اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 28-08-2012, 02:32 PM
عوضكو عوضكو غير متواجد حالياً
عضو قدير

عوضكو is on a distinguished road
افتراضي رسالة الى مؤيدى الحلوانى

يا عم الحلوانى انسان محترم محدش قال حاجة بس كل يوم بتصريح شكل وجدول شكل احنا مش عايزين منه غير حقوقنا الضائعة لان ده من صميم عمله كنقيب للمعلمين وبعدين ليهخ بيظهر صوتكم عالى لما المعلمين بتطالب بحقها مقولتش الكلام ده وبقية فئات الشعب عملت اضراب حتى القدوة بالنسبة لنا وهم اساتذة الجامعات وحصلوا على حقوقهم بجرة قلم من الريس يظهر ان التعليم هو الحيطة المايلة فى البلد دى ويظهر أن أى فئة تعمل اعتصام تحصل على حقوقها ولا نسمع اصواتكم الا المعلمين عايز سبب واحد من الاخوة اللى بتدافع عن الحلوانى تقول انجازاته .
1. زيادة المعاش الى شهرين بدلا من شهر من أيام جمال العربى والخصم بعد ما كان 5% بقى 10 % من 4 شهور مش من النهاردة .
2 . الجداول اللى نازلة كل يوم فى جريدة الوزير كذبها وما يعرفش عنها حاجة وقال أنا السلطة التنفيذية اللى المفروض القرار يطلع من تحت ايدى .
3 . القرض الحسن قرار تم اتخاذه ولما سألنا النقابات الفرعية قالوا معندناش علم بحاجة .
4 . النادى من أيام النقابة القديمة بيشتغلوا فيه من حوالى 5 سنين
بعد كده ممكن حضرتك تقولى ايه انجازاته وعلى فكرة أنا كنت أميل الى الاخوان أما الان ؟؟؟؟؟
ولست من اليسار و اليبراليين أو الشيوعيين أوغيرهم انما أنا مسلم موحد بالله يبحث عن حقوقه المشروعة التى حصل عليها جميع العاملين بالدولة .
وعلى فكرة كنا أيام الرئيس السابق أفضلا حالا أما الان نحن فى أدنى درجات السلم الوظيفى وانتظر من حضرتك الرد دون تجريح بأسلوب محترم

قديم 28-08-2012, 03:23 PM
أ/ محمد رجب أ/ محمد رجب غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

أ/ محمد رجب is on a distinguished road

وعلى فكرة كنا أيام الرئيس السابق أفضلا حالا أما الان نحن فى أدنى درجات السلم الوظيفى وانتظر من حضرتك الرد دون تجريح بأسلوب محترم [/quote]

أفضل حال بأمارة الواحد قعد 17 سنة علي الدرجة الثالثة من 1982 حتي 1999
وكان مرتبي بعد عشرين سنة 440 جنيه
ومش هقول حاجه تاني غير صبرتم 30 سنة مش قادرين تصبروا سنة واحدة علي الحكومة والريس
طبعا كل الناس هتطلع تقول دا من الاخوان وانا والله لست اخواني وعمري ما اتفقت مع فكرهم
بس " ان الله مع الصابرين "
قديم 28-08-2012, 10:35 PM
عوضكو عوضكو غير متواجد حالياً
عضو قدير

عوضكو is on a distinguished road

أفضل حال بأمارة الواحد قعد 17 سنة علي الدرجة الثالثة من 1982 حتي 1999
وكان مرتبي بعد عشرين سنة 440 جنيه
على فكرة لم تكن وزارة التربية والتعليم وحدها التى تعانى نمن الرسوب الوظيفى اللى حضرتك بتقول عليه انما القانون كان موحد على جميع العاملين بالدولة
وفى الوقت اللى كان مرتب حضرتك 440 جنيها بعد عشرين سنة كان كل العاملين بالدولة ليسوا أفضل منا حالا انما المرتبات كانت متقاربة
ومش هقول حاجه تاني غير صبرتم 30 سنة مش قادرين تصبروا سنة واحدة علي الحكومة والريس
طبعا كل الناس هتطلع تقول دا من الاخوان وانا والله لست اخواني وعمري ما اتفقت مع فكرهم
بس " ان الله مع الصابرين "
نقدر نصبر لما نلاقى كل فئات المجتمع صبرت مثلنا أما أن نجد انفسنا الفئة الوحيدة التى تستجى عطف الدولة مع أن معظم المهن الاخرى قامت باضراب ونالت حقوقها
وقارن بين مرتب سيادتك ومرتب أى حد فى أى مؤسسة أخرى تجد أنك ظلمت مثال الكهرباء والبنوك والمياة والشرطة والضرائبو العدل و الاتصالات والصحة والزراعة والرى وغيرها وأخيرا اساتذة الجامعات اللى محدش قلهم اصبروا لما وقفوا الكنترولات ورفضوا التصحيح
ماذا حدث معهم نالوا حقوقهم
استاذى الفاضل أنا كنت فى لجنة انتخابات القاضى اللى معايا صرف فى اليومين ما يقرب من 200 جنيه وبيحسدنا نحن المدرسين ان احنا بناخد كادر بس محدش يعرف الكادر اللى حضرتك بتاخده مياكلش عيش اذا كنت منصف حتقول ان الكلام اللى بنقوله صح وشكرا على الرد
قديم 29-08-2012, 02:28 AM
alneseem alneseem غير متواجد حالياً
عضو لامع

alneseem is on a distinguished road

فعلا ايام النظام السابق الذى نقول عليه فاسد كنا مميزون بحوالى 150 % عن المحليات مثلا اما الان فنحن اقل من المحليات ( اقل فئة ) وهذا لا جدال فيه ابسط حاجه لى زميل يعمل بالمجلس المحلى وله نفس تاريخ التعيين راتبه اعلى منى ب 137 جنيه بخلاف هو على الدرجة الاولى من 1-8-2009 وانا مازلت على الدرجة الثانية حتى هذه اللحظة 29-8-2012 رغم تعيينا فى نفس العام 1994 اليس هذا ظلم واهدار لحقوقنا وضياع لهيبة المعلم ( لان الواقع بيقول المهنة التى راتبها هزيل مهنة تعبانة لا قيمة لها ) يبقى ازاى ها نعلم ونصنع قادة الغد وشباب المستقبل بلا شك سيكونوا بلا قيمة لان معلمهم بلا قيمة الم يأتى الاوان للقضاء على تلك السلبيات طبعا أن الاوان ولن نستطيع التغيير بدون ثورة قوية من المعلمين

العلامات المرجعية