اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 06-01-2013, 02:34 PM
Mahmoud EL-serafy Mahmoud EL-serafy غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الثانوي (علمي رياضة )

Mahmoud EL-serafy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 222ahmed222 مشاهدة المشاركة
مره ثانيه لكم جزيل احترامي
يبدو انك وجهت كل كلامك عن الدكتور باسم يوسف فقط ولي حق الرد عليه لأنّ ما تقوم به أيضاً ليس نقداً موضوعياً
حرية الصحافه والإعلام حق مكفول في أي بلد في العالم فلا تستخدم تلك الطريقه المنفره حتى نصل لنقطه ما من النقاش ونتفق على أنّها ليست حق مكفول
وللعلم الإعلام الطبيعي الساخر في أي مكان في العالم ليس هو من بيده تقديم الحل على الإطلاق فالحل ليس إلا بيد السلطات العليا للبلد فقط اما الإعلامي فيقوم بتسليط الضوء على المشكله وقد يستضيف محللا سياسيا يحاول إلقاء الضوء على الحل
اما عن الدكتور باسم فأنت لم تتحدث عما قولته انا من قولي انه من الطبيعي ان ينتقد القياده والاغلبيه لا المعارضه وخصوصا انه يمثل التيار الثاني بنفسه وهو التيار المدني و إذا لاحظت ذلك في بداية برنامجه يكتب هذا برنامج ساخر منحاز غير حيادي
يعني الرجل بيقولها بنفسه اهو لأنّه بيمثل تيار بعينه كونك لا تعجب بيه متتفرجش عليه وخلاص إنّما تقدم فيه قضيه بإهانة الرئيس؟؟؟؟؟
ومع ذلك امبارح كان نقده الأكثر للتيار المدني المعارض بشكل واضح جداااااا
لحظه بس
هو انا انتقدك تبقى تقدم فيا قضيه وانت اصلا ال بتحكم البلد وتقولي حريه؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
نو كومنت
وعلى فكره باسم خفاجه دكتور باسم كتب بوست عنه على الفيس بوك واعتذر لما وجد إنّه زعل لو انت مش متابع
ومردتش على جزئية أين كان هؤلاء حينما رسمت الرسوم المسيئه للرسول؟
وليه مقولتش رأيك في جزئية المشكله في ال قسمونا اسلاميين وغير اسلاميين؟
انا اسف بس لاحظت انك اقتطعت من النص الجزء الوحيد ال يؤخذ على الاعلام فقط وبقية رأيك هو نقد للدكتور باسم فقط

يا أخي حرية الرأية لا تعني ان تسب كل شخص و لا تعني ان تأتي بأشياء لا دليل دلها و لم تحدث من الأساس انا لا أعارض حرية الرأي و لكن فلنكن على قدر تلك الحرية و لنحترمها و لم اشر في كلامي بان حرية الرأي غير مكفولة لكل شخص و لكني اشرت الى ان الاعلام في مصر ( و لم أحدد ) يأتون بحوادث لإثارة الفتن و "الفوضى" يسبون من شاءوا و يطعنون في شرف من ارادوا و يشككون فيمن لا يعجبهم و يوؤيدون من ينافقهم و يشوهون سمعة أي شخص .

من حقك ان تقول ان هذا الشخص ارتكبا خطأ ولكن لا ينبغى لك ان تقول ان هذا " الفاسد " "العميل " "المتأسلم " "المنافق " ارتكبا خطأ فشتان الفارق ما بين الجملتين فالأول اشار إلى مشكلة و الثاني أهان صاحب المشكلة

أما اعلامنا - الغير نظيف - يزيف كل الحقائق أو قل بعضها ليتناسب مع هدفه ، اصبحنا نسمع الفاظا لم نكن نسمعها من قبل و تسلط واضح على اشياء لا تقدم و لا تؤخر .

و دعني أذهب لنقطة أخرى فيمن بيده تقديم الحل أقول لك ان المركب لا يقودها قائد السفينة بل يلزم كل الطاقم لمساعدته في إدارتها ونحن كلنا جزء من هذا الطاقم ولنا أدوار تتمثل في الإشارة إلى وجود مشكلة أو وضع حلول لها و ما يفعل و من وجهة نظري باسم يوسف حتى لم يشر إلى أي مشكلة في مصر سوى ان عدد العربات في موكب الرئيس - الكلام الذي يقوله السلفيون و ما شابه .

أما بالنسبة لرفع قضية عليه ماذا يضرك في هذا ألست واثق مما تفعله كما انه عجبا اتعطي لنفسك الحرية ان """تنتقد من تشاء بأسلوبك اللذي لا يقبله الآخر """ و تحزن عندما يستخدم الآخر حقه في إبداء اعترضه فما الضرر تلك هي الديمقراطية .

يا أخي اني رأيت هؤلاء الاعلاميين يشككون و يسبون و يهينون في غيرهم و يقولون حرية و إذا تم الاقتراب منهم تظهر الشعارات "لا لإهانة الاعلام " و أين حرية و ماذا فعلت الثورة "" أقولها و بكل صدق ان كانت تلك هي الحرية فعلا فتباً لها .

و في اشاراتك إلى اعتذار باسم يوسف للدكتور باسم اعلم كل العلم انه تقدم باعتذار ولكن لم تقدم باعتذار ان كان ما بفعله في رأيه هو الصواب و الجواب هو أنه اخطأ في استخدام الشخص الغير المناسب و الذي لم يتعرض لأحد و هل يعقل ان تقوم بالعمل و تشوه من سمعة شخص و بعد ذلك تتوجه باعتذار إليه !!!!!

و دعني اضف تعديل على سؤالك " أين كنا جميعا عندما ظهرت تلك الرسومات ؟! " و لتجب أنت عليه أما بالنسبة فيمن قسم مصر إلى إسلاميين و غير مسلمين اقول لك هذا المرة هي الجبهة المعارضة في البداية و من ثم تنازع منهم السلفيين في هذا ألم أقل اننا من نصنع الأزمة
ففي البداية هم من قالوا ان السلفيين هيقسموا مصر و اصبحت الحجة متداولة من بعد ذلك

و في الأخير لست في جبهة المعارضة و لست في الجبهة الأخرى و لكني عندما اسمع إلى التلفاز احاول ان اسمع الكل هناك من يعجبني في طرحهم للمشاكل أمثال خالد صلاح و عمرو الليثي و معتز عبد الفتاح و غيرهم مما لا أذكر لهم أسماء و ما يؤيد كلامي هو اسلوبهم في عرض القضايا التي جديرة باللفت و هم معارضون أما بالذين يردحون على الشاشات فلا تعليق !!

فإنَّ الرزقَ مقسومٌ * وَسُوءُ الظَّنِّ لا يَنْفَعْ
فَقِيْرٌ كُلُّ مَنْ يَطْمَعْ * غَنِيٌّ كُلُّ مَنْ يَقْنَعْ

قديم 07-01-2013, 05:15 AM
الصورة الرمزية aly_sha3ban
aly_sha3ban aly_sha3ban غير متواجد حالياً
طالب بكلية الهندسة جامعة طنطا

aly_sha3ban is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameh mostafa مشاهدة المشاركة
حضرتك كنت متابع باسم يوسف لما كان بيقطع فى المجلس العسكرى وتوفيق عكاشة انما الاخوان والسلفيين معصومين الاخطاء وفوق اى نقد لما تسمع (وجدى غنيم _خالد عبد الله _عبد الله بدر_محمد البلتاجى) هتعرف ان التيار المدنى ميجيش حاجة بالنسبة للايحاءات اللى حضرتك زعلان منها بس هم بيشتموا على طول من غير ايحاءات (السخرية كانت حلال ايام المجلس العسكرى وعكاشة ومصطفى بكرى)

أنا مش عارف حضرتك رديت على أى جزء فى كلامى !!! مافيش فى مقاييس البشر حد معصوم الا رسول الله صلى الله عليه وسلم ,, أنا كاتب فى اخر سطر ان كلا التيارين فيهم ناس بيسيئوا ليهم .... وأنا كنت متابع باسم لما كان بيقطع فى المجلس العسكرى وعكاشة وكنت برده معترض على بعض الحلقات ومتابعه دلوقتى برده ومش عاجبنى أسلوبة خالص ( مش علشان بيغلط فى الاخوان والسلفيين ) ... وأنا وضحت ده فى كلامى السخرية من الأشخاص مبدأ مرفوض لقوله عز وجل بسم الله الرحمن الرحيم " ياأيها الذين آمنوا لا يسخر قوم من قوم عسى أن يكونوا خيرا منهم " .. لكن انك تنتقد مواقف سياسية للإخوان أو أراء للسلفيين وعرض وجهة نظرك فده اللى نقبله ..
وانا مستغرب جدا من تبرير الألفاظ والايحاءات ,, يعنى علشان فيه واحد بيشتم مهما كان أعمل زية ؟؟؟
لما يقف قدام ربنا يحاسبه .. هيقوله اشمعنا انا ما عبدالله بدر كان بيشتم .. كل واحد مسئول عن نفسه.
هل ينفع أصلح الغلط بغلط .. عمر ده ما كان صح ....

قديم 07-01-2013, 12:14 PM
lolo nice lolo nice غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

lolo nice is on a distinguished road

و على فكرة كمان دا باسم يوسف مش بيتريق على خالد عبد الله بس لا دا كمان وصل للشيخ محمد حسين يعقوب و شيوخ تانية كتير مقلتش اى كلام عليه و لا بتسأل فيه حتى !!!
و كماان داايما بيقعد يوقع بين المسلمين و المسيحين و بعد كدا يقولوا دا الاسلاميين هما اللى هيحرقوا البلد !!؟؟

قديم 10-01-2013, 04:41 PM
الصورة الرمزية 222ahmed222
222ahmed222 222ahmed222 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

222ahmed222 will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly_sha3ban مشاهدة المشاركة

أخبارك يا هندسه
لو كنت هتقرأ كلامى وإنت عندك قناعه إنك هترفضه بلاش تقرأه ..

الموضوع اتحول لباسم يوسف ( أحد الإعلاميين ) اللى أنا عندى قناعة إنهم أسوأ من بعض فالنغمة السائده دلوقتى إن التيار الإسلامى بيهاجم برنامج يوسف علشان بقى بيهاجمهم وللأسف ده غلط ففهم يرفضون فكرة البرنامج من الأساس ولك أن تسمع حلقة باسم يوسف على قناة الحافظ اللى كانت قبل مايبقى فيه رئيس واللى كان لسه فيه فلول (على حد قوله ) وهيتضح لك ان فكرة السخرية مرفوضه من منطلق دينى

https://www.youtube.com/watch?v=wh3yiiw10qa

وطبعا كان رد باسم ساعتها إنه لايسخر من الاشخاص ولكنه يشخص من مواقف وأراء سياسية وأظنه ابتعد عن ذلك كل البعد حاليا
وده رأى باسمون

وأما بخصوص الدعاوى المرفوعه ضد باسم يوسف ,أنا بصراحه متعجب أليست من حقوقى المدنية ؟؟ أنا أقاضى من أراه أهاننى وأهان الرئيس وللقضاء أن يحكم ويرى الصواب ؟؟ لماذا يعترض البعض أليست هذه هى الديموقراطيه..
اما بالنسبة لاهانه رسول الله (ص) ففى حاجات كتير حصلت غير المقاطعه وقضايا كتير اترفعت وكان أخر حكم صدر
http://www.aljazeera.net/news/pages/...e-041db9d8259d

باسم يوسف تراجع كثيرا وسقط كثيرا ( أنا من متابعيه ) بعد أن أصبحت حلقاته قائمة على الايحاءات الغير لائقه والكلمات التى لا تصح وإن كنت ترى أنه موضوعى فى نقده فأريدك أن تراجع حلقاته
البعض يقول انه هاجم المعارضه فى أخر حلقاته لكنى لما أراه هجوم .. لأن يمارس نوعين من النقد (نقد هدام يهدف للتشوية ) مع التيار الاسلامى .. ونقد بناء يهدف لتوجيه الرسائل تهدف للتصحيح ( مع المعارضه )
وكم أتمنى أن يعتمد على الاسلوب الثانى دائما وأعدك أننى رأيي سيتغير فيه
وأخر حاجه عاوز أوصلهالك إن فى كلا الطرفين من يسئ للتيار الذى ينتميله فلا التيار الاسلامى ملائكة ولا التيار المعارض على صواب دائما

انا بخير والحمدلله
انا هبدأ بالجمله ال انت نهيت بيها
لا التيار الاسلامي ملائكه ولا التيار المعارض على صواب او على خطأ دوماً
ودي كانت نهاية الحلقه الاخيره للدكتور باسم لو تلاحظ لما قعد يومها يسخر من كلام بعض اتباع التيار المدني وعلى اجتماع جبهة الانقاذ الوطني وقعد يقول اومال سيبتوا ايه لل بتعارضوهم؟
الفكره ال انا بحكي فيها بقى دلوقتي ان انت التيار الحاكم وماظنش ان دا يخفى عن بصرك
إلا إن كنت لازلت ترى ان الإخوان المسلمين لم يمكنوا حتى الان
وفي غير هذا الحال انت التيار الحاكم ومن الطبيعي ان تسير مؤسسات الدوله تجاه رأيك
ولطالما لديك كل هذه الثقه لماذا قمتم بمظاهرات امام النيابه حينما تم القبض على احمد عرفه عضو حازمون ومؤسس كان فين ابو اسماعيل قبل الثوره؟ لماذا لم تشائوا ان تاخذ التحقيقات مجراها ف النيابه ولظننا ببرائته يتم الافراج عنه
وللعلم التيار المدني ساند احمد عرفه وتفاعل مع موقفه قبل ان يفعل ذلك التيار الاسلامي
تدري لماذا؟
لأن الامر يتعلق بحقوق الإنسان وليس السياسه
وهذا هو الامر
رفضي لما يحدث مع دكتور باسم ليس ااتجاه سياسي وانما اتجاه انساني
فالدستور لم تتواجد به ماده تدعم حرية الابداع ومنع حبس الصحفيين إلا لجرائم جنائيه
وهذا ما كنت اخافه ان يأتي اليوم الذي يحاكم فيه كل شخص على رأيه في الرئيس او في التيار الحاكم او المعارض ايضا
توضيح اخير فقط
باسم لم يسخر من صلاة الجمعه وانما سخر من كم النفقات التي تدفع كي يصليها الرئيس ليس اكثر وللعلم دكتور باسم يصلي حاله حالك والله اعلم بما في نفوس الناس
لا شخص فينا افضل اسلاما من غيره فانا لو شعرت انه يسخر من الدين والله ما دافعت عنه ابدا ولا تابعته اصلا
وللعلم دكتور باسم حينما ظهر مع جون ستيوارت ظهر مطلقاً للحيته ليس بشكل كبير ولكن واضح
واظن في ذلك وإن لم يقصد رسالة واضحة للعالم ان ليس كل من لديه لحيه مسلم فهو ارهابي
وانت بردو اقتطعت جزء من رأيي فقط ورديت عليه الافضل ان تأخذه بكل جوانبه

وبالنسبة لموضوع اهانة الرسول عليه افضل الصلاة واتم واذكى السلام
ال حصل دا للمصريين بس ال قدرنا نعمل معاهم حاجه
اما مشكلة الدينيمارك وهولندا محدش فتح فاه
هذا للتوضيح وهذا ما كنت اقصد لما قولت رسوم اما بتاع المصريين المقيمين بالخارج فدا كان فيديو مش رسوم
دمتم جميعا بخير

آخر تعديل بواسطة 222ahmed222 ، 10-01-2013 الساعة 04:50 PM
قديم 10-01-2013, 04:48 PM
الصورة الرمزية 222ahmed222
222ahmed222 222ahmed222 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

222ahmed222 will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo nice مشاهدة المشاركة
و على فكرة كمان دا باسم يوسف مش بيتريق على خالد عبد الله بس لا دا كمان وصل للشيخ محمد حسين يعقوب و شيوخ تانية كتير مقلتش اى كلام عليه و لا بتسأل فيه حتى !!!
و كماان داايما بيقعد يوقع بين المسلمين و المسيحين و بعد كدا يقولوا دا الاسلاميين هما اللى هيحرقوا البلد !!؟؟
قد يكون سخر من الشيخ محمد حسين يعقوب بس انا والله ماشوفتش فمش هرد على دا
انا ال شوفته خالد عبدالله وعبدالله بدر وابو اسلام دول بشكل متواصل يعني
ومره واحده سخر من جمله للشيخ محمد حسان بصفته احد من قاموا بمليونية ميدان نهضة مصر وليس بوصفه الشيخ محمد حسان في ذاته وارجو تبين الفرق بين الحالين
اما فكرة انه بيوقع بين المسلمين والمسيحيين فدي سوري يعني مصيبه
هو كونه بيتريق على بعض من يدّعون انه شيوخ في كلامهم عن المسيحيين يبقى بيوقع بين المسلمين كلهم والمسيحييين؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش فاهمها بصراحه اانا شايف العكس انه كدا بيساعد على ان الناس يشوفوا المسلمين المعتدلين بعد ازالة تلك الشوائب
ارجو الموضوعيه في النقد
اتمنى ان يكون الأمر جلياً اني قولت على الشيخ محمد حسان والشيخ محمد حسين يعقوب شيوخ اما من ذكرتهم خلافهما فلا
هذا للفرق الكبير بينهم
قديم 12-01-2013, 12:00 AM
الصورة الرمزية بحر_الامل
بحر_الامل بحر_الامل غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

بحر_الامل is on a distinguished road

رايى بيتلخص فى حكمة او مقولة قريتها بحاول دايما انفذها

ابدأ بنفسك
حاول ان تصلح ذاتك
بدلا من
ان تجلس على كرسى الفتاوى
و تتهم الاخرين

و ردى ده لجميع مش لشخص بعينه و قبليهم طبعا نفسى

قال تعالى إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ[الرعد:11]

وإن ضاقت عليك الأرض بما رحُبَت
أخرُج وأنظر كيف هي السماء رُفعَت
أما علمت بـ أن : الله رافعها !قادر على تفريج الكروب وإن عَظُمَت

قديم 12-01-2013, 10:05 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 222ahmed222 مشاهدة المشاركة
انا بخير والحمدلله
انا هبدأ بالجمله ال انت نهيت بيها
لا التيار الاسلامي ملائكه ولا التيار المعارض على صواب او على خطأ دوماً
ودي كانت نهاية الحلقه الاخيره للدكتور باسم لو تلاحظ لما قعد يومها يسخر من كلام بعض اتباع التيار المدني وعلى اجتماع جبهة الانقاذ الوطني وقعد يقول اومال سيبتوا ايه لل بتعارضوهم؟
الفكره ال انا بحكي فيها بقى دلوقتي ان انت التيار الحاكم وماظنش ان دا يخفى عن بصرك
إلا إن كنت لازلت ترى ان الإخوان المسلمين لم يمكنوا حتى الان
وفي غير هذا الحال انت التيار الحاكم ومن الطبيعي ان تسير مؤسسات الدوله تجاه رأيك
ولطالما لديك كل هذه الثقه لماذا قمتم بمظاهرات امام النيابه حينما تم القبض على احمد عرفه عضو حازمون ومؤسس كان فين ابو اسماعيل قبل الثوره؟ لماذا لم تشائوا ان تاخذ التحقيقات مجراها ف النيابه ولظننا ببرائته يتم الافراج عنه
وللعلم التيار المدني ساند احمد عرفه وتفاعل مع موقفه قبل ان يفعل ذلك التيار الاسلامي
تدري لماذا؟
لأن الامر يتعلق بحقوق الإنسان وليس السياسه
وهذا هو الامر
رفضي لما يحدث مع دكتور باسم ليس ااتجاه سياسي وانما اتجاه انساني
فالدستور لم تتواجد به ماده تدعم حرية الابداع ومنع حبس الصحفيين إلا لجرائم جنائيه
وهذا ما كنت اخافه ان يأتي اليوم الذي يحاكم فيه كل شخص على رأيه في الرئيس او في التيار الحاكم او المعارض ايضا
توضيح اخير فقط
باسم لم يسخر من صلاة الجمعه وانما سخر من كم النفقات التي تدفع كي يصليها الرئيس ليس اكثر وللعلم دكتور باسم يصلي حاله حالك والله اعلم بما في نفوس الناس
لا شخص فينا افضل اسلاما من غيره فانا لو شعرت انه يسخر من الدين والله ما دافعت عنه ابدا ولا تابعته اصلا
وللعلم دكتور باسم حينما ظهر مع جون ستيوارت ظهر مطلقاً للحيته ليس بشكل كبير ولكن واضح
واظن في ذلك وإن لم يقصد رسالة واضحة للعالم ان ليس كل من لديه لحيه مسلم فهو ارهابي
وانت بردو اقتطعت جزء من رأيي فقط ورديت عليه الافضل ان تأخذه بكل جوانبه

وبالنسبة لموضوع اهانة الرسول عليه افضل الصلاة واتم واذكى السلام
ال حصل دا للمصريين بس ال قدرنا نعمل معاهم حاجه
اما مشكلة الدينيمارك وهولندا محدش فتح فاه
هذا للتوضيح وهذا ما كنت اقصد لما قولت رسوم اما بتاع المصريين المقيمين بالخارج فدا كان فيديو مش رسوم
دمتم جميعا بخير
انت مارديتش على مضمون كلامى الا فى جزء واحد وهو ان رفض لما يحدث مع باسم من منطلق انسانى .. وإن باسم لا يسئ للإسلام ودى وجهة نظرك بس ممكن تكون صح وممكن تكون غلط .. هو لما باسم يسئ للشيوخ اللى المفروض ان احنا بنرجعلهم فى امور ديننا وبالتالى صورتهم اتهزت قدامك أنا مش بتكلم عليك انت .. أنا بتكلم على شاب من الشباب اللى أول مرة يشوف الشيخ فلانى كان مع باسم يوسف تخيل انطباعه هيبقى عنه ازاى ؟؟؟
فعلى سبيل المثال باسم سخر من الشيخ مسعد أنور لأ وكمان باقتطاع نصوص من حديثه لكى يستطيع السخرية منه ..حيث كان الشيخ يتحدث عما كان يحدث مع الاسلاميين وكلنا عارفين اللى كان بيحصل وبيقول كان الاول لو شافوا حد ملتحى بياخدوه وكيف تغير الحال واصبح رئيسنا ملتحى .... باسم اخد اخر حته وعمل عليها الليله

أما أنا وجهة نظرى فى موضوع هل باسم يسئ للإسلام أم لا ..
الله أعلم هل ده فى نيته ام لأ وظنى أنه يعتقد أنه لايسئ للاسلام بل هو يسئ لأشخاص ( من وجهه نظرة ) أنهم لايطبقو الاسلام .. لكن فاكر هو كان بيقول على خالد عبدالله إيه؟؟ بيقوله انت عمرك ماكفرت حد بس قولت شوية حاجات كده لو اتحطت مع بعض تبقى كفرت .. أهو نفس الحال مع باسم ما بيسيئش للاسلام بس بيقول شوية حاجات كده لو اتجمعت مع بعضها تسئ للاسلام وماتقوليش فيه فرق بين الاسلام وشيوخه ... الشيعه لما حبوا يسبوا الرسول ماسبهوش علانية بل سبوا أصحابه فبالتالى كده أساءواء للرسول يارب تكون فهمت قصدى

ثانيا أنا مقدرش اقول باسم بيصلى ولا لأ .. ممكن يكون عند ربنا أحسن منى

أما موضوع الصحافة انا معاك فيه لايجوز لاى حد انه يحاكم صحفى قال رأية بس ياريت نفرق بين الرأى والسب ولكى تعرف الفرق امسك جريدة الشروق (مقالات فهمى هويدى ) نقد .... وامسك جريدة الدستور (سب) والله لايستويان أبدا ..

وبالنسبة لموضوع الرسوم المسيئة فربنا بيحاسبنى على أخر حدود مقدرتى " لا يكلف الله نفسا الا وسعها " يعنى لو انا فى ايدى انى ارفع قضايا على الدنمارك وماعملتش اتحاسب .. وكذلك لو فى ايدى انى اقاطعهم وماعملتش اتحاسب ... وماتستهينش بالمقاطعه دى كبدتهم خسائر كبيرة ..

وأخر حاجه أحب أقولهالك لسه بدرى على التمكين
اللهم وفقنا لما تحبه وترضاه
قديم 12-01-2013, 11:53 AM
الصورة الرمزية sameh mostafa
sameh mostafa sameh mostafa غير متواجد حالياً
طالب فى جامعة الاسكندرية

sameh mostafa is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly_sha3ban مشاهدة المشاركة
انت مارديتش على مضمون كلامى الا فى جزء واحد وهو ان رفض لما يحدث مع باسم من منطلق انسانى .. وإن باسم لا يسئ للإسلام ودى وجهة نظرك بس ممكن تكون صح وممكن تكون غلط .. هو لما باسم يسئ للشيوخ اللى المفروض ان احنا بنرجعلهم فى امور ديننا وبالتالى صورتهم اتهزت قدامك أنا مش بتكلم عليك انت .. أنا بتكلم على شاب من الشباب اللى أول مرة يشوف الشيخ فلانى كان مع باسم يوسف تخيل انطباعه هيبقى عنه ازاى ؟؟؟

فعلى سبيل المثال باسم سخر من الشيخ مسعد أنور لأ وكمان باقتطاع نصوص من حديثه لكى يستطيع السخرية منه ..حيث كان الشيخ يتحدث عما كان يحدث مع الاسلاميين وكلنا عارفين اللى كان بيحصل وبيقول كان الاول لو شافوا حد ملتحى بياخدوه وكيف تغير الحال واصبح رئيسنا ملتحى .... باسم اخد اخر حته وعمل عليها الليله

أما أنا وجهة نظرى فى موضوع هل باسم يسئ للإسلام أم لا ..
الله أعلم هل ده فى نيته ام لأ وظنى أنه يعتقد أنه لايسئ للاسلام بل هو يسئ لأشخاص ( من وجهه نظرة ) أنهم لايطبقو الاسلام .. لكن فاكر هو كان بيقول على خالد عبدالله إيه؟؟ بيقوله انت عمرك ماكفرت حد بس قولت شوية حاجات كده لو اتحطت مع بعض تبقى كفرت .. أهو نفس الحال مع باسم ما بيسيئش للاسلام بس بيقول شوية حاجات كده لو اتجمعت مع بعضها تسئ للاسلام وماتقوليش فيه فرق بين الاسلام وشيوخه ... الشيعه لما حبوا يسبوا الرسول ماسبهوش علانية بل سبوا أصحابه فبالتالى كده أساءواء للرسول يارب تكون فهمت قصدى

ثانيا أنا مقدرش اقول باسم بيصلى ولا لأ .. ممكن يكون عند ربنا أحسن منى

أما موضوع الصحافة انا معاك فيه لايجوز لاى حد انه يحاكم صحفى قال رأية بس ياريت نفرق بين الرأى والسب ولكى تعرف الفرق امسك جريدة الشروق (مقالات فهمى هويدى ) نقد .... وامسك جريدة الدستور (سب) والله لايستويان أبدا ..

وبالنسبة لموضوع الرسوم المسيئة فربنا بيحاسبنى على أخر حدود مقدرتى " لا يكلف الله نفسا الا وسعها " يعنى لو انا فى ايدى انى ارفع قضايا على الدنمارك وماعملتش اتحاسب .. وكذلك لو فى ايدى انى اقاطعهم وماعملتش اتحاسب ... وماتستهينش بالمقاطعه دى كبدتهم خسائر كبيرة ..

وأخر حاجه أحب أقولهالك لسه بدرى على التمكين
اللهم وفقنا لما تحبه وترضاه
هل نفذ الاسلاميين ما عاهدونا عليه فى الانتخابات بعد 6 شهور ونصف ؟
هل رجع الامن وانصلح حال الاقتصاد وعاد المرور فى الشوارع ؟
هل احترم الاسلاميين الدستور والقانون الذين اقسموا عليه؟
ما رايك فى هجوم الاخوان على معتصمى الاتحادية؟
ما رايك فى حصار ابو اسماعيل واتباعه لمدينة الانتاج الاعلامى؟
ما رايك فى حصار المحكمة الدستورية؟
ما رايك فى شرعية النائب العام الجديد؟
ما رايك فى اصدار الاسلاميين للفتاوى على مختلف القنوات واهمال دور الازهر؟
فى النهاية كلامى عن الاسلاميين (الاخوان) ممثلى تيار الاسلام السياسى فى الحكم
قديم 13-01-2013, 10:18 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameh mostafa مشاهدة المشاركة
هل نفذ الاسلاميين ما عاهدونا عليه فى الانتخابات بعد 6 شهور ونصف ؟
هل رجع الامن وانصلح حال الاقتصاد وعاد المرور فى الشوارع ؟
هل احترم الاسلاميين الدستور والقانون الذين اقسموا عليه؟
ما رايك فى هجوم الاخوان على معتصمى الاتحادية؟
ما رايك فى حصار ابو اسماعيل واتباعه لمدينة الانتاج الاعلامى؟
ما رايك فى حصار المحكمة الدستورية؟
ما رايك فى شرعية النائب العام الجديد؟
ما رايك فى اصدار الاسلاميين للفتاوى على مختلف القنوات واهمال دور الازهر؟
فى النهاية كلامى عن الاسلاميين (الاخوان) ممثلى تيار الاسلام السياسى فى الحكم
بشكل عام أنا مش عارف ايه علاقة ده بالموضوع اللى بنتكلم فيه .. مش دى المشكلة, المشكلة ان الكلام ده مستهلك قبل كده كتير..
بس أنا هرد عليك ردود سريعه ( رأيى الشخصى ) مع ان الموضوع ده عاوز نقاش لوحده ..

1) الاسلاميين نفذوا الكثير وإن كنت تقصد المائة يوم فرأيى أنهم خانهم التوفيق يعنى كانوا شايفين الدنيا وردى وسهله وممكن ينجزوا خطة المائة يوم بس للأسف أنجزوا البعض من وجهة نظرى وان كنت أرى ان بعض المشاكل لن يستطيع احد ان يحلها لأنها مرتبطة بثقافة شعب

2) الامن تحسن كثيرا والمشكلة فى تأخر ذلك أن القيادات حتى الصفوف الرابعه فى الداخلية فاسده
3) الاقتصاد لن يتحسن الا فى وجود معارضه محترمه تدفع البلد للاستقرار الذى يجذب الاستثمار (طول مافيه اضطرابات واحتجاجات مااففيش استثمار .
4)أنا مش عارف الاسلاميين أقسموا علي ايه بصراحه .. مجلس الشعب اتحل قبل مايعملوا حاجه ؟؟!!!!
5)الاخوان لم يهجموا على الاتحادية ( كنت هناك وعارف اللى حصل )
6) من حقوقهم المدنية الاعتصام .فهم يعبرون عن رأيهم فى فساد الاعلام . وده نفس الحق اللى ادى جبهة الانقاذ انها تعتصم فى الميدان وتحاصر الاتحادية .. حلال لكم حرام عليكم ؟؟
7)نفس اجابة رقم 6
8) لو مش شرعى ماكانش استنى فى المنصب كل ده
9)اصدار الفتاوى بحاجه للتقنين وكذلك الازهر يحتاج للهيكلة

معلش ردودى سريعه علشان الامتحانات

العلامات المرجعية