله اعلم ان كان صح و لا لا .. المدرس دة يتهيالى بلاش تكمل معاه مهما كنت شايفه شاطر .. هو ممكن يكون فعلا فاهم مادته و بيعرضها بطريقه مبسطة و لذيذة بالنسبة لك و الماده العلمية عنده كووووويسة جدداااا من كلامك عليه .. بس اللى واضح كدة انه ينقصه عامل الخبرة .. و على فكرة دى حاجة مهمة جدااا .. دة بدليل انه بيشرحلكو من ورق جوة الحصة .. يعنى لو افترضنا مثلا انه كان ف يوم تعبان او مش مركز و فى نقطة و لو صغيرة نسي ينبهكو ليها .. لو حد من زمايلك مش متابع زيك من كتاب المدرسة او غيره مش هياخد باله من ان النقطة دى ماتقالتش .. و يمكن مايكتشفش ان النقطة دى ف المنهج اصلا الا ف الامتحان.. الدليل على كدة كمان انه قالكو ماتجيبوش كتب خارجية .. بالعكس بقى .. الفيزيا بالذااات محتاجة انك تحل من كل المصادر الممكنة و كل المسائل الممكنة المنطقى منها و المش منطقى .. مش يقولوكو خليكو ف الملزمة و خلاص .. و الدليل الاوضح على كدة بقى هو فكرة ان الكلام مختصر و مش كامل ف الملزمة و الاسلوب مختلف عن كتاب المدرسة .. انا معرفش هو بينزل تصحيح و لا لا .. بس اظن كدة انه مابينزلش .. لانه لو كان بينزل كان عرف اد ايه بيتلككو ف التصحيح على اى حاااجة مش مطابقة لكتاب المدرسة ..
رأيي الشخصى انك تحاول تجرب مدرس تانى و لو على سبيل التجربة من غير ما تسيب المدرس ده .. يمكن المشكلة دى تتحل .. اما عن تذاكر منين ف اديني شوية كدة بس هنزلك ملزمة كنت محملاها من هنا ف المنتدى كانت حلووووووة جدددددااااا .. منظمة و مرتبة و زى الفل .. و مطااااابقة لكتاب المدرسة حتى نفس الاسلوب .. لو مش كدة يبقى كتاب الامتحان هو افضل خيار بالنسبة لك مدام انت قافل من كتاب المدرسة كدة ..
اما عن الكيميا .. لو ملزمة مدرسك مش مريحاك شوف كتاب المدرسة .. انت بتقول اهوو ان حاله افضل شوية من كتاب الفيزيا

ربنا يقويكو و اسفه على التاخير ف الرد
قديم 04-09-2013, 12:15 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة
اها صحبتى لابسة الاسدال من اولى اعدادى

كنت بفكر البس ملحفة بس بتراجع كل مرة

جيت في تالتة اعدادى انا وواحدة صحبتى كنا عاوزين نلبس نقاب وحتى جبته

بس بابا مش رضى وعرفت دلوقتى ان بابا كان شايف اللى مش شيفاه

كنت هتعب زى عبق الماضى في المدرسة والدروس وتبقى في مشاكل

والحمد لله انا لبسى كويس يعنى جيب على تونيك طويل

جيت في تانية ثانوى لبست خمار وروحت الدرس البنات الف مبروك وكدا جيت المدرسة طبعا لبسته في نص الترم وكانت بدلة مدرسة عادية بس كويسة كل اللى يكلمنى فين الخمار اقولهم لسة مش فصلت حاجة

وكنت بصراحة ناوية اكمل بالبدلة لان المصاريف بتاعة الدروس مش مساعدة اقول لماما عايزة درل وخمار

روحت قالعة الخمار مش عارفة اللى عملته صح ولا غلط

بس حاسة نفسى الشيطان شغال زى الفل معايا

رياء اقول انا احسن من دى - تانى حاجة خايفة يخدونى مثل للفتاة المحجبة وهمن علموا كدا وانا مكنتش مدية اهتمام لمذكرتى فانا عايزة ابقى مثل بجد للفتاة الملتزمة بدينها

انا صحباتى اللى بيكونوا معايا في المدرسة وبقعد جنبهم وليا علاقة معاهم لابسين خمارات بس انا خايفة اخد القرار دا عشان زى مقولتلك

وكمان الدروس بتدخلى كأنك حاجة جديدة كدا غريبة

انا دلوقتى لما بروح الدروس عشان الوقت بلبس عباية واحدة هههههههههههههههه وطرحة صغيرة

قولت هقرفهم السنة دى

بس شوفتى حكايتى

ربنا يهدى

عشان مانخرجش من موضوع التوبيك هنا .. هنبقى نتكلم سواا ان شاء الله ف الموضوع ده ف اى حتة تانية .. لو عندك فيس تمام .. معندكيش يبقى نتكلم هنا ان شاء الله على الرسايل او باى وسيلة تانية ..
بس لااازم نتكلم باذن الله
قديم 04-09-2013, 12:21 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed badr مشاهدة المشاركة
ازيك يا دكتورة انا دلوقت جبت كتاب الاضواء اهو بصراحة فى حتة المعانى هو ممتاز جدا بس خايف اتشتت ما بينه وبين مذكرة المستر الكل بيفضل المذاكرة من مصدر واحد بفكر اذاكر كله من الاضواء وبعد اماا اخلص مذاكره اشوف المذكرة لو فى معلومة مش موجودة فى الكتاب كدة واحل من كتاب الامتحان لان اسئلة الاضواء مش كويسة اوى مش عارف كدة هيكون صح ولا غلط
لا طبعاا لازم توحد مصدر المذاكرة .. مش شوية من الاضواء و شوية من الملزمة ..
لو انت قلقان لحسن يكون فى حاجة ف الملزمةمش موجودة ف الاضواء ممكن تعمل زى ما قلنا بالنسبة لكتاب المدرسة .. قبل ما تبدا مثلا تحفظ المعانى تمسك الملزمة تشوف المعانى دى موجودة كلها ف الاضواء و لا لا .. بالجمع و المفرد و المضاد و كله .. مش هتاخد معاك اكتر من 10 دقايق ان شاء الله .. تتاكد ان كل حاجة موجودة و بعدين تمسك المعانى دى كلها تحفظها مرة واحده ...
بلاش انك تحفظ الاول و بعدين تكمل الناقص .. لان كدة الناقص ده مش هيتحفظ .. كمل الناقص الاول و احفظ مرة واحدة .. كذلك ف المذاكرة نفسها .. يعنى لو لقيت مثلا فى مظاهر جمال او ملاحظات موجودة ف الملزمة مش موجودة ف الاضواء .. زودها انت ف الاضواء .. بحيث ان الاضواء دة يبقى فى كل المعلومات اللى موجودة ف كل المصادر اللى عندك ..
انا و الله لو كان ينفع اصورلكوكتاب الفيزيا بتاع المراجعه النهائية بتاعى شكله كان عامل ازاى من كتر الورق اللى كنت مدبساه فيه عشان بزود الحاجات الناقصه .. هتضحكو على منظره و الله

امابالنسبة للحل فبرااحتك طبعااا .. حل من الكتاب اللى يعجبك .. مفيهاش مشكلة دى.. المذاكرة بس هى اللى لازم تبقى من مكان واحد

ربنا يوفقكو
قديم 04-09-2013, 12:27 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmeena.r مشاهدة المشاركة
انا قريت كل النصايح يادكتورة

في بعض النقط عايزة اسألك عليها بس عشان جاية من درس فيزيا ومذكرتش هذاكر واجى اسألك اسئلة كتير كتير

المهم انتى عاملة ايه ؟؟ وايه اخبار الكلية الجديدة ؟؟ شيفاكى بتنامى بدرى عشان تروحى ليه بدرى كدا الكلية انتحار دا ؟؟

ربنا يعينكوا والله

ويعيننا ياااااااااارب
ماشي انا مستنية اسئلتك اهوووو
انا كويسة الحمد لله .. و الكليه كويسة الحمد لله بس اتبهدلت فيها اليومين اللى فاتو دول
ههههههه ..لا مش انتحار دة انا كنت بروح عشان التقديم .. كان لسه فاتح يوم الاحد اللى فات دة
ياااااارب يعينا لحسن ده احنا داخلين على ايام بمبي
قديم 04-09-2013, 01:20 PM
ahmee77 ahmee77 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmee77 is on a distinguished road

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 04-09-2013, 01:35 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maia7med مشاهدة المشاركة
بجد الف شكر ليكي يا دكتورة ,, تاعبينك معانا معلش بأه
كان ليا طلب رخم كمان
أولا ازاي كنتي بتزاكري العربي عمومام بفروعه كلها
ومن كتاب واحد ولا اكثر
يعني انا مثلا جبت الأضواء بذاكر منه النصوص وكل حجاة بس الأدب بذاكره من كتاب المدرسه
لكن المشكلة ان كل ملخص بيكون فيه حاجة زيادة عن التاني فقررت اني اذاكر من اكتر من ملخص بس اصحابي رجعوا قالولي لازم تذاكري من حاجة واحدة عشان متبرجلش واتلخبط وكدا يعني
وانا دلوقتي محتارة جدا ومش عارفة اعمل ايه فممكن تقوليلي كل فرع في العربي اذاكره ازاي ومن ايه ؟ مع الاخذ في الاعتبار ان المستر مش عاملنا ملزمة ولا اي حاجة يعني معتمدين ع الكتب الخارجية

ثانيا :واستحمليني معلش
الفيزياء والكيمياء والمواد ال بتحتاج حل دي
انا بذاكر من مذكرات المستر وبحل ال الأسئلة فيها ومش عارفة اعمل ايه تاني مع العلم ان انا معايا كتاب الامتحان في المادتين بس مش عارفة احل مثلا كل ما اخد درس ولا استنى واحل شوية كتير على بعض ولا ايه ؟

وكتر الف خيرك والله بدعيلك من كل قلبي ان ربنا يوفقك دايما لانك تستاهلي بجد

اووووووعى تشكوريني و لا تقولى تاعبينك معانا دى تانى عشان مزعلش منك .. انتو اخوااااااتى بجد و الله و ربنا اللى عالم انا بتمنالكو الخير من كل قلبي .. انا بعمل كدةدلوقتى عشان انا لما كنت مكانكو اتعمل معايا كدة من المنتدى هنا .. و عشان انتو كمان لما يتكتب تحت اسمكو " طالب/ة بكليه طب " تعملو كدة مع الدفعة اللى طالعه

بصى يا ستى .. بالنسبة للعربيف انا كنت بذاكر القراءة و النصوص و القصة من الاضواء .. عشان هو حاطط الدروس زى ما هى فكتاب المدرسة .. البلاغه و النحو كنت بقضيها حل من اى حتة .. لانك معندكيش منهج جديد السنة دى ف الاتنين .. هو درس واحد بس جديد ف البلاغه اسمه التجربة الشعرية .. غير كدة مفييش .. الادب .. زىما قلتلك قبل كدة كنت بذاكره من المذكرة بتاعت المستر لانه كان عاملهولنا على هيئة سؤال و جواب فده كان اسهل بالنسبة لى .. اما بما ان انتى معندكيش ملزمة كدة ف فى حل من الاتنين .. يا اما تمسكى كتاب المدرسة تذاكرى الادب منه بطريقة السؤال و الجواب دى بس انتى تعمليها لنفسك ..بمعنى ايه .. تجيبي مثلا كتاب زى الامتحان لو عندك او اى كتاب فيه اسئلة .. و تمسكى الاسئلة اللى على كل درس ادب .. تكتبي السؤال ف نوتة مثلا او كراسة خاصه بيكي .. و تحاولى تطلعى الاجابه بتاعته من كتاب المدرسة .. بعد ما تعملى كدة ف كل الاسئلة اللى عندك .. و تكونى كتبتى تقريبا الدرس كله ف صورة اجابات على الاسئلة دى و ماعدتيش حاجة فيه الا ما كتابتبيها .. تمسكى بقى اللى انتى كتبتيه ده تذاكريه او تحفظيه ..و تبقى تحلى نفس الاسئلة دى تانى من الكتاب كانك اول مرة تحليها عااادى .. بس دة مشكلته الوحيده انه هيستهلك منك وقت كبييييير جداااا ..
الحل التانى بقى انك تدورى هنا ف المنتدى على ملزمة تكون ملخصالك الادب بالطريقة دى او حتى على شكل نقط سهل مذاكرتها و تنزليها و تطبعيها و تبقى تذاكرى منها " بس طبعااااااا تقارنيها الاول بكتاب المدرسة عشان تتاكدى ان كل حاجة موجوده "
لكن صحابك كانو صح ف فكرة انك توحدى مصدر المذاكرة .. حاولى تخلى كتاب واحد بس هو اللى انتى بتبصي فيه .. لسبب بسيط .. على اخر السنة كدة ان شاء الله .. لما تلاقى سؤال قدامك هتفتكرى شكل الصفحة اللى اجابته فيها .. هتحسي ان كأن الصفحة محطوطة قدام عينك و انتى شايفة الاجابة و بتقريها ..دة مش هيحصل الا اذاكنتى بتذاكرى من مصدر واحد بس هو اللى عينك حفظته .. جمعى كل المعلومات اللى محتااجاها ف كتاب واحد و ذاكريها على بعضها مرة واحدة .. حتى دة يبقى اسهلك لما تحبي ترجعى لمعلومة مرة تانية و لا حاجة .. مش هتضطرى تبصى ف كل الكتب و تدوخى على ماتلاقيها .. زى ما قلت انا كنت بكتب الحاجات الزياده ف ورق و ادبسه الكتاب مكان الدرس اللى المعلومات دى خاصه بيه ..
بالنسبة بقى لمشكلة ان كل كتاب بيبقى مزود حاجة من عنده .. انتى امسكى كتاب المدرسةشوفى الكلام دة موجود فيه و لا لا .. موجود كان بها مش موجود اقريه بس مش اكتر من كدة .. اهو من باب حب الاستطلاع مش اكتر .. لكن ماتلزميش نفسك بحاجة غير الموجودة ف كتاب المدرسة .. كل كتاب بيحب يحط التاتش بتاعه .. عشان يعنىيبقى عنده معلومة مش موجوده ف باقى الكتب .. و احنا اللى بنشرب ف الاخر .. سييييييبك من ده كله و خليكي ف كتاب المدرسة و دليل التقويم بعد كدة .. هم دول اللى اجابات الامتحان بتيجي منهم .. و لو واضع الامتحان حب يحط حاجة من برة بتتشال ف التصحيح و بتلاقى ستين واحد ماسك ف رقبته ..

اما بالنسبة للكيميا و الفيزيا .. ف انتى ذاكرى عادى من المكان اللى تحبيه مدام مطابق لكتاب المدرسة زى ما قلنا .. بس حلى من كل المصادر الممكنة .. يعنى مثلا خلى كتاب الامتحان ثااااابت معاكى داااااايما .. اول باول ورا المدرس تحلى فيه .. هو مقسم الدروس كمان ف دة هيساعدك اكتر .. اول ما تاخدى اى درس تذاكريه و تحلى كل الاسئلة اللى عليه من كتاب الامتحان ..
اى كتاب تانى بقى هو اللى ممكن تخليه للمراجعه .. يعنى مثلا المدرس جه ف مرة يقولوكو انا هعملكو امتحان شامل من اول المنهج .. تقومى انتى لما تراجعى من اول المنهج تحلى ف الكتاب التانى دة عشان تفتكرى كل الجزئيات .. مثلا فى حتة ف الكيميا حاسة انك مش متمكنة منها اوووى او بتتوهى فيها .. تقومى بعد ما تخلصى كتاب الامتحان تمسكى الكتاب التانى دة تحلى الاسئلة بتاعته على الجزئية دى .. بس ضروووووري تثبتى كتاب اول باول ورا المدرس .. لان هو دة اللى هيثبتلك المعلومات اللى ذاكرتيها اول مرة .. و انا عن نفسي ارشحلك كتاب الامتحان ف ال3 مواد " كيميا فيزيا احياء "

اى حااجة تانى انا تحت امرك .. كفاية عليا الدعوتين الحلوين دول
قديم 04-09-2013, 01:37 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
لا طبعاا لازم توحد مصدر المذاكرة .. مش شوية من الاضواء و شوية من الملزمة ..
لو انت قلقان لحسن يكون فى حاجة ف الملزمةمش موجودة ف الاضواء ممكن تعمل زى ما قلنا بالنسبة لكتاب المدرسة .. قبل ما تبدا مثلا تحفظ المعانى تمسك الملزمة تشوف المعانى دى موجودة كلها ف الاضواء و لا لا .. بالجمع و المفرد و المضاد و كله .. مش هتاخد معاك اكتر من 10 دقايق ان شاء الله .. تتاكد ان كل حاجة موجودة و بعدين تمسك المعانى دى كلها تحفظها مرة واحده ...
بلاش انك تحفظ الاول و بعدين تكمل الناقص .. لان كدة الناقص ده مش هيتحفظ .. كمل الناقص الاول و احفظ مرة واحدة .. كذلك ف المذاكرة نفسها .. يعنى لو لقيت مثلا فى مظاهر جمال او ملاحظات موجودة ف الملزمة مش موجودة ف الاضواء .. زودها انت ف الاضواء .. بحيث ان الاضواء دة يبقى فى كل المعلومات اللى موجودة ف كل المصادر اللى عندك ..
انا و الله لو كان ينفع اصورلكوكتاب الفيزيا بتاع المراجعه النهائية بتاعى شكله كان عامل ازاى من كتر الورق اللى كنت مدبساه فيه عشان بزود الحاجات الناقصه .. هتضحكو على منظره و الله

امابالنسبة للحل فبرااحتك طبعااا .. حل من الكتاب اللى يعجبك .. مفيهاش مشكلة دى.. المذاكرة بس هى اللى لازم تبقى من مكان واحد

ربنا يوفقكو
ويوفقك يا رب هعمل زيك واضحك ع نفسى ان شاء الله هكتب كل المعلومات الناقصة فى ورق وادبسه فى الكتاب واذاكر من مصدر واحد
قديم 04-09-2013, 01:43 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmee77 مشاهدة المشاركة
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ايه ؟؟؟ فى حاجة ؟؟
قديم 04-09-2013, 01:45 PM

اقتباس:
ويوفقك يا رب هعمل زيك واضحك ع نفسى ان شاء الله هكتب كل المعلومات الناقصة فى ورق وادبسه فى الكتاب واذاكر من مصدر واحد
ايوة بقى
قديم 04-09-2013, 02:44 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة
ايوة بقى
انا جبت gem فى الانجلش احلى حاجة بصراحة انه له اجابات ومنظم جدا كمان
قديم 04-09-2013, 02:52 PM

اقتباس:
انا جبت gem فى الانجلش احلى حاجة بصراحة انه له اجابات ومنظم جدا كمان
الحمد لله انه عجبك .. يلا شد حيلك بقى عشان انا مستنياك تقولى ان الكتب دى كلها خلصت و انك عايز منى اسامى كتب تانية
ربنا معاك
قديم 04-09-2013, 02:55 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعمرة مشاهدة المشاركة
بصراحة الواحد مش عارف يقول لحضرتك ايه يادكتورة بجد نصايح حضرتك هايلة وربنا يجعلها فى ميزان حسناتك باذن الله ياررب ونشوفك دكتورة قد الدنيا بس بصراحة انا عندى مشكلة فى الفيزياء انا باخد فيها درس والمستر بصراحة شرحه 10/10 بس عندى حاجة كده مقلقانى جامد ومخليانى مش عارف اذاكر هى ان المستر بيشرح قدامنا فى ورق وبيقولنا نذاكر منه وبيدينا ملازم اسئلة وقالنا مش لازم نجيب كتب خارجية بس انا ماقتنعتش بكده وجبت كتاب الامتحان وذاكرت فصل التبريد من ورق المستر بس مستريحتلوش لانى قارنته بكتاب المدرسة فلقيته كاتب باسلوب مختلف عن الكتاب وفى بعض الحاجات مش كاتبها ومختصرها جامد ومش هعرف ازودها للورق لانى بصراحة مبحبش كده ومش هبقى مستريح لان الاسلوب اصلا مش عاجبنى ومقلقنى والكلام ده اتاكدلى اكتر لما جيت احل من كتاب الامتحان ولقيت الاجابات فى كتاب المدرسة اللى مستحيل طبعا اذاكر منه بصراحة بحسه كتاب شكله غريب فى حاجة غلط والامتحان مزود حاجات من عنده وكاتب شرح مطول لكنه ملتزم بالاسلوب بشكل كبير فانا مش عارف اعمل ايه واذاكر منين لانه لازم اثبت مصدر واحد للمذاكرة وبالشكل ده هوقع نفسى فى مشكلة هتبان فى المراجعة غير كده انا بصراحة عمرى ماذاكرت من ورق دروس دايما كنت بذاكر من الكتاب الخارجى فحكاية ورق الدروس مش مطمن لها لانى مجربتهاش قبل كده وخصوصا انى دى فيزياء يعنى مش اى حاجة الغلطة يعنى تساوى بره العلمية فياريت حد يصحنى اذاكر منين ولو فى اى كتب انا مستعد اشتريها بس هى ايه لانى بجد متوتر من حكاية الفيزياء ولحد دلوقتى مش عارف اذاكر منين ودخلنا فى الكهربية والمشكلة لسه موجودة وياريت بردو تنصحونى اذاكر الكيمياء منين من كتاب المدرسة ولا فى كتب خارجية كاتبه بنفس الاسلوب وبشكل اكتر تنظيم لانى جبت الامتحان اسئلة بس وعموما الكيمياء اسهل من الفيزياء نسبيا وكتاب المدرسة يفتح النفس للمذاكره مش زى كتاب الفيزياء فياريت اصحاب الخبرة يساعدونا فى الموضوع ده

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=291299 ..

شوف كدة دة ف الفيزيا .. قارن بكتاب المدرسة عندك لو هو هو اتوكل على الله و ذاكر منه و حل كمان ..
ان شاء الله يعجبك

العلامات المرجعية