اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كلية السياحة والفنادق

كلية السياحة والفنادق كليات السياحة والفنادة للجامعات المصرية

قديم 10-08-2012, 09:38 PM
ايمان هارون ايمان هارون غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ايمان هارون is on a distinguished road
افتراضي كل الاستفسارات الخاصة بالانترافيو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا انا هتكلم عن سياحة وفنادق حلوان وكل الاسئلة بتبقا شبه بعضها بس هنتكلم عن المهم
فى الانترافيو لبسك يكون كويس ومش اوفر والبنات بلاش ميك اب اوفر ولة عطر نفاذ يعنى قوى ف الرائحة وبالنسبة للاسئلة هيسالك (1)عرف نفسك بالانجليزي والاجابة انجليزي طبعا
2- عاوز قسم اية ولية ولية عاوز الكلية دى ؟
انا واحدة من الناس اختارت مثلا قسم دراسات سياحية عربى ولم قالتلى لية بالنسبة للبنات قولى عاوزة ابقا مضيفة وبالنسبة للولاد عاوز ابقا مضيف او موظف حجز تذاكر
3)بعد كدة هتتسال بالعربى بقا كل الى جاى بالعربى يعنى
هيقولك قولى عاصمة الدول دى مثلا المانيا عاصمتها برلين وامريكا وشنطن والسعودية الرياض وخود معاك البحرين بالمرة والامارات
وبعد كدة هيقولك عملة الدولة دى اية مثلا امريكا واستراليا وكندا دى ولايات وعملتها الدولار وممكن اى بلد تانية انا افتكر ان الصين عملتها الين
4) هيقولك قولى تعرف اية اماكن سياحية او اثرية ف مصر
نيجي للمفيد قول اى مكان تفتكره الاهرمات المتحف المصرى معبد ابوسيمبل الكرنك لو قالك زورت مكان من الاماكن دى لو مزورتش قول لا لو زورتها عادى قول اة لانو لو زورتها هيسالك هى فين وشوفت اية هناك عجبك وكدة
نيجي للمفيد لو معرفتش سؤال وهو بيسالك اسكت لانو هيخلي غيرك يجاوب ويرجعلك انتة تانى انتم بتبقو حوالى عشر طلاب وقدامك كذا دكتور فى داكاترة بتسال عربى وفى بيسالو انجليزي ف انتة بتتسال من دول شوية ومن دول شوية كدة كل حاجة وضحت المهم المظهر يكون مقبول طريقة كلامك وانتة بتكلم بص ف عينهم لان دة دليل على الثقة بالنفس اوعا تشوح ب ايدك وانتة بتكلم لان دة عيب ولم حد يكلمك لازم تبوصله ولو اتنين بيتكلم لازم تبين انتباهك ليهم سوا مش تفضل متنح للى قدامك وبس انتة ليك 40 درجة ف الانجليزى بتاخدهم لم بتعرف نفسك وبتقول اختارت قسم ايةولية بالانجليزى وبيركز معاك ف النطق فانا افضل انك تجهز الاسئلة والاجابة بالانجلزى وتحفظهم من البيت قبل ام تروح محدش يقولى انا برفيكت ف الانجليزى لا هو مش دى المشكلة المشكلة انهم بيركزو على مخارج الحروف وبيبقا في كلمات متشابها ف العربى وبتختلف ف الانجليزى يعنى زى سياحة وسياحي او السائح ف انتة ركز نظقهم ازى كدة تمام
هنيجى للمصاريف ف اى كلية سياحة وفنادق ماعدا حلوان اى قسم دراسات سياحية عربى وفنادق وارشاد المصاريف مش بتعلا عن 300 جنية
سياحة وفنادق حلوان مصاريف ادارة فنادق ودراسات سياحية مش بتعلا عن 300
قسم ارشاد ودراسات سياحة انجليزى وادارة فنادق انجليزى ب 3500 كل سنة مش اول سنة وبس
وبالنسبة للتخصص ف سياحة وفنادق والمنصورة واسماعلية بيبقا من اول سنة وف اليكس والمنوفية والفيوم وتقريبا المنيا كمان التخصص بيبقا من سنة تانية يعنى اول سنة بتدرس كوكتيل ارشاد على فنادق على دراسات والمواد الى بترتاح ليها والقسم الى بتشوف انك حاب المواد بتاعته بعد كدة بتختار ف سنة تانية تتخصص ف اية يارب اكون افادتكم واى استفسار تانى انا موجودة بس ملاحظة ان مجموع الانجليزي لازم ميقلش عن 35 من 50 واللغة التانية بردة سواء ايطالى فرنساوى او المانى لازم يكون المجموع فيهم من 35 من 50
وبالنسبة للاقسام الانجليزي المجموع ف الانجليزي لازم يبقا اعلا من 40 والمجموع الكلى يبقا اعلا من 80
والى مجموعه ف الانجليزي اقل من 35 من 50 ممكن يخوش تعليم تبادلى ودة غير الانتساب الموجة وبردة الى بيبقا اقل من 35 من 50 ف الانجليزي او الفرنساوى ممكن يخوش انتساب يعنى لوجاب تقدير تانى سنة بيحول انتظام زيك زى الطالب العادى وبتدرس كل المواد الى الطالب العادى بيدرسها ف اول سنة بس بيبقا مفيش ليك اعمال سنة وبتاخد مادة زيادة عن الطالب العادى هى دى بتبقا اعمال السنة بتاعتك
وبالنسبة للتبادلى دى منحة مقدمة من شركة امريكان بالتعاقد مع جامعه حلوان يعنى انتة بتدرس وبتشتغل ف نفس الوقت بتاخد مرتب اولى ف حدود 300 جنية وبيزيد الدراسة عبارة عن 75%عملى وهو انك بتدرب ف مطاعم من مطاعم امريكان هارديز كنتاكى ماكدونالدز اربع او خمس ايام ف الاسبوع وبيبقا فى يوم بتنزل فيه الكلية ال هو 25 % من الدراسة نظرى بتدرس مواد وكدة وتدريبك ف المطعم دة بيبقا عليه درجات ونجاح وسقوط ف الى هيخوش تعليم تبادلى يتعامل مع مدير المطعم ب احترام لان بصراحة رقابتك ف ايدو هو الى بينجحك ويسقطك على ما اظن

وبيبقا فى تدريب ف سنة تانية وتالتة ف الاجازة بتاعتهم لكلا من القاسمين دراسات سياحة وادراة فنادق عربى وانجليزى وبيبقا عليه 100 درجة تدريب وبيبقا فى ف العادى رحلات علمية لكلا من دراسات سياحية وارشاد والتدريب دة ف كل الجامعات على ما اظن لو فى حد عاوز يستفسر عن حاجة تانى يبقا يطلبها انا كدة كتبت اظن كل الاستفسارات الى بتتكرر مرة واتنين بس القدرات الى يروح عشان يعمله بالنسبة لبتوع حلوان ينزلو يومين يوم تروح مكتب التنسيق وتروح لانك لو نزلت بعدها الكلية هتلاقيهم خلاص الوقت راح تانى يوم روح وامتحن الانترافيو على الاقل هتكون مش مرهق وهتكون متهيئ نفسيا يلا بقا اشوفكم على خيرررررررر والف مبروك مقدما لكل الى اتقبلو والى هعذبهم لم اشوفهم ف الكلية سلام بقا

اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 10-08-2012, 10:42 PM
Ahmed Asko Ahmed Asko غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Ahmed Asko is on a distinguished road

يارب كل الناس تتقبل ومحدش يقلق خالص ويبقى متوتر سهل والله يا جدعان
قديم 15-08-2012, 10:07 AM
dr.m.s dr.m.s غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

dr.m.s is on a distinguished road

انا نفسى اوح عندكو فى حلوان

my wish is to achieve my goal

I cAn do iT
aLhOoT

قديم 15-08-2012, 11:16 AM
actavious_ actavious_ غير متواجد حالياً
عضو نشيط

actavious_ is on a distinguished road

تمام اوى الكلام دا نفس الل حصل معايا ، عاوز ازود لما تروح ألبس كلاسيك ، يعنى بنطلون قماش وقميص ، ومتلبسش كاب ،
عندى سؤال بقى
فى جامعة المنصورة الموظفة قالتلى الجامعة هنا بتوفر كورسات فى كل اللغات وتمن الكورس 250 جنيه ، اخد الكورسات دى ولا بتبقى اى كلام ؟ يعنى اخد كورسات الكلية هتقوينى فى اللغات ولا اروح ادورلى على اى معهد محترم ؟؟

ثانيا : انا لو دخلت قسم دراسات سياحية ، سهل اعمل دبلومة ارشاد ؟؟ ولو ينفع بتبقى فعلا مدتها سنتين ؟؟ مش مهم المدة المهم هينفع اعملها ف الاخر ولا لاء

ربنا يوفقنا كلنا =) شكرا
قديم 15-08-2012, 11:27 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة actavious_ مشاهدة المشاركة
تمام اوى الكلام دا نفس الل حصل معايا ، عاوز ازود لما تروح ألبس كلاسيك ، يعنى بنطلون قماش وقميص ، ومتلبسش كاب ،
عندى سؤال بقى
فى جامعة المنصورة الموظفة قالتلى الجامعة هنا بتوفر كورسات فى كل اللغات وتمن الكورس 250 جنيه ، اخد الكورسات دى ولا بتبقى اى كلام ؟ يعنى اخد كورسات الكلية هتقوينى فى اللغات ولا اروح ادورلى على اى معهد محترم ؟؟ لو منفعتش معاك الكورسات من اول اتنين ليفل لو حسيت انك زى م انتة متكملش معاهم ويفضل الانجليزى يبقا برا الكلية وتاخد مع الكلي روسى اسبانى اى لغة تانية

ثانيا : انا لو دخلت قسم دراسات سياحية ، سهل اعمل دبلومة ارشاد ؟؟ ولو ينفع بتبقى فعلا مدتها سنتين ؟؟ مش مهم المدة المهم هينفع اعملها ف الاخر ولا لاء

ربنا يوفقنا كلنا =) شكرا
اها خود الكورسات دى معتمدة وحلوة مدام تبع اللية والى متفهمهوش اسال انتة بتدفع فلوس مش بتدرس ببلاش ههههه ولو دخلت اه دراسات سياحية عادى ممكن تعمل بعدها دبلومة ارشاد بس انا معرفش الدبلومة دى ف كل الكليات ولة لا بس هى الدبلومة مش بتبقا سهله اوى بس مش صعبة يعنى ركز الى هما بياخدوه ف اربع سنين انتةة هتاخده ف سنتين فبس دة ممكن الى يكون صعب شوية لو شدت حيلك بيس خوش وبقلب جامد
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 15-08-2012, 11:30 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.m.s مشاهدة المشاركة
انا نفسى اوح عندكو فى حلوان
واحنا كمان بس خليك يابنى جنب اهلك دة انا رغم ان دى اقرب كلية ليا الا انى متمرمتة والقاهرة مش سهل العيشة فيها زى مانتة فاهم هتتمرمت بالاخص ف الموصلات ربنااااااااا ياخد الزحمة يعنى لو جيت عندنا هيضيع نص محاضراتك على فشنك خليك المنيا تمام وهتلاقى اصحابك وكدة جنبك مع ان انا معايا بنوتة من المنيا بس ياعينى من اول الدراسة وهى محضرتش كتير ههههه صعبانة عليا
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 15-09-2012, 05:03 AM
Mohammed.G Mohammed.G غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Mohammed.G is on a distinguished road

اشكرك ايمان على التوبيك

للاسف وقفت معايا على اربع درجات فى اللغة

بس دخلت كينج مريوط سياحة

بالتوفيق للجميع

قطر الحياة
قديم 18-09-2012, 08:53 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed.G مشاهدة المشاركة
اشكرك ايمان على التوبيك

للاسف وقفت معايا على اربع درجات فى اللغة

بس دخلت كينج مريوط سياحة

بالتوفيق للجميع
الف مبروك باذن الله هتتفوق
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 21-09-2012, 07:29 PM
الصورة الرمزية treka_100
treka_100 treka_100 غير متواجد حالياً
عضو خبير

treka_100 is on a distinguished road

مجهود رائع ومبروك الاشراف يا ايمان
قديم 21-09-2012, 08:34 PM
عضو قدوة

الله يبارك فيكك يا محمووووووووووود والمجهود دة من بعض م عندكم
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 04-05-2013, 02:50 PM
abdalwhab212 abdalwhab212 غير متواجد حالياً
عضو جديد

abdalwhab212 is on a distinguished road

السلام عليكم
انا عايز ادخل كليه سياحه وفنادق فى اسكندريه بس انا فى اخر سنه فى دبلوم سياحه وفنادق 5 سنين
ممكن اكمل كليه ؟؟؟ وايه شروط القبول فى الكليه؟؟
ممكن اى حد فى نفس الكليه فى اسكندريه ممكن يفيدنى
قديم 28-06-2013, 10:29 PM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalwhab212 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا عايز ادخل كليه سياحه وفنادق فى اسكندريه بس انا فى اخر سنه فى دبلوم سياحه وفنادق 5 سنين
ممكن اكمل كليه ؟؟؟ وايه شروط القبول فى الكليه؟؟
ممكن اى حد فى نفس الكليه فى اسكندريه ممكن يفيدنى
مفيوش شروط يا عبدالواهاب انت بس شد حيلك ف اخر سنة عشان تجيب مجموع يدخل الكلية
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 28-06-2013, 10:37 PM
عضو جديد

شكرا جداا
ايمان
قديم 28-06-2013, 10:39 PM
عضو جديد

ممكن سؤال
انا الى بختار الكليه الى انا عابز ادخلها ولا حسب التوزيع الجغرافى ولا حسب المجموع
يعنى انا عايز ادخل اسكندريه ممكن التنسيق يودينى المنصوره ولا ايه ؟؟؟؟؟
قديم 30-06-2013, 07:18 PM
الصورة الرمزية treka_100
treka_100 treka_100 غير متواجد حالياً
عضو خبير

treka_100 is on a distinguished road

المجموع والتوزيع الجغرافي
يعني لو مجموعك يجيب الكلية الاقرب ليك يبقى هتدخلها

العلامات المرجعية