اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 16-08-2011, 09:44 PM
منه الله(منمن) منه الله(منمن) غير متواجد حالياً
عضو متواصل

منه الله(منمن) is on a distinguished road

انا اسفه جدا ع فكرة وانا معنديش اسئله انت قول ال عندك كله وانا ابقى اسئل بقى وانا اسفه مرة تانيه

قديم 16-08-2011, 09:46 PM
الصورة الرمزية هالة محمد 2
هالة محمد 2 هالة محمد 2 غير متواجد حالياً
عضو متألق

هالة محمد 2 is on a distinguished road

انا محتارة بجد ومش عارفة افكر ونفسى ادخل حاجة كويسة بس هو ممكن ندخلة من ادبى ولا من علمى بس
هما بيقلولى لو حولت ادبى هضمن كلية كويسة لكن العلمى ممكن مش الحق حاجة بجد انا قربت انهار
قديم 16-08-2011, 09:47 PM
الصورة الرمزية المحب لله
المحب لله المحب لله غير متواجد حالياً
عضو قدير

المحب لله is an unknown quantity at this point

انا كنت فى معهد فنى صناعى اسكندريه والمعهد ده بياخد من التنسيق وكان سنه 2008 واخد من 79.9 وبيختلف طبعا كل سنه هو المعهد سنتين وبيدخله برضو الادبى بس بيكمل منه على تجاره الى هو معهد فنى تجارى والعلمى بيدخل صناعى وبيكمل هندسه وانا كنت جايب فى تانيه 92.4 وفى تالته الامتحانات جت صعبه شويه مع برضو قله مزاكره وجبت 85.7 وقررت انى ادخله طبعا هى مجازفه لانك لو مدخلتيش منه كده خلاص حيبقى معاكة دبلوم ومش معترف بالتانويه الى انتى اخدتيها لكن ان شاء الله هو ساهل جدا واغلبه بكورسات انا بكلم على معهد اسكندريه معرفش الباقى لكن ممكن اسالكوا

واغفر لى يوم يبعثون .
قديم 16-08-2011, 09:48 PM
عضو متألق

ياريت تفيدنا
قديم 16-08-2011, 09:50 PM
عضو متواصل

اها فهمت بس مش عارفه ليه الناس مستعيبه حوار انك تخش معهد وبعد كده تكمل هندسه
قديم 16-08-2011, 09:51 PM
عضو متواصل

وياهاله ماينفعش تحولى ادبى وتخشى المعهد وبعد كده هندسه ماتجيش وياريت تسالنا عن المعهد المساحه وليه هى مجازفه اصلا هو الموضوع صعب ول ايه
قديم 16-08-2011, 09:52 PM
الصورة الرمزية المحب لله
عضو قدير

هو طبعا فى اقسام زى الهندسه يعنى عماره ومدنى وكهربا شبكات وحاسب وسيارت وكده وكان زمان بيدخل على القسم الى انته كنت فى من المعهد بس دلوقتى لا وانا كنت فى مدنى ودخلت على اعدادى وبرضو ان شاء الله كملت هندسه مدنى والمعهد والله ساهل جدا بس كل واحد عارف نفسه يعنى انا كنت عارف قدراتى وانى معملتش الى عليا واهلى طبعا اعترضوا وقالولى لا وفعلا رحت حولت تجاره بنها انجليزى وبعدين رجعت تانى قلتلهم والله منا داخلها انا حدخله وحكمل منه هندسه والى يحصل يحصل والحمد لله كملت وكانت هندسه اسكندريه واخده منه حوالى 90.9 وطبعا فى هندسات كتييير مش اسكندريه بس

واغفر لى يوم يبعثون .
قديم 16-08-2011, 09:55 PM
الصورة الرمزية المحب لله
عضو قدير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البشمهندسة منمن مشاهدة المشاركة
وياهاله ماينفعش تحولى ادبى وتخشى المعهد وبعد كده هندسه ماتجيش وياريت تسالنا عن المعهد المساحه وليه هى مجازفه اصلا هو الموضوع صعب ول ايه

يافندم مجازفه لانك ملكيش غير حل انك تخشى هندسه او خلاص انتهى هو طبعا فى منه كلياااات كتير تعليم صناعى زى التربيه وحجات كتير وممكن تدخلوا هندسه خاص منه عادى جدا بس طبعا الحكومى افضل والا مضيعيش سنتين وفى الاخر متجبيش حاجه لكن ان شاء الله والله الموضوع ساااااااااااااااااااااهل جدا انتوا بس صلوا استخاره وربنا يقدملكم الى فيه الخير واى سؤال اسالوا

واغفر لى يوم يبعثون .
قديم 16-08-2011, 10:33 PM
عضو متواصل

شكرا ليك جدا وربنا يوفقنى ومااالجاش اليها ابدا ربنا يجازيك خير
قديم 17-08-2011, 04:31 AM
عضو متألق

يعنى اية انا لو حولت ادبى مش هدخل معهد فنى صناعى ولا اية انا بجد نفسى ادخلة وكمان خايفة انى اكمل علمى اندم
قديم 17-08-2011, 07:07 AM
rehab rehab rehab rehab غير متواجد حالياً
عضو نشيط

rehab rehab is on a distinguished road

اللى اعرفه من اللى كانوا معانا فى الكلية معهد المطرية

ان الدراسة سنتين و اللى بيجيب امتياز فى السنتين ممكن يدخل هندسة

و المجموع بالظبط بيكون حسب تنسيق خاص بيهم

بس نصيحة محدش يعمل كدا غير لو مجموع الثانوية بتاعه قل نتيجة ظروف مش ان مستواه كدا

مستواه دى نتيجة انه مبيعرفش يحفظ او مبيعرفش يفهم بتعمق او مبيعرفش يزاكر شهور من غير ما يقع فى النص

اولا لانها مخاطرة الله اعلم هتنفع ولا لأ

ثانيا لان هندسة فعلا صعبة و فيها حفظ كتير و فهم كتير و عملى كتير و معظم اللى بيدخلوا الكلية عندنا صنايع او معاهد بيدبلروا اعدادى مرتين و يتفصلوا او بياخدوا كل سنة فى سنتين لحد ما يتخرجوا او لحد ما يتاقلموا عالوضع يلحقوا نفسهم

انا بتكلم على هندسة عين شمس , معرفش ايه النظام فى باقى هندسات و ايه مدى صعوبتها

و فى الاخر كل واحد يقدر يجتهد و ينجح فى مجاله و الارزاق فى ايد ربنا فبلاش حد يجرى ورا الاسم بس او علشان يرضى الناس
قديم 17-08-2011, 11:42 AM
الصورة الرمزية المحب لله
عضو قدير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هالة55 مشاهدة المشاركة
يعنى اية انا لو حولت ادبى مش هدخل معهد فنى صناعى ولا اية انا بجد نفسى ادخلة وكمان خايفة انى اكمل علمى اندم

ممكن اعرف انتوا جايبين مجموع كااام نسبه

واغفر لى يوم يبعثون .
قديم 17-08-2011, 11:57 AM
الصورة الرمزية المحب لله
عضو قدير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab rehab مشاهدة المشاركة
اللى اعرفه من اللى كانوا معانا فى الكلية معهد المطرية

ان الدراسة سنتين و اللى بيجيب امتياز فى السنتين ممكن يدخل هندسة

و المجموع بالظبط بيكون حسب تنسيق خاص بيهم

بس نصيحة محدش يعمل كدا غير لو مجموع الثانوية بتاعه قل نتيجة ظروف مش ان مستواه كدا

مستواه دى نتيجة انه مبيعرفش يحفظ او مبيعرفش يفهم بتعمق او مبيعرفش يزاكر شهور من غير ما يقع فى النص

اولا لانها مخاطرة الله اعلم هتنفع ولا لأ

ثانيا لان هندسة فعلا صعبة و فيها حفظ كتير و فهم كتير و عملى كتير و معظم اللى بيدخلوا الكلية عندنا صنايع او معاهد بيدبلروا اعدادى مرتين و يتفصلوا او بياخدوا كل سنة فى سنتين لحد ما يتخرجوا او لحد ما يتاقلموا عالوضع يلحقوا نفسهم

انا بتكلم على هندسة عين شمس , معرفش ايه النظام فى باقى هندسات و ايه مدى صعوبتها

و فى الاخر كل واحد يقدر يجتهد و ينجح فى مجاله و الارزاق فى ايد ربنا فبلاش حد يجرى ورا الاسم بس او علشان يرضى الناس

ههههههه حرام عليكى والله ده بالعكس انا ممكن اكون معاكى لو واحد اساسا داخله من صنايع لان الى بيدخله بتوع ثانوى صناعى ودول فى الضياع رغم ان والله فى واحد منهم السنه الى فاتت معايا وجاب هندسه المنيا وماشى مكسح بس اهو على قده لكن لما يبقى واحد داخل من ثانوى عام وخد سنتين كمان فى تخصص مدنى مثلا زى حلاتى ويدخل هندسه قسم مدنى برضو انتى مش شايفه اصلا انوا يبقى متفوق على الى فى الكليه ؟؟

لان العجز فى بتوع الصنايع بيبقوا مش كويسين فى الرياضه والانجليزى لكن بتاع الثانوى اطحن فيهم وانا اصلا وكل بتوع الثانوى الحمد لله والله كل شعبتنا كلهم معدا ممكن تلاته مدخلوش هندسه لكن واحد راح تعليم صناعى والتانى راح معهد خاص هندسه والتالت بيعمل معادله تانى

يجماعه والله العظيم الوضوع عاوز واحد بجد قلبه ميت وحاطط هدف قدامه وانا قلت حدخل يعنى حدخل وحتى لو مجاتليش حقعد اعمل معادله لحد ما ادخل وانا وراها وراها ههههه

طب تصدقوا والله العظيم بقى فى ناس كانوا معايا فى اعدادى هندسه السنه الى فاتت وكانوا فى المعهد ودخلوا سنتين ومجابوش هندسه وانوا قعد سنتين يعمل معادله وفى الاخر دخل !!!!

الى بيتعب ربنا بيكرمه وبعدين المعهد مش زى منتوا فاكرين يعنى انتى بس حتروحى كورسات فى كل المواد وحتبقى كويسه مع المهندسين الى بيدوكى الكورسات هما الى بيحطوا الامتحان وبيظبطوا ووالله وعلى فكره السنتين مش بيروحوا هدر قوى يعنى اى نعم هوا اتعلمنا حاجه فى مدنى وعرفنا حجات بتاع هندسه مخدهاش فلما حندخل اققلها معندناش رهبه الكليه

بصى الخلاصه بجد لو عندك هدف هتستنى وراه ولو ليكى نصيب حتدخلى اما بقى لو حتقولى الناس بيقولوا لا حضيعى وبابا قالى لا وماما معرفش ايه زى الى حصل معايا لا حتروحى ولا حتيجى

وعلى فكره والله معهد اسكندريه ده جميل وحتقضوا ايام جميله والمناهج عبيطه بالنسبه لبتاع ثانوى وعموما لو حبيتوا انى اديكوا ارقام مهندسين هناك تستفسروا منهم عن اى حاجه فى الموضوع ده يعنى تسالوهم عن مثلا الى بيدخلوا كل سنه من كل شعبه او تساليه ادخل ولا لا او اى حاجه عاوزنها ممكن اديكوا ارقامهم واسف بقى طولت

واغفر لى يوم يبعثون .
قديم 17-08-2011, 12:10 PM
tony albert tony albert غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

tony albert is on a distinguished road

ازيك يا بش مهندسة يارب تحققي حلمك وتكون مهندسة كبيرة
شوفي انا جايب 89% ودة بسبب العربي والفرنساوي الله يولع فيهم
انا فيه واحد اعرفة قالي انت لو محصلتش هندسة ممكن تدخل مساحة اسيوط لاني من اسيوط
اولا قالي انو معهد سهل جدا جدا جدا الكتاب مش بيعدي فية 30 ورقة وقالي انت لازم تدخلو من علمي وقالي انت لو ذاكرت 1/10 من مذاكرة ثانوية عامة ممكن تجيب اكتر من 95% في المعهد هو قالي انو جاب 87 % وكمل هندسة وطبعا هو شغال من سنة ونص بس بس واضعه بقي حاجة تاني خالص ويريت متعتمدبش علي كلامي اوي لاني بقولك علي حسب ماهو قالي وربنا معاكي وارجع واقولك ربنا مش بيضيع مجهود حد خالص
اخوكي انطون البرت من اكبر عاشقي الفيزياء والرياضيات
قديم 17-08-2011, 01:06 PM
sasa m sasa m غير متواجد حالياً
عضو جديد

sasa m is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا عضو جديد وبسأل أنا معايا ثانويه أزهريه وعايز أقدم فى معهد المساحه ببنها إيه الأوراق المطلوبه أرجو الرد بالله عليكم وجزاكم الله خيرا

العلامات المرجعية