اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 14-04-2017, 10:21 AM
bright star11 bright star11 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

bright star11 is on a distinguished road
Neww1qw1 احدى تجارب طالبات 3ث .....لا تيأس ابدا.....

احدى تجارب طالبات 3ث. هي الآن في اسنان..د/طه كان ديما يقول اعمل إللى عليك وملكش دعوة بالنتيجة لان دى حاجة مش فادينا .كنت بدأه السنة عادى خالص كأنها سنة عادية كنت بذاكر إللى بخده وبعدها بعمل إللى انا عاوزاه مكنتش بذاكر بعدد الساعات مادام خلصت إللى ورايا تمام اعمل إللى انا عاوزاه ودى طبعا كان بيضايق والدى والدتى لان ازاى واحده فى ثانوى بتذاكر ٣ساعات بالكتير وبتفرج على التليفزيون وتقعد الفيس بوك .انا اتعلمت من ٣ثانوى أنى أكون باردة ودى بعتبرها نعمة لانى مكنتش بهتم بكلام الناس خالص لما كنت بقعد على الفيس بوك مكنتش بلعب كنت بقعد اشوف الجروبات الخاصة ب٣ثانوى واقرا حكايات الدفعات إللى قبلى عن ثانوى او اشوف اسءلة وهكذا يعينى وكنت باخد اجازة عادى خالص انا إللى بخدها من نفسى 😂 مكنتش بزعل لما اشوف صحابى قاعدين بيتناقشوا فى مسالة وانا واقعه جمبهم مش عارفة حاجة الصراحة كنت بموت من الغيظ وكنت اروح اعيط . جه شهر واحد بصيت لاقيت نفسى معرفش حاجة فى المنهج ودرجات وحشة جداا وطبعا زى اى حد كنت بقول بكرا اذاكر وبكرا يجى وأقول بكرا أبقى اذاكر لحد ما بصيت لقيت نفسى فى اخر شهر ٤ قدامى فيزياء واحياء وإنجليزي وفرنساوى اعرف فيهم العناوين الاساسية بس كنت بروح الامتحان ومكنتش بعرف احل حاجة واخد الورقه وأروح كنّا تقريبا فى شهر ٣ نرجع لآخر شهر ٤سمعت فيه كلام من كل إللى اعرفهم أنى فاشلة وان اخرى كلية التجارة وكان كل الناس بتقول عليا كدا وبيبصوا لى باحتقار ماعدا واحده وهى اختى الصغيرة هى إللى كانت بتشجعنى كان كل همى أنى اثبت أنى مش فاشلة على الرغم من ان كل المدرسين بتوعى كان بيندهولى بالدكتورة بس عندنا فى البيت مادام مش بتقعد طول اليوم على الكتاب تبقى فاشل .بالضبط ٥/٢ كان اليوم إللى وقفت فيه مع نفسى وانى مش لازم أكون اقل من اخواتى كنت باخده فى كل مادة درسين .بدات اشوف ايه هى الدروس المهمة واروحها وسبت اغلب الدروس كنت بروح انجلش وعربى وأحيانا فيزيا لما بدأت اذاكر كنت بجيب كتاب الامتحان المراجعة وافتح على اى امتحان وأحله كانى فى امتحان اخر السنة بالضبط واعلم لنفسى وبعدين اجيب كتاب الشرح وأدور على الأسئلة إللى مش عارفاها واذاكرها وبعدين ارجع اكتبها تانى فى الورقة وفى اول امتحان احياء أحله جبت ٢٠من ٧٠وكنت فرحانة جداا لان تقريبا كنت معرفش فيها حاجة خالص وبدات اللدرجات تزيد يوم بعد يوم وصلنا ٥/١٨كنت تقريبا مخلصة كل الحاجات إللى كانت ضايعة منى وكنت مخلصة كتب الامتحان بتاع المراجعة وكنت كل يوم اكتب تعبير وبراجراف واديه للاستاذ بتاعى يعلملى ويقولى ايه إللى فيه غلط وجالى فى الامتحان واحد من مواضيع التعبير دى ..كنت بصحى من الساعة ٣اصلى قيام الليل وادعى ربنا كتير واصلى الفجر وأبدا اذاكر قبل امتحان العربى بيومين كنت بتفرج على فيلم اسمه الثلاثة البلهاء ودى من كتر ما د/طه كان بيتكلم عنه جته ايام الامتحانات وكانت مشكله بالنسبالي لانى مكنتش بعرف احل امتحان وأقفله الا وانا بأكل لبان [IMG]file:///C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOCALS~1\Temp\msohtml1\01\cli p_image001.gif[/IMG]😂 بس ربنا سترها ..كنت قبل اى امتحان أخط ايدى على قلبى وأقول كل شىء سيكون على مايرام وادخل الامتحان كنت بحاول أكون هادية جداا وانا بحل ولما اطلع من الامتحان مكنتش براجع مع حد خالص وأطبق الورقة وأعينها وأنسى المادة خالص وهكذا مع كل الامتحانات ..ديما كنت بدعى أنى ربنا يدخلنى كلية الطب برحمته مش بدرجاتى ..وفعلا دخلت كلية طب اسنان برحمة ربنا مش بدرجاتى والله ..انا خايف عليك من لحظة ندم هتمر بيها وتقول ياريتنى ذاكرت الكلمة دى كانت ديما بترن فى ودنًىً ..واكتر حاجة فخورة بيها أنى مندمتش على مذاكرة ثانوى نهائيا ولو قالوا هنعيد السنة تانى كنت هعمل برضو نفس إللى عملته ..وعشان ٣ثانوى سنه من السنين المهمة فى حياتنا كنت بسجل كل لحظة فيها فى مذاكراتى صدقونى ٣ثانوى هتكون أحلى سنة فى حياتكم بس لازم تعملوا إللى عليكم وملكوش دعوة بالنتيجة..

قديم 18-04-2017, 01:03 PM
فن المذاكرة فن المذاكرة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فن المذاكرة is on a distinguished road

شكرااااااجداااااااا
قديم 10-05-2017, 02:21 PM
الصورة الرمزية amanyaly2
amanyaly2 amanyaly2 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amanyaly2 is on a distinguished road

جزاك الله خيراااا
قديم 29-05-2017, 08:23 AM