اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

قديم 26-09-2009, 09:53 PM
eng--zako eng--zako غير متواجد حالياً
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

eng--zako is on a distinguished road
افتراضي فصل الخطاب فى مسألة الألقاب, خريج حاسبات مهندس بجد و لا بيدعى

كثر الكلام هذه الأيام عن وضع خريج كلية الحاسبات و لأى نقابة ينتمى و مركزه القانونى و ما إلى ذلك مما دعانى للإدلاء بدلوى فى هذا الموضوع رجاء أن تتضح الأمور و يزول الغموض

كلية الحاسبات و المعلومات أربع سنوات و تتبع القطاع الهندسى فى المجلس الأعلى للجامعات و الذى يشمل أيضا كليات الهندسة و التخطيط العمرانى و لكنها على خلاف الكليات الأخرى المذكورة لا تمنح بكالوريوس الهندسة و يحق لخريجيها الإنضمام لنقابة العلميين و ليس لنقابة المهندسين إلا أننى لم أجد خريجا واحدا إنضم إليها لأنها نقابة فقيرة لا موارد و لا برستيج لها و تعكس حالة العلم و العلماء فى مصر.

كان العقل المفكر وراء إنشاء كلية الحاسبات الدكتور إبراهيم فرج على غرار الكليات المماثلة التى وجدها فى السعودية و التى سبقتنا فى ذلك فنقل النموذج كما هو و بالإضافة لذلك فإن الدكتور ابراهيم خريج علوم و ربما أن مسألة وضع الخريج و مسماه المهنى و لأية نقابة سينتمى لم تخطر على باله و قد تداركت الجامعة الألمانية هذا الأمر عند إنشائها و عملت برنامجها المسمى علوم و هندسة الحاسب خمس سنوات و معادل للهندسة و لكنه فى حقيقته برنامج علوم حاسب واضح و صريح كما فى الروابط التالية و هو ما أعطاها ميزة تنافسية

http://www.guc.edu.eg/AcademicPrograms/Pro...spx?programId=4
http://www.guc.edu.eg/AcademicPrograms/Pro...sem=1&pId=4

منذ سنوات تسرى إشاعة النقابة و تنشط أحيانا حتى قيل أن مشروعا بقانون نقابة مهندسى البرمجيات سيدخل مجلس الشعب فى دورته السابقة و تنام فى أحيان أخرى و قيل أيضا أن أ.د. على فهمى العميد السابق و أ.د. معتز خورشيد من قسم دعم القرار و نائب رئيس جامعة القاهرة الأسبق و أ.د. شريف مازن من قسم نظم المعلومات و مستشار رئيس مجلس الشعب لنظم المعلومات يسعون لدفع هذ ا القانون و لكننى لا أعرف لأين وصلت هذه الجهود.

من الامور التى تعقد موضوع النقابة هذه بشدة ما يلى:
1- ماذا سيكون مسمى النقابة؟ البعض يقول نقابة مهندسى البرمجيات – غلط فنحن لسنا مهندسى برمجيات و انما مهندس البرمجيات Software Engineer هو مسمى وظيفى واحد من نحو مائة وظيفة فى مجال تكنولوجيا المعلومات كما رأيتها فى قائمة على النت منها محلل نظم System Analyst و مدير شبكات Network Administrator و مطور برمجيات الويب Web Developer و مختبر البرمجيات Software Tester و دعم العملاء Customer Support و مدير قاعدة البيانات Database Administrator و مبرمج Programmer و محلل شبكات Network Analyst و غيرها كثير و انظر فى http://www.itjobs.com .
2- مهن تكنولوجيا المعلومات ليست مهن إحترافية كالطب و الهندسة و الصيدلة بمعنى أنه لابد من إجازة الكلية المختصة للعمل بالمهنة بل الواقع أن خريجى الحاسبات و التجارة و الهندسة و العلوم و الدبلومات و خريجى معهد الإحصاء و معهد ال ITI غيرهم يعملون فى مجال تكنولوجيا المعلومات و هو واقع فى العالم كله لا يمكن تغييره بقرار نقابة يقصر المهنة على خريجى كلية الحاسبات ، و يكفى أن بيل جيتس أشهر شخصية فى العالم فى مجال تكنولوجيا المعلومات و أغنى أغنياء العالم كان طالبا فى هارفارد يدرس القانون و ترك الكلية ليؤسس شركة مايكروسوفت و لم يكمل تعليمه أى أنه بلغتنا فى مصر طالب حقوق فاشل و صايع (هذه تكفى لترفضه أى فتاة جامعية عندنا).
3- و من هنا إذا اقتصرت النقابة على خريجى الكلية فستكون نقابة فئوية ضيقة تقتصر على جزء صغير من ممارسى المهنة و لن يصبح لها أهمية مثل نقابة المهندسين حيث يشترط على المهندسين من ممارسى المهنة أين يكونوا مقيدين فى النقابة و هو شرط غير ممكن فى مجالنا و إذا توسعت فستصبح مثل نقابة التجاريين تشمل كل الحاصلين على بكالوريوس تجارة و المعاهد الثانوية التجارية و معهد التعاون و الجامعة العمالية و التعليم المفتوح و تفقد بريقها.

و الواقع أننا فى مصر بلد شهادات و يهتم الكثيرون منا بالشهادة أو بالكرتونة بلغة أ.د. محمد بيومى الذى يسمى الشهادة كرتونة بغض النظر عن المضمون و عادة ما أتلقى إتصالات من أقرباء أو أصدقاء الأسرة ممن تفوق أبناؤهم فى علمى رياضة يسألون عن كلية الحاسبات و الفرق بينها و بين هندسة و ميزات كل منهما و بعد الشرح فإن من لم يكن مصمما على مجال الحاسبات فإنه غالبا يتجه للهندسة من أجل الكرتونة و الكارنيه حتى و لو اتجه للأكاديميات الخاصة بفلوس و لأن هناك جهل عام بكلية الحاسبات و مجالات الدراسة فيها و العمل بعد التخرج (حتى أن قريبة لى سألتنى أنها سمعت أن كلية حاسبات هى مثل التجارة و لكنها مطعمة بكام كورس كمبيوتر) ، و هؤلاء شعارهم فى ذلك المثل الذى يقول "أدخل هندسة و لو بفلوس حتى لو أعيش متعوس"

وواقع الأمر أننا فى مصر لا نمارس إلا قليلا من الهندسة لأن كلمة مهندس تعنى مصمم و باستثناء المهندسين المعماريين و الإنشائيين و قلة قليلة من مهندسى الإتصالات و الكهرباء و الميكانيكا فإن بقيه المهندسين لا تصمم أى شئ و لكن المحظوظ منهم يعمل فى صيانة و تشغيل المعدات سواءا كانت حاسبات أو شبكات الإتصالات و هى مهنة الفنيين و الدبلومات فى الخارج و الكثير من المهندسين يعملون فى أى حاجة يعنى مثلا قريب لى فى معهد ITI مهندس يعمل فى تدريس مهارات العرض Presentation Skills و نظم موارد الشركات المسماة ERP Systems فما هى علاقة هذا بالهندسة؟ و آخر صديق كان مديرا للتدريب فى مايكروسوفت مصر منذ 15 سنة يعد برامج التدريب فيها التى تمنحها للشركات و الأفراد فو ويندوز و اكسل... الخ.

لكن الأمر مختلف بره و حكى لى قريبى عن قريبه ابن مهاجر مصرى فى كندا دخل علوم الحاسب و بعد السنة الثانية ذهب ليتدرب على البرمجة فى شركة و فى نهاية الصيف الشركة قالت له تعال اشتغل عندنا فأخذ يفكر و قال طيب بعد سنتين دراسة أظل فيها طالبا و مديونا لأن الدراسة هناك مكلفة أتخرج لأعمل نفس الذى أعمله الآن فقرر أن يترك الدراسة و يلتحق بالشركة.

و أخيرا فإن كنت ممن وفقه الله لدخول كلية برضاك و اختيارك فاحمد الله و توكل على الله و ثق فى أن الخيرة فيما اختاره الله و إن كنت ممن دخل الكلية مرغما بسبب المجموع فاعلم أن ما أخطأك لم يكن ليصيبك و ان ما أصابك لم يكن ليخطئك و اطرح وساوس الشيطان خلفك و تفوق فيما انت فيه و لا تجرى وراء السراب (اعرف طالبة فشلت فى الكلية و حولت بعد سنتين لانها لم تتخل عن حلم هندسة التى فاتتها) و إن كنت ممن يبحث عن اللقب و لا يهم المضمون فعليك بكلية الهندسة و إن فاتك قطارها فهناك المعاهد العليا الهندسية و الأكاديميات الخاصة و كله بكالوريوس و شهادة و كارنيه النقابة و السلام.

و فى جميع الأحوال إعلم أن سوق العمل الآن مضروب فهو ملئ بالخريجيين بعد الأزمة العالمية مع قلة الوظائف و قريبى فى فودافون قال أنهم لا يعينون هذه السنة و من يمشى لا يحل محله أحد بعد أن كان التعيين فى شركات الإتصالات بالزوفة و خريجو 2009 من حاسبات و من هندسة على حد سواء يجدون صعوبة فى إيجاد وظائف و من هنا عليك بتوسيع خبراتك ومهاراتك فترة الدراسة و تجريب أشياء و مشاريع خارج إطار الدراسة و تحسين لغتك و مهاراتك الأخرى و شبكة علاقاتك بالدكاترة و الطلاب الأكبر منك و الخريجيين حتى إذا تخرجت كان لديك من المهارات و العلاقات ما يساعدك فى الحصول على وظيفة.

أرجو أن أكون قد أو ضحت الصورة بدون تحيز و الله ولى التوفيق.

منقول بس بجد الموضوع عجبني و شكرا للي كتب الموضوع ده
و انا لعلمكو بحب حاسبات جدا و نفسي ادخلها لكن المشكلة اني حتغرب و مدينة جامعية و كدة و اهلي رافضين
يلا الحمد للله و ربنا يوفقكوا

قديم 27-09-2009, 12:02 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

مفيش ردود !!!!!!!!!!!
قديم 27-09-2009, 01:24 AM
الصورة الرمزية eng.ahmed55
eng.ahmed55 eng.ahmed55 غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( كلية حاسبات ومعلومات )

eng.ahmed55 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng--zako مشاهدة المشاركة
مفيش ردود !!!!!!!!!!!
لا طبعا يا كبير وانا روحت فين؟؟؟
فعلا الكلام ده مضبوط{ حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب}
وانا بحب المقولة دى وبحب اطبقها على كل حاجة فى حياتى
فعلا لازم نطور نفسنا ومنقولش ان احنا خلاص دخلنا الكلية والسلام
لازم نتعرف على ناس اكبر مننا وناخد خبراتهم
{والحته دى ناوى اركز عليها فى الكلية ان شاء الله}
بالنسبة لموضوع النقابة فانا شايف انه شاغل ناس كتير
حقهم انهم يطلبوا نقابة تدافع عن حقوقهم وتحافظ على مستوى الكلية وكمان تعلى التنسيق
بس احنا لما نحسن من اداءنا
ونحس ان احنا دخلنا كلية تساعدنا ان احنا نبدع فى مجال السوفت وير
وتوفر لينا كمان معلومات جامدة محدش هيبقى عارفها غيرنا
الحمد لله ان احنا فى حاسبات ...اجمد كلية فى مصر
وعلى رايك يا بشمهندس احمد
حب الله ورسوله
حب الوطن
حب حاسبات ومعلومات
وشكرا ليك يا بشمهندس انك تعبت وجبتلنا الموضوع الاكتر من رائع
واللى اتعلمنا منه حاجات كتيرة
قديم 27-09-2009, 01:30 AM
eng_sarah eng_sarah غير متواجد حالياً
عضو جديد

eng_sarah is on a distinguished road

بجد موضوع في غاية التميز و اشكرك على المجهود الكبير اللى عملتة . وفعلا معظم(او قل كل) الناس دلوقتي ما بتدورش الا على المسمي الوظيفي اللي هتحصل علية بعد ما تتخرج من الكلية دي و كمان عدم معرفة الناس بالكلية دي بيخليهم يقولو كلام غريب . مثلا انا لما جاتلي كلية حاسبات حد من قرايبي قال لي كويس اهو تفتحي محل موبايلات او سايبر مثلا و زي ما حضرتك قلت ان في ناس بتعتبرها زي تجارة وفي ناس ماتعرفهاش اصلا . المهم المفروض كل دة ما يحبطناش ولكن يقوي من عزيمتنا في اثبات ذاتنا امام الجميع و الاهم امام انفسنا و نجتهد في كليتنا ايا كانت .
و بعدين حضرتك لو عايز بجد تدخل حاسبات حاول تقنع الاهل ان هي دى الكلية اللي انا هتميز فيها و احقق ذاتي معلش لازم اتعب شوية من ناحية الاغتراب و اشياء من هذا القبيل لكن احسن ما ادخل كلية انا مجبر عليها و ما اتفوقش فيها
على كل معلش لو كنت طولت شوية
بس ربنا يوفقك
قديم 27-09-2009, 02:52 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_sarah مشاهدة المشاركة
بجد موضوع في غاية التميز و اشكرك على المجهود الكبير اللى عملتة . وفعلا معظم(او قل كل) الناس دلوقتي ما بتدورش الا على المسمي الوظيفي اللي هتحصل علية بعد ما تتخرج من الكلية دي و كمان عدم معرفة الناس بالكلية دي بيخليهم يقولو كلام غريب . مثلا انا لما جاتلي كلية حاسبات حد من قرايبي قال لي كويس اهو تفتحي محل موبايلات او سايبر مثلا و زي ما حضرتك قلت ان في ناس بتعتبرها زي تجارة وفي ناس ماتعرفهاش اصلا . المهم المفروض كل دة ما يحبطناش ولكن يقوي من عزيمتنا في اثبات ذاتنا امام الجميع و الاهم امام انفسنا و نجتهد في كليتنا ايا كانت .
و بعدين حضرتك لو عايز بجد تدخل حاسبات حاول تقنع الاهل ان هي دى الكلية اللي انا هتميز فيها و احقق ذاتي معلش لازم اتعب شوية من ناحية الاغتراب و اشياء من هذا القبيل لكن احسن ما ادخل كلية انا مجبر عليها و ما اتفوقش فيها
على كل معلش لو كنت طولت شوية
بس ربنا يوفقك
شكرا بجد لمرورك و ردك الجميل بس انا اصلا مشكلتي كبيرة صراحتا انا معجب بالمجالين و شايفهم حلوين و لوني ميال للبرمجة و كدة لكن مش عارف صراحة انا اتعقدت و مش عارف اخد قرار اندم عليه سواء كملت ف عمارة او حاسبات و لوني حاسس ان حاسبات احسلي لكن مش عارف اكيد مفيش واحد مبيحبش الكمبيوتر
انا الحمد لله بعرف html و شوية سي بلس بلس
و نفسي اخش حاسبات و ف نفس الوقت دراسة العمارة ممتعة بردو
انا مش عارق مش عارف مش عارف
انا الحمد لله مجموعي 380.5 يعني اجيب احسن حاسبات ف مصر
و من حقي اختيار اي حاسبات تجيب مجموعي لأنهم بالنسبة للأدارة التعليمية ليا كلهم ف التوزيع الجغرافي ج
مش عارف اعمل ايه
قديم 27-09-2009, 02:53 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.ahmed55 مشاهدة المشاركة
لا طبعا يا كبير وانا روحت فين؟؟؟
فعلا الكلام ده مضبوط{ حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب}
وانا بحب المقولة دى وبحب اطبقها على كل حاجة فى حياتى
فعلا لازم نطور نفسنا ومنقولش ان احنا خلاص دخلنا الكلية والسلام
لازم نتعرف على ناس اكبر مننا وناخد خبراتهم
{والحته دى ناوى اركز عليها فى الكلية ان شاء الله}
بالنسبة لموضوع النقابة فانا شايف انه شاغل ناس كتير
حقهم انهم يطلبوا نقابة تدافع عن حقوقهم وتحافظ على مستوى الكلية وكمان تعلى التنسيق
بس احنا لما نحسن من اداءنا
ونحس ان احنا دخلنا كلية تساعدنا ان احنا نبدع فى مجال السوفت وير
وتوفر لينا كمان معلومات جامدة محدش هيبقى عارفها غيرنا
الحمد لله ان احنا فى حاسبات ...اجمد كلية فى مصر
وعلى رايك يا بشمهندس احمد
حب الله ورسوله
حب الوطن
حب حاسبات ومعلومات
وشكرا ليك يا بشمهندس انك تعبت وجبتلنا الموضوع الاكتر من رائع
واللى اتعلمنا منه حاجات كتيرة
شكرا لمرورك الجميل يا بشمهندس احمد
قديم 27-09-2009, 03:00 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

فاضل اسبوع يا قاتل يا مقتول
مش عارف الوقت بيمر شكلها هترسا علي فنون عمارة و لا ايه اصل لو حولت حوار المدينة مش هيبقي مضمون اوي بس انا والدي شغال ف الجامعة اكيد لو عزمت علي حاسبات حلاقي حل للمدينة و كدة
لعلمكو انا بقالي ف الموضوع ده
يجي من اول نتيجة التنسيق بتاعة المرحلة الاولي
فاضل اسبوع
ربنا يستر
يا رب اهديني للأختيار الأصلح ليا
قديم 27-09-2009, 07:37 AM
fuoozz fuoozz غير متواجد حالياً
عضو فعال

fuoozz is on a distinguished road

ربنا يوفقك للطريق الصح
بس انا من رايى خليك للى فى بلدك
ايه لازمتها الشحتته دى
بدام انت بتحب الاتنين
يبقى ان شاء الله هتنجح فى الاتنين
فاختار اللى اقرب ليك
دا من وجهة نظرى
قديم 27-09-2009, 08:23 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuoozz مشاهدة المشاركة
ربنا يوفقك للطريق الصح
بس انا من رايى خليك للى فى بلدك
ايه لازمتها الشحتته دى
بدام انت بتحب الاتنين
يبقى ان شاء الله هتنجح فى الاتنين
فاختار اللى اقرب ليك
دا من وجهة نظرى
شكرا لمرورك و ربنا يوفقك بس انا ميال للحاسبات اكتر و شغلها اكتر و اكتر
وظائفها كتيييييييييييييييييييييييييييير
شوف الاي تي جوبز و دي بتشمل دارسي علوم الحاسب و كلو في رابط ف الموضوع
مهندس برمجيات او مهندس نظم مهنة وسط الف الفين مهنة
قديم 27-09-2009, 12:10 PM
el_brins el_brins غير متواجد حالياً
عضو نشيط

el_brins is on a distinguished road

والله انا مش فارقة معاى مهندس و لا لا مع الاحترام لكلية الهندسة لانى اعرف ان فى ناس فى السعودية و فى دول عربية و فى مصر بيقبضوا بالالوف و هما خريجة حاسبات
قديم 27-09-2009, 12:32 PM
fuoozz fuoozz غير متواجد حالياً
عضو فعال

fuoozz is on a distinguished road

خلاص ادخل حاسبات
اذا كنت حاببها
قديم 27-09-2009, 06:08 PM
m_fci m_fci غير متواجد حالياً
عضو جديد

m_fci is on a distinguished road

كلية حاسبات ومعلومات أمتع كلية في مصر وفي خارج مصر
قديم 28-09-2009, 03:46 AM
dando-255 dando-255 غير متواجد حالياً
عضو جديد

dando-255 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng--zako مشاهدة المشاركة
فاضل اسبوع يا قاتل يا مقتول
مش عارف الوقت بيمر شكلها هترسا علي فنون عمارة و لا ايه اصل لو حولت حوار المدينة مش هيبقي مضمون اوي بس انا والدي شغال ف الجامعة اكيد لو عزمت علي حاسبات حلاقي حل للمدينة و كدة
لعلمكو انا بقالي ف الموضوع ده
يجي من اول نتيجة التنسيق بتاعة المرحلة الاولي
فاضل اسبوع
ربنا يستر
يا رب اهديني للأختيار الأصلح ليا

حاسبات و معلومات يعنى الابداع و التفكير و المتعة
فنون عمارة هتبقى مبدع برضه لكن من نوع تانى .. ابداع فنى مش عقلى
شوف انت ايه اللى بيستهويك أكتر .. و ان كنت أرشحلك حاسبات طبعا و انت مغمض
انا جاتلى هندسة و سيبتها بسبب حاسبات
قديم 28-09-2009, 03:34 PM
Eng. Alios Eng. Alios غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( إعدادي عمارة بكلية الفنون الجميلة )

Eng. Alios is on a distinguished road

سلام عليكم

واحشني يا باشمهندسين المستقبل و أمل الغد ...

يارب تكونوا بخير ...

أولاً : الف الف شكر يا أخ زاكو على الموضوع المنقول ....

ثانياً : انا مش ح اتكلم كتير .. هى جملة واحدة :

السنة دي احنا دولة نامية .... من سنة 1900 احنا دولة نامية ..... و في سنة 3000 , احنا دولة نامية ....

جزاكم الله كل خير
قديم 28-09-2009, 03:45 PM
توته. توته. غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

توته. is on a distinguished road
Icon111

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng. Alios مشاهدة المشاركة
سلام عليكم

واحشني يا باشمهندسين المستقبل و أمل الغد ...

يارب تكونوا بخير ...

أولاً : الف الف شكر يا أخ زاكو على الموضوع المنقول ....

ثانياً : انا مش ح اتكلم كتير .. هى جملة واحدة :

السنة دي احنا دولة نامية .... من سنة 1900 احنا دولة نامية ..... و في سنة 3000 , احنا دولة نامية ....

جزاكم الله كل خير
احم احم دا احباط مثلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

العلامات المرجعية