اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 05-10-2012, 03:48 AM
atef2010 atef2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

atef2010 is on a distinguished road
افتراضي الامل الاخير

بسم الله الرحمن الرحيم
انا انهارده هاقولكم قصتي وعايز الحل منكم
انا مين انا انسان طموح كان نفسي من وانا صغير اني ابقي مهندس بس احيانا الظروف مبتبقاش قي صالحنا بس العيب مش في الظروف العيب فينا احنا
اذاي اقولك اذاي
انا خلصت ثالثه الاعدادي بمجموع 260 بس مكنتش بذاكر المهم قررت اني ادخل ثانوي وفعلا روحت قدمت وبدات اخد دروس واذاكر وحسيت اني حياتي اتغيرت المهم واحد صاحبي ربنا يكرمه لعب في دماغي وقالي انت ممكن تتدخل هندسه من الدبلوم وبربع مذاكرت ثانوي الفكره كبرت في دماغي وقررت اني احول من الثانوي وادخل دبلوم واكمل منه هندسه بكل سهوله كل الناس عارضيتني في هذا القرار ولكن لم اسمع لاحد وفعلا سحبت ورقي من الثانوي وقدمت في مدرسه صناعيه وبدات الدراسه ونجحت في السنه الاولي والسنه الثانيه وجاءت سنه المصير وبدات اذاكر مذاكره غير عاديه كنت مموت نفسي كنت بذاكر حوالي عشرين ساعه وبنام اربع ساعات وقولت لازم احقق حلمي وفعلا اقتربت ساعة الامتحانات وفضلت ثابت صابر مكافح من اول يوم في الدراسه حتي اخر يوم لم استسلم لحظه حتي انتهت الامتحانات وكنت مجاوب اجابات نموذجيه في كل المواد وجاءت لحظة الحسم وهو يوم النتيجه وكانت المفاجاة لم تكن مفاجاه بل كانت صدمه وجدت مجموعي (79%) اذاي بقي مش عارف طب والمذاكره والاجابات وكل اللي عملته ده ضاع في الهوا ومع ذالك قدر الله ماشاء فعل وعندما يغلق الله لك باب فأنه يفتح لك باب خير منه والمفاجاه التانيه اللي دوختني ان مفيش هندسه اصلا من صنايع ثلاث سنوات قدمت في التنسيق بمجموعي اليتيم وحالي معهد فني صناعي قالولي انك لو جبت امتياز في السنتين هتدخل هندسه روحت المعهد يومين ومدخلشي دماغي ففكرت اني اعيد ثانوي عام من جديد بس هضيع ثلاث سنين سئلت مدرس ثانوي فقالي انك اللي يخليك تتدخل ثانوي وتضيع ثلاث سنين من عمرك انت ممكن تعمل معادلة وتنجح فيها وتتدخل هندسه ويبقي كل اللي ضاع منك سنه واحده بس المهم فكرت وقررت اني اعمل معادلة وسئلت عن المعادلة الاول ايه هي المعادلة هي مسابقه بتعملها كليه الهندسه جامعه القاهره كل سنه لطلبة الدبلومات المعادلة دي انا هدرس فيها رياضه عامه وخاصه وفيزياء ثالثه ثانوي وانجليزي والمطلوب مني بس النجاح في المواد دي فان عاوزكو نساعدوني ان انجح في المواد دي بس مش انجح بس انا عاوز اجيب الدرجات النهائيه بحيث مثلا ان لو نجحت في المعادله دي انت شاء الله ابقي اتساويت بطالب الثانوي العام وعلي فكره انا متمسك بحلمي حتي الموت واسف لو كت طولت عليكم

قديم 05-10-2012, 07:48 AM
ahmed yay ahmed yay غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmed yay is on a distinguished road

السلام عليكم.
بص انا فى هندسة ومعاى واحد صاحبى حصله زيك كده فالاول دخل ثانوى بعد كده معهد مساحة سنتين وكان مموت نفسه فى المذاكرة وفى الامتحانات حلول نموذجيه وبرضه ماجتلوش هندسة مرضيش يعمل معادلة وقال انا هادخل معهد هندسة خاص خد اول سنة فى المعهد ومكانشى عاجبه خالص وضاعت عليه السنة دى كمان وبعدين راح مقدم على المعادلة وكل اللى زاكره عشرين يوم بس وقدر يدخلل هندسة وتفوق فيها ودخل القسم اللى كان عايزه وسعيد جدا فيها.فانت دلوقتى تركز فى المعادلة وتحضر الدروس اللى بتعملها الجامعة للطلاب اللى بيعملوا المعادلة وتسال اللى اخدوا المعادلة ايه المواضيع اللى امتحنوا فيها وممكن تاخد دروس بره مع مدرسين ثانوى.ربنا يوفقك.
قديم 05-10-2012, 09:32 AM
الصورة الرمزية sameh mostafa
sameh mostafa sameh mostafa غير متواجد حالياً
طالب فى جامعة الاسكندرية

sameh mostafa is an unknown quantity at this point

خش معهد فنى صناعى وذاكر كويس
قديم 08-10-2012, 04:34 PM
atef2010 atef2010 غير متواجد حالياً
عضو جديد

atef2010 is on a distinguished road

ياريت تساعدوني في الفيزياء والرياضه يعني اذاكرهم اذاي وايه الكتب اللي احل منها
قديم 10-10-2012, 03:57 AM