اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم العلمى و الصحى

قديم 13-09-2014, 07:55 PM
كوكب المعرفة كوكب المعرفة غير متواجد حالياً
عضو جديد

كوكب المعرفة is on a distinguished road
افتراضي أمراض بتر الأطراف

موضوع النهارده كتير من الناس ما تعرفش عنه حاجة لكن هو مهم جدا على الأقل لحد ربنا قدر عليه إنه يصاب بورم خبيث ويتسبب فى بتر رجل أو إيد أو أى جزء داخلى لكن أنا اقصد إن الناس اللى ممكن يتسبب لها المرض فى بتر إيده أو رجله هل حياته تنتهى ولا ممكن يستمر الجميل فى الموضوع إنى لاقيت أمل للناس المحترمة دى وهو الأطراف الصناعية كتير مننا بعيد عن الموضوع ده وما يعرفش التطور الكبير اللى حصل فى موضوع الأطراف الصناعية خصوصا الحديثة منها سواء لحالات البتر تحت الركبة أو بتر فوق الركبة أو بتر فى الذراع.

ومن خلال بحثى فى الموضوع الصعب ده لاقيت خير كبير أوى أطراف صناعية حديثة للناس اللى عملت بترفى أى جزء من أطرافها مش كده بس ده كمان الأطراف الصناعية دى بتخلى الواحد يرجع طبيعى تانى مش زى زمان لاقت أطراف صناعية خفيفة الوزن وشكلها زى الطبيعية بالظبط وكمان فى منها أنواع لكل حالات البتر الناتج عن الأورام ربنا يعافينا جميعا.

أنا حبيت أشارككم الموضوع ده عشان نحاول كلنا نساعد أى حد ربنا إبتلاه يبقى نقف جنبه أو المفروض نقف جنبه أنا إتعرفت على شركة محترمة أوى اسمها أورثولايف هى موجودة فى شارع فيصل فى الجيزة بيهتموا بالناس أوى وكمان لاقيتهم فاهمين شغلهم كويس وعندهم أحدث الأطراف الصناعية الألمانية واللى عرفته انها أحسن حاجة على مستوى العالم تمنياتى بالشفاء والعافية .

العلامات المرجعية