اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > إبداعات و نقاشات هادفة

قديم 07-09-2012, 03:48 AM
دكتورة/نورهان دكتورة/نورهان غير متواجد حالياً
موقوف

دكتورة/نورهان is on a distinguished road
Impp مش عيب نتعلم منهم

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا هتكلم بلغتنا مش لغة عربية فصحى هتكلم عامية انا حزينة جدا جدا لما شفت برنامج صبايا الخير فى تركيا بجد وبفكر لحد دلوقتى وعندى حزن دة احنا شعب جميل شعب ربنا كرمة بذكرة فى القراءن لية لية نفسى اعرف لية بس نفسى ردت عليا وقالتلى القلب قلت القلب مالة هو الى عامل كدة قلبك هو الى يخليك تعمل كل حاجة كويسة لو قلبك نضيف سالت نفسى سؤال معظمنا مبيحبش الخير للتانى لية لية بجد الواحد يحب الخير للناس ويحب الكل يبقى ناجح وهو انجح واحد وخلاص بس الكل ناجح لو فكرنا كدة اكيد محدش هيفشل اكيد ربنا هيباركلنا اكيد وبعدين ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم يعنى احنا الى لازم نتغير علشان نغير البلد دى لية بنرمى لية بنشتم لية بنهين ونقول بلد مش نضيفة هو مين الى خلااها كدة عفريت اكيد احنا ايدك الى بترمى بيها دى شيل بيها بردوا مش عيب اننا نكون غلطنا بس العيب اننا منتصلحش طيب انا مش هقول ازرع تحت بيتك شجرة والكلام دة لكن هقول مترميش تانى متشغبطش تانىمتشتمش تانى حب الناس حب البلد دى حب ربنا الحال هيبقى احلى حال

قبل متكلم هوريكم الفيديوهات اسفة انى بحط لينكات بس دة مش رفاهية دى علشان نحس شوية ونعرف الى علمناهم عملوا اية واحنا بقينا اية

الجزء الاول

الجزء التانى

مش لازم تتفرج على تفاصيل التعب والمرض الخاص بلبنت المريضة عافاها الله اتفرج على الاجواء الى فيها تركيا شوف العظمة شوف المساجد مفيش ورقة على الارض شوف الانجازات الطبية شوف شوف المصرين الى هناك بقوا اية شوف بيقولوا علينا وعليهم اية شوف حب الناس لبلدهم مش مجرد شعارات بس

نفسى افهم حاجة اية النفع الى هيقع عليك لو شغبط على حيطة فى الشارع دكة من الى على النيل فى المدرسة على الدسك اية المتعة اية يعنى المتعة لما ترمى ورقة فى الشارع وانت معاك شنطة ممكن تحطها وترميها فى اققرب كيس او مكان مخصص للزبالة اية اية العبرة انك تعد ترش ماية قدام المحلات وتقول رطوبة دى بتبزظ التربة اية المتعة فى الشتيمة اية الذة فى الاهانة وانك تمشى تعيب على خلق الله وانت بردوا فيك عيوب الاجابة مفيش غير اننا لاوزم نتغير وهنتغير ان شاء الله

طيب نبدا انا بقترح ان بس كل بيت يشترك ويجيب صندوق زبالة كبير مش يحط فية زبالتة فى زبال بيجى ياخدها دى تتحط جنب البيت ويكتب عليها ارمى هنا مش على الارض النظافة من الايمان او اى شئ يرشدة انة ميرميش على الارض يعنى لو جنب كل بيت كدة اكيد مفيش زبالة فى الشوراع هتكون لو واحد بيتة طوب احمر مش مدهون نلم من بعض فى الجوامع فى البيوت كل شهر العمارة تاخد من كل بيت 5 جنية حتى وبعدين يبيضوا مدة هيخلى المنظر كويس وهيخلى الناس مرتاحة فكريا وتفكر كويس هتقولى الفقراء اولى هقولك مدة بردوا للفقراء يعنى نلم لكدة وللبيوت العشوائية المكسرة يتعملها صيانة مثلا لية يا جماعة بجد همكون حاجة تانية فى ظرف شهور تعالوا نطبع ورق عادى ونوزعة على الناس وندعوهم بلمبادرة دى تعالوا اى حد عارف صحفى يقولوا او يقولوا فكرة كويسة لية منمشيش بنظام فى المرور لية لية كل واحد يكسر على التانى لية كل محل يعمل جمبة مطب لية حرام والله الراجل الى بيروح يصلح عربيتة بسبب المطب ب 3 الاف ولا بيخسر فى بيعتها 10 ولا عشرين الف كان اولى بيها اهل بيتة بجد يا جماعة عيب علينا لازم نتغير بقى لازم نفوق احنا فى غيبوبة والله فى غيبوبة ليييييييييييية لية عوادم السيارات كل واحد ماشى بعربية فرحان انة بيعمل دخان لية الحرق فى الكوتشات لية حرق الزبالة لية

طيب فى حاجة يوم الجمعة فى الخطبة فى رجال وشباب هيشوفوا الموضوع دة ياريت تكلموا مع خطيب المسجد انة يتكلم ويقول حرام الى يرمى فى الشارع حرام الى يعمل مطب حرام الى يرمى مية قدام محلة يقول لهم على فكرة الصندوق دة كل بيت هيدفع 5 جنية او 10 جنية او الى يجيبة حتى لو قرش ينصح الناس يقول لهم كل يوم يقطعوا الاجهزة الكهربائية والنور بنفسهم يقول مثلا انا هنادى من المسجد من الساعة كذا لكذة وتلتزموا بكدة ويكون فى وقت مفيهوش عمل كتير يعنى مثلا من بعد صلاة العشا يعنى الساعة 8 مثلا للساعة 9 بجد هنوفر كتير هقول افتحوا مراوح بلاش تكيف فى الساعة دى وخلاص الشتا جاى كل واحد ياخد على اد احتياجتة متجبش حاجة ل 3 شهور قدام وممكن ترمى ربعها يستفاد حد تانى منها مدة بيزود الاسعار لية

ندعم الرئيس محمدمرسى انسان محترم ولازم نساعدة حتى لو مش بتحبة او تختلف معاة يعنى مثلا يقولك المرور ازمة المرور يعنى هو هيعمل اية انت الى تعمل انت الى تلتزم بلسرعة انت الى تلتزم انك متكسرش متشتمش سواق لمجرد انة عمل حركة دايئتك نعدى لبعض نخاف على بعض ندعم الراجل

اخيرا يا جماعة كل دة لينا ولعيالنا عايزين جيل جديد يطلع يشوف مصر جديدة الى يلبس نقاب يلبس الى يلبس كت يلبس الى يلبس شورت يلبس الى يلبس طرحة يلبس الى بشعرة بشعرة منعاكسش البنات اعتبرها اختك كل واحد هيتجازى بعملة الى لابسة شورت هتتعاقب من ربنا لكن انت مالك خليك فى حالك ومن حسن اسلام المرء تركة ما لا يعنية خلينا بجد نضاف من جوا لان لو بقينا من جوة ابيض هنكون احسن بلد احنا اة احلى بلد واحلى شعب واحلى خفة دم لكن لازم نتغير لازم محب البلد حبوا البلد حبوا البلد
وحب لاخيك ما تحب لنفسك والى متحبش حد يعملهولك متعملوش للناس ساعتها اققدر اققول البلد هتبقى احلى من تركيا ومن اى بلد فى العالم زلاوم كمان نحترم الشرطة لانهم حتى لو كان لهم اخطاء جسيمة فنبدا صفحة جديدة علشان نعيش فى امن وامان ان شاء الله فى احلى بلاد ربنا.

اسفة على الاطالة

استحلفكم بالله ان كل الى يقرا الموضوع يتغير وانا اول واحدة لانى اكيد عندى اخطاء بردوا
انا استحلفتكم بالله الى بيحب ربنا يتغير بجد لازم يتغير

وفى الاخر مصر اية مصر ام الدنيا بس عايزنها بجد مش شعارات

لازم لما اققول ارفع راسك فوق انت مصرى ارفعها بكل فخر بجد مش شعارات بنرددها

بحب البلد دى بحبك يا مصر.

قديم 07-09-2012, 04:10 AM
T!to T!to غير متواجد حالياً
عضو خبرة

T!to is a jewel in the rough

اصدق مشاعر الانسان هذه الفترة ..
تصدقى بالله حضرتك . انا نويت اتغير .. من التوبيك بتاعك ده .. رغم انى قريت لناس جامدة مصريين واجانب .. بس التوبيك ده هيغيرنى خالص .. هجيب واحد تانى اركبه فيا
..
وياريت الناس تتغير .. ويعملوا بقول الله "ان الله لايغير مابقوم حتى يغيروا ما بانفسهم "
وبعد كده هنقدر نحل كل مشاكلنا بس نتغير للافضل .. ونبقى اجابيين ونساعد الايجابى اللى بيحب البلد ..
..
كل دول العالم التى تحولت من الفقر والانتكاسات الاقتصادية .. الى اعتلاء المراتب الاولى فى اقتصاديات العالم ..
قامت بشعبها .. الشعب هو من سيغير .. وبعد ذلك قيادة حكيمة ..
الصين .. اليابان .. سنغافورا .. تركيا .. ماليزيا .. الهند ..الخ
كل ده كان زينا .. بس بفضل قيادات وطنية وشعب تغير للافضل وللايجابية اصبحوا اسود العالم الان فى الصناعة والتجارة والاقتصاد ..
لامرسى ولا ابو الفتوح ولا صباحى ولا غيرهم هيعمل شىء بمفرده .. الا اذا انا من نفسى بطلت ارمى ورقة ف الشارع ..
اشتغلت بضمير .. ذاكرت حبا فى خدمة وطنى ودينى .. اضع اهداف نبيلة لاحلامى مهما قابلتنى عواصف التثبيط ..
قديم 07-09-2012, 04:12 AM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t!to مشاهدة المشاركة
اصدق مشاعر الانسان هذه الفترة ..
تصدقى بالله حضرتك . انا نويت اتغير .. من التوبيك بتاعك ده .. رغم انى قريت لناس جامدة مصريين واجانب .. بس التوبيك ده هيغيرنى خالص .. هجيب واحد تانى اركبه فيا
..
وياريت الناس تتغير .. ويعملوا بقول الله "ان الله لايغير مابقوم حتى يغيروا ما بانفسهم "
وبعد كده هنقدر نحل كل مشاكلنا بس نتغير للافضل .. ونبقى اجابيين ونساعد الايجابى اللى بيحب البلد ..
..
كل دول العالم التى تحولت من الفقر والانتكاسات الاقتصادية .. الى اعتلاء المراتب الاولى فى اقتصاديات العالم ..
بدات بشعبها .. وبعد ذلك قيادتها .. الشعب هو من سيغير ..
الصين .. اليابان .. سنغافورا .. تركيا .. ماليزيا .. الهند ..الخ
كل ده كان زينا .. بس بفضل قيادات وطنية وشعب تغير للافضل وللايجابية اصبحوا اسود العالم الان فى الصناعة والتجارة والاقتصاد ..
لامرسى ولا ابو الفتوح ولا صباحى ولا غيرهم هيعمل شىء بمفرده .. الا اذا انا من نفسى بطلت ارمى ورقة ف الشارع ..
اشتغلت بضمير .. ذاكرت حبا فى خدمة وطنى ودينى .. اضع اهداف نبيلة لاحلامى مهما قابلتنى عواصف التثبيط ..
اشكرك طبعا على مرورك وردك الجميل بس بجد انا حونت اوى بعد البرنامج واعدت سرحانة وبكيت والله بكيت على حالنا لاننا ممكن نبقى احلى ربنا يهدينا كلنا لازم نتغير جزاك الله خيرا
قديم 07-09-2012, 04:17 AM
موقوف

زبجدانا مش عايزة حد كمان وانا اولكم نقول هى جت عليا يعنى والله الكلمة دى الى ودتنا فى داهية مانا هقول وانت هتقول ومية هيقولوا يبقى كلنا مش جت عليا جت على دماغنا ومستقبلنا وصحتنا وعيالنا فياريت الكلمة دى نمسحها من قاموسنا خالص بجد لانها تجيب شعب لورا وتمدة لادام قول مش جت عليا لما انضف دى ولا مرميش دى احسن متقول مجتش عليا وترمى ورقة بجد يا جماعة لازم نتغير ربنا يوفقكوا وعلى فكرة لحد يقول عاملة فيها الى مبتغلطش لاء انا فيا عيوب من الى ذكرتها بس غيرتها ولازم كلنا نتغير لان الانسان خطاء بس بردوا ممكن يتراجع عن خطأة بلتوفيق مرة تانية للجميع وصحيح
ايد لوحدها متسقفش
قديم 07-09-2012, 04:37 AM
موقوف

اللهم ما اهدنا وارشدنا للصواب يا جماعة ارجكوا تفائلوا بلخير تجدوة بلاش نبقى متشائمين يا جماعة ونقول مفيش امل ارجوكوا
قديم 07-09-2012, 04:01 PM
موقوف

فين الردود يا جماعة
قديم 07-09-2012, 05:06 PM
الصورة الرمزية أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى
أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى غير متواجد حالياً
مستشار اللغة العربية

أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى is a jewel in the rough

موضوع اكثر من رائع فعلا

وباذن الله هناقشه فى قسم حوارات كمان

قديم 07-09-2012, 05:08 PM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوبسملة ياسر خليفة الطحاوى مشاهدة المشاركة
موضوع اكثر من رائع فعلا

وباذن الله هناقشه فى قسم حوارات كمان
رائع مرورك تحياتى ليك وبجد ارجوا مناقشتة لا المنتدى فية نص مليون لو ربعهم بس اتغيروا وغيروا الى معاهم هيبقوا اكتر من 10 مليون وال 10 يقولوا دة مفيش غير الكلام بس الى بيتنشر واكتر من ان احنا بنكلم مع بعض مفيش وان شاء الله قريب اوى هنبقى بجد انضف بلد
قديم 08-09-2012, 12:31 AM
موقوف

169 مشاركة وردين فين التفاعل مش عايزين نتغير ولا اية يلا مستنياكوا
قديم 08-09-2012, 12:39 AM
وللحياة بقية وللحياة بقية غير متواجد حالياً
عضو خبير

وللحياة بقية is on a distinguished road

جميل يا دكتورة انه فى ناس زى حضرتك تهمه فعلا البلد مش بس شعارات

شكرا ليكى ووعد بالتغيير
قديم 08-09-2012, 12:41 AM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وللحياة بقية مشاهدة المشاركة
جميل يا دكتورة انه فى ناس زى حضرتك تهمه فعلا البلد مش بس شعارات

شكرا ليكى ووعد بالتغيير
اشكرك على مرورك الرائع بجد انا الى حركنى اوى وبئيت بجد مدايئة انا تلت تربع عمرى قضيتة فى امريكا بس دى بلد كدة اساسا ومكنتش عايشة فى مصر بنزل فى الاجازات فمش عارفة الوضع لما نولت من سنتين وشفت الوضع حزنت بجد ولما شفت تركيا كمان ادايئت اكتر بجد بشكرك وان شاء الله نكون احلى من اى بلد
قديم 08-09-2012, 03:09 AM
الصورة الرمزية vampire1188
vampire1188 vampire1188 غير متواجد حالياً
مشرف قسم كلية التجارة والجامعات والمعاهد الخاصة
خريج - كلية تجارة جامعة القاهرة

vampire1188 is on a distinguished road

شعور حلو اوي منك ان يبقى قلبك على البلد لا وكمان بتحاولي انك توجدي اي حلول مع ان انتى عارفه كويس ان حلولك مش هاتوصل للجهات التنفيذية بس اهو اديكي بتشاركي ارائك مع الناس

بس اللى عايز اقولهولك ان المشكلة كلها في المنظومة كلها .. منظومة التعليم والصحة والشرطة والتربية الخ الخ الخ !!

وعشان تبتدي تصلحي في دا كله لازم تبتدي تربي الصغير وتربي الكبير كمان

الصغير سهل انك تربيه من وهوا صغير .. الكبير ماينفعش انك تربيه غير بالقانون وتديله فوق دماغه

لما تلاقي حد ماشي عكس ويقوم ملسوع في خمسينايه مخالفة ساعتها يتعلم الادب

لما بتاع ميكروباص يغلي الاجرة بلطجة والمرور يقفشه ويسحب منه الرخصة ساعتها يقول ان الله حق

اللي عايز اقوله ان الانسان المصري بطبعه كويس ومتعاون جداااااااا ودا بتحسيه دائما في الازمات

زي ايام كاس العالم تلاقي مصر كلهاااااااا بتشجع .. ايام الثورة تلاقي مصر كلهاااااااا بتهتف وكلنا واقفين جنب بعض

بس انا بتكلم في نقطة ان اه انا كمواطن كويس بس دا مش حاجة كفيلة تخليني مواطن صالح

بمعنى ان دلوقتى ربنا بيقولي صلي وصوم وزكي واعبدني وانا ادخلك الجنة وارضي عنك

اقوم انا ماعملش اي حاجة من الحاجات دي وابقى عايز اخش الجنة ولما ربنا يسألنى ازاى ادخلك الجنة اقوله يارب ما اصل انا كويس ونيتي كانت كويسة بس معلش !! ماينفعش طبعاااااااا

ليا اصدقاء في امريكا واستراليا بيقولولي لولا ان القانون هناك حازم وبيطبق على كل الناس كنت ساعتها لاقيت الشوارع خربانه والدنيا متبهدلة .. التحضر هناك جاي بسبب تطبيق القانون وبالتالى الالتزام بالقانون اتحول بدل ماكان انا بخاف اعارض القانون عشان ماتعاقبش بقى انا بنفذ القانون عشان انا اتأقلمت معاه وبقى هوا دا سلوكي الطبيعي

فهوا اولا واخيرا هيا مشكلة تطبيق قانون + تربية
قديم 08-09-2012, 03:14 AM
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 مشاهدة المشاركة
شعور حلو اوي منك ان يبقى قلبك على البلد لا وكمان بتحاولي انك توجدي اي حلول مع ان انتى عارفه كويس ان حلولك مش هاتوصل للجهات التنفيذية بس اهو اديكي بتشاركي ارائك مع الناس

بس اللى عايز اقولهولك ان المشكلة كلها في المنظومة كلها .. منظومة التعليم والصحة والشرطة والتربية الخ الخ الخ !!

وعشان تبتدي تصلحي في دا كله لازم تبتدي تربي الصغير وتربي الكبير كمان

الصغير سهل انك تربيه من وهوا صغير .. الكبير ماينفعش انك تربيه غير بالقانون وتديله فوق دماغه

لما تلاقي حد ماشي عكس ويقوم ملسوع في خمسينايه مخالفة ساعتها يتعلم الادب

لما بتاع ميكروباص يغلي الاجرة بلطجة والمرور يقفشه ويسحب منه الرخصة ساعتها يقول ان الله حق

اللي عايز اقوله ان الانسان المصري بطبعه كويس ومتعاون جداااااااا ودا بتحسيه دائما في الازمات

زي ايام كاس العالم تلاقي مصر كلهاااااااا بتشجع .. ايام الثورة تلاقي مصر كلهاااااااا بتهتف وكلنا واقفين جنب بعض

بس انا بتكلم في نقطة ان اه انا كمواطن كويس بس دا مش حاجة كفيلة تخليني مواطن صالح

بمعنى ان دلوقتى ربنا بيقولي صلي وصوم وزكي واعبدني وانا ادخلك الجنة وارضي عنك

اقوم انا ماعملش اي حاجة من الحاجات دي وابقى عايز اخش الجنة ولما ربنا يسألنى ازاى ادخلك الجنة اقوله يارب ما اصل انا كويس ونيتي كانت كويسة بس معلش !! ماينفعش طبعاااااااا

ليا اصدقاء في امريكا واستراليا بيقولولي لولا ان القانون هناك حازم وبيطبق على كل الناس كنت ساعتها لاقيت الشوارع خربانه والدنيا متبهدلة .. التحضر هناك جاي بسبب تطبيق القانون وبالتالى الالتزام بالقانون اتحول بدل ماكان انا بخاف اعارض القانون عشان ماتعاقبش بقى انا بنفذ القانون عشان انا اتأقلمت معاه وبقى هوا دا سلوكي الطبيعي

فهوا اولا واخيرا هيا مشكلة تطبيق قانون + تربية

اولا شكرا لمرورك ومشاركتك الرائعة وعندك حق مليون المية وانا فى امريكا صح الناس ممكن تلاقيها زينا بس بيخافوا من القوانين لو حد رمى من شباك العربية منديل الرادار يوقفة لو حد حصلةة حاجة وتعب فى الشارع 5 دقايق وعربية الاسعاف تيجى انا تعبت مرة فى الشارع زاغمى عليا فى دقايق الاسعاف جة هنا بيموت الاول وبعدين يجى العربية فانت صح فى اليابان كدة واحنا اذكى علموهم التربية وحب الوطن ربنا يهدى ونتغير ان شاء الله شكرا جدا لمرورك تحياتى
قديم 09-09-2012, 12:53 AM
موقوف

يا جماعة بجد مفيش تفاعل خالص كدة
قديم 09-09-2012, 03:41 AM
الصورة الرمزية Seif Albaz
Seif Albaz Seif Albaz غير متواجد حالياً
"طالب في المعهد التكنولوجي العالي hti"

Seif Albaz is on a distinguished road

سلمت الايادي بجد روووعه !!

نصيحه الي الدكتوره نورهان :: بعد اذن حضرتك طبعا لكن هنا في موقع الثانويه القارئ ليس ممن ينتظر منه الرد او النفاعل لانه كل مايهمه ان ياخذ لفته عابره على الجديد ياخد من هنا وهناك ... لاننا نتكلم عن فئات محدده هم " الطلبه - المدرسين - واحيانا اولي الامر " كما اننا على اعقاب عام دراسي جديد.....هذه الملحوظه بكل ود لكي اكتبها وليس من ورائها اي شئ
....دمت بود

العلامات المرجعية