اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 01-03-2011, 07:00 PM
elkomy51 elkomy51 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

elkomy51 is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم

أخى العزيز . أقول لك كما قال النبى صلى الله عليه وسلم ( استعن بالله ولا تعجز )

أخى العزيز , لا تيأس وحاول انك تغير تخصصك فى العقد , فى ناس كتير عملت كدا , و أنا بفضل الله غيرت تخصصى ولكن بعد عناء شديد , لذا أدعوك أن تكرر المحاولة الوضع الأن مختلف جزئياً عما قبل , الأن سوف تجد من يسمعك .

المطلوب تعمل ايه

تجيب موافقة من الجهة التى ترغب فيها بأنها لا تمانع بقبولك حيث أن بها عجز و هذه الموافقة طبعا من الموجه العام على طلب موجود بالمديرية, ثم يوافق وكيل الوزارة بالمديرية , ويطلعلك نشرة بالتغيير , تأخذ النشرة وتروح لمسؤل التعاقد بالمديرية يعملك عقد جديد .

أدعوا لك الله بالتوفيق ... ويحقق لك الله عز وجل ما تريد فهو سبحانه وحده القادر على ذلك . ادعى الله كثيراً تتحقق المعجزات

قديم 01-03-2011, 07:00 PM
الدكتور المهندس الدكتور المهندس غير متواجد حالياً
عضو نشيط

الدكتور المهندس is on a distinguished road

ياحضرات انت عملت الصفحة دى للاخوة اللى فى نفس مشكلتى وياريت نتحد دون الاحباط واللى عايز يتصل ممكن يبعت لى ع الخاص ونحدد مع بعض ميعاد التجمع
قديم 01-03-2011, 07:16 PM
عضو نشيط

Impp السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkomy51 مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

أخى العزيز . أقول لك كما قال النبى صلى الله عليه وسلم ( استعن بالله ولا تعجز )

أخى العزيز , لا تيأس وحاول انك تغير تخصصك فى العقد , فى ناس كتير عملت كدا , و أنا بفضل الله غيرت تخصصى ولكن بعد عناء شديد , لذا أدعوك أن تكرر المحاولة الوضع الأن مختلف جزئياً عما قبل , الأن سوف تجد من يسمعك .

المطلوب تعمل ايه

تجيب موافقة من الجهة التى ترغب فيها بأنها لا تمانع بقبولك حيث أن بها عجز و هذه الموافقة طبعا من الموجه العام على طلب موجود بالمديرية, ثم يوافق وكيل الوزارة بالمديرية , ويطلعلك نشرة بالتغيير , تأخذ النشرة وتروح لمسؤل التعاقد بالمديرية يعملك عقد جديد .

أدعوا لك الله بالتوفيق ... ويحقق لك الله عز وجل ما تريد فهو سبحانه وحده القادر على ذلك . ادعى الله كثيراً تتحقق المعجزات
اولاً اشكرك اخى الفاضل على التعاون وجعله الله فى ميزان حسناتك
ثانيا حضرتك من اى محافظة او تتبع اى مديرية لانى عملت ما قلته حضرتك وبالفعل حصلت على جميع التأشيرات ولكن الواسطة لازلات مستمرة وتعاندنى
فاريد من حضرتك متى غيرت ومن اي مديرية واود الرد سريعاً وشكراً
قديم 01-03-2011, 07:36 PM
mmnnoo mmnnoo غير متواجد حالياً
عضو قدوة

mmnnoo is on a distinguished road

وأنا معاكم ومستعد للذهاب إلى آخر الدنيا
قديم 01-03-2011, 07:39 PM
محمد أبو تمارا محمد أبو تمارا غير متواجد حالياً
عضو نشيط

محمد أبو تمارا is on a distinguished road

والله أنا مع كل إنسان يطالب بحقه ويسعى خلفه إذا كان له حق أساسا.. ولكن اعلم أخي الدكتور المهندس ( مع اعتراضي على منحك هذين اللقبين ) أنك أنت من سلبت حقوق غيرك .. فلماذا قبلت العمل كمعلم للمرحلة الابتداية مادامت لديك كل هذه الشهادات والخبرات والعبقريات في مجال الماس .. ألا تكون بهذا قد سلبت زميل لك ممن يحمل شهادة التربية قسم تعليم أساسى حقه وأخذت مكانه في العمل .. فلماذا لم تنتظر دورك عندما تعلن الوزارة عن شغل وظيفة معلم إعدادى أو ثانوى أو حتى أساتذة جامعة .. لو كانت لديك بحق الشجاعة لا تكلف نفسك عناء الرد على كلامى هذا بل اترك ذلك العمل الذي تعانى منه وتتوارى خجلا من إدائه بدلا من أن تفتخر بهذه المهمة السامية .. وانتظر إلى أن يأتيك العمل الملائم لعبقريتك الفذة .. فنحن الآن في أمس الحاجة إلى من هم بمثل تلك الألمعية النادرة .. وأخيرا أنصحك وإن لم تنتصح .. عندما تريد المطالبة بحقك لا تعتمد في ذلك على الكلمات الرنانة غير الملائمة .. وانظر إين تقف ومكان من تقف واترك مكانك الذي لاتستحقه لمن يستحقه ويتمناه .. فإن كنت تمارس مهنتك لأطفال مصر وأنت غير مهتم بدورك ومحتقره .. فألف حسرة على جيل خرج ومازال يخرج من بين يديك مشوها لعدم اقتناع معلمهم برسالته ..
قديم 01-03-2011, 07:50 PM
محمد أبو تمارا محمد أبو تمارا غير متواجد حالياً
عضو نشيط

محمد أبو تمارا is on a distinguished road

والله أنا مع كل إنسان يطالب بحقه ويسعى خلفه إذا كان له حق أساسا.. ولكن اعلم أخي الدكتور المهندس ( مع اعتراضي على منحك هذين اللقبين ) أنك أنت من سلبت حقوق غيرك .. فلماذا قبلت العمل كمعلم للمرحلة الابتداية مادامت لديك كل هذه الشهادات والخبرات والعبقريات في مجال الماس .. ألا تكون بهذا قد سلبت زميل لك ممن يحمل شهادة التربية قسم تعليم أساسى حقه وأخذت مكانه في العمل .. فلماذا لم تنتظر دورك عندما تعلن الوزارة عن شغل وظيفة معلم إعدادى أو ثانوى أو حتى أساتذة جامعة .. لو كانت لديك بحق الشجاعة لا تكلف نفسك عناء الرد على كلامى هذا بل اترك ذلك العمل الذي تعانى منه وتتوارى خجلا من إدائه بدلا من أن تفتخر بهذه المهمة السامية .. وانتظر إلى أن يأتيك العمل الملائم لعبقريتك الفذة .. فنحن الآن في أمس الحاجة إلى من هم بمثل تلك الألمعية النادرة .. وأخيرا أنصحك وإن لم تنتصح .. عندما تريد المطالبة بحقك لا تعتمد في ذلك على الكلمات الرنانة غير الملائمة .. وانظر إين تقف ومكان من تقف واترك مكانك الذي لاتستحقه لمن يستحقه ويتمناه .. فإن كنت تمارس مهنتك لأطفال مصر وأنت غير مهتم بدورك ومحتقره .. فألف حسرة على جيل خرج ومازال يخرج من بين يديك مشوها لعدم اقتناع معلمهم برسالته ..
قديم 01-03-2011, 08:03 PM
مسيو عاطف مسيو عاطف غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مسيو عاطف is on a distinguished road

والله انا معاكم
انا تربية فرنسى وهتعين ابتدائى
بالذمة ده يرضى الاخوة اللى بيقولو لنا احمدو ربنا
يا عم احنا حامدين وشاكرين بس ده مايرضيش ربنا
ياجماعة
انا امتحنت مدرس فصل ابتدائى ونجحت وخلصت كل حاجة وجاتنى رسالة التهنئة
وده كله وانا اصلا مدرس فرنساوى وتم انتدابى للثانوى من سنتين
ومن شهر واحد (11/1/2011) نقلت للاعدادى نقل كامل بعد تغيير تخصصى
ولما سالت هتعين فين كله بيقول ابتدائى مع ان ملفى دلوقتى فى الاعدادى
فزورة دى
مش كده
قديم 01-03-2011, 08:05 PM
reem_a reem_a غير متواجد حالياً
عضو نشيط

reem_a is on a distinguished road

الاساتذة اللي بيقولوا ان المدرس اللي متخرج من تربية اساسي من حقه يشتغل اعدادي ماشي اوكيه انا معاكم بس فيه تدرج يبتدي الاول من ابتدائي ويسد العجز اللي واجعين دماغنا بيه في الادرات وبعدين يترقى ويروح اعدادي
ومدرس التعليم العام مش من حق اي حد انه يسلبه حقه فهو خريج عام يعني يبتدي اعدادي ويترقى ثانوي
اما محاولة قلب الحقائق والادعاء ان ده طبيعي والكل يتساوى لا مفيش حاجة اسمها يتساوى لان فيه كليتين من تنيسقين مختلفين ولو المفروض نتساوى يبقى نتساوى من الاول في التنسيق والدراسة
الموضوع مفيهوش اي تحقير ولا بحاول اجرح احساس حد فكلنا جامعيين وفيه خريجين جامعة بيدرسوا رياض اطفال ومبسوطين
بس فيه حقايق واضحة زي الشمس مينفعش نقعد نلف وندور ونقلب الحق باطل والباطل حق
ولو جه مدرس التربية الاساسي يشتغل اعدادي يقولو عادي مهو خريج تعليم اساسي يعني يشتغل ابتدائي واعدادي ولو جه مدرس التعليم العام اللي اتحط ظلم ابتدائي يحاول يتنقل اعدادي يقولوا القانون لا يسمح بالنقل من ابتدائي للاعدادي ويبقوا زمايلي اللي متخرجين معايا في ثانوي وانا طول عمري ابتدائي وبتاع التعليم الاساسي يفضل طول عمره اعدادي ويرفض ينقل ابتدائي
ده ضياع حقوق وتهريج واللي يسمح بالظلم او يدافع عنه ياويله من ربنا وفي النهاية الحق هو اللي بينتصر
فيه مدرسين تعليم عام زمايلي ومبسوطين في ابتدائي ومش عايزين يتنقلوا وهما حرين من حقهم انما حد ياخد حقي غصب عني وعايز يقنعني انه ده طبيعي ومنطقي فهو اللي دماغه ونفسيته وضميره محتاجين اعادة تأهيل
قديم 01-03-2011, 08:17 PM
مسيو عاطف مسيو عاطف غير متواجد حالياً
عضو متواصل

مسيو عاطف is on a distinguished road
Icon111

انا تربية عام لغة فرنسية 2000
هو فيه فرنساوى فى الابتدائى وم انى غيرت التخصص ونقلت للاعدادى من اكتر من شهر وقبضت المرتب الشهر ده من الاعدادى
ومنتدب من سنتين للثانوى ومازلت منتدب حتى هذه اللحظة
بس الادارة بتقول لو جه التعيين هيكون ابتدائى
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هدرس قراءة وحساب والعاب
عشان يعجب الاخوة اللى بينتقدوا طلبنا ده
تطوير التعليم بيبتدى خلاص وسع الطريق يا جدع
قديم 01-03-2011, 09:29 PM
الصورة الرمزية Mrs/Marwa
Mrs/Marwa Mrs/Marwa غير متواجد حالياً
عضو خبير

Mrs/Marwa is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali مشاهدة المشاركة
اعتقد انه مينفعش دلوقتى وانت قبلت ليه مدرس فصل من الاول انا تربية عام وجالى تعليم ابتدائى وراضى بيه ومش هغير لان ده نصيبى وانا راضي به احمد ربنا وارضا بنصيبك ياولدى الغلطة كانت من البداية وبعدين تربية تعليم ابتدائى من حقه جدا يشتغل اعدادى لانها اسمها حلقة التعليم الاساسي يعنى من حقه يشتغل فى الاعدادى والابتدائي فى حاجة كمان ممكن واحد يوكن تربية ابتداشى وعنده كفاءة يدرس ثانوى وممكن واحد يكون تربية عام ووالله مايعرف يدى حضانة اساسا فمش مقياس اساسا ارضى بنصيبك ياصاحبي
والله فيهم ما بيعرفو يقرو يكونو اعدادي وثانوي وحمله بكالوريوس تربيه عام متبهدلين حراااااااااااااااااااااااااااااام

قديم 01-03-2011, 09:35 PM
عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى المشكلة نقسها تمام من تم تعديل عقده على التخصص الجديد وتم نقله للمرحلة الاعدادية ومن لم يتم تعديل عقده ايضا الكل جاءه قرار التثبيت على المرحلة الابتدائية اى على العقد الاول لذا لابد من المطالبة بتعديل قرار التعيين على اساس المؤهل الدارسى وليس على اساس امتحان الكادر وده مش هنحصل عليه الا بالمطالبة الجماعية امام الوزارة
لابد من تحديد ميعاد جماعى للمطالبة بتعديل القرار على اساس المؤهل الداسى وسرعة التجمع
قديم 01-03-2011, 09:44 PM
الصورة الرمزية محمد أحمد ناصف
محمد أحمد ناصف محمد أحمد ناصف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد أحمد ناصف is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدكتور المهندس مشاهدة المشاركة
احترم رأيكم اخوانى وانا ارضى بنصينى ولا انتهز الفرص فانا اسعى منذ اربعة اعوام حينما فوجئت باننى على المرحلة الابتدائة وغيرى بنفس الادارة تعليم ابتدائى على المرحلةالاعدادية وده مش نصيب ياريس
ماتروحش تقف امام القطار وتقول نصيبك انا حاولت كل المحالات المشروعة ولكن المسؤلين بالادارة ايام التعاقدات وكان فى اعتقادهم انها فوضى ودة من او منحة منهم لنا كان يخبؤن العقود الاعدادية لهم والباقى لاى مواطن عادة دون الشروط للمؤهلات

الاستاذ اللى بيقول الدولة هتراضى مين ولامين
هى من الاول ليه كانت سايبة الواسطة والمحسوبية شغالة دون الرقابة عليها ودون الشروط وفق المؤهل الدارسى وبعدين خريج التربية تعليم ابتدائى مش من حقه العمل بالمرحلة الاعدادية لان المسمى فى المؤهل
بكالوريوس علوم وتربية تعليم اساسى ( حلقة ابتدائئة ) وحضرتك راجع اى مؤهل تراه
وانت تعرف ان الابتدائى تربية تعليم ابتدائى
ثانيا فى قرار التعديل السابق ذكره والذى صدر بتاريخ 2 /2010 لو المسؤلين امثال زكى بدر كانو شايفين انها فوضى مننا بمطالبنا مكانش صدر قرارا للتعديل وعودة المؤهلات الابتدائية للمرحلة الابتدائية
وحضرتك ياتدخل بمشاركة تحمس اصحاب الحقوق للحصول عليها يا يتوفر وقتك فى الكتابة والمشاركة لغيرك ممن ضاع حقة
بص يا استاذ انا معايا ناس كتير وعندهم نفس المشكلة دي واحنا معاك زي ما تقول ويا ريت اللي عاجبة حاله ما يشاركش يا اخواننا احنا مضربناش حد علي ايده ده رجاااااااااااااااااء للجميع شوف سيادتك عاوز اية واي اللي ناوي علية وقول بس بسرعة واحنا معااااااااااااااااااااااااااااااك
برجاء من الادارة تثبيت الموضوع للأهمية

قديم 01-03-2011, 09:47 PM
الصورة الرمزية wahid500
wahid500 wahid500 غير متواجد حالياً
عضو مشارك

wahid500 is on a distinguished road
Icon111

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد أبو تمارا مشاهدة المشاركة

الاستاذ ابو تمارا مع احترامى الشديد لحضرتك

اشعر وكانك بتضحك علينا

ولك الناس والدنيا كلها عارفه فرق الشغل فى الابتدائى والاعدادى مع انى والله مبقللش من قدر الابتدائى ولكن الابتدائى متعب والناس كلها عندهم عقيده معلم الفصل وبلا تخصص حتى لو كنت غير كده

ثانيا انت مالك الناس دى كلها مع اعلى مؤهلات واعلى تقدير يعنى حرام لما ينظلموا وخصوصا فيه ناس اقل منهم فى الاعداى والثانوى

وبعدين احساس الظلم والواسطه وحش انا عن نفسى اتعاقدت اعدادى وامتحنت كادر اعداى وثانوى ولكن تم انتدابى كلى لابتدائى

يعنى التثبيت ابتدائى علشان واسطه وواحده ابوها موجه

بالله عليك دا يرضى ربنا

اسف للاطاله ولكن اوجه دعوه لكل المشابه لحالتى ان نتضامن ونرى ماذا يمكن ان نفعل قبل وصول خطابات التثبيت

:a ngry2:

قديم 01-03-2011, 09:49 PM
الصورة الرمزية محمد أحمد ناصف
محمد أحمد ناصف محمد أحمد ناصف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد أحمد ناصف is on a distinguished road

يا ريت كل الناس تطلب تثبيت الموضوع نظرا لأهميتة للمعلمين

قديم 01-03-2011, 09:53 PM
الصورة الرمزية ibrahim elsayed
ibrahim elsayed ibrahim elsayed غير متواجد حالياً
عضو سوبر

ibrahim elsayed is on a distinguished road

سبحان الله
فيه ناس تلاقى ردودها مستفزه جدا
ازاى امتحان يحدث فى سويعات محدوده يحدد مصير الانسان
كيف يلغى هذا الامتحان مؤهل تم الاجتهاد والتعب للحصول عليه طيلة اربع سنوات
لياتى من يجبرنا على التخلى عن المؤهل لمن لا يستحقوا
كيف لى ان اجبر على العمل بالتعليم الابتدائى مع احترامى الكامل لهذه المرحله ولمن يعمل بها
وخريج المرحله الابتدائيه الذى اهل لها ياخذ مكانى بالتعليم الاعدادى وتقول لى انه قدر ولابد من الرضا به
نحن نرضى بقضاء الله ولكن ما تدعوا اليه يا من تتشدق بالقدر ليس سوى استكانه للظلم والتفريط فى حق اصيل
لنا خريجى التعليم العام
لما لا نعدل الاوضاع المقلوبه وياخذ كل ذى حق حقه
لما لانعمل بمبدأ تكافؤ الفرص
وما هى فائده الكليات تبيه عام واخرى تعليم ابتدائى
هذا مطلب عام وانا مع من يسعى الى رفع هذا الجور والظلم الواضح وليرسل كلا منا فاكسا الى السيد الوزير ونعرض مشكلتنا
بشكل راقى ولنرسل طلبات الى كل من يهمه الامر ولتكن طلبات فرديه متعدد حتى يعرف المسئولون مدى الظلم الذى نتعرض له
على بركة الله نسعى للتعديل
والموبقات لعمرى انت جانيهــــا
تعيب دنيا وناسا راغبين لهـــــا
وانت اكثر الناس رغبة فيهــــا
موضوع مغلق

العلامات المرجعية