اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلاج الطبيعي

قديم 21-07-2014, 10:53 AM
perfectmad perfectmad غير متواجد حالياً
عضو جديد

perfectmad is on a distinguished road
Icon111 محتارة عايزة حد يقول رأي

انا 2014 جبت 96.22 للاسف مرحلة تانية على نص درجة
دلوقتى انا ممكن ادخل بالمجموع ده علاج طبيعى لو التنسيق حن علينا او ل***ى مكان فى الكلية دى احسنلى ولا ادخل فنون جميلة قسم ديكور واللى قدمت فيها ونجحت فى امتحانها خلاص ؟؟
انهى يعتبر احسن كمستقبل ودراسة يعنى انا ناس كتير قالتلى مجموعك خسارة لكلية فنون جميلة وبتاع واستنى اما تدخلى علاج طبيعى وكده وانا مش عارفة اعمل ايه لو جبت علاج !!
ادونى رأيكم وقولولى عالسبب ارجوكم

قديم 21-07-2014, 11:33 AM
DPT-Blue Phoenix DPT-Blue Phoenix غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

DPT-Blue Phoenix is on a distinguished road

انا مش بحبطك و لا حاجة بس علاج طبيعى ممكن يترفع مجموعها انما مش هتقل .... بس طبعا علاج طبيعى و لا فنون جميلة علاج طبيعى طبعا احلى بكتير دراسة و مستقبل ليك تكليف و بتفتح عيادتين مش واحدة و كل حاجة طيب جربى اكشفى على مواد لو ربنا كرمك و زدتى درجات ممكن تلحقى علاج طبيعى ... انما على الاقل لو مجاش بالمجموع دا علاج فى تمريض مرتباتهم عالية جدا و كويسة فى الكادر الجديد .. او كلية علوم مستقبلها كويس .... و فى الأول و الاخر دى حاجة ترجعلك انت شوف الى بتحبيه و ادخليه .... علاج طبيعى فيها طبعا احياء كتير و فيزياء

http://ask.fm/Elsareih

Hope + Faith + Love = Change
قديم 21-07-2014, 11:44 AM
الصورة الرمزية بـــخـــتـــهـــ
بـــخـــتـــهـــ بـــخـــتـــهـــ غير متواجد حالياً
عضو جديد

بـــخـــتـــهـــ is on a distinguished road

صلي استخارة أختاه و إن شاء الله ربي يسهلك إلى ما فيه خير لك

موفقة
قديم 21-07-2014, 08:46 PM
الصورة الرمزية مارسين
مارسين مارسين غير متواجد حالياً
عضو قدير

مارسين is on a distinguished road

[QUOTE=DPT-Blue Phoenix;5939226]انا مش بحبطك و لا حاجة بس علاج طبيعى ممكن يترفع مجموعها انما مش هتقل ....
لية حضرتك متقلش احنا اساسا ال1% بتاع المستوى اتلغى يبقى المفروض مجموع الكلية يقل على الاقل 1% مش فاهمة ازاى يعنى مجموعها يترفع حراااام والله دا اسمة ظلم لان المجموع دا(96%) لو البنت كانت النس اللى فانت كانت هتبقى بالمستوى 97% فكانت هتتنافس كمان على طب اسنان وحضرتك تقولى مش هتلحق علاج طبيعى انا مبقتش فاهمة حاجة تبع النظام الجديد دا خالص

قديم 21-07-2014, 09:48 PM
عضو ممتاز

[QUOTE=مارسين;5939863]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DPT-Blue Phoenix مشاهدة المشاركة
انا مش بحبطك و لا حاجة بس علاج طبيعى ممكن يترفع مجموعها انما مش هتقل ....
لية حضرتك متقلش احنا اساسا ال1% بتاع المستوى اتلغى يبقى المفروض مجموع الكلية يقل على الاقل 1% مش فاهمة ازاى يعنى مجموعها يترفع حراااام والله دا اسمة ظلم لان المجموع دا(96%) لو البنت كانت النس اللى فانت كانت هتبقى بالمستوى 97% فكانت هتتنافس كمان على طب اسنان وحضرتك تقولى مش هتلحق علاج طبيعى انا مبقتش فاهمة حاجة تبع النظام الجديد دا خالص
هما بيحددوا التنسيق من كذا حاجة منها المجموع الكلى للطلاب يعنى كام طالب مثلا جايبين فوق 95% و بعدين بيشوفوا حاجة كل كلية يعنى كل كلية محتاجة قد ايه فى العدد ؟! ملهاش علاقة بمستوى او غيره دا على حسب المجموع الكلى ... بالنسبة لعلاج طبيعى نفسها عشان الكلية بقت 6 سنين و كمان شهادة الدى بى تى المطبقة جديد الكلية بقى ليها اكتر من ميزة و الاقبال الى حد ما كويس ... هى فى الاخر عرض و طلب لو عدد المتقدمين اقل من حاجة الكلية مجموعها هينزل و العكس صحيح و دا فى كل الكليات ... فمثلا لو طب بشرى قل الاقبال عليه هيقل مجموعه لأنهم هيكونوا عايزين اعداد اكبر ((يعنى هى عرض و طلب)) و على العموم انا بتمنالكم ان كل واحد يدخل الى بتمنها لأنى عارف شعور انك تعبت فى الثانوى و نفسك تدخل كلية كويسة... بس نصيحة و الله الفروق بين الكليات مش كبيرة و ادخلوا الى انتم بتحبوه متخلوش حد يحدد ليكم حياتهم انتم حرين اختاروا الى بتحبوه عشان هترجعوا تندموا مش مهم كلام الناس المهم انت بتحب ايه و شايف انك هتكون كويس فيه + الرضى بقضاء الله و كل الى ربنا يجيبه كويس لأن ربنا مش بيضيع تعب حد بس يمكن ربنا عاينلك الاحسن فى المستقبل مش لازم تكون نعمة ربنا لحظية ممكن تكون فى المستقبل البعيد شوية بس احسن ...

قديم 23-07-2014, 02:11 AM
عطـر الجنــة عطـر الجنــة غير متواجد حالياً
عضو جديد

عطـر الجنــة is on a distinguished road

متخافيش باذن الله هتحصلي الكلية ، انا نفس مجموعك وطلعت مرحلة تانية
وكان حلم حياتي صيدلة لكن الحمدلله علي كل حال
انا قريت للدكتور أحمد فرحات ان كلية طب بيطري وعلاج طبيعي هتنزل في مرحلة تانية ، وقال من المحتمل انه تنزل بعض اماكن في صيدلة كمان
بس احتمال صيدلة ممكن يبقي ضعيف شوية ، علي كل ان شاء الله ربنا يكرمك بعلاج طبيعي مادام ما حابة تدخليها ، انا اللي قاعدة دلوقتي ومش عارفة اكتب ايه في الرغبات ، في البيت عاوزني تربية انجلش وانا بفكر في علاج طبيعي كبديل عن الصيدلة ومش عارفة استقر علي ايه ربنا يقدم اللي فيه الخير
قديم 28-07-2014, 07:30 AM
perfectmad perfectmad غير متواجد حالياً
عضو جديد

perfectmad is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عطـر الجنــة مشاهدة المشاركة
متخافيش باذن الله هتحصلي الكلية ، انا نفس مجموعك وطلعت مرحلة تانية
وكان حلم حياتي صيدلة لكن الحمدلله علي كل حال
انا قريت للدكتور أحمد فرحات ان كلية طب بيطري وعلاج طبيعي هتنزل في مرحلة تانية ، وقال من المحتمل انه تنزل بعض اماكن في صيدلة كمان
بس احتمال صيدلة ممكن يبقي ضعيف شوية ، علي كل ان شاء الله ربنا يكرمك بعلاج طبيعي مادام ما حابة تدخليها ، انا اللي قاعدة دلوقتي ومش عارفة اكتب ايه في الرغبات ، في البيت عاوزني تربية انجلش وانا بفكر في علاج طبيعي كبديل عن الصيدلة ومش عارفة استقر علي ايه ربنا يقدم اللي فيه الخير
انا الحمد لله دلوقتى خلاص استقريت على علاج طبيعى ان شاء الله هحصلها وربنا يكتبلى الخير فيها يارب
قديم 28-07-2014, 08:43 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة perfectmad مشاهدة المشاركة
انا الحمد لله دلوقتى خلاص استقريت على علاج طبيعى ان شاء الله هحصلها وربنا يكتبلى الخير فيها يارب

تمام ابقى تابعى معانا على الجروب الى موجود عندى فى التوقيع دا و ان شاء الله تعرفوا اكتر عن الكلية و موادها

قديم 28-07-2014, 09:09 AM
ta3rek ta3rek غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ta3rek is on a distinguished road

هتحصلي الكلية ان شاء الله
قديم 28-07-2014, 10:23 AM
الصورة الرمزية هاوى إبداع
هاوى إبداع هاوى إبداع غير متواجد حالياً
طـــب الأزهــــــر
العضو المميز للقسم الطبى لعام 2014

هاوى إبداع has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة perfectmad مشاهدة المشاركة
انا 2014 جبت 96.22 للاسف مرحلة تانية على نص درجة
دلوقتى انا ممكن ادخل بالمجموع ده علاج طبيعى لو التنسيق حن علينا او ل***ى مكان فى الكلية دى احسنلى ولا ادخل فنون جميلة قسم ديكور واللى قدمت فيها ونجحت فى امتحانها خلاص ؟؟
انهى يعتبر احسن كمستقبل ودراسة يعنى انا ناس كتير قالتلى مجموعك خسارة لكلية فنون جميلة وبتاع واستنى اما تدخلى علاج طبيعى وكده وانا مش عارفة اعمل ايه لو جبت علاج !!
ادونى رأيكم وقولولى عالسبب ارجوكم

ان شاء الله هتلحق علاج طبيعي
ولو ليك علاج طبيعي ادخله
هو مجال كويس بصراحه
قديم 28-07-2014, 03:53 PM
dr_buffon dr_buffon غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr_buffon is on a distinguished road

اهم حاجة ميولك ورغبتك ...للاسف احنا فمصر بيحكمنا المجموع والمظهر مش ميولنا ورغبتنا ...كلية العلاج الطبيعى ممتازة انا دكتور علاج طبيعى خريج 2010 متخرج بقالى 4 سنيين ماديا الحمد لله دخلى كويس مقارنة بزمايلى الصيادلة ...اجتماعيا ليا وضعى ومركزى فاى مكان فالمستشفى اللى شغال فيها الحكومى او فالعيادة الخاصة وحتى لما رحت الجيش كان اسمى جندى طبيب والشغل ممتع لان العيان بيجيلك لحد عندك ..ومجالات لعلاج الطبيعى كتير هنبقى نتكلم عليها بالتفصيل ...مش مهم الناس شايفينك ياه المهم انتا شايف نفسك ايه وتاكدى ان بعلمك وشطارتك هتكسبى تقدير الناس واحترامهم.
قديم 09-08-2014, 03:50 PM
bbody bbody غير متواجد حالياً
عضو جديد

bbody is on a distinguished road

انا بالظبط نفسى الى انتى فيه
انا جايب 96.22 % برضو ناقص 12.5 درجه فى العربى وفى المواد التانيه 3 بس اهو كان حصلى ظروف ف امتحان العربى وكده وبوظت خالص مع ذلك كملت ومقفل مواد والباقى ناقص نص درجه وف النهايه مجموعى استقر ع ذلك محتار اوى اوى اوى بين علاج طبيعى وبيطرى مش عارف اعمل ايه برضو
قديم 09-08-2014, 03:56 PM
bbody bbody غير متواجد حالياً
عضو جديد

bbody is on a distinguished road

انا الصراحه مش عارف اعمل ايه الحيرة زهقتنى
انا من المنصورة وجالى علاج كفر الشيخ
مش عارف هو علاج اصلا شغله مش حلو ف المنصورة عندنا وقليل اوى الى شغالين هنا بتوع تربيه رياضيه وده برضو خنقنى وكمان حكايه المدينه الجامعيه دى مش بحبها بس انا ف الاول والاخر بدور ع حاجه شغلها كويس وكده اعتمد ع نفسى بعد كده فى الشغل اه دراستها حلوه بس انا محتار اوى بين الكلتين دوم يا ريت حد يساعدنى والنبى وكمان لو ف حد ف كفر الشيخ يكلمنى عن المدينه الجامعيه وكده انا هيجيلى علاج فى الرغبات بس انا بفكر احول ومحتار يا ريت حد يساعدنى
اسف ع الاطاله
قديم 09-08-2014, 06:03 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bbody مشاهدة المشاركة
انا الصراحه مش عارف اعمل ايه الحيرة زهقتنى
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bbody مشاهدة المشاركة
انا من المنصورة وجالى علاج كفر الشيخ
مش عارف هو علاج اصلا شغله مش حلو ف المنصورة عندنا وقليل اوى الى شغالين هنا بتوع تربيه رياضيه وده برضو خنقنى وكمان حكايه المدينه الجامعيه دى مش بحبها بس انا ف الاول والاخر بدور ع حاجه شغلها كويس وكده اعتمد ع نفسى بعد كده فى الشغل اه دراستها حلوه بس انا محتار اوى بين الكلتين دوم يا ريت حد يساعدنى والنبى وكمان لو ف حد ف كفر الشيخ يكلمنى عن المدينه الجامعيه وكده انا هيجيلى علاج فى الرغبات بس انا بفكر احول ومحتار يا ريت حد يساعدنى
اسف ع الاطاله

كل حاجة حضرتك عايز تعرفها عن الكلية اتفضل هنا
https://www.facebook.com/groups/1424..._comment_reply

قديم 09-08-2014, 06:07 PM
عضو ممتاز

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=610966