اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 22-04-2012, 04:23 AM
queen hemat queen hemat غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

queen hemat is on a distinguished road
افتراضي استفسار هام حياة او موت

هل ينفع حد يحول من كلية صيدلة الى كلية طب بشرى باى طريقة ممكنة
هل فى طريقة متاحة واملها ولو 1 % انها تنفع بس يتم التحويل من صيدلة لطب بشرى
باى طريقة بالله عليكم علما ان المجموع مش جايب طب بشرى للاسف
هل ينفع يتم التحويل بعد سنة او اتنين فى صيدلة
هل ينفع احول طب بعد ما اخلص صيدلة خالص
ارجو الرد للاهمية وشكرا

قديم 22-04-2012, 12:23 PM
الصورة الرمزية ArabianPDA
ArabianPDA ArabianPDA غير متواجد حالياً
طالب جامعي ( طب بنها )

ArabianPDA is on a distinguished road

فيه طريقه بس صعبه وعايزه حظ محصلش
طبعاً انسي التحويل مينفعش وانا عارف بقولك ايه لازم عشان تحولي تكوني جايبه مجموع طب اوك ؟
لكن الحل انك تطلعي من ال9 الأوائل وتتخصصي في تخصص مناظر ليه في كليه طب في البايو بس برضه مش هتخشيها
عشان تخشيها لازم يكون فيه عجز في الكليه "طب" في مجالك الي انتي اتخصصتي فيه !
وساعتها هيجيلك جواب تحويل وتخشي طب وتبقي ستاف هناك !
بس طبعاً طريقه صعبه علماً ان واحده قريبتي عملتها بس كانت علوم وهيا استاذ مساعد في قسم البيو عندنا دلوقتي !
ربنا معاكي
بس تحويل لا مش ممكن للاسف
قديم 22-04-2012, 12:40 PM
الصورة الرمزية Dr..Soha
Dr..Soha Dr..Soha غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Dr..Soha is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة queen hemat مشاهدة المشاركة
هل ينفع حد يحول من كلية صيدلة الى كلية طب بشرى باى طريقة ممكنة
هل فى طريقة متاحة واملها ولو 1 % انها تنفع بس يتم التحويل من صيدلة لطب بشرى
باى طريقة بالله عليكم علما ان المجموع مش جايب طب بشرى للاسف
هل ينفع يتم التحويل بعد سنة او اتنين فى صيدلة
هل ينفع احول طب بعد ما اخلص صيدلة خالص
ارجو الرد للاهمية وشكرا
انا عمرى مسمعت الحكاية دى ابدا ابدا لازم المجموع يكون جايب . انا هقولك رايى وياريت مش تعتبريه تطفل منى . انتى بنوتة واسنان وصيدلة لينا افضل وياما ناس مجموعها يجيب طب وبتدخل صيدلة . ربنا يوفقك.

الحمد لله حمدا طيبا كثيرا مباركا فيه

قديم 23-04-2012, 07:38 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arabianpda مشاهدة المشاركة
فيه طريقه بس صعبه وعايزه حظ محصلش
طبعاً انسي التحويل مينفعش وانا عارف بقولك ايه لازم عشان تحولي تكوني جايبه مجموع طب اوك ؟
لكن الحل انك تطلعي من ال9 الأوائل وتتخصصي في تخصص مناظر ليه في كليه طب في البايو بس برضه مش هتخشيها
عشان تخشيها لازم يكون فيه عجز في الكليه "طب" في مجالك الي انتي اتخصصتي فيه !
وساعتها هيجيلك جواب تحويل وتخشي طب وتبقي ستاف هناك !
بس طبعاً طريقه صعبه علماً ان واحده قريبتي عملتها بس كانت علوم وهيا استاذ مساعد في قسم البيو عندنا دلوقتي !
ربنا معاكي
بس تحويل لا مش ممكن للاسف

]عنى بعد ما اخلص كلية صيدلة اكون من ال 9 الاأوائل وبعدين احول طب ولا ايه انا مش فاهمة وهل لما احول هدخل طب من اول سنة عادى لو كدا انا عندى استعداد تام مفيش مشكلة
وفى حاجة تانية انا شغالة فيها دلوقتى وهى انى اقدم ثالثة ثانوى منازل وادخل السنة الجاية ثالثة ثانوى ولو جبت مجموع اقدم عادى ف التنسيق ولو جاتلى طب هكون مقيدة فى طب وصيدلة هسحب ورقى من صيدلة وكأن مفيش اى حاجة حصلت ولا كأنى دخلتها اصلا وبدون علم اى حد دى طريقة وسألت انى ادخل 3 منازل بانى اقول انى مخدتهاش اصلا واجيب شهادة نجاح اولى وثانية ثانوى بس خايفة الموضوع ميتمش فلو متمش هل فعلا الطريقة دى متاحة انى اخلص صيدلة واحول طب عاوزة ولو امل بسيط انى فعلا هقدر ادخلها ولو بعد سنين مش هتفرق المهم نفسى ادخلها بس يا ريت تفهمنى اكتر انا صيدلة اسكندرية
قديم 23-04-2012, 07:49 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سها صقر مشاهدة المشاركة
انا عمرى مسمعت الحكاية دى ابدا ابدا لازم المجموع يكون جايب . انا هقولك رايى وياريت مش تعتبريه تطفل منى . انتى بنوتة واسنان وصيدلة لينا افضل وياما ناس مجموعها يجيب طب وبتدخل صيدلة . ربنا يوفقك.
الحمد لله على كل حال بس والله العظيم مهما شرحت واتكلمت انا حسة بالم وحسرة رهيبة والله العظيم مبيعديش عليا يوم غير عياط ومش عارفة اضحك ولا ابتسم مع زمايلى وبضحك وانا من جوايا مهمومة وزعلانة والله العظيم راضية باللى ربنا كتبهولى بس يمكن يكون كاتبلى ادخل طب برده ولو بعد سنين مش مهم مفيش حاجة بعيدة على ربنا والله العظيم ادعيلى بالله عليكى انا ماشية ف صيدلة كويس وجبت الترم الاول امتياز بس بجد زعلانة اوى اوى اوى ولا فرق معايا التقدير ومعرفتوش اصلا ولا رحت جبت النتيجة واصحابى اللى كلمونى وقالولى ومكنتش عاوزة اكلمهم ولا اعرف عشان مش فارق معايا ومكنتش متخيلة انى مدخلش طب بس الحمد لله على كل حال حلم حياتى ونفسى احققه مهما كانت الظروف ومهما كنت هتعب المهم احققه وثقتى فى ربنا كبيرة اوييييييييييييييي ربنا عند حسن ظن عباده به وانا ظنى بالله كبير حاسة ان فى يم من الايام هدخل طب معنديش اصرار زمان معنديش حماس زمان معنديش انى عاوزة اتفوق فى مجالى واهتم بعلم الصيدلة زى زمان زى ما كنت بحب العلم وميهمنيش المجموع ولا اجيب كام بس حلم حياتى ادخل طب ونفسى ادرس العلم ده ادعيلى بالله عليكى يمكن تحصل معجزة واحقق حلم عمرى ياااااااااااااا رب املى بيك كبير ياااااااااااااا رب

ربنا يكرمك واسفة للاطالة بس ادعيلى بالله عليكى
قديم 24-04-2012, 10:01 PM
الصورة الرمزية Dr..Soha
عضو متواصل

اقتباس:
]عنى بعد ما اخلص كلية صيدلة اكون من ال 9 الاأوائل وبعدين احول طب ولا ايه انا مش فاهمة وهل لما احول هدخل طب من اول سنة عادى لو كدا انا عندى استعداد تام مفيش مشكلة
وفى حاجة تانية انا شغالة فيها دلوقتى وهى انى اقدم ثالثة ثانوى منازل وادخل السنة الجاية ثالثة ثانوى ولو جبت مجموع اقدم عادى ف التنسيق ولو جاتلى طب هكون مقيدة فى طب وصيدلة هسحب ورقى من صيدلة وكأن مفيش اى حاجة حصلت ولا كأنى دخلتها اصلا وبدون علم اى حد دى طريقة وسألت انى ادخل 3 منازل بانى اقول انى مخدتهاش اصلا واجيب شهادة نجاح اولى وثانية ثانوى بس خايفة الموضوع ميتمش فلو متمش هل فعلا الطريقة دى متاحة انى اخلص صيدلة واحول طب عاوزة ولو امل بسيط انى فعلا هقدر ادخلها ولو بعد سنين مش هتفرق المهم نفسى ادخلها بس يا ريت تفهمنى اكتر انا صيدلة اسكندرية
امممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم ياخبرررررر دى حاجة صعبة اوى اوى بس انا عذراكى علشان انتى متمسكة بحاجة وعاوزة تحققيها بس انا هقولك حاجة بسيطة ويارب تقنعك انا صاحبتى كانت نفسها تدخل طب اسنان اوى وبعدين حصل مشاكل ومعرفتش تاخد المستوى الرفيع وجالها صيدلة الزقازيق وكانت زعلانة فوق متتصورى لانها بالمستوى كانت تلحق طب عين شمس كمان وزعلها زاد لما حتى ملحقتش صيدلة طنطا او تحول ليها علشان احنا من المنوفية ودخلت وهى زعلانة اوى اوى وبعدين بدات تفكر وتقول ان اشمعنا ربنا اختارها ان متخدش المستوى يبقى اكيد ربنا شايلها الخير فى المكان اللى رحتله وهينفع بيها المسلمين فانا عاوزاكى تفكرى بالطريقة دى وكمان انا عندى ليكى حل كويس انا واحد اريبى بعد مخلص صيدلة درس سنتين وبيكشف ويكتب دول يعنى زى اللى درس اكلينيكال بالظبط فانتى حاولى تفكرى بهدوء شديد جدا وبصى ان احنا بنات وفى حاجات تانية غير الدراسة يعنى مثلا الدكاترة البشريين لما بيتجوزو بيتعبو جدا جدا وانا ادامى من دول كتييييييير اوى . انا عارفة ان الدكاترة اللى هنا هيضربونى هههههههههه . اسفة للاطالة بس انا حاسة بيكى اوى ونفسى اساعدك . ربنا يوفقك يارب للخير .

قديم 25-04-2012, 05:42 AM
طالب جامعي ( طب بنها )

اقتباس:
لااا انتي هتخشيها معيده في كليه طب
وبرضه مش لازم ال9 يعني شوفي بياخدوا ستاف كام واحد ونشني تبقي منهم وأسألي اي حد ستاف في قسم البايو في طب اسكندريه ايه اكتر قسم فيه عجز وهتقدمي ورقك انك معاكي التخصص ده وخلاص تخشي طب كمعيده او ك مدرس مساعد علي حسب بقي
قديم 25-04-2012, 05:50 AM
طالب جامعي ( طب بنها )

بصي الفكره ان حظك حلو ان اقسام البايو علي مستوي الجمهوريه اصلا فيها عجز بالذات في الMolecular والحاجات دي ..
+
فيه برضه قسم الفارما بتاعنا

فأنتي لما تخلصي خااااااالص ودخلتي في الستاف بتاع التعيين
روحي علي كليه طب بتاعتكو وأسألي في قسم الفارما والبايو فيه عجز في قسم ايه وخدي التخصص الي فيه عجز وبعدها قدمي ورقك في كليه طب لرئيس القسم بأن معاكي التخصص ده وهتتحولي طب كمعيده ساعتها او لو اتأخرتي واترقيتي في صيدله هتبقي مدرس مساعد

الموضوع سهل علي فكره بس صعب في حته الترتيب بس شدي حيلك بقي ... ربنا معاكي

قديم 26-04-2012, 06:09 PM
عضو مجتهد

انا كدا فهمت قصد حضرتك بس انا مش عاوزة ابقى معيدة اصلا وكان كل هدفى انى ادرس فى كلية الطب العلللللللللللللللللللللللللم نفسه مش انى ادرس صيدلة وادخل طب ابقى معيدة فى قسم محدد
بس ربنا يسهل الحال وادخلها يااااااااااا رب وابدأ فيها كطالبة عادية من اول سنة بجد شكرا جدا لمساعدة حضرتك ولك جزيل الشكر انك حاولت تساعدنى بمعلوماتك بس للاسف ده مش هدفى انا عارفة انى اصلا ف صيدلة وانه امر واقع وانى مليش الحق انى اتكلم كدا اصلا بس والله مش هدفى انى ادخل طب عشان اكون معيدة ولا عشان اكون اسمى فى طب وخلاص ربنا اعلم بنيتى والله العظيم المهم شكرا واكرر شكرى لحضرتك ومساعدتك لك جزيل الشكر ربنا يوفق حضرتك يااااااااااا رب

وياااااااااااااا رب ادخل طب ياااااااااااااا رب
قديم 26-04-2012, 06:22 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سها صقر مشاهدة المشاركة
امممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم ياخبرررررر دى حاجة صعبة اوى اوى بس انا عذراكى علشان انتى متمسكة بحاجة وعاوزة تحققيها بس انا هقولك حاجة بسيطة ويارب تقنعك انا صاحبتى كانت نفسها تدخل طب اسنان اوى وبعدين حصل مشاكل ومعرفتش تاخد المستوى الرفيع وجالها صيدلة الزقازيق وكانت زعلانة فوق متتصورى لانها بالمستوى كانت تلحق طب عين شمس كمان وزعلها زاد لما حتى ملحقتش صيدلة طنطا او تحول ليها علشان احنا من المنوفية ودخلت وهى زعلانة اوى اوى وبعدين بدات تفكر وتقول ان اشمعنا ربنا اختارها ان متخدش المستوى يبقى اكيد ربنا شايلها الخير فى المكان اللى رحتله وهينفع بيها المسلمين فانا عاوزاكى تفكرى بالطريقة دى وكمان انا عندى ليكى حل كويس انا واحد اريبى بعد مخلص صيدلة درس سنتين وبيكشف ويكتب دول يعنى زى اللى درس اكلينيكال بالظبط فانتى حاولى تفكرى بهدوء شديد جدا وبصى ان احنا بنات وفى حاجات تانية غير الدراسة يعنى مثلا الدكاترة البشريين لما بيتجوزو بيتعبو جدا جدا وانا ادامى من دول كتييييييير اوى . انا عارفة ان الدكاترة اللى هنا هيضربونى هههههههههه . اسفة للاطالة بس انا حاسة بيكى اوى ونفسى اساعدك . ربنا يوفقك يارب للخير .

والله انا حاسة انكوا هتضربوووووووووونى من كلامى ههههههههه بس برضه انا مش عاوزة اخلص صيدلة واخد سنتين وابقى واحدة بكشف واعالج وخلاص انا ليا هدف تااااااااااااااانى خالص نفسى ادخل طب من اول سنة وادرس العلم نفسه مش فارق معايا تعب وعارفة انى بنت ومش فارق معايا نهائيا نفسى ربنا يرضى عنى بهدفى ده نفسى ادرس العللللللللللللللللم نفسه نفسى ادرس علم الطب نفسى اسافر وادرس الخلايا الجزعية واحقق انجاز فيها ولو بسيط وده عمرى ما هقدر اعمله غير بكلية الطب
هقولك حاجة واسالك اسالة ومش عاوزة ردها بس هتفتهمى قصدى
" ايه الافضل شخص عااااااجز مشلول ام شخص ميت "
" شخص حصلتله حادثة حلصله خلل فى المخ وحياته اتدمرت ولا شخص ميت "
وقيسى على ده كتير بغض النظر عن ان دى حكمة ربنا او اوا او او طبعا ده شئ محدش يقدر يختلف عليه
بس انظرى معايا بنظرة عميقة للامور " فى دكاترة كتير اوى بيعالجوا وبيعملوا عمليات وووووو الى اخره طبعا
طيب بصى معايا تانى انا لو تفوقت فى مجالى وحققت هدفى فى انى اعمل ابحاث او اكتشف حاجة ههههههه ده حلم طبعا بس مينفعش اقف ف مكانى واقول لا مش هقدر لا اقدر واقدر واقدر كمان لانى انسانة ربنا خلق ليا عقل ومينفعش اقف مكانى او اكتفى باللى انا فيه فلو حققت انجاز فى المجال ده مجال الخلايا الجزعية ده ممكن يساعد ناس مشلولين ترجعلهم صحتهم ويقدروا يمشوا ويتحركوا حد عنده خلل فى المخ العلم ده يقدر يعالجه حد عنده مرض السكرى بالخلايا الجزعية تقدر تعالجه وغيره كتييييييير اوى
لما اعالج شخص عنده شلل واكون السبب فى شفائه لما اسمع دعوة منه ليا ده عندى بالدنيا كلها مش يمكن الدعوة دى تكون سبب دخولى الجنة
والله نفسى ربنا يرضى عنى وحاسة انى هرضى ربنا بكدا

والله العظيم هو ده هدفى ومعنديش هدف غيره ادعيلى بالله عليكى اقدر ادخلها ادعيلى وبجد انا عارفة انى شغلتك انا اسفة جدا بس شكرا اوى اوى اوى لاهتمامك بالرد عليا وربنا يكرمك
جزاك الله خير الجزاء
قديم 26-04-2012, 08:47 PM
الصورة الرمزية Dr..Soha
عضو متواصل

اقتباس:
والله انا حاسة انكوا هتضربوووووووووونى من كلامى ههههههههه بس برضه انا مش عاوزة اخلص صيدلة واخد سنتين وابقى واحدة بكشف واعالج وخلاص انا ليا هدف تااااااااااااااانى خالص نفسى ادخل طب من اول سنة وادرس العلم نفسه مش فارق معايا تعب وعارفة انى بنت ومش فارق معايا نهائيا نفسى ربنا يرضى عنى بهدفى ده نفسى ادرس العللللللللللللللللم نفسه نفسى ادرس علم الطب نفسى اسافر وادرس الخلايا الجزعية واحقق انجاز فيها ولو بسيط وده عمرى ما هقدر اعمله غير بكلية الطب
هقولك حاجة واسالك اسالة ومش عاوزة ردها بس هتفتهمى قصدى
" ايه الافضل شخص عااااااجز مشلول ام شخص ميت "
" شخص حصلتله حادثة حلصله خلل فى المخ وحياته اتدمرت ولا شخص ميت "
وقيسى على ده كتير بغض النظر عن ان دى حكمة ربنا او اوا او او طبعا ده شئ محدش يقدر يختلف عليه
بس انظرى معايا بنظرة عميقة للامور " فى دكاترة كتير اوى بيعالجوا وبيعملوا عمليات وووووو الى اخره طبعا
طيب بصى معايا تانى انا لو تفوقت فى مجالى وحققت هدفى فى انى اعمل ابحاث او اكتشف حاجة ههههههه ده حلم طبعا بس مينفعش اقف ف مكانى واقول لا مش هقدر لا اقدر واقدر واقدر كمان لانى انسانة ربنا خلق ليا عقل ومينفعش اقف مكانى او اكتفى باللى انا فيه فلو حققت انجاز فى المجال ده مجال الخلايا الجزعية ده ممكن يساعد ناس مشلولين ترجعلهم صحتهم ويقدروا يمشوا ويتحركوا حد عنده خلل فى المخ العلم ده يقدر يعالجه حد عنده مرض السكرى بالخلايا الجزعية تقدر تعالجه وغيره كتييييييير اوى
لما اعالج شخص عنده شلل واكون السبب فى شفائه لما اسمع دعوة منه ليا ده عندى بالدنيا كلها مش يمكن الدعوة دى تكون سبب دخولى الجنة
والله نفسى ربنا يرضى عنى وحاسة انى هرضى ربنا بكدا

والله العظيم هو ده هدفى ومعنديش هدف غيره ادعيلى بالله عليكى اقدر ادخلها ادعيلى وبجد انا عارفة انى شغلتك انا اسفة جدا بس شكرا اوى اوى اوى لاهتمامك بالرد عليا وربنا يكرمك
جزاك الله خير الجزاء
ياحبيبة قلبى اسف ايه بس احنا اخوات وانا بردو عاوزة اوصلك وجهة نظرى فى اللى انا قولته ان الواحد يرضى باللى ربنا كتبهوله بعد مايستنفذ كل المحاولات يارب تكونى فهمانى يعنى صحبتى دى عملت المستحيل علشان تاخد المستوى ومعرفتش فرضيت باللى ربنا كتبهولها . وانا اتمنالك السعادة من كل قلبى وربنا يحققلك كل اللى بتتمنيه . بالتوفيق ياقمر.

قديم 30-04-2012, 09:30 PM
marco09 marco09 غير متواجد حالياً
عضو جديد

marco09 is on a distinguished road

queeen hemat . momken ba3d 2eznek tekalemeeeni ana esmi marco we taleb bekoleyet saydala we 3andi ma3loomat kewaisa be5esoos we meyooli nafs meyeooolek we 3awez awasalek fekra
nemret telphooni +201285472048
قديم 08-05-2012, 11:03 PM
الصورة الرمزية josephmorris
josephmorris josephmorris غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( طب المنصورة )

josephmorris is on a distinguished road

بأمانه انا مقبلتش حد فى كليتنا كلها ولا حتى انا
عنده الطموح اللى عندك
بجد ربنا معاكى ويوفقك

!!

we won't wait for others to plan our future
But , we will do it ourselves
a message from egyptian youth

قديم 18-05-2012, 07:58 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marco09 مشاهدة المشاركة
queeen hemat . Momken ba3d 2eznek tekalemeeeni ana esmi marco we taleb bekoleyet saydala we 3andi ma3loomat kewaisa be5esoos we meyooli nafs meyeooolek we 3awez awasalek fekra
nemret telphooni +201285472048
شكرا جدا لحضرتك على عرضك للمساعدة لكن لو فعلا عندك معلومات تقدر تساعدنى يا ريت تبلغنى بيها هنا ع المنتدى ولك جزيل الشكر .... بالتوفيق
قديم 18-05-2012, 08:01 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة josephmorris مشاهدة المشاركة
بأمانه انا مقبلتش حد فى كليتنا كلها ولا حتى انا
عنده الطموح اللى عندك
بجد ربنا معاكى ويوفقك

!!
شكرا لدعاء حضرتك ليا ربنا يكرمك ويوفقك
الحكاية وما فيها انى أؤمن وبشدة أن الطموح هو بريق الحياة