اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

قديم 30-09-2009, 04:01 AM
Eng. Alios Eng. Alios غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( إعدادي عمارة بكلية الفنون الجميلة )

Eng. Alios is on a distinguished road

قول له يا زاكو ...

و بعدين ... لو الأخ داندو كلامه صح ان مدني احسن من معماري اللي بتاخد جيد و بتحتاج واسطة علشان الطلبة يدخلوها و اول و ارقى قسم في الهندسة و الفنون الجميلة ...

يبقى هوا كده عامل زي الجهلة اللي بيقولوا ان هندسة حاسبات احسن من حاسبات و معلومات ....

بس الاخ داندو مش جاهل ... ده واد زي الفل ماشاء الله ....

و مستقبله مشرق مليء بالأمل و التفاؤل ... الناس ح تحبه من ابداعه و بساطته في الحوار و التعامل ...

آخر تعديل بواسطة Eng. Alios ، 30-09-2009 الساعة 04:22 AM
قديم 30-09-2009, 04:12 AM
eng--zako eng--zako غير متواجد حالياً
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

eng--zako is on a distinguished road

بس يا داندو عيب كدة احنا مش عنعاير بعض بالكليات كفاية ان فنون جميلة عمارة واخدة اعلي م الحاسبات
و بعدين حاسبات كويسة و حلوة لكن لاحظ انا بحبا جدا لكن لو حتبدأ معايرة اشتغلك بقة حاسبات و معلومات ملهاش نقابة و مش حتتعمل
اقولك ليه انت عايزين نقابة مهندسي البرمجيات صح مانتوش مهندسي يرمجيات دارسي علوم الحاسبات سواء اي مجال اي تي او سي اس او غيرة مهندس برمجيات ده وظيفة من ضمن وظائف كتيييييييير جدا منها بروجرامر و ثري دي جيم ديزاينر و سيستم اناليست و غيرة شوف دليل الكلية بتاعتك في الوظائف المتاحة ف المجال لخريجي الكليةعايز اقولك كمان ان النقابة بتضمن مسمي وظيفي و حقوق العمل يعني محدش غيرك يشتغل ف الجال يعني مثلا
نقابة الصيادلة بتضمن لقب دكتور صيدلي لخريجي صيدلة حكومية او خاص معادل
و تمنع ان اي حد يشتغل في صيدلية غير دكتور ده مثلا
تصريحات البنا لازم يطلعها مهندس مقيد ف النقابة
غير كدة عايز اقولك نقابة في مجال للحاسبات صعبة تتعمل لانها حيقتصر العمل في الكجال ده علي خريجي حاسبات و المعاهد و الجامعات الخاصة المعادلة للحاسبات و ده مستحيل لأن المجال مفتوح مش ف مصر اذا كان اغني واحد ف العالم بيل جيتس و شغال ف مجال ال اي تي مش خريج كمبيوتر ساينس و لا حاجة كان طالب فاشل في حقوق
و عالعموم انا معاك ان في جامعات امريكية كتير زي هارفارد في كلية الهندسة و العلوم التطبيقية فيها قسم كمبيوتر ساينس لكن لو بصيت علي معلومات عن القسم ده انهم مبينضموش لنقابة المهن الهندسية المهندسين يعني ف امريكا و غيرة
لأن المجال مفتوح و عايز اقولك ان في شهادات كمبيوتر اهم من بكالوريوس الكمبيوتر و في شهادات معينة بتشغلك بمرتب يصل ل 65 الف دولار سنويا و اكتر من كدة بكتيييير و عايز اقولك ان معظم شركات البرمجيات معظمه اللي شغالين فيها مش معاهم بكالورييوس كمبيوتر ساينس او غيرة

انا اسف اني قولت الكلام ده بس انا لغاية دلوقتي حابب حاسبات و شايفها المستقبل و البداية كون الواحد ياخد البكالوريوس دي البداية في العلم الذي ينتهي
و انا كنت حعمل حسابي اني لو دخلت حاسبات حتبقي البداية بعد ماخد البكالوريوس
انت ممكن تتوظف ببكالوريوس حاسبات في مكان كويس لكن ممكن تلاقي جنب فئات تانية بس معاها شهادات برمجة و غيرة
فاهمني فلازم تطور من معلماتك و ناخد شهادات علب قد ماتقدر حتي مش ف مجالك يعني مثلا لو انت كمبيوتر ساينس حاول تاخد شهادات في ال اي اس و بالذات الداتا بيز لأن ده علم مهم و لا ينتهي و ملهوش كبير
بس و انا اسف اني قلت الكلام ده لكن لازم نهدي الحوار ما بينا
لازم تعرف المهندس المعماري بيعمل ايه و المدني بيعمل ايه
لأن انت كدة اهنت ناس ياما
سلام يا بشمهندس داندو

آخر تعديل بواسطة eng--zako ، 30-09-2009 الساعة 04:18 AM
قديم 30-09-2009, 04:21 AM
Eng. Alios Eng. Alios غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( إعدادي عمارة بكلية الفنون الجميلة )

Eng. Alios is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng--zako مشاهدة المشاركة
بس يا داندو عيب كدة احنا مش عنعاير بعد بالكليات كفاية ان فنون جميلة عمارة واخدة اعلي م الحاسبات
و بعدين حاسبات كويسة و حلوة لكن لاحظ انا بحبا جدا لكن لو حتبدأ معايرة اشتغلك بقة حاسبات و معلومات ملهاش نقابة و مش حتتعمل
اقولك ليه انت عايزين نقابة مهندسي البرمجيات صح مانتوش مهندسي يرمجيات دارسي علوم الحاسبات سواء اي مجال اي تي او سي اس او غيرة مهندس برمجيات ده وظيفة من ضمن وظائف كتيييييييير جدا منها بروجرامر و ثري دي جيم ديزاينر و سيستم اناليست و غيرة عايز اقولك كمان ان النقابة بتضمن مسمي وظيفي و حقوق العمل يعني محدش غيرك يشتغل ف الجال يعني مثلا
غير كدة عايز اقولك نقابة في مجال للحاسبات صعبة تتعمل لانها حيقتصر العمل في الكجال ده علي خريجي حاسبات و المعاهد و الجامعات الخاصة المعادلة للحاسبات و ده مستحيل لأن المجال مفتوح مش ف مصر اذا كان اغني واحد ف العالم بيل جيتس و شغال ف مجال ال اي تي مش خريج كمبيوتر ساينس و لا حاجة كان طالب فاشل في حقوق
و عالعموم انا معاك ان في جامعات امريكية كتير زي هارفارد في كلية الهندسة و العلوم التطبيقية فيها قسم كمبيوتر ساينس لكن لو بصيت علي معلومات عن القسم ده انهم مبينضموش لنقابة المهن الهندسية المهندسين يعني ف امريكا و غيرة
لأن المجال مفتوح و عايز اقولك ان في شهادات كمبيوتر اهم من بكالوريوس الكمبيوتر و في شهادات معينة بتشغلك بمرتب يصل ل 65 الف دولار سنويا و اكتر من كدة بكتيييير و عايز اقولك ان معظم شركات البرمجيات معظمه اللي شغالين فيها مش معاهم بكالورييوس كمبيوتر ساينس او غيرة

انا اسف اني قولت الكلام ده بس انا لغاية دلوقتي حابب حاسبات و شايفها المستقبل و البداية كون الواحد ياخد البكالوريوس دي البداية في العلم الذي ينتهي
انت ممكن تتوظف ببكالوريوس حاسبات في مكان كويس لكن ممكن تلاقي جنب فئات تانية بس معاها شهادات برمجة و غيرة
فاهمني فلازم تطور من معلماتك و ناخد شهادات علب قد ماتقدر حتي مش ف مجالك يعني مثلا لو انت كمبيوتر ساينس حاول تاخد شهادات في ال اي اس و بالذات الداتا بيز لأن ده علم مهم و لا ينتهي و ملهوش كبير
سلام يا بشمهندس داندو

لا يا اخ زاكو

النقابة ح تتعمل يعني ح تتعمل ...

المشكلة مشكلة الاخ بلبل مش بقية الطلبة ...

بقية الطلبة زي الفل ... و ملهمش ذنب اننا نحبطهم .
متنساش ان انا كنت طالب مقيد في حاسبات برضه ...

الاخ بلبل نسيبه يقول اللي يقوله ...

هوا مستقبله زي الفل ...

مستقبله مشرق و زي الفل ... الناس ح تحبه من اسلوبه الحواري اللطيف ...
قديم 30-09-2009, 04:37 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

في كذا موضوع مهم حنقلة من منتديات تانية
ده كلام واحد ف حاسبات بجد انا معاه
يا شباب اولا أسف اني هاعقب علي موضوع قديم ....
بس انا مكتئب جدا جدا جدا ...

للأسف الكلام اللي بيتقال عن كلية الحاسبات و المعلومات بوظلي حياتي و اصابني بالأحباط و الاكتئاب ...

بدأت الحكاية لماكنت باعرف نفسي للناس علي اني "المهندس / محمود" و الاحظ نظرة الا نبهار و التقدير في عيون الناس ..بس في اغلب اغلب الحالات يكون السؤال التالي و الباشمهندس خريج هندسة ايه أو تخصصه اية.... و عندما اقول بكل فخر "حاسبات و معلومات حلوان" ..اجد نظرة التقدير يحل محلها نظرة شك و قليل من السخرية و الرد الجاهز: بس دول مش مهندسين ولا حاجة دول بتوع سوفت وير بس

كنت اعتبر ان ده جهل و حقد علينا... الي ان بدأت الصدمات الواحدة تلو الأخري ....

في العمل - وانا كنت اعمل في شركة برمجيات كبيرة - المسمي الوظيفي في العقد وفي التأميينات "مبرمج حاسب ألي" ....ماشي مش مشكلة بس اللي زعللني لما لقيت زمايلي خريجي الهندسة الوظيفة بتاعتهم في عفد الشركة وفي التأمينات "مهندس حاسبات" طيب اشمعني وهي هي نفس الشغلانة ...قالولي في شئون الموظفين: النقابة يا سيدي ...بيروحوا يختموا ورقهم من نقابة المهندسين عشان يثبتوا مهنتهم .....

يا نهار اسود...................دي الحكاية طلعت بجد............ انا مش عارف اجيب ورقة رسمية من الحكومة بتقول اني مهندس

وكمان لما جيت اخطب البنت اللي حبيتها و أول مره دخلت عندهم البيت مع ابويا و أمي وقلت انا خريج حاسبات و معلومات حلوان و باشتغل مهندس في شركة كذا .... ابو البنت قاللي ما شاء الله يا اابني ده مجال كويس اوي الايام دي و بتاع .........و لكن اذ بي افاجأ بأخوها المهندس المعماري طلع زي القنبلة وقالي: "مهندس ازاي و انت خريج حاسبات ومعلومات هاهاها احنا هنكدب من أولها" .......

الكلام ده كان قدام ابويا و امي و البنت اللي رايح اخطبها ...لقيت نفسي انزلقت معاه في حوار ان احنا مش اقل من المهندسين الاخرين ونستحق اللقب ده و بتاع ....... واحرجت جدا لما قاللي طيب لما تتطلع البطاقة قدام المأذون تقدر تقوله اكتب في القسيمة المهنة مهندس و هي مش كدة في بطاقتك ؟ و راح مطلعلي بطاقته وكارنيه نقابة المهندسين و قاللي بص المهندس بيبقي معاة الاتنين دول مكتوب فيهم المهنة مهندس.... طبعا كنت قاعد محبط وابوبا و امي احسوا بالاحراج ... و اللي انهي الموقف ابو البنت لما قاللوا خلاص يا عم المهندس المأذون هيكتب المهنة واحد محترم ان شاء الله ....طبعا الراجل عمل كده لما احس ان ابنه هوه الغلطان..... لكن ابويا و امي عاتبوني بعد كده جامد لاني انا اللي قلت ان انا مهندس و انا عارف ان محدش بيصدق ان خريج حاسبات و معلومات مهندس

المهم دارت الايام و جاتلي فرصة في السعودية و نجحت في اختبارات الشركة السعودية و بعتولي التأشيرة "مهندس حاسبات" و العقد مهندس حاسبات ..........
قلت باااااس كدة هتتحط في العقد و الباسبور يا باشا و نخلص ....ولكن اه من لكن .... السفارة السعودية اشترطت ان تكون المهنة في جواز السفر "مهندس حاسبات" ايضا و الا التأشيرة مرفوضة

طبعا لم اسكت و حاولت بكل الطرق اصدار بطاقة رقم قومي بوظيفه مهندس ولكن كل المحاولات بائت بالفشل و كأن كل موظفي الاحوال المدنية متفقين علينا و كلهم قاللولي اختم من النقابة اوالتأمينات و طبعا التأمينات برضة عايزة ختم النقابة....طيب اعمل اي يا سفارة و ايه الحل ....قالولي خلي الشركة تبعتلك تأشيره أخري و عقد أخر بوظيفه "مبرمج" او" اخصائي جاسب الي " و قد كان و انا الان اعمل بالسعوديه بتأشيرة مبرمج حاسب الي وطبعا في الشغل تلاقي اللي تأشيرته مهندس سكته سالكة حتي لما يروح يطلع رخصة السواقة السعودي بيحترموا انه مهندس

المهم انا دلوقتي ندمان اشد الندم علي عدم دخولي كلية الهندسة و الجري وراء الحبال الدايبة ...................ربنا يجازي اللي كان السبب

و اسف مرة تانية اني بردعلي موضوع قديم بس اصلي كنت بتابع يمكن حد عنده نفس همومي و سخطي علي اوضاع خريجي الحاسبات و المعلومات

المحبط المكتئب / محمود

المشكلة اللي اتحدث عنها مشكلة اجتماعية و هي نظرة المجتمع لخريجي كليتنا ... وانا هنا مش بتكلم علي السباك ولا علي الميكانيكي لو سمحت ..

انا انسان واقعي جدا و المواقف اللي بحكيها مواقف اجتماعية واقعية تسببت لي في مشاكل مع معظم معارفي .... و المقصود من مشاركتي ليس المواساة او تطيب خاطري بكلمتين...

المقصود طرح الحلول العملية .... انا حاسس اني بين نارين ..... انا مش فارق معايا حكاية مهندس دي بتعريفة ... بس المشكلة ان مهنة "مبرمج" أو مهنة "أخصائي حاسب الي" دي مهنة غير منظمة علي الاطلاق .... و مهنة كل من هب و دب.....

و كمان ولا المجتمع القريب منك ولا الشركات الخاصة اللي بتدور علي شغل فيها بيفرقوا بينك و بين المعاهد التعبانة... و اديني شغال بقالي اربع سنين و شايف بعيني ....

ده حتي خريجي المعاهد الهندسية التعبانة اللي بيخشوها ب 60 % بيعتبروهم انهم ناس مهندسين و زي الفل ... وانت زيك زي غيرك ...

طب ليه و مين المسئول وهل فعلا احنا اتخدعنا و انضحك علينا .... ليه كل الجهات الرسمية في مصر و برة مصر مش عاجبهم اننا نكتب في المهنة مهندس حاسبات أو برمجيات

كلام الأخ م/ احمد اسماعيل في الموضوع مثلا كلام جميل ... بس فين اقدر اثبت المهنة بتاعتي ....انا عايز كلام واقعي ... يعني مش كل ما احب اقنع واحد هاقوله خش ع النت و اقرا ... ارجو حد يدلنا منين نجيب ورق رسمي مكتوب فيه مهنه محترمة

طيب انا وريت اللينكات دي لمديري اللبناني في السعودية ... انتوا عارفين اول ما شافها ضحك بسخرية و قاللي جايبلي لينك من امريكا .... وايش حال " بيل جيتس" انجح مبرمج عندهم بيعمل ايه و هو لم يحصل علي اي شهادة جامعية اصلا... و ابن اخي هناك في مايكروسوفت يعمل سوفت وير انجنير بشهادة جامعية في البيزنس .... ونقابة مهندسي برمجيات ايه مفيش في امريكا الحاجات دي والله مصر ام العجايب ...

ا
رجوكم انا مش عايز مواساه وتطيب خاطر ولينكات تاني .....

عاوزين حلول عملية ....اروح لمين .........

و ده كلامي في مواجهة واحد ف هندسة في منتدي تاني

انا عارف ان في الموضوع ردود طويلة بس عشان خاطري اقرو ردي للأخر بيجيب م الاخر و انا محايد
نداء الي الأخ عضلة و جميع الطلاب اللي في هندسة و تحية كبيرة للمهندسييييييين اللي داخلين اولي حاسبات و البشمهندين اللي فيها المهم حكايتي طويلة لكن حكتب ف حجات هتقع بس حفتكر
بس يا مان السنادي كان الحد الادني للهندسة 93.2 و الفنون الجميلة عمارة 92.7 و الحاسبات 92.3
المهم انا السنادي جيبت الحمد لله 92.8 و لائق ف قدرات العمارة و الحمد لله جالي نصيبي فنون جميلة عمارة المنيا و فعدت فترة اقرر هل احول تحويل مناظر لاسكندرية عشان الاقرب ولا احول حاسبات بس المشكلة الغربة المهم كلمت ناس ف الكليتين طبعا كل واحد حيشكر ف كليتو ده المعلاوف حتي لو خدمة اجتماعية
بس خدها مني كلمة مش انا فنون جميلة عمارة يعني مهندس فهمي نظمي عزمي اخر حاجة و كمان فنون جميلة عمارة تبع نقاذبة المهندسين و بأمكانهم الاشتراك ف الاتحاد الدولي للمهندسن المعماريين لكن هندسة عمارة لأ و عشان كدة و حجات كتير هيا احسن من هندسة عمارة عشان تتأكد
شوف الموضوع ده انا اسف انه في منتدي تاني لمن ححاول انقله بعدين عشان رايح اتسحر دلوقتي يا ريت تقرا الموضوع ده للأخر و الخبر من جريدة الاهرام نقلا عن مصادر عامية و منهم اليونيسكو
افرأ من هنا
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=152879

عشان بس مش تتمنظر بهندسة ديه

المهم يا عم انا صليت استخارة مرتين اول مرة كنت ميال لحاسبات لكن عشان والدي و والدتي مش عايزني اتغرب ارجع افكر اني اكمل عمارة و كدة
تاني مرة كنت عايز خلاص احول حاسبات كان اخر يوم ف التحويلات الاليكترونية ماشي و دعيت ربنا اللي فيه الخير ليا و اللي يريح والدي و والدتي يتم قعدت اقنع ف والدي مفيش فايدة كان مبدأ الرفض الغربة و ده سببة ان اصلا انا من دمنهور و ليا قرايب ف اليكس و عندنا شقة هناك يعني عايزني يا كلية ف دمنهور يا اليكس المهم العيلة كلها مقتنعة بعمارة عشان اسكندرية و قريبة و مهندس ف البطاقة لكن و خلي بالك من لكن
انا كنت بدعي ف الصلاة قبل النتيجة اني اطول ريحة حاسبات ان شا الله ف اسيوط و كنت فعلا مديتش الثانوية حقها و الحمد لله النتيجة ظهرت و التنسيق ظهر بعديها و جاتلي عمارة المنيا و الحمد لله كان مجموعي يجيب احسن حاسبات القاهرة و عين شمس تقريبا كل الحاسبات الحمد لله
بص بقي يا سيدي انا كنت بشوف كلية الحاسبات القاهرة و من صغري
عشان والدي شغال مدير عام شئون طلاب كلية الاداب بدمنهور و كان كمان زائد كدة امين عام مكتب التنسيق محافظة البحيرة لما كان التنسيق ورقي بملفات مش عالنت المهم كان في عربية نقل بسواق بتروح توصل الملفات لحاسبات القاهرة كنت احب اروح هناك بجد لما انزل من العربية بحس جو غريب جميل جدا متلاقيهوش في اي حتي الكلام ده و انا في اولي و تانية اعدادي و تالتة اعدادي كمان يا سلام علي الكلية و يفطتها كلية الحاسبات و المعلومات جامعة القاهرة كلمة نغمها لذيذ المهم عشت احلام الطفولة و كان والدي بيشجعي و يقولي ذاكر عشان الكلية فعلا كويسة و بيعملو برامج للبنوك و الكليات و البرنامج يعمل الافات و ارقام حلوة كدة ما علينا من احلام الطفولة السعيدة مكنش همي الفلوس يعني اولا عايزة اقول حاجة علي حسب معلوماتئ الثمينة المحودة ان البرمجة ديه زي الرياضيات و مستوي التفوق ف الرياضيات يا برنس ملهوش حدود كل ما تتمرن تحل اسرع و تحل مسائل صعبة لدرجة انك ممكن توصل لتأليف المسائل الصعبة نفسها و عايز اقولك مش المجال ده بس اللي مفتوح العلم كله دلوقتي مفتوح لو عايز تتعلم طب هندسة ميكانيكا هتتعلم بجد مش بهزر انت ممكن تقره كتب في الطب و تذاكرها و تفهمها و تشوف فيديو عمليات جراحية و كل حاجة لكتن تعالي علي الشغل سيبك من الشهادة
انت هتقدر تشتغل زي دارس الطب او خريجه طبعا لأ لأن المصري ال علي حق يقول للغلط لأ و ده ينطبق علي كل الكليات مش بهزر و تعلم الهندسة كمان لو عايز تتعلم قولي و اديك كتب بي دي اف و مواقع و شرح فيديو للشغل علي المخرطة و الفيريزة جتبقي تومام بس لازم يكون عندك دافع ماشي مش تقولي انت بتألف روح بعييد ازاي الكلام ده انا مبهزرش
لكن ارجع معاك و اقول الدراسة الاكادمية متتعوضش و تخيل انك في جو سباق ذهني مسائل صعبة و كذا طريقة حل بتفكر عشان تجيب الاحلي و الاسرع و الاسهل طريقة
دي و جهة نظري المتواضعة اللي كانت حتكبر لما ادخل باب الكلية رسمي
المهم نيجي لموضوع كلمة مهندس
بس ياباشا انا عايز اغيظك و الله لاغيظك
خش عالنت في موقع جوجل اعمل سيرش علي جامعة هارفارد ف امريكا اكيد عارفها لو مش عارفها يبقي الغلط مش مني اسأل عن الجامعة دي المهم خش علي كلياتها و اختار كلية الهندسة و شوف الاقسام اللي فيها هتلاقيهم في حدود خمسة ؟؟!! و مينهم اال السي اس الكمبيوتر ساينس في حين اقسام زي الرز مش بهزر ف هندسة اسكندرية 14 قسم و القاهرة و عين شمس ايه الهبل ده يا عم في اقسام مش هندسة هناك زي العمارة في كلية التصاميم و الفنون و البحرية عمارة السفن و كذلك الانتاج و غيره يا برنس ملهوش دعوة بالهندسة في مقابل ان الكومبيوتر ساينس قسم من اقسام الهندسة
عايز ايه تاني و خد في بالك بقي اذا كنت شايف كلمة مهندس حلوة خليها تنفعك معلش ثقافة المجتمع مبتفهمش حجات كتير
مش عايز اكتبها عارف عليه مش عشان افضح المجتمع لأ عشان هيا كتير و هتوجع ايدي من الكتابة خليني اتعب نفسي في الرد عليك و علي كل اللي دخلت في دماغة ذرة كره لحاسبات احب ابشرك ان حاسبات دول ناس نضيفة !! نضيفة ازاي يعني انت تعرف يا برنس ان كلية الهندسة بتقبل غير الثانوية العامة ثانوي صناعي خمس سنوات و سنتين معهد بعد الثانوي يعني لو جيبت 60/100 ليك فرصة كمان تخش هندسة و دبلومات 3 ثنوات بمعادلة المعادلة بقي يمتحنو رياضة 1 و رياضة 2 و فيزيا و شرط النجاح بس و تخش هندسة كلية الهندسة فيها ناس بجد دماغها تعبانة و طبقات عجينة من المجتمع لكن حاسبات يا برنس لا تقبل الا طلاب الثانوية علمي رياضة و الشهادات المعالة للقنوية علمي رياضة بس زي المدارس الثتنوية الامريكية و غيرها من المدارس النضيفة يعني لو جينا نقارن هتلاقي اقل واحد ففي النضاقى طالب الثانوية اللي جايب 92.3 علمي رياضة و مصري و ده اكيد نضيف جدا بمقارنة بأشياء عجينة تدخل كلية الهندسة
و كمان افتكرت حاجة ف جامعة الزقازيف في حاجة اسمها انتساب المؤهلات العليا يعني ممكن واحد معاه مؤهل علي تجارة او اداب يكمل دراسة هندسة في جامعة القازيق و بياخد خمس سنين عادي جدا ايه رأيك يا برنس روح اسأل لو مش متأكد و زي ما قولتلك و ظيفة والدي فاهم تبعا المهم يا باشا انا في كلام كتير نسيته ف النص بس و الله ما نسيته الا عشان كترتة
عايز اقولك بالنسبة للمسمي الوظيفي في مصر انا مش ععتبر ثقافة بعض الاغبياء حاكما علي طلاب الحاسبات
و عشان تعرف كمان نسيت حاجة ان في سنين من 1998-2003 كانت الحاسبات بتاخد اعلي من الهندسة بتوصل لاعلي من 96/100 و دور علي ارشيف التنسيق و اتأكد
المهم اذا كان الحكم الظالم ان يتكتبلهم اخصائي حاسب ف البطاقة فده مش عيب مش كاتبلو لفظ غير لائق
يعني و بعدين كلمة مهندس دي قليلة في حق خريج حاسبات ما تخلنيش اتعفرت انا بجد بموت ف الكلية ديه حتي بص داخل المنتدي و كاتب الكلية حاسبات ومعلومات لأني فعلا كان نفسي فيها لكن الدقر و النصيب مش ذنبي معملوش حاسبات في اسكندرية و عملو كلية تعبانة زي الهندسة
ايه ده سمعت غلطت ف الكلية بتاعتك انا اسف بس حثبتلك انها تعبانة بعد ما بيخشها عجينة من البيئات المختلفة و يوصل عدد الدفعة ل 3000 طالب احب ابشرك بأن العجن هيبدأ الكلية كبيرة اه لكن بردو في عجن في كل حاجة في الوسايط في دخول الاقسام و الكلام ده مش تأليفي فعلا في واسطة لدخول قسم العمارة في معظم كليات الهندسة و طبعا صصوبة المناهج اللي فيها و عدد الراسبين هتعد تقولي شوف بندرس حاجات صعبة طب ليه متقولش ان الدراسة غلط الحاجات ديت اترجمت غلط لما جات تترجم لتدريسها للعقول المصرية او لأن العقول المصرية مش قادرة توصل للمستوي ده ما هو حاجة من الاتنين يا مقبول يا بمادتين و عليك و علي مدني قسم العجن في اسكندرية الدفعة بتبقي مثلا 2800 تلاقي 1900 مدني ده دليل علي الوطنية الناس كلها مدنيه ههههههههههه
بهزر شوية
المهم
انا مش هقول كلية الحاسبات كلوية كويسة
انا هقول كلمة حق
حاسبات احسن من فنون جميلة عمارة
حاسبات احسن من هندسة
حاسبات احسن من هندسة بترول
حاسبات احسن من العفريت الازرق اللي لسة ماطلعش
و
اخيرا اوصي كل شاب و فتاة بتلت حاجات مهمة
1- حب الله و ارضاء الوالدين
2- حب الوطن
3-حب حاسبات و معلومات

علي فكرة انا بفتخر جدا اني ضايف علي الماسنجر طلبة بشمهندسين اصليين كبار قد الدنيا بيدرسو في كلية الحاسبات و المعلومات و احلي تحية مني للمهندسين الاصليين جدا جدا خريجين و دارسين كليات الحاسبات و المعلومات و خصوصا مهندسين حاسبات القاهرة عشان بجد ناس مخترمة جدا
ودماغات
و احلي عزاء مني للداخلو هندسة ربنا يكون في عونكم و تجيبو مقبول مرتفع بس خلي بالكو متشيلوش كتير عشان الشنطة متتقطعش
حب الله حب الوطن حب حاسبات

و ده رد خريج حاسبات ليا

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

رغم ان محدش رد عليا زي ما انا طلبت بس لفت نظري كلام الباشمهندس المعماري zako اللي بيحب حاسبات ومعلومات ودي حاجة بحييه عليها ......

بس برضه جايبلنا لينكات من هارفارد ( اقرا رد مديري اللبناني عليها فوق )

بص هوه برضه هارفارد بتقول حاجه وحشه اوي....

http://www.seas.harvard.edu/academic.../undergraduate

Computer Science (A.B.; A.B./S.M.)

Computer science offers students the opportunity to conduct research on software, graphics, artificial intelligence, networks, parallel and distributed systems, algorithms, and theory.

* Concentration Guide
* Advising, Requirements and Forms
* Secondary field option: Computer Science

Engineering Sciences (A.B.; A.B./S.M.; S.B.)

For the Engineering Sciences degree, we offer an A.B. degree option as well as an ABET-accredited S.B. that requires about four more additional technical courses than the A.B. The S.B. program is accredited by the Engineering Accreditation Commission of ABET, 111 Market Place, Suite 1050, Baltimore, MD 21202-4012-telephone: (410) 347-7700.

طبعا شايف في اخر تلات سطور .... ان ال CS = Computer Science

لا تؤهل لدرجة ال S.B التي تؤهل لاعتراف ال ABET و ده مجلس اعتماد التعليم الهندسي في الولايات المتحدة الامريكية

انا شفت الكلام ده طبعا من زمان من كلام الاخ احمد اسماعيل عن كلية الهندسه و العلوم التطبيقية .... بس طبعا الكلام اللي جوه الموقع مختلف تماما و لايؤيدنا علي الاطلاق ...... الناس بيقولوا عندنا CS جوه ال Engineering بس بيقولك انه غير معتمد من ال ِABET American Board of Engineering and Technology............. و طبعا ده شرط انك تكون مهندس في امريكا..... الناس دول ما بيخبوش حاجه ....

و ال Software Engineer مهنة غير منظمة في امريكا حتي الان .....يعني مفيش نقابة اسمها نقابة مهندسي البرمجيات في امريكا ولا في اوروبا حتي ..........

يعني كلام محبط جدا يا Zako تاني ....

ياريت مانجبش اي لينكات وخلاص و يبقي المحتوي في الموقع ضد رأينا و محرج لينا ........

و حكاية انا احنا بندرس في نفس القطاع مع هندسة .... طيب نرد ازاي لما يقولوا لنا ان كليات الطب و كليات التمريض في نفس القطاع ( علمي علوم )....
هنقول ايه بقي .....الاتنين دكاترة

و بص علي الرابط المحبط ده كمان ...من عادة جامعات امريكا ان يكون فيها الطب و طب الاسنان و التمريض في كلية واحده عشان نفس المجال ........

عادي مجاش ممرض ولا ممرضه و قالك بص شوف اللينك بيعمل ايه

http://www.mcg.edu/schools.htm

و علي فكرة يا ريتني يا ريتني يااااااا ريتنيي دخلت فنون جميلة عمارة زيك .... وافضل احب حاسبات ومعلومات من بعيد لبعيد و اطلع اشتغل Software Engineer برضه .... اهنيك علي اختيارك يا باشمهندس

قديم 30-09-2009, 06:15 AM
dando-255 dando-255 غير متواجد حالياً
عضو جديد

dando-255 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng. Alios مشاهدة المشاركة
انا بقى عاوز اسأل حضرتك سؤال ...

حضرتك و انت صغير كنت بتحلم بإيه ؟

أكيد يا مهندس يا دكتور ...

معتقدش يعني انك كنت تسمع عن حاجة اسمها كمبيوتر اصلاً ...

و لا اعتقد انك تسمع عن حاسبات و معلومات دي أصلاً ...

و حلمك انك تبقى يا مهندس يا دكتور مستمر معاك لحد ما خلصت ثانوي ...

حظك جه في حاسبات و معلومات أو في هندسة ...

هنا بيبقى القرار ليك ..

------

تعالى بقى نفكر ...

الشقة اللي حضرتك قاعد فيها مين اللي بانيها ؟ مهندس مدني
طب مين اللي عملها و رسمها و صممها و خططها ؟ مهندس معماري

انا اعرف ان طلبة حاسبات و معلومات ثقافتهم عالية ...

بس انا مستغرب ازاي حضرتك دخلت حاسبات و معلومات و انت معدكش اي فكرا عن الفرق بين المدني و المعماري ؟ ...

ده العيل الصغير يعرفها ...

( طبعاً بقية الطلبة مثقفين و زي الفل )

------

و لو حتى عمارة رسامين ...

طب ليه بقى مخليين قسم عمارة في هندسة واخد تقدير جيد , و قسم مدني واخد تقدير مقبول ؟

-----

و بعدين في مثل عالمي بيقول :

العمارة فن و الفن جنون ..... فالعمارة أم الجنون ..

طبعاً هوا مثل يضحك ... لكنه مثل علمي بحت ... و بيبين ان العمارة دي ارقى الفنون ....

لأن الفن موهبة , و الفنانين او الرسامين اللي سيادتك بتتريق عليهم اكنهم زبالين ... أرقى ناس في المجتمع ...

لكن ح اقول ايه ؟

-----

على العموم انت واد زي الفل ...

و ربنا يكرمك ...

أقولك و انا صغير لما يسألونى عاوز تطلع ايه كنت بقولهم .. صابت(ظابط)
كنت بنطقها كدا (صابت) .. عارف ليه ؟!
عشان كنت لسة عيل بريالة مش فاهم حاجة
معرفش حاجة غير 3 مهن ميعرفهاش غير العيال الى كانوا فى سنى .. ظابط و مهندس و دكتور
هل حضرتك عاوزنى أمشى على معتقدات الطفولة .. دنا أبقى عبيط .. كون انى مدخلش ولا واحدة من التلت كليات دى حاجة تسحب لى و بتدل على نضوجى
و مع ذلك أنا بحترم جدا المهندسن عن باقى المهن .. بس مش كل المهندسين
انا احترم بتاع مدنى و اتصالات و حاسبات .. دول اللى أقدر اسميهم مهندسين
لكن الباقى ملهمش اى علاقة بكلمة مهندس .. الهندسة فى رأيى هى التفكير العلمى الذى يولد ابداع و ابتكارات
معلومة ليك .. انا حاسبات و معلومات مجاتليش حظ او مجموع زى ما انت بتقول
انا مجموعى يدخلنى هندسة مستريح .. بس انا مبجريش ورا لقب بقى سواقين الميكروباص و السباكين بيتقالهم اللقب دا
..
بالنسبة لمدنى و عمارة .. انت متعرفش اللى بيحصل
دلوقتى اى مالك لما بيحب يبنى عمارة .. بيجيب مقاول و مهندس مدنى
الحاجة الوحيدة اللى بيحتاجوكوا فيها هى اللمسة الجمالية فى التصميم
و مش كل المالكين بيحتاجوا لمسة جمالية .. فى ناس عاوزة تنجز
انت بتقوللى احنا اللى بنصمم العمارة .. و بتاع مدنى اللى بينفذها
أرعبك و أقولك ان بتوع مدنى بياخدوا مواد رسم و تصميم و يقدروا يصمموا شغلك
و بشوية كورسات يصمموا أحسن منك كمان .. اذا كانوا بيرسموا إنتيرنال و اكستيرنال و كبارى .. مش هيقدروا يعملوا تصميم لحتة عمارة لا راحت ولا جت بالنسبة لشغلهم ؟!!
طب أرعبك أكتر و أقولك ان في تصميمات ستاندارد و فى تصميمات مشهورة و تصميمات جاهزة بيستخدموها بتوع مدنى
يعنى حتى لو مش بيعرف يصمم هيجيب اى ماكيت او تصميم من المشهورين و ينفذوا
و فى كل الحالات هو هيشتغل بيكو او منغيركوا .. هو يقدر يستغنى عنكم و يعمل أحلى شغل من غيركوا
لكن انتو متقدروش تستغنوا عنه
هو دا الفرق بينه و بينكم .. انتو أداة مكملة يمكن الاستغناء عنها .. و لما بتشتغلوا صعب جدا تلاقوا مكان فى شركة
فبتضطروا للعمل قطاعى .. يوم فى شغل و 10 لأ .. زى الصنايعية
بالنسبة للتقديرات .. التنسيق دا بيبقى على حسب العرض و الطلب ملوش علاقة برقى القسم او المهنة
و أرجع و أقولك طالما انت فى عمارة تبقى أكيد عمرة دى هى أقوى كلية فى العالم

اقتباس:
بس يا داندو عيب كدة احنا مش عنعاير بعض بالكليات كفاية ان فنون جميلة عمارة واخدة اعلي م الحاسبات
اقولك ليه انت عايزين نقابة مهندسي البرمجيات صح مانتوش مهندسي يرمجيات دارسي علوم الحاسبات سواء اي مجال اي تي او سي اس او غيرة مهندس برمجيات ده وظيفة من ضمن وظائف كتيييييييير جدا منها بروجرامر و ثري دي جيم ديزاينر و سيستم اناليست و غيرة شوف دليل الكلية بتاعتك في الوظائف المتاحة ف المجال لخريجي الكليةعايز اقولك كمان ان النقابة بتضمن مسمي وظيفي و حقوق العمل يعني محدش غيرك يشتغل ف الجال يعني مثلا

سلام يا بشمهندس داندو

يا باشا قولناها 200 مرة .. النقابة دى للناس اللى عاوزة تصيّف مش للناس اللى عاوزة تشتغل
لو كان اى حد يقدر بكورسات يشتغل فى مهنتنا .. مكنتش شركة مايكروسوفت تعين كل سنة ال 10 الاوائل من حاسبات عين شمس
دا دليل انهم بيقدروا خريج الكلية و خصوصا لو جامعة محترمة زى عين شمس
و حلوان .. اللى مفيش خريج منها مش بيشتغل اول ما يتخرج بأقل مرتبات تبدأ 3000 جنيه لما يبقى الخريج تعبان ملة .. دا غير الناس بيسفروهم تبع الكلية يشتغلوا بره بمرتبات خيالية
و أرجع و أقولك كل واحد على حسب تميزه .. لو بتاع تجارة دا دماغه نضيفه و خد كورسات و إجتهد .. يبقى يستحق العمل فى المجال
لكن الاولية لطلبة الكلية
و ابقى اقرا الوظايف فى جرنال الاهرام كل يوم جمعة
بيبقوا طالبين تخصصات معينة .. ملهاش كورسات متوفرة خارج كليات الحاسبات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng. Alios مشاهدة المشاركة
لا يا اخ زاكو

النقابة ح تتعمل يعني ح تتعمل ...

المشكلة مشكلة الاخ بلبل مش بقية الطلبة ...

بقية الطلبة زي الفل ... و ملهمش ذنب اننا نحبطهم .
متنساش ان انا كنت طالب مقيد في حاسبات برضه ...

الاخ بلبل نسيبه يقول اللي يقوله ...

هوا مستقبله زي الفل ...

مستقبله مشرق و زي الفل ... الناس ح تحبه من اسلوبه الحواري اللطيف ...
لا تعليق
قديم 30-09-2009, 06:47 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

بشمهندس داندو انت حاسبات ايه عين شمس و لا ايه

قديم 30-09-2009, 07:00 AM
عضو جديد

اقتباس:
بشمهندس داندو انت حاسبات ايه عين شمس و لا ايه
يهمك فى ايه ؟
عين شمس وللا حلوان .. دا كلام ملكش تسألنى فيه

..
أيوة يا باشا انا فى عين شمس
بس بتسأل ليه ؟
قديم 30-09-2009, 07:04 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

اصلي بفكر احول حاسبات عين شمس
الحمد لله جايب 380.5 اجيبها بس المشكلة المدينة الجامعية الاقيلي مكان و لا ريكويست تايم اوت
انا بالنسبة للتحويل فالورقي لسة شغال و في ربلاي لكن بالنسبة لموضوع المدينة انا بفكر اعمل بينج و اشوف

قديم 30-09-2009, 07:05 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

مش عشان العمارة وحشة العمارة زي الفل و كل حاجة لكن انا مش بطيق الانتيرور خالص

قديم 30-09-2009, 07:07 AM
عضو جديد

اقتباس:
اصلي بفكر احول حاسبات عين شمس
الحمد لله جايب 380.5 اجيبها بس المشكلة المدينة الجامعية الاقيلي مكان و لا ريكويست تايم اوت
انا بالنسبة للتحويل فالورقي لسة شغال و في ربلاي لكن بالنسبة لموضوع المدينة انا بفكر اعمل بينج و اشوف
انت هتنوّر الكلية يا باشا
اسأل فى الجامعة .. و ان شاء الله هتلاقى مكان فى المدينة الجامعية
قديم 30-09-2009, 07:10 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

بس انت متأكد من حوار ان الاوائل بيروحو ميكروزفت

قديم 30-09-2009, 07:11 AM
عضو جديد

اقتباس:
مش عشان العمارة وحشة العمارة زي الفل و كل حاجة لكن انا مش بطيق الانتيرور خالص
مفيش كلية وحشة
بس صدقنى مفيش فى متعة حاسبات .. و خصوصا لو كانت عين شمس بمعاملها و تكييفها و و وايرليسها و مبناها الشيك
مش هتندم اطلاقا لو جيت عندنا
على فكرة حتى لو ملحقتش ال 10 الاوائل .. بيبقى فيه ملتقى طلابى للخريجين كل سنة بيحضورا أكبر شركات الكمبيوتر فى مصر
و بيختاروا عدد كبير من الطلبة و يعينوهم فى حضور الدكاترة و العميد
قديم 30-09-2009, 07:14 AM
طالب بكلية فنون جميلة
قسم عمارة
جامعة الاسكندرية

ربنا يسهل بس انا لو اخت القرار لحاسبات هكون محتار بين كايرو و عين شمس و لون ليا ناس اعرفهم في كايرو اكتر من عين شمس

قديم 30-09-2009, 07:14 AM
عضو جديد

اقتباس:
بس انت متأكد من حوار ان الاوائل بيروحو ميكروزفت
متأكد
..
دا غير الكورسات المهمة اللى بييجوا يدوها عندنا فى الجامعة
لينا احنا و بتوع هندسة اتصالات .. جامعة عين شمس بس طبعا
قديم 30-09-2009, 07:15 AM