اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 16-08-2011, 02:58 PM
الصورة الرمزية المحب لله
المحب لله المحب لله غير متواجد حالياً
عضو قدير

المحب لله is an unknown quantity at this point
Impp لكل الى داخل هندسه اسكندريه نبذه عن (مواد - دكاتره - كورسات وكل شىء)

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا انا كنت طالب فى اعدادى ودلوقتى اولى قسم وحابب يعنى على قد ما اقدر افيد الناس الى داخله لانى زيكوا كنت داخل تايه وعلى فكره موضوع التوهان ده ظاهره صحيه وعادى جدا انك تتوه الفرق بين الناس بقى الى بيتوه ومش بيدور على الطريق الى يرجعه وده فى الباى باى لانو حيدخل فى طاحونه شهر اتنين وتلاقى امتحانات ميد تيرم وده غير تسليم شيتات وفى ناس تتوه شويه لكن تفوق وتبدا تذاكر من اول السنه ودى ان شاء الله تقدير عالطول.

اولا بالنسبه للكليه والله لذيذه وسهله وبالذات اعدادى بس عاوزه مذاكره بجد مش دلع عاوزه حل وحضور محاضرات وسكاشن طبعا الى حيعمل كده يتاكد انوان شاء الله يجيب تقدير اما الى بيدخل يدلع ويفرح انو فى هندسه صدقنى النتيجه حتكون كارثيه لانك ليك فى اعدادى سنتين بس يعنى تسقط لا قدر الله سنه التانيه تسقط بره عالطول ؟!

ثانيا بقى حديكوا فكره سريعه عن المواد حتاخدوا فى التيرم الاول

*رياضه حيكون متقسمه حاجتين تفاضل(سهل جدا ) فى التيرم الاول وتكامل (سهل بس مش جدا)فى التيرم التانى وبيديه دكتوره اعتدال رحمى ودكتوره ميرفت كوجك كل دكتوره بتدى مجموعه لان الدفعه زى ما انتوا عارفين حتتقسم على حسب العدد احنا كنا مجموعتين لان عددنا كان صغير .

* تكنولوجيا انتاج (مش مكمله تيرم اول وبس ) والماده دى انا كنت بعيط منها عشان الى يدخل حيكتأب منها لكن الماده الوحيده الى جبت فيها جيد التيرم الاول والله ماده لذيذه اوى وسهله صعوبتها فى الحفظ ومكينات وبتاع ودى ليها معمل الى هو السيكشن وبيتحضرلوا ببلطوا هى الماده فيها لك كتير جدا وكلها نظرى اللهم الا شويه مسائل كده حتاخدوها وسهله برضو وبيديها كوكبه من الدكاتره هههههه ومش حتفهم منهم حاجه وبامانه انا مكنتش بحضر غير هىا محاضرتين تلاته وبس لانى كنت حتشل

*فيزياء (حتكمل يعنى حتمتحن فيها التيرم الاول وحتاخدها التيرم التانى برضو بس مختلفه شويه وحتمتحن فيها وحيجمعوا على بعض )لاتعليق طبعا هههههه بيديها دكتور عمرو محروس ودكتور احمد عماره وانا بقول يجماعه اسماء الى كانوا بيدرسولنا وبيختلفوامن سنه لسنه لكن هيا دكاترتها كتير جدا وحتعرفوهم لما تدخلوا متقلقوش

*حاسبات _ مش مكمله تيرم اول حتمتحن فيها وخلاص مش حتاخدها تانى ) حتدرسوا فيها البيزك برمجه وحجات تانيه خفيفه كده بس هيا مضافه جديد السنه الى فاتت بعد ما كنت ملغيه وهيا يعنى عاوزه مذاكره وبالذات البيزك

*ميكانيكا (ودى بقى بتنقسم الى حاجتين استاتيكا ودى فى التيرم الاول وبيديهالنا دكتور عاطف عطا وهو كويس جدا ومحترم وجزء تانى ديناميكا ودى فى التيرم التانى والاتنين مش حتمتحنهم الا مع بعض فى التيرم التانى) ولكن الاستاتيكا ليها متحان ميد تيرم فى النص الاول والديناميكا ميد تيرم التيرم التانى وهى ماده برضو عاوزه مزاكره وشغل لان ليها اسكتش وشيتات بتتسلم

*رسم هندسى (بينقسم الى رسم هندسى واسقاط هندسى) والاتنين برضو حتمتحنهم كل ماده لوحدهم اخر السنه ولكن الرسم ليه ميد تيرم نص اول والاسقاط ليها ميد تيرم نص تانى او حسب ميحدد الدكتور ( اتمنى مكونش لخبطكوا) لكن هتاخد محاضرات فيهم من اول السنه واهم حاجه فيهم الحضور وبالذات السكاشن لانك بتسلم لوح فيها وعليها درجات

* حقوق انسان ماده عاديه مش بتنضاف لكن فيها سقوط ونجاح

وان شاء الله حنكمل الموضوع لمواد التيرم التانى وورق الكورسات والمكتبات الى حتجيبوا منها والى ليه اساله لحد كده يسال ودمتم

واغفر لى يوم يبعثون .

العلامات المرجعية