مشاهدة النسخة كاملة : اذا كان عندك سؤال بالنسبة للعمارة او الفنون للدخول لكلية الفنون الجميلة ضع سؤالك هنا

ياسر المزين
29-06-2009, 03:29 PM
اذا كان عندك سؤال بالنسبة للعمارة او الفنون للدخول لكلية الفنون الجميلة ضع سؤالك هنا

zazly
29-06-2009, 03:59 PM
يامستر انا عايز اعرف الرسم الى حضرتك رسمه ليه قواعد هنتعلمها ولا هنحفظه

ياسر المزين
29-06-2009, 04:06 PM
هى قواعد لابد ان تتعلم وبعد التعليم من السهل رسمها وتعليمها يحتاج الى 3 ساعات فقط

earth
30-06-2009, 12:57 AM
يا مستر هوه انا ممكن ادخل فنون جميلة من غير ما اكون دخلت امتحان القدرات يعنى امتحن فى الكلية

soha fouad
30-06-2009, 07:46 AM
بلانسبة لفنون جميلة

تنسيق الاقسام الكلية بناء ع مجموع الثانوية العامة

ولا بناء ع التقدير في السنه الاولى في الكلية (اعدادي)

يعني قصدي ان اعدادي اللي في الكلية بيكون عامة وبعدين بيتم التخصص في اولي
ولا اصلا الواحد بيتخصص من اعدادي في الكلية

ahmed saber eid
30-06-2009, 10:03 AM
:mellow: انا علمي رياضه وان شاء الله داخل أمتحن عماره يوم السبت
ممكن يا استاذ تقولي الكليات الى ممكن ادخلها بعد لما أمتحن مادة العماره؟
وهل في كليات من فروع الهندسه ممكن ادخلها لو ملحقتش ادخل الهندسه العاديه وتكون تابعه للعماره؟

وشكرا

ياسر المزين
30-06-2009, 10:08 AM
امتحان العمارة علشان يأهل للدخول لكلية الفنون الجميلة قسم عمارة فقط اما امتحان الفنون التطبيقية بعد امتحان الثانوية العامةمباشرتاً

حميد حميد حميد
01-07-2009, 09:09 PM
من فضلك يا استاذى الكريم هو امتحان العماره حيفيدنى فى كليه الهندسه ولا لا .. ارجوك ترد على بسرعه علشان الحق اذاكر قبل الامتحان

ياسر المزين
01-07-2009, 09:21 PM
من فضلك يا استاذى الكريم هو امتحان العماره حيفيدنى فى كليه الهندسه ولا لا .. ارجوك ترد على بسرعه علشان الحق اذاكر قبل الامتحان

امتحان العمارة بيفيدك فقط فى دخول كلية الفنون الجميلة ويساعدك فى التمهيد لامتحان الفنون التطبيقية والتربية النوعية

حميد حميد حميد
01-07-2009, 09:29 PM
الف شكر يا مستر

ياسر المزين
02-07-2009, 03:36 PM
جزاك الله خيراً

soha fouad
02-07-2009, 08:26 PM
بلانسبة لفنون جميلة

كلاكيت تاني مرة

:)

ممكن حضرتك تفيدني

ياسر المزين
02-07-2009, 11:36 PM
بلانسبة لفنون جميلة

كلاكيت تاني مرة

:)

ممكن حضرتك تفيدني

اعدادي اللي في الكلية بيكون عامة وبعدين بيتم التخصص في اولي

ba7eb alahly awi
03-07-2009, 08:37 AM
انا عايزه اعرف القواعد الاساسيه للامتحان
وحنعمل برواز ولا لأ وبالنسبه للمنظور انا هتخيله زي ما انا عايزه ولا الرسمه هيكون ليها منظور معين
ويا ريت تقولي اول ما ابدأفي الرسمه ابدأبالارض ولا المباني

ياسر المزين
03-07-2009, 09:44 AM
انا عايزه اعرف القواعد الاساسيه للامتحان
وحنعمل برواز ولا لأ وبالنسبه للمنظور انا هتخيله زي ما انا عايزه ولا الرسمه هيكون ليها منظور معين
ويا ريت تقولي اول ما ابدأفي الرسمه ابدأبالارض ولا المباني

الاساسيات هى خط الارض - وخط القياس ( خط الارتفاع ) - وخط الافق ( خط مستوى النظر ) - ونقط الهروب سواء بتشتغلى من نقطة هروب واحدة او من نقطتين هروب

ودة حسب المنظور المطلوب منك فى الامتحان سواء كان منظور داخلى او منظور خارجى
وايضاً التخيل مطلوب بس لة قواعد

والبداية فى رسم المنظور هو رسم خط الارض ثم خط القياس وبعد ذلك رسم خط الافق وهو موازى لخط الارض وعلية بحدد نقط الهروب ثم اقوم بتوصيلهم بالنقطة التقاء خط الارض بخط القياس

hamadaf14
03-07-2009, 03:06 PM
انا ممتحنتش قدرات فنون ومكنتش اعرف

دا ممكن ياثر على اى قسم فى كليه الهندسه

ولو كده ينفع امتحن قدرات عماره غدا

ارجوا الرد بسرعه علشان الحق اذاكر الماده

ياسر المزين
03-07-2009, 03:52 PM
انا ممتحنتش قدرات فنون ومكنتش اعرف

دا ممكن ياثر على اى قسم فى كليه الهندسه

ولو كده ينفع امتحن قدرات عماره غدا

ارجوا الرد بسرعه علشان الحق اذاكر الماده

تم الرد على الرسالة الخاصة

specter
03-07-2009, 04:35 PM
السلام عليكم

لو سمحت انا كان عندي سؤال في رسمه

مثلا في رسمه المبني بالمنظور من نقطتين تهريب بنشوف الوجهين بتوع المبني طب لو انا عاوز اشوف المبني من فوق والوجهين بردوا يعني من الاخر ارسم السطح الرسمه دي مش عارف ارسمها خالص

ياسر المزين
03-07-2009, 05:29 PM
السلام عليكم

لو سمحت انا كان عندي سؤال في رسمه

مثلا في رسمه المبني بالمنظور من نقطتين تهريب بنشوف الوجهين بتوع المبني طب لو انا عاوز اشوف المبني من فوق والوجهين بردوا يعني من الاخر ارسم السطح الرسمه دي مش عارف ارسمها خالص

انت عايز ترسم المنظور تحت مستوى النظر لية كلامك كدة معناه انك عايز ترسم عمارة تحت مستوى النظر يعنى يبان السقف بتعها ودة مش مطلوب منك فى الامتحان امطلوب ان تكون العمارة فى مستوى النظر يبان منها جانبين فقط ولو انت نزلت المذكرة بتعتى هتلاقى اول صفحة وهى رسم المكعب اللى تحت مستوى النظر لو عملت فية شبابيك وباب وبلكونات هيظهر اللى انت عاوزة ويكون المبنى تحت مستوى النظر وخط الافق فوق وكمان تكون العمارة لها ثلاث اوجة ويبان السطح

specter
03-07-2009, 06:32 PM
اه انا كنت بحسب ممكن يطلب تحت مستوي النظر شكرا ليك بس ممكن رسمه كمعلومه عامه :) عادي لو بكرة خد وقتك براحتك

ياسر المزين
03-07-2009, 06:39 PM
اه انا كنت بحسب ممكن يطلب تحت مستوي النظر شكرا ليك بس ممكن رسمه كمعلومه عامه :) عادي لو بكرة خد وقتك براحتك

يعنى اية خد وقتك برحتك مش فاهم اما بالنسبة كرسمة كمعلومة عامة انشاء اللة ذاكر اللى فى المذكرة فقط او لو عاوز تعرف حاجة ضرورى راسلنى على الرسائل الخاصة

specter
03-07-2009, 07:24 PM
شكرا انا قصدي اني مش مستعجل علي الرسمه يعني هاتهالي في اي وقتوترسمها وقت ما تبقي فاضي

ياسر المزين
03-07-2009, 10:54 PM
شكرا انا قصدي اني مش مستعجل علي الرسمه يعني هاتهالي في اي وقتوترسمها وقت ما تبقي فاضي

ان شاء اللة

لوزتين
03-07-2009, 11:10 PM
هوة متوقع فنون جميلة وتطبيقية ياخدوا من كام السنة دي؟؟؟؟

لوزتين
03-07-2009, 11:13 PM
معلش سؤال كمان هوة لو حد ماجابش لائق في امتحان القدرات عمارة هايكون ايه موقفة من كلية فنون جميلة ومن كليه فنون تطبيقية

لوزتين
03-07-2009, 11:14 PM
هوة اصلا في حد بيجيب فيه لائق

ياسر المزين
03-07-2009, 11:15 PM
هوة متوقع فنون جميلة وتطبيقية ياخدوا من كام السنة دي؟؟؟؟

من المتوقع ان الكليات السنة دى كلها نزله السنة دى لان عدد الطلاب قليل فى علمى رياضة والامتحانات كانت فيها اخطاء مثل التفاضل والتكامل وعلى ما اظن ان كلية الفنون الجميلة هتاخد من 85% فيما فوق اما فنون تطبيقية هتاخد من 90% فيما فوق

ياسر المزين
03-07-2009, 11:40 PM
معلش سؤال كمان هوة لو حد ماجابش لائق في امتحان القدرات عمارة هايكون ايه موقفة من كلية فنون جميلة ومن كليه فنون تطبيقية

اللى ميجبش لائق تروح علية فرصة دخول كلية فنون جميلة وتطبيقية

ياسر المزين
03-07-2009, 11:42 PM
هوة اصلا في حد بيجيب فيه لائق

الحمد الله محدش عندى جاب غير لائق على مدى اكثر 15 سنة المهم تكونى عارفة القواعد كويس ونزلى المذكرة وهى تساعدك

لوزتين
03-07-2009, 11:45 PM
طيب هوة بييجي سؤال نظري

ياسر المزين
03-07-2009, 11:52 PM
طيب هوة بييجي سؤال نظري

لايوجد سؤال نظرى الامتحان عبارة عن رسمة واحدة

لوزتين
04-07-2009, 12:40 AM
ميرسي جدا يامستر

ياسر المزين
04-07-2009, 12:44 AM
ميرسي جدا يامستر

جزاك الله خيراً

happier
04-07-2009, 09:06 AM
كنت عاوزه اعرف اقسام الفنون التطبيقية وامتحانها بيبقى فى نفس لجنة الامتحانات

ياسر المزين
04-07-2009, 09:45 AM
كلية الفنون التطبيقية لها تقديم بعد امتحان الثانوية العامة ولها لجنة يومياً حسب الحروف الابجدية

specter
04-07-2009, 04:45 PM

يا مستر الرسمه بتاعتي اهيه تنفع ولا لاء

في ناس بتقولي لازم يكون من نقطه واحده!!!

happier
04-07-2009, 04:57 PM
الي يدخل امتحان الفنون التطبيقية من علمى رياضة لازم يكون امتحن عمارة فقط ولا الاثنين معا عمارة وفنون
انا امتحنت عمارة فقط وضاع على امتحان الفنون

ياسر المزين
04-07-2009, 05:29 PM

يا مستر الرسمه بتاعتي اهيه تنفع ولا لاء

في ناس بتقولي لازم يكون من نقطه واحده!!!

الرسمة صح وتجيب بأذن الله لائق بس فى بعض الاشياء كان لابد عدم رسمها مثل فرع الزينة والاشخاص وهل الرصيف من نقطتين الهروب اصل الرسمة مش واضحة

ياسر المزين
04-07-2009, 05:31 PM
الي يدخل امتحان الفنون التطبيقية من علمى رياضة لازم يكون امتحن عمارة فقط ولا الاثنين معا عمارة وفنون
انا امتحنت عمارة فقط وضاع على امتحان الفنون

امتحانات الثانوية العامة ملهاش دعوة بامتحان الفنون التطبيقية دة حاجة لوحدة خالص

specter
04-07-2009, 05:40 PM
الرسمة صح وتجيب بأذن الله لائق بس فى بعض الاشياء كان لابد عدم رسمها مثل فرع الزينة والاشخاص وهل الرصيف من نقطتين الهروب اصل الرسمة مش واضحة

شكرا ليك ايوة الرصيف من النقطتين والاشخاص دي بس رسمتها علشان ابين انوا محل ملابس

ياسر المزين
04-07-2009, 05:46 PM
شكرا ليك ايوة الرصيف من النقطتين والاشخاص دي بس رسمتها علشان ابين انوا محل ملابس

ربنا يوفقك انشاء اللة لائق

ThE MaYeStRo
29-12-2011, 05:08 PM
يا مستر انا عاوزة رقم حضرتك عشان اخد معاك منهج القدرات ده بس مش عارفة ابعت رسايل خاصة ولا استقبل رسايل خاصة بسبب عدد المشاركات وعاوزة اعرف لو عايزة ادخل ديكور فى فنون جميلة اخد قدرات عمارة ولا فنون ولا الاتنين وانا علمى رياضة وامتى اقدم على الامتحان ده في الكلية والامتحان بيبقي امتى وهو فى الكلية بعد امتحانات الثانوية عامة ولا معاها ولا هما امتحانين

ThE MaYeStRo
30-12-2011, 06:08 PM
ليه حضرتك مردتش عليا

Neno14
06-01-2012, 08:39 PM
ممكن اللي اخذ عمارة يحول علمي علوم

shafaay95
07-01-2012, 02:51 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا محمد 2 ثانوى علمى و بحب الرسم و عندى رغبة فى دخول فنون جميلة لكنى لا أعرف ممكن أدخلها من علمى و لا أدبى
و معدل المجموع ال بتقبله كام ؟ و كنت عاوز أعرف أه قدرات الفنون و العمارة هى مستوى رفيع و لا أه ؟؟؟ ....
يا ريت حضرتك ترد عليا للأهمية

ياسر المزين
08-01-2012, 12:10 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا محمد 2 ثانوى علمى و بحب الرسم و عندى رغبة فى دخول فنون جميلة لكنى لا أعرف ممكن أدخلها من علمى و لا أدبى
و معدل المجموع ال بتقبله كام ؟ و كنت عاوز أعرف أه قدرات الفنون و العمارة هى مستوى رفيع و لا أه ؟؟؟ ....

يا ريت حضرتك ترد عليا للأهمية

دخول كلية فنون جميلة لها قسمين عمارة وفنون لو عايز تدخل عمارة لابد ان تكون علمى رياضة اما قسم الفنون فهو للادبى والعلمى سواء كان علمى رياضة او علمى علوم وهى ملهاش دعوة بالمستوى الرفيع

Menna mm
08-01-2012, 12:18 AM
السلام عليكم
انا كان عندى استفسار صغير فى القدرات
انا فى 3 ث دلوقتى وجبت فى 2ث 88 و
مازلت علمى رياضة لانى مقدرش على التاريخ
فينفع ادخل فنون جميلة ولا لأ و لو ممكن يبقى محتاجة اجيب كام السنة دى عشان ادخلها
{ انا فى اسكندرية }
............
ومعلش سؤال كمان
ممكن آخد القرص بتاع الفنون او العمارة مع مدرس متمكن
وامتحن فى الكلية
ولا لازم اخده فى الكلية

............................
بجد محتاجة الرد ضرورى لانى محتارة ادخل ايه
وشكرا ليكم

بنوته مسلمة
10-01-2012, 06:36 PM
لو سمحت يا مستر انا كنت عاوزة اخد رأى حضرتك فى حاجة انا جبت فى سنة تانية 94% وكملت علمى علوم وفى مدرس بيقولى انى ادخل امتحان القدرات بس انا مش حابة انى ادخل فنون جميلة لانى مش هاوية الرسم خالص حتى لو جبت مجموعها فبقول مدخلش يعنى الامتحان عشان مضيعش وقتى فى دروسها والفلوس كمان
هل انا كده صح ولا ايه ؟
ولا فى حاجة مثلا انا مش واخدة بالى منها
اسفة انى طولت على حضرتك

ياسر المزين
11-01-2012, 06:52 PM
لو سمحت يا مستر انا كنت عاوزة اخد رأى حضرتك فى حاجة انا جبت فى سنة تانية 94% وكملت علمى علوم وفى مدرس بيقولى انى ادخل امتحان القدرات بس انا مش حابة انى ادخل فنون جميلة لانى مش هاوية الرسم خالص حتى لو جبت مجموعها فبقول مدخلش يعنى الامتحان عشان مضيعش وقتى فى دروسها والفلوس كمان
هل انا كده صح ولا ايه ؟
ولا فى حاجة مثلا انا مش واخدة بالى منها
اسفة انى طولت على حضرتك
انا من رأى ان لاتضيع الفرص منكى فكلية الفنون الجميلة والفنون التطيبيقية كلهم فرص ولايجب اضاعتها حتى لو لم تكونى هاوية لكى امتلك وامسك بالعصا من المنتصف وفى نفس الوقت اهتمى بالمذاكرة حيث ان الامتحان الفنون الجميلة والتطبيقية لعلمى علوم هم بعد امتحانات الثانوية العامة باسبوعيين

بنوته مسلمة
11-01-2012, 07:48 PM
انا متشكرة جداااااا لحضرتك
بس كنت عاوزة افهم حاجة هو دلوقتى فى دروس ليها الايام ديه ابدأ معاهم واخدها ولا استنى اخدها فى الاسبوعين الى بعد الامتحانات وحكاية ان هى بعد امتحانات الثانوية العامة بأسبوعين اكيد ولا ساعات بيتغير ميعادها
وهل فيها اقسام مفهاش شغل رسم كتير وكمان اقسام غير مكلفة لانى بسمع ان هى مكلفة جداااا

angelmoon
12-01-2012, 09:03 PM
السلام عليكم

مستر ياسركنت عاوزه اسال حضرتك

1- هل مواد القدرات لحد دلوقت اقدر اخدها و انا فى ثانويه عامه ؟

لانى علمى رياضه و فى 3 ثانوى و عاوزه اخد قدرات عماره

2- و لو موجوده هل هى موجوده فى بعض المحافظات و لا كل محافظات مصر ؟

3- لو ملحقتش اخد قدرات عماره هل اقدر اخدها قبل تنسيق او احاول امتحنها فى احدى الجامعات قبل التنسيق ؟

4- هل مجموع ثانويه العامه بيأثر ؟

لانى جبت فى 2 ثانوى < 89.7% >

و لو فعلا بيأثر

عاوزه اعرف فنون جميله قسم عماره بتاخد او كانت واخده سنه 2011 من مجموع كام فى التنسيق ؟

و شكرا

ياسر المزين
12-01-2012, 10:18 PM
انا متشكرة جداااااا لحضرتك
بس كنت عاوزة افهم حاجة هو دلوقتى فى دروس ليها الايام ديه ابدأ معاهم واخدها ولا استنى اخدها فى الاسبوعين الى بعد الامتحانات وحكاية ان هى بعد امتحانات الثانوية العامة بأسبوعين اكيد ولا ساعات بيتغير ميعادها
وهل فيها اقسام مفهاش شغل رسم كتير وكمان اقسام غير مكلفة لانى بسمع ان هى مكلفة جداااا

هو دلوقتى فى دروس ليها الايام ديه ? نعم فى دروس دلوقتى والمفروض تأخذها حالياً

وهل فيها اقسام مفهاش شغل رسم كتير وكمان اقسام غير مكلفة ؟ نعم فى اقسام مفهاش رسم كتير وكمان مش مكلفة

ياسر المزين
12-01-2012, 10:35 PM
السلام عليكم

مستر ياسركنت عاوزه اسال حضرتك

لانى علمى رياضه و فى 3 ثانوى و عاوزه اخد قدرات عماره

3- لو ملحقتش اخد قدرات عماره هل اقدر اخدها قبل تنسيق او احاول امتحنها فى احدى الجامعات قبل التنسيق ؟

و لو فعلا بيأثر

عاوزه اعرف فنون جميله قسم عماره بتاخد او كانت واخده سنه 2011 من مجموع كام فى التنسيق ؟

و شكرا

نعم تقدرى تخديها دلوقتى

على مااظن مش موجوده فى المحافظات الا ان كان مدرس متمكن فى توصيل منهج العمارة انت من محافظة اية

- من الصعب جداً توصيل المنهج فى الفترة القصيرة دى

طبعاً مجموع الثانوية بأثر جامد على دخول الكلية المفروض تشدى حالك شوية وتزودى المجموع السنة دى

اما بالنسبة لفنون جميلة قسم عمارة كانت بتأخذ حوالى 93 % حلوان اما الاسكندرية 90%

angelmoon
12-01-2012, 11:51 PM
انت من محافظة اية

انا من محافظة جيزه

ادارة 6 اكتوبر التعليميه

هل هى موجوده فى محافظتى ؟

اعتذر مستر ياسر لكن سؤال اخر

* هو التنسيق بيختلف من جامعه لجامعه ؟

لانى ناويه على جامعة القاهرة

و لو بيختلف , تنسيق 2011 لفنون جميله جامعة القاهره كانت جايبه كام ؟

* و الجامعات الأقليميه مثل جامعة الفيوم مثلا اخدت تنسيق فنون جميله قسم عماره كم فى 2011 ؟

* منهج قدرات العمارة كم وحده ؟

و اعتذر عن اسألتى الكتثيره مستر ياسر

و شكرا ....

Ali raouf
13-01-2012, 03:38 AM
السلام عليكم
لو سمحت يا مستر انا عندى كام سؤال
انا علمى رياضة ... عايز اعرف هل فى فرق بين فنون عمارة وفنون جميلة بالنسبة للمجموع للعلمى ؟؟
ومن كام اقل حاجة بتاخد ؟؟
ولو دخلت فنون جميلة هيبقى ايه تخصصى ... وممكن اشتغل ايه وتحت اى نقابة
وعندى مشكلة .. انا مش عارف اجيب مدرس للكورس منين انا فى الجيزة.. فى ناس قالتلى بلاش تاخد فى الكلية ... فمش لاقى مدرس بره
هل ينفع مدرس الرسم فى المدرسة ولا ايه ؟؟؟
وكمان هل لازم احدد إذا كان الكورس للعمارة ام لفنون جميلة ولا زى بعض

معلش يا مستر انا مش فاهم اى حاجة عن الموضوع ده واتفاجئت ان الكورسات بتبدأ دلوقتى
فياريت تنورنى ربنا يكرمك يااارب

شكرا ...

ياسر المزين
13-01-2012, 02:43 PM
انا من محافظة جيزه

ادارة 6 اكتوبر التعليميه

هل هى موجوده فى محافظتى ؟

اعتذر مستر ياسر لكن سؤال اخر

* هو التنسيق بيختلف من جامعه لجامعه ؟

لانى ناويه على جامعة القاهرة

و لو بيختلف , تنسيق 2011 لفنون جميله جامعة القاهره كانت جايبه كام ؟

* و الجامعات الأقليميه مثل جامعة الفيوم مثلا اخدت تنسيق فنون جميله قسم عماره كم فى 2011 ؟

* منهج قدرات العمارة كم وحده ؟

و اعتذر عن اسألتى الكتثيره مستر ياسر

و شكرا ....

كليات الفنون الجميلة هم اربع كليات

1- فنون جميلة الزمالك تبع جامعة حلوان

2- فنون جميلة فى جليم تبع جامعة الاسكندرية

3- فنون جميلة المنيا

4- فنون جميلة الاقصر

هم كليات ليست اقليمية المجموع بختلف من كلية الى اخرى حسب التنسيق

ياسر المزين
13-01-2012, 02:49 PM
السلام عليكم
لو سمحت يا مستر انا عندى كام سؤال
انا علمى رياضة ... عايز اعرف هل فى فرق بين فنون عمارة وفنون جميلة بالنسبة للمجموع للعلمى ؟؟
ومن كام اقل حاجة بتاخد ؟؟
ولو دخلت فنون جميلة هيبقى ايه تخصصى ... وممكن اشتغل ايه وتحت اى نقابة
وعندى مشكلة .. انا مش عارف اجيب مدرس للكورس منين انا فى الجيزة.. فى ناس قالتلى بلاش تاخد فى الكلية ... فمش لاقى مدرس بره
هل ينفع مدرس الرسم فى المدرسة ولا ايه ؟؟؟
وكمان هل لازم احدد إذا كان الكورس للعمارة ام لفنون جميلة ولا زى بعض

معلش يا مستر انا مش فاهم اى حاجة عن الموضوع ده واتفاجئت ان الكورسات بتبدأ دلوقتى
فياريت تنورنى ربنا يكرمك يااارب

شكرا ...

اقل مجموع للعلمى سواء فنون جميلة قسم فنون او قسم عمارة هو حوالى 90% السنة اللى فاتت وممكن التنسيق ينزل

ولو دخلت فنون جميلة فيها تخصوصات كتير والنقابة التابع لها نقابة الفانيين التشكليين او ناو النقابة التابعة لوزارة الثقافة

Ali raouf
14-01-2012, 07:54 PM
متشكر جدا يا مستر ياسر على الإهتمام .. هكلم حضرتك ان شاء الله

shafaay95
18-01-2012, 01:10 AM
ممكن أعرف يعنى أه عمارة أو فنون أه المادة دى
و أعزرونى لجهلى ... :(

ياسر المزين
19-01-2012, 11:59 PM
ممكن أعرف يعنى أه عمارة أو فنون أه المادة دى
و أعزرونى لجهلى ... :(
العمارة هى مادة قدرات ويأخذها طالب الثانوية العامة علمى رياضة لدخول كلية الفنون الجميلة قسم عمارة
اما الفنون مادة قدرات ويأخذها طالب الثانوية العامة علمى رياضة وعلمى علوم وادبى لدخول كلية الفنون الجميلة قسم فنون

Mohamed samer
22-01-2012, 09:23 PM
يا مستر لو سمحت انا عندى سؤال .... مدرس التربية الفنية اكيد خريج كلية تربية فنية ... صح ؟
فهل عادى يدينى كورس لقدرات عمارة؟؟
مع العلم ان انا والدى مهندس معمارى يعنى يقدر يساعدنى بس انا مش عارف منهج او كتاب او اى شئ ..
انا محتااس جداا والوقت بيمر عليـــــــــــا

Mohamed samer
22-01-2012, 09:30 PM
وحضرتك قولتلى قبل كدة انك بعتلى رسالة بس مافيش حاجة وصلتنى مع الأسف

شكرا لحضرتك ...
فى امان الله

ياسر المزين
23-01-2012, 01:31 PM
وحضرتك قولتلى قبل كدة انك بعتلى رسالة بس مافيش حاجة وصلتنى مع الأسف

شكرا لحضرتك ...
فى امان الله
اتصل بى يامحمود على الرقم دة 0105064818

asmaa22
11-02-2012, 08:40 AM
لو سمحتم انا من المنصورة و عايزة اعرف اقدم امتى و ازاى للامتحان يعنى اروح اقدم فى المدرسة و لا فين بالضبط و بعدين ان رسمى مش اوى يعنى كنت فى الاعدادى بجيب 16 /18 من 20 و هل فى نظرى يذاكر للفنون
انا ادبى و اريد الالتحاق بقسم الديكور فهل ال5 سنوات كلهم فى اسكندرية و لا اول سنه فقط و بعد كده ممكن احول جامعة حلوان

asmaa22
13-02-2012, 10:23 AM
لو سمحتم انا من المنصورة و عايزة اعرف اقدم امتى و ازاى للامتحان يعنى اروح اقدم فى المدرسة و لا فين بالضبط و بعدين ان رسمى مش اوى يعنى كنت فى الاعدادى بجيب 16 /18 من 20 و هل فى نظرى يذاكر للفنون
انا ادبى و اريد الالتحاق بقسم الديكور فهل ال5 سنوات كلهم فى اسكندرية و لا اول سنه فقط و بعد كده ممكن احول جامعة حلوان

ايه يا جماعه محدش بيرد ليه

ياسر المزين
13-02-2012, 04:47 PM
من الممكن التحويل يا اسامة بعد سنة اولى

ياسر المزين
13-02-2012, 04:47 PM

ياسر المزين
13-02-2012, 04:48 PM

ياسر المزين
13-02-2012, 04:48 PM

asmaa22
15-02-2012, 02:32 PM
متشكره يا مستر على ردك بس معلش انا عايزة اعرف اقدم امتى و ازاى للامتحان يعنى اروح اقدم فى المدرسة و لا فين بالضبط و بعدين انا رسمى مش اوى يعنى كنت فى الاعدادى بجيب 16 /18 من 20 و هل فى نظرى يذاكر للفنون

ايه اسامه دى (من الممكن التحويل يا اسامة بعد سنة اولى)

ياسر المزين
16-02-2012, 10:01 PM
متشكره يا مستر على ردك بس معلش انا عايزة اعرف اقدم امتى و ازاى للامتحان يعنى اروح اقدم فى المدرسة و لا فين بالضبط و بعدين انا رسمى مش اوى يعنى كنت فى الاعدادى بجيب 16 /18 من 20 و هل فى نظرى يذاكر للفنون

ايه اسامه دى (من الممكن التحويل يا اسامة بعد سنة اولى)
الامتحان والتقديم فى الكلية ومش مهم رسمك يكون كويس المهم تكونى عرفة الطريقة ازى اما بالنسبة للنظرى يوجد سؤال نظرى وهو مهم جداً عن الثقافة الفنية يا اسماء معلش غلط فى الاسم

asmaa22
25-02-2012, 01:59 AM
الامتحان والتقديم فى الكلية ومش مهم رسمك يكون كويس المهم تكونى عرفة الطريقة ازى اما بالنسبة للنظرى يوجد سؤال نظرى وهو مهم جداً عن الثقافة الفنية يا اسماء معلش غلط فى الاسم
بعد اذنك يعنى النظرى ده حاجه هنذاكرها هو و الثقافه الفنية و لا مالهومش منهج:excl:
معلش طولت على حضرتك

ياسر المزين
25-02-2012, 11:38 AM
بعد اذنك يعنى النظرى ده حاجه هنذاكرها هو و الثقافه الفنية و لا مالهومش منهج:excl:
معلش طولت على حضرتك
هو مش منهج هو معرفتك الثقافية الفنية عن المدارس الفنية واسس وعناصر التصميم وعن الفانيين المعاصريين

asmaa22
28-02-2012, 03:03 AM
هو مش منهج هو معرفتك الثقافية الفنية عن المدارس الفنية واسس وعناصر التصميم وعن الفانيين المعاصريين
طب و ده مهم اوى

ياسر المزين
29-02-2012, 10:37 PM
طب و ده مهم اوى
طبعاً دى علية سؤال من 3 اسئلة وعلية درجات ومهم جداً

asmaa22
01-03-2012, 02:09 AM
طبعاً دى علية سؤال من 3 اسئلة وعلية درجات ومهم جداً
طب لو سمحت انا معرفش حاجه عن الثقافه الفنيه خالص ابدا اتعلم منين

و معلش انا عارفه انتى تعبت حضرتك معى

ياسر المزين
01-03-2012, 04:02 PM
طب لو سمحت انا معرفش حاجه عن الثقافه الفنيه خالص ابدا اتعلم منين

و معلش انا عارفه انتى تعبت حضرتك معى
فى كتاب الثانوية العامة كتاب التذوق الفنى وكمان موجود فى اعلى القسم ومثبت من الممكن ان تنزلية

nora1
02-05-2012, 07:11 PM
لو سمحت يا مستر ممكن تقولى الكليات المتاحه للوخدين فنون عماره فى ثانوى ؟؟؟ وهى مهمه ولا لاء

ياسر المزين
04-05-2012, 01:13 PM
لو سمحت يا مستر ممكن تقولى الكليات المتاحه للوخدين فنون عماره فى ثانوى ؟؟؟ وهى مهمه ولا لاء

طبعاً الكليات المتاحة هى كلية الفنون الجميلة_ وكلية التربية الفنية _وكلية الفنون التطبيقية_ وكلية التربية النوعية قسم تربية الفنية وهى طبعاً مهمة لو كان ميولك فنية او هندسية ودة كمان بيعتمد على المجموع لان كل كلية لها تنسيق يختلف عن الثانى

nouralby_94
14-05-2012, 01:46 PM
لو سمحت يا مستر كنت عايزه اعرف امتحان قدرات عماره تقريبا حيكون امتي علشان انا كنت عايزه اخد الكورس بعد الامتحانات فحيكون في وقت اخد الكورس ولا لا

ياسر المزين
15-05-2012, 11:14 AM
لو سمحت يا مستر كنت عايزه اعرف امتحان قدرات عماره تقريبا حيكون امتي علشان انا كنت عايزه اخد الكورس بعد الامتحانات فحيكون في وقت اخد الكورس ولا لا
امتحانات قدرات العمارة بعد امتحانات الثانوية العمة بعشرة ايام ومن الممكن اخذ كورس مكثف فى ثلاث ايام

memonolove
26-06-2012, 07:34 PM
طب يا مستر انا امتحاني هيبقى يوم 10 /7 في اسكندريه وانا لسه مش خدت كورسات في مكان غير كورسات الكليه ممكن اخد فيه كورس مكثف وممكن حد خريج ديكور يديني الكورسات دي ولا مش هيكون عنده فكره بنظام الامتحان

ياسر المزين
28-06-2012, 01:30 PM
طب يا مستر انا امتحاني هيبقى يوم 10 /7 في اسكندريه وانا لسه مش خدت كورسات في مكان غير كورسات الكليه ممكن اخد فيه كورس مكثف وممكن حد خريج ديكور يديني الكورسات دي ولا مش هيكون عنده فكره بنظام الامتحان

من الصعب اىحد يديكى الكورسات للفنون والعمارة لابد ان يكون على درايا بالامتحانات

memonolove
29-06-2012, 06:55 PM
طب معلش يا مستر عارفه اني بتعبك معايا وطلبي غريب هو انت ممكن حضرتك تديني الكورس ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ياسر المزين
30-06-2012, 01:42 AM
طب معلش يا مستر عارفه اني بتعبك معايا وطلبي غريب هو انت ممكن حضرتك تديني الكورس ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اتصلى على وانا اقولك 0105064818

foreverinmind
30-06-2012, 04:08 AM
ما هو أخر موعد لتقديم الطلب لدخول اختبار القدرات؟

آلاء صلاح
30-06-2012, 10:33 AM
1/ لو سمحت هو امتحان القدرات للمغتربين بيكون في نفس موعد اللي هما ق مصر
2/ هل كمان احنا بمنمتحن في كليه فنون جميله اللي تبع المكان اللي قريب مننا ولا بنمتحن ف القاهرة كلنا ؟؟

ياسر المزين
30-06-2012, 11:16 PM
ما هو أخر موعد لتقديم الطلب لدخول اختبار القدرات؟

اخر ميعاد هو يوم 7/7/2012

ياسر المزين
30-06-2012, 11:25 PM
1/ لو سمحت هو امتحان القدرات للمغتربين بيكون في نفس موعد اللي هما ق مصر
2/ هل كمان احنا بمنمتحن في كليه فنون جميله اللي تبع المكان اللي قريب مننا ولا بنمتحن ف القاهرة كلنا ؟؟

هو امتحان القدرات للمغتربين بيكون في نفس موعد اللي هما فى مصر
الافضل التقديم مع الطلاب فى الوقت الحالى الى ان يحدد ميعاد امتحان الطلاب المغتربيين
اما بالنسبة هل الامتحان اقليمى ام لا فالامتحان يمكن ان يمتحن الطالب فى كلية الفنون الجميلة فى الاسكندرية والقاهرة معاً

yuki2002
02-07-2012, 01:52 PM
السلام عليكم
انا دلوقتى علمى رياضة ومتوقع اجييب 91 مثلا كدة انشاء الله وحت عمارة بس ناقصلى حاجات هل اكمل ولا لا واخد فنون تطبيقية ولا اية ؟ واية المطلوب منى علشان اقدم فى الكلية ودة قبل التنسيق ولا بعدة وشكرا

ياسر المزين
02-07-2012, 02:27 PM
السلام عليكم
انا دلوقتى علمى رياضة ومتوقع اجييب 91 مثلا كدة انشاء الله وحت عمارة بس ناقصلى حاجات هل اكمل ولا لا واخد فنون تطبيقية ولا اية ؟ واية المطلوب منى علشان اقدم فى الكلية ودة قبل التنسيق ولا بعدة وشكرا

كمل عمارة فنون جميلة وكمان قدم للدخول لفنون تطبيقية وامسك العصا من المنتصف حتى لاتفوت الفرصة اما بالنسبة للتقديم فهو قبل التنسيق وكمان الامتحان

حازم اسامة
02-07-2012, 05:22 PM
السلام عليكم : انا عاوز اعرف التقديم يبدا من 7 / 7 الامتحان امتى ولا فى نفس اليوم

ياسر المزين
03-07-2012, 02:31 AM
السلام عليكم : انا عاوز اعرف التقديم يبدا من 7 / 7 الامتحان امتى ولا فى نفس اليوم

التقديم 7/7 وسوف يعطيك ميعاد الامتحان

mayosha magdy
09-07-2012, 11:04 PM
ياريت اعرف لو سمحت هى فنون جامعة مفتوحة بتاخد من كام ومصاريفها كام فى السنة

ياسر المزين
10-07-2012, 01:19 AM
ياريت اعرف لو سمحت هى فنون جامعة مفتوحة بتاخد من كام ومصاريفها كام فى السنة

دة حسب التنسيق

Noha Reda
10-07-2012, 11:54 PM
لو سمحت أنا امتحانى يوم الأحد فنون و تايهة جداااااا
أنا باخد كورس برة الكلية و بعرف فى الظل و النور كويس أوى
بس مش عارفة أتدرب أكتر على التصميم الابتكارى اللى هو الاعلان و الزخرفة و كدة؟؟
ولا الطبيعة الصامتة أهم؟؟ ولا رسم التماثيل أهم؟؟ ولا المناظر الطبيعية أهم؟؟ الوقت ضيق أووى و أنا مش عارفة أتدرب على ايه ولا ايه و مش عارفة ايه اللى بييجى فى الامتحان أصلا!!
ساعدنى من فضلك :(

Noha Reda
11-07-2012, 12:14 AM
و ممكن أعرف حضرتك بتدى كورسات فين ؟؟ أنا من المنصورة .. ولو حضرتك تعرف حد كويس بيدى فى المنصورة ياريت تعرفنى

ياسر المزين
11-07-2012, 01:28 AM
و ممكن أعرف حضرتك بتدى كورسات فين ؟؟ أنا من المنصورة .. ولو حضرتك تعرف حد كويس بيدى فى المنصورة ياريت تعرفنى

من الممكن الاتصال على يانهى لكى افيدك فى اى شىء على 01005064818

ثورة 2
11-07-2012, 01:46 PM
السلام عليكم ياستاذ ياسر
هو حضرتك مفيش نماذج من امتحان قدرات الفنون لكليه الفنون الجميلة ..يااااااااريت لو عند حضرتك نماذج من امتحانات الفنون تنزلها وجزاك الله كل الخير

ياسر المزين
11-07-2012, 02:37 PM
السلام عليكم ياستاذ ياسر
هو حضرتك مفيش نماذج من امتحان قدرات الفنون لكليه الفنون الجميلة ..يااااااااريت لو عند حضرتك نماذج من امتحانات الفنون تنزلها وجزاك الله كل الخير

الامتحان عبارة عن 3 اسئلة واحد طبيعة صامتة وهو عبارة عن وضع شكل امامك يرسم بالظل والنور مثل قلة وتحتها قطعة قماش واشكال اخرى وترسميها بالظل والنور
والسؤال الثانى تصميم ابتكارى وهو عبارة عن موضوع يرسم فى مساحة معينة يكون الموضوع عبارة عن اعلان او طابع بريد او درع او غلاف كتاب يكون الموضوع عن العلم او الصناعة او الامومة او الزراعة او السياحة او ترشيد المياة وهكذا
اما السؤال الثالث فهو نظرى ويعتمد على الثقافة الفنية للطالب من معلومات فنية عن اعمال الفنانيين السابقين امثال محمود مختار واحمد عثمان والمدارس الفنية الحديثة

محمدانجينير
11-07-2012, 06:05 PM
معلش يا استاذ ياسر ممكن ايميل حضرتك او الفيس بوك للتواصل مع حضرتك وشكرا انا فاتح دلوقتي في رسالة خاصة وشكرا

ياسر المزين
11-07-2012, 06:28 PM
معلش يا استاذ ياسر ممكن ايميل حضرتك او الفيس بوك للتواصل مع حضرتك وشكرا انا فاتح دلوقتي في رسالة خاصة وشكرا

اتصل على يا محمد على 01005064818

محمدانجينير
11-07-2012, 06:36 PM
طب معلش انا الكورس في الكلية يومي الجمعة والسبت هلحق اتعلم المنظور الهندسي وهل ممكن الدكتور يقول علي اللي جاي وانا ذاكرت ملزمة حضرتك في الثقافة المعمارية جميلة جدا وربنا يباركلك في حاجة تاني اعملها للاستعداد للامتحان

محمدانجينير
11-07-2012, 06:43 PM
ارجو الرد سريعا يا استاذ ياسر وشكرا جزيلا لمجهود حضرتك معانا

محمدانجينير
11-07-2012, 07:03 PM
اين الردود

ياسر المزين
11-07-2012, 09:53 PM
اين الردود

اتصل على يا محمد على 01005064818

أكيمى
19-07-2014, 09:02 PM
لو سمحت يا مستر بنت خالتى من المغتربيين و عايزة تمتحن امتحان القدرات لفنون جميلة
لو حضرتك تعرف المعاد و مكان الأمتحان أكون ممتنة ككل الامتنان

ياسر المزين
24-07-2014, 04:24 PM
لو سمحت يا مستر بنت خالتى من المغتربيين و عايزة تمتحن امتحان القدرات لفنون جميلة
لو حضرتك تعرف المعاد و مكان الأمتحان أكون ممتنة ككل الامتنان

لم يحدد بعد ميعاد امتحان المغتربيين اما مكان الامتحان فهو كلية فنون جميلة الزمالك ولو عايزة تعرفى اى شىء ممكن الاتصال على رقمى 01005064818

روكااا
28-07-2014, 05:28 PM
عايزة اعرف هيا فنون عمارة بتاخد علمى علوم

روكااا
28-07-2014, 05:29 PM
و هيفتحوا اختبارات القدرات تانى 8/12 ولا لاء :(

yaseen ali
23-09-2014, 08:30 AM
هل خريجين معهد المساحة / تخصص مساحة ليهم كلية فنون جميلة عمارة والا لأ ؟

أرجو التوضيح