اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الصيدلة

قديم 06-04-2013, 07:22 PM
himo2011 himo2011 غير متواجد حالياً
عضو جديد

himo2011 is on a distinguished road
Impp ضرورى جدا

محدش يعرف يا جماعة عن دبلومة صيدلة من كلية العلوم والاماكن اللى بتعمل الدبلومة دى وهل ينفع افتح صيدلية بيها ولالا ومعلش بلاش حد يقول حاجة عن علوم ازاى يدخل صيدلة لو سمحتم

قديم 06-04-2013, 11:36 PM
كيميائي طبي2011 كيميائي طبي2011 غير متواجد حالياً
عضو متألق

كيميائي طبي2011 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة himo2011 مشاهدة المشاركة
محدش يعرف يا جماعة عن دبلومة صيدلة من كلية العلوم والاماكن اللى بتعمل الدبلومة دى وهل ينفع افتح صيدلية بيها ولالا ومعلش بلاش حد يقول حاجة عن علوم ازاى يدخل صيدلة لو سمحتم
حضرتك ممكن تتخصص في الادويه من تخصصات كليه علوم

التخصصات التي يمكن لخريج كلية العلوم التخصص بها في مجال ابحاث وتصنيع الادويه

الكيمياء الحيويه ممكن التخصص في الكيمياء الحيويه العلاجية chemotherapy وعن طريقها يمكن تحضيروتصنيع مواد كيميائيه وتطبيقها ع مختلف الامراض مثل تحضير وتصنيع مواد كيميائيه وتطبيقها ع مرض السرطان

المناعه ممكن يتم التخصص في المناعه العلاجيه immunotherapy
وهي عن طريقها يتم انتاج ادويه لتحسين الجهاز المناعي للقضاء ع امراض معينه مثل انتاج ادويه لتحسين الجهاز المناعي للقضاء ع سرطان معين

الميكروبيولوجي ممكن يتم التخصص في الميكروبيولوجيا العلاجية pharmaceutical microbiology ومن خلالها بيتم انتاج ادويه ومواد كيميائيه بيتم استخلاصها من الميكروبات ويتم تطبيقها ع مختلف الامراض

الهيماتولوجي ممكن يتم التخصص في علم الدم العلاجي pharmaceutical hematology
وعن طريقها بيتم انتاج ادويه ضد امراض الدم مثل سرطان الدم

علم الاعصاب ممكن يتم التخصص في علم الاعصاب العلاجي pharmaceutical neuroscience
لانتاج ادويه جديده ضد امراض المخ والاعصاب مثل الزهايمر والشلل الرعاش والشيزوفرنيا

علم الجينات والوراثه ممكن يتم التخصص في علم الجينات العلاجيه Gene therapy وعن طريقها بيتمعن طريقها تطوير طرق لاصلاح وعلاج الامراض الواثيه والجينيه

علم الفزياء الطبية ممكن يتم التخصص منها في علم العلاج الاشعاعي Radiotherapy وعن طريقها يتم استخدام الاشعه في علاج الكثير من الامراض زي السرطان

ولذالك دائما يذكر في دوله في العالم خصوصا الدول المتقدمه مثل دول لاتحاد الاوربي وامريكا ان العالم الطبي او ما نطلق عليه هنا في مصر العلمي الطبي clinical scientist او خريج كليه العلوم المتخصص في تخصصات العلوم الطبية بيشتغل في تشخيص وعلاج الامراض وطبعاا عرفنا جزئيه علاج دي زي مانا سردتها اما تشخيص هنا تعني تشخيص معملي ولتشخيص يختلف عن التشخيص الطبي السريري فالتشخيص المعملي ييعتمد علي التحاليل وتفسير

نتائجها وهو ما يعرف ب result interpretation بينما التشخيص الطبي الاكلنيكي او السريري بيعتمد ع السماعه وع ان الطبيب المعالج يفحص الشكل الظاهري للمريضوهو ما يرف بphysical examination و ان الطبيب المعالج يقيس ضربات القلب والضغط ويعرف تاريخه المرضي
قديم 20-04-2013, 02:11 PM
himo2011 himo2011 غير متواجد حالياً
عضو جديد

himo2011 is on a distinguished road

انا عايز ادخل صيدلة انا فى علوم كيمياء حيوى بس حلمى كان صيدلة فلو تعرف اى طريقة يا ريت تقولى
قديم 20-04-2013, 04:15 PM
كيميائي طبي2011 كيميائي طبي2011 غير متواجد حالياً
عضو متألق

كيميائي طبي2011 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة himo2011 مشاهدة المشاركة
انا عايز ادخل صيدلة انا فى علوم كيمياء حيوى بس حلمى كان صيدلة فلو تعرف اى طريقة يا ريت تقولى
مفيش كده يا دوك
انت ممكن تتخصص من الكيمياء الحيويه في الكيمياء الصيدلانيه والعلاجيه او في المناعه العلاجيه عن طريق الماجستير

العلامات المرجعية