اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 03-08-2012, 07:03 AM
الصورة الرمزية issac-newton
issac-newton issac-newton غير متواجد حالياً
عضو متواصل

issac-newton is on a distinguished road
افتراضي كـل مـا تـريـد مـعـرفـتـه عـن هـنـدسـة طـيـران و فـضـاء الـقـاهـرة

الـسـلام عـلـيـكـم و رحـمـة الـلـه و بـركـاتـه

فـي هـذا الـمـوضـوع سـوف أتـحـدث عـن قـسـم طـيـران و فـضـاء الـتـابـع لـكـلـيـة الـهـنـدسـة جـامـعـة الـقـاهـرة , حـيـث أنـ الـقـسـم يُـعـد واحـد مـن أعـرق الأقـسـام فـي كـلـيـة الـهـنـدسـة جـامـعـة الـقـاهـرة و كـثـيـرا مـا يـحـتـاج بـعـض الـمـحـبـيـن و الـراغـبـيـن فـي دخـول الـقـسـم فـلا يـجـدون إلا كـم مـعـلـومـات قـلـيـلـه أكـثـره إحـبـاط لـهـم و قـتـل لـطـمـوحـاتـهـم الـعـالـيـة و أتـمـنـى مـن الـلـه أنـ يـكـون الـمـوضـوع كـاف و يـجـيـب عـلـى جُـل مـا يـدور فـي رأس أي مـهـنـدس طـمـوح يُـفـكـر فـي دخـول هـذا الـقـسـم .

نـبـذه تـاريـخـيـة مـخـتـصـرة عـن الـقـسـم
- يـعـود الـفـضـل فـي إنـشـاء قـسـم هـنـدسـة الـطـيـران و الـفـضـاء بـكـلـيـة الـهـنـدسـة جـامـعـة الـقـاهـرة لـلـأسـتـاذ الـدكـتـور عـبـد الـرحـمـن الـسـاوي أول عـمـيـد مـصـري لـكـلـيـة الـهـنـدسـة جـامـعـة الـقـاهـرة .
- تـم إنـشـاء الـقـسـم كـشـعـبـة فـي الـسـنـة الـرابـعـة تـابـعـة لـقـسـم مـيـكـانـيـكـا عـام 1938
- فـي آواخـر الأربـعـيـنـات تـم تـطـويـر الـدراسـة بـالـقـسـم لـتـكـونـ تـخـصـص فـي الـسـنـة الـثـالـثـة فـي قـسـم مـيـكـانـيـكـا .
- عـام 1953 تـم تـحـويـل الـشـعـبـة إلـى قـسـم عـلـمـي و أصـبـح بـكـالـوريـوس هـنـدسـة الـطـيـران .
الـمـوقـع الـرسـمـي لـلـقـسـم
http://www.eng.cu.edu.eg/aerospace/

الإلـتـحـاق بـالـقـسـم
- أولا إذا كـنـت طـالـب بـكـلـيـة الـهـنـدسـة جـامـعـة الـقـاهـرة فـيـمـكـنـك الإلـتـحـاق بـالـقـسـم عـن طـريـق الـتـنـسـيـق الـداخـلـي شـرط الـحـصـول عـلـى مـجـمـوع الـقـسـم و إلـي فـي الـغـالـب لا يـتـجـاوز تـقـديـر جـيـد
- ثـانـيـا إذا كـنـت طـالـب بـكـلـيـة هـنـدسـة مـصـريـة فـيـمـكـنـك الـتـحـويـل مـنـهـا و إلـى هـنـدسـة الـقـاهـرة عـن طـريـق مـكـتـب الـتـحـويـلات الـتـابـع لـجـامـعـة الـقـاهـرة عـنـدمـا يـُفـتـح بـاب الـتـحـويـل , و تـكـون الـشـروط الـحـصـول عـلـى تـقـديـر جـيـد جـدا أو أكـثـر , و الأولـويـة بـالـتـقـديـرات .
- الـقـسـم فـي مـبـنـى مـنـفـصـل عـن الـمـبـنـى الـرئـيـسـي لـلـكـلـيـة و هـو قـريـب مـن حـديـقـة حـيـوان الـجـيـزة

الـدراسـة بـالـقـسـم
أولا الـمـواد

و الـقـسـم يـجـمـع فـي دراسـتـه بـيـن ( مـواد مـيـكـانـيـكـيـة - مـواد كـهـربـيـة - مـواد مـن قـسـم مـدنـي )
ثـانـيـا طـبـيـعـة الـدراسـة .
- الـقـسـم جـمـيـل جـدا و الـدراسـة بـه لـيـسـت مـسـتـحـيـلـة رغـم أنـه مـن أصـعـب الـتـخـصصـات و لـكـنـهـا تـحـتـاج لـشـخـص يـعـشـق هـذا الـقـسـم فـعـلا لأنـه مـعـرض لـمـحـاولـة إحـبـاطـه مـن الـقـسـم مـن هـؤلاء الـذيـن يـتـحـدثـون دون عـلـم , الـمـواد الـعـلـمـيـة فـي الـقـسـم غـنـيـة جـدا و كـثـيـرة جـدا و طـلاب الـقـسـم لـيـسـوا فـي عـزلـة و إنـمـا لـديـهـم مـن الـوقـت مـا يـضـيـعـون كـمـا يـفـعـل الـجـمـيـع و أيـضـا لـديـهـم مـن الـوقـت للإشـتـراك فـي الأنـشـطـة .
- الـمـفـروض مـن طـالـب الـقـسـم أنـ يـحـب مـواد مـثـل الـريـاضـيـات و الـفـيـزيـاء و الـمـيـكـانـيـكـا و الإنـتـاج و الـرسـم الـمـيـكـانـيـكـي
- الـرسـم فـي الـقـسـم رسـم غـالـبـا بـدون إسـتـخـدام بـرامج و يـتـعـلـم الـطـالـب أسـاسـيـات CAD TOOLS مـرة مـثـلا كـل اسـبـوع أو كـل اسـبـوعـيـن , و الـواجـبـات عـلـى حـسـب مـا يـرى الـدكـتـور
- عـدد الـطـلـبـة فـي الـقـسـم , فـي الـفـتـرة الـحـالـيـة زاد الإقـبـال عـلـى الـقـسـم فـأصـبـح الـعـدد حـوالـي 120 طـالـب يـقـسـمـون فـي مـجـمـوعـة واحـدة تـحـضـر جـمـيـع الـمـحـاضـرات مـعـا و بـالـتـالـي لا يـوجـد تـعـويـض لـلـمـحـاضـرات , و تـقـسـم الـسـكـاشـن غـالـبـا إلـى سـكـشـنـيـن و فـي الـسـكـاشـن قـد تـمـتـحـن كـويـزات و يـطـلـب مـنـك تـسـلـيـم أسـايـمـنـتـات
- الـقـسـم نـادر جـدا فـي الـمـلازم و الـكـورسـات ( الـدروس ) و الـدراسـة تـعـتـمـد عـلـى الـمـجـهـود الـذي يـبـذلـه الـشـخـص و الـبـحـث فـي الـمـراجـع
- الـسـنـة الأولـى تـكـون مـشـابـهـة جـدا لـقـسـم مـيـكـانـيـكـا بـالإضـافـة إلـى بـعـد الـمـواد الـتـأهـيـلـيـة عـن الـطـيـران أمـا فـي الـسـنـة الـثـانـيـة تـمـيـل الـدراسـة أكـثـر لـلـقـسـم و مـن بـدايـة سـنـة ثـالـثـة تـكـون قـد بدأت تـدرس مـواد الـقـسـم بـشـكـل كـلـي , و تُـعـد الـسـنـة الـثـالـثـة مـن أصـعـب سـنـوات الـقـسـم فـتـدرس بـهـا كـم مـن الـمـعـلـومـات كـبـيـر جـدا و لـكـن لـيـس الأمـر بـالـصـعـوبـة عـلـى مـحـبـي الـقـسـم و أصـحـاب الـعـزيـمـة و الـهـمـم
- الـتـخـصـص فـي الـسـنـة الـرابـعـة مـن خـلال بـعـض الـمـقـررات الإخـتـيـاريـة مـثـل
Structure : دراسـة الـهـيـكـل الإنـشـائـي لـلـطـائـرة و كـيـف تـتـحـمـل الأحـمـال و الـضـغـوط الـمـخـتـلـفـة
Aerodynamics : و هـو مـا يـمـيـز هـذا الـقـسـم بـصـورة واضـحـة عـن قـسـم مـيـكـانـيـكـا , و هـنـا تـتـعـامـل مـع الـهـواء و تـأثـيـره عـلـى الـطـائـرة و كـيـف تـطـيـر و يـكـون لـديـك الـقـدرة عـلـى تـصـمـيـم الأجـنـحـة و الـريـش و خـلافـه
Propulsion & Engines : و هـنـا تـدرس أنـظـمـة دفـع الـطـائـرة و تـطـويـرهـا و كـيـفـيـة إخـتـيـار نـوع الـمـحـرك الـمـنـاسـب لـلـمـهـمـة الـمـنـاسـبـة و تـطـويـر الـمـحـركـات و زيـادة قـدرتـهـا و يـفـيـد جـدا إذا مـا كـنـت سـتـعـمـل فـي مـجـال الـصـيـانـة .
Control & stability : و يـخـص الـتـحـكـم بـالـطـائـرة و كـيـف يـتـم الـتـحـكـم بـكـل جـزء فـي الـطـائـرة و بـالـطـبـع سـتـدرس أنـظـمـة الـتـوجـيـه لـلـصـواريـخ .
Space Specialization : و طـبـعـا خـاص بـالـفـضـاء و هـو مـا يـمـيـز الـقـسـم مـثـلا عـن مـعـهـد طـيـران إمـبـابـه و مـعـهـد طـيـران إمـبـابـه لـديـه تـخـصـص أو إتـنـيـن أمـا طـيـران الـقـاهـرة فـهـو أكـثـر .
- الـمـشـاريـع فـي الـدراسـة , يـجـزم الـكـثـيـرون أنـ مـسـتـوى الـمـشـاريـع فـي الـقـسـم رائـع جـدا شـأنـه شـأن أقـسـام الـطـيـران بـالـخـارج و لـكـن بـالـخـارج يـكـون هـنـاك راعـي رسـمـي لـلـمـشـاريـع مـثـل شـركـات الـطـيـران . و مـن الـمـمـكـن فـي سـنـة أولـى أنـ يُـطـلـب مـنـك أنـ تـكـون مـجـمـوعـة و عـمـل مـشـروع بـسـيـط أو تـجـربـة أو عـرض تـقـديـمـي , و كـذلـك فـي الـسـنـة الـثـانـيـة غـيـر مـشـروع الـتـخـرج فـي الـسـنـة الـرابـعـة طـبـعـا

الـأنـشـطـة الـطـلابـيـة فـي الـقـسـم
نـشـاط UDC و هـو نـشـاط يـشـجـع الـطـلاب عـلـى تـطـبـيـق مـا درسوه بـدايـة مـن سـنـة أولـى و هـو نـشـاط رائـع جـدا .
نـشـاط SSTL نـشـاط خـاص بـالـفـضـاء و الأقـمـار الـصـنـاعـيـة

الـتـدريـب الـصـيـفـي و الـكـورسـات
فـي أجـازة الـسـنـة الإعـداديـة يـفـضـل أخـذ الـتـربـيـة الـعـسـكـريـة , و مـاتـلاب و أوتـوكـاد
بـالـنـسـبـة لـلـتـدريـب فـهـنـاك تـدريـب فـي شـركـات مـثـل مـصـر لـلـطـيـران و SEMAF و يُـفـضـل الـتـدريـب بـعـد الـسـنـة الـثـانـيـة

بـالـنـسـبـة لـفـرص الـعـمـل :
كـثـر الـتـقـول عـلـى قـسـم طـيـران و قـلـة فـرص عـمـلـه دون درايـة كـامـلـة بـالـقـسـم و لـكـن الـحـقـيـقـة أمـام مـهـنـدس الـطـيـران الـعـديـد مـن الـمـجـالات
- الـمـتـفـوقـيـن فـي الـقـسـم و أوائـل الـدفـعـة هـم الأوفـر حـظـا حـيـث يـعـمـلـون فـي الـمـجـال الـبـحـثـي سـواء فـي عـلـوم الـطـيـران أو الـفـضـاء و يـحـصـلـون عـلـى مـنـح و بـعـثـات لـلـخـارج و يـسـتـطـيـعـون مـراسـلـة جـامـعـات و الـحـصـول عـلـى مـاجـسـتـيـر و دكـتـوراه , و قـد يـصـل بـعـضـهـم لـلـعـمـل فـي مـؤسـسـات ضـخـمـة مـثـل نـاسـا فـالـتـفـوق فـي الـقـسـم شـئ رائـع جـدا , و هـؤلاء هـم نـوعـيـة الـمـهـنـدسـيـن الـذيـن يـحـتـكـون بـصـورة مـبـاشـرة بـالـعـمـل فـي مـجـال الـطـيـران أو الـفـضـاء .
- هـنـاك فـرص عـمـل فـي الـصـيـانـة فـي شـركـة مـصـر لـلـطـيـران و يـنـافـس عـلـيـهـا بـجـانـب خـريـجـي مـعـهـد إمـبـابـة , مـهـنـدسـيـن مـيـكـانـيـكـا الـقـوى و الـحـقـيـقـة مـجـال الـصـيـانـة مـجـال قـاتـل للإبـداع و هـو فـي الأسـاس عـمـل الـفـنـي و مـن أجـل الـعـمـل فـي الـصـيـانـة تـحـتـاج لـكـورس Basic و هـو كـورس مـكـلـف بـعـض الـشـئ
- تـسـتـطـيـع الـعـمـل فـي مـجـال الـبـتـرول و مـجـال الـخـدمـات الـبـتـرولـيـة الـجـويـة
- تـسـتـطـيـع الـعـمـل فـي شـركـات مـثـل الـعـربـيـة لـلـتـصـنـيـع و مـصـانـع الإنـتـاج الـحـربـي و هـيـئـة الإسـتـشـعـار عـن بـعـد و مـصـانـع الـسـيـارات , و أيـضـا تـسـتـطـيـع الـعـمـل فـي مـجـال مـيـكـانـيـكـا الـقـوى

و فـي الـخـتـام قـسـم طـيـران قـسـم رائـع جـدا يـحـتـاج إلـى شـخـص يـحـبـه و يـقـتـنـع بـه ,
جـزيـل الـشـكـر لـ أحـمـد شـريـف مـخـلـوف عـلـى مـعـلـومـاتـه الـتـي بـنـيـت مـعـظـم أجـزاء الـمـوضـوع عـلـيـهـا . و شـكـرا لـكـتـاب مـا بـعـد الإعـدادي عـلـى بـعـض الـمـعـلـومـات
.

آخر تعديل بواسطة issac-newton ، 12-08-2012 الساعة 04:07 AM
قديم 03-08-2012, 02:30 PM
elsharef elsharef غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

elsharef is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
الموضوع رائع فعلا ومفيد وانا اتشرف انى اكون من اوائل الناس اللى ترد عليه , و علشان مطولش انا كان عندى استفسار انا كنت عاوز ادخل القسم ده من بدرى بس للأسف انا من الأقصر و قبلت فى هندسة قنا و طبعا مافيهاش القسم ده , انا كنت عاوز احول لهندسة القاهرة بس مش عارف اعمل ايه , وكنت عاوز اعرف ايه الاجرائات و الاوراق المطلوبة للتحويل مع العلم ان مجموعى يجيب هندسة القاهرة و انى من اوائل علمى رياضيات على محافظة الاقصر .
(مصطفى الشريف)
قديم 03-08-2012, 10:20 PM
عضو متواصل

طالما حابب قسم طيران و عاوز تحوله , ممكن تقضي اول سنة في الاقصر , و تحول من تاني سنة , شرط تجيب جيد جدا او اكثر و هو تحويل اسهل من السنة الاعدادية
التحويل من السنة الاعدادية لازم تثبت اقامتك في الجيزة مثلا , وصل نور بإسم الوالد
قديم 04-08-2012, 02:11 PM
الصورة الرمزية Mostafa Walid
Mostafa Walid Mostafa Walid غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Mostafa Walid is on a distinguished road

الموضوع مفيد جدا شكرا لحضرتك انا بردوا حابب القسم اوى وعندى شغف فيه جامد بس انا من اسكندرية ودخلت هندسة اسكندرية بس مجموعى يجيب هندسة القاهره هل اعدادى اسكندرية زى القاهره ولا فى اختلاف وهل لو فى اختلاف هياثر لو حولت طيران فى القاهره فى تانى سنة
قديم 04-08-2012, 04:45 PM
hppoa hppoa غير متواجد حالياً
عضو جديد

hppoa is on a distinguished road

لو سمحت انا كنت عايز اسأل نفس السؤال اللى سأله الاخ مصطفى هو اعدادى هندسة فى اى محافظة زى اعدادى فى اى محافظة تانية ولا لا
قديم 05-08-2012, 07:28 AM
عضو متواصل

بيكون فيه بعد الفروقات , القاهرة من اقوى المناهج في كليات الهندسة , بس مش هيأثر جامد لأنك احتمال تاخد مواد زيادة من اعدادي زي ما تقول كدا الي مدرستوش في اسكندرية في اعدادي هتدرسو في القاهرة , بجانب دراستك في طيران
قديم 05-08-2012, 01:07 PM
معالى الع ـيل معالى الع ـيل غير متواجد حالياً
عضو جديد

معالى الع ـيل is on a distinguished road

الف شكر يا بشمهندس على الموضوع الجامد
كنت عايز اسأل عن موضوع كورس البيزك دا
سعره كام انا سمعت ارقام غريبه 40000 مثلا؟
اجبارى علشان تاخد الرخصه و لا مش اجبارى و بيفرق فى الشغل؟
قديم 05-08-2012, 04:51 PM
hppoa hppoa غير متواجد حالياً
عضو جديد

hppoa is on a distinguished road

شكرا على الرد
قديم 06-08-2012, 06:39 AM
عضو متواصل

ولا يهمكم يا شباب , احنا دايما فيي الخدمة
كورس البيزك , عشان لو حابب تشتغل في الصيانة مثلا في مصر للطيران , و دا مكلف ممكن يوصل ل 25 الف جنيه , بس في حالات كدا محدودة , مصر للطيران بتاخد ناس , و بتديهم الكورس ببلاش
قديم 12-08-2012, 04:32 AM
الصورة الرمزية Mohamed Nada*
Mohamed Nada* Mohamed Nada* غير متواجد حالياً
طالب ثانوية عامة

Mohamed Nada* is on a distinguished road

كله كلام في الفاضي ياجماعة والله .. انا مش بقول كده عشان احبط حد ولكن انا والله اللي محبط
لأن بالفعل واحد قريبي مخلص هندسة طيران وماشتغلش
حاجة تفقع ...
قديم 12-08-2012, 10:36 AM
عضو متواصل

على الجانب الآخر اعرف شخص طيران , و ما شاء الله شغال في امريكا
قديم 12-08-2012, 12:52 PM
الصورة الرمزية Mohamed Nada*
Mohamed Nada* Mohamed Nada* غير متواجد حالياً
طالب ثانوية عامة

Mohamed Nada* is on a distinguished road

طيب يعني هى بقى بتكون حظوظ او وسايط صح ؟
قديم 13-08-2012, 03:25 PM
عضو متواصل

الله و اعلم , لكن لكل مجتهد نصيب ,
قديم 07-09-2012, 11:50 PM
ceveee ceveee غير متواجد حالياً
عضو جديد

ceveee is on a distinguished road

موضوع رائع بس انا عندى استفسار
انا عايزه ادخل طيران بس انا مشفتش ولا بنت فى طيران
ف انا عايزه اعرف هو ممكن انى ادخل قسم طيران ولا لا
شكرا
قديم 09-09-2012, 12:18 AM
عضو متواصل

طبعا في بنات في طيران و نسبتهم كويسه جدا , ان شاء الله لما نتيجة التنسيق و التحويل تبان السنة دي هبقا اقول لحضرتك عدد البنات في القسم كام ( لدفعة 2016 )

العلامات المرجعية