اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 08-01-2013, 04:58 PM
محمدعبدالعزيز44 محمدعبدالعزيز44 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

محمدعبدالعزيز44 is on a distinguished road

من المشرف على المادة والاقدم؟
معلم أ/أ بتاريخ 1/9/2012 معه ليسانس
او معلم أ/أ بتاريخ 1/10/2012 معه ليسانس + دبلومة خاصة

قديم 08-01-2013, 11:33 PM
geeeno geeeno غير متواجد حالياً
عضو جديد

geeeno is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
في البدايه اشكر سيادتكم علي هذا المجهود الهائل وعوضكم الله هذا المجهود وجعله في ميزان حسناتكم
المشكله يا اخي
ساسردها بإختصاربقدر الامكان
حيث انه في يوم الخميس الموافق 5 / 7 / 2012 م أنه حضرت الي المدرسه كالعاده في المواعيد الرسميه وبعد ان مضيت في دفتر الحضور والانصراف بعد مرور حوالي ساعتين إذ بمدرس اّتي متاخرا لظروفه الخاصه
فبدأ ناظر المدرسه " أ / غ" بتوبيخه أمام ضيفه ثم بعدها بقليل إذ بناظر المدرسه قد بدأ التكلم بنبره حاده وقال بنفس اللفظ " علي ّ الطلاق لأشطب علي المدرسين كلهم علي الطلاق طلاق نصاري "
فاذا به يمسك القلم الاحمر وسيبدأ بالفعل في التشطيب إلا انه طلب من أ / ب ان يقوم بالاتصال بابنه أ / ر. غ لكي يحضر الي المدرسه لكي يمضي في الدفتر حتي لا يشطب عليه - اثناء ذلك قلت له : اتصل انا بقي بباقي المدرسين اشوف لماذا لم ياتوا واطلب منهم الحضور مثلما فعلت مع ابنك واذا به يقول لي " طيب ابقي اتصل بحد كده " فقلت له " طيب ما حضرتك هتتصل بأبنك " فقال لي " مين انت علشان تقولي كده – انت رئيسي في العمل – أنا هنا اعمل اللي انا عايزه . فبدأ سيادتكم بالتكلم بصوت عالي جدا فطلبت منه ألا يصرخ في وجهي فقال لي " انت ايه انت ده انا مشغلش عشره زيك عندي " فقلت له " يا استاذ غ ايه اللي بتقوله ده " ثم اضاف فقال " ده نهار ابوه اسود " و " يخرب بيت ابوك " بينما انا اتمالك اعصابي اتساّل لماذا كل هذا الغلط فيّ

ألا انه قد تجاوز كل الحدود حينما سب ابي المريض وقال لي " أنت ابن كلب " أما مسمع ومراّي المعلمين
والغريب سيادتكم ؛ انه انا اصغيت لطلب المعلمين زملائي بعدم شكوته لمدير الاداره إلا انه وهو الذي اخطأ في حقي جدا واذا به هو الذي يبادر بكتابه مذكره فيّ ( معتمدا في ذلك علي اتصالاته و حنكته في كتابه المذكرات التي تدين اي شخص حتي وان كان مظلوما )
والاغرب انه عندما تم استجوابي في الشئون القانونيه بإدارة ابنوب التعليميه و شهد المعلمون الذين كانوا في مكتب مدير المدرسه وهم الشهود الاربعه الذين احضرتهم تم استجوابهم الاغرب انهم بالرغم من انهم في الغالب شهدوا ضده اخذت جزاء بخمسه ايام
وانا متعاقد عقد 2 /5 / 2011 أو الذي تحول الي عقد 1 / 7 / 2011
فأنا لا أعلم هل انه وانا لم أخطأ في حقه إلا كرد فعل للخطأ
واحيط علم سيادتكم انه قد استعان بمدرين اثنين منهم واحد خالف ضميره وشهد ضدي
فهل استحق هذه الخمس أيام وهل سيؤثر ذلك في مستقبلي الوظيفي
وايضا انني قد كتبت هذا النص في تظلم ورفعته لمكتب وكيل الوزاره في اسيوط ولم يتم الرد حتي الان
أرجو الرد للاهميه
وشكرا لك يا اخي الكريم
قديم 09-01-2013, 05:36 AM
osamaabdsalam osamaabdsalam غير متواجد حالياً
مسئول أقسام المعلمين و الجامعات

osamaabdsalam is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gihanegypt مشاهدة المشاركة
كيف تحسب الاقدمية على اساس اننى معلم اول ا
ولكم جزيل الشكر
الأقدمية بين زملائه فى المستوى ثم الأكبر سنا
قديم 09-01-2013, 05:40 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صفوت داود مشاهدة المشاركة
مشرفة اجتماعية بمدرسة ابتدائية تجريبية ارادت ان تحصل على مؤهل عالى
فحصلت على بكالريوس تربية تخصص ادارة مدرسية
فحملت شهادتها غرحة وطلبت التسوية
قرار شئون العاملين " تتم تسوية حالتها بتعليم ثالث ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وتحرم من الكادر وجميع مميزاتها وفقا لكادر المعلمين
وتتم معاملتها وفقا للقانون 47 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وعند استلامها العمل بعدالتسوية نم ايداعها احدى قطاعات التعليم الابتدائى سكرتيرة مكتب
هل هذا عقاب من يحصل على بكالريوس فى تخصص مطلوب طب مديرى المدارس ووكلاء المدارس تخصص اية وبحصلوا على كادر
للأسف أنه طبقا للقانون 47 من يحصل على مؤهل عل أثناء الخدمة يعين تعيين حديث وهذا من السلبيات
قديم 09-01-2013, 05:45 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعيد عبد الله مشاهدة المشاركة
انا عملت ثلاثة ايام اعتيادى الثلاثاء والاربعاء والخميس وذلك قبل معرفتى بان لى لجنة اعدادي

فطلبت من المديرة تسجيل يوم الخميس فى دفتر الحضور والانصراف كلجنة وليس كاعتيادى رفضت وطلبت الغاء الاجازة من الادارة
مع العلم انى سألت الادارية بالمدرسة وقالت ممكن تعديله فى المدرسة (الدفتر) بدلا من الادارة فهى تقوم بحساب ايام العارضة والاعتيادى وعمل المرتبات وغيرها
ايهما صواب
أنت حصلت على الاجازة من الادارة فلا بد من موافقة الادارة فامديرة على حق
قديم 09-01-2013, 05:47 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالعزيز السيد عرابى مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
من فضلكم اريد ان استفسر عن من يقوم بعمل المرشد التعليمى بالمدرسة هل معلم اول ا ومبتعث من قبل الى المملكة المتحدة ام مدرس مجال صناعى بدرجة معلم اول
العبرة بسروط من يقوم بعمل المرشد التعليمى
قديم 09-01-2013, 05:52 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشنوانى مشاهدة المشاركة
قدمت طلب اذن خروج لمدير المدرسه فرفض وقمت بالخروج من المدرسة لظروف خاصة فقام بالتشطيب على فى الانصراف ما الحل اذا
سوف يتم التحقيق معك
والنتيجة فى أقوالك التى سوف تدلى بها
قديم 09-01-2013, 06:02 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gonmoon مشاهدة المشاركة
وصلت نشرة الى المدرسة التى اعمل بها لحصر الزيادات فى هيئة التدريس تمهيدا لنقلهم من المدرسة وسد العجز فى مناطق بعيده جدا وتوزيع الحصص حسب الكادر ولائحته وتنص النشرة على نقل الاحدث تعيينا فالاقل تقديرا فالاحدث تخرجا فالاصغر سنا وعليه ساكون من ضمن الخارجين من المدرسة رغم ان الذين سيظلون فى المدرسة هم تم نقلهم الى المدرسة من بعدى وكانوا فوق القوة نظرا لظروف الواسطة والفساد والان يريدون نقلنا نحن الذين نعمل ومعانا الجدول والناس اللى مش معاها جدول وقاعده تحرس الشاى والسجاير هتاخد جدولنا وترمينا بره المدرسة ارجو الافادة وما الذى يمكن ان نفعله لرفع الظلم وشكرا
من حقك الشكوى اذا شعرت انه قد وقع عليك ظلما
قديم 09-01-2013, 06:06 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمعه مصطفي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ارجو الرد للاهمية
انا حاصل علي درجة الماجستير ذهبت للادارة وقلت لهم صدر قارار بتعيني بتاريخ شهر 7\2012 حيث كنت متعاقد مميز لمد ثلاث سنوات واقلت لهم صدر قرار من التنظيم والادارة كل من حصل علي درجة الماجستير ياخذ 100 جنية فور تعينه رد عليا الموظف وقال ليس لك حق الا بعد مرور عامين من تعينك وصدور تقررين صلاحية لك
اتمني من السادة المدرسين او الاداريين والقانونين الافادة
وسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قدم طلبا كتابيا للادارة التعليمية مرفقا صورة من المؤهل
قديم 09-01-2013, 06:08 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعبدالعزيز44 مشاهدة المشاركة
هل صدرت اللائحة التنفيذية لتعديلات القانون 155 ؟
ارجو الرد وشكرا
نحن فى انتظارها
قديم 09-01-2013, 06:12 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعبدالعزيز44 مشاهدة المشاركة
من المشرف على المادة والاقدم؟
معلم أ/أ بتاريخ 1/9/2012 معه ليسانس
او معلم أ/أ بتاريخ 1/10/2012 معه ليسانس + دبلومة خاصة
الثانى هو المشرف على المادة هو الاعلى مؤهلا ومتساويان فى المستوى
قديم 09-01-2013, 06:23 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة geeeno مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
في البدايه اشكر سيادتكم علي هذا المجهود الهائل وعوضكم الله هذا المجهود وجعله في ميزان حسناتكم
المشكله يا اخي
ساسردها بإختصاربقدر الامكان
حيث انه في يوم الخميس الموافق 5 / 7 / 2012 م أنه حضرت الي المدرسه كالعاده في المواعيد الرسميه وبعد ان مضيت في دفتر الحضور والانصراف بعد مرور حوالي ساعتين إذ بمدرس اّتي متاخرا لظروفه الخاصه
فبدأ ناظر المدرسه " أ / غ" بتوبيخه أمام ضيفه ثم بعدها بقليل إذ بناظر المدرسه قد بدأ التكلم بنبره حاده وقال بنفس اللفظ " علي ّ الطلاق لأشطب علي المدرسين كلهم علي الطلاق طلاق نصاري "
فاذا به يمسك القلم الاحمر وسيبدأ بالفعل في التشطيب إلا انه طلب من أ / ب ان يقوم بالاتصال بابنه أ / ر. غ لكي يحضر الي المدرسه لكي يمضي في الدفتر حتي لا يشطب عليه - اثناء ذلك قلت له : اتصل انا بقي بباقي المدرسين اشوف لماذا لم ياتوا واطلب منهم الحضور مثلما فعلت مع ابنك واذا به يقول لي " طيب ابقي اتصل بحد كده " فقلت له " طيب ما حضرتك هتتصل بأبنك " فقال لي " مين انت علشان تقولي كده – انت رئيسي في العمل – أنا هنا اعمل اللي انا عايزه . فبدأ سيادتكم بالتكلم بصوت عالي جدا فطلبت منه ألا يصرخ في وجهي فقال لي " انت ايه انت ده انا مشغلش عشره زيك عندي " فقلت له " يا استاذ غ ايه اللي بتقوله ده " ثم اضاف فقال " ده نهار ابوه اسود " و " يخرب بيت ابوك " بينما انا اتمالك اعصابي اتساّل لماذا كل هذا الغلط فيّ

ألا انه قد تجاوز كل الحدود حينما سب ابي المريض وقال لي " أنت ابن كلب " أما مسمع ومراّي المعلمين
والغريب سيادتكم ؛ انه انا اصغيت لطلب المعلمين زملائي بعدم شكوته لمدير الاداره إلا انه وهو الذي اخطأ في حقي جدا واذا به هو الذي يبادر بكتابه مذكره فيّ ( معتمدا في ذلك علي اتصالاته و حنكته في كتابه المذكرات التي تدين اي شخص حتي وان كان مظلوما )
والاغرب انه عندما تم استجوابي في الشئون القانونيه بإدارة ابنوب التعليميه و شهد المعلمون الذين كانوا في مكتب مدير المدرسه وهم الشهود الاربعه الذين احضرتهم تم استجوابهم الاغرب انهم بالرغم من انهم في الغالب شهدوا ضده اخذت جزاء بخمسه ايام
وانا متعاقد عقد 2 /5 / 2011 أو الذي تحول الي عقد 1 / 7 / 2011
فأنا لا أعلم هل انه وانا لم أخطأ في حقه إلا كرد فعل للخطأ
واحيط علم سيادتكم انه قد استعان بمدرين اثنين منهم واحد خالف ضميره وشهد ضدي
فهل استحق هذه الخمس أيام وهل سيؤثر ذلك في مستقبلي الوظيفي
وايضا انني قد كتبت هذا النص في تظلم ورفعته لمكتب وكيل الوزاره في اسيوط ولم يتم الرد حتي الان
أرجو الرد للاهميه
وشكرا لك يا اخي الكريم
تقول وقعت بدفتر الحضور والانصراف ورغم ذلك شطب عليك
هذه مخلفة بالنسبة له
على كل حال
من حقك التظلم من قرار الجزاء خلال ستين يوما من تاريخ التوقيع عليه بالعلم
ومن حقك ايضا رفع قضية امام القضاء الادارى اذا لم يعاد اليك خقك ويرفع الجزاء
قديم 09-01-2013, 07:00 PM
محمدعبدالعزيز44 محمدعبدالعزيز44 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

محمدعبدالعزيز44 is on a distinguished road

تعديلات 155 تنص على ان بدل الاعتماد يحسب على اساس 1/7/2012 وذلك فى الجدول الملحق بالتعديل ونقيب المعلمين الاخوانى اكد ذلك
اذا لماذا يصرف على الاساسى القديم؟
قديم 10-01-2013, 11:11 AM
geeeno geeeno غير متواجد حالياً
عضو جديد

geeeno is on a distinguished road

لو سمحت اريد ان اعرف كيفيه رفع القضيه امام القضاء الاداري
قديم 11-01-2013, 09:32 AM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

حضرتك انا كنت اتنقلت من ادارتى لاداره تانيه فى 4- 10 اللى عدى وخدت مرتب شهر 10 من ادارتى السابقه وطبعا حضرتك عارف ان 50 فلميه نزلت من شهر 10 اللى فات المهم ان الادارين الاتنين فى مدرستى الحاليه والسابقه عملولى ال50 فلميه لكن مدرستى السابقه قبضوهم من زمان ومدرستى الحاليه اتعمل اجراءاتهم ولسه متمش قبضهم وانا طبعا مخدتهمش من مدرستى السابقه لانى كنت عارفه انهم اتعملوا فى مدرستى الحاليه وانى هاخدهم منها المهم بقى دلوقت ان فيه حرب دايره بين المدرستين ادارى مدرستى السابقه مصر انى لازم اخدهم من عنده وان المفروض مدرستى الحاليه هى اللى تتراجع فى اجراءاتها ومدرستى الحاليه بعتت ليه جواب انهم بالفعل اتعملولى ولو حضرتك تفتكر انا كان بينى وبين الادارى دا مشاكل كتير وتقريبا سايبه المدرسه بسببه وهو دلوقت بعت مليون جواب للمدرسه انه عملهم وكلم مدير المدرسه نفسه ومن الاخر الموضوع اصبح موضوع عند وانا بعت للادارى دا وقلتله انى فى كل الاحوال مش هاخدهم منه حتى لو مدرستى الحاليه رجعتهم بناءا على خطاباته وانه عملهم بالفعل مش هاخدهم وانه هيرجعهم فى كل الاحوال لكن مفيش فايده وعمال يلف بيهم على اصحابى هناك بيقنعهم ان حد ياخدهم يدهوملى ويبعت للمدرسه اللى انا فيها جوابات وكلها بنفس المعنى لدرجه انه بيكتب فوقها افاده للمره التانيه والتالته لدرجه ان الناس مستغربه موقفه وقرفت منه وامبارح بعتلى انى لو مجيتش خدتهم هيشتكى السكرتيره فى مدرستى الحاليه فى النيابه الاداريه لانه لما سال قالوله المفروض ان هو اللى يعملهم بما انى خدت مرتب عشره من عنده
فبغض النظر عن انى شايفه ان اللى بيعمله دا مش منطقى لان الطبيعى انى لو بفرض انى اداريه مكانه وهو ليه معايا فلوس انى هبلغه مره واتنين لو مجاش خدهم هتصرف فيهم لكن دا بعت ولا عشر مرات وديا وكل مره كنت برد انى مش هاخدهم لانهم اتعملوا فى مدرستى وبعت للمدرسه رسميا خمس مرات واتصل بمدير المدرسه شخصيا والسكرتيره بعتتله خطاب رسمى انها عملت اجراءاتهم وبرده مفيش فايده وبصراحه حضرتك انا قرفت ودماغى وجعتنى من الراجل دا وكمان الناس قرفت منه واتخنقت من خطاباته ومش لاقيه تفسير منطقى للى بيعمله ولما الناس قرفت وقالتله خلاص هى فى كل الاحوال مش هتاخدهم منك سواء اتعملوا فى مدرستها او لا شوف انت هتعمل فيهم ايه كان رده انه مش عارف يوديهم فين وبناءا على ايه طب لما هو مش عارف امال مين اللى هيعرف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دا الموضوع باختصار اسئلتى بقى
هل حضرتك شايف ان اللى بيعمله دا عادى وطبيعى ؟ ولا متعمد مضايقتى للخلافات السابقه اللى بينا
هل لو قدم فعليا مذكره فى النيابه الاداريه فى السكرتيره زى مابيقول السكرتيره فى مدرستى الحاليه ممكن تنضر فيها لانه كان باعتلها انه هيعملهم بس هى نسيت وقتها ؟
هل ممكن يجبرنى انى اخد مستحقات ماديه ليا غصبن عنى او يشتكينى لدا ؟

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
لايوجد