اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 27-03-2018, 07:42 PM
الصورة الرمزية اسلام صبرى عبد الرحيم
اسلام صبرى عبد الرحيم اسلام صبرى عبد الرحيم غير متواجد حالياً
أوائل الثانوية العامة 2017 علمي رياضة - Faculty of Engineering GUC

اسلام صبرى عبد الرحيم is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nora Sameh.. مشاهدة المشاركة
شباب السنين اللى فاتت ، كنتوا بتعملوا إيه بالظبط ف الفتره اللطيفه دى ؟ *لسه شهر ٣ مخلصش،ومعظم المدرسين هيبدأوا مراجعه ف ٤*
وايه اللى بينفع أكتر نبتدى حل امتحانات ولا نراجع درس درس ونحل تانى ؟ ولا ينفع الاتنين ؟
والأفضل نحضر المراجعات ولا نستغل وقتها ونذاكر ف البيت ؟
" أنا بخش اتفرج على المشاركات الجدبدة بس الواحد مزنوق في اللي وراه وملوش نفس يكتب حاجة يعني "

الموضوع عادي يعني والدنيا سايحة على بعض
بس أفتكر أنا كنت مخلص درس العربي وقعدت منه وفيه آخر فصل قصة ماخدتوش والجزء التاني كان سايح خالص -- والعربي كله كان طبعاً مش 100% متظبط ،،
الرياضة كنت بادوب مخلص وماشي شوية في كل فرع
فيزياء لسا ماخلصتش الدرس ولا المنهج وكنت بحل أسئلة الامتحانات على كل اللي خدته من بدري
الكيميا كنت قاعد من الدرس وماخدتش آخر حصة(الأسترات) وكنت مستني الاقيلها معاد كويس أحضر فيه : في حين النص الأخير من العضوية بايظ والأولاني متظبط شوية ،، والباب الرابع ماكنتش كويس أوي فيه
الخلاصة : الدنيا كانت سايحة وبايظة بردو دا عادي

في رأيي الشخصي حل الامتحانات بيجيب أسرع وأحسن ويفيد أكتر
دا جزء من مشاركة د.عبد الرحمن السنة اللي فاتت في وقت زي دا من السنة
"""
ملحوظه اخيره ، يوم ما حد يغلب خالص يروح يمسك الامتحانات الشامله ويبدأ يمسك السؤال ويحفظ الاجابه بعته لو عمل كده فى ٣٠ او ٢٠ امتحان ، صدقونى هيقفل الامتحان ، بكرر الى هيغلب خالص يجيب ويحل من ٢٠ ل ٣٠ الامتحان ويحفظ اجابتهم والله هيقفل بنسبة ٩٨٪ ، بس يريت مش فى الفيزياء الكلام ده او العربي

* ملحوظهه تانيه ، بيستغلوا نقطة ضعفكم فى نهايات الدروس لأن همتكم بتبقى خلاص خلصت ومش بتدوها حقها ، وده الى حصل فى امتحان العربى سنة ٢٠١٣ كان معظمه كان اجابة السؤال فى اخر سطر فى الدرس ، شفتوا اخر سطر . فخلوا بالكم

اخر حاجه ، متقلقوش بيكرروا امتحانات السنوات السابقه بيكرروا ، بيكرروا علشان الناس الى بتقول مش مهمه .
احنا امتحان الفيزياء بتاعنا كان صعب لكن كان كله امتحانات سابقه ، ايه يعنى صعب بس انت حليت الفكرة دى قبل كده .
"""
http://thanwya.com/vb/showpost.php?p...postcount=1966

فدي وجهة نظري في حل الامتحانات يعني .. منها بتتعود على شكل الامتحان وبتاخد ثقة واطمئنان ومابتتخضش -- بتاخد خبرة لما تلاقي سؤال مش مباشر -- بتحفظ الأسئلة -- بتبدأ مع كتر الامتحانات بيجيلك إحساس الممتحن بيحط الاامتحان ازاي أو أهمية كل جزء في المنهج قد ايه والحتت اللي الممتحن بيحبها وموضع امتحان دايماً -- بتشوف اخر كام امتحان سنة أو سنتين مع نماذج السنة دي وامتحان السودان بتلاقي في شكل للامتحان واتجاه ناحية أجزاء معينة كدا ممكن يبقى مختلف عن الامتحانات القديمة شوية (فيزياء مثلاً أو عربي بيبقى باين فيهم الموضوع دا)

كل لما بتبدأ تحل امتحانات بدري(بدري عن دلوقتي كمان) على ما بتوصل وقت الامتحانات بتبقى مرتاح أكتر + انها منها في نفسها مراجعة بردو انها بتبين لك انت ايه اللي مش مذاكره وايه كروتته ووو..... غير لما ترجع تراجع جزء جزء واللي كروتّه قبل كدا تكروته تاني بردو أو ما شابه وتتأخر على ما تبدأ تحل امتحانات وتلاحظ المشاكل دي

بس في الآخر بردو دي حاجة بتختلف من شخص للتاني ورأيي ورأي د.عبد الرحمن غير مُلزِم لحد بس أنا الرأي دا عاجبني جداً ومقتنع بيه .. وشفت (تقريباً) كان بيفرق معايا قبل كدا ،، كان في 2 ث عندنا 2 مدرسين رياضة
واحد منهم حصتة ساعة أو ساعة ونصف والتاني ساعتين وممكن يزيد ربع ساعة كمان ، الأولاني كان بيخلص في الحصة أكتر من التاني بنسبة كبيرة ، الأولاني كان بيخلص المنهج مثلاً(منهج ترم) في شهر 11 ويكمل لحد الامتحانات بيحل امتحانات لما نزهق والتاني كان بيخلص يادوب قبل الامتحانات بحاجة بسيطة ويادوب حصة مراجعة أو حصتين
أنا كنت باخد مع الأول ومتعود عليه والأمور ماشية مظبوط دايماً وببقى مرتاح بموضوع حل الامتحانات دا كان بيظبط لي أي حاجة واقعة في أثناء شرح الدروس نفسه -- رحت في ترم للمدرس التاني والشهادة لله بيشرح كتير ويحل كتير ويدي كل درس حقه وكل حاجة وببقى فاهم أكتر ومتابع الموضوع .. بس في آخر الترم ليلة الامتحان جيت بمسك كل ما أجي أحل امتحان ألاقي الدنيا سايحة ولو الامتحان من 8 مثلاً بجيب 6 من 8 وحاجات كدا (2 ثانوي) بس ضغطت على نفسي وربنا كرم لحد ما الموضوع اتظبط شوية ودخلت الامتحان وكان كويس
الخلاصة :: رغم إن المدرس التاني كان شرحه أحسن وخد وقته في الشرح وكل درس خد حقه والحصص أطول وووو.. والتاني كان بيكروت والحصة صغيرة ويخلص بدري ، بس التاني بموضوع حل الامتحانات الكتير دا كان بيظبط معانا جداً

أخيراً : بردو خدت برأي د.عبد الرحمن وقعدت من أغلب الدروس وقلت أستفيد أنا بالوقت دا
مجملأً الدرس اللي تحسيه تضييع للوقت وانك ممكن تعملي نفس اللي بيحصل في الدرس دا في البيت في نفس الوقت أو أقل أو إن الدرس مش بيضيف جديد اقعدي منه .. لو غير كدا والدرس مفيد والمدرس بيستخدم الوقت كويس وبتستفيدي بيه وشايفة تكملي أحسن فكملي
أنا كملت في انجليزي عشان كانت المراجعات حلوة جداً وكنا بنحل كتييير جداً والمستر كان بيوضح حاجات كتييرة ورياضة نفس الكلام

العلامات المرجعية