اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 01-11-2009, 05:03 PM
شريف الصعيدى 22 شريف الصعيدى 22 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

شريف الصعيدى 22 is on a distinguished road
افتراضي هل رسالة الماجستير بتفيد فى الشغل (ارجو الرد للاهميه)

انا الحمد الله شغال بالعقد المميز بوظيفة معلم مساعد حاسب الى بمحافظة كفرالشيخ ادارة دسوق التعليمية وحاصل على بكالوريوس تجاره شعبة محاسبه من جامعة طنطا دفعة 2005 بتقدير جيد وطالع السادس على الدفعة بتاعتى
انا الحمد الله بحب العلم جدا وعلشان كده رحت قدمت تمهيدى ماجستير فى كلية التجارة بشبين الكوم ومن يومين النتيجه ظهرت ونجحت الحمد الله
وحاليا بحضر موضوع الرسالة بتاعتى
فعاوز اعرف منكم هلى لما ان شاء الله احصل على رسالة الماجستير هاتزود مرتبى او هاترفع درجنى او كلام من ده وهتساعدنى فى الترقيه مع العلم انى سمعت من بعض المدرسين عندنا انها مش هاتفيدنى خالص لانها مش تبع مجال العمل
ارجو سرعة الرد لانى بجد الواحد محتار مع العلم ان رسالة الماجستير والله بتكلف كتير ومينفعشى بعد ماخد التمهيدى مكملشى الرساله
وكمان انا السنادى باخد تربوى عام علشان الشغل

قديم 02-11-2009, 12:32 PM
حنان سليمان حنان سليمان غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

حنان سليمان is on a distinguished road

انا فعلا سمعت انها لازم تكون فى مجال العمل و مع كده ليه زميلة ضافتها لمافها و بتاخد ال 100 جنية رغم ان موضوع الرسالة مالوش دعوة بالمدارس و عن المحالين للتقاعد
قديم 03-11-2009, 01:08 AM
استاذ الاحمدى استاذ الاحمدى غير متواجد حالياً
عضو جديد

استاذ الاحمدى is on a distinguished road
Opp

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 مشاهدة المشاركة
انا الحمد الله شغال بالعقد المميز بوظيفة معلم مساعد حاسب الى بمحافظة كفرالشيخ ادارة دسوق التعليمية وحاصل على بكالوريوس تجاره شعبة محاسبه من جامعة طنطا دفعة 2005 بتقدير جيد وطالع السادس على الدفعة بتاعتى

انا الحمد الله بحب العلم جدا وعلشان كده رحت قدمت تمهيدى ماجستير فى كلية التجارة بشبين الكوم ومن يومين النتيجه ظهرت ونجحت الحمد الله
وحاليا بحضر موضوع الرسالة بتاعتى
فعاوز اعرف منكم هلى لما ان شاء الله احصل على رسالة الماجستير هاتزود مرتبى او هاترفع درجنى او كلام من ده وهتساعدنى فى الترقيه مع العلم انى سمعت من بعض المدرسين عندنا انها مش هاتفيدنى خالص لانها مش تبع مجال العمل
ارجو سرعة الرد لانى بجد الواحد محتار مع العلم ان رسالة الماجستير والله بتكلف كتير ومينفعشى بعد ماخد التمهيدى مكملشى الرساله
وكمان انا السنادى باخد تربوى عام علشان الشغل
الأخ الفاضل اهنأك على نجاحك مقدما بالحصول على الماجستير ثم الدكتوراه إنشاء الله .
لا تتردد وأكمل المسيرة لا تعرف الخير فين من الممكن ان تلتحق بالجامعة وأعرف أكثر من واحد التحق بالجامعة ورسالنة لم تكن فيما يقوم بتدريسة ( منهم بجامعة القاهرة وعين شمس )
أو ممكن تلتحق بالتعليم الفنى وتقوم بتدريس مادة المحاسبة فى التجارى (ولماذا لا تفعل ذلك حاليا ) عندها يزيد مرتبك 100 جنية تقريبا وتحسب للحاصل على الماجستير أقدمية مدتها سنة وللحاصل على الدكتوراه أقدمية مدتها سنتان وذلك من قانون 47 في سنة 1978 باب لجنة شئون الخدمة المدنية مادة (2) وتأخذ وضعك بين زملائك
أما بالنسبة لمادة الحاسب اذا كان موضوع الرسالة يخدم المادة مثلا جزئية منها تتحدث عن الحاسب الآلى وعلاقتة بالمحاسبة أو ما إلى ذلك وأنت أعلم منى. ويوجد الكثير يفعل ذلك حتى يستفاد بعد موافقة الموجة الأول على الموضوع أو الموجة العام بالمديرية ودائما مايقفوا بجانب هذة الحالات
فى هذة الحالة يزد مرتبك وتكون الأقدم فى مستواك الوظيفى أما خلاف ذلك لاتستفيد ولكن صدقنى يابنى لاتتردد وأكمل انشاء الله من الموفقين وأقول لك يابنى لأنك من سن أولادى ( 58 عام مدير بالتعليم الثانوى)
وفقك الله
قديم 03-11-2009, 08:42 PM
fathyagha fathyagha غير متواجد حالياً
عضو جديد

fathyagha is on a distinguished road

الاخ العزيز بعد التحيه .........
الف الف مبروك نجاحك في تمهيدي الماجستير .......... و عقبال الماجستير و الدكتوراه بأذن الله .....
بغض النظر عن الفائدة المادية المرجوة من الحصول على الماجستير في التربية و التعليم عليك ان تكمل المسيرة ...
لانك لاتعرف المستقبل و حصول على الماجستير سوف يغير طريقة تفيكرك من الاساس و ان شاء الله تجد كل الخير ..
الكلام ده من واقع تجربتي ..........
وربنا معاك شد حيلك و ذاكر كويس
وعقبال ما نبارك لك بالحصول على الدكتوراة
قديم 03-11-2009, 08:55 PM
حنان سليمان حنان سليمان غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

حنان سليمان is on a distinguished road

انا بكالوريوس تجارة خارجية - جيد جدا - شعبة خارجية التانية على دفعتى اعمل مدرسة حاسب اقوم بالتوجيه على المادة نفسى أكمل و اعمل ماجستير قولى ابد أمنين علما بانى مقيمة بالبحر الأحمر هل لابد التواجد اثناء الدراسة و فيه نسبة حضور وهل اقدم تمهيدى ماجستير ولا ماجستير علطول برجاء الرد للأهمية وممكن النحق بكلية اية علشان احضر وفيه مواعيد للتقديم و أمتى
قديم 03-11-2009, 09:24 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة استاذ الاحمدى مشاهدة المشاركة
الأخ الفاضل اهنأك على نجاحك مقدما بالحصول على الماجستير ثم الدكتوراه إنشاء الله .
لا تتردد وأكمل المسيرة لا تعرف الخير فين من الممكن ان تلتحق بالجامعة وأعرف أكثر من واحد التحق بالجامعة ورسالنة لم تكن فيما يقوم بتدريسة ( منهم بجامعة القاهرة وعين شمس )
أو ممكن تلتحق بالتعليم الفنى وتقوم بتدريس مادة المحاسبة فى التجارى (ولماذا لا تفعل ذلك حاليا ) عندها يزيد مرتبك 100 جنية تقريبا وتحسب للحاصل على الماجستير أقدمية مدتها سنة وللحاصل على الدكتوراه أقدمية مدتها سنتان وذلك من قانون 47 في سنة 1978 باب لجنة شئون الخدمة المدنية مادة (2) وتأخذ وضعك بين زملائك
أما بالنسبة لمادة الحاسب اذا كان موضوع الرسالة يخدم المادة مثلا جزئية منها تتحدث عن الحاسب الآلى وعلاقتة بالمحاسبة أو ما إلى ذلك وأنت أعلم منى. ويوجد الكثير يفعل ذلك حتى يستفاد بعد موافقة الموجة الأول على الموضوع أو الموجة العام بالمديرية ودائما مايقفوا بجانب هذة الحالات
فى هذة الحالة يزد مرتبك وتكون الأقدم فى مستواك الوظيفى أما خلاف ذلك لاتستفيد ولكن صدقنى يابنى لاتتردد وأكمل انشاء الله من الموفقين وأقول لك يابنى لأنك من سن أولادى ( 58 عام مدير بالتعليم الثانوى)
وفقك الله

استاذ احمدى والله مش عارف اقول لحضرت ايه لسانى يعجز عن الشكر بصراحه انا استفدت من كلام حضرتك جدا وطبعا شرف كبير لما حضرتك تقولى يابنى وان شاء الله ربنا يباركلك فى اولادك ويكونوا فى اعلى المناصب
بالنسبه لموضوع شغلى فى مدرسة التجاره فبأذن الله احاول فيها لان انا باخد تربوى عام السنادى وجايلى يوم تربية عملى كل اسبوع فى مدرسة التجارة بنات وده طول العام الدراسى
ان شاء الله احاول انقل مدرسة تجارة بس هل ينفع اعمل النقل وانا متعاقد ولا الافضل لما امتحن الكادر واتثبت الاول انا مش عارف ديه
بالنسبة لموضوع ارتباط الرساله بالحاسب الالى فحضرتك بجد نبهتنى لنقطه مهمه جدا وكانت غايبه عن بالى خالص وان شاء الله اروح للموجه بتاعى واقوله
شكرا جزيلا لحضرتك شكرا بجد
باااااااااااااااااارك الله فيك وربنا يخليلنا حضرتك لان وجود حضراتكم يرفع ويرقى من شأن هذا المنتدى
قديم 03-11-2009, 09:30 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fathyagha مشاهدة المشاركة
الاخ العزيز بعد التحيه .........

الف الف مبروك نجاحك في تمهيدي الماجستير .......... و عقبال الماجستير و الدكتوراه بأذن الله .....
بغض النظر عن الفائدة المادية المرجوة من الحصول على الماجستير في التربية و التعليم عليك ان تكمل المسيرة ...
لانك لاتعرف المستقبل و حصول على الماجستير سوف يغير طريقة تفيكرك من الاساس و ان شاء الله تجد كل الخير ..
الكلام ده من واقع تجربتي ..........
وربنا معاك شد حيلك و ذاكر كويس

وعقبال ما نبارك لك بالحصول على الدكتوراة

الله يبارك فى حضرتك وان شاء الله ربنا يقدرنى واكمل الرساله على خير
وحاليا انا ببحث عن موضوع الرساله علشان اقدمه للكليه
شكرا لمداخلة حضرتك
بااااااااااارك الله فيك وجزاك الله خيرا ان شاء الله
قديم 03-11-2009, 09:32 PM
عضو ممتاز

بالنسة للاستاذه حنان سليمان شكرا لمداخلة حضرتك وتم ارسال رساله خاصة
بخصوص موضوع الماجستير وانا تحت امرك دائما
بالتوفيييييييييييق
قديم 04-02-2010, 05:09 PM
كاظمة كاظمة غير متواجد حالياً
طالب جامعي

كاظمة is on a distinguished road

أنا نفسي أكمل دراسات عليا ولكني لا أعرف من أين ابدا مع العلم انا خريجة تربية لغة عربية واعمل بمدرسة ثانوي فهل يلزم التفرغ لعمل الماجستير
قديم 05-02-2010, 02:00 AM
الصورة الرمزية sadq7
sadq7 sadq7 غير متواجد حالياً
عضو خبير

sadq7 is on a distinguished road

الأخ الكريم الذى يحضر الماجستير .. إن كنت تسعى للاستفادة منه فى وزارة التربية والتعليم فأنت بذلك تضيع وقتك فأنا حاصل على الدكتوراه ولم أستفد أى شىء منها سوى 4 جنيه علاوة الماجستير ولا زلت أعمل مدرس لغة عربية ابتدائى .
لكن إن كنت تسعى لطلب العلم لمجرد رفع شأنك وتهذيب شخصيتك وحتى تكون راضيا عن نفسك أو كنت تسعى لطلب العلم ابتغاء مرضاة الله فهنيئا لك وأنصحك بالاستمرار ولن تندم .
قديم 06-02-2010, 09:36 PM
الصورة الرمزية roaaaa
roaaaa roaaaa غير متواجد حالياً
عضو قدير

roaaaa is on a distinguished road

ربنا يبارك فيك يا استاذ شريف
استمر فى طريقك انه طريق الفلاح بإذن الله
وربنا يوفقك
انا نفس موضوعك ولكنى اكمل فى نفس تخصص الحاسب لانى خريجة تربية نوعية حاسب
وربنا ييسر لنا الخير
ومحدش عارف الخير فين

العلامات المرجعية