مشاهدة النسخة كاملة : هتقدر!!!

الملهمة
26-05-2009, 11:05 AM
هتقدر ! ترجعنى ليك!
هتقدر! ترجع ثقتى فيك!
هتقدر!تحيينى من جديد بيك!
هتقدر تكون بطل أحلامى من تانى
وتحلى زمانى بعد م مررها عنى بعدك !
هتقدر تحمينى من اللى حواليا وحواليك !
هتقدر تخلينى أستغنى عن كل اللى معايا معاك !
معاك ببقى حاسس كل حاجه حلوة بيك
معاك ببقى حاسس إن الدنيا بتفتحلى أبوابها والشبابيك
معاك ببقى طاير فى الهوا حر طليق
معاك بحب الدنيا وأحب أعيشها بكل ما فيها من حكاويك

دى كلمه جت على بالى وكنت عايز اخد رايكوا فيها وخلى بالكوا انا لسه مبتدىء وبتعلم

hadeer20
26-05-2009, 11:45 AM
بجد رووووعة جميلة اوووووى واستمرى ودى بداية جميلة اوى وان شاء الله اللى جاى احسن واحسن كمان

الملهمة
26-05-2009, 01:08 PM
بجد رووووعة جميلة اوووووى واستمرى ودى بداية جميلة اوى وان شاء الله اللى جاى احسن واحسن كمان
ميرسى على تشجيعك يا قمر ليا وربنا ميحرمنيش من ردودك الحلوة

الشاعر/محمد علي
26-05-2009, 01:22 PM
كلمات جميلة
لا يسعنى إلا أن أقول لك هيا للأمام
ونتمنى أن نرى الجديد والكثير

الملهمة
26-05-2009, 07:21 PM
كلمات جميلة
لا يسعنى إلا أن أقول لك هيا للأمام
ونتمنى أن نرى الجديد والكثير

انا مش مصدقه والله ان حضرتك رديت على موضوعى وبصراحه أول م شفت مشاركه حضرتك على موضوعى خفت لغايه م قريت ردك . ميرسى ليك يا فندم على تشجعيك ليا وإن شاء الله أكون عند حسن ظنكوا .

أ ُلـيـــــس
28-05-2009, 08:26 PM
بداية رائعة
وياريت كانت بدايتر رائعى مثلك
فى تقدم ومنتظر منك الافضل والافضل ان شاء الله

المتبتلة
29-05-2009, 12:54 AM
على فكرة الصيغة مختلفة في الأول حسيت انك أنثى بدليل قولك بطل أحلامي من تاني ، وبعدين اتقلب الكلام وبقى الكلام على لسان رجل والدليل معاك ببقى حاسس كل حاجة حلوة .

وبعدين هو ده أيه شعر استحالة لا يوجد به لا وزن ولا قافية خاطرة ممكن ، لكن اعتقد أنها رسالة أو خطاب .والفكرة غريبة معنى الكلام انكم سبتوا بعض وعايز أو عايزة ترجعي ليه المؤمن لايلدغ من جحر مرتين .

ياريت نسيب الشعر للشعراء ونكتفي بالرد عليهم فقط

الملهمة
29-05-2009, 10:06 AM
بداية رائعة
وياريت كانت بدايتر رائعى مثلك
فى تقدم ومنتظر منك الافضل والافضل ان شاء الله

شكرا ليكى يا اليس وعلى ذوقك وكلنا بنتعلم هنا

البيرق
12-11-2009, 10:47 PM
جميله جدا جدا
شكرا لك
ملهمه ام ملهم
ماتفرقش

الملهمة
12-11-2009, 11:06 PM
جميله جدا جدا
شكرا لك
ملهمه ام ملهم
ماتفرقش
شكرا جزيلا على مجهودك الواضح

البيرق
13-11-2009, 02:53 AM
شكرا جزيلا على مجهودك الواضح

بدون مجهود
الكلمات الجميله تفرض نفسها
على المتتبع......

فرعونية
14-11-2009, 12:54 AM
احاسيسك صدقة وبسيطة وواقعية ومقدرش الومك على تحولك من صيغة الانثى الى الذكر فى الكلام لانى اقع فى نفس الخطا وارد بدلك على المتبتلة واقول لها نحن لا نقول اننا شعراء وكن من حقنا عندما نحس شى نقوله وهذا لا يوذى احد وليس فرض اننا منكتبش لمجرد ان افكارنا بسيطة او حتى شعرنا او خواطرنا غير موزونة انها مجرد احاسيس نقولها ولكى ان تقبليها او ترفضيها .ولو سمحتى متبتلة متزعليش منى انا حسيت انى عايزة ارد مع ان الكلام مش ليا بس ممكن لانى تقريبا جديدة زى ملهمة ؟مش عارفة ارجو انى مزعلش جدا وتقبلو كلامى وشكرا ليكم جميعا

الملهمة
14-11-2009, 10:43 AM
احاسيسك صدقة وبسيطة وواقعية ومقدرش الومك على تحولك من صيغة الانثى الى الذكر فى الكلام لانى اقع فى نفس الخطا وارد بدلك على المتبتلة واقول لها نحن لا نقول اننا شعراء وكن من حقنا عندما نحس شى نقوله وهذا لا يوذى احد وليس فرض اننا منكتبش لمجرد ان افكارنا بسيطة او حتى شعرنا او خواطرنا غير موزونة انها مجرد احاسيس نقولها ولكى ان تقبليها او ترفضيها .ولو سمحتى متبتلة متزعليش منى انا حسيت انى عايزة ارد مع ان الكلام مش ليا بس ممكن لانى تقريبا جديدة زى ملهمة ؟مش عارفة ارجو انى مزعلش جدا وتقبلو كلامى وشكرا ليكم جميعا

يكفينى هذا الرد يا فرعونيه يا صاحبه الأحاسيس والذوق الرفيع وزى م أنتى قلتى مدام مش بنأذىأحد يبقى محدش يلوم علينا و لازم نخرج أحاسيسنا ومشاعرنا فى كتابتنا حتى ولو كانت بسيطه فى معانيها لكى نتعلم شكرا لكى مره أخرى لمناصره المبتدئين :)

الأستاذة ام فيصل
14-11-2009, 06:12 PM
بدايات موفقه وجميله
واحاسيس صادقه
وننتظر منك المزيد يااستاذه
تقبلي تحياتي

الملهمة
14-11-2009, 07:38 PM
بدايات موفقه وجميله
واحاسيس صادقه
وننتظر منك المزيد يااستاذه
تقبلي تحياتي
مشكوره وجزاكى الله خيرا

أحمـدنجـم
14-11-2009, 08:01 PM
هتقدر ! ترجعنى ليك!
هتقدر! ترجع ثقتى فيك!
هتقدر!تحيينى من جديد بيك!
هتقدر تكون بطل أحلامى من تانى
وتحلى زمانى بعد م مررها عنى بعدك !
هتقدر تحمينى من اللى حواليا وحواليك !
هتقدر تخلينى أستغنى عن كل اللى معايا معاك !
معاك ببقى حاسس كل حاجه حلوة بيك
معاك ببقى حاسس إن الدنيا بتفتحلى أبوابها والشبابيك
معاك ببقى طاير فى الهوا حر طليق
معاك بحب الدنيا وأحب أعيشها بكل ما فيها من حكاويك

دى كلمه جت على بالى وكنت عايز اخد رايكوا فيها وخلى بالكوا انا لسه مبتدىء وبتعلم
(الملهمة)
احتوى عملك البسيط الرقيق الصادق على مجموعة من التساؤلات وكلها تبدأ بكلمة (هتقدر)
وفي نهاية العمل وضعت لنا اعترافات بمنزلة من تحب من نفسك وتأثيره عليك
فمحب له مثل هذا التأثير عليك أعتقد أنه سيقدر ويستطيع أن يجيب على كل تلك التساؤلات
(الملهمة)
في انتظار العمل المقبل وأعتقد أنه سيكون إجابة عن تساؤلاتك
مع فائق احترامي وتقديري

الملهمة
14-11-2009, 08:09 PM
(الملهمة)

احتوى عملك البسيط الرقيق الصادق على مجموعة من التساؤلات وكلها تبدأ بكلمة (هتقدر)
وفي نهاية العمل وضعت لنا اعترافات بمنزلة من تحب من نفسك وتأثيره عليك
فمحب له مثل هذا التأثير عليك أعتقد أنه سيقدر ويستطيع أن يجيب على كل تلك التساؤلات
(الملهمة)
في انتظار العمل المقبل وأعتقد أنه سيكون إجابة عن تساؤلاتك

مع فائق احترامي وتقديري

أشكرك على ردك الذى دائما أعجز عن الرد عليه لانه بيجسد الكلمات فى معانى أحلى منها ويصورها بتشبيه ابلغ من ما تعنى .. شكرا لك مره أخرى أستاذى العزيز:)

المتبتلة
14-11-2009, 09:38 PM
لا يسعنى الا ان اقول للفرعونيه شكرا والملهمه الف شكر واتمنى ان ارى ابداعا يجعلك فى زمره المبدعين منافسا لهم ابداعا يناطح هؤلاء العمالقه فدائما احب المنافسه للقمه .

جعلك الله من هؤلاء العمالقة اما بالنسبه لمعرفه هوية الشاعر فانا عندما قرات احببت ان اعرف لكى احدد الحالة الشعوريه فقط لكى يصل الاحساس لى.
واخيرا ارجو تقبل مرورى ومعذره للنقد

البيرق
14-11-2009, 10:21 PM
لا يسعنى الا ان اقول للفرعونيه شكرا والملهمه الف شكر واتمنى ان ارى ابداعا يجعلك فى زمره المبدعين منافسا لهم ابداعا يناطح هؤلاء العمالقه فدائما احب المنافسه للقمه .

جعلك الله من هؤلاء العمالقة اما بالنسبه لمعرفه هوية الشاعر فانا عندما قرات احببت ان اعرف لكى احدد الحالة الشعوريه فقط لكى يصل الاحساس لى.

احساسي كان صح
ربنا معاك يامتبتله
فاعل خير

المتبتلة
15-11-2009, 12:00 AM
احساسي كان صح
ربنا معاك يامتبتله
فاعل خير
أول مرة أعجز عن الرد على هذا اللغز
الذي إن دل على شيء يدل على بغض وكره
ودائماً الذي يبغض غيره تحرقه نار البغض
وفاعل الخير في وجهة نظري لا يلمح إلى ألغاز
فلا تشعل ناراً تجعلك أول من يحترق بها
نصيحة من فاعلة خير;)

فرعونية
15-11-2009, 01:17 AM
متبتلة لن توجد نار ان شاء الله لان لا شى يستحق الزعل بيننا اننا اخوة وانا احبك فى الله واحبكم جميعا واتمنى الاتكونى زعلتى من ردى ولانى للحق زعلت من كلمة نسيب الشعر للشعراء بس .متزعليش مرة تانية .احنا كلنا اخوة وانا كمان مفهمتش البيرق قصده ايه؟انا اسفة اذا فى حد زعل منى .شكرا

الملهمة
15-11-2009, 07:42 AM
احساسي كان صح
ربنا معاك يامتبتله
فاعل خير
ما معنى هذا الكلام وزى م أشارت المتبتله إن فاعل الخير لا يكون بالألغاز فتكون أو تكونى صريحه أو صريح فى كلامك فى هذا المنتدى المحترم الذى يعتبر أن الصراحه والوضوح هما عنوانه ويا ريت نعرف إيه الإحساس اللى كان صح رجاء وألف شكر على مجهودك مره اخرى يا البيرق أم فاعل الخير هههههه

الملهمة
15-11-2009, 07:55 AM

شكرا جزيلا لكى أختى المتبتله أما بالنسبه لهويه الشاعر فأنا لا أرى من وجهه نظرى أنها تهم القارىء والمهم هى الكلمات والشعور بها فقط . لأنى لا أظن أن جميع من بالمنتدى تعرفين هويتهم لكى تشعرى بكلماتهم وأرجو أن لا أكون تسببت بإزعاجك لهذه الدرجه كما شعرت من ردك القوى عليا:)

الملهمة
15-11-2009, 07:59 AM
متبتلة لن توجد نار ان شاء الله لان لا شى يستحق الزعل بيننا اننا اخوة وانا احبك فى الله واحبكم جميعا واتمنى الاتكونى زعلتى من ردى ولانى للحق زعلت من كلمة نسيب الشعر للشعراء بس .متزعليش مرة تانية .احنا كلنا اخوة وانا كمان مفهمتش البيرق قصده ايه؟انا اسفة اذا فى حد زعل منى .شكرا

مفيش زعل إن شاء الله وانتى قلتى إحنا كلنا أخوه ولازم نقبل النقد بس يا ريت يكون النقد بناء فقط لكى تنتجى أكثر من إبداعات وأضم صوتى لصوتك فى التساؤل عن البيرق هذا وما كينونته شكرا جزيلا لكى اختى الفرعونيه:excl:

الشاعر/محمد علي
15-11-2009, 01:38 PM
هتقدر تكون بطل أحلامى من تانى ؟؟

==
سؤال صعب الإجابة عليه

noda 2000
05-12-2009, 11:20 AM
بدايه موفقه وأكثر من رائعه
لا تتوقفى
أبهرتنى كلماتك

زائر غير مسجل
19-01-2010, 09:10 AM