اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 11-09-2008, 02:40 PM
الصورة الرمزية msamido
msamido msamido غير متواجد حالياً
عضو متألق

msamido is an unknown quantity at this point
افتراضي برمجة " دروس البرمجة مع ++c " محمد القبانى

بسم الله الرحمن الرحيم

الأول ازيكم يا جماعه عاملين أيه واخباركم ايه وكل سنة وانتم طيبين
ثانيا معلش اتأخرت فى الموضوع التانى إذا كان حد مستنينى أصلا
ثالثا بقى نبدأ بسم الله

فى البداية عايز اقول إننا أن شاء الله هنبدأ نتعلم مع بعض لغة برمجة مهمة جدا جدا جدا وقوية جدا جدا جدا من أقوى اللغات لكنها لم تعد مستخدمة كثيراً فى السوق وهى ++C
طيب يا عم هتقرفنا بيها ليه لما هى مش مستخدمة ؟؟
هقولكم أولا لأنها مهمة جداً لبناء أساسيات البرمجة وثانيا لأنها تعتبر أساس لكل لغات البرمجة التى تخص مايكروسوفت زى #c والـ visual c ثالثا أنا بدأت بيها وأنا بتعلم برمجة وبصراحه كانت مفيدة جدا اتفقنا ؟؟

نبدأ بقى ونقول إن لكل لغة برمجة ما يسمى بالـ compiler وهو ما يقوم بتحويل الكود المكتوب إلى لغة الكومبيوتر ده معناه الفلسفى والنظرى وأيضا هناك لكل لغة ما يسمى بالـ Editor وهو البيئة التى نكتب فيها الكود وإن كان هناك بعض اللغات ليس لها Editor حيث من الممكن أن تكتب الكود فى text file عادى .
بالنسبة للـ ++C فلها أكثر من Editor لكن انا بفضل نستخدم ++ Borland C ده اللينك بتاعه :

http://www.4shared.com/file/39716284/83d31cee/Borland_C_502.html?s=1

ننزله إن شاء الله ونسطبه ونبدأ مع بعض بإذن الله أول برنامج فى حياة أى مبرمج وهو برنامج Hello World

كود:
#include <iostream.h> #include <conio.h> void main() { cout<<"Hello World"; getch(); }
ده أسهل برنامج فى التاريخ ممكن تعمله وعلى الرغم من ذلك هو يحتوى على المكونات الأساسية لأى برنامج وهى بالترتيب :
1- تضمين المكتبات المستخدمة فى البرنامج
2- الدالة الأساسية فى البرنامج

طبعا محدش فاهم حاجه ؟؟
نوضح :

يعنى ايه مكتبات فى لغات البرمجة هى اسمها libraries ودى ترجمه حرفية ليها بس انا بصراحه مش بحب الترجمة فى البرمجة وعلشان كده هنتكلم عنها باسمها الحقيقى ان شاء الله .
الـ libraries هى ملفات تحمل الدوال الرئيسية المستخدمة فى لغة البرمجة وده مصطلح عام لكل لغات البرمجة مش بس الـ ++C طيب بردوه يعنى ايه ؟؟
من الأخر كل جمله بنكتبها فى البرنامج لازم تترجم للكومبيوتر وبيكون ليه الـ library بتاعته اللى بترجمه ده شرح مبسط ويمكن يكون مش واضح أوى بس هيوضح بعدين ومع التعامل هيوضح أكتر. ودلوقتى هنقول إن معظم الدوال اللى هنستخدمها هتكون فى الـ Liberary اللى اسمها iostream.h أو input output stream header ده هو اسم الـ liberary وما يسبقها فى الجمله include# هى expression بيفهم الكود ان البرنامج هيحتوى على دوال من الـ liberary ده . واضح كده الجزء الأول ؟؟

2- الدالة الأساسية للبرنامج :

كود:
void main() { }

أى برنامج أول ما بيبدأ بيدور على الدالة الأساسية بتاعته أو الـ main method وبيناديها أول حاجه وبينفذ الكود اللى جواها تمام كده ؟؟
ده باختصار شديد علشان مينفعش ادخلكم فى تفاصيل أكتر من كده بس بعدين هنلاقى details فى التفاصيل كتير
نيجى بقى للكود اللى جوه الـ main method :
كود:

كود:
cout<<"Hello World";

>>cout الدالة دى معناها اكتب على الشاشه وما يأتى بعدها بيكون بين double quotation وهو اللى بيظهر مكتوب على الشاشة "Hello World "

كود:
getch();

الدالة دى اسمها getch أو هى اختصار لـ get character ومعناها بتقول للبرنامج يستنى لغاية ما ياخد أى حرف من اليوزر طيب لو مش موجوده هيحصل ايه البرنامج هيعرض كلمة hello world ويقفل علطول لدرجة إننا مش هنشوفه فتح أصلا تمام كده ؟؟

وبكده نكون انتهينا من أول برنامج ليكم فى البرمجة بحمد لله
ملحوظة : كل كلمة وكل حرف فى الكود لها معنى ولها فايدة.

وهنا بقى هنطلب من الناس اللى هتابع وتهتم عمل مثال بسيط يختبروا بيه نفسهم يشوفوا هل فهموا ولا لأ

السؤال :
أكتب برنامجاً يعرض أسمك على الشاشة؟

وفى النهاية عايز اقول بردوه يا جماعه أنا برتجل وبحاول ابسط ووأوضح بس ممكن أكون مش كويس بس لو فى حد عنده أى اسئلة أنا موجود بإذن الله
تمنياتى بالتوفيق ومستقبل باهر بإذن الله
محمد القبانى

آخر تعديل بواسطة همس ، 27-09-2008 الساعة 09:23 PM

العلامات المرجعية