اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 08-02-2014, 02:13 PM
Only Forward Only Forward غير متواجد حالياً
Student

Only Forward is a jewel in the rough
Impp السلام عليكم

السلام عليكم
الاسماء مش هتفيدنا بحاجة

علشان كده هدخل في الموضوع علي طول

انا في 3 ثانوى
علمى علوم
وحلمى اللي انا اكون في طب بشرى

مش بحب اتكلم عن انجازات الماضي انا في الحاضر

انا عندى مشاكل في الحفظ خصوصا بعد المواد الجديدة اللي اضافت

وكمان ان بقيت بنام كتيير

فحبيت حد ينصحى

فجيت هنا

قديم 08-02-2014, 02:34 PM
الصورة الرمزية Countess Doha
Countess Doha Countess Doha غير متواجد حالياً
طالبه بكليه التربيه النوعيه / منيه النصر
الحاصلة على المركز الأول فى مسابقة المعلومات العامة أغسطس2016

Countess Doha will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسيم الشتاء مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

الاسماء مش هتفيدنا بحاجة

علشان كده هدخل في الموضوع علي طول

انا في 3 ثانوى
علمى علوم
وحلمى اللي انا اكون في طب بشرى

مش بحب اتكلم عن انجازات الماضي انا في الحاضر

انا عندى مشاكل في الحفظ خصوصا بعد المواد الجديدة اللي اضافت

وكمان ان بقيت بنام كتيير

فحبيت حد ينصحى

فجيت هنا

استغفر ربك قبل ماتذاكرى واقرأى قران
ومتذاكريش ع السرير علشان متناميش علشان لو ذاكرتى ع السرير غصب عنك هتنامى
وربنا معاكى وبالتوفيق
قديم 09-02-2014, 01:23 PM
Student

شكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررا
قديم 09-02-2014, 03:17 PM
الصورة الرمزية هاوى إبداع
هاوى إبداع هاوى إبداع غير متواجد حالياً
طـــب الأزهــــــر
العضو المميز للقسم الطبى لعام 2014

هاوى إبداع has a spectacular aura about

بصراحه الفيديو دا من اروع واحلي الفيديوهات اللي قابلتني ف حياتي وساعدني كتير جدا
وان شاء الله لو التزمتي باللي موجود فيه ان شاء الله هتبقي حفيظه وهتلاقي مواعيدنومك اتظبطت كمان
بس لو حضرتك التزمتي بيه وعندك عزيمه فعلا
ياريت حضرتك تشوفيه وتبعتيه لصحابك اللي عندهم مشاكل زي حضرتك
وان شاء الله نشوفك دكتوره كبيره
في رعاية الله

آخر تعديل بواسطة هاوى إبداع ، 09-02-2014 الساعة 06:44 PM
قديم 15-02-2014, 06:20 PM
الصورة الرمزية DrMostafa2015
DrMostafa2015 DrMostafa2015 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

DrMostafa2015 is on a distinguished road

اهم حاجة التعب في الحفظ و التكرار و خلاص النتيجة على الله نحن مطالبون بالسعي لا النجاح

ثانيا اركز على التكرار = الحفظ مش قدرات خالص خالص خالص و الله الشناقطة " طائفة من موريتانيا او بلد يعني " عشان يحفظوا القران بيكرروا الصفحة 500 مرة و اي حاجة تانية 300 مرة عندهم صبر عجيب على التكرار لكن لازم نعرف ان ما تكرر تقرر مع التركيز الشديد كل حاجة تمام ان شاء الله

ثالثا حاجة بخصوص تفكير حضرتك الشكوى شئ سئ جدا ليه لانه بيخلي تفكيري يدور حوالين اللي انا خايف منه مش هقول ما نخافش لا نخاف عادي من لا قدر الله اي حاجة وحشة لكن تفكيرنا يبقى منصب حوالين النجاح في كتاب اسمه السر تناول الموضوع دة بالتفصيل و هو من انجح الكتب عالميا بيقول ان الرغبة في شئ ما يربطك بيه و التوقع""" يجذبه و كل حاجة احنا فيها دلوقت نتيجة توقع سابق قيسي الكلام دة مع كلام سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم "تفاءلوا بالخير تجدوه" لازم نتوقع النجاح بدرجة اننا نعيش كانه اتحقق انا فاكر لما كنت في تالتة ثانوي كنت بقول لصاحبي المقرب انا مش متخيل نفسي في المستقبل الا دكتور و لا ولادي الا ولاد دكتور و مش قادر اتخيل عكس كدة و الحمد لله ربنا اداهالي ربنا كريم بس لازم نحسن الظن فيه لابعد الحدود اتصرفي على انك دكتورة و سمي نفسك مثلا على البلوتوث او اكونت الفيس او اي حاجة دكتور / .. تأكدي انها جاية جاية ان شاء الله عيشي التفكير في الخير فقط
و بالمناسبة كتاب السر بيفسر نجاح المرشح السياسي اللي الناس مش عايزاه في الانتخابات لان تفكيرها بيبقى منصب عليه و اي حاجة بنفكر فيها بتحصل بإذن الله اقصد تبقي مسيطرة على تفكيرنا تماما

و مفيش داعي للخوف من الافكار السيئة ليه ؟؟ ببساطة نقدر نغيرها .. ازاي في مؤشر للافكار هو المشاعر وقت ما تلاقي نفسك زعلانة اعرفي ان افكارك سيئة فتبداي تستبدليها بافكار احسن و اكثر خير و تفاؤل ثانيا قبل النوم استرجعي اليوم و اى لحظة عدم توفيق تخيليها تاني و كانها حصلت بتوفيق ثالثا لما نصحي من النوم نقول الحمد لله و نحمد ربنا على اللي احنا فيه و نحس بالامتنان و قولى كتير الحمد لله ان انا بقيت دكتورة برضه حتى و انتي لسة مادخلتيش الكلية اينشتاين كان بيحمد ربنا 100 مرة في اليوم عشان كدة هو نجح او بمعنى اصح كان عارف سر الحياه ان الافكار بتنعكس على الواقع و لو ملى دماغه بافكار حلوة هينجح ان شاء الله و اديه نجح اهو ..

وربنا يوفقنا و اياكم
قديم 16-02-2014, 10:35 AM
Student

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drmostafa2015 مشاهدة المشاركة
اهم حاجة التعب في الحفظ و التكرار و خلاص النتيجة على الله نحن مطالبون بالسعي لا النجاح

ثانيا اركز على التكرار = الحفظ مش قدرات خالص خالص خالص و الله الشناقطة " طائفة من موريتانيا او بلد يعني " عشان يحفظوا القران بيكرروا الصفحة 500 مرة و اي حاجة تانية 300 مرة عندهم صبر عجيب على التكرار لكن لازم نعرف ان ما تكرر تقرر مع التركيز الشديد كل حاجة تمام ان شاء الله

ثالثا حاجة بخصوص تفكير حضرتك الشكوى شئ سئ جدا ليه لانه بيخلي تفكيري يدور حوالين اللي انا خايف منه مش هقول ما نخافش لا نخاف عادي من لا قدر الله اي حاجة وحشة لكن تفكيرنا يبقى منصب حوالين النجاح في كتاب اسمه السر تناول الموضوع دة بالتفصيل و هو من انجح الكتب عالميا بيقول ان الرغبة في شئ ما يربطك بيه و التوقع""" يجذبه و كل حاجة احنا فيها دلوقت نتيجة توقع سابق قيسي الكلام دة مع كلام سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم "تفاءلوا بالخير تجدوه" لازم نتوقع النجاح بدرجة اننا نعيش كانه اتحقق انا فاكر لما كنت في تالتة ثانوي كنت بقول لصاحبي المقرب انا مش متخيل نفسي في المستقبل الا دكتور و لا ولادي الا ولاد دكتور و مش قادر اتخيل عكس كدة و الحمد لله ربنا اداهالي ربنا كريم بس لازم نحسن الظن فيه لابعد الحدود اتصرفي على انك دكتورة و سمي نفسك مثلا على البلوتوث او اكونت الفيس او اي حاجة دكتور / .. تأكدي انها جاية جاية ان شاء الله عيشي التفكير في الخير فقط
و بالمناسبة كتاب السر بيفسر نجاح المرشح السياسي اللي الناس مش عايزاه في الانتخابات لان تفكيرها بيبقى منصب عليه و اي حاجة بنفكر فيها بتحصل بإذن الله اقصد تبقي مسيطرة على تفكيرنا تماما

و مفيش داعي للخوف من الافكار السيئة ليه ؟؟ ببساطة نقدر نغيرها .. ازاي في مؤشر للافكار هو المشاعر وقت ما تلاقي نفسك زعلانة اعرفي ان افكارك سيئة فتبداي تستبدليها بافكار احسن و اكثر خير و تفاؤل ثانيا قبل النوم استرجعي اليوم و اى لحظة عدم توفيق تخيليها تاني و كانها حصلت بتوفيق ثالثا لما نصحي من النوم نقول الحمد لله و نحمد ربنا على اللي احنا فيه و نحس بالامتنان و قولى كتير الحمد لله ان انا بقيت دكتورة برضه حتى و انتي لسة مادخلتيش الكلية اينشتاين كان بيحمد ربنا 100 مرة في اليوم عشان كدة هو نجح او بمعنى اصح كان عارف سر الحياه ان الافكار بتنعكس على الواقع و لو ملى دماغه بافكار حلوة هينجح ان شاء الله و اديه نجح اهو ..

وربنا يوفقنا و اياكم
بجد مش عارفة اشكر حضرتك ازاى
قديم 26-02-2014, 08:10 AM
MAHMOD SAAD MAHMOD SAAD غير متواجد حالياً
عضو جديد

MAHMOD SAAD is on a distinguished road
Icon6

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حنين الجنة مشاهدة المشاركة

استغفر ربك قبل ماتذاكرى واقرأى قران
ومتذاكريش ع السرير علشان متناميش علشان لو ذاكرتى ع السرير غصب عنك هتنامى
وربنا معاكى وبالتوفيق[/center]