اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الجامعات الخاصة والمعاهد

الجامعات الخاصة والمعاهد جميع الجامعات والمعاهد الخاصة

قديم 12-01-2012, 06:37 AM
titi1 titi1 غير متواجد حالياً
عضو فعال

titi1 is on a distinguished road
افتراضي اى شىء عن الهندسة اتفضل هنا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا طالب اعدادى هندسة بالجامعة المصرية الروسية ( خاصة ) مقرها مدينة بدر بالقاهرة الكبرى

انا كتبت موضوعى لان علشان اخبركم بما اعرف من معلومات عسى ان افيدكم بشىء لانى مريت بكل التساؤلات واارهاق ذهنى جامد جدا بعد ما عرفت انى هدخل خاص كطالب خايف على مستقبلة وضاع منة الحكومى وطبعا ما اقدر اوصفلكم انى كنت بقعد بال10ساعات على النت علشان ببحث على احسن الكليات وانسبها وافضلها مستقبلا لى من وجهة نظرى وطبعا من الحالة المادية ما انا بردة مش مليونيونير هههه ما علينا فالى عندة اى استفسار عن اى جامعة او معهد او اكادمية خاصة او حكومية او اقسام معينة فى الهندسة فاليخبرنى وان شاء الله ما هتاخر علية لانى عندى حصيلة كويسة الحمد الله عن الكليات بحكم انى لسة طالع من الثانوى طازة

اسف على الاطالة الى فوق وابدا موضوعى :
طبعا الى فى ثالثة ثانوى وخايف على مستقبلة هيقعد قلقان جداا والى بيحب الهندسة زى هيموت ويدخلها
بصوا دلوقتى عندك اربع انظمة فى جمهورية مصر العربية للجامعات

اولا جامعات حكومية ودة بتقبل من 93%فى الثانوية العامة وان شاء الله الكل يدخلها يارب وفية الى ربنا ما وفقة فى الثانوية بمرحلتيها مثلى فهيبحث عن الخاص لو هو نفسة فى الهندسة اويشوف مجموعة جاب كلية اية الحكومية ويقدم ويارب يوفق الجميع

النظام الثانى هو الجامعات الخاصة :
وهى مثل الجامعة الامريكية والفرنسية والالمانية والروسية والبريطانية وفاروس وجامعات اخرى لن اكتب اسمائهم لان حتى لا اطيل انا بس بديكم فكرة
طبعا الجامعات دة خاصة يعنى بفلوس وكل جامعة وليها اسعارها الخاصة بس توضبح لوجة الله ارخص جامعة خاصة فى مصر هى الجامعة المصرية الروسية فى الهندسة مصاريفها 15500 وسعرها كان ثابت السنة الى فاتت والى قبلها والسنة دة انا ما بعمل دعايا ليها انا بس بوضحلكم لانى بحثت ودورت كتيير وتعبت لحد ما عرفت وفعلا جامعة تعليها صح ما علينا بردة نكمل المهم
2- الاكادميات ودة اقل من الجامعة بشوية لان الجامعة بتحتوى على كليات لاكتير يعنى هندسة صيدلة تجارة كدة
اما الاكادمية فالاغلب بتكون فسم واحد زى اكادمية الهندسة بالمعادى مصاريفها 11 الف فى السنة زطبعا مستوى التعليم فيها كويس

بعد كدة 3-المعاهد هتقولى اية الفرق هقولك المعهد بيكون اقل من الاكادمية فى المستوى التعليم بس بردة بتتخرج مهندس وليك مكانتك لانك بتدرس 5 سنين سواء فى معهد او اكادمية او كلية

دلوقتى اهم شىء لاى طالب انة بيدور على مستقبلة لو عاوز يدخل خاص يحط قدامة بعد الشروط القادمة :
1:اولا لو هتدخل معهد او اكادمية لاااااااااااااااااااااازم تتاكد انها معتمدة من نقابة المهندسين علشان لما تتخرج النقابة تعترف بيك كمهندس وتديلك كارنية نقابةلان فية معاهد بتنصب كتييييير وتقولك انا معتمدة فلازم تدخل على موقع نقابة المهندسين وتعرف المعتمد منها
2: الاسعار يعنى الحالة المادية الخاصة بيك طبعا تختلف منى عنك وعن الكل فتشوف الاسعار كلها وتشوف اية الى هيناسبك
3- تعرف ان نظام الدراسة فى الهندسة مش سهل سواء فى كلية او اكادمية او معهد لان الهندسة مش سهلة فالدرسة جادة وتذاكر صح وتعرف انك هتروح حياة تانية فعلا انا كنت ما اعرف غير لما عشت وشوفت الواقع

المهم واهم شىء فى كلامى تاكد ميلون مرة قبل ما تقدم لاى معهد او اكادمية او كلية انها معتمدة

ملحوظة :: الجامعة دايما معترف بيها لان قرار بنائها بيتمضى من رئيس الجمهورية بنفسة
وارخص الاسعار بتكون فى المعاهد يعنى المعاهد اسعارها تتراوح من 6 الاف الى 10 الاف فى السنة وبعدها الاكادمية وبعدها الجامعة

واى واحد عاوز يستفسر عن شىء ما يخجل ويقولى وانا ان شاء الله هدخل بصمة دورية اشوف الاسئلة واجاوبها لو ربنا ادانى عمر تحياتى ليكم واتمنى من الله عز وجل او يوفقك

قديم 12-01-2012, 07:21 AM
عضو فعال

توضيح الموضوع دة عن كل شىء فى الهندسة من اول احتيار التخصص يعنى نفسك فى قسم اية الى ان تختار جامعة اية يعنى اى حد عاوز يعرف شىء عن تخصص معين يقولى وانا ان شاء الله بتابع يوميا الموضوع دة علشان لو فية اى استفار تحياتى ليكم
قديم 12-01-2012, 12:50 PM
eng wahab eng wahab غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

eng wahab is on a distinguished road

هى معلومات جيدة وخصوصا ان الكلية ال اختارتها لابد ان تكون نقابة المهندسين تعترف بها
السؤال هل انت فاضى يا طالب الاعدادى لتجاوب على اى اسئلة ؟ وانت هتكلمهم كمان على التخصصات
وانت لسة العام القادم هتفكر فى تخصصك يبقى انتم على كدة مابتخدوش حاجة ...................
قديم 12-01-2012, 01:43 PM
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng wahab مشاهدة المشاركة
هى معلومات جيدة وخصوصا ان الكلية ال اختارتها لابد ان تكون نقابة المهندسين تعترف بها
السؤال هل انت فاضى يا طالب الاعدادى لتجاوب على اى اسئلة ؟ وانت هتكلمهم كمان على التخصصات
وانت لسة العام القادم هتفكر فى تخصصك يبقى انتم على كدة مابتخدوش حاجة ...................
انا هتغاضى عن اسلوب حضرتك الهجومى وعلى العموم نعم انا بفضى كل يوم حوالى نصف ساعة لان استحالة الان بيذاكر الوقت كلة ولا اية فلماذا لا استفيد بيها فى ان اقضيها للرد على اسنفسار الطلبة الى خايفة على مستقبلها خصوصا انى شعرت ما يمر بة الطالب اليوم من الغموض فى المستقبل ولم اجد من يساعدنى فقولت اساعد الاخرين

بالنسبة للجامعة نعم تم الاعتراف بيها السنة دة من نقابة المهندسين لان اول دفعة تتخرج هى السنة دة لان الجامعة انشئت عام 2006 ثانيا الدراسة هنا جادة جدا يعنى ما ينفع تلعب وطبعا دراسة كلها انجلش +دراسة لغة الروسي زيادة لانها جامعة روسية

بالنسبة للتخصص انا اختارتة وانا لان لو ربنا ادانى عمر ان شاء الله وهو تخصص الميكاترونيكس

لو فية اسئلة تانية اكتبها وانا هرد عليها كل ما ادخل ان شاء الله
قديم 12-01-2012, 01:49 PM
عضو فعال

بالنسبة للحديث عن سؤال انى هل اقدر اكلمهم عن تخصص وانا فى اعدادى ان شاء الله اة لانى وانا من اولى ثانوى قاعد ادور على كل تخصصات الهندسة الى فى الحكومى والخاص فاعرف عن التخصصات عامة لانى مش هتعمق فى التخصص واقول مواد التخصص بل التخصص اية مهمتة وخريجة اية فقط ما خد يقدر يتكلم عن كل التخصصات بدراسة موادها

تحياتى لك
قديم 13-01-2012, 12:54 AM
eng wahab eng wahab غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

eng wahab is on a distinguished road

عموما ربنا يوفقك
قديم 13-01-2012, 10:22 AM
عضو فعال

شكرا لحضرتك

اية ياجماعة ما حد عاوز يعرف اى شىء عن الهندسة عاوزين نستفتح ههههه
قديم 14-01-2012, 01:52 PM
heshamoz heshamoz غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

heshamoz is on a distinguished road

ايه احسن جامعة فى مصر الامريكية ام جامعة القاهرة فى الهندسة خصوصا ؟
قديم 14-01-2012, 05:21 PM
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heshamoz مشاهدة المشاركة
ايه احسن جامعة فى مصر الامريكية ام جامعة القاهرة فى الهندسة خصوصا ؟
سوف اوضح لك اخى هندسة الجامعة الامريكية طبعا ممتازة لاكن فى شىء هى تاخد 90 الف جنيهة فى العام الواحد ولو من المتفوقين وجايب فوق ال 95% تاخد خصم 30 الف يعنى هتدفع 60 الف جنيهة سنويا لمدة 5 سنين ؟ لو فى مقدرتك هذا يبقى الجامعة الامريكية احسن لاسباب ان الدراسة بها على مستوى عالى من الجدية واللغة الانجليزية وطبعا تسطتيع السفر من خلالها لامريكال بسهولة لو قررت تحضر ماجسيتر او دكتراة

لاكن جامعة القاهرة و مستواها كويس فى الهندسة وبها تخصص نادر فى مصر وهو هندسة الطيران بالاضافة الى معهد امبابة

اتمنى ان اكون جاوبتك على سؤالك

لاكن يوجد اضافة صغيرة وهى ان احسن جامعة خاصة فى الهندسة هى الجامعة الالمانية لان بها احدق المعامل واعلى مستوى دراسة وسعرها سنويا 30 الف جنيهة مصرى تقريبا
قديم 14-01-2012, 08:09 PM
karimadel7 karimadel7 غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الثانوى

karimadel7 is on a distinguished road

انا عايز ادخل الجامعة الالمانية كلية هندسة
ايه رايك هي احسن و لا القاهرة ؟؟؟
لاني محتار شويه
علما ان التخصص اللي عايز ادخله موجود هناك
اللي هو الميكاترونكس
بس برضه انا قلقت منه لانهم بيقولوا ان فرص عمله قليلة
قديم 15-01-2012, 03:19 AM
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimadel7 مشاهدة المشاركة
انا عايز ادخل الجامعة الالمانية كلية هندسة
ايه رايك هي احسن و لا القاهرة ؟؟؟
لاني محتار شويه
علما ان التخصص اللي عايز ادخله موجود هناك
اللي هو الميكاترونكس
بس برضه انا قلقت منه لانهم بيقولوا ان فرص عمله قليلة
لا طالما عاوز تدخل ميكاترونيكس يبقى الالمانية طبعا لانها هتحتاج معامل متطورة وطبعا الخاص بيكون فية المعامل احسن من الحكومى فى المعامل الحديثة + انك هتدرس اللغة الالمانية فى الجامعة لانها جامعة المانية
بس مصارفها 30 الف سنويا طبعا بتقل لو انت جايب فوق ال95%

بالنسبة لتخصص الميكاترونيكس انا ايضا اريد ان ادخلة ان شاء الله وهو تخصص كويس ولة مستقبل هقولك لية اولا هو فعلا لان وحاليا فى الوقت الحالى ما لة شغل بنفس الشهادة بس طبعا الشغل على الله بس لو فكرنا عمليا وواقعيا هنلاقى انك لو دخلتها هتتخرج بعد 5 سنين يعنى تكون اللبلد تقدمت كتير والمجال اتفتح اكثر لان العلم كل يوم بيتطور يوميا ولاحظ ان الميكاترونيكس لو اخد دورات زيادة فى الميكانيكا او الكهرباء وانت بتدرس لما تتخرج تقدر تشتغل كدة كانك 3 مهندسين يامهندس ميكاترونيكس يشهادتك الاصلية او مهندس ميكانيكا فقط او مهندس كهرباء فقط اتمنى ان اكون وضحت اجابتك
قديم 15-01-2012, 01:01 PM
karimadel7 karimadel7 غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الثانوى

karimadel7 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titi1 مشاهدة المشاركة
لا طالما عاوز تدخل ميكاترونيكس يبقى الالمانية طبعا لانها هتحتاج معامل متطورة وطبعا الخاص بيكون فية المعامل احسن من الحكومى فى المعامل الحديثة + انك هتدرس اللغة الالمانية فى الجامعة لانها جامعة المانية
بس مصارفها 30 الف سنويا طبعا بتقل لو انت جايب فوق ال95%

بالنسبة لتخصص الميكاترونيكس انا ايضا اريد ان ادخلة ان شاء الله وهو تخصص كويس ولة مستقبل هقولك لية اولا هو فعلا لان وحاليا فى الوقت الحالى ما لة شغل بنفس الشهادة بس طبعا الشغل على الله بس لو فكرنا عمليا وواقعيا هنلاقى انك لو دخلتها هتتخرج بعد 5 سنين يعنى تكون اللبلد تقدمت كتير والمجال اتفتح اكثر لان العلم كل يوم بيتطور يوميا ولاحظ ان الميكاترونيكس لو اخد دورات زيادة فى الميكانيكا او الكهرباء وانت بتدرس لما تتخرج تقدر تشتغل كدة كانك 3 مهندسين يامهندس ميكاترونيكس يشهادتك الاصلية او مهندس ميكانيكا فقط او مهندس كهرباء فقط اتمنى ان اكون وضحت اجابتك
شكرا علي الجواب السريع
و انت بصراحة اقنعتني
قديم 15-01-2012, 01:15 PM
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimadel7 مشاهدة المشاركة
شكرا علي الجواب السريع
و انت بصراحة اقنعتني
العفو ولو عزت اى استفسار تانى انا فى الخدمة
قديم 16-01-2012, 11:02 AM
heshamoz heshamoz غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

heshamoz is on a distinguished road

انا كنت مقدم فى الالمانية بتخفيض 25 % وسحبت فلوسى انا و صحابى بعد لما عرفت ان الاعتماد اتسحب منها و ان مستواها عالميا مش قوى غير بسيط اوى فى المانيا و الادارة غير منظمة و ده كلام من خريجين من الجامعة و معيدين نفسهم و شكراا
قديم 16-01-2012, 03:37 PM
عضو فعال

استحااااالة لان الالمانية اقوى تعليم ومصارفها غالية لان عندها استقرار فى مستواها العلمى يعنى لما كل جامعة تغلى مصروفاتها دة يدل ان مستواها العلمى عاالى وشهادتها ممتازة
انا بقولك الى عندى

العلامات المرجعية