اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 14-05-2011, 08:22 PM
shikso shikso غير متواجد حالياً
عضو جديد

shikso is on a distinguished road
افتراضي شكرا

شكرا للجميع ...................

اهتمام كامل بطلبات الاعضاء ................. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

شكرا

قديم 20-05-2011, 10:37 PM
ياسين المصرى1 ياسين المصرى1 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ياسين المصرى1 is on a distinguished road

نرجوا بعد اذنكم اى مشرف اومدرس اوادارى يجيب لنا الخبر اليقين واظن ان هذا المنتدى مليان مدرسين
قديم 18-06-2011, 10:37 PM
shikso shikso غير متواجد حالياً
عضو جديد

shikso is on a distinguished road

احنا عاملين صفحتين على فيس بوك اسمهم

السماح باعادة الثانوية العامة و الراغبين فى اعادة الثانوية العامة

وهنخطط اننا نقابل الوزير .............. وبعتناله رساله ,,,,,,,,,,, وهنتقابل كلنا مع بعض لدراسة الموضوع ........
قديم 27-06-2011, 06:13 PM
saqr841 saqr841 غير متواجد حالياً
عضو جديد

saqr841 is on a distinguished road

حرام عليكو حلم حياتى اعيد ثانوية عامة وقريت الموضوع كله ومشفتش معلومة مفيدة
انا بقي عندي 27 سنة لسة هاستني لامتي يعني
قديم 09-08-2011, 03:42 PM
H_saif H_saif غير متواجد حالياً
عضو جديد

H_saif is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معلش يا جماعة ممكن بس حد يجاوبني انا في سنة 2 ثانوي علمي معايا كميا بقالي سنتين ومش عارف اعدي منها خالص فكنت عايز اسئل ينفع اعيد سنة تانية من الاول وادخل ادبي بدل علمي يا ريت حد يرد عليا
قديم 16-05-2012, 09:26 AM
الصورة الرمزية SHICOSOFT
SHICOSOFT SHICOSOFT غير متواجد حالياً
عضو جديد

SHICOSOFT is on a distinguished road

ياجماعة هوا ينفع ولا لا انا نفسى اعيدها تااااااااااااااااانى و هل فى امل بعد قانون مجلس الشعب ؟؟
قديم 16-05-2012, 07:19 PM
queen hemat queen hemat غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

queen hemat is on a distinguished road

الكلام اللى هقوله ده كلام موثوق منه انا حاليا بعيد ثانوية عامة انا ف اعدادى صيدلة يعنى لسة مخلصة ثالثة ثانوى السنة اللى فاتت ولانى مش عاوزة الكلية وحلم حياتى ادخل كلية طب بزاكر صيدلة وثانوية ف نفس الوقت الاجراءات كالتالى

اولا وقبل كل شئ " محدش يعرف انى بعيد ثانوية عامة ومفيش حاجة اسمها اعداة ثانوية عامة اصلااااااااا امال ايه الموضوع " كالتالى

يا جماعة انا حصلى ظروف وبقيلى 3 سنين قاعدة ف البيت لظروف شخصية وانقطعت عن الدراسة وعاوزة اكمل ينفع " الكلام ده قلت هناك ف الادارة التعليمية "
كان الرد كالتالى " طبعا ينفع يا بنتى قدمى ورقك قلتلهم انا اخدت اولى ثانوى طلبوا منى شهادة من مكان كدا اسمه ادارة النقل حاجة زى كدا بروح اقول انا كنت ف مدرسة كذا كذا واخدت اولى ثانوى عاوزة شهادة تفيد نجاحى ف اولى ثانوى وقد كان وجبت الشهادة ومعايا شهادة نجاح ثالثة اعدادى اصلا ورحت قدمت وخلص الموضوع وقد كان ومشيت عادى لكن حصلت ظروف ليا السنة دى وان شاء الله اجلت وهاخد تانية ثانوى العام القادم باذن الله واعولى ربنا يوفقنى واحقق حلم عمرى "

وفى اخر الكلام محدش يروح يسأل عن اعادة لكن قول انقطعت عن الدراسة وعاوز اكمل منااااااااااااااااااااازل

واللى هيحصل بعد كدا كالتالى هاخد تانية وثالثة ثانوى منازل ولو جبت مجموع هدخل تنسيق عادى خالص جالى كلية طب هروح هقدم عادى ف الكلية ويبقى انا ملفى ف كليتين طب وصيدلة اسحب ورقى من صيدلة ولا من شاف ولا من درى انا مش بهزر يا جماعة وده اللى حصل وربنا شاهد على كلامى وفعلا قدمت وكل الاجراءات مشت وعملت استمارة المواد وقبل ما يطلع رقم جلوسى سحبت تانى لظروف قهرية حصلت السنة دى وسأقدم العام القادم مرة اخرى ان شاء الرحمن وشكراااااااااااااا جزيلا وربنا يوفقنا جميعا ونصيحة منى

" دور على حلمك وحقق امنياتك واحلامك واوعى تخلى اى حاجة توقفك ومش اى حاجة تحصلنا نقول ده نصيب وربنا كاتبلنا كدا انا معرفش ربنا كاتبلى ايه مش يمكن كاتبلى ادخل صيدلة الاول وبعدين ف الاخر ادخل طب لحكمة يعلمها رب العباد وبلاش نبقى سلبيين ونقول دا احنا تعبنا سنتين حرام ومش حرام احنا مسلمين والجهاد فى سبيل الله لازم يكون غايتنا وهدف اساسى ادامنا واللى احنا بنعمله ده وطلب العلم والاجتهاد من اجل العلم وليس من اجل الشهادة هو من اسمى الاهداف اخلص النية لله عز وجل تنل ما ترد الله يوفقنا جميعا يا رب

ادعولى بالله عليكم وللاسف ممكن مقدرش ادخل كتير لكن لو دخلت اكيد هدخل ارد على اى استفسار بس انا كتبت كل حاجة وكل معلومة عندى وشكرا جزيلا
قديم 04-06-2013, 11:02 AM
Mod33 Mod33 غير متواجد حالياً
عضو جديد

Mod33 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة queen hemat مشاهدة المشاركة
الكلام اللى هقوله ده كلام موثوق منه انا حاليا بعيد ثانوية عامة انا ف اعدادى صيدلة يعنى لسة مخلصة ثالثة ثانوى السنة اللى فاتت ولانى مش عاوزة الكلية وحلم حياتى ادخل كلية طب بزاكر صيدلة وثانوية ف نفس الوقت الاجراءات كالتالى

اولا وقبل كل شئ " محدش يعرف انى بعيد ثانوية عامة ومفيش حاجة اسمها اعداة ثانوية عامة اصلااااااااا امال ايه الموضوع " كالتالى

يا جماعة انا حصلى ظروف وبقيلى 3 سنين قاعدة ف البيت لظروف شخصية وانقطعت عن الدراسة وعاوزة اكمل ينفع " الكلام ده قلت هناك ف الادارة التعليمية "
كان الرد كالتالى " طبعا ينفع يا بنتى قدمى ورقك قلتلهم انا اخدت اولى ثانوى طلبوا منى شهادة من مكان كدا اسمه ادارة النقل حاجة زى كدا بروح اقول انا كنت ف مدرسة كذا كذا واخدت اولى ثانوى عاوزة شهادة تفيد نجاحى ف اولى ثانوى وقد كان وجبت الشهادة ومعايا شهادة نجاح ثالثة اعدادى اصلا ورحت قدمت وخلص الموضوع وقد كان ومشيت عادى لكن حصلت ظروف ليا السنة دى وان شاء الله اجلت وهاخد تانية ثانوى العام القادم باذن الله واعولى ربنا يوفقنى واحقق حلم عمرى "

وفى اخر الكلام محدش يروح يسأل عن اعادة لكن قول انقطعت عن الدراسة وعاوز اكمل منااااااااااااااااااااازل

واللى هيحصل بعد كدا كالتالى هاخد تانية وثالثة ثانوى منازل ولو جبت مجموع هدخل تنسيق عادى خالص جالى كلية طب هروح هقدم عادى ف الكلية ويبقى انا ملفى ف كليتين طب وصيدلة اسحب ورقى من صيدلة ولا من شاف ولا من درى انا مش بهزر يا جماعة وده اللى حصل وربنا شاهد على كلامى وفعلا قدمت وكل الاجراءات مشت وعملت استمارة المواد وقبل ما يطلع رقم جلوسى سحبت تانى لظروف قهرية حصلت السنة دى وسأقدم العام القادم مرة اخرى ان شاء الرحمن وشكراااااااااااااا جزيلا وربنا يوفقنا جميعا ونصيحة منى

" دور على حلمك وحقق امنياتك واحلامك واوعى تخلى اى حاجة توقفك ومش اى حاجة تحصلنا نقول ده نصيب وربنا كاتبلنا كدا انا معرفش ربنا كاتبلى ايه مش يمكن كاتبلى ادخل صيدلة الاول وبعدين ف الاخر ادخل طب لحكمة يعلمها رب العباد وبلاش نبقى سلبيين ونقول دا احنا تعبنا سنتين حرام ومش حرام احنا مسلمين والجهاد فى سبيل الله لازم يكون غايتنا وهدف اساسى ادامنا واللى احنا بنعمله ده وطلب العلم والاجتهاد من اجل العلم وليس من اجل الشهادة هو من اسمى الاهداف اخلص النية لله عز وجل تنل ما ترد الله يوفقنا جميعا يا رب

ادعولى بالله عليكم وللاسف ممكن مقدرش ادخل كتير لكن لو دخلت اكيد هدخل ارد على اى استفسار بس انا كتبت كل حاجة وكل معلومة عندى وشكرا جزيلا
طيب انا فى تانيه طب وعايز اعيد تانى الثانويه العامه بس عايز من حضرتك افاده هل لو قدمت بنفس الطريقه الموضوع مش ها يتعرف انى اخدت الثانويه قبل كده ولو عرفو ايه الى ممكن يحصل
قديم 02-08-2017, 08:22 PM
الاكليل الاكليل غير متواجد حالياً
عضو جديد

الاكليل is on a distinguished road

حصل ابني على مجموع ضىيل 2017 علمي علوم ورسب في الاحياء والفيزياء ويريد التحويل الى علمي رياضيات فهل يحق له ذلك

العلامات المرجعية