اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية

الكليات الأدبية والتربوية كلية الآثار_ السياسة الاقتصاد _ الآلسن واللغات _ كليات التربية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: انتى داخله ايه حسب مجموع لغاتك؟
لغة عربية 3 2.10%
صينية 16 11.19%
انجليزية 44 30.77%
فرنسية 13 9.09%
ألمانية 25 17.48%
ايطالية 22 15.38%
كورية 7 4.90%
يابانية 2 1.40%
سلافية 11 7.69%
سامية 0 0%
المصوتون: 143. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 28-07-2009, 08:46 AM
الصورة الرمزية sranty
sranty sranty غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية ألسن )

sranty is on a distinguished road
افتراضي بنات الالسن

السلام عليكم
يارب تكون بنات مصر حققوا كل اللى فى نفسهم
انا عايزة اعرف مين داخله ألسن عين شمس من البنات واية القسم اللى ناوية تدخله وياريت اللى عندها أية معلومة عن الالسن او المدينة الجامعية او المصروفات او المواد تكتبها وده رابط الموقع الرسمى للكلية ...........

آخر تعديل بواسطة طمعانة فى رضاك يا رحمن ، 09-09-2009 الساعة 12:29 AM سبب آخر: ممنوع كتابه روابط لمواقع اخري
قديم 28-07-2009, 11:03 AM
الصورة الرمزية sranty

من طالب جامعى فى الالسن
ا
قسام كلية الالسن ......

تتميز كلية الالسن بتعدد اقسامها و اللى بيكون راجع لتعدد اللغات طبعا و اقسامها كالاتى :

1-قسم اللغة الانجليزية : اشهر و اشيك و احسن قسم فى الكلية ناسه كتير اه بس مش كلهم بيكملوا فيه بمعنى اصح اللى بيكمل فيه اللى بيحب الانجليزى و بس و قسم بجد مطلوب جداااااا الايام ديه

2-اللغة الفرنسية : لا يدخل هذا القسم الا من كان فى مدرسة فرنساوى قبل ما يجى الكلية يعنى لو سياتك كنت فى مدرسة فرنساوى و مجموع لغاتك يجيب القسم هتخش ان شاء الله

3-قسم اللغة الايطاليةو الاسبانية: قسم جميييييييييل جدا و شقى جداااااااا و بجد اللغتين مرتبيطين ببعض و معمولين فى الدور لوحدهم مفيش حد معاهم علشان كدة تلاقى القسم ده مجانيين بجد ( ملحوظة قسم انجليزى واخد دور لوحده )

4-قسم اللغة الصينية و الكورية و اليابانية : اقسام قليلية العدد مش اوى يعنى بس اعدادها قليلة و مميزة جدا و الناس ديه بتتوظف هوااااااااااا لانهم مش كتاااار و اهم ميزة ليهم انهم ليهم بعثات خارجية لو تفوقا فى سنة اولى و تانية يطلعوا تالتة و رابعو و الدكتوراه و الماجستير يعملهوهم برة و يجو مصر يتوظفوا فى الكلية هنا دكتور اذا مكنش الصين او اليابان او كرويا عجبتهم و خلوك هناك معاهم

5-قسم لغات الهوسا: قسم جارى الغاءه من الكلية نظرا لعدم دخول احد فيه بمعنى الكلمة و لو حد دخل بيحولوا قسم تانى لان مش معقول الدكتور هايجى على طالب واحد !!

6-قسم الغات السواحلية : قسم غريب جداااااااااا و محدش فاهمله حكاية و اعداده قليلة جدااااااااااااا و متعرفش عايز اصلا يديك ايه

7- قسم اللغة العربية : بجد مالوش لازمة يعنى الواحد كان يدخل كلية دار العلوم احسن بدل العربى اللى انا داخلو فى كلية لغات ده ...

8-قسم الغات السامية : العبرى حضرتك يعنى و كام لغة تانية معاه و بجد قسم اعداده صغيرة بس ايه اسرائيل وش بتاخدهم هناك او بتاخدخم فى السفارة هنا و طبعا قسم مكروه اوى عندنا : لاسباب سياسيةطبعا و طلاب الاخوان اكتر ناس بتكره القسم ده بس للاسف خظهم وحش علشان مفيهوش حد خالص فعلشان كدة مش لاقين حد يتخانقوا معاه هناك )

9- قسم اللغات الشرقيةو الافريقية : قسم اصيييييييييل جدا و جمييييييييييييييييل بغبااااااااااااء و فعلا كل الناس اللى فيه مبسوطة منه اوى لانهم ساعات بيعملوا رحلتا على نفقتهم الخاصة للانكان اللى عايزنها علشان ينمو اللغة و ليا واحد صاحبى فيه بيقولى ان اخر رحلة عملوها كانت فى بدو صحراء مش عارف ايه فى مصر هنا و كان الكل سعيد علشان كانوا عارفين يتكلموا معاهم اللغة بتاعتهم و بطلاقة كمان ( بجد حاجة تفرح اووووووووى والله )

10-قسم اللغة الروسية و التشكية و التسيكوسلافيكة : قسم ايه بقى مش عايز اقولك عال شياكة و الالاجة و المفهومية قسم غريب جدا متعرفش الناس اللى فيه تحس انهم كلهم جواسيس روس بجد بس قسم مطلوب جد و خصوصا فى مجال الطيران ( مش عارف ليه )

11-قسم اللغة الالمانية : معلم اللغات بعد قسم اللغة الانجليزية بجد قسم كل اللى فيه بيحبوووووووووه اوووووووووى علشان معظم الدكاترة عندهم المان و كلهم بيحبوا يدرسوا اللغة ديه و يفهموا الطلبة على اعلى مستوى و يحسسوهم انهم بجد فاهمين مش اشرح و اللى فاهم فاهم و اللى مش فاهم عنوا ما فهم

آخر تعديل بواسطة sranty ، 28-07-2009 الساعة 11:07 AM
قديم 28-07-2009, 11:18 AM
الصورة الرمزية sranty

من طالب جامعى بالكلية
كلية الالسن لؤلؤة عين شمس صرح تعليمى لكل اللغات كلية يعتبرها الجميع حقا لؤلؤة جامعة عين شمس لما بها من تقنيات و مستوى دراسى متميز و دكاترة على اعلى مستوى و قاعات ندوات فائقة الجمال و شخصيات مهمة تاتى لزيارتها و استقدام دكاترة من الخارج لالقاء محضارات تثرى العقل بالفكر الصحيح و النهج المطلوب ( دكتور جالنا فى الكلية كان صينى و دكتورة ده من اسبانيا لقسم اسبانى .
لو حبينا نتكلم على السن ممكن نقول ان فى ناس كتير جدا من خارج الكليات لما يجوا و يتفرجوا عليها و يحضروا معانا عادى بيطلعوا يقولوا : لا يمكن تكون الكلية ديه كلية حكومية او تابعة للحكومة !! بجد يا جماعة انا بعشق الكلية ديه جداااااااااااااا نظام تعليمى بجد من اوروبا و خاااارجى و ساعد نفسك و حوارات ابحاث و كله مفيد مش مجرد روتين او منظر و خلاص و بجد اللى بيجتهد و الله والله والله بيستريح جدا فى المستقبل يوم ما يجى يدور على وظيفة ( ليا بنت اعرفها كانت شاطرة جدااااااااااا الله اكبر عليها و اتخرجت بتقدير جيد جدا و خدوها اتشغلت ملحق فى السفارة الاوربية و ربنا و ربنا كمان و ده حلفان اتحاسب عليه يو م القيامة بتقبض 5000 جنيه والله ) يعنى من الاخر كليتنا اللى يشد حيلو فيه لما يكبر و يجى يدور على شغل هيستريح جداااااااااااااااااااااااااااااااا والله و من مميزات الالسن بالنسبة للاقسام اللى مافيهاش عدد كبير : بعثات خارجية على نفقة الكلية علشان يكمل دراسته برة اه والله يعى مثلا قسم كورى مفيهوش غير 20 واحد بس اه والله فالى يتفوق منهم بجد و يشد حيلو اوى يجى فى سنة تالتة يسافروه بره يكمل تالتة و رابعة و كل حاجة تمام و يجى يعمل هنا الماجستير و الدكتوراه و يبقى دكتور مش لسة معيد دكتووووور على طوول اما اللى من هنا فبيبقى لسة ادمهم شوية علشان يوصلوا ادرجة دكتور حضرتك ......
الكلية بجد لولؤة سواء فى شكلها او مضمونها التعليمى بجد اا فرحااان جدا انى فيها و و بجد مع انى مكنتش طايقها قبل ما ادخلها بس بمرور الايام عرفت قيمة السن و فعلا الكلية ديه لا توصف كلية خاصة مش حكومية ابدا
قديم 28-07-2009, 02:30 PM
الصورة الرمزية eslam_2009
eslam_2009 eslam_2009 غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( كلية سياحة وفنادق )

eslam_2009 is on a distinguished road

اه نظام تقليب المواجع ده
انا كان بينى وبين السن 0.5% فدخلت سياحة وفنادق المنصورة بقى وخلاص لانها بتدرس لغات برضو وابقى اقوى لغتى عن طريق الكورسات وخلاص
قديم 28-07-2009, 02:37 PM
الصورة الرمزية bosy .. mostafa
bosy .. mostafa bosy .. mostafa غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية السن )

bosy .. mostafa is an unknown quantity at this point

انا دخلت السن عين شمس الحمد لله
و بامر الله هخش انجلش لاني سالت عن التنسيق الداخلي
و قالت لي هتخشي انجلش و اللغه التانيه الماني
قديم 28-07-2009, 02:54 PM
الصورة الرمزية sranty

ممكن تفيدينا وتقولى هى بتاخد من كام قسم الانجليزى السنة دى ولو عندك معلومات تانية قوليها
قديم 28-07-2009, 02:59 PM
الصورة الرمزية sranty

انا كنت بفكر ادخل سياحة وفنادق فهى كلية ممتازة بس التنسيق كان فى صفى السنة دى

آخر تعديل بواسطة sranty ، 28-07-2009 الساعة 03:02 PM
قديم 28-07-2009, 03:13 PM
الصورة الرمزية sranty

افتراضي اللغة الايطالية

منقول من طالبة بالكلية
انا هنتكلم عن قسم ايطالى قسم ايطالى من اسهل الاقسام اللى فى كلية الالسن والى معروف عنها بكدة فى اول السنة بيتم تعليم النطق الابجدية الايطالية اللى هما 21 حروف وفى 5حروف مش موجودين فى اللغة (j.k.y.x.w) بعدها الدكاترة بيبتدوا معانا فى الترم الاول بناخد نصوص واستماع ومحادثات وجرامتيكا وصوتيات وعربى بنمتحن فى 3 مواد بس 2 ايطالى والعربى وفى الترم التانى بناخد زيادة عليهم ترجمة من والى ومقال ومطالعات بالاضافى اللى اللغة الاجنية التانية اللى معظم الناس واخدة انجليزى انا عن نفسي مش واخدة انجليزى سنة اولى بتكون سهلة اذا زاكرت يعنى الايطالى عامل زى السهل الممتنع فى الترم الاول بناخد استماع ومحادثات االى هى تعتبر لامتحان الشفوى بيدونا 2 دكاترة واحدة مصرية وواحدة ايطالية وفى الغالب بتكون سينورة ميلينا اذا اشتغلت مع الدكاترة بيكون افضل ليك وخصوصا فى القراءة لان اساس الايطالى القراءة الصح والنطق الصحيح ويفضل ان انت تشتغل مع الدكاترة من اول السنة لان الترم التانى محتاج شغل كبيرة المواد بتكتر فى سنة تانية انشاء الله مادة زيادة وهى الادب الايطالى بنسبة للقواميس اول السنة لازم بنشترى قاموس اسمو التليسى دة ايطالى عربى بمعنى ان الكلمات الايطالية مرتبة حسب الابجدية الايطالية اما القاموس العربى الايطالى ودة نادر لما بيستخدم ويفضل ان احنا مش نجيبو ودة مرتب فيه الكلمات العربى على حسب الابجدية العربية اخر قاموس بنجيبو القاموس الايطالى الايطالى ودة فيه كل اللغة تقربيا فى ناس تحب تريح نفسها وتجيبو من سنة اولى عشان كدة كدة هو هيتجاب لان فى سنة تانية هنحتاجوا اوى انا عن نفسي جبتو فى سنة اولى وهو غالى ب 220ممكن يكون 215بنسبة للكتب احنا مش عندنا غير كتاب واحد للجرامتيكا اسمو (كاترين كترينوف) ودة بيكون مقتسم على سنة اولى وسنة تانية والباقى بيكون تصوير ورق للنصوص وتصوير كتاب اللغة التانية انجليش او شراءالكتب فى تالتة ورابعة بيكون فيه كتاب الاعراب دلوقتى انت لو حابب اللغة الايطالية لازم تكون شجاع عشان القراءة لان انت لازم هتقراء هتقراء ويكون مفيش احراج
قديم 29-07-2009, 07:50 AM
الصورة الرمزية sranty

منقول
كلية الالسن ترتيبها التالت على مستوى القسم الادبى ( بعد اعلام واقتصاد)

مع ان لو عرفتم هتلاقوها احسن من دول ان شاء الله بس بشوية تعب

عارفين طبعا ان التنسيق بيختلف من سنة لسنة

قصدى بيعلى ( مفيش حاجة اسمها بيقل)

ان شاء الله اللى ربنا يوفقه ان كان ادبى او علمى ومتاح ليه كلية الالسن

يحط فى دماغه ان تفوقه وتعبه فى الكلية مش هيروح ابدا عالفاضى

طيب دخلت كلية السن

فيه عندنا 13 قسم او اكتر

( عربى - انجليزى - المانى - صينى - يابانى - كورى - فرنسى - ايطالى - اسبانى - عبرى - روسى - فارسى - تركى - تشيكى - وغيرهم )

اول ما تسجل اسمك فى الكلية

بتاخد الدليل وبتكتب رغباتك فى التنسيق الداخلى للكلية

التنسيق الداخلى بيعتمد على حاجتين هما درجاتك فى الثانوية العامة فى اللغة الاولى واللغة التانية

لو لغتك الاولى فرنسى يبقى تدخل فرنسى بكل سهولة

لو مش كده يبقى انسى قسم فرنسى

عدا كده لو لغتك الاولى انجليزى مثلا

تفكر بقى فى اللغة التانية فرنسى او المانى او ...

فيه اقسام فى التنسيق بتعتمد على درجة الانجليزى

وفيه اقسام بتعتمد على درجة اللغة التانية

والتنسيق بيختلف نوعا ما كل سنة

لكن الثوابت ان اعلى اقسام فى التنسيق من حيث درجة الانجليزى هما

اليابانى والكورى والانجليزى وبعدهم الالمانى

الايطالى والاسبانى بيتحددوا تقريبا باللغة التانية

وفيه كلام كتير عن التنسيق الدخالى بس ده كان مختصر شوية

طيب

ايه نظام الكلية؟

انت فى الكلية بتدرس تلت لغات

العربى اساسى لكل الاقسام

لغة القسم اللى انت دخلته بعد التنسيق

واللغة التانية اللى انت بتختارها اثناء كتابة رغباتك فى التنسيق

معظم الاقسام عدا الانجليزى بياخدوا لغة تانية انجليزى والاقلية بتاخد المانى او ايطالى مثلا

ليك مطلق الحرية تاخد اى لغة كلغة تانية

اما قسم الانجليزى فالمعظم هو اللى بياخد المانى وايطالى او اى لغة

الدراسة فى كلية الالسن اربع سنين

بتاهلك انك تشتغل اى حاجة ليها علاقة باللغات

مرشد - مترجم - مدرس - وغيرها

وده بيتوقف على المجال اللى هتحبه اكتر

فى مجال العمل باللغات اكتر المطلوبين للعمل هما خريجى الالسن

لان دراستك للغة فى الكلية دراسة للغة كلية من غير تخصص
قديم 29-07-2009, 07:23 PM
koloud khaled koloud khaled غير متواجد حالياً
عضو جديد

koloud khaled is on a distinguished road

hiiiiiiiiiiiii ana bs 3yza as2l 3la el tnsy2 el da5ly l2ny sm3t en qsm el english 7ya5od mn 49.5 w ana bsra7a hmot w ad5olo bs gyba fi el english 48.5 w fi el mgmo3 el koly 97.4 3yza 7d ytmny pleaseeeeeeeee

آخر تعديل بواسطة طمعانة فى رضاك يا رحمن ، 09-09-2009 الساعة 12:30 AM سبب آخر: ممنوع كتابه ايميلات
قديم 29-07-2009, 10:23 PM
الصورة الرمزية bosy .. mostafa
bosy .. mostafa bosy .. mostafa غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( كلية السن )

bosy .. mostafa is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sranty مشاهدة المشاركة
ممكن تفيدينا وتقولى هى بتاخد من كام قسم الانجليزى السنة دى ولو عندك معلومات تانية قوليها
من 46 درجة الانجلش تقريباً
قديم 30-07-2009, 08:45 AM
الصورة الرمزية sranty

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koloud khaled مشاهدة المشاركة
hiiiiiiiiiiiii ana bs 3yza as2l 3la el tnsy2 el da5ly l2ny sm3t en qsm el english 7ya5od mn 49.5 w ana bsra7a hmot w ad5olo bs gyba fi el english 48.5 w fi el mgmo3 el koly 97.4 3yza 7d ytmny pleaseeeeeeeee
انا اعتقد انك تكتبى الاول وبعد كدة هم يقررون زى نتيجة التنسيق بالظبط بس لن تقل عن 46 زى بوسى ما بتقول والتنسيق بيختلف من سنة لسنة وان شاء الله تدخلى القسم ده
قديم 30-07-2009, 01:35 PM
الصورة الرمزية hapo2007
hapo2007 hapo2007 غير متواجد حالياً
عضو جديد

hapo2007 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا دخلت كليه الالسن حبا فى قسم انجليزى ممكن حد يقولى هيقبل من كام السنه دى ؟ ولو حابه ادخل لغه تانيه ايه الافضل المانى ولا اسبانى من حيث الدراسه والشغل وكل حاجه مع العلم انى كنت فرنساوى فى ثانوى
ولكم منى اجمل تحيه
قديم 01-08-2009, 09:55 AM
الصورة الرمزية sranty

انا انصحك بالموقع دة ممكن تسألى اى حد فيه لانه يحتوى على معلومات كثيرة عن الالسن وطلاب من الفرق الاربعة[ويارب تعرفى تقررى ان شاء الله وياريت تكونى عارفة انك تطبعى بطاقة الترشيح لانها لن تصل عن طريق البريد هذه السنة
شمساوى

آخر تعديل بواسطة sranty ، 01-08-2009 الساعة 10:11 AM
قديم 01-08-2009, 01:04 PM
الصورة الرمزية sranty

الموضوع منقول

آخر تعديل بواسطة شادي الشادي ، 25-06-2011 الساعة 09:32 AM

العلامات المرجعية