اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف

منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف ملتقى معلمى التعليم الأزهرى

قديم 16-11-2012, 07:24 PM
teacher120 teacher120 غير متواجد حالياً
مدرس بالأزهر الشريف

teacher120 has a spectacular aura about

الاخ حسام حضرتك الان معلم كل من امتحن الكادر ونجح فيه فهو معلم

قديم 16-11-2012, 07:31 PM
صبرى الدنجاوى صبرى الدنجاوى غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

صبرى الدنجاوى is on a distinguished road

جزاكم الله خيرا.الخير قادم ان شاء الله

صبرى الدنجاوى
مدرس رياضيات-دمياط

سبحان الله وبحمدة .....سبحان الله العظيم
قديم 17-11-2012, 04:00 PM
حسام احمد طه حسام احمد طه غير متواجد حالياً
عضو نشيط

حسام احمد طه is on a distinguished road

انا عاوز استفسر علي حاجه مهمه احنا دلوقتي معلم ولا لسه معتبرينا معلم مساعد وخدوا في بالكم شي مهم انه لحد الان لم ياتي لنا بدل الاعتماد بتاع الكادر معي اني انا امتحنته عام 2009 ونجحت فيه يعني احنا لسه في نظرهم لغايه دلوقتي معلم مساعد لانه لو كانا اتنقلنا لمعلم لكانت اتعدلت الحوافز في الكادر انا الكارته بتاعتي لغايه دلوقتي مقسمه كالاتي حوافز 25% و كادر 50% و حوافز اداء اضافي 125% يعني اجمالي 200% المفروض بعد ما نتحول للمعلم تتغير التركيبه دي صح هي فعلا برضو هتكون مجموعها 200% بس بس يبقبي التغير كالاتي حوفز 25%و كادر 50% وبدل اعتماد 50% وحوافز اداء ضافي 75% ولمجوع برضو 200% يعني التغير الي بين المعلم الساعد والمعلم في الكارته بس يعني بياخدوا من حافز الاداء ال 125% بياخد منوا 50% وبينزلوها في خانه بدل الاعتماد ويبقي حافز الاداء 75% يعني الفرق هو عند المعلم في بدل اعتماد اما المعلم المساعد لايوجد بدل اعتماد ومع ذلك مجموع كل الحوافز 200% لهم وخلي بالك في حاجه كمان انوا لما ينزل بدل اعتماد لينا المرتب هيقل بس حاجه بسيطه جدا ليه قولي ليه اقلكم انا ليه لان الكادر وبدل الاعتماد بيتحسب علي اساي السنه السابقه يعني بالنسبه للمعلم المساعد 50% بتوع الكادر فقط هي الي بتحسب علي اساسي السنه السابقه 219 اما المعلم فالنسبه بتزيد معاه 50% كادر و50% بدل اعتماد يعني النسبه عنده اكبر من المعلم المساعد اما عند المعلم المساعد باقي الحوافز 25% وحافز الاداء 125% دا بيحسب علي اساسي السنه الحاليه اما بالنسبه للمعلم 25% وحافز الاداء 75% اي النسبه قلت فلازم يحصل فرق في المبلغ الاجمالي وبيكون المبلغ الاكثر لصالح المعلم المساعد لانه نسبه الي بيحسب علي السنه السابقه اقل من المعلم لانه نسبه الي بيحسب علي السنه السابقه اكتر منه وطول ما الكارته بتاعتنا مفيهاش بدل اعتماد يبقي لغايه دلوقتي احنا في نظرهم معلم مساعد وطبعا طبقا للمنشور بتاع ال50% الجديد بتاع شهر اكتوبر وشهر يناير المعلم المساعد ليس له في هذه الزياده ياريت لو حد عنده اي كلام مخالف لذلك يريد عليا علشان عاوزين ناخد خطوه ايجابيه في هذا الموضوع لو صدق احساسي واحساس معظم المعلمين انهم خارج التغطيه في الكادر المعلون لازم نكتب شكاوي الي شيخ الازهر مباشره نبعتله بالفاكس بالبريد نروح المشيخه نتصرف المهم منسبش حقنا انا عن نفسي ناوي انا وكل زمايلي في المعهد لو حصل الي خايفين منه هنكتب شكوه موجه لشيخ الازهر ونمضي فيها كلنا ونبتعها بالفاكس ومرفق معاها كل المستندات التي تثبت حقنا وهي صوره نجاح الكادر وصوره من كارته المرتب وصوره من الؤهل التربوي يعني كل الشروط المطلوبه لتحويلنا الي معلم علشان يبقي بعد كده ملهمش حجه والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته يارب منش تقلت عليكم ولا طولت عليكم انا حبيت افكر معاكم بصوت عالي شويه بس بدل ما اتجن
قديم 17-11-2012, 04:58 PM
الحلواني5 الحلواني5 غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

الحلواني5 is on a distinguished road

اعتقد انه منذ موضوع الكادر الماضي قيل أن كل ما ينطبق على التربية والتعليم سيتنطبق على الازهر دون قرارات جديدة اين مكانة الازهر عندما يكون تابعا للغير
قديم 17-11-2012, 06:01 PM
ابو امل2 ابو امل2 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ابو امل2 is on a distinguished road

هذا قرار تسكين من امتحن الكادر 2009
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg قرار تسكين وصرف بدل الاعتماد.jpg‏ (67.4 كيلوبايت, المشاهدات 20)
قديم 18-11-2012, 11:51 AM
عضو نشيط

المهم هذا القرار سوف يطبق امتي حضرتك شايف انه صدر في شهر مارس 2012 واحنا دلوقتي في شهر نوفمبر 2012 يعني عدا علي هذا القرار حوالي 8 شهور ولغايه الان لم احد يذكر عنه اي شئ ولا حد من اساسه سمع عنه الا الان فايه الي يثبت انه سوف يطبق علينا
قديم 18-11-2012, 02:28 PM
ابو امل2 ابو امل2 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ابو امل2 is on a distinguished road

يا استاذ حسام اعتقد ان هذاالقرار طبق على من تم تعديل ارقام سجلاتهم
قديم 18-11-2012, 04:38 PM
عضو نشيط

لا ياسيدي الفاضل علشان يطبق لازم ينزل عندك في الكارته خانه اسمها بدل اعتماد ويوضع فيها 50% من الاساسي ودي غير خانه الكادر خانه الكادر حاجه وخانه بدل الاعتماد حاجه والي يثبت كلامي هتلاقي الناس المعلمين القدامي الي علي الدرجه الثانيه والاولي عندهم خانه للكادر وخانه بدل اعتماد خانه الكادر للكل للجميع بنسبه 50% اما الي يختلف من معلم او معلم اول وهكذا خانه بدل الاعتماد كل واحد موجوده نسبه له فالمعلم 50% المعلم الاول 75% والمعلم اول أ 100% وهكذا
قديم 18-11-2012, 11:37 PM
الصورة الرمزية Step By Step
Step By Step Step By Step غير متواجد حالياً
معلم للمرحلة الثانوية الازهرية

Step By Step is on a distinguished road

جزاك الله خيرا وبارك فيك

قديم 19-11-2012, 12:40 AM
MRAIAS MRAIAS غير متواجد حالياً
عضو جديد

MRAIAS is on a distinguished road

سؤال مهم جدا ... كثيرون من معلمى الأزهر القدامى لم يحصلوا على التربوى ...موقفهم ايه من الكادر... أرجو الرد
قديم 19-11-2012, 10:43 PM
محمد صبحي جبريل محمد محمد صبحي جبريل محمد غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد صبحي جبريل محمد is on a distinguished road

واناكمان مسابقة 2009 ونجحت في الكادر والنفسية تعبانة من عدم الاهتماملنا مش عارف ليه مفيش حد بيعبرنا ممكن علشان عددنا قليل ولا علشان مش بنتظاهر ونعطل العمل علي العموم ربنا ان شاء الله معانا ويارب نسمع خير عن قريب ان شاء الله

العلامات المرجعية