مشاهدة النسخة كاملة : انت فى تالته ثانوى ادخل وهجبلك من الاخر

GeNeRaL MB
19-01-2009, 10:43 AM
السلام عليكم اولا
احنا دلوقتى بقينا فى شهر واحد يعنى خلاص تقريبا العد التنازلى للامتحانات وانتو اعتقد عندكو شويه خبره من سنه تانيه نظام الامتحان اللجنه بتبقى عامله ازاى والكلام ده
المهم بص بقى يا سيدى
انت لو عندك ماده لسه سواء كنت علمى او ادبى ولسه حاسس انك مش هضمها كويس صدقنى لو جه شهر 3 وانت بالحال ده مش هتلحق نفسك وممكن تلحقها بس هيبقى على حساب مواد تانيه ....متستهترش بالوقت هتندم واعتقد اغلبكو مر بالمرحله دى فى سنه تانيه
قولى الاول انت علمى ولا ادبى
لو ادبى بص يا سيدى
انت معاك عربى وانجليزى وتاريخ او جولوجيا ومعاك فلسفه وعلم نفس او مبدل وواخد اقتصاد واحصاء
المهم
على اد ما تقدر فى الايام دى اعمل لنفسك جدول هتقولى انا بعمل جدول فى يوم ومن تانى يوم بمشى عليه كويس وتالت يوم بعمل واحد جديد هقولك يا سيدى
انت تحسبها بيوم الجمعه
هتقولى ازاى
بص
انت عندك خمس مواد حاول فى كل خميس وجمعه تقرا الماده من الاول للاخر كل خميس تمسك ماده لان الادبى بيتنسى بسرعه ووالله انت لو عدا عليك شهر اتنين وانت مخلص المواد لحد ما انت واخد صدقنى مش هتقل عن 95% واسأل مجرب
انما لو قلت الحياه حلوه وانا ادبى يا عم واى مجموع وبتاع والامثله الغريبه الى بتطلعوها (نام وارتاح وكل عسل التمساح والكلام ده )) يبقى تعد فى البيت احسن
هتقولى طب انا علمى

هقولك بص يا سيدى
عارف انك ماسك الفيزيا طول النهار والليل وتلاقيك كمان بتظبت المنبه على الساعه 1 باليل علشان تقوم تزاكر فيزيا وتحل رياضه اتنين هتيجى على ايام الامتحانات وهتلاقيى نفسك تمام اوى فى المادتين الى انت من نظرك ان هما جامدين وهتلاقى ماده زى العربى او حاجه منزلاك الارض حاسب من دى اوى
كمان العلمى باالزات لازم يكون قلبو ميت
احنا اهو كانت مجزره :giljotiiniug3:فى دفعتنا الى هيه السنه الى فاتت وطبعا مش هقولكو الامتحانات كانت عامله ازاى المهم
هتقولى طب ان امعايا احياء بص يا سيدى الاحياء دى ماده زى تاريخ الادبى ايوه فيها مسأل والحاجات الوراثيه زى ما بسمع بس بردو اهم حاجه فيها الحفظ
لسه ادامكو فرصه كبيره جدا جدا والله المرحله الى انتو فيها دى ده اساس الحياه كلها بالنسبالك ومش هتحس بفرق ولا قيمه الكلام ده الا لما تطلع الكليه
يا رب تكونو استفادتو
اهم حاجه خليك مع ربنا شيل دماغك من الحوارات الفاشله بتاع الثانوى دى سواء ولد او بنت مصلحتك اولا بالذات فى المرحله دى
وان شاء الله تدخلو الكليات الى انتو عايزنها
بالتوفيق
اخوكم
GeNeRaL MB

**تسابيح**
19-01-2009, 10:49 AM
بجد شكرا ع النصائح الغالية دي
بس هو ليه كل الناس فاكرة ان ادبي مش بيذاكر من اول السنة؟؟؟
يالا بقا شكلي انا اللي هصلح الفكرة دي
ع العموم شكرا ع النصائح

GeNeRaL MB
19-01-2009, 01:30 PM
شكرا على مرورك
كمان انا مقصدتش ان الادبى مش بيزاكرو ان ااصلا كنت ادبى :d والحمد لله طلعت منها بمجموع كويس
بس اغلب الى فى ادبى بيبقو منفضين خاااالص ولا ايه :d !!!!!

( لؤلؤة الإسلام )
19-01-2009, 01:37 PM
جزاك الله خير ..
بجد انا حاسة ان السنة تقريبا خلصت و الوقت بيجري بطريقة مش معقولة ..
ربناااااااااااااا معانا ..
إن شاء الله السنة الجاية زي دلوقتي نبقى محتاسين بردو .. بس ياريت في الكليات اللي احنا عايزنها ...

GeNeRaL MB
19-01-2009, 02:46 PM
شكرا على مرورك

moslimlin
19-01-2009, 03:00 PM
جزاك الله خيرا
بس على فكره الاحياء مش حفظ زى ماحضرتك قولت

GeNeRaL MB
19-01-2009, 05:30 PM
جزاك الله خيرا
بس على فكره الاحياء مش حفظ زى ماحضرتك قولت

انا الصراحه مكنتش احياء بس هيه بتعتمد بردو على الحفظ مش كلها بس يعنى حضرتك مش هتألف رسمه خليه او حاجه زى كده مع احترامى بردو للى بيدرسو احياء
وسواء كده او كده المهم تجيب الى انت عايزو
:):)شكرا على مرورك:):)

**تسابيح**
19-01-2009, 05:33 PM
شكرا على مرورك
كمان انا مقصدتش ان الادبى مش بيزاكرو ان ااصلا كنت ادبى :d والحمد لله طلعت منها بمجموع كويس
بس اغلب الى فى ادبى بيبقو منفضين خاااالص ولا ايه !!!!!
بس كنت بتذاكر ازاي في ادبي
وجبت كمان ع كدا؟؟؟
ودخلت كلية ايه؟؟
برده من حضرتك ممكن نستفيد؟؟؟؟:d

GeNeRaL MB
20-01-2009, 03:15 AM
انا الاول كنت علمى فى تانيه بس الفرنساوى نزلنى جامد لانى كنت بستهتر بيه اوى المهم ان اجبت فى تانيه 88%
بصى الادبى ده كنت بعد اغنى المواد :dبجد علشان اعرف اخفظها لانى مش بعرف احفظ حاجه مش فاهمها وبالذات التاريخ ده كنت اتفرج على الافلام بتاعها سواء كانت بالعربى او بالانجليزى واربط الافكار ببعض

وحولت ادبى فى تالته وجبت 95.8
كان ليا السن الفيوم واثار القاهره
بس انا فضلت تجاره انجلش عن دول
حاليا ان االفرقه الاولى تجاره انجليزى جامعه المنصوره:d

**تسابيح**
20-01-2009, 09:47 AM
انا الاول كنت علمى فى تانيه بس الفرنساوى نزلنى جامد لانى كنت بستهتر بيه اوى المهم ان اجبت فى تانيه 88%
بصى الادبى ده كنت بعد اغنى المواد بجد علشان اعرف اخفظها لانى مش بعرف احفظ حاجه مش فاهمها وبالذات التاريخ ده كنت اتفرج على الافلام بتاعها سواء كانت بالعربى او بالانجليزى واربط الافكار ببعض

وحولت ادبى فى تالته وجبت 95.8
كان ليا السن الفيوم واثار القاهره
بس انا فضلت تجاره انجلش عن دول
حاليا ان االفرقه الاولى تجاره انجليزى جامعه المنصوره
هههههههههههههههههه
تصدق فكرة حلوة اوي
ان شاء الله هجربها
ع فكرة بقا بتحصل ف احسن العائلات كلنا بنبقي علمي ونحول ف الاخر ادبي
عشان الادبي فضلوه عن العلمي:d:d
طب يارب انا كمان اجيب كدا
ربنا يوفقك يارب ف دراستك
بس هنجيب الافلام دي منين ؟؟:049gc0::049gc0: