اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 25-07-2013, 04:02 PM
ḂařĦồḿa ḂařĦồḿa غير متواجد حالياً
عضو جديد

ḂařĦồḿa is on a distinguished road
افتراضي شوفتوا حرقة الدم

بصوا بقى انا كنت جايب 91.46 فى ثانيه ثانوى عشان مكنتش بذاكر و كانت المواد اغلبها حفظ و انا دماغى بايظه خالص فى الحفظ دخلت تالته و ذاكرت و اجتهدت لكن حكمة ربنا بقى جبت 88.78 و جبت فى الرياضه 48 و الفيزياء 49 و الانجليزى 24.5 و المواد اللى و قعتنى العربى 21 و علم النفس 29 انا دمى محرووووووق و على فكره انا مستوى رفيع رياضه و جايب 10 و انا نفسى ادخل هندسه بس المشكله ان انا وقعت فى مواد ملهاش اى علاقه بهندسه قدمت فى جامعه مصر للعلوم و التكنولوجيا قالولى حد ادنى 85 و هيعملوا اولويه للمجاميع الاعلى زى التنسيق الحكومه يعنى و انا خايف احسن مدخلش تفتكروا ان انا بدرجاتى فى المواد المؤهله لهندسه ديه مينفعش ادخل هندسه ده تعليم زباله و انا فى صحابى فى هندسه و الله انا جايب اعلى منهم فى المواد العلميه و على فكره انا كنت بذاكر علم النفس و الله بس انا كنت باخد مع مدرس حسبنا الله و نعم الوكيل فيه و لولا علم النفس كان زمانى تنسيق مرحله اولى و كنت دخلت هندسه

قديم 25-07-2013, 04:29 PM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

مممممممممممممم مش عارفة اقولك ايه بس المفروض انك داخل تالتة وعارف ان مجموعك ضعيف يعنى غصب عنك لازم تزاكر العربى وعلم النفس كويس اوى
مش معنى انك جبت درجات كويسة فى المواد العلمية انك خلاص هتدخل الكلية اللى نفسك فيها بالعكس ده اغلب الناس اللى مدخلوش طب وهندسة بردو كانو مقفلين المواد العلمية واللى وقعهم المواد الادبية !
يعنى الطالب الصح الناصح يعنى هو اللى يعرف ازاى يحوط علا اى درجة وميضيعش منه درجات وطالما علم النفس عليه 50 درجة والعربى 30 يبقا لازم اجيبهم بلزوق او بالعافية فأكيد دى غلطتك انك مزاكرتهمش كويس ومتقولش انا مش بعرف احفظ اومال بتعمل ايه طول السنة!
بس ماعلينا انت دلوقتى اكيد ربنا مقدرلك الخير فى الكلية اللى هتدخلها ان شاء الله توكل علا الله وسلم امرك له وان شاء الله كل شئ هيبقا تمام
هى مش غلطتك انت لوحدك هو نظام التعليم اصلا فاشل انو يخلى طالب العلمى يزاكر مادة ادبية بس انت مجبر علا كده فليه بقا تضيع منك الدرجات !!
ربنا يوفقك يارب
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 25-07-2013, 04:51 PM
الصورة الرمزية Eng_Muhammed
Eng_Muhammed Eng_Muhammed غير متواجد حالياً
Civil Engineering

Eng_Muhammed is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ḂařĦồḿa مشاهدة المشاركة
بصوا بقى انا كنت جايب 91.46 فى ثانيه ثانوى عشان مكنتش بذاكر و كانت المواد اغلبها حفظ و انا دماغى بايظه خالص فى الحفظ دخلت تالته و ذاكرت و اجتهدت لكن حكمة ربنا بقى جبت 88.78 و جبت فى الرياضه 48 و الفيزياء 49 و الانجليزى 24.5 و المواد اللى و قعتنى العربى 21 و علم النفس 29 انا دمى محرووووووق و على فكره انا مستوى رفيع رياضه و جايب 10 و انا نفسى ادخل هندسه بس المشكله ان انا وقعت فى مواد ملهاش اى علاقه بهندسه قدمت فى جامعه مصر للعلوم و التكنولوجيا قالولى حد ادنى 85 و هيعملوا اولويه للمجاميع الاعلى زى التنسيق الحكومه يعنى و انا خايف احسن مدخلش تفتكروا ان انا بدرجاتى فى المواد المؤهله لهندسه ديه مينفعش ادخل هندسه ده تعليم زباله و انا فى صحابى فى هندسه و الله انا جايب اعلى منهم فى المواد العلميه و على فكره انا كنت بذاكر علم النفس و الله بس انا كنت باخد مع مدرس حسبنا الله و نعم الوكيل فيه و لولا علم النفس كان زمانى تنسيق مرحله اولى و كنت دخلت هندسه
اولا: دا قـدر ربنـا ميفعش نعتـرض علية
ثانيا: ذاكـر واجتهـد ف الكلية الي ربنا مقدرلك تدخلها واثبت كفاءتك فيها
لان معايا ناس كتير ف الهندسة كانو في معهد فني صناعي زاكروا ودخلوا الهندسة واهم معايا ما شاء الله عليهم طالعين بامتياز في أول سنة

قديم 25-07-2013, 05:09 PM
عضو جديد

كلامك صح بس انا فى العربى مش متاسس خالص فى النحو و جبت مدرسين كتير و كلهم فشلوا معايا حتى فى تانيه جبت فيه 25 لكن اقسم بالله علم النفس ذاكرتوا بس المشكله انى كنت باخد مع مدرس حسبنا الله و نعم الوكيل فيه و الله دخلت الامتحان لقيت 3 اسئله مشفتهمش قبل كده لكن اقسم بالله انا ذاكرت ملازمه كلها لكن انا اساسا عندى مشكله فى العربى و مكنتش عارف احلها
قديم 25-07-2013, 05:13 PM
عضو جديد

و المشكله كمان ان امتحان العربى جه صعب جدااااااااااااااااااااااااااااااااا
قديم 26-07-2013, 06:52 AM
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

اقتباس:
كلامك صح بس انا فى العربى مش متاسس خالص فى النحو و جبت مدرسين كتير و كلهم فشلوا معايا حتى فى تانيه جبت فيه 25 لكن اقسم بالله علم النفس ذاكرتوا بس المشكله انى كنت باخد مع مدرس حسبنا الله و نعم الوكيل فيه و الله دخلت الامتحان لقيت 3 اسئله مشفتهمش قبل كده لكن اقسم بالله انا ذاكرت ملازمه كلها لكن انا اساسا عندى مشكله فى العربى و مكنتش عارف احلها
ممممممممممممممممممممممممم عندك حق هو المفروض العربى بالزات والنحو يكون الواحد متأسس فيهم بس فيه حاجات الانسان لو اصر عليها بيعرفها ويفهمها علا العموم ملناش انا نبكى عاللى فات واكيد طالما انت تعبت وعملت اللى عليك يبقا ده مقدرلك وربنا اراد لك الخير فى الكلية دى

اقتباس:
و المشكله كمان ان امتحان العربى جه صعب جدااااااااااااااااااااااااااااااااا
ممممممممممممممممم هو مكنش صعب اوى بس طالما الكل نزل فيه يبقا المساواة فى ظلم عدل زي مابيقولو
انت تفكر ناو ف اللى جاى وربنا يوفقك
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 26-07-2013, 08:43 AM
عضو جديد

ان شاء الله خير و شكرا ليكى جدا Dr.mayadaa ahmed
قديم 26-07-2013, 12:37 PM
عضو متألق