مشاهدة النسخة كاملة : قكرة جميلة و سهلة

Ma7moud007
12-07-2006, 06:01 AM
[B]

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
قال تعالى : " الذين ينفقون أموالهم بالليل و النهار سرا و علانية فلهم أجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون " البقرة------أية:274 "

فتعالوا نعين بعض على أن نكون من أصحاب هذه الأية كيف؟؟؟
كل واحد فينا يطلع بالضبظ ربع جنيه أول ما يصحى و ربع جنيه قبل ما ينام كده يبقى كل واحد فينا انفق ليلا" و نهارا" و يجعل صندوق مخصص و يضع فيه هذه الأموال كل يوم و يقوم بفتحه شهريا" مثلا" أو سنويا" كما يشاء و يوجه حصيلة هذا المال لجهة ما
ملحوظة
كدة يبقى كل يوم هنتبرع بنصف جنيه
فى الأسبوع=3:30
فى الشهر=105
فى السنه=1260
فلا تستهون بهذا المبلغ
قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم" لا تحقرن من المعروف شيئا " صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

و ارجو عمل جدول او اى وسيلة تذكير
و ارجو نشر هذه الفكرة البسيطة
قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم: من سن سنة حسنة فله أجرها و أجر من عملها لا ينقص من أجورهم شيئا
و جزاكم الله خيرا" و أعانكم على فعل الخيرات
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ayooosh
12-07-2006, 07:08 AM
على فكرة الموضوع جميل جزاك الله خيراااااا ان شاء الله هنفذه ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

coo_girl_ool
12-07-2006, 10:52 AM
الفكرة جميلة جدا

ولكن الفلوس دى هتروح فين فى الاخر ؟؟؟؟

The_Relativistic200
12-07-2006, 11:03 AM
يا سلام
ما انا عندى فكرة احسن يا محمود بوند(مش 007 برضو)
ما انت تحط النص جنيه بتاع سعادتك فى صندوق الصدقة
وخلصت الحدوتة
اصل مستحيل
وانا بقولك اهو مستحيل الواحد يحوش فى انصاص
لمدة سنة وفى الآخر يروح يحطهم برزمتهم .......ف
اه صحيح هو احنا هنحطهم فين؟

Ma7moud007
13-07-2006, 05:01 AM
اولا شكرا على ردودكم ... ثانيا بالنسبة لسؤالك يا كووول جيرل .. فالفلوس ممكن يتعمل بيها حاجات كتير جدا
ممكن تتبرعى بيها مثلا لبنااء مسجد .. او تساعدى بعض الاسر الفقيرة .. او تشترى هدايا مثلا لدار ايتام .. او.. او .. او ...
فيه حاجات كتير جدا ممكن تتعمل بيها الفلوس .. و على العموم ياستى .. انتى بس نفذى الفكرة دى و لما تجمعى الفلوس .. ابقى قوليلى و انا هقولك تعملى بيهم ايه .. مش هى دى المشكلة يعنى

Ma7moud007
13-07-2006, 05:03 AM
بالنسبة لفكرتك يا استاذ خالد الجن .. فلما تجمع مبلغ كبير يكون احسن من المبلغ الصغير .. المبلغ الكبير ممكن يغير حاجات كتير جدا .. و ممكن يأثر تأثير اكبر من المبلغ الصغير .. بس كده