اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 19-09-2015, 05:38 AM
aalaaabdelhamed aalaaabdelhamed غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

aalaaabdelhamed is on a distinguished road
افتراضي ممكن تساعدوني

السلام عليكم
انا في تالتة ثانوي السنة دي ومش عارفة انظم وقتي خالص بين السبع مواد مواد بهملها وبجي من الدروس احس اني تعبانة انام مش بخد الا درس واحد ف كل مادة ومش عارفة اذاكر اول باول وبحس بالقلق دايما وان المواد صعبة وهدفي بيغيب عني ازاي ابقي منظمة والحق نفسي وانظم وقتي بين السبع مواد وجزاكم الله كل خير

ياااااااااااارب ارزقني العفة
قديم 23-09-2015, 08:35 AM
الصورة الرمزية engineera_3
engineera_3 engineera_3 غير متواجد حالياً
عضو جديد

engineera_3 is on a distinguished road

بصي اول حاجه ليكي جق لما ترجعني من الدروس تكون تعبانه فانتي لما ترجعي من الدرس مش تنامي نوم لا ريحي افصلي كدا مثلا ربع ساعه او تلت ساعه وتقومي تذاكري
بالنسبه للمذاكره والتنظيم مفيش احلي من انك اول باول الي تاخديه تذاكري ولو جدعه قبل ما تروحي الدرس مش تذاكري الجزء الجديد لا تقريه وتكوني فكره عندك بفهم وباستفسارات بحيث لما يشترح قدامك مخك يكون بيتعرض له للمره التانيه ده بيكون افضل
اهم حاجه انا كنت فاكراها ف ايام الثانوي انه بجانب الفهم لازم تحلي امتحانات كتيييييير دي اهم من المراجعه او المذاكره كذا مرة مثلا ذاكرتي جزء وحاسه انك نسيته مش ترجعي تذاكريه تاني لا حلي اسئله عليه وبعد الحل علمي علي الحاجات الي كنتي نسياها او فيها افكار جديد وجميعها ف المكان الي بتذاكري منه وراجعي علي الجزء ده بعد الحل حيركز معاكي اوي ان شاء الله
اعملي ملخصات صغيره بايدك بردو من ضمن الحاجات الي حتخلي المراجعه اسهل والمعلومه تثبت وسهل تسترجعيها لان المخلص باسلوبك وبطريقه مخك بيرتاح لها
اخر حاجه لو قدرتي يعني انك مش تسهري وانك تصحي بدري يعني تصلي الفجر وتقعدي تذاكري ده حيخلي تركيزك واداء مذاكرتك افضل ومتقلليش نومك لازم تاخدي حقك ف النوم علي الاقل 6 ساعات علشان بردو مخك يشتغل بكفاءه وربنا يوفقك
قديم 24-09-2015, 11:22 AM
aalaaabdelhamed aalaaabdelhamed غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الطب البشري جـامعـة المنصورة

aalaaabdelhamed is on a distinguished road

جزاك الله خيرا
ياااااااااااارب ارزقني العفة
قديم 18-07-2016, 02:56 PM
rama hassan rama hassan غير متواجد حالياً
عضو جديد

rama hassan is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engineera_3 مشاهدة المشاركة
بصي اول حاجه ليكي جق لما ترجعني من الدروس تكون تعبانه فانتي لما ترجعي من الدرس مش تنامي نوم لا ريحي افصلي كدا مثلا ربع ساعه او تلت ساعه وتقومي تذاكري
بالنسبه للمذاكره والتنظيم مفيش احلي من انك اول باول الي تاخديه تذاكري ولو جدعه قبل ما تروحي الدرس مش تذاكري الجزء الجديد لا تقريه وتكوني فكره عندك بفهم وباستفسارات بحيث لما يشترح قدامك مخك يكون بيتعرض له للمره التانيه ده بيكون افضل
اهم حاجه انا كنت فاكراها ف ايام الثانوي انه بجانب الفهم لازم تحلي امتحانات كتيييييير دي اهم من المراجعه او المذاكره كذا مرة مثلا ذاكرتي جزء وحاسه انك نسيته مش ترجعي تذاكريه تاني لا حلي اسئله عليه وبعد الحل علمي علي الحاجات الي كنتي نسياها او فيها افكار جديد وجميعها ف المكان الي بتذاكري منه وراجعي علي الجزء ده بعد الحل حيركز معاكي اوي ان شاء الله
اعملي ملخصات صغيره بايدك بردو من ضمن الحاجات الي حتخلي المراجعه اسهل والمعلومه تثبت وسهل تسترجعيها لان المخلص باسلوبك وبطريقه مخك بيرتاح لها
اخر حاجه لو قدرتي يعني انك مش تسهري وانك تصحي بدري يعني تصلي الفجر وتقعدي تذاكري ده حيخلي تركيزك واداء مذاكرتك افضل ومتقلليش نومك لازم تاخدي حقك ف النوم علي الاقل 6 ساعات علشان بردو مخك يشتغل بكفاءه وربنا يوفقك
شكرا لحضرتك

العلامات المرجعية