مشاهدة النسخة كاملة : ممنوع دخول المسلمين

أسيل رزق
10-07-2006, 07:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ممنوع دخول المسلمين
.................................................. ...........

المسارح، الأماكن المختلطة، المقاهي، السينما...

ولو فكرت بالدخول فقبل ذلك إسأل نفسك هذه الأسئلة:

هل ترى فيها الوجوه الطيبة الخيرة التي تذكرك بالله عز وجل؟!

هل تحب أن يأتيك الموت وأنت فيها؟!

وهل إذا دخلها ابنك تعلم فيها برك وطاعتك؟!

وهل إذا دخلها ابنك تعلم فيها الفضيلة وحسن الخلق؟!

وهل تحب أن يكتب في صحيفة عملك أنك دخلت هذه الأماكن؟!
لا تنس أن عن يمينك ويسارك من يكتب جميع أعمالك!

وفي الختام تذكر قوله تعالى: إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً [الإسراء:36].

اينشتاين
10-07-2006, 07:44 PM
هل معنى هذا ان دخول الجامعة حرام حيث ان الجامعة بها اختلاط

لا يا اخى انما الاعمال بالنيات

أسيل رزق
10-07-2006, 08:28 PM
اولا شكرا لمررورك

على فكرة الموضوع منقول

بس بتهيقلى ان القصد من الاماكن المختلطة هيا التى تكون عرضه للفواحش

اذا كانت الجامعات عرضه للفواحش فمن الممكن ان تقسم الى قسمين كالثانوية العامة

بس لو العلم هوا اللى بين البنات والصبيان يبقى مفيش مشكله الاختلاط فى الحالة دى مش حرام

لكن الرسول كان بيفضل ان النساء يفصلون عن الرجال

لان دلوقتى المحترمين قليلين جدا

يا ريت حد يناقشنا فى الموضوع ده

شكرا لمرورك وردك

اينشتاين
10-07-2006, 08:48 PM
انا رأيى قلته وشايف انه صح

egypty3000
10-07-2006, 09:29 PM
شكرا ع الموضوع مها

لكن كل مكان فيه اختلاط فمش ممكن ان احنا مش هننزل من البيت

فتاة الاسلام
11-07-2006, 01:04 AM
والله يا جماعة انا رايى مع اينتشاين

ان الاعمال بالنيات ولكن بردو احنا بنتجنب بعض الاماكن اللى يستحيل دخولها وربنا يحفظنا

مهرة
11-07-2006, 01:06 AM
السلام عليكم

اللهم اختم بالباقيات الصالحات اعمالنا

شكرا اسيل

أسيل رزق
11-07-2006, 10:13 AM
انا بشكركم على رددكم اذا كانت نقد او تاييد

بس انا يا بسنت مقولتش اننا منخرجش من البيت

وفعلا انما الاعمال بالنيات

بس انا رديت على كلام استاذنا ووضحت المقصود من الكلام

وفتاة الاسلام وضحته اكتر

بس بتهيقلى البنات هما اللى بيحسو بالحكايه دى اكتر من الولاد

لما تكون بنت المحترمه ماشيه فى الشارع او فى الجامعة بتكون محرجة وبتحس على دمها

بتهيئلى دلوقتى قليلين اوى اللى بيعملو كدا علشان كدا ده نوع من العلاج وقله انتشار الفواحش

وبعدين احنا بنفصل بين الناس فى الاماكن المختلطة علشان محدش يئزى حد ولا حد يبص لحد

وده على فكره حصل فى عصر الرسول عليه الصلاه والسلام والخلفاء الراشدين

بس فى الاول وفى الاخر كل واحد ليه وجهة نظر

شكرا لمرركم وردكم ورايكم
سلام

أسيل رزق
11-07-2006, 10:14 AM
يا جماعة المسئله مسئله حياء
اللى مش موجود دلوقتى

coo_girl_ool
11-07-2006, 03:39 PM
اولا شكرا على الموضوع والتذكرة الجميلة

ثانيا يجب على المسلمين تجنب الاماكن التى يكون فيها الاختلاط الا لضرورة مثل الجامعة

ولكن فى هذا الوقت يكون الاختلاط له شروط وحدود شرعية واسلامية يجب ان يلتزم بها كل من يخشى الله

أسيل رزق
11-07-2006, 04:06 PM
شكرا استاذه cool girl
فعلا كلامك صح وهوا ملخص كلامى
ياريت بقى كل واحد يفهم الموضوع بطريقة صحيحة
شكرا لمرركم جميعا اعضاء المنتدى

FRANKENSTEIN
11-07-2006, 04:28 PM
انت باين عليك من العصر الحجري

فتاة الاسلام
11-07-2006, 04:46 PM
لية بات مان بتقول كدة هو الحياء والتدين والتمسك بالقيم بقى عصر حجرى وموضة
لية بس يا مسلمين بتعتقدوا ان الدين موضة لية بتحاولوا تقلدوا الغرب والله اذا كان لك وجهة نظر تانية وضحها لنا يمكن منكم نستفيد

الله يرحمنا

coo_girl_ool
11-07-2006, 04:49 PM
انا اسفة انى هارد على بات مان بالنيابة عنك يا اسيل

هل تعتبر يا استاذ باتمان ان التمسك بشرع الله وسنة رسوله من تخلف العصر الحجرى ؟؟؟؟؟

لو انك تظن كذلك فارجو منك ان تتقى الله

واياك ان تتمسك بالتحضر والتقدم على حساب دينك

ولا تنسى ان هذه الدنيا مهما كانت فهى زائلة ولن يبقى لنا الا العمل والقول الصالح

وحتى اذا كان كلام اسيل لا يعجبك فلا تسخر من شخص يحاول الدعوة الى المعروف

وكان من الممكن ان تخرج من الموضوع بدون تعليق

واسفة على الاطالة

محمد البري
11-07-2006, 05:34 PM
والله انا موش عارف اقول ايه اصلا يعني انا ممكن اموت في الشارع والشارع فيه اختلاط ولا ايه بس يا جماعة دينا دين وسط موش تشدد ارجو يعني عدم التشدد في الدين وموش كل داعية يقول كلمة نؤمن بيها ونقول امين بجد

انا سمعت لكتير اخرهم وفقا لنصيخة الاخت كول جيرل هو محمد حسان والمصري ومحمد حسين يعقوب لاحظت انهم متشددين قوي بجد

عشان كدا انا بعشق عمرو خالد لانه وسطي هاقولك كلمة برة الموضوع انا راجل بعيد عن ربنا مثلا وجيت عاوز اتوب لو سمعت لواحد من الافاضل الثلاثة اللي نوهت اليهم ولا هتوب ولو ميت الف سنة

اما عمرو خالد اسلوبه سلسل موش متشدد برضو

وشكرا على الموضوع مع اني ارى ان نص او كل الناس بتروح سينما

طيب موش قاعة الافراح بيبأى فيها اختلاط افرضي انا موت هناك وكان اللي شغال طبل واغاني نهاية مخذلة صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أسيل رزق
11-07-2006, 07:24 PM
شكرا لمرركم بس كلامcool girl
واللى يقول غير كدا يبقى بلا دين ولا تدين

محمد البري
11-07-2006, 07:26 PM
طيب يا حبي احنا من غير دين ولا تدين الله يكركم يا زوق بس هقولك ليس المؤمن بالكلام يا حبي اوكى ما النت حرام بأى لو مت ع النت هتدخل جهنم رد عليا بأى

محمد البري
11-07-2006, 07:56 PM
ايه بأى دا هربت ليه يا حج المؤمن رد عليا بس بتقولي مصر فيها ديمقراطية وتقولي اللي يعمل كدا هيموت عاصي طيب وريني ردودك بس موش تهرب

coo_girl_ool
11-07-2006, 07:57 PM
ارجوك يا محمد مش كل حاجة تعمل منها مشكلة

اولا .. ما علاقة عمرو خالد بما نتحدث فيه الان

ثانيا لو اخذنا من الدين ما يناسب اهوائنا فقط وتركنا ما يخالف هوانا بدعوى ان من يأمر به متشدد فانه لا يصبح دين

ثالثا هؤلاء الشيوخ التى تقول عنهم انهم متشددين فهم من اعظم الشيوخ وذلك لاسباب وليس لهوى شخصى

اولا لان علمهم ما شاء الله غزير جدا ( اضعاف أستاذ عمرو خالد)

ثانيا لانهم من أنصار السنة الذين يحاولون احياء سنة النبى بين الناس والشباب بعدما تخلى عنها الكثييرون

ثالثا لانهم لا يتحدثون الا بالاحاديث الصحيحة ولا يفتون الا بالفتاوى التى تقرها المجامع الفقهية

ولهم الالاف والالف من التلاميذ والمستمعين فى مصر والعالم العربى

ومن فضلك اثبت لى انهم متشددون وذلك بعرض قول واحد او رأى لهم لم يرد فى قرأن او سنة وحينها يكون لك الحق فى كل ما تقول لان الفيصل بيننا هو كتاب الله وسنة نبيه

طبعا يا محمد انا لا افرض عليك رأيى
ولا اتهمك بانك بلا دين او تدين لانى لا اطلع على قلبك ولا اطلع على ما بينك وبين ربك
ولا اهاجم استاذ عمرو خالد ولكنى انتقده فى بعض المأخذ وهناك فرق شاسع بين الهجوم والنقد

اعلم انك لن تقتنع بكلامى وستتهمنى بالتشدد والتعقيد( كعادتك ) ولكن يكفينى اننى مقتنعة بما اقول
ولكنى لا يهمنى ان كنت تقتنع ام لا ولكنى اقول كلمة حق حتى لا احاسب امام ربى

اما اذا كنت تدخل سينما وتسمع اغانى وتحضر افراح مختلطة ومعتقد بانها حلال فهذا شأنك وافعل ما شئت فلسنا نفرض عليك تصرفاتك

واسفة على الاطالة مرة أخرى

اينشتاين
11-07-2006, 07:57 PM
خلاص يا عم انا كافر عشان مش عاجبك رأيى

محمد البري
11-07-2006, 08:02 PM
بصي يا اختي الغالية دعاء انا مقتنع برأيك

بس هاقولك محمد حسين يعقوب قال ان الكلام بين الولد والبنت على النت حرام والله بجد

وبيقول ان التصفيق حرام

هاتلي ايه او حديث او اي حد من الائمة الاربعة قالوا كدا بليز يعني اصل انا موش متدين زي ما الاخ اسيل قال ولو الدين كدا بجد يبأى انتم فعلا عالم غريب قوي انا موش بتهم حد بالتخلف ولا هاقول عصر حجري بس انا بقول حاجا بس

الاخ اللي كاتب الموضوع الامور قوي موش بتسمع اغاني موش بتروح افراح لقرايبك موش بتروح سينما مع زمايلك موش بتعقد تقلب في التلفيزيون موش بتشيت مع بنت لا قوولي بس يا عمي المؤمن والله رأيك يهمني

اختي دعاء انا عارف انك مشرفة القسم بس انا مش هقدر اعقب على كلامنك ورأي قولته ليكي قبل كدا لو انتي فاكرة

coo_girl_ool
11-07-2006, 08:03 PM
ليه يا جماعة بس حكاية الكفر والكلام الوحش ده

حرام عليكم انتوا ليه بتحبم تختلقوا المشاكل

يا ريت بلاش تكبروا المواضيع بالشكل ده .. احنا مش فى حرب ولا خناقة

كل واحد هنا بيعرض رأيه وكل عضو له حرية الاقتناع بالرأى الذى يريده

واختلاف الرأى لا يفسد للود قضية

coo_girl_ool
11-07-2006, 08:09 PM
اولا يا محمد نحن لسنا بصدد محاسبة اى انسان على اعماله فكل انسان هو الوحيد الذى سيتحمل عاقبة عمله

ولكننا نتكلم عن مبدأ فقط وعن دين فقط

وكما قلت لك نحن نطرح اراء وافكار وكل انسان له حرية الاقتناع بما يشاااااء

محمد البري
11-07-2006, 08:14 PM
بس يا دعاء موش اطرح حاجا انا موش بنفزها ولا ايه الكلام

أتأمرون الناس بالبر وتنسون انفسكم

coo_girl_ool
11-07-2006, 08:22 PM
انا اقصد انه لوطرح شئ ولم ينفذه فهذا امر بينه وبين ربه ولن ناتى نحن ونحاسبه

ولكن المهم الا يكون الخطأ فيما يطرحه

ولكن يجب فعلا ان نتدبر كثيرا فى هذه الاية

أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم

اينشتاين
11-07-2006, 08:53 PM
والله انا صعبان عليا الغباء الرهيب اللى معظم المسلمين فيه

بجد معظم المسلمين عايشين فى عهد الخيمة

coo_girl_ool
11-07-2006, 09:11 PM
غباء ؟؟؟؟؟؟

الف الف شكر

ده من زوقك بس والله

korkosha
11-07-2006, 09:24 PM
اولا شكرا اسيل ع الموضوع

ثانيا مع احترامي لكل الكبير والصغير
بس في ايه ليه كل حاجة او اي موضوع للنقاش بأى بيتألب خناأة
يعني لا في غباء ولا حد يقول على نفسو انو كافر
الختلاف في الرأى لا يفسد للود قضية
من غير اسماء يعني
لو حد مختلف مع حد في الرأى
يعرض رأيو وخلاص ومش يستنى ان الحد التاني لازم يقتنع
وبعدين زي ما دعاء قالت مش في حد هنا لي الصلاحية انو يحاسب حد تاني على اللي بيعملو
كون ان اي حد نشر موضوع مش لازم يكون بيعملوا
ممكن يكون استفاد منو زيو زيك يعني لسه هيعملوا او انو مش كان يعرف عامة يعني
بس هدوا شوية والموضوع مش لاااااااااااااااازم يسخن ويتألب نقاش حاد اوي كده وكفر ةوغباء
وعذرا ع التطويل

.......................................وكان مجرد رأي ...................................

محمد البري
11-07-2006, 09:38 PM
كركوشة شكرا للاضافة دعاء موش تزعلي ميدو موجهش كلامه ليكي يعني احنا هنا اخوات يا دعاء

coo_girl_ool
12-07-2006, 11:13 AM
حصل خير

بنوته مسلمه
12-07-2006, 12:10 PM
طبعا موضوع جميل انا معاكي ان المفروض ما يكنش فيه اختلاط الا للضروره ان لزم الامر وده طبعا شرع الله ومش عصر حجري ولا حاجه لان ده دين ربنا وديننا وربنا يحميكي ويحمينا ويرشدنا الي ما فيه الخير
وحصل خير

أسيل رزق
12-07-2006, 06:08 PM
شكرا استاذ محمد وانتشاين وهيام وفتاة الاسلام وباتمان وcool girl

وشكرا ليكىcool girlلانك رديتى فى غيابى

وبعدين انا متهربتش من حد كل الحكايه انى كنت مستعجلة

بس عايزه اقول حاجة مهمة اوى كل واحد ليه رايه ووجهة نظره فى اى موضوع

وانا مقولتش حاجة غلط علشان حد يزعل منى

دى وجهة نظرى وبعدين المفروض ان ده موضوع زى كل المواضيع يا استاذ انتشاين انا بحترمك لانك اكبر منى

بس وضحت وجهة نظرى فى حاجة معينه مش اكتر ولو كلامى مكنش عجبك فده هيفضل كلامى مش هغيره الا لما اشوفه غلط

واستاذ محمد انا متكلمتش عليك بوجه خاص انا قول اللى مش بيعجبه كلام دينه يبقى معندوش تدين بوجه عام وبتهيالى كل اللى دخلو الموضوع

دخلوا علشان موضوع دينى المفروض كل واحد يقول وجهة نظره ويشوف وجهة نظر الاسلام من كلامه الشخصى مش اكتر ويصحح معلوماته

وانا بتهيئلى انكم كبرتوا الموضوع اوى لييييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا مش عارفه

على العموم انا مرضاش ان يكون حد زعلان منى انا اسفة على اللى حصل بس كلامى مش هيتغير

شكرا لرددكم سواء نقد او اتفاق

سلام

eng_7amod
13-07-2006, 03:59 AM
احب اقول انه ( لولا اختلاف الاراء لبارت السلع)
يعني كل انسان بيفكر بدماغه هو وطبعا بيكون متأكد من انه صح 100%
وان الناس كلها غلط
بس لازم تحط في دماغك ان ( اختلاف الراي لا يفسد من الود قضيه )
يعني كلنا هنا اخوات ومحدش يزعل من حد
وطبعا مع عدم وجوود اي مكان مفيهوش اختلاط سواء في شارع او جامعه
بس نيتك انت فيين؟؟؟؟
انت عايز ايه ؟؟؟؟؟؟
عينيك على ميين ؟؟؟؟؟؟؟؟
وهكذا .......
خليك مع ربنا وهو اكيد مش هينساك
:) :) :) :) :) :)

أسيل رزق
13-07-2006, 10:28 AM
بارك الله فيكeng_7amod

بجد كلامك كله حكم

ردك فى منتهى العقل

بس مش عارفة هما بيزعلو ليه

على العموم الموضوع كله محاصرفى جملة واحدة انما الاعمال بالنيات

اسلام رشوان
18-07-2006, 01:50 AM
لو كلنا فكرنا بنفسى عقليتك مش هنعمل اي حاجة
ان حنروح الشغل و لا المدارس و لا الاسواق و لا الجامعات

=ivan=
18-07-2006, 02:54 AM
اول انت صح وللا لا...

شكرا على الموضوع يا اسيل..

بجد موضوع حلو...الاختلاف بس على معنى اماكن الاختلاط

لكن اظن ان كلنا متفقين على باقى الحاجات...ويا ريت محدش يرد على الراجل بتاع عصر اكتشاف النحاس....

ربنا يهدينا كلنا

zizo2_2
18-07-2006, 03:20 AM
أنا هشكرك على الموضع الرائع ده وأقولك جزاكم الله خيرا

بس الشكر لوحدة مش كفايالازم نعرف راي الدين في المسائل دي

وأنا ساحضر لكم بعض الفتاوي لكبار العلماء ومصادرها

<div align="center">مصدر الفتوى </div> </span>
<span style="color:#660000">الخطبة الثانية من صلاة الجمعة والتي ألقاها سماحة آية الله الشيخ حسين النجاتي في مدينة
المحرق – مملكة البحرين – جامع الحياك – 27 شوال 1425هـ - 10/12/2004 م.

الأختلاط في الجامعات الدراسية

ثم أيها الإخوة المؤمنون و الأخوات المؤمنات:

إن من القضايا المثارة في ساحتنا الداخلية فعلاً هي قضية الإختلاط الموجود بين الجنسين في الجامعات، إن في القاعات الدراسية و ان في الحرم الجامعي، و إن في غير ذلك، و السؤال المثار انه: ما موقف الشرع من ذلك؟

و للجواب على ذلك نشير الى ان الإسلام ينظر الى الامور بنظرة شاملة متوازنة، فهو يهتم بصيانة الاسرة و حفظها و يهتم بصيانة و حفظ الشابة و الشاب من ان تستهدفهما الأطماع و الأهواء و الأغراض الشريرة و من ان تقع فريسة للفاسدين، الإسلام يريد ان تكون هناك حدوداً و حرماً بين الرجل الأجنبي و المرأة الأجنبية كي لا يتعرض المجتمع البشري للإنحلال الخلقي، و ليس المقصود فعلاً الحديث عن فلسفة الإسلام في ذلك و إنما الإشارة الى مجمل الأهداف التشريعية للدين في هذا الحقل.

و كما ينظر الإسلام الى جانب التربية الأخلاقية للمجتمع فكذلك هو ينظر الى بقية مصالح المجتمع، من بنائه إقتصادياً و تقسيم الثروة فيه بشكل عادل و منصف بين أفراد المجتمع و بالنحو الذي يزيل الفقر و الإختلاف الطبقي الفاحش من المجتمع.

و كذلك يهتم بعمران البلاد و حيويتها و نشاطها التجاري و الحضاري و ما الى ذلك، و كذلك يهتم الإسلام براحة الناس و عدم إيقاعهم في العسر و الحرج الشديد من خلال أحكامه و تشريعاته، و من هنا جاء في الكتاب العزيز عن حكم الصوم للمريض و المسافر: (شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس و بينات من الهدى و الفرقان، فمن شهد منكم الشهر فليصمه، و من كان مريضاً أو على سفر فعدة من أيام اخر، يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر). البقرة/185.

فالإسلام يريد للإنسان كل خير دنيوي و أخروي.

و من ناحية اخرى لقد فرض الإسلام حدوداً بين الجنسين الأجنبيين في النظر و العلاقة و المحادثة و ما الى ذلك من أنحاء التعاطي بينهما، حدوداً لا يجوز تعديها.

و الإختلاط بين الجنسين في حدّ نفسه ليس بحرام إذا لم يؤد الى الإضرار برعاية الحدود الواجب رعايتها بين الجنسين، لكنه إذا كان يؤدي الى تجاوز الحدود فلابّد من منع ذلك الإختلاط، فكل إختلاط يخاف منه ان يؤدي الى تجاوز الحدود الشرعية يكون حراماً و على أولياء الامور منع ذلك و إتخاذ التدابير اللازمة بشان ذلك.

فالإسلام الذي قرر الأحكام التي تقرر نمط العلاقة بين الجنسين يريد ان تكون هذه الأحكام محفوظة مطبقة، و لا يرضى بكل ما يؤدي الى الإضرار برعاية تلك الأحكام، و الإختلاط إذا كان يهدد المحافظة على الحدود الشرعية بين الجنسين فهو مرفوض شرعاً.

و من هنا حكم الفقهاء بحرمة الخلوة بين الأجنبي و الأجنبية إذا كان يخاف من تلك الخلوة ان تؤدي الى وقوع الفعل الحرام بينهما، و ليس ذلك إلاّ لأن الدين يريد المحافظة على حدوده و أحكامه لإسعاد الإنسان و المجتمع، فإذا خيف من الخلوة أن تضر بذلك كانت الخلوة محرمة.

و لا ينبغي ان يشك أحد في أن الإختلاط في الجامعات بالشكل الموجود في البلد يتسبب في هتك الحدود الإلهية و تجاوزها بين الجنسين و في تسببها في حدوث العلاقات المحرمة، و إذا كان كذلك فكيف لا يكون هذا الإختلاط حراماً؟!

و قد تسأل: انه إذا كان الأمر كذلك فلابد و أن يكون الإختلاط في الأسواق و المجمعات التجارية و الشوارع و الطرقات و الداوائر الرسمية و المؤسسات و الشركات و المصانع و غيرها من أماكن الإختلاط بين الجنسين، أن يكون الأختلاط في جميع تلك الأماكن حراماً لأن الإختلاط فيها لا يقل عن الإختلاط في الجامعات من حيث التسبب لحدوث العلاقات المحرمة بين الجنسين، بل الإختلاط في كثير من تلك المواقع أقوى فاعلية في حدوث العلاقات المحرمة، فالنظروا الى الأسواق و المجمعات التجارية ماذا يحصل فيها، فلماذا لا تحكمون بحرمة الإختلاط فيها؟

و الجواب: أن الإختلاط أينما كان يتسبب في حدوث العلاقات المحرمة كان حراماً، بمعنى ان من لا يثق من نفسه بعدم الوقوع في الحرام من الدخول في الأماكن المختلطة يكون الدخول حراماً عليه.

هذا من ناحية التكليف الشخصي لكل فرد مسلم و مسلمة، لكن نحن في الجامعة قد نطالب بالفصل بين الجنسين لأن ذلك لا يكلف الدولة ميزانية ضخمة لا يصح صرفها في مثل هذا الغرض المهم، فالدولة يمكنها ان تبني سياساتها و تخطط في مجال الدراسة الجامعية على أساس الوصول الى واقع الفصل و لو بشكل تدريجي، كما هو الحال في المدارس الإبتدائية و الإعدادية و الثانوية.
لكن الفصل في ما عدى مرافق الجامعة و المؤسسات التعليمية من الأسواق و الشوارع و غيرها لا يمكن ان يتبناه الدين:

أولاً: لأنه يكلف بيت المال ميزاينة لا تتحمل، و لا يكون منطقياً صرفها في ذلك.

ثانياً: لأنه يتسبب في الحرج الكبير للعوائل و الاسر و الأشخاص إذا ما قرر الفصل بين الجنسين – على الأقل - في أكثرية مواقع الإختلاط ممّا عدى المراكز الدراسية و ما أشبهها، و الإسلام لا يقرر حكماً حرجياً، حيث أنه (و ما جعل عليكم في الدين من حرج). سورة الحج/78. و (يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر). البقرة / 185.
و من هنا لا تمكن المطالبة بالفصل ما عدى المراكز الدراسية من منطلق ديني رعاية للملاحظتين المذكورتين.
و كما أن المحافظة على دين الله و حدوده و أحكامه من مسؤلية أولياء المجتمع و علمائه و مفكريه و قادته، كذلك هي من مسؤلية عامة الناس فعلى الكل ان يأمر بالمعروف و ينهى عن المنكر، و لكن بالأساليب الصحيحة غير المضرة بالدين.
و لكن لتكن الدعوة و المطالبة بذلك بالأساليب الهادئة المنطقية. و لقد سأل مني بعض طلبة الجامعة عن المشاركة في المسيرات التي تسير في الجامعة لغرض المطالبة بذلك؟
فأجبت: بأنه لا حاجة و لا مصلحة فعلاً في تسيير المسيرات في الجامعة لغرض المطالبة بذلك، و لتكن المطالبة بأساليب أكثر هدوءاً و إنضباطاً و انسجاماً مع الأجواء التعليمية و الجامعية.

أقول قولي هذا، و أستغفر الله لي و لكم، فاستغفروه انه هو الغفور الرحيم، و ادعوه يستجب لكم.

عبادالله : ( ان الله يأمر بالعدل و الإحسان و إيتاء ذي القربى، و ينهى عن الفحشاء و المنكر و البغي، يعظكم لعلكم تذكرون). النحل / 90.

coo_girl_ool
18-07-2006, 10:12 AM
جزاك الله خيرا على توضيح راى الشرع فى هذه المسألة يا استاذ زيزو

مسيو محمد عياد
18-07-2006, 10:48 AM
شكراً أسيل الموضوع جميل وتذكرة للمسلمين

كل واحد قال رأيه ، وما أقوله أيضاً هنا هو مجرد رأي

من ينظرون إلى الموضوع على أنه تشدد ، هل يرضيكم ما ترونه فى السينما من أفلام لما تقولون عليهم أنهم نجوم

أن أحمل هؤلاء الفاسدين ما حصل للمجتمع من فساد وانحلال وبعد عن الدين

مجتمع ينبذ رجال الدين ويكرم الممثلين الفاسقين

ولكن حتى لا أقع في مشكلة التعميم فأنا ما زلت أرى أن معظم شبابنا وخاصة المصريين بارك الله فيهم محافظين على دينهم و بعيدين مظاهر الحضارة الزائفة ويضعون كل شخص فى مكانه الصحيح

<div align="center">وللحديث بقية</div>

أسيل رزق
18-07-2006, 12:14 PM
اولا جزاكم الله خيرا لرددكم
ثانيا الحمد لله ان استاذ زيزو بين كل حاجة واللى المفروض انه يحصل فعلا بين المسلمين
بارك الله فيك استاذ زيزو للاهتمامك بالموضوع
يا ريت ميكنش فيه تشدد فى الدين ولا يكون فيه ترخى وتسيب ايضا فى الدين
نسال الله ان يهدينا الى ما فيه الخير لنا ويبعدنا عن ما فيه الشر لنا....... امين يا رب العالمين
شكرا مرة تانيه لكل الاعضاء بس يا ريت نصحح من معلوماتنا

حمادة نور
19-07-2006, 02:19 AM
<div class='quotetop'>إقتباس(اسيل رزق @ Jul 11 2006, 11:14 AM) 156939</div>
يا جماعة المسئله مسئله حياء
اللى مش موجود دلوقتى
[/b]

صح يااسيل انا معاكى وفاهم تقصدى اية شكرا لكى

Reham1222
19-07-2006, 04:08 AM
شكرا على الموضوع

أسيل رزق