اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الجامعات الخاصة والمعاهد

الجامعات الخاصة والمعاهد جميع الجامعات والمعاهد الخاصة

قديم 29-09-2014, 12:32 AM
ahmed601 ahmed601 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmed601 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.fares ahmed مشاهدة المشاركة

نظام الدراسة في طيبة تعتمد علي الساعات المعتمدة
وانا كنت طالب الكورس كله علي مدار الخمس سنين =196 ساعة يعني تقريبا في السنة 40 ساعة يعني تقريبا في الترم 20 ساعة وكل مادة =3ساعات ولكن في مواد قليلة جدا =4 ساعات يعني مثلا لو الترم 21 ساعة اذن الترم ده فيه 7 مواد ولو الترم مثلا 18 ساعة اذن المواد في الترم ده 6مواد الميزة في الساعات المعتمدة انك انتي بتختاري بعض المواد الي هتدرسيها بشرط ان هذه المادة ملهاش علاقة بمادة اخري او بمعني اخر مش معتمدة علي مادة اخري مثال علي ذلك اني مينفعش اخذ رياضة 2 قبل مخلص رياضة 1 او مثلا الكترونيات 3 قبل 1و2 لكن في مواد كتير مش معتمدة علي مادة اخري لذلك هتشوفي حاجة غريبة طالب اعدادي هندسة هتلاقيه واخذ مادة من مواد البكالوريوس اي قاعد في مادة مع طلبة علي بعد ايام قليلة ويتخرجو ا وهو لسه في اعدادي هندسة وفي حاجة تاني جميلة انك مثلا في اعدادي هندسة الترم الاول 7مواد وشايفة ان 7 مواد كتير عليكي ممكن تاخذ 5 او 6 مواد وتاجلي الباقي الي اي سنة او الي الترم الصيفي بس برده لازم تكون مواد مش معتمدة علي مواد اخري وشايفة مثلا انك في ترم في المستوي الثاني فيه 6مواد وبعضهم سهل ممكن لو السانة الجاية اي المستوي الثالث الترم مثلا 7 مواد وبعضهم صعب ممكن تاخذي مادة من ال7 بتوع المستوي الثالث وتاخذهم مع ال6 مواد بتوع المستوي التاني وتقريبا كل ما بتخلصي سنة المواد بتاع السنة اللي بعديها اقل يعني مثلا في البكالوريوس الترم التاني 12 ساعة اي 4 مواد ب12 ساعة فقط يعني لقدر الله لو انتي كنتي معاكي مادتين متاخرين ممكن تاخذيهم مع ال12 ساعة اي يصبحوا 18 ساعة ولكن بصراحة العميد مش بيوافق انه يديكي 8 مواد في الترم اي 24 ساعة يعني حد اقص 7مواد 21 ساعة ولكن لو انتي في اخر ترم وانتي محتاجة مادة كمان علشان متقعديش سنة علشان مادة العميد بيوافق وبيديكي 8 مواد اي 24 ساعة مع ان الترم حد اقصي 21 ساعة
اما بالنسبة للسمر كورس الترم الصيفي علي ايامنا كان العميد بيفتحلك 12 ساعة حاجة جميلة جدا ولكن العميد الجديد خلاها 6ساعات بس ودي حاجة مش لطيفة لكن لو انتي عايزة كمان مادة وتتخرجي في الترم الصيفي بتبقي حالات خاصة العميد بيوافق بصراحة انا عندي كلام كتير عايز اقوله بس بصراحة انا مش فاضي مع ان ان انا عارف ان ناس كتير تايهة ومحتارة تتدخل ايه انا كنت زيك كدة والله يكون في عونك
اما بالنسبة الي اخوكي لو هو خريج دفعة 2009 -2010 حاسبات او الكترونيات واتصالات اكيد اعرفة وارجو يكلمني علي الموبايل 0109363531
او علي الياهو eng.fares2006355
مهندس / فارس احمد
أولا مين قال لك ان اكاديمية طيبة دى كويسة و دراستها سهلة جدا ؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانيا نظام عدد الساعات ده لا يطبق بشكل جيد !
ثالثا كل الكليات الخاصة هدفها ليس التعليم و انما هدفها تجارى فقط عاوز يكسب و يلم فلوس و لما بيجى دكتور متساهل مع الطلبة و مبيعملش نسبة سقوط على الأقل 30 او 35 % من الدفعة بيمشوة !
انا كنت طالب في الاكاديمية الزفت دى
كنت مثلا سعات اشيل مواد قول مثلا رياضة 2 تمام طبعا مبيدونيش رياضة 3 كويس كده كنت اخش القى ناس شايلة رايضة 2 ووخده رياضة 3 و رياضة 2 مع بعض في ترم واحد اذاى معرفش تقريبا المعهد فية كوسة
كمان سيادتك بتقول ممكن طالب اعدادى ياخد مادة من بكالوريوس عارف لو عمل كده هيحصل له اية ؟
تعارض في المواد هيلاقى نفسة عنده مادة من اعدادى في نفس معاد مادة من بكالوريوس حتى الامتحانات هيجيلة فيها تعارض ممكن امتحانين في يوم واحد و كمان في معاد واحد بتخلص امتحان و تفضل قاعد على الدكة و تمتحن الية بعده
كمان بالنسبة للمعهد ده لو شلة مادة مرتين تبقى انذار 3 مرات إعادة قيد كنت بلاقى طلاب شيلين مادة مرتين يعنى المفروض انذار و يسجل 4 مواد فقط تلاقى الطالب مسجل 7 مواد بموافقة من العميد ( و للعلم الموافقة لناس ناس ! )
و تلاقى طالب تانى مسجل 4 مواد فقط !
نفس الشى بالنسبة لاعادة القيد !
قس على ذلك بقى اى دكتور كان شرحة كويس و نسبة النجاح كبيرة في المعهد ده بيمشوه من المعهد لازم الدكتور يكون بيسقط نص الدفعة علشان يجيب فلوس لصديق عفيفى في السمر كورس !
ده مره جالى في امتحانات البكالوريوس 3 امتحانات في معاد واحد رحت اقابل العميد مدخلونيش له و في الاخر اجلولى مادة و امتحنت 2 في معاد واحد و سقط في الاتنين !
زائد كمان الطلبة الية كانم بيطلعم أوائل في المعهد ده كانم بيتبعم النظام الاتى
كل شوية يطنطط للدكتور في مكتبة مش فاهم دى و مش عارف دى الخ الدكتور يعوض يشرح له الخ و يجى اخر الترم الدكتور يديلة الامتحانات و ميقلش عليها لحد من الطلبة طبعا و ينجح و يجيب تقدير و يبقى معيد !
نصيحة محدش يخش المعهد ده لانة مش كويس زائد كمان الشغل لا بالعاشر ولا بطيبة ولا اى معهد الشغل بالوسطة في ناس متخرجين من هندسة بقالهم 5 سنين مش لقين شغل في مجالهم و بيشتغلم اى حاجة لية علشان التعليم اصبح تجارة و العرض اكتر من الطلب !
نصيحة محدش يخش طيبة و يستحسن لو تقدر تخش معهد فنى و تكمل هندسة حكومة يكون افضل بس برضة الشغل بوسطة !

قديم 29-09-2014, 12:37 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princea7mad مشاهدة المشاركة
شكرا يا بشمهندس على المعلومات دى

بس بخصوص الساعات المعتمدة عاوز افهم اية نظامها يعنى بتتحسب ازاى وكدة

والسنة بتعملها كام بالميت كدة ؟؟

عاوز راية ؟
نظام ملوش اى لازمة و مبيطبقش صح و بيعمل تعارض في المواد بتلاقى عندك محضرتين في معاد واحد و لا تفهم دى ولا تفهم دى و نظام فاشل لانه مبيطبقش صح
قديم 29-09-2014, 12:41 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng. Hrsa مشاهدة المشاركة
انا اختلف مع حضرتك تمااااااااااااااااااااااااااما الكلام دة ممكن ينطبق على الجامعات والمعاهد النص كم اللى بتقبل من 60 % واحياناُ اقل انما بالنسبة للشروق والعاشر فاالكلام مش كدة خاااااااااااالص ...الشروق لما بتقل خاااااالص بتاخد من 85% والسنادى اتوقع انها توصل 90 والعاشر مبتقلش عن 80% والدراسة جد جداااااااااااااا يعنى هتنسى حكاية انك بتتعلم بفلوسك دى خالص .... وحاجة كمان كل اللى ف الشروق والعاشر ناس ضاعت منهم الهندسة على درجات مش زى المعاهد التانية اللى بتاخد ابو 60%

اللى محتاج اى معلومات عن الشروق او العاشر (المصاريف- الاقامة - الدراسة ) دة ميلى يكلمنى علية لانى مبقدرش افتح المنتدى كتير بسبب بطئ النت
crazy_eng.201018***********
على فكرة مش مقياس انك تجيب 90 % تبقى بتفهم ممكن اغش في الامتحانات و اجيب 90 % في الثانوى
و أيضا كل المعاهد الخاصة دى للربح فقط و الحكومة عملتها و بترفع مجمعها علشان عوزين يعملم اكتفاء ذاتى من الشهادات العليا و يلغم التعليم المجانى يعنى تجيب تقدير زائد كمان تدفع مصاريف اد 100 الف جنية في السنة علشان يحدم من اعداد الخريجين علشان العرض اصبح اكتر من الطلب !
قديم 21-07-2017, 06:37 PM
radwa salah ramadan radwa salah ramadan غير متواجد حالياً
عضو جديد

radwa salah ramadan is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة h-h-y مشاهدة المشاركة
طيب انا عندى نصيحة لو انتى جايبة 70 % تقدرى تقدمى فى العاشر من رمضان وده الافضل هندسيا بالنسبة للخاص هوا مصاريفه 20 الف .. ولو المصاريف كتير يبقى قدامك المعاهد العليا او الاكاديميات زى ( العبور - القاهرة الحديثة - اخبار اليوم - طيبة - وادى العلوم - الجزيرة ..... ) متوسط مصاريفهم من 8 - 14 الف تقريبا . وطالما كله واحد بالنسبة للشهادة اختارى المكان المناسب (السكن ) والمصاريف اللى تناسبك منهم . ودا اللى حعمله بالظبط .

العبور : دراستها سهلة .

مكانها كويس ومشوارها مش صعب .

بتعطى كارنيه نقابة و معتمدة بس ده شئ مشترك فى كل الخاص .

اكاديمية القاهرة الحديثة : ممتازة برده و مش صعبة . وفيها سكن.

اخبار اليوم : اعرف ان سمعتها كويسة .

انا اختيارى حيكون العبور ثم القاهرة الحديثة . ان شاء الله.

انا من رأى مفيش ولا مميزات غير انك تشوف الاقرب ليكى والمكان المريح لكن كله واحد بالنسبة للشهادة .
انا جايبة 84% ممكن ادخل العاشر ولا قليل عليه و لو مجاش تنصحني باية

العلامات المرجعية