اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 17-07-2011, 07:25 PM
منى أبو الجود منى أبو الجود غير متواجد حالياً
عضو نشيط

منى أبو الجود is on a distinguished road

السلام عليكم يا أختي أم رهف فيه أخبار جديدة ولا ايه أفيديني جزاك الله خيرا

قديم 17-07-2011, 07:31 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

لا إله إلا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
قديم 17-07-2011, 07:44 PM
ramy gama ramy gama غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

ramy gama is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود مشاهدة المشاركة
السلام عليكم يا أختي أم رهف فيه أخبار جديدة ولا ايه أفيديني جزاك الله خيرا

الواضح أخت مني إن إحنا مش مليين عينيهم وإحنا فعلا اللي بنعمل في نفسنا كدا لإن الأزهر فعلا مؤسسه غير عادله !!!لما يكون البيه الكبير بتاعنا شيخ الأزهر واقف يتفرج علينا وحاطت إيده علي خده وولا بيعمل أبيض ولا أسود ؟؟يبقي إحنا هنعمل إيه ؟؟آه نسيت مهو كان ريسها قبل كدا وكان خربها هو كمان؟؟؟ دا الناس دي مفكرانا هبل ولا عبط ولا إيه ؟؟ علي العموم حسبي الله ونعم الوكيل

يا أخت مني ::: التنظيم والإداره هيا اللي بعته المنشور دا وليس مجلس الوزراء بس خللي بالك المنشور فيه قسمين...أولا و ثانيا ؟؟

أولا دي وعارفنها وهتبقي المطلوب فيها عدد 250 درجه تقريبا
أما ثانيا ::فهيتم عمل حصر للكليات العمليه والنظريه ومعرفة عدد الأقسام فيها ومعرفة عدد المعيدين والمدرسين المساعدين ؟؟؟ لمعرفة إحتياج الأقسام وبالتالي لإما يتم عمل إعلان ليهم مسابقه يعني ...أو تكليف لإن الحصر الأولاني معاهم .

هما فكرو بقه إزاي ونا معاهم في دي ؟؟؟ بس زعلان طبعا ؟؟ هما قالو ياااااااه 6000 درجه كتييير وبعدين في أقسام ممتلئه جدا بالمعيدين هياخدو تاني ليه زياده حرام وأقسام تانيه هتعوز كتير وهتاخد 2 بس حراااام
فقالو بقه ناخد 1 ،2 من كل كليه .. ونعمل حصر للعجز في الأقسام بتاعة الكليات عشان نسد العجز
ويبقي كدا ضربنا عصفورين بحجر ياريت الأخت أم رهف تقول رأيها أصل انا خلاص ..حسبي الله ونعم الوكيل
قديم 17-07-2011, 07:46 PM
عضو نشيط

يا رب يا مجير المستغيث
قديم 17-07-2011, 07:51 PM
عضو نشيط

شكرا يا أستاذ رامي وأحب اوضحلك أنا عارفة ان التنظيم والإدارة هي الي بعتت المنشور ولكن هل هذا يعني ان هي التي تقرر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لأ مجلس الوزراء الي بيقرر ومجلس الوزراء لغاية دلوقتي كان قراره بتعيين الأول والثاني من كل قسم وشعبة . كمان هما لما يقولوا الاول والثاني على الكلية طب ممكن يطلعوا كلهم في كل الدفعات دي من قسم واحد وغلبا حيكون القسم الأسهل طبعا . ثالثا طب هما لما لقوا العدد كبير طيب كان ممكن يستثنوا الي معهوش مرتبة شرف وبكده العدد يقا تماما . واولا واخيرا انا عايزة اعرف مين الي طلع القرار بالاول والثاني على الكلية كلها هل رئيس الوزراء مثلا او رئيس الجامعة
قديم 17-07-2011, 08:04 PM
ياسمين سلامة ياسمين سلامة غير متواجد حالياً
عضو جديد

ياسمين سلامة is on a distinguished road

«التنظيم والإدارة» يعتمد خطة تعيين أوائل الخريجين
http://www.almasryalyoum.com/node/478100

كشف الدكتور صفوت النحاس، رئيس الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة، أنه تم اعتماد الخطة القومية للتشغيل بالجهاز الحكومى والتى تتضمن حصرا للأوائل الخمسة بكل كلية منذ العام الدراسى 2002/2003، فضلا عن طلاب المنح والحاصلين على درجتى الماجستير والدكتوراه، مع استبعاد كل من تم تعيينه معيدا بالكليات.
قال النحاس فى تصريح لـ«المصرى اليوم»، إنه من المقرر الانتهاء من عمليات الحصر والتسكين خلال شهرين، بعدد 60 ألف خريج، بعد اعتماد الخطة منتصف الشهر الماضى. وأكد أن الجهاز يعكف حاليا على تلقى بيانات أوائل الخريجين تمهيدا لتسكينهم فى وظائف تتناسب مع مؤهلاتهم فى الجامعات أو المراكز البحثية التابعة للوزارات.
وأشار النحاس، إلى انتهاء المركزى للتنظيم والإدارة من تثبيت ما يقرب من 92 ألفا من المؤقتين بالحكومة، والبالغة أعدادهم نحو 400 ألف ممن تم تعيينهم بشكل مؤقت على الباب الأول أجور

حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
اعصابنا تعبت من كتر التصريحات الغريبة دي
ياريتهم ما كانو قالو هيعينونا من الاول
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

حد يفهمني الكلام ده معناه ايه بالله عليكم
قديم 17-07-2011, 08:19 PM
ghada ahmed khalil ghada ahmed khalil غير متواجد حالياً
عضو جديد

ghada ahmed khalil is on a distinguished road

واللة يا اخت ياسمين انا كمان اعصابى تعبت و فعلا اصبحت بتمنى انه لم يوجد تصريح بتعيين الأوائل .................يا رب صبرنا و نفسى التصريحات تصبح متسقة و واحدة
قديم 17-07-2011, 08:26 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسمين سلامة مشاهدة المشاركة
«التنظيم والإدارة» يعتمد خطة تعيين أوائل الخريجين
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسمين سلامة مشاهدة المشاركة
http://www.almasryalyoum.com/node/478100

كشف الدكتور صفوت النحاس، رئيس الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة، أنه تم اعتماد الخطة القومية للتشغيل بالجهاز الحكومى والتى تتضمن حصرا للأوائل الخمسة بكل كلية منذ العام الدراسى 2002/2003، فضلا عن طلاب المنح والحاصلين على درجتى الماجستير والدكتوراه، مع استبعاد كل من تم تعيينه معيدا بالكليات.
قال النحاس فى تصريح لـ«المصرى اليوم»، إنه من المقرر الانتهاء من عمليات الحصر والتسكين خلال شهرين، بعدد 60 ألف خريج، بعد اعتماد الخطة منتصف الشهر الماضى. وأكد أن الجهاز يعكف حاليا على تلقى بيانات أوائل الخريجين تمهيدا لتسكينهم فى وظائف تتناسب مع مؤهلاتهم فى الجامعات أو المراكز البحثية التابعة للوزارات.
وأشار النحاس، إلى انتهاء المركزى للتنظيم والإدارة من تثبيت ما يقرب من 92 ألفا من المؤقتين بالحكومة، والبالغة أعدادهم نحو 400 ألف ممن تم تعيينهم بشكل مؤقت على الباب الأول أجور

حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
اعصابنا تعبت من كتر التصريحات الغريبة دي
ياريتهم ما كانو قالو هيعينونا من الاول
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

حد يفهمني الكلام ده معناه ايه بالله عليكم

ههههههههههههه تصدقى انا كنت فاهم بس فجاة طلعت مش فاهم اى حاجة

هههههههههههههه

والله العظيم حكومة لقطة

انا بقالى عشرين سنة عايش لاحظت حاجة من خبراتى

ان النحاس دة طلع اهبل اوى اوى هههههههههههه

بقالة شهرين بيعمل تسكين ال يعنى هيسكنا فى فيلا فى شرم

او الغردقة ههههههههههههههه

ازاى دة رئيس الجهاز المركزى دة بيهبل فى اى حاجة

وعمال يقول كلام من دماغة

تقدرى تستنى دكتور عبد الرحمن لانى عاجز عن الرد

قديم 17-07-2011, 08:28 PM
boskovice boskovice غير متواجد حالياً
عضو نشيط

boskovice is on a distinguished road

تولى د.معتز خورشيد نائب رئيس جامعة القاهرة الاسبق لشئون الدراسات العليا والبحوث منصب وزير التعليم العالى خلفا للدكتور عمرو عزت سلامة. ويشغل خورشيد حاليا منصب نائب رئيس الجامعة البريطانية التى يملكها رجل الاعمال محمد فريد خميس رئيس مجلس امناء الجامعة.

وأعلن خورشيد عقب اجتماعه مع شرف أن مهمته هي دعم البحث العلمي وتحديث الدراسات العلمية ووضع بنية أساسية لتطوير وزارة التعليم العالي، وتطوير المناخ العام في الجامعات ودعم استقلالها لتواكب انجازات الثورة، وتطوير نظم البحث العلمي في الجامعات ومراكز البحوث، ودعم القيادات الجامعية، ووقف التعامل الأمني مع الطلاب وهيئات التدريس.
وكان د.عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالى قد طلب من شرف ترك منصبه. وأكد سلامة لـ"بوابة الوفد" أنه لم يستقل من المنصب ولكنه طلب عدم الاستمرار بسبب عدم صلاحية المناخ العام لاداء العمل.
ويأتي رحيل عزت فى توقيت حرج بسبب اعلان نتيجة امتحانات الثانوية العامة واستعداد المجلس الاعلى للجامعات لتنسيق القبول بالكليات وتحديد الاجراءات الخاصة برسم السياسة العامة لأعداد المقبولين بالجامعات هذا العام.
وترك الوزير مكتبه أمس وعقد اجتماعا بأمانة المجلس الاعلى للجامعات لابلاغهم برحيله.
ويعتقد أن ملف القيادات الجامعية كان من أبرز أسباب رحيل سلامة رغم أنه حدد نهاية يوليو الحالى لرحيل القيادات واختيار قيادات جديدة، كما طلب من رئيس الوزراء إصدار مرسوم من المجلس العسكرى بتكليف رئيس الوزراء بتغيير نظام القيادات الجامعية فى قانون تنظيم الجامعات بناء على اقتراح وزير التعليم العالي إلا أن طلب الوزير لم ينفذ حتى رحيله من الوزارة .

قديم 17-07-2011, 08:33 PM
ياسمين سلامة ياسمين سلامة غير متواجد حالياً
عضو جديد

ياسمين سلامة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice مشاهدة المشاركة

ههههههههههههه تصدقى انا كنت فاهم بس فجاة طلعت مش فاهم اى حاجة

هههههههههههههه

والله العظيم حكومة لقطة

انا بقالى عشرين سنة عايش لاحظت حاجة من خبراتى

ان النحاس دة طلع اهبل اوى اوى هههههههههههه

بقالة شهرين بيعمل تسكين ال يعنى هيسكنا فى فيلا فى شرم

او الغردقة ههههههههههههههه

ازاى دة رئيس الجهاز المركزى دة بيهبل فى اى حاجة

وعمال يقول كلام من دماغة

تقدرى تستنى دكتور عبد الرحمن لانى عاجز عن الرد

كل الاخبار اللي فاتت بيقولو العشرين الاوائل
مش عارفة الراجل ده جاب خمسة ده منين
وللا هما لقو ان ده كتير علينا
يارب دكتور عبد الرحمن يطمنا كلنا
قديم 17-07-2011, 08:34 PM
عضو نشيط

السلام عليكم يا أوائل الأزهر حد يدلني على الخبر الأكيد في تعيين الاول والثاني من كل قسم وشعبة معيدين وإذا كان القرار ده بقى الأول والثاني على الكلية كلها مين الي أخذه ؟؟؟؟؟؟؟؟ظهل صرح به الدكتور شرف؟ طب هل قرار العشرين الأوائل وتعيينهم في مراكز بحثية هل برده اتلغى خلاص يعني كل القرارات طلعت ضحك علينا بس عشان يهدونا انا مبقتش عارفة حاجة حسبي الله ونعم الوكيل اللهم أجرنا
قديم 17-07-2011, 08:40 PM
sara_200 sara_200 غير متواجد حالياً
عضو جديد

sara_200 is on a distinguished road

يا جماعة حد يفهمنا ازى الخمسه الاوائل بس يعنى احنا اخدنا يميه ولا ايه وبعدين احنا بنحضر ماجستير واخدنا كورسات الخمسة الاوائل احسن منا فى ايه بجد لو الخبر ده صحيح يبقى حسبى الله ونعم الوكيل
قديم 17-07-2011, 08:42 PM
منال اسماعيل منال اسماعيل غير متواجد حالياً
عضو جديد

منال اسماعيل is on a distinguished road
Impp يا جماعة افيدونى من فضلكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا جماعة من فضلكم يعنى اية المقال اللى مكتةب فية تعيين الخمسة الاوائل من اول سنة 2002واشمعنى الخمسة الاوائل هما غيروا كلامهم ولا ايه........ارجو الرد بسرعة
قديم 17-07-2011, 08:44 PM
خليل المسيرى خليل المسيرى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

خليل المسيرى is on a distinguished road

حرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررام حسبى الله ونعم الوكيل
ياجماعه نرجوا عدم السكوت حقنا كده ضاع وكل الا عملناه ضاع فين قرارك ياشرف فين كلام الكليه كان الكلام بتعيين الأول والثانى من كل شعبه واليوم القنبله من التنظيم والادارة التى دمرت بسمة 6000 خريج من اوائل الأقسام من 2002/2010 ويصبح العدد 260 تقريبا ويكون التعيين على مستوى الكليه طيب فيه كليه ذى التربية بالقاهر بها 12 قسم يبقى يأخذ مين حررررررررررررام ولا للسكوت لازم نتحرك بسرعه كل الا سمعناه نفاق وضلال والجماعه الأول على الكليات النهارده كانوا سكتين لما شافوا القرار يعنى ادلوقتى كل يدور على حقه بس لازم نكون ايد وحده ولاكلام رئيس الوزارء يتم بتعيين الأول والثانى بكل قسم من 2002/2010 تحركوا تكلوا والا ضاعت الفرصة وحسبى الله ونعم الوكيل فى التنظيم الادارة
قديم 17-07-2011, 09:10 PM
uiuiui uiuiui غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

uiuiui is on a distinguished road

انا مش فاهمه اى حاجه

ازاى يعنى هياخدوا دفعه واحده من 2002/2003
ولا دى غلطه وقده 2002/2010

الثانيه ايه الخمسه الاوائل دى مش الكلام كان على عشرين ولا ايه

وهيتيعد المعيدين بس ولا المؤمن عليهم كمان

ياريت د. عبد الرحمن تفهمنا وترد علينا الا خلاص قربت اتجنن

العلامات المرجعية