اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 01-03-2011, 02:52 PM
الدكتور المهندس الدكتور المهندس غير متواجد حالياً
عضو نشيط

الدكتور المهندس is on a distinguished road
Impp تعديل التخصص والمرحلة للمعلم المساعد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى المعلمين المساعدين
اننى اشكو واعانى مما تعانون وهو تعيينكم بوظيفة معلم فصل او مرحلة ابتدائية على الرغم من ان معظمك يحمل مؤهل تربية عام وحاولتم كثيراً فى الفترات الماضية للحصول على حقكم كمعلم مرحلة اعدادية ثانوية وفقا لمؤهلكم كما فعلت انا على مدار اربعة اعوام ولكن فى كل مرة احصل فيها على قرار للتحويل والنقل والتعديل يصدمنى جباروت بعض المسؤلين سواء بالادارة التعليمية او المديرية
حيث يحافظون كل الحفط على زويهم الذين يعملون بالمرحلة الاعدادية وهم حملة مؤهلات تعليم ابتدائى سواء كلية التربية او دبلوم معلمين حيث ان هؤلاء المسؤلين كانوا ولازالو يتصرفون على انهم اصحاب املاك وليس موظيفين عليهم تحرى الدقة فى عملهم وفقا للمؤهل التعليمى وليس المؤهل المحسوبي والواسطة
صدرة عقدة قرارات سابقة
اهمها هى
1- قرار وزارى لعام 2010 وبالتحديد فى شهر 6 الماضى عودة جميع المؤهلات الابتدائية من التعليم الاعدادى للتعليم الابتدائى وفقا لمؤهلهم الدارسى لضمان تطور العملية التعليمية ولم ينفذ
2- صدور قرار وزارى لتعديل العقد على المرحلة التعليمية المناسبة للمؤهل الدارسى كلية التربية العام اعدادى ثانوي وفى نهاية القرار وظيفة معلم فصل فى المقام الاول لحملة التربية شعب التعليم الابتدائى
ولكن تم حبسه بالادراج مع سابقه
وبقاء كل المؤهلات التربية التعليم الابتدائى ودبلوم المعلمين بالمرحلة الاعدادية وبقائنا نحن حملة التربية العام بالتعليم الابتدائى لاننا الضحية للمسؤالين بالتربية والتعليم
ونحن الان بصدد التثبيت بعضنا من وصل له خطاب التثبيت والبعض الاخر سيكون ان شاء الله بنهاية الاسبوع القادم
وتم تثبيت كلً على وضعه بمعنى التربية العام والمتعاقد على التعليم الابتدائى نظراً لظروف المحسوبية والواسطة تم تثبيته على تلك المرحلة
والمتعاقد على التعليم الاعدادى وهو تربية تعليم ابتدائى تم تثبيته على المرحلة الاعدادية
فيكيف يكون العدل والانصاف
لذا
اطالب كل من هو بنفس حالتى تربية عام بالتعليم الابتدائى ان نتحد ونقف وقفة واحدة للمطالبة بتعديل قرار التعين على اساس المؤهل الدارسى حفاظا على الحقوق ليس حقنا فقط بل حق كل من هو تربية عام ويأتى من بعدنا وعودة التربية تعليم ابتدائى الذى يشغل مكان غيره وهو ليس حقاً له

كما ارجو من ادارة المنتدى تثبيت تلك الموضوع لما له من اهمية وعودة حقوق الزملاء وانا منهم
ملحوظة لابد من الاتحاد والتجمع امام مبنى الوزارة سلمياً ولا يجوز كتابة كشف جماعى كما يقترح الزملاء لاننى ذهبت مرتين للوزارة وقابلت رئيس لجنة الفتوى وتقدمت اليه بطلب جماعى واخر فردى فتم قبول الطلب الفردى دون الجماعى وللاسف أشر عليه تاشيرة سياسية لذا اناشد من هم فى مثل حالتى وواقع عليهم نفس ظلمى ان نتحد
وشكراَ

قديم 01-03-2011, 02:59 PM
nagwa2010 nagwa2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

nagwa2010 is on a distinguished road

شوف عاوز تعمل اية واحنا معاك ، ايه المطلوب عمله
قديم 01-03-2011, 03:01 PM
mhegazi mhegazi غير متواجد حالياً
عضو خبير

mhegazi is on a distinguished road

اضم صوتي لصوتك في هذا الموضوع
وانا معك في اي قرار ينبغي علينا تنفيذه
لست انت الوحيد الذي تعاني من هذه المشكلة فنحن كثيرووون
قديم 01-03-2011, 03:02 PM
mhegazi mhegazi غير متواجد حالياً
عضو خبير

mhegazi is on a distinguished road

رجو من الادارة تثبيت الموضوع بسبب اهميته لكثير من المعلمين
قديم 01-03-2011, 03:04 PM
عضو نشيط

شكرا على سرعة المتابعة والرد نود تحديد موعد للسفر للقاهرة امام الوزارة لاننى كنت هناك يوم الاربعاء بصفة شخصية امام رئيس لجنة الفتوى هناك ولكنى بمفردى غير قادر على عمل شيئ
فعمى جميع المستندات المطلوبة وهى القرارات السابق ذكرها فى المشاركة السابقة
المطلوب
اولا تجميع اكبر قدر ممن لهم نفس حالتنا سواء معلم او معلمة
ثانيا تحديد موعد موحد للوقوف امام الوزارة سلمياً
فمعى عددا بسيط من نفس ادارتى التعليمية ونود نشر الدعوة على مستوى الجمهورية
قديم 01-03-2011, 03:05 PM
ميمو12 ميمو12 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ميمو12 is on a distinguished road

انا في نفس حالتك بس انا دلوقتي بشتغل مدرس اعدادي لكن امتحنت على ابتدائي و مش عارف التعيين هيكون عامل ازاي المهم ربنا ينتقم من الظالمين اللي ماسكين منصب و حاسين اللي تحتيهم عبيد يلعبوا بيهم برحاتهم و يطلعوا عينهم

ربنا ينتقم من كل ظالم و متجبر
قديم 01-03-2011, 03:11 PM
الصورة الرمزية hazem ali
hazem ali hazem ali غير متواجد حالياً
مُعلم اللغة العربية

hazem ali is on a distinguished road

اعتقد انه مينفعش دلوقتى وانت قبلت ليه مدرس فصل من الاول انا تربية عام وجالى تعليم ابتدائى وراضى بيه ومش هغير لان ده نصيبى وانا راضي به احمد ربنا وارضا بنصيبك ياولدى الغلطة كانت من البداية وبعدين تربية تعليم ابتدائى من حقه جدا يشتغل اعدادى لانها اسمها حلقة التعليم الاساسي يعنى من حقه يشتغل فى الاعدادى والابتدائي فى حاجة كمان ممكن واحد يوكن تربية ابتداشى وعنده كفاءة يدرس ثانوى وممكن واحد يكون تربية عام ووالله مايعرف يدى حضانة اساسا فمش مقياس اساسا ارضى بنصيبك ياصاحبي
قديم 01-03-2011, 03:12 PM
رشادي رشادي غير متواجد حالياً
عضو مشارك

رشادي is on a distinguished road

يا استاذ انت امتحنت الكادر اعدادي ام ابتدائي اذا كنت اعدادي فهذا من حقك اما لو ابتدائي فاتقي الله وارحم البلد اهم حاجة التثبيت وفيه ناس انا اعرفها عقدهم اعدادي وحولوا ابتدائي والعكس الدولة هاتراضي مين ولا مين ولا هو العجل وقع هاتو السكاكين
قديم 01-03-2011, 03:26 PM
عضو نشيط

Impp السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali مشاهدة المشاركة
اعتقد انه مينفعش دلوقتى وانت قبلت ليه مدرس فصل من الاول انا تربية عام وجالى تعليم ابتدائى وراضى بيه ومش هغير لان ده نصيبى وانا راضي به احمد ربنا وارضا بنصيبك ياولدى الغلطة كانت من البداية وبعدين تربية تعليم ابتدائى من حقه جدا يشتغل اعدادى لانها اسمها حلقة التعليم الاساسي يعنى من حقه يشتغل فى الاعدادى والابتدائي فى حاجة كمان ممكن واحد يوكن تربية ابتداشى وعنده كفاءة يدرس ثانوى وممكن واحد يكون تربية عام ووالله مايعرف يدى حضانة اساسا فمش مقياس اساسا ارضى بنصيبك ياصاحبي
احترم رأيكم اخوانى وانا ارضى بنصينى ولا انتهز الفرص فانا اسعى منذ اربعة اعوام حينما فوجئت باننى على المرحلة الابتدائة وغيرى بنفس الادارة تعليم ابتدائى على المرحلةالاعدادية وده مش نصيب ياريس
ماتروحش تقف امام القطار وتقول نصيبك انا حاولت كل المحالات المشروعة ولكن المسؤلين بالادارة ايام التعاقدات وكان فى اعتقادهم انها فوضى ودة من او منحة منهم لنا كان يخبؤن العقود الاعدادية لهم والباقى لاى مواطن عادة دون الشروط للمؤهلات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رشادي مشاهدة المشاركة
يا استاذ انت امتحنت الكادر اعدادي ام ابتدائي اذا كنت اعدادي فهذا من حقك اما لو ابتدائي فاتقي الله وارحم البلد اهم حاجة التثبيت وفيه ناس انا اعرفها عقدهم اعدادي وحولوا ابتدائي والعكس الدولة هاتراضي مين ولا مين ولا هو العجل وقع هاتو السكاكين
الاستاذ اللى بيقول الدولة هتراضى مين ولامين
هى من الاول ليه كانت سايبة الواسطة والمحسوبية شغالة دون الرقابة عليها ودون الشروط وفق المؤهل الدارسى وبعدين خريج التربية تعليم ابتدائى مش من حقه العمل بالمرحلة الاعدادية لان المسمى فى المؤهل
بكالوريوس علوم وتربية تعليم اساسى ( حلقة ابتدائئة ) وحضرتك راجع اى مؤهل تراه
وانت تعرف ان الابتدائى تربية تعليم ابتدائى
ثانيا فى قرار التعديل السابق ذكره والذى صدر بتاريخ 2 /2010 لو المسؤلين امثال زكى بدر كانو شايفين انها فوضى مننا بمطالبنا مكانش صدر قرارا للتعديل وعودة المؤهلات الابتدائية للمرحلة الابتدائية
وحضرتك ياتدخل بمشاركة تحمس اصحاب الحقوق للحصول عليها يا يتوفر وقتك فى الكتابة والمشاركة لغيرك ممن ضاع حقة
قديم 01-03-2011, 03:28 PM
hamada aboud hamada aboud غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

hamada aboud is on a distinguished road

ana ma3ako ala tool
قديم 01-03-2011, 03:33 PM
fatema2004 fatema2004 غير متواجد حالياً
عضو خبير

fatema2004 is on a distinguished road

معاكم
وبعدين يا أستاذ يا من ترى نرضى ونحمد ربنا
هو طبعا الحمد لله
لكن تعال عندنا وأنت ترى العجب ممن يعملون بالواسطة والمحسوبية وغيرها
وكيف طلابهم تشكو منهم
ولما تكون 96%وكسور فى الثانوى العام وبتقديرعالى
وتترك حقك وتعب عمرك تبقى انهرت
معكم وياريت فى الأزهر يكون هناك من يطلب بحقه

قديم 01-03-2011, 03:38 PM
رشادي رشادي غير متواجد حالياً
عضو مشارك

رشادي is on a distinguished road

يا اخي اول عقود جاءت لتسد المرحلة الابتدائية ومكنش فيه عقود اعدادي فاحنا ارتضينا بالابتدائي ومحدش كان لاقي انا عن نفسى عملت في الابتدائي اربع سنوات وانا مش راضي وعندما فتحت الاكاديمية لم اذهب اليها بسرعة وقدمت طلب نقل ان والكثيرين وحولنا اعدادي وبعديهه قدمت في الاكاديمية وامتحنت اعدادي ووالله والله وهو المنتقم الجبار من غير واسطة ده مكنوش لقيين اللي يحول فنحن الآن نفتعل الازمات
قديم 01-03-2011, 03:58 PM
عضو نشيط

اين من ضاع حقهم نريد الحصول عليه ولا يأتى الا بالتكاتف
قديم 01-03-2011, 04:00 PM
الصورة الرمزية عصام شاهين
عصام شاهين عصام شاهين غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عصام شاهين is an unknown quantity at this point

فيه تعديل فعلا وانا كنت معلم فصل عدلت لمعلم فلسفه واتنقلت فعلا بالامر التنفيذى وانا الان معلم ثانوى
قديم 01-03-2011, 04:05 PM
محمد فتحي مشرف محمد فتحي مشرف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد فتحي مشرف is on a distinguished road

انتم رضيتم بالشغل الابتدائى وبعدين اغلبكم كان مالوش لازمة فى اعدادى وقت الشغل وبعديين ده اساسا فى كذة دفعة انجيزة تربية عام تعيين 2004 ابتدائى لو كل واحد قال اعدادى يبقى هتسيبوا ابتدائىلمين
موضوع مغلق

العلامات المرجعية