اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كليـة الحقوق

كليـة الحقوق كليات الحقوق للجامعات المصرية

قديم 24-07-2012, 10:31 AM
عمر حبكة عمر حبكة غير متواجد حالياً
عضو جديد

عمر حبكة is on a distinguished road
افتراضي ممكن رأيكم لو سمحت

انا جايب 95.7 و مدخلتش مرحلة اولى و كنت عايز ادخل اى كلية تبع الطب
بس المرحلة التانية صعب ان ينزل فيها بيطرى و بتبدأ بعلوم
و انا رافض العلوم وفى ناس اصحابى نصحونى بحقوق انجلش
ممكن تقولولى رأيكم ايه و ايه هى مزايا الكلية دى ؟؟

قديم 24-07-2012, 11:48 AM
silkhassan silkhassan غير متواجد حالياً
عضو جديد

silkhassan is on a distinguished road
افتراضي تقرير عن حقوق انجليزى جامعة القاهرة

بسم الله الرحمن الرحيم
انا طالب دخلت كلية حقوق انجليزى جامعة القاهرة لسة فى سنة اولى حبيت اوضح شوية حاجات للى هيهدخلها و للاسف انا مكنتش اعرفها

انا شايف ان الكلية سيئة جدا جدا جدا

طبعا فى ناس هتعترض على الكلام ده

انا هقول عيوب الكلية و انتوا اللى تحكموا

فى حاجة لازم تخدوا بالكوا منها و هى ان الكلية دى بتاخد اقل مجموع فى الكليات الانجليزى يعنى حقوق انجليزى من 85 و تجارة انجليزى من 87 و سياسة و اقتصاد انجليزى من 94.5

عيوب حقوق انجليزى
1-مفيش معيدين (يعنى مفيش اعادة شرح و حل اسئلة و الاسئلة المتوقعة )
2-مبنى المدرج زبالة لو قارنتوه بتجارة انجليزى
3-الحمام بلدى و اوحش من حمام جامع او حمام مدرسة ابتدائى
4-الدكاترة بيشرحوا فى السريع من كبر حجم المنهج
5-المناهج كبيرة جدا (على سبيل المثال : الترم الاول انت بتاخد 4 مواد : تاريخ قانون - احوال شخصية لغير مسلمين - مدخل قانون - قانون دستورى . تاريخ قانون دى كتابين على بعض 350 صفحة و احوال شخصية 250 صفحة و قانون دستورى 250 صفحة و مدخل قانون كتابين 600 صفحة و الترم التانى 6 مواد شريعة اسلامية 700 صفحة (كتابين ) political system لدكتور جان لوكا (ايطالى ) بيتكلم انجليزى بس تقريبا 100 صفحة انجليزى بس المشكلة انك هترجمهم و مادة international organization كتاب 500 صفحة انجليزى و هترجمهم و مادة anglo american 40 صفحة انجليزى و مادة criminology and penology دى صغيرة بس المشكلة فى الترجمة و مادة economics دى مش هتفهما اصل دى المادة الوحيد اللى فهم الباقى كله كلام مرصوص )

6-انت بتتخرج من كلية حقوق انجليزى قدامك 5 طرق : الاولى : نيابة (وسطى) الثانية : تبقى دكتور (دى عايزة مذاكرة كتير ) الثالثة : محامى (و دى مفيش اكتر منها ) الرابعة : شئون قانونية فى شركات و عمل عقود (وسطى ) الخامسة : المنظمات الدولية (وسطى )

اللى انا اقصده من ده ان الشغل فيها مش مترمى اوى يعنى زيه زى تجارة انجليزى . لكن بتاع تجارة انجليزى عدى الاربع سنين لعب لكن انت هتتفحت فى الاربع سنين

7-اتحاد الطلبة انت بتشترك فيه مع حقوق عربى يعنى بالعربى شبه استحالة طالب من حقوق انجليزى يدخل انحاد الطلبة لان بتوع عربى و هما الاغلبية استحالة يختاروا بتوع انجليزى

8-الدفعة كلها بتاخد مع بعض اه الدفعة 178 واحد بس فيه عيب وهو مثلا لو غبت عن محاضرة مش هينفع تعوضها فى مجموعة تانية لان مفيش مجموعات . الدفعة كلها مع بعض

9-مصاريف الكلية 5150 ج و للاسف مش بناخد خدمات كلية هندسة اللى مصاريفها 300 ج

10-انسى حاجة اسمها امتياز نهائيا من صعوبة الكلية

11-فى ارض الواقع مفيش فرق بينها و بين عربى : انت بتاخد 10 مواد 5 عربى و 5 انجليزى ( تعالى نعرف 5 انجليزى الاولى هى criminology and penology و دى بتوع عربى بياخدوها و اسمها علم اجرام و عقاب وللحد كبير نفس المنهج مع فرق اللغة و المادة الثانية international organization و دى بياخدوها بالعربى اسمها تنظيم دولى نفس المنهج مع فرق الترجمة الباقى بس فعلا اللى فيه فرق يعنى انت داخل كلية عشان فرق فى 3 مواد لكن تجارة انجليزى فى فرق فى كل المنهج

12-مفيش ميد ترمات (عشان تحدد مستواك و عشان تشوف شكل الامتحان و تستعد له )

13-مفيش اعمال سنة (حضور-مشاركة-ميد ترمات الخ ) المادة من 20 يعنى المفروض تجيب 20 عشان تقفل لوحدك او 10 على الاقل عشان تنجح

14- الامتحان اسئلته قليلة بس السؤال اجابته كبيرة قوى لدرجة ان عادى الطالب اللى يجيب جيد جدا بيخلص ورقة الاجابة

15-مفيش امتحان الترم بمعنى انك هتمتحن 10 مواد فى اخر السنة زى الثانوية العامة كدة

خد بالك من حاجة لما تيجى تسأل عن الكلية اوعى تسأل اللى فى الكلية (ما عدا انا ) لان عموما فى فكر للاسف موجود فى مصر وان مفيش كلية وحشة و اى واحد فى كلية استحالة يقولك انها وحشة حتى و لو وحشة فعلا لانه بيصبر نفسه لحد ما يكدب الكدبة و يصدقها

قبل ما تخش حقوق انجليزى شوف بنفسك تجارة انجليزى او سياسة و اقتصاد انجليزى

انا ندمان على دخولى كلية حقوق انجليزى للاسف صدقت الكلام بخصوص ان دى كلية العظماء و كلية الوزراء انا عايز ارد على الحتة دى شوف كام واحد محترم اتخرج منها وشوف كام واحد متبهدل فى حياته

انا حاليا بفكر اسبها و اعيد السنة و احول سياسة واقتصاد انجليزى او تجارة انجليزى

بالنسبة للورق :
مواد الترم الاول (العربى ) هتلاقى ملازم بتباع فى مكتبة المتحدة و القبة (دى تراجع منها فقط يعنى لازم تذاكر من الكتاب )
مواد الترم الثانى شوف ورق دروس للمواد الانجليزى او ممكن تاخد درس ب 65 ج او 75 ج

طبعا الشريعة لازم هتذاكرها من الكتاب

لو فيه اى استفسار انا هبقى ارد

ويارب اكون قدرت لوصلكوا الحقيقة كاملة
قديم 24-07-2012, 11:51 AM
silkhassan silkhassan غير متواجد حالياً
عضو جديد

silkhassan is on a distinguished road

انصحك بتجارة انجليزى
قديم 24-07-2012, 12:44 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silkhassan مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
انا طالب دخلت كلية حقوق انجليزى جامعة القاهرة لسة فى سنة اولى حبيت اوضح شوية حاجات للى هيهدخلها و للاسف انا مكنتش اعرفها

انا شايف ان الكلية سيئة جدا جدا جدا

طبعا فى ناس هتعترض على الكلام ده

انا هقول عيوب الكلية و انتوا اللى تحكموا

فى حاجة لازم تخدوا بالكوا منها و هى ان الكلية دى بتاخد اقل مجموع فى الكليات الانجليزى يعنى حقوق انجليزى من 85 و تجارة انجليزى من 87 و سياسة و اقتصاد انجليزى من 94.5

عيوب حقوق انجليزى
1-مفيش معيدين (يعنى مفيش اعادة شرح و حل اسئلة و الاسئلة المتوقعة )
2-مبنى المدرج زبالة لو قارنتوه بتجارة انجليزى
3-الحمام بلدى و اوحش من حمام جامع او حمام مدرسة ابتدائى
4-الدكاترة بيشرحوا فى السريع من كبر حجم المنهج
5-المناهج كبيرة جدا (على سبيل المثال : الترم الاول انت بتاخد 4 مواد : تاريخ قانون - احوال شخصية لغير مسلمين - مدخل قانون - قانون دستورى . تاريخ قانون دى كتابين على بعض 350 صفحة و احوال شخصية 250 صفحة و قانون دستورى 250 صفحة و مدخل قانون كتابين 600 صفحة و الترم التانى 6 مواد شريعة اسلامية 700 صفحة (كتابين ) political system لدكتور جان لوكا (ايطالى ) بيتكلم انجليزى بس تقريبا 100 صفحة انجليزى بس المشكلة انك هترجمهم و مادة international organization كتاب 500 صفحة انجليزى و هترجمهم و مادة anglo american 40 صفحة انجليزى و مادة criminology and penology دى صغيرة بس المشكلة فى الترجمة و مادة economics دى مش هتفهما اصل دى المادة الوحيد اللى فهم الباقى كله كلام مرصوص )

6-انت بتتخرج من كلية حقوق انجليزى قدامك 5 طرق : الاولى : نيابة (وسطى) الثانية : تبقى دكتور (دى عايزة مذاكرة كتير ) الثالثة : محامى (و دى مفيش اكتر منها ) الرابعة : شئون قانونية فى شركات و عمل عقود (وسطى ) الخامسة : المنظمات الدولية (وسطى )

اللى انا اقصده من ده ان الشغل فيها مش مترمى اوى يعنى زيه زى تجارة انجليزى . لكن بتاع تجارة انجليزى عدى الاربع سنين لعب لكن انت هتتفحت فى الاربع سنين

7-اتحاد الطلبة انت بتشترك فيه مع حقوق عربى يعنى بالعربى شبه استحالة طالب من حقوق انجليزى يدخل انحاد الطلبة لان بتوع عربى و هما الاغلبية استحالة يختاروا بتوع انجليزى

8-الدفعة كلها بتاخد مع بعض اه الدفعة 178 واحد بس فيه عيب وهو مثلا لو غبت عن محاضرة مش هينفع تعوضها فى مجموعة تانية لان مفيش مجموعات . الدفعة كلها مع بعض

9-مصاريف الكلية 5150 ج و للاسف مش بناخد خدمات كلية هندسة اللى مصاريفها 300 ج

10-انسى حاجة اسمها امتياز نهائيا من صعوبة الكلية

11-فى ارض الواقع مفيش فرق بينها و بين عربى : انت بتاخد 10 مواد 5 عربى و 5 انجليزى ( تعالى نعرف 5 انجليزى الاولى هى criminology and penology و دى بتوع عربى بياخدوها و اسمها علم اجرام و عقاب وللحد كبير نفس المنهج مع فرق اللغة و المادة الثانية international organization و دى بياخدوها بالعربى اسمها تنظيم دولى نفس المنهج مع فرق الترجمة الباقى بس فعلا اللى فيه فرق يعنى انت داخل كلية عشان فرق فى 3 مواد لكن تجارة انجليزى فى فرق فى كل المنهج

12-مفيش ميد ترمات (عشان تحدد مستواك و عشان تشوف شكل الامتحان و تستعد له )

13-مفيش اعمال سنة (حضور-مشاركة-ميد ترمات الخ ) المادة من 20 يعنى المفروض تجيب 20 عشان تقفل لوحدك او 10 على الاقل عشان تنجح

14- الامتحان اسئلته قليلة بس السؤال اجابته كبيرة قوى لدرجة ان عادى الطالب اللى يجيب جيد جدا بيخلص ورقة الاجابة

15-مفيش امتحان الترم بمعنى انك هتمتحن 10 مواد فى اخر السنة زى الثانوية العامة كدة

خد بالك من حاجة لما تيجى تسأل عن الكلية اوعى تسأل اللى فى الكلية (ما عدا انا ) لان عموما فى فكر للاسف موجود فى مصر وان مفيش كلية وحشة و اى واحد فى كلية استحالة يقولك انها وحشة حتى و لو وحشة فعلا لانه بيصبر نفسه لحد ما يكدب الكدبة و يصدقها

قبل ما تخش حقوق انجليزى شوف بنفسك تجارة انجليزى او سياسة و اقتصاد انجليزى

انا ندمان على دخولى كلية حقوق انجليزى للاسف صدقت الكلام بخصوص ان دى كلية العظماء و كلية الوزراء انا عايز ارد على الحتة دى شوف كام واحد محترم اتخرج منها وشوف كام واحد متبهدل فى حياته

انا حاليا بفكر اسبها و اعيد السنة و احول سياسة واقتصاد انجليزى او تجارة انجليزى

بالنسبة للورق :
مواد الترم الاول (العربى ) هتلاقى ملازم بتباع فى مكتبة المتحدة و القبة (دى تراجع منها فقط يعنى لازم تذاكر من الكتاب )
مواد الترم الثانى شوف ورق دروس للمواد الانجليزى او ممكن تاخد درس ب 65 ج او 75 ج

طبعا الشريعة لازم هتذاكرها من الكتاب

لو فيه اى استفسار انا هبقى ارد

ويارب اكون قدرت لوصلكوا الحقيقة كاملة

انت كده حيرتنى اكتر .... بس على العموم شكرا على التوضيح
قديم 24-07-2012, 12:47 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silkhassan مشاهدة المشاركة
انصحك بتجارة انجليزى