اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 01-10-2009, 12:53 AM
eng/el doktor eng/el doktor غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

eng/el doktor is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng--zako مشاهدة المشاركة
بس يا داندو عيب كدة احنا مش عنعاير بعض بالكليات كفاية ان فنون جميلة عمارة واخدة اعلي م الحاسبات
و بعدين حاسبات كويسة و حلوة لكن لاحظ انا بحبا جدا لكن لو حتبدأ معايرة اشتغلك بقة حاسبات و معلومات ملهاش نقابة و مش حتتعمل
اقولك ليه انت عايزين نقابة مهندسي البرمجيات صح مانتوش مهندسي يرمجيات دارسي علوم الحاسبات سواء اي مجال اي تي او سي اس او غيرة مهندس برمجيات ده وظيفة من ضمن وظائف كتيييييييير جدا منها بروجرامر و ثري دي جيم ديزاينر و سيستم اناليست و غيرة شوف دليل الكلية بتاعتك في الوظائف المتاحة ف المجال لخريجي الكليةعايز اقولك كمان ان النقابة بتضمن مسمي وظيفي و حقوق العمل يعني محدش غيرك يشتغل ف الجال يعني مثلا
نقابة الصيادلة بتضمن لقب دكتور صيدلي لخريجي صيدلة حكومية او خاص معادل
و تمنع ان اي حد يشتغل في صيدلية غير دكتور ده مثلا
تصريحات البنا لازم يطلعها مهندس مقيد ف النقابة
غير كدة عايز اقولك نقابة في مجال للحاسبات صعبة تتعمل لانها حيقتصر العمل في الكجال ده علي خريجي حاسبات و المعاهد و الجامعات الخاصة المعادلة للحاسبات و ده مستحيل لأن المجال مفتوح مش ف مصر اذا كان اغني واحد ف العالم بيل جيتس و شغال ف مجال ال اي تي مش خريج كمبيوتر ساينس و لا حاجة كان طالب فاشل في حقوق
و عالعموم انا معاك ان في جامعات امريكية كتير زي هارفارد في كلية الهندسة و العلوم التطبيقية فيها قسم كمبيوتر ساينس لكن لو بصيت علي معلومات عن القسم ده انهم مبينضموش لنقابة المهن الهندسية المهندسين يعني ف امريكا و غيرة
لأن المجال مفتوح و عايز اقولك ان في شهادات كمبيوتر اهم من بكالوريوس الكمبيوتر و في شهادات معينة بتشغلك بمرتب يصل ل 65 الف دولار سنويا و اكتر من كدة بكتيييير و عايز اقولك ان معظم شركات البرمجيات معظمه اللي شغالين فيها مش معاهم بكالورييوس كمبيوتر ساينس او غيرة

انا اسف اني قولت الكلام ده بس انا لغاية دلوقتي حابب حاسبات و شايفها المستقبل و البداية كون الواحد ياخد البكالوريوس دي البداية في العلم الذي ينتهي
و انا كنت حعمل حسابي اني لو دخلت حاسبات حتبقي البداية بعد ماخد البكالوريوس
انت ممكن تتوظف ببكالوريوس حاسبات في مكان كويس لكن ممكن تلاقي جنب فئات تانية بس معاها شهادات برمجة و غيرة
فاهمني فلازم تطور من معلماتك و ناخد شهادات علب قد ماتقدر حتي مش ف مجالك يعني مثلا لو انت كمبيوتر ساينس حاول تاخد شهادات في ال اي اس و بالذات الداتا بيز لأن ده علم مهم و لا ينتهي و ملهوش كبير
بس و انا اسف اني قلت الكلام ده لكن لازم نهدي الحوار ما بينا
لازم تعرف المهندس المعماري بيعمل ايه و المدني بيعمل ايه
لأن انت كدة اهنت ناس ياما
سلام يا بشمهندس داندو

قوم إذا ضربتها بالنعال ........شكت النعال بأى ذنب حقرت

يعنى بعد اللى قولته على حاسبات اللى محاه ف ثانيه إن مايكروسفت هتآخد أوائل عين شمس وحلوان

(دا لما إنك بتحلم إنك تبقى منهم )
والاخ داندو ده
اللى كان عامل حمله على على اللى ما قلش ربع الكلام اللى قاله الاخ ده ف حاسبات
مردش عليه ولا فتح بئه
يا أخى دا اللى اليهود بيعملوه فينا قليل طول ما فى أمثالكم ف الدنيا
وطبعا أنا مش متضايق من كلامك عن حاسبات وإلا أبقى جاهل (زيك بالظبط)
أنا متضايق من تعايره ويعايرك ولا أكنكوا ف حضانه
حسبى الله ونعم الوكيل ف دى أشكال

العلامات المرجعية