اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 01-05-2013, 12:15 PM
الصورة الرمزية To Be Is To Do
To Be Is To Do To Be Is To Do غير متواجد حالياً
طالب بـ تانيه ميكانيكا هَندســــ الإسكندريه ـــــــه دُفعــــ 2017 ــــــة

To Be Is To Do is on a distinguished road
افتراضي >>(( امتحانات الثانويه إتسربت ))<<

" إمتحانات الثانويه إتسربت "

لو لقيت الجمله دى مكتوبه فى اى حته وفعلا لقيت الإمتحانات متسربه على النت وببلاش كمان

ممكن تدخل على عليها وتشوف الإمتحان فعلا ولا حتقول حرام
حتقبل انك تضيع تعب السنه كلها وفى الاخر تاخد ورقه عليها أسأله تحفظها وتدخل تبصمها وتطلع

على فكره امتحان الجبر والفراغيه السنه اللى فاتت انا لقيته على المنتدى هنا قبل ما اروح اللجنه ب ساعتين ... مردتش أبص عليه وروحت اللجنه وحليت مسأله فراغيه كامله غلط وكنت حالل الاختيارى بس ولما روحت بصيت على المنتدى لقيته ان ده فعلا الامتحان بالنص بصراحه اتضايقت جدا يا ريتنى كنت بصيت عليه قبل ما انزل " بس ربنا مش بيضيع تعب مجهود سنه على الفاضى حتى لو حليت غلط فى الورقه .. أهم حاجه إنك عملت إللى عليك وزاكرت طول السنه .... والمفاجأه إنى ألاقى نفسى مقفل ورقه الجبر والفراغيه

الخلاصه : حلك فى الورقه مش بيحدد درجتك دايما .. اكيد حلك سبب فى الدرجه بس أكيد برده تعبك الأيام دى ومزاكرتك بتتدخل فى الدرجه حتى لو كنت حالل غلط فى الورقه ... ربنا مش بيضيع تعبك هدر

فيه ناس كتير بتبقى حاله صح وفى الاخر بتتظلم فى التصحيح .. الناس دى اغلبيتها مش كلها بتبقى مش عامله اللى عليها وممكن تكون زاكرت قبل الامتحان بشهر بس يستحيل يتساووا باللى مزاكرين من شهر 8

بجد وعن تجربه والله ... اللى بيشد حيله وبيزاكر وبيعمل اللى عليه ربنا بيكرمه جامد جدا بس اهم حاجه اعمل اللى عليك الفتره الجايه ... لو كان حلك فى الورقه حلو ممكن تلاقى الدرجه اقل مما كنت متوقع ... متزعلش ... حتلاقى ربنا عوضهالك فى ماده تانيه بالزياده بس الماده التانيه دى انت زاكرتها اكتر فربنا مضيعش تعبك فيها هدر

ربنا معاكم

آخر تعديل بواسطة To Be Is To Do ، 01-05-2013 الساعة 12:24 PM
قديم 01-05-2013, 12:39 PM
ahmed ali12345 ahmed ali12345 غير متواجد حالياً
عضو خبير

ahmed ali12345 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة to be is to do مشاهدة المشاركة
" إمتحانات الثانويه إتسربت "

لو لقيت الجمله دى مكتوبه فى اى حته وفعلا لقيت الإمتحانات متسربه على النت وببلاش كمان

ممكن تدخل على عليها وتشوف الإمتحان فعلا ولا حتقول حرام
حتقبل انك تضيع تعب السنه كلها وفى الاخر تاخد ورقه عليها أسأله تحفظها وتدخل تبصمها وتطلع

على فكره امتحان الجبر والفراغيه السنه اللى فاتت انا لقيته على المنتدى هنا قبل ما اروح اللجنه ب ساعتين ... مردتش أبص عليه وروحت اللجنه وحليت مسأله فراغيه كامله غلط وكنت حالل الاختيارى بس ولما روحت بصيت على المنتدى لقيته ان ده فعلا الامتحان بالنص بصراحه اتضايقت جدا يا ريتنى كنت بصيت عليه قبل ما انزل " بس ربنا مش بيضيع تعب مجهود سنه على الفاضى حتى لو حليت غلط فى الورقه .. أهم حاجه إنك عملت إللى عليك وزاكرت طول السنه .... والمفاجأه إنى ألاقى نفسى مقفل ورقه الجبر والفراغيه

الخلاصه : حلك فى الورقه مش بيحدد درجتك دايما .. اكيد حلك سبب فى الدرجه بس أكيد برده تعبك الأيام دى ومزاكرتك بتتدخل فى الدرجه حتى لو كنت حالل غلط فى الورقه ... ربنا مش بيضيع تعبك هدر

فيه ناس كتير بتبقى حاله صح وفى الاخر بتتظلم فى التصحيح .. الناس دى اغلبيتها مش كلها بتبقى مش عامله اللى عليها وممكن تكون زاكرت قبل الامتحان بشهر بس يستحيل يتساووا باللى مزاكرين من شهر 8

بجد وعن تجربه والله ... اللى بيشد حيله وبيزاكر وبيعمل اللى عليه ربنا بيكرمه جامد جدا بس اهم حاجه اعمل اللى عليك الفتره الجايه ... لو كان حلك فى الورقه حلو ممكن تلاقى الدرجه اقل مما كنت متوقع ... متزعلش ... حتلاقى ربنا عوضهالك فى ماده تانيه بالزياده بس الماده التانيه دى انت زاكرتها اكتر فربنا مضيعش تعبك فيها هدر

ربنا معاكم
اخفتنى يا صاح !!
قديم 01-05-2013, 01:42 PM
الصورة الرمزية ~ Smile 4 Life ~
~ Smile 4 Life ~ ~ Smile 4 Life ~ غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي علمي علوم

~ Smile 4 Life ~ is on a distinguished road

أنا معاك في كلامك ..
وأنا لو كان حصل موقف زي ده ان الامتحان يتسرب يستحيل اني اشوفه حتي لو كنت متأكده أني هسقط
لاني عارفة كويس اذا ربنا سترها ونجاني حتي في الامتحان ده أكيد هضيع في حاجة تانية
بس اللي مش معاك فيها فكرة اللي بيذاكروا أخر شهر انهم مش بيتساووا مع اللي بيذاكر من البداية
الموضوع توفيق ربنا ثم قدرات..ودي حاجة انا نفسي مريت بيها
السنة اللي فاتت مش هقولك ذاكرت من أخر شهر أنا ذاكرت في أخر أسبوعين
وجبت مجموع أعلي بكتير من صحابي اللي بيذاكروا من البداية وشغالين دح طول السنة
وربنا يعلم اني كنت داخلة الامتحانات باعتبار اني هعيد السنة لكن ارادة ربنا فوق اي شئ
وفي نفس الوقت اكيد ربنا مش بيضيع مجهود اي حد ...لكن بيبقي عارف الخير لكل واحد فين بالظبط
قديم 01-05-2013, 02:12 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~ smile 4 life ~ مشاهدة المشاركة
أنا معاك في كلامك ..
وأنا لو كان حصل موقف زي ده ان الامتحان يتسرب يستحيل اني اشوفه حتي لو كنت متأكده أني هسقط
لاني عارفة كويس اذا ربنا سترها ونجاني حتي في الامتحان ده أكيد هضيع في حاجة تانية
بس اللي مش معاك فيها فكرة اللي بيذاكروا أخر شهر انهم مش بيتساووا مع اللي بيذاكر من البداية
الموضوع توفيق ربنا ثم قدرات..ودي حاجة انا نفسي مريت بيها
السنة اللي فاتت مش هقولك ذاكرت من أخر شهر أنا ذاكرت في أخر أسبوعين
وجبت مجموع أعلي بكتير من صحابي اللي بيذاكروا من البداية وشغالين دح طول السنة
وربنا يعلم اني كنت داخلة الامتحانات باعتبار اني هعيد السنة لكن ارادة ربنا فوق اي شئ
وفي نفس الوقت اكيد ربنا مش بيضيع مجهود اي حد ...لكن بيبقي عارف الخير لكل واحد فين بالظبط

ربنا معاكم
[/color][/color][/color][/color][/color][/color]

صح تمام منا بقولك اهووو بتتعوض فى ماده تانيه بحاجه اعلى بكتير من المتوقع او بتتعوض فى السنه اللى بعدها اللى بيتظلم ف 2 بيتنصف فى 3 والعكس اللى عايز اوصله ايه ؟ ان كل واحد بياخد حقه ومحدش بيتظلم ك توتال مجموع سنتين مع بعض وكمان برده حته المزاكره اخر شهر مش الغرض منها ارهبكم اكيد فيه كتير بدأ مزاكره صح من اول 4 وفيه اللى بدأ بعد كده كمان اللى قصدى اوصله ان اللى بيزاكر جامد وبيشد حيله فعلا ربنا بيكرمه بجد حتى لو محلش كويس لا قدر الله فى الامتحان
قديم 01-05-2013, 05:14 PM
الصورة الرمزية yolanda
yolanda yolanda غير متواجد حالياً
عضو نشيط

yolanda is on a distinguished road

ربنا يستر قلبي بيدق عالي أوي الايام دي

عموما ماما بتقولي دايما ان المجموع مش بس حل في الامتحان ده هو مذاكرة و جهد و رضا للوالدين و رضا لربنا ...
قديم 02-05-2013, 02:44 PM
الصورة الرمزية ahmed H capo
ahmed H capo ahmed H capo غير متواجد حالياً
عضو خبير

ahmed H capo is on a distinguished road

للعلم السنه اللي فاتت واحد صاحبي جابلي امتحان التاريخ قبلها بيوم
ومبصتش فيه ورمتها في الزباله قلت انا تعبت في المادة وطالما عملت كدة يبقي ربنا مش حيسبني وحيقف جمبي
للاسف جبت 43 واتظلمت جدا ولما رجعت طلعت الورقه ببص لقيته نفس الامتحان بالظبط بس مكنش فيه اسئله صح وغلط
قديم 02-05-2013, 03:01 PM
الصورة الرمزية حسن زيرو
حسن زيرو حسن زيرو غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة جامعة المنصورة

حسن زيرو is on a distinguished road

ههههههههههه
قديم 04-05-2013, 12:36 AM
_Haneen_ _Haneen_ غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

_Haneen_ is on a distinguished road

صح كلامك جدا
ربنا معانا
قديم 04-05-2013, 10:22 PM
إسلام صبري إسلام صبري غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

إسلام صبري is on a distinguished road

معاك حق في كل كلمة
إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا

اعقلها وتوكل

قديم 05-05-2013, 06:10 PM
ريرى الشعنونة ريرى الشعنونة غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ريرى الشعنونة is on a distinguished road

موضوع رائع
أيا كانت إنشـغالاتك عني ... لكن قدر ظروفي عندما أخبرك يوما بأني أصــبحت
أحب غيرك
قديم 11-05-2013, 02:44 PM
الصورة الرمزية SwOrD OF JusTice
SwOrD OF JusTice SwOrD OF JusTice غير متواجد حالياً
عضو قدوة

SwOrD OF JusTice is on a distinguished road

الف شكرررر

بس ازاى مبلغتش على حكايه الامتحان على المنتدى دى !!
قديم 11-05-2013, 04:48 PM
الصورة الرمزية hema ismaeil
hema ismaeil hema ismaeil غير متواجد حالياً
عضو نشيط

hema ismaeil is on a distinguished road

ههههه كلكم بتضحكوا علي نفسكم لان انتم لو لفيتوا الامتحان حتخدوه فعلا وانا لو لفيته حخده عارفين ليه لان البلد كلها بايظه وانا ماليش ذنب ساعتها اللي غلطان يتحمل مسئوليه غلطه حتقولوا ان الغش حرام طيب والدروس الخصوصيه والفلوس اللي بتندفع دي كلها مش حرام وان حياتك تتوقف علي سنه مش حرام وانك تفضل تحفظ زي الحمار وفي الاخر تلاقي ان كل ده غلط في الحياه العمليه مش حرام ونظام التعليم اللي احنا كلنا عارفين انه فاشل مش حرام بلاش نضحك علي نفسنا بقي اي حد حيلاقي الكلمه مكتوبه حته لو مش حقيقي وهو متاكد من ده حيدخل علشان يشوف الامتحان ويقراه

لا يحاول الوصول اليك

ولا تحارب العالم من اجل انسان

لا يستطيع محاربه كبريائه من اجلك
قديم 11-05-2013, 05:01 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema ismaeil مشاهدة المشاركة
ههههه كلكم بتضحكوا علي نفسكم لان انتم لو لفيتوا الامتحان حتخدوه فعلا وانا لو لفيته حخده عارفين ليه لان البلد كلها بايظه وانا ماليش ذنب ساعتها اللي غلطان يتحمل مسئوليه غلطه حتقولوا ان الغش حرام طيب والدروس الخصوصيه والفلوس اللي بتندفع دي كلها مش حرام وان حياتك تتوقف علي سنه مش حرام وانك تفضل تحفظ زي الحمار وفي الاخر تلاقي ان كل ده غلط في الحياه العمليه مش حرام ونظام التعليم اللي احنا كلنا عارفين انه فاشل مش حرام بلاش نضحك علي نفسنا بقي اي حد حيلاقي الكلمه مكتوبه حته لو مش حقيقي وهو متاكد من ده حيدخل علشان يشوف الامتحان ويقراه
واضح ان خيالك واسع جدا جايز تكون بتتكلم عن تجربه شخصيه ليك او بتتكلم عن نفسك بس متعممش الكلام على كله

اما حكايه ملكش ذنب ساعتها .. لا انت ليك ذنب وعليك ذنب طبعا كون ان حد غلط فربنا حيحاسبه اكيد انما متبررش انك تاخد الامتحان وتبص فيه لمجرد ان واحد غلط ونزله من الاول

اما ان الغش حرام والحاجات اللى انت قلتها دى كلها حرام .. فالغش انت اللى حتتحاسب عليه انما التعليم البايظ حرام .. مش انت اللى حاطط التعليم ده فسيجاسب عليه اخرون

اما حكايه الدروس الخصوصيه اللى بتقول عليها حرام .. والله انت المسئول وانت اللى بتروح وتدفع فلوس للمدرس محدش جبرك على كده وفيه ناس هنا مش بياخدوا دروس خالص وماشين مع نفسهم يبقى المشكله من عندك مش فى المدرس لان تانى هو مجبركش على الدرس انت اللى بتروح تدفع ميات بل الوفات بمزاجك

حياتك تتوقف على سنه مش حرام .. برده ده مش مشكلتك ولا انت اللى حتتحاسب عليه لانك مجبر انك تزاكر المنهج الفلانى عشان تمتحن فيه فى اليوم الفلانى عشان تدخل كليه ما يعنى انت غير محاسب على الكلام ده

ومان كل الفساد اللى انت اتكلمت عليه ده . ده معمم عليك وعلى غيرك يعنى شوف الاف طلبه الثانويه محطوطين ف نفس الموقف اللى انت محطوط فيه يعنى محدش مميز عن التانى .. والمساواه فى الظلم ،، "عدل "

متحاولش تبرر الغلط وتعممه على الناس كلها .. ولو فرضا بصيت على الامتحان وكنت حافظه قبل ما تروح اللجنه ممكن فى اللجنه متعرفش تحل حاجه خالص بقدره ربنا سبحانه وتعالى

آخر تعديل بواسطة To Be Is To Do ، 11-05-2013 الساعة 05:08 PM
قديم 11-05-2013, 11:25 PM
الصورة الرمزية hema ismaeil
hema ismaeil hema ismaeil غير متواجد حالياً
عضو نشيط

hema ismaeil is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة to be is to do مشاهدة المشاركة
واضح ان خيالك واسع جدا جايز تكون بتتكلم عن تجربه شخصيه ليك او بتتكلم عن نفسك بس متعممش الكلام على كله

اما حكايه ملكش ذنب ساعتها .. لا انت ليك ذنب وعليك ذنب طبعا كون ان حد غلط فربنا حيحاسبه اكيد انما متبررش انك تاخد الامتحان وتبص فيه لمجرد ان واحد غلط ونزله من الاول

اما ان الغش حرام والحاجات اللى انت قلتها دى كلها حرام .. فالغش انت اللى حتتحاسب عليه انما التعليم البايظ حرام .. مش انت اللى حاطط التعليم ده فسيجاسب عليه اخرون

اما حكايه الدروس الخصوصيه اللى بتقول عليها حرام .. والله انت المسئول وانت اللى بتروح وتدفع فلوس للمدرس محدش جبرك على كده وفيه ناس هنا مش بياخدوا دروس خالص وماشين مع نفسهم يبقى المشكله من عندك مش فى المدرس لان تانى هو مجبركش على الدرس انت اللى بتروح تدفع ميات بل الوفات بمزاجك

حياتك تتوقف على سنه مش حرام .. برده ده مش مشكلتك ولا انت اللى حتتحاسب عليه لانك مجبر انك تزاكر المنهج الفلانى عشان تمتحن فيه فى اليوم الفلانى عشان تدخل كليه ما يعنى انت غير محاسب على الكلام ده

ومان كل الفساد اللى انت اتكلمت عليه ده . ده معمم عليك وعلى غيرك يعنى شوف الاف طلبه الثانويه محطوطين ف نفس الموقف اللى انت محطوط فيه يعنى محدش مميز عن التانى .. والمساواه فى الظلم ،، "عدل "

متحاولش تبرر الغلط وتعممه على الناس كلها .. ولو فرضا بصيت على الامتحان وكنت حافظه قبل ما تروح اللجنه ممكن فى اللجنه متعرفش تحل حاجه خالص بقدره ربنا سبحانه وتعالى

مبدئيا يا باشمهندس انا جايب السنه اللي فاتت 98.5 ع شان بس مش تفكر ان انا فاشل وبمجهودي والحمد لله وربنا عارف انا تعبت السنه اللي فاتت قد ايه بس برضو السنه اللي فاتت لما كنت اعرف ان فيه امتحانات متسربه كنت اقعد انزل فيها طول الليل واحل فيها وانا متاكد ان مش هي بس برضو كنت بنزلها وموضوع ان انا ببرر انا مش ببرر وع فكره انا كمان حالتي الماديه كويسه جدا وباخد بدل الدرس ثلاثه في كل ماده بس للاسف غيري مش بيلاقي ياخد دروس لمال تتكلم عن مشكله اجتماعيه مش تبص ليها من منظورك انت وبس لازم تحس بمعاناه الناس اللي بتعاني نفس المشكله معاك ع شان تقدر تتحكم في ايدلوجياتك بطريقه تناسب حلول المشكله يعني تبص للي يقدر واللي مش يقدر وانا مش ببرر برضو بدليل ان سيدنا عمر بت الخطاب رضي الله عنه لما واحد راح يشتكيله ويقوله يا امير المؤمنين ان الاثنين دول سرقوا ناقه من عندي فقالهم انت سرقتوها فقالوا نعم يا امير المؤمنين قال يقام عليهم الحد بس سرقتوها ليه قالوا سرقناها ونحرناها واكلناها فجابوا اللي هما بيشتغلوا عنده وقال له لماذا لا تطعم عمالك وفرض علي اللي بيشتغلوا عنده ان يدفع ثمن الناقه مضاعف لصاحبها وقال له لو اجعتهم ثانيه ساقيم عليك انت الحد ورفض اقامه الحد عليهم وقال مقولته الشهيره ان لا اقيم حدود الله في الشبهات خيرا لي من ان اقيمها لو نظام التعليم والدوله كويس والمدرسين عندهم ضمير محدش حيفكر يغش لانه مش حيبقي محتاج الغش اصلا فكر في كلامي كويس يا باشمهندس اذا صلح رب البيت صلح كل من تحته

لا يحاول الوصول اليك

ولا تحارب العالم من اجل انسان

لا يستطيع محاربه كبريائه من اجلك
قديم 12-05-2013, 12:14 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema ismaeil مشاهدة المشاركة
مبدئيا يا باشمهندس انا جايب السنه اللي فاتت 98.5 ع شان بس مش تفكر ان انا فاشل وبمجهودي والحمد لله وربنا عارف انا تعبت السنه اللي فاتت قد ايه بس برضو السنه اللي فاتت لما كنت اعرف ان فيه امتحانات متسربه كنت اقعد انزل فيها طول الليل واحل فيها وانا متاكد ان مش هي بس برضو كنت بنزلها وموضوع ان انا ببرر انا مش ببرر وع فكره انا كمان حالتي الماديه كويسه جدا وباخد بدل الدرس ثلاثه في كل ماده بس للاسف غيري مش بيلاقي ياخد دروس لمال تتكلم عن مشكله اجتماعيه مش تبص ليها من منظورك انت وبس لازم تحس بمعاناه الناس اللي بتعاني نفس المشكله معاك ع شان تقدر تتحكم في ايدلوجياتك بطريقه تناسب حلول المشكله يعني تبص للي يقدر واللي مش يقدر وانا مش ببرر برضو بدليل ان سيدنا عمر بت الخطاب رضي الله عنه لما واحد راح يشتكيله ويقوله يا امير المؤمنين ان الاثنين دول سرقوا ناقه من عندي فقالهم انت سرقتوها فقالوا نعم يا امير المؤمنين قال يقام عليهم الحد بس سرقتوها ليه قالوا سرقناها ونحرناها واكلناها فجابوا اللي هما بيشتغلوا عنده وقال له لماذا لا تطعم عمالك وفرض علي اللي بيشتغلوا عنده ان يدفع ثمن الناقه مضاعف لصاحبها وقال له لو اجعتهم ثانيه ساقيم عليك انت الحد ورفض اقامه الحد عليهم وقال مقولته الشهيره ان لا اقيم حدود الله في الشبهات خيرا لي من ان اقيمها لو نظام التعليم والدوله كويس والمدرسين عندهم ضمير محدش حيفكر يغش لانه مش حيبقي محتاج الغش اصلا فكر في كلامي كويس يا باشمهندس اذا صلح رب البيت صلح كل من تحته
كلام جميل وذكرتنى بقصه من اجمل القصص وجزاك الله خيرا على ذلك

بس انا بقولك واحد وسرب الامتحان يعنى ارتكب ذنب انت بتقول عادى لما ابص عليه وان معلكش ذنب لانه هو من الاول غلطان وانا رديت بلا انت كده غلطان انك تبص على الامتحان المتسرب حتى لو كان اللى نزله غلطان وتثرفه غلط انت متبررش غلطك بانك تبص ع الامتحان لمجرد ان حد غلطان ونزله

وكلامى لا يمط لماديات مطلقا ومتكلمتش عن الحاله الماديه فيه خالص بس علقت على كلمه " كلكم بتضحكوا على نفسكم لان انتم لو لقيته الامتحان حتاخدوه " وده تعميم من غير دليل مجرد تعميم اعمى وخلاص .... ده كل اللى انا اقصده بدليل انى مبصتش على الامتحان لما لقيته ولما رجعت لقيته كوبى بيست من اللى كان ع المنتدى وذكرت غرض فى دماغى اوصله انى مكنتش حالل كويس بس ربنا كرمنى يمكن لهذا السبب

العلامات المرجعية