اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليات الهندسة

قديم 22-07-2009, 03:42 PM
الصورة الرمزية wafa2y
wafa2y wafa2y غير متواجد حالياً
عضو قدوة

wafa2y is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة masternew مشاهدة المشاركة
والله يا محمود انت حبيب قلبى ومش قصدى اى حاجه إلا الخير للجميع

كلامك ان فيه ناس كتير هتنافسنى ده صح ميه فى الميه

بس ده معناه زى منا قولت ان الاقسام دى صعبة جدا جدا جدا لانها عاوزا واحد فاهم بجد وواحد يثبت نفسه

و اى شركة محترمة لما كذا واحد يتقدم واحد من هندسة وواحد كلية حاسبات و واحد من علوم والتانى من معهد (اكيد هيختاروا المهندس لو تساوى فى كل حاجه)

ولذلك متقوليش ده قسم هيريحك اوى وهييريحك فى البيت بعد ما تتخرج
هو فعلا صعب لان البقاء للاقوى و لان كل يوم فى جديد و لان فى ناس كتير عاوزه تشتغل فيه

بس لو انت واثق من نفسك انك هتعرف تتميز فيه يبقى خلاص ادخله
و انا على فكرة اعرف واحد من حاسبات اول ما اتخرج اشتغل ب 15 الف جنيه فى الشهر
طب ما تصاحبني عليه يا بنا

يابني ما أنا قلتلك هي مسألة أرزاق
طب هقولك حاجة عارف كلية علوم اللي ما فيش حد فيها بيشتغل؟؟
مع إنها أصعب من كليتنا
واحد قريب والدي خريج علوم بياخد
20 ألف جنيه شهريا(و أدخل السحب علي عربية)
ده ممكن ميعرفش يصرفهم يابا

و بجد ربنا يخليك يا بنا وتفضل معانا في الكلية
و سلملي علي نادر كتير
ده مانزلش الإختبارات عشان ميتصلش

وشكله هيحاول القاهرة علي فكرة

أصلي أنا و ياسين داخلين غزل و نسيج
أنا أسف إني خرجت عن الموضوع بس البنا ده حبيبي

قديم 22-07-2009, 04:07 PM
الصورة الرمزية الاسطورة
الاسطورة الاسطورة غير متواجد حالياً
مشرف إدارى سايق

الاسطورة is an unknown quantity at this point

Sai
بصراحة انت مش فاهم اى حاجة
وبتتكلم وخلاص
وانا مش ها ارد تانى الرجالة ما شاء الله كلها فاهمة
انت الوحيد اللى جاى من كوكب تانى
قديم 23-07-2009, 12:34 AM
masternew masternew غير متواجد حالياً
عضو نشيط

masternew is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sai مشاهدة المشاركة
بوصوا يا شباب
أنا والله داخل الكلية دي حبا في قسم إتصالات
و علي فكرة البنا masternew
طلع من أعز أصدقائي في الكلية
و لو تفتكر يا محمد لما كنا بنفطر مع بعض في السنتر وقولتلي إن أخوك واخد جايزة الدولة مش فاكر لإيه بالظبط بس كانت في الكمبيوتر
و من ساعتها قولتلك أنا كده حاسبات دخلت دماغي
ولما قولتلي عايز تحول القاهرة قولتلك ليه متخليك هنا
ليه برجع أقولك دكاترة من الأربعينات
أخوك ده في هندسة؟؟؟؟
أخوك ده مش ألف شركة تتمناه
أخوك ده مش فرصته في الشغل في المجال ده عن ألف مهندس
بص يا وفائى انا شكلى فعلا قاعد فى المنصورة بس بجد قسم حاسبات لا يعوض

وبالنسبة لأخويا هو كان اخد المركز الاول والخامس والسابع على الجمهورية فى المسابقة الكمبيوتر التعليمى فى نفس السنة .......بس طبعا ده ملوش طبعا اى دعوة فى الشغل لانه من حقوق و طبعا مفيش اى شركة تتمناه ولا حاجه .....عارفين ليه يا ناس ؟؟؟......مشكلتكم انكوا بتخلطوا مبين فروع الكمبيوتر ......بتقولوا اهو كله كمبيوتر وخلاص و اهو الكل بقى بيقهم فيه .....لأ غلط ......فى حاجه اسمها استخدام و حاجه اسمها تطوير ....مثلا اخويا كان مستخدم بارع لبرامج الكمبيوتر فعرف يفوز فى المسابقة لانها ملهاش علاقة بالبرمجه او التطوير .....بمعنى تانى اخويا مثلا يعرف يتعامل مع الفوتوشب كويس .....انما لما اتخرج من هندسة الحاسبات هبقى مش مجرد مستخدم للكمبيوتر بل مطور .....يعنى خريج هندسة الحاسب مش بيعرف يستخدم الفوتوشب كويس ...لأ طبعا ....ده بيعرف يطور الفوتوشب او يعمل برنامج زيه لأنه درس ازاى الكمبيوتر بيرسم اصلا ازاى ممكن الكمبيوتر يتعرف على الخط والنفطة والاشكال و ازاى يعرف يطور النقطه دى .....فخريج الهندسة ممكن يطور البرامج دى بالاضافة الى انه فى الهاردوير برده مش مستخدم لأ ده مطور .......يعنى ايه ...اديك مثال لواحد محترف كمبيوتر يقدر يجمعلك الكمبيوتر و يعرف كل حته فيه بتعمل ايه و كده يعرف يفكه كل و يركبه و يعرف الكابلات ....المهم ده يبقى اسمه مستخدم بارع ....خريج هندسة مش مستخدم ...لأ ده مطور يعنى مش يعرف مكوانت المازربورد و الكروت ...لأ ده بيطورها يعنى ممكن يطور كارت الشاشة و البروسيسور و ده الى بيشتغل فى الشركات الاجنبية زى انتل و غيرها من شركات الهاردويير و ده كله بره مجال كلية حاسبات ومعلومات .................فلو رجعنا لموضوع اخويا الى بتقول ان الشركات تتمناه عن اى مهندس .....لأ طبعا لانه مستخدم بارع .......مش مطور

فالنقطة دى يا جماعة مهم لانها من الشبهات الى بتقال عن هندسة الحاسب ...بيقولوا ان مهو الى قاعد فى السيبر برده مهندس كمبيوتر ....لأ طبعا دول مستخدمين مش مطورين

المشكلة الوحيدة فى القسم ده ان اى حد ممكن ياخد كورسات توازى كورسات الجامعة بس يبقى يقابلنى لو عرف يحصل الاربع سنين الى ممكن مهندس الحاسبات انو يخادهم فى الكلية و بيكمل بعد ما يتخرج

و فعلا مشكلة كبيرة اوى فى هندسة المنصورة ان فى دكاتره سنهم كبير اوى زى الكتور على الدسوقى الى فوق ال70 و مع ذلك بيدرس برمجه فى حاسبات واتصالات

مع ذلك برده فى دكاتره سنهم صغير و عندك رائد اسرة جود تايم فى المنصورة ده راجل زى الفل ميجيش 35 سنة و مع ذلك بيقول انه مبيعديش عليه 3 اشهر إلا لما ياخد شهادة او دورة عشان يطور معرفته و هى دى مشكلة الحاسبات والاتصالات انها بتتطور ديما فلازم متسيبش نفسك وتقعد فى البيت وتقول انا بقيت مهندس ...كده بتاع تجارة ممكن يسبأك ويحصل الى انت خدته فى الكلية بس لو انت واخدها جد و مكمل بعد الكلية فى الشهادات والكورسات يبقى انسى انك تتحط فى مقارنة مع اى حد تانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sai مشاهدة المشاركة
بن خلتي خريج تجارة
بس دماغه في الكمبيوتر ما شاء الله
بياخد دلوقتي كورس ccna
ده كورس شبكات اللي بياخدوه بتوع إتصالات
واللي بيشتغلوا فيه
أخويا لازم ياخدوه عشان يشتغل بيه
بس هو في الجيش فمش هيعرف ينتظم
بن خلتي بيقولوا هجبلك المذكرات ولو حاجة وقفت معاك هشرحهالك

مهو ده الفرق الى بقولك عليه ....انت تعرف الاول بخصوص ال CCNA انا حاليا باخد دورة فيها هى وال combTIA Network +p كل الدورات دى جايبها فى فديوهات من على النت وممكن بعد ما اخلص اخوش الامتحان واخد الشهادة عادى جداااااا

فشوف الفرق .....ابن خالتك الى خلص تجارة لسه بدور على CCNA انما انا الى لسه فى اعدادى هندسة برده بشوف نفس الدورة يبقى انا لما اخلص هندسة شوف انا هبقى فين وابن خلتك خريج تجارة هيبقى معلوماته فين و شوف الCV بتاعى و ال CV بتاعه .........عمره ما هيعرف يسبق المهندسين طول ما المهندس شايف شغله صح ...و هيفضل فرق الاربع سنين بتوع الكلية موجدين ........ولازم الكل يسلم فعلا ان مجال الكمبيوتر والاتصالات بقى بيعتمد على الكورسات و الشهادات الى لازم تاخدها من بره الكلية ....انما برده لسا ليا الافضلية بأربع سنين زيادة عن اى واحد هاوى عاوز يخش المجال ده

اقتباس:
أخويا خريج الدفعة اللي فاتت 2008/2009
الديجيتال لحق يدخل البلد :D
تقصد اخوك خريج دفعت 2007/2008 لان احنا الى 2008/2009

و مع العلم ان النظام الجديد بدأ يطبق حسب معلومات على سنة اولى 2005 فأكيد اخوك مالحقهوش ....انما كان بيطبق بس على الاصغر منه وهو لسه فى الجامعة

اقتباس:
أقسم لك بالله أخويا ده اللي خريج إتصالات بيعمل معايا مشاكل كتير عشان مدخلش لا إتصالات و لا حاسبات
يبقي أنا أول واحد تشوفوا عشان إنت مسألت ناس مجربه
أرجع تاني لحبيب قلبي البنا
في الحتة دي
اقتباس:
Sai
وبتتكلم وخلاص
عادى يا اسطورة كلام وفائى كان لازم يطرح وننناقش فيه لان فى شبهات كتير حول مجال الكمبيوتر والاتصالات و الشهات دى هتقابل بتوع ثانوى فى الجامعة فكلامه لابد ان يطرح عشان الناس تشوف الرأى والرأى الاخر

و بجد يا وفائى انت عارف انا بحبك اد أيه و زعلت جدا لما محمود قالى انك غيرت رأيك و ناوى على مدنى ...كان نفسى تبقى معايا فى حاسبات او حتى اتصالات

و المشاكل الى بعملها معاك اخوك انا دلوقتى عايش نفس القصة مع اهلى كلهم و الدى و عمى و كل الناس بيقولوا على اهبل لدرجة ان عمى قالى ادخل مدنى وانا هضمنلك الشغل بره .....فأنا عارف ان انا بختار اختيار صعب و انا مقبل على دراسة صعبة مش عشان الكلية صعبة ....لأ عشان لازم تطور نفسك و تبقى الافضل ......لأان البقاء للاقوى و الشهادات لازم تفضل تاخد فيها طول حياتك

اقتباس:
بجد ربنا يخليك يا بنا وتفضل معانا في الكلية
و سلملي علي نادر كتير
ده مانزلش الإختبارات عشان ميتصلش

وشكله هيحاول القاهرة علي فكرة
أصلي أنا و ياسين داخلين غزل و نسيج
شكلها والله هترسى على كده ....موضوع التحويل قارفنى اوى
و محمود على فكرة ده بيهرج شكله هيحول تجارة دمياط مش القاهرة ......دنا بقوله اديك نمرة شؤن الطلبة هناك بيقولى شكرا مش عاوزها ....امال هيحول ازاى بالنية بس ....ده واد بيهرج كل حياتى تهريج فى تهريج

و على فكرة انت و ياسين ممكن تلحقوا حاسبات انت عارف انها بتاخد من مجموع قليل و ان الاقبال عليها ضعيف فلو عاوز تدخلها هتلحقا ان شاء الله ......بس بسمع ان يوسف الاول على اعدادى هندسة المنصورة هيخشهاا

اقتباس:

حضرتك متأثر جداً بموقف أخوك
لكن اسمحلي
حاسبات مستقبلها واسع
خصوصاً في الشركات
وكذلك كهربا اتصالات
انت بتتكلم عن سلاح التكنولوجيا والمستقبل
وتقول إنه ملوش مجال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
على فكرة مجال تكنولوجيا المعلومات مازال بيحبو فى مصر ..... و المشكلة الى بتواجه معظم الطلبة انهم اصلا مش عارفين ايه هى تكنولوجيا المعلومات او ايه هى وظائفها ......يعنى لما حد بيسأل اى واحد ناوى على هندسة حاسبات ...و يقوله ممكن تشتغل ايه ؟؟ مبيعرفش يجاوب إلا فى كلمتين .....مع ان فى اسماء وظائف كتيير اوى ممكن يشتغلها المهندس فى مجال تكنوبوجيا المعلومات بس كلها غير معروفه و غير متداولة لأن فى مصر لسه المجال ده جديد نسبيا

وعلى فكرة يا وفائى لو كنت حضرت الندوة الى كانت فى الكلية عن "تكنولوجيا المعلومات و مستقبل التعليم العالى فى مصر " الى كانت منظماها شركات انتل وميكروسوفت وسيسكو وايتيدا .......كنت هتعرف بجد ان البلد لسه بخير ولسه و محتاجا مهندسين فى المجالت دى كتير اوى .......

و على فكرة انا والدى مختلف معايا دلوقتى لانى عاوزنى ادخل اتصالات مش حاسبات و جابلى كلام دكاترة ومهندسين كبار جدا بيقولوا ان احتياجات السوق المصرى دلوقتى لأتصالات اكتر بكتير من حاسبات او اى قسم اخر ....يمكن يكون كلامه صح فى النقطة دى بس محدش عارف بعد اربع سنين ايه الى هيحصل فالواحد يخش الى بيحبه و بعدين ربنا يسهلها فى الشغل ...........المهم الشغل فى المجالين دول للأفضل مش معنى انك جبت جيد جدا فى الكلية يبقى انت الافضل..... لأ......اهم حاجه ال CV الى بتقدمه لما تجى تشتغل فى اى شركة هو ده المهم خدت شهادات ايه تانيه و دورات وكورسات ايه ؟؟........ فلازم الكلام ده يكون فى دماغ كل واحد انه ينمى الCV بتاعه من دلوقتى لان ده الى هيفرق كتيييير اوى بعدين

اسف والله على الاطالة واتمنى انى ابقى متقلتش عليكوا ...بس اصل انا فعلا عايش الازمة دى دلوقتى فى اختيار الاقسام
قديم 23-07-2009, 12:38 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسطورة;1427396

[center
eng.mody
faculty of computers and information
mansoura university
[/center]

معلش سؤال برده الموضوع بس مهم برده و اكيد له علاقة

يا مودى هو الى بيتخرج من كلية حاسبات و معلومات بيدخل نقابة المهندسين و لا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 23-07-2009, 05:17 AM
الصورة الرمزية wafa2y
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسطورة مشاهدة المشاركة
Sai
وبتتكلم وخلاص
حاضر يا أسطورة
أنا أسف و مش هتكلم عن الموضوع ده تاني
بس مكنش قصدي غير إني بحسب إني كده بنصحكوا
و بجد كل واحد حر في مستقبلو
و كلها 3 سنين بالنسبة لك
و 4 بالنسبة لmastrnew
و نشوف
و إنت ياض يا أحمد خش تجارة إنجليزي و إشتغل حرامي في باركليز

اقتباس:
لان فى شبهات كتير
يا نهار أسود عليك يا بنا
غور يلا متكلمنيش تاني

و علي فكرة مش يوسف لواحده
لأ
ده الأول علي المنصورة حي شرق كلها
هيدخلها
ربنا يتولاكم

آخر تعديل بواسطة wafa2y ، 23-07-2009 الساعة 05:32 AM
قديم 26-07-2009, 06:47 PM
عضو نشيط

ان لقيت كلام جميل عن كلية حاسبات و معلومات و هندسة ....كاتبه معيد فى قسم الحاسبات فى هندسة القاهرة

اقتباس:
ana kont 3ayz a5osh qesm 7asebat bs 2aloli en bto3 7asebat w ma3lomat bysht3'alo a7san mn mohndsen 7asebat w kaman en ay 7ad momkn ya5od course w yob2a mohndes computer w en mohndsen el computer entashro w msh bysht3'alo f ana 3ayz a3rf el kalam da sa7 wla eh ?

اقتباس:
معرفش موضوع ان حاسبات و معلومات بيشتغلوا اكتر ده. ما الناس عندنا بتتخرج و بتشتغل في شركات محترمة.

بالنسبة للفرق بينا و بينهم فهو فيه جزء كبير مشترك بس احنا بندخل اكتر في حتة الهاردوير و النظم المدمجة و كده و همة بيدخلوا اكتر في مفاهيم نظرية في علوم الحاسب.
(من باب الدقة ده الفرق اللي المفروض يبقى بينا و بينهم )
سيبك بقى من اسطوانة مهندسين الكمبيوتر اكتر من الهم على القلب و أي حد خريج أي كلية ياخدله كورسين يبقى مهندس كمبيوتر

خريج أي كلية اللي بياخد كورسات و السلام ممكن يلاقي مكان في قسم
it
في شركة بس صعب يلاقي مكان في شركة كمبيوتر محترمة

و ده بسبب:
* انه مش متشرب المفاهيم الأساسية للحاجة اللي هو شغال فيها لأن الكورس بيعلمك أدوات مش مفاهيم
* أن الدراسة الأكاديمية بتكسبك القدرة على التعلم الذاتي و ده مهم جدا في الشغل في حين ان الكورسات لا تكسبك هذه المهارة

أنا بتكلم من واقع تدريبي في شركة بترول اتدربت فيها على ايد مهندسين و ناس واخدة كورسات ... صدقني الفرق شااااااسع

لازم تعرف ان الكورسات ديه مكملة للدراسة في القسم مش بديلة عنه
يعني ايه ؟
فيه ناس فاكرة ان الدراسة في قسم حاسبات عبارة عن تجميعة للكورسات اللي في السوق و ده كلام غلط تماما
انت في القسم بتدرس مفاهيم عامة لا تتغير بتغير الأدوات اللي بتستخدمها و المفاهيم ديه هي اللي بتبني طريقة التفكير اللي مش موجودة عند اللي بياخد كورسات و السلام
علشان بقى تعمل المشاريع (أو تاخد شهادات تنفعك في الشغل) لازم تتعلم الأدوات الموجودة في السوق يا إما مع نفسك أو بكورسات
مثلا طالب قسم عمارة بيحتاج ياخد كورس أوتوكاد . أي حد يعرف أوتوكاد يبقى مهندس معماري ؟

لازم برده تعرف ان شغل مهندس الكمبيوتر مش بس انه يكتب برامج
كتابة البرامج دي بيحصل غيرها كلام كتير محدش بياخد باله منه
يعني تصميم السوفتوير
software design
ده مشكلة في حد ذاته و له أسس علمية بنتكلم عنها في 3 مقررات و مبنلحقش نغطيها كلها

حاجة زي البحث و التطوير
research & development
محتاجة واحد يقرا أوراق بحثية و يعرف المشاكل اللي فيها و يقدم حلول ليها و لازم يكون جامد في الرياضيات و في الأسس النظرية للحاجة اللي بيبحث فيها
الكورسات ملهاش مكان هنا

بعدين حنفرض جدلا انك ممكن تاخد كورسات بره و يبقى زيك زي مهندس الكمبيوتر تماما. ايه المشكلة ؟
متفكرش في الموضوع بطريقة
(أي حد ممكن يبقى بتاع كمبيوتر ... ادخل كمبيوتر ليه ؟)
انت عايز تبقى مهندس كمبيوتر (فعلا مش علشان الموضة) و لا لأ ؟
لو عايز فالمكان الطبيعي لتخريج مهندسين الكمبيوتر هو قسم حاسبات

وإلا لو مشينا بالمنطق ده فمحدش يدخل كلية الإعلام لأن ممكن أي حد يبقى إعلامي و محدش يدخل كلية التربية لأن ممكن أي حد يبقى مدرس و محدش يدخل كلية الآداب لأن أي حد ممكن يدرس الأدب و يبقى أديب و محدش يدخل كليات شرعية لأن ممكن أي حد يسمع دروس و يقرأ كتب و محدش يدخل فنون جميلة لأن أي حد ممكن يتعلم مع نفسه و يبقى فنان و هلم جرا
ينفع الكلام ده ؟
انت بتختار المكان اللي بتحبه و لا بتختار المكان اللي بيدرس حاجة ملهاش مصدر تاني ؟ مدخلتش طب أو صيدلة ليه طيب ؟

معلش انا طولت عليك بس انا عارف السؤال ده يعتبر مشكلة أبدية لكل من يفكر في دخول قسم حاسبات و أتمنى اني أكون ساعدت في الإجابة
قديم 26-07-2009, 06:59 PM
Eng.Sherief Eng.Sherief غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Eng.Sherief is on a distinguished road

الحمدلله
والله كنت شايل هم الرد من وانا ف السفر ولسه راجع
بس الحمدلله الناس ردت

والاقتباس اللى ف الرد اللى فات جاب المفيد كله

دمتم بود
قديم 27-07-2009, 03:50 AM
عضو نشيط

و ده كلامواحد تانى برده من جامعة القاهرة
اقتباس:

السلام عليكم
طب خد بقى نصيحه طالب من قسم اتصالات
وحضرت مع قسم حاسبات لمده تلات سنين
و حضرت مع كليه حاسبات و معلومات
و انا فى تانيه اتصالات

يعنى شفت التلاته مع بعض

لو جواك طاقه هائله و قدره على الصبر والتحمل يبقى قسم اتصالات

اما لو انت من عشاق الكومبيوتر و عايز تتعمق فيه سواء هاروير او سوفت وير
هندسه حاسبات القاهره بلا ادنى شك

مستوى حاسبات و معلومات القاهره سىء جدا جدا جدا

لأنك فى هندسه هنا بتاخد اعدادى حتقوللى طب و ديه لزمتها ايه
اقولك لزمتها كبيره جدا
بتقويك فى الرياضه و الفيزياء
وبتمهدلك لهندسه
لما تيجى تاخد سيجنال فى حاسبات و معلومات و انت مش واخد فورير تبقى تهريج ( ده اللى حصل طبعا انت مش عارف ايه هيا السجنالز بس ديه ماده مهمه فى النهايه مفروض انها بتختص بعمل الهاردوير والسوفت وير بتاع الايمج بروسسنج يعنى لو عايز تعمل معالجه للصور بس متقدمه جدا

المهم ان الماده ديه معتمده على الفوير اعتماد اساسى و ديه حاجه فى الرياضه
للأسف مش بيدرسوها فى حسابات و الدكتور بيتعب فى شرح السجنال و الطلبه بتطلع تعبانه فى الماده

ده غير مواد كتير زى الزفت
مستوى الشرح تعبان نتيجه لغياب الخلفيه الهندسيه
بجد و الله حرام شباب زى الفل يضيعوا حياتهم فى كومبيوتر سينس على الفاضى

لكن فى نفس الوقت اللى دخلها ده يحاول و يتشجع
مش نهايه العالم عشان بس ميبقاش أكره طلبه حاسبات و معلومات من دراستهم
لأ انت تقدر تبقى مهندس شاطر فى حاسبات و معلومات بس حتبذل مجهود أكبر بكتير جدا جدا

ده غير ان مستوى مشاريع التخرج عندهم ضعيفه و مش قويه زى هندسه الحاسبات او الاتصالات

لما انت معاك الاتنين
اختار هندسه القاهره
وربنا يوفقك ان شاء الله

قديم 27-07-2009, 06:51 PM
الصورة الرمزية BaNZeR
BaNZeR BaNZeR غير متواجد حالياً
نجـــم العطــاء

BaNZeR is on a distinguished road

مشكوور عالاقتباس ده

وبما إنه عندي صبر وتحمل شديدين (دنا مش بسيب الكتاب ياجدع)
فحدخل اتصالات إن شاء الله
قديم 27-07-2009, 11:39 PM
عضو نشيط

انا بقى لسه محتااار والله .....اتصالات ام حاسبااات
قديم 13-08-2009, 02:00 PM
الصورة الرمزية wafa2y
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة masternew مشاهدة المشاركة
انا بقى لسه محتااار والله .....اتصالات ام حاسبااات
أكيد إتصالات
بس خليك جدع
أخويا قالي حاسبات أحسن من كهربا
يعني ممكن أدخل حاسبات لو جاتلي

قديم 14-08-2009, 10:36 AM
الصورة الرمزية بروف انس
بروف انس بروف انس غير متواجد حالياً
عضو خبير

بروف انس is on a distinguished road

انا هقوللك علي حل حلو اوي اولا ممكن تدخل موقع اي جامعه وتعرف الدراسه وكل كليه لها منتدي ابحث في النت وانت تعرف وتجمع معلومات من اهل الكليه ذات نفسها علشان انا شايف المشاركين بيتحدوا بعض في اي كليه احسن اللي بيشتغلوا ياعم هم اللي بيجيبوا تقديرات وده طبعا من حقهم ثانيا ليه متاخدش كورسات تكميليه بعد الكليه تعزز موقفك لسوق العمل وسيبك من موضوع التفاضل بين الكليه ودور علي اللي انت بتحبه ونفسك تدخله من زمان واوعي تندم واعرف انك هتطلع تلاقي شغل سيبك من اللي بيقوللك بقالهم خمس او ست سنين مبشتغلوش ملكش دعوه بغيرك خليك في نفسك واعمل اللي عليك وخلاص
قديم 16-08-2009, 08:37 AM
abdallaelkotbi abdallaelkotbi غير متواجد حالياً
عضو جديد

abdallaelkotbi is on a distinguished road

يا شباب نداء عاجل انا جبت 96,6% و كنت كاتب حاسبات و معلومات عين شمس فى التنسيق و دلوقتى عايز احول و اخش هندسة عين شمس فاانا عايز حد يقولى ايه نظام هندسة كمبيوتر عين شمس
قديم 16-08-2009, 09:54 AM
abdallaelkotbi abdallaelkotbi غير متواجد حالياً
عضو جديد

abdallaelkotbi is on a distinguished road

?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????
قديم 16-08-2009, 05:57 PM
ahmed_ahmed2 ahmed_ahmed2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmed_ahmed2 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاسطورة مشاهدة المشاركة
ههههههههههه تبقى مش عايش ف الدنيا يا sai
اول واحد ف حياتى اشوفه بيقول ان المستقبل مش للكمبيوتر والتكنولوجيا
ههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههه

العلامات المرجعية