اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القرية الذكية > قسم الدورات التدريبية MicroSoft &CompTIA & Cisco & ICDL

قسم الدورات التدريبية MicroSoft &CompTIA & Cisco & ICDL قسم خاص بشروحات وامتحانات الشهادات العالمية MicroSoft &CompTIA & Cisco & ICDL

قديم 29-06-2009, 10:10 AM
mr_mostafa84 mr_mostafa84 غير متواجد حالياً
مدرس لغة انجليزية

mr_mostafa84 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haitham12 مشاهدة المشاركة
اولا :- الادارات التعليمية لا تعطي شهادة الـ icdl

ثانيا :-المراكز المعتمدة لهذه الشهادة ليسوا اكثر من مركزين او ثلاثة او اربعة مراكز في كل محافظة
ثالثا :- الشهادات سواء كانت بالعربي او الانجليزي تعتمد فقط من اليونسكو
رابعا :- ايه العلاقة بين المعلمين المساعدين و الـ icdl

خامسا :- حضرتك نسيت تقول لنا انت تبع ادارة ايه بالضبط
واضح ان حضرتك واخد الشهاده من أحد المراكز المعتمده اللى بتقول عليها
حضرتك لو تبع التربية و التعليم اتفضل روح اسحب ورقه اسمها طلب الحصول على الرخصة الدولية لقيادة الحاسب من الادارة و املآ بياناتك و اتفضل قدمها للتطوير او للمدرب و هيبقى يتصل بيك يقولك على معاد الدورة بتاعة سيادتك بعدها بتاخد اخلاء طرف و تطلع بيه على المديرية التعليمية و هناك بيحددولك معاد اختبارك و ده اللى انا بدات فيه النهارده و لسه مسلم طلب التقديم و الحصول على الشهاده للمدرب
بالنسبة للعلاقه بين المعلم المساعد و ال icdl فأعتقد ان المعلم المساعد اصبح لا يقل اهمية عن المعلم الاساسى حاليا و النظره القديمة للمعلم المساعد بانه ليس له الحق فى الحصول على تأمين صحى او شهادة خبره أو كارنيه نقابة او icdl هذه النظرة لابد من تغييرها ان لم تكن قد تغيرت بالفعل لكن يبدو انها مازلت عند البعض راسخه للاسف
بالنسبه لاعتماد الشهادات من اليونسكو فده شىء مسلم بيه لكن النقاش سيدى الفاضل حول مدى اعتراف موظفين الاداره عندنا بالشهادة بالانجليزى
قديم 29-06-2009, 10:31 AM
الصورة الرمزية Abu Menna Mohamed
Abu Menna Mohamed Abu Menna Mohamed غير متواجد حالياً
عضو قدير

Abu Menna Mohamed is on a distinguished road

هو فيه ايه ؟
قديم 29-06-2009, 10:42 AM
mervatatia mervatatia غير متواجد حالياً
عضو جديد

mervatatia is on a distinguished road

يجماعة المشكلة كمان في ان الموظفين في قسم الملفات كمان ممكن يرفض ياخد الصورة للشهادة لو لم يكن معك افادة فالحل زي مازملاؤنا عملوا سحبوها على الأسكانر وطبعوها بالألوان على ورق تشبه الشهادة وقدموها واخذوها يعنى بنتصرف المهم ان الأداريين يوافقوا ياخذوها كلنا بنعاني بالرغم من اننا مدرسين حاسب وانا شخصيا موجه حاسب بادارة المنتزه - اسكندرية وطبعا انا متواجدة في الأدارة واعرف غالبية الناس لكن العقول غريبة بس ده دليل على ان مافيش وعى عند الناس دي مش لهم اولاد جامعيين واكيد حصلوا على نفس الشهادة بس نقول ايه دي وزارة الكبير بيفكر زي الصغير النكته ان احنا في توجيه الحاسب اللى بندرب المدرسين وياخدوا الشهادة على حسابهم او تبع التطوير وزملائي اخدوا منهم الشهادة بواسطة بعد ما قعدنا نقنع الموظفة وارفقنا الأفادة وعجبي..... على وزارتنا ماهو لو في قرار او منشور للأداريين بان هم ياخذوا الشهادة ماكانش حصل كده
قديم 29-06-2009, 12:33 PM
فيرو فيرو غير متواجد حالياً
عضو نشيط

فيرو is on a distinguished road

مافيش اى اخبار عن الزيادة لشهادة ال icdl
قديم 30-06-2009, 12:48 AM
نور الوادى نور الوادى غير متواجد حالياً
عضو جديد

نور الوادى is on a distinguished road

السلام عليكم كيف الحال انا قرات الكلام و الحقيقة استغربت جدا بس نصيحة منى خدها على حسابك او ذكرها من اسطوانة ولو عاوزين الاسئلة قولوا وانا انزلهلكم وياؤيت تلحقوا قبل ما الاصدار يتغير ومحدش يعنى هيقولك شهادتك من الادارة او غيرها اهم حاجة تكون معتمدة من اليونسكو وترح مركز مضمون او الجامعة لو عندكم عشان النصب كتر موفق ان شاء الله
قديم 30-06-2009, 05:13 AM
mr_mostafa84 mr_mostafa84 غير متواجد حالياً
مدرس لغة انجليزية

mr_mostafa84 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الوادى مشاهدة المشاركة
السلام عليكم كيف الحال انا قرات الكلام و الحقيقة استغربت جدا بس نصيحة منى خدها على حسابك او ذكرها من اسطوانة ولو عاوزين الاسئلة قولوا وانا انزلهلكم وياؤيت تلحقوا قبل ما الاصدار يتغير ومحدش يعنى هيقولك شهادتك من الادارة او غيرها اهم حاجة تكون معتمدة من اليونسكو وترح مركز مضمون او الجامعة لو عندكم عشان النصب كتر موفق ان شاء الله
الف شكر على النصيحة الغالية
تقبل تحياتى أخى الفاضل

العلامات المرجعية