اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > المنتدى التخصصى للمعلمين > المنتدى االأكاديمى للمعلمين

المنتدى االأكاديمى للمعلمين ملتقى مهنى أكاديمى متخصص

قديم 21-08-2014, 11:50 AM
PrinceRomany PrinceRomany غير متواجد حالياً
عضو جديد

PrinceRomany is on a distinguished road
New ارجوا المساعدة بخصوص جدوى تظلمات الثانوية العامة

بعد الترحيب بجميع اعضاء المنتدى انا بكتب الموضوع ده النهاردة عشان احكيلكوا عن تجربتى فى تظلمات الثانوية العامة

انا رحت القاهرة يوم الخمبس اللى فات وشوفت ورقة الاجابة ولكن صدمت عندما رأيتها لانهم يلتزمون بنموذج الوزارة حتى لو الاجابة صحيحة علميا

هبتدى معاكوا بورقة الفيزياء

1- الاساس العلمى لانبوبة اشعة الكاثود انا كاتب الانبعاث الايونى الحرارى وطبعا متعلم علية غلط عشان نموذج الاجابة مكتوب فية التأثير الكهروحرارى رغم ان الاجابة صحيحية

2- تعريف التوصيلية الكهربية لمادة انا كاتب هى قدرة المادة على توصيل التيار الكهربى وهى خاصية مميزة للمادة
وطبعا متعلم علية غلط عشان نموذج الاجابة مكتوب فية هى مقلوب المقاومة النوعية رغم ان الاجابة صحيحة

3- انا كاتب فى السؤال الرابع فقرة (ب) ثانيا السلك A اكبر فى المقاومة النوعية لان اكبر مقاومة والمقاومة النوعية تتناسب طرديا مع مقاومة السلك ومساحة المقطع ثابتة وقام المصحح باعطائى درجة واحدة فقط لان اجابة نموذج الوزارة هى
السلك A ذو مقاومة نوعية اكبر (نصف درجة)
لأن ميل B اقل من ميل A وبالتالى المقاومة النوعية ل B اقل (درجة)

نروح بقى لورقة الانجليزى
1- الجدول الاول

A: I need to get in shape
B: Here are our exercise training programmes
Choose whatever you like
انا اجابتى فى الـ Function هى request والمصحح معلم عليها غلط لان نموذج الاجابة مكتوب فيه inquiry

2- الـ Paragraph

هكتبلكوا موضوع البراجراف اللى انا كاتبه بالضبط فى نموذج الاجابة وعايزكوا تدونى فيه تقييم من 10
In my opinion, I'd like to say that hard work is important and necessary for our life because it has developed our economy so that we can be a developed country. The government should provide jobs to its youth to work hard and develop their country as they have power for this but they want an encouragement to do this. The developing countries can be developed countries by hard work. Hard work not only in jobs but it is necessary for studying. Finally, I want to say for youth that they are backbone of the nation and they play a great role in the nation flourish and progress
المصحح قدر الاجابة 7 من 10

انتظر تعليقاتكم هل استحق درجات ام لا ؟

قديم 10-08-2015, 05:53 PM
Nasr Fouad Nasr Fouad غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Nasr Fouad is on a distinguished road

على فكرة البراجراف من 6 مش من عشرة
واضح ان الكلام مفبرك لان الناس اللي بتصحح دي مش انفار او عمال تراحيل جايبينهم من الشارع
اللي بيصحح ثانوية عامة لازم يكون مدرس المادة و بيدرس لسنة تالتة و ده على يدي و عن تجربة شخصية
و الله على ما اقول شهيد
هو بس فيه بعض الناس ما عندهمش ضمير بيصححوا بسرعة و بتعدي منهم حاجات لكن مش بالشكل ده

العلامات المرجعية