مشاهدة النسخة كاملة : من الثانوية للكلية اى استفسار عن التنسيق اضغط هنا

طبيب عالمى قادم
16-07-2009, 07:35 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لاى استفسار عن تنسيق الثانوية العامة يرجى كتابة السؤال وتركه وانا باذن الله متكفل بالرد على الاسئلة

ارجو تثبيت الموضوع وشكرااااااااااااااااااااااا

rocky man
16-07-2009, 07:51 PM
هى المرحلة الاولى حاتاخد من مجموع كااااااااااام؟

طبيب عالمى قادم
16-07-2009, 08:34 PM
هى المرحلة الاولى حاتاخد من مجموع كااااااااااام؟
بالنسبة للموضوع ده المرحلة الاولى لم يتم تلقى اخبار عن المجموع اللى هتاخذ منه حتى الان

وان شاء الله يمكن متابعة الخبر على موقع الحكومة الالكترونية

Bent 3bdo
16-07-2009, 08:52 PM
ربنا يسهل
بس عايزة اعرف
هو كل واحد هيبقى ليه الكليه القريبه منه يعنى مش هيبقى ليه كل الجامعات عين شمس والقاهره وحلوان وكده ولا ايه النظام؟
وشكرا مقدما

طبيب عالمى قادم
16-07-2009, 09:06 PM
ربنا يسهل
بس عايزة اعرف
هو كل واحد هيبقى ليه الكليه القريبه منه يعنى مش هيبقى ليه كل الجامعات عين شمس والقاهره وحلوان وكده ولا ايه النظام؟
وشكرا مقدما
التوزيع بيكون اقليمى حسب محافظتك يعنى مثلا لو اول رغبة طب يبقى هتكتب الاول طب محافظتك ثم كليات الطب الاخرى ترتيب من الاقرب للابعد فاذا كان مجموعك يرشحك لطب بلدك مثلا كان بها
وان لم يكن فيعرض على باقى كليات الطب ولكن الاولوية لمحافظتك

koper_9992010
16-07-2009, 09:21 PM
لو سمحت عايز أعرف ... احتمالات عن تنسيق الطب والصيدلة السنادي بس يريت تكون مدعومة بالأسباب ؟؟

Dr.ahmed91
16-07-2009, 09:26 PM
لو سمحت عايز أعرف ... احتمالات عن تنسيق الطب والصيدلة السنادي بس يريت تكون مدعومة بالأسباب ؟؟

اعتقد التنسيق السنادي حيزيد عن السنة اللي فاتت بمقدار بسيط في حدود 1-4 درجات على حسب الكلية و المحافظة وكده بس ......وده مدعوم بسهولة الامتحانات نسبيا عن السنة اللي فاتت وكمان تقليل اعداد طب السنادي عن السنة اللي فاتت وكمان تليل اعداد صيدلة وده محصلش السنة اللي فاتت بس قللوها نسبة صغيرة جدا

Dr.ahmed91
16-07-2009, 09:28 PM
ربنا يسهل
بس عايزة اعرف
وشكرا مقدما

السنة اللي فاتت تم اعتبار القاهرة وعين شمس وحلوان منطقة جغرافية واحدة
يعني ممكن تختاري اي واحدة فيهم بس تكوني جايبة مجموعهم

معرفش السنادي كان فيه اقوال انه حيتلغى التوزيع الجغرافي خالص بس مش اكيد الكلام

ياريت تتابعوا الجرائد القومية برضه زي الجمهورية والاخبار والاهرام تعرفوا منها تفاصيل اكتر واضمن

طبيب عالمى قادم
16-07-2009, 09:29 PM
هو فى الغالب ان تكون قابلة للزيادة عن السنة السابقة لان السنة اللى فاتت كانت الامتحانات اصعب بكتيير من السنة دى كمان السنة دى المجاميع مرتفعة ارتفاع ملحوظ عن السنة السابقة
فتنسيق الكليات قابل للزيادة كما ان نسبة عدد طلاب الطب قابل للنقصان هذا العام كما صرحت جريدة الجمهورية من قبل

koper_9992010
16-07-2009, 09:51 PM
طيب انا جبت 97.19% ..... النتيجة دي .. أقدر أدخل بيها طب بنسبة كام في المية من رأيكم ؟؟
وهل أنا كده ضامن صيدله لو ربنا موفقش في الطب ولا لأ ؟؟؟

شكرا ً على سعة صدركم

Dr/Fatma
16-07-2009, 09:52 PM
يعنى هو التنسيق هينزل يوم السبت ولا هنقدم السبت؟

طبيب عالمى قادم
16-07-2009, 09:54 PM
طيب انا جبت 97.19% ..... النتيجة دي .. أقدر أدخل بيها طب بنسبة كام في المية من رأيكم ؟؟
وهل أنا كده ضامن صيدله لو ربنا موفقش في الطب ولا لأ ؟؟؟

شكرا ً على سعة صدركم
انا اتوقع طب بنسبة 60%وصيدلة بنسبة 90%

طبيب عالمى قادم
16-07-2009, 09:56 PM
يعنى هو التنسيق هينزل يوم السبت ولا هنقدم السبت؟
كل اللى بيتقال عن التنسيق ده توقعات نتيجة التنسيق يعنى مثلا الطب من 402.5مثلا بيكون بعد تنسيق المرحلة الاولى يعنى الحد الادنى بيظهر يوم نتيجة التنسيق

Bent 3bdo
16-07-2009, 10:13 PM

ياريت تتابعوا الجرائد القومية برضه زي الجمهورية والاخبار والاهرام تعرفوا منها تفاصيل اكتر واضمن

شكرا ع الرد والمعلومه

سؤال تانى معلش
بالنسبه لصيدله
انى احسن عين شمس ولا القاهره؟
واحده صاحبتى بتقولى القاهره احسن علشان بياخدو ا فيها الكورس الحديث
لو الكلام ده صح
ايه الكورس ده اصلا
ايه الفرق بينه وبين عين شمس ؟؟
والدكاتره بردك بتقولى بتوع عين شمس معقدين
ياريت لو عندك معلومه
وألف شكر

* dr.sara*
16-07-2009, 10:42 PM
شكرا ع الرد والمعلومه

سؤال تانى معلش
بالنسبه لصيدله
انى احسن عين شمس ولا القاهره؟
واحده صاحبتى بتقولى القاهره احسن علشان بياخدو ا فيها الكورس الحديث
لو الكلام ده صح
ايه الكورس ده اصلا
ايه الفرق بينه وبين عين شمس ؟؟
والدكاتره بردك بتقولى بتوع عين شمس معقدين
ياريت لو عندك معلومه
وألف شكر
بصى يا نغم انا هرد عليكى بصفتى طالبة بكلية الصيدلة جامعة عين شمس
وليا صحابى فى القاهرة
مع احترامى الشديد لصيدلة القاهرة
عين شمس افضل ده لانها بتوفرلك انك تدرسى مادة الصيدلة الاكلينكية clinical pharmacy
بتوسع جدااا وبعدين تاخدى بعدها دبلومة فى الكلية عندنا بالف و500 تقريبا كده
كده بقيتى حاصلة على شهادة البكالوريوس فى العلوم الصيدلة ومع الدبلومة كمان تقدرى تشتغلى اكلينكال
ام بالنسبة لصيدلة القاهرة بيدرسوا بردو اكلينكال بس مش بتوسع
ده النظام العادى لكن فيه نظام اكلينكال بفلوس عندهم حوالى 13000 فى السنة لكن احنا عندنا مجانى
مفيش النظام بتاعهم ده
اما بالنسبة لحكاية الدكاترة معقدين الكلام ده غير صحيح بالمرة بالعكس الدكاترة لذاذ جدااا و كلنا بنحبهم ونحترمهم
والتصحيح بتاعهم جميل والدليل على كده ان عندنا فى كل دفعة اكتر من 100 حاصلين على امتياز
لكن لو قصدك بقى على ان القاهرة اسمها نظام حديث بصى يا ستى نظام حديث بمعنى انهم بياخدوا pharmaceutics من اول سنة
وده نظام وحش جدااااااا لان ببساطة المادى صعبة وتقيلة ومش بيكون ممهدلك ليها والكلام ده عن تجربة شخصية لواحدة زميلتى
احنا بقى بتاخدها فى تانى سنة واول سنة بيمهدوا بالاساسيات اللى هتساعدنا فى فهمها وده افضل طبعا
بس هو ده النظام ببساطة لو فيه حاجة مش مفهومة انا تحت امرك

طبيب عالمى قادم
16-07-2009, 10:57 PM
قرر المجلس الأعلي للجامعات في اجتماعه أمس قبول نفس الأعداد التي تم قبولها من الناجحين في الثانوية العامة العام الماضي في الجامعات.. من المنتظر أن يكون الحد الأدني للقبول بآخر كلية جامعية 69% للعلمي و71% للأدبي.
قال مصدر مسئول بالمجلس إن الاجتماع شهد مشادات بين رؤساء الجامعات بسبب نقصان أعداد المقبولين بكليات الطب عن العام الماضي بنسبة تتراوح بين 15% و25%.
في القطاع الهندسي ستتم زيادة الأعداد المقبولة عن العام الماضي مما يؤدي إلي خفض الحد الأدني للقبول بكليات الهندسة والحاسبات والمعلومات والفنون التطبيقية والجميلة والتخطيط العمراني.
وافق المجلس علي قرار إلغاء شرط مرور خمس سنوات للالتحاق بكليات التعليم المفتوح بالنسبة لطلبة الثانوية العامة فقط.
أعلن الدكتور يسري الجمل وزير التربية والتعليم نتائج امتحانات الثانوية العامة بمرحلتيها الأولي والثانية.. بلغت النسبة العامة للنجاح في الصف الثالث 82.1% وفي الصف الثاني 41.5% فقط.
تقدم لامتحانات المرحلة الثانية 394510 طلاب وطالبات وحضر منهم 392228 ونجح 322153 وهناك 59701 لهم دور ثان.
بينما تقدم لامتحانات المرحلة الأولي 47214 طالباً وطالبة وحضر منهم 46672 ونجح ..19372
وبذلك دارت نسبة النجاح في ثالثة ثانوي حول معدلاتها في السنوات الأخيرة بينما جاء النجاح في ثانية الأقل منذ أن عرفت الثانوية العامة نظام المرحلتين.
أكد الوزير ارتفاع شرائح المجاميع عن الأعوام الأخيرة حيث بلغ عدد الحاصلين علي 95% فأكثر 25486 طالباً وطالبة يمثلون 7.9% ومن 90% لأقل من 95% 40982 طالباً وطالبة يمثلون 12.7% من إجمالي الحاضرين للامتحانات وبذلك فمن المتوقع ارتفاع الحد الأدني لكليات القمة هذا العام.
كرم الدكتور الجمل الطلاب الأوائل وسلمهم الهدايا العينية ومنحهم لاب توب حديثاً.
الجمهورية (الجمعة17 /7)

mo0ny
16-07-2009, 11:24 PM
لو سمحتم تعتقدوا ان صيدلة حد ادنى فى اى اقليم تكون كام يعنى حد ادنى صيدلة على مستوى الجمهورية
وياريت تجاوبونى بسرعة

د\ الاء
16-07-2009, 11:53 PM
انا جايبه 97.7
ممكن الحق طب اسنان المنصوره

طبيب عالمى قادم
17-07-2009, 12:32 AM
quote=الاء لولو لولا;1418916]انا جايبه 97.7
ممكن الحق طب اسنان المنصوره[/quote]
ان شاء الله ممكن بنسبة كبيرة كمان لان السنة اللى فاتت كان طب اسنان المنصورة كان اخد من395تقريبا

y o m n a
17-07-2009, 12:40 AM
انا جبت 95.5
تفتكروا ممكن الحق ايه ؟؟

avnan
17-07-2009, 12:55 AM
طيب انا 97.4

ممكن ادخل طب اسنان المنيا

avnan
17-07-2009, 12:57 AM
طيب انا 97.4
ارجو الرد سريعا

avnan
17-07-2009, 01:03 AM
شكرا لحضرتك مقدما

بس ياريت الرد سريعا لانى هروح انام

Dr.ahmed91
17-07-2009, 01:05 AM
طيب انا 97.4
ارجو الرد سريعا

ان شاء الله يا دكتورة حضرتك جايبة 399.5

وهيا السنة اللي فاتت واخدة من 395.5

و2007 مش مقياس خالص السنة دي واخدة 401.5

و 2006 واخدة 398

يعني ربنا يوفقك ان شاء الله وتدخليها

وحتى لو ان شاء الله تدخلي اي طب اسنان وتحولي منها بسهولة جدا

اطمني ان شاء الله خير جدااااااااا
مجموعك كويس ما شاء الله ويجيبها

:d:d:d:d:d

avnan
17-07-2009, 01:06 AM

مستنيل الرد

avnan
17-07-2009, 01:07 AM

مستنيا الرد

طبيب عالمى قادم
17-07-2009, 01:08 AM

و 2006 واخدة 398

انا اتوقع ذلك وكما قال دكتور احمد من الممكن التحويل عادى فى تحويلات نسبة 10%

Dr.ahmed91
17-07-2009, 01:08 AM
الرد وصل
d:d:

y o m n a
17-07-2009, 01:17 AM
انا جبت 95.5
تفتكروا ممكن الحق ايه ؟؟
???????????????

طبيب عالمى قادم
17-07-2009, 01:28 AM
???????????????
ممكن ان شاء الله علوم

Dr.ahmed91
17-07-2009, 01:29 AM
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y o m n a http://www.thanwya.com/vb/life/buttons/viewpost.gif (http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?p=1419041#post1419041)
انا جبت 95.5
تفتكروا ممكن الحق ايه

فيه امل ضعيف جداااا في صيدلة مش حضحك عليكي

انما قدامك بعد كده فيه

بيطري
علوم
باقي الكليات الادبية

ومتكلمين عن كل كلية بالتفصيل في قسمها

شكرا

avnan
17-07-2009, 01:33 AM
طيب انا 97.4

ارجو الرد

طبيب عالمى قادم
17-07-2009, 01:35 AM
طيب انا 97.4

ارجو الرد
ان شاء الله ممكن ولو مش المنيا ممكن تحول فى نسبة ال10%

y o m n a
17-07-2009, 01:39 AM
طب والترتيب بالنسبة لشعبة علمى علوم اعرفه ازاى ؟؟؟

Dr.ahmed91
17-07-2009, 01:43 AM
طب والترتيب بالنسبة لشعبة علمى علوم اعرفه ازاى ؟؟؟

موجود مع النتيجة على موقع الوزارة

وزي ما انا فاكر برضه مواقع اخرى زي مصراوي والاستاذ وغيرها

:078111rg3::078111rg3:

avnan
17-07-2009, 01:50 AM
:078111rg3:ان شاء الله يا دكتورة حضرتك جايبة 399.5

و 2006 واخدة 398

اشكرك جدا على الرد الجميل
بارك الله لك

Bent 3bdo
17-07-2009, 03:50 AM
بصى يا نغم انا هرد عليكى بصفتى طالبة بكلية الصيدلة جامعة عين شمس
وليا صحابى فى القاهرة
مع احترامى الشديد لصيدلة القاهرة
عين شمس افضل ده لانها بتوفرلك انك تدرسى مادة الصيدلة الاكلينكية clinical pharmacy
بتوسع جدااا وبعدين تاخدى بعدها دبلومة فى الكلية عندنا بالف و500 تقريبا كده
كده بقيتى حاصلة على شهادة البكالوريوس فى العلوم الصيدلة ومع الدبلومة كمان تقدرى تشتغلى اكلينكال
ام بالنسبة لصيدلة القاهرة بيدرسوا بردو اكلينكال بس مش بتوسع
ده النظام العادى لكن فيه نظام اكلينكال بفلوس عندهم حوالى 13000 فى السنة لكن احنا عندنا مجانى
مفيش النظام بتاعهم ده
اما بالنسبة لحكاية الدكاترة معقدين الكلام ده غير صحيح بالمرة بالعكس الدكاترة لذاذ جدااا و كلنا بنحبهم ونحترمهم
والتصحيح بتاعهم جميل والدليل على كده ان عندنا فى كل دفعة اكتر من 100 حاصلين على امتياز
لكن لو قصدك بقى على ان القاهرة اسمها نظام حديث بصى يا ستى نظام حديث بمعنى انهم بياخدوا pharmaceutics من اول سنة
وده نظام وحش جدااااااا لان ببساطة المادى صعبة وتقيلة ومش بيكون ممهدلك ليها والكلام ده عن تجربة شخصية لواحدة زميلتى
احنا بقى بتاخدها فى تانى سنة واول سنة بيمهدوا بالاساسيات اللى هتساعدنا فى فهمها وده افضل طبعا
بس هو ده النظام ببساطة لو فيه حاجة مش مفهومة انا تحت امرك

شكرا ع الرد بجد

معلش اشتغل اكلينيكال ازاى؟

عايزة أسأل كمان معلش

ف صيدله

ف احياء كتير؟؟ ولو في بيبقى ف نبات كتير ؟ ولا ايه(الاحياء دى بكرهاا كره)

مش عارفه عماله أسأل كده ولا كأن التنسيق طلع

يلا ربنا يعمل اللى فيه الخير

ميدو ماجد
17-07-2009, 09:38 AM
الطب من كام السنادى؟؟ والحد الادنى لكليات الطب كاااااااااااااام والصيدله والاسنان اصلى جايب 97.4

Dr_memo_5_7
17-07-2009, 09:39 AM
السلام عليكم
أنا كنت جايب السنة الي فاتت197 يعني 96% وكملت أحياء في ثالثة وكلو عاد بيناديني يا دكتور وكان نفسي اخش طب القصر العيني بسي الاحياء السنادي دمرتني يعني جبت فيها 28 انا من رهبة الامتحان محليتشي حاجة ويمكن حليت الامتحان كله في ساعة خصوصا واني انا مش كنت هاضم الماده اوي يعني انا جبت في ثالثة 85% ومجموعي كله صفي على 91.5% تنصحوني اعمل ايه ادخل اسنان خاص ولا صيدلة خاصة ولا تجارة انجلش بسي انا مش متصور بعد دا كله آخد بكالريوس تجارة والناس الي كانوا جايبين 90% و 91% وكمان 89% بسي كانوا واخدين احياء في ثانية وصلوا لـ 95% يعني تقريبا جايبين 100% في ثالثة وبقيت مضحكة الكل خصوصا وان مجموعي كان مفاجئة للكل وكنت طالع الثالث على المدرسه ومش كنت ظاهر في السنين الي فاتت بسي ربنا وفقني في ثانية وانا عموما من يوم النتيجة وانا طافش من البيت ارجوكم ساعدوني انا على وشك الانتحار ........

ميدو ماجد
17-07-2009, 09:40 AM
أنا خايف أوووووووووووووووووووووووووووووى ردوااااااااا بدون مجامله هدخل ايه؟؟ بالاثبات أرجووووووووووووووووووووووكم

* dr.sara*
17-07-2009, 09:56 AM
شكرا ع الرد بجد

معلش اشتغل اكلينيكال ازاى؟

عايزة أسأل كمان معلش

ف صيدله

ف احياء كتير؟؟ ولو في بيبقى ف نبات كتير ؟ ولا ايه(الاحياء دى بكرهاا كره)

مش عارفه عماله أسأل كده ولا كأن التنسيق طلع

يلا ربنا يعمل اللى فيه الخير
بصى يا قمر تشتغلى اكلينكال يعنى تبقى صيدلانية اكلينكية تبقى مع الدكتور فى المستشفى تشوفى الجرعات اللى هو بيكتبها للمريض مظبوطة ولا لاء وكمان لو الدكتور ادى دوا تقولى اذاالدواء ده كويس ولا ليه بديل افضل واكثر تاثيرا وكمان تقولى اذا كان المريض بياخد اكتر من دوا فى نفس الوقت تقوليلى للدكتور اذا ده ينفع ولا يحصل interactionبين الدوائين وهيلغوا تاثير بعض
ده طبعا لان الصيدلى بيكون دارس مادة الفارماكولوجى والاكلينكال انما الطبيب مش بيكون دارسها او واخدة نبذة صغير جداااااا عنها
والنظام ده معمول بيه فى مستشفى الاورام ومعهد ناصر
ولو سافرتى بره تشتغلى هتلاقى كل المستشفيات بيبيقى فيها دكاترة وصيادلة
بالنسبة بقى لحكاية الاحياء دى احنا بناخد مواد فيها احياء زى الفسيولوجى والاناتومى والهستولوجى بس مش بتوسع زى طب وفى اول سنتين بس
انما احنا اكتر المواد بتكون كيميا ونبات
اورجانيك وان اورجانيك وانالتيكال وفيزيكال وبوتانى (نبات)
متخفيش احنا بنعتمد على الكيميا اكتر
ربنا يوفقك يا قمر ان شاء الله تدخلى صيدلة

redajiji
17-07-2009, 11:21 AM
ابنى حاصل على سبعة وتسعون فاصل خمسة وثمانون فى المائة ماحظوظه ان شاء الله فى طب بشرى اولا ثم اسنان وبارك الله فيك ارجو الرد سريعا من فضلك لان ابنى يبكى من يوم النتيجة وحيعمل تظلم فى الاحياء لانه بيقول إنه اتظلم

طبيب عالمى قادم
17-07-2009, 01:47 PM
ابنى حاصل على سبعة وتسعون فاصل خمسة وثمانون فى المائة ماحظوظه ان شاء الله فى طب بشرى اولا ثم اسنان وبارك الله فيك ارجو الرد سريعا من فضلك لان ابنى يبكى من يوم النتيجة وحيعمل تظلم فى الاحياء لانه بيقول إنه اتظلم
ان شاء الله له فرصة كبيرة فى طب الاسنان ولو جاب التظلم نتيجة ربما يغير الوضع للاحسن باذن الله

DiC0vErY
17-07-2009, 02:46 PM
اولا شكرا علي التوبيك يا شباب

وانا عندي استفسار

انا كده الحمد لله مجموعي يدخلني اي كلية في مصر

بس انا تبعا للتوزيع الجغرافي يبقي توزيعي طب بنها
- علما بان التوزيع الجغرافي سيطبق هذا العام -

واستفساري بخصوص التحويل

انا عايز احول طب القاهرة باذن الله وباسرع وقت
مش عايز ادخل بتاعة بنها دي خالص

ارجو الافادة

وشكرا ليكم ^__^

هبه محمود
17-07-2009, 03:03 PM
انا جبت 97.5 ممكن اخش صيدله المنصورة ...........ارجو الرد؟؟؟؟

تسنيم محب الدين
17-07-2009, 03:41 PM
طب انا جايبة 95.24 يا ترى ممكن الحق ايه طبعا علاج طبيعى انا مش هالحقه ارجو الرد

اسراء كامل
17-07-2009, 05:54 PM
انا جايبة 396 ممكن ادخل اية ارجو الرد

Dr.ahmed91
17-07-2009, 06:23 PM

المجموع ده يعني في حدود 400 او 401 درجة
اعتقد فيه فرصة في كلية طب ولكن مش كلها بس ممكن يدخل اي طب جايب مجموعها ويحول بعد كده طب في محافظته ان شاء الله
و حضرتك شوفي ترتيبه على شعبته كام يعني لو من اول 5-6 الاف على علمي علوم اعتقد ليه فرصة عالية في طب

لو محصلش نصيب في طب وده احتمال صغير يعني اكيد قدامه طب اسنان وصيدلة ان شاء الله

اولا شكرا علي التوبيك يا شباب

وانا عندي استفسار

انا كده الحمد لله مجموعي يدخلني اي كلية في مصر

بس انا تبعا للتوزيع الجغرافي يبقي توزيعي طب بنها
- علما بان التوزيع الجغرافي سيطبق هذا العام -

واستفساري بخصوص التحويل

انا عايز احول طب القاهرة باذن الله وباسرع وقت
مش عايز ادخل بتاعة بنها دي خالص

ارجو الافادة

وشكرا ليكم ^__^

حضرتك لو من اول 300 على الجمهورية من غير مستوى يتشال من عليك شرط التوزيع الجغرافي
بالنسبة لغير الطلاب انا مش عارف القواعد اتغيرت ولا لأ

بس لو السنة اللي فاتت,,,,,لو حضرتك من سكان بنها يبقى لازم تكتب طب بنها الاول وبعد كده الاقرب ليها لو مثلا القاهرة او شبين الكوم وبعد كده باقي الطب

انما نفرض مثلا القاهرة مش هيا الاقرب ليك الكمبيوتر عارف وحيطلعلك erorr و انت بتكتب الرغبات
و بصراحة معرفش ينفع تحول من بنها للقاهرة بعد كده ولا لأ
لان التحويل من بره لجوه مش من جوه لبره

انا جبت 97.5 ممكن اخش صيدله المنصورة ...........ارجو الرد؟؟؟؟

97.5 يعني حوالي 400 درجة
اعتقد حضرتك ضامنة ان شاء الله صيدلة سواء المنصورة او غيرها
خير ان شاء الله

طب انا جايبة 95.24 يا ترى ممكن الحق ايه طبعا علاج طبيعى انا مش هالحقه ارجو الرد

لو مش علاج طبيعي ولا صيدلة صعبة برضه
ممكن قدامك كده

كليات طب بيطري و علوم ودول ليهم مواضيع عن مميزاتهم ومجالاتهم موجودة في المنتديات هنا
وعندك كليات المجموعة الادبية اعلام و اقتصاد والسن و ممكن تجارة و اداب اعلام لو حباها

انا جايبة 396 ممكن ادخل اية ارجو الرد

396 يعني 96,6 تقريبا

اعتقد فيه امل في صيدلة او علاج طبيعي وان لم يكن لاقدر الله

فطبعا موجود طب بيطري و علوم زي ما قولت لتسنيم

Dr.diamond
17-07-2009, 07:24 PM
يا جماعة هو اللى بيقدم تظلمات بيقدم التنسيق بتاعه مع الناس ولا بعد نتيجه التظلمات ؟

اصلى مش فاكره صراحه ؟؟

طبيب عالمى قادم
17-07-2009, 07:46 PM
يا جماعة هو اللى بيقدم تظلمات بيقدم التنسيق بتاعه مع الناس ولا بعد نتيجه التظلمات ؟

اصلى مش فاكره صراحه ؟؟
التنسيق بيتقدم عادى خالص قبل نتيجة التظلم وبعد التظلم لو فى درجات زيادة بيروح الطالب لمكتب التنسيق فى جامعة القاهرة ويغير الرغبة
وشكرا على المرور

طبيب عالمى قادم
17-07-2009, 07:48 PM

اصلى مش فاكره صراحه ؟؟
التنسيق بيتقدم عادى فى ميعاده قبل ظهور نتيجة التظلم وبعد كده لو حد جاله درجات زيادة بيروح مكتب التنسيق الرئيسى فى جامعة القاهرة يغير الرغبة

طبيب عالمى قادم
17-07-2009, 11:59 PM
جريدة الجمهورية تنسيق الجامعات يستقبل طلبة المرحلة الأولي بعد غد
92.68% الحد الأدني للعلمي.. و80% للأدبي
موقعان للتقديم علي الإنترنت واستثناء ال 300 الأوائل من التوزيع الجغرافي
كتب مجدي طنطاوي:
http://www.algomhuria.net.eg/algomhuria/today/images/G-1-11-A.jpg يبدأ بعد غد تسجيل رغبات المرحلة الأولي للناجحين في الثانوية العامة بمكتب تنسيق الجامعات والمعاهد وحتي الجمعة القادم عن طريق موقعي الإنترنت "تنسيق الجامعات" أو "بوابة الحكومة المصرية" وذلك بحد أدني 380 درجة بنسبة 92.68% لطلاب الشعبة العلمية و328 بنسبة 80% للأدبي.
يتم التقدم للتنسيق وفقاً لشرائح المجموع حيث تم تخصيص يوم الاثنين للحاصلين علي 402 درجة للعلمي و369 للأدبي والثلاثاء 396 للعلمي و357 للأدبي والأربعاء 391 للعلمي و347 للأدبي والخميس 386 للعلمي و337 للأدبي والجمعة 380 للعلمي و328 للأدبي.
صرح د.هاني هلال وزير التعليم العالي بأنه سيتم فتح معامل الحاسبات بالجامعات لتسجيل الرغبات من التاسعة صباحاً وحتي الخامسة مساء خلال أيام المرحلة ويمكن التقدم أيضا عن طريق الحاسب الشخصي أو حاسب متصل بالشبكة خارج الجامعات وسيكون الموقع متاحاً علي مدار 24 ساعة يومياً.
أعلن عبدالحميد سلامة وكيل أول الوزارة المشرف العام علي مكتب التنسيق أن المجلس الأعلي للجامعات قرر استثناء ال 300 طالب وطالبة الأوائل في الثانوية العامة هذا العام وفقاً لترتيب وزارة التربية والتعليم من قواعد القبول الجغرافي والإقليمي المعمول بها مع اعتبار المناطق التعليمية بالقاهرة الكبري نطاقاً جغرافياً واحداً يضم جامعات القاهرة وعين شمس وحلوان. وكليات جامعة عين شمس الواقعة خارج النطاق الجغرافي وكليات جامعة بنها داخل نطاق القاهرة الكبري.

طبيب عالمى قادم
18-07-2009, 12:02 AM
جريدة الاهرام

الصفحة الأولى

44784‏السنة 133-العدد2009يوليو18‏25 من رجب 1430 هـالسبت
مفاجأة في القبول بالجامعات
ارتفاع الحد الأدني للكليات
العلمية‏1.3 %‏ وانخفاض الأدبية‏1.2 %‏
الطب‏98 %‏ والأسنان‏97.5 %‏
والصيدلة‏96.7% ‏ والهندسة‏ 92.1 %‏

القاهرة ـ محمد حبيب‏:‏
تؤكد مؤشرات تنسيق القبول بالجامعات أن هناك مفاجأة جديدة هذا العام‏,‏ تتمثل في ارتفاع الحد الأدني للقبول بكليات القسم العلمي‏1.3%,‏ وانخفاضه في القسم الأدبي‏1.2%,‏ ويأتي هذا الارتفاع بعد أن انخفض مؤشر التنسيق في العام الماضي ـ لأول مرة منذ‏20‏ عاما ـ‏.‏

ووفقا لهذه المؤشرات‏,‏ سيكون الحد الأدني للطب‏98%,‏ والأسنان‏97.5%,‏ والصيدلة‏96.7%‏ والعلاج الطبيعي‏96.4%,‏ والتعدين والبترول‏98.4%‏ والهندسة‏92.1%,‏ والحاسبات‏91.1%,‏ والاقتصاد والعلوم السياسية‏94.2%,‏ والإعلام‏94%‏ والألسن‏91.9%.‏

وصرح الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي بأن المرحلة الأولي للتنسيق سوف تبدأ بعد غد‏,‏ وتستمر خمسة أيام‏,‏ بحد أدني‏380‏ درجة لطلاب القسم العلمي‏,‏ و‏328‏ درجة لطلاب القسم الأدبي‏.‏

وقال السيد عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي المشرف العام علي مكتب التنسيق‏,‏ إن الموقع الإلكتروني سيكون مفتوحا علي مدي‏24‏ ساعة للطلاب الذين لديهم حاسبات آلية شخصية‏,‏ أما بالنسبة لمكتب التنسيق الرئيسي بالقاهرة وفروعه بالمحافظات‏,‏ فقد تم توفير حاسبات بها من التاسعة صباحا وحتي الخامسة مساء‏,‏ مع تزويدها بمجموعة من الخبراء لمساعدة الطلاب علي تسجيل الرغبات‏.‏

وقرر المجلس الأعلي للجامعات قبول أعداد العام الماضي نفسها بالجامعات‏,‏ وعددهم‏276‏ ألف طالب وطالبة‏,‏ مع مراعاة تخفيض أعداد المقبولين بكليات الطب هذا العام بنسبة تتراوح بين‏12%‏ و‏15%‏ عن العام الماضي‏,‏ وزيادة المقبولين بكليات الهندسة بنسبة تتراوح بين‏7%‏ و‏9%.‏

AyAh..N
18-07-2009, 11:04 AM
انا عاوزة اعرف لو انا علمي وعاوزة ادخل كلية ادبية يبقى بيخدوا مني مجموع اقل ولا اكثر من طلاب ادبي ؟؟
ارجو الرد السريع من فضلكم

المعتصم بحبل اللة
18-07-2009, 11:13 AM
ياجماعة باللة عليكم طمنونى ان جبت 398.5
ممكن ادخل اى طب اسنان
ارجو الرد بسرعة علشان هموت من الخوف

المعتصم بحبل اللة
18-07-2009, 11:20 AM
398.5
ياجماعة واللة هوت من الخوف هلممكن ادخل اى طب اسنان

redajiji
18-07-2009, 12:47 PM
398.5
ياجماعة واللة هوت من الخوف هلممكن ادخل اى طب اسنان

اعتقد على كلام الجرايد لا بس انتظر انا اعتقد الؤشرات دى مش نهائية وحتنفص وحتخش طب اسنان بس ابقى ادعيلى

طبيب عالمى قادم
18-07-2009, 05:53 PM
انا عاوزة اعرف لو انا علمي وعاوزة ادخل كلية ادبية يبقى بيخدوا مني مجموع اقل ولا اكثر من طلاب ادبي ؟؟
ارجو الرد السريع من فضلكم
لا بيكون اكتر من الادبى يعنى التربية مثلا من الادبى 88%
لكن من العلمى 91%

طبيب عالمى قادم
18-07-2009, 05:55 PM
ياجماعة باللة عليكم طمنونى ان جبت 398.5
ممكن ادخل اى طب اسنان
ارجو الرد بسرعة علشان هموت من الخوف
اه ممكن ان شاء الله ولكن لو مدخلتش كلية طب الاسنان اللى فى محافظتكم ممكن تحول بعد كده الى الكلية اللى فى محافظتكم فى تحويلات نسبة ال10%

كورديليا
18-07-2009, 07:26 PM
:frown:طب بالله عليكو
حد يرد عليا
ومن غير مجامله
انا جايبه97 ------يعني 397.5
تفتكروا الحق صيدله او اسنان
حد يرد عليا
عشان خاطري

طبيب عالمى قادم
18-07-2009, 07:32 PM
:frown:طب بالله عليكو
حد يرد عليا
ومن غير مجامله
انا جايبه97 ------يعني 397.5
تفتكروا الحق صيدله او اسنان
حد يرد عليا
عشان خاطري
ان شاء الله ليكى نصيب كبير فى واحدة من كليات القمة مثل طب الاسنان او الصيدلة لان الحد الادنى للطب البشرى السنة اللى فاتت كان397 وانتى زايدة عنه يعنى اكيد الزيادة فى التنسيق هتكون لها تاثير على مجموعك لدخول الطب البشرى ولكن ان شاء الله ليكى نصيب فى الصيدلة وطب الاسنان:av4056bb7jp3:

Bent 3bdo
18-07-2009, 07:35 PM
انا عايزة اسأل هو بتوع صيدله بياخدو دروس زى بتوع طب ولا ايه النظام؟؟؟؟؟؟؟

كورديليا
18-07-2009, 07:37 PM
طبيب عالمى قادم
ممكن ترد عليا وتقولي ولا اي حد يرد انا قلقانه
بالله عليكو

كورديليا
18-07-2009, 07:40 PM
شكرا
الله يطمنكم

طبيب عالمى قادم
18-07-2009, 07:41 PM
طبيب عالمى قادم
ممكن ترد عليا وتقولي ولا اي حد يرد انا قلقانه
بالله عليكو
انا رديت فى تعليق سابق فى نفس الصفحة ممكن حضرتك تشوفيه

كورديليا
18-07-2009, 07:45 PM
انا رديت فى تعليق سابق فى نفس الصفحة ممكن حضرتك تشوفيه

منا خلاص شفته متشكره جدا
:022yb4:

طبيب عالمى قادم
18-07-2009, 07:45 PM
انا عايزة اسأل هو بتوع صيدله بياخدو دروس زى بتوع طب ولا ايه النظام؟؟؟؟؟؟؟
الدروس مش هى الهدف الاساسى اللى يجب تسعى ليه فى الكلية
لان انا اعرف ناس كتيير معايا فى المدينة الجامعية فى صيدلة عين شمس مش بياخدوا دروس وما شاء الله جايبين امتياز من غير دروس
وربنا يكرمك انتى وحسب حالتك المادية كمان وعلى فكرة مش كل بتوع طب بياخدوا دروس
انا عمرى ما فكرت اخد دروس والحمد لله ماشى فى الكلية تمام
وفىه كمان معايا اصحاب لى مش بيخدوا دروس وبيجيبوا ترتيب على الدفعة
هو صحيح فى البداية بيكون هناك نوع من العسرة ولكن ان شاء الله تجدى يسرة بعدها

المعتصم بحبل اللة
18-07-2009, 09:02 PM
ربنا يخلييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييك ياايها الطبيب العالمى
ونخدمك فى الخير ان شاء اللة

طبيب عالمى قادم
18-07-2009, 09:08 PM
ربنا يخلييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييك ياايها الطبيب العالمى
ونخدمك فى الخير ان شاء اللة
الله يكرمك
ده واجبنا ومتنساش ان احنا كنا طلاب زيك كده برده وكنا بنحتاج للمرشد

شكرا على المرور

Bent 3bdo
19-07-2009, 12:40 PM
الدروس مش هى الهدف الاساسى اللى يجب تسعى ليه فى الكلية
لان انا اعرف ناس كتيير معايا فى المدينة الجامعية فى صيدلة عين شمس مش بياخدوا دروس وما شاء الله جايبين امتياز من غير دروس
وربنا يكرمك انتى وحسب حالتك المادية كمان وعلى فكرة مش كل بتوع طب بياخدوا دروس
انا عمرى ما فكرت اخد دروس والحمد لله ماشى فى الكلية تمام
وفىه كمان معايا اصحاب لى مش بيخدوا دروس وبيجيبوا ترتيب على الدفعة
هو صحيح فى البداية بيكون هناك نوع من العسرة ولكن ان شاء الله تجدى يسرة بعدها
ربنا يستر
انا مش ناقصه دروس ف كليه كمان
وشكرا للرد

طبيب عالمى قادم
19-07-2009, 02:22 PM
كليات القمة..محجوزة لطلاب أولي تنسيق
أماكن شاغرة في 420 كلية للمرحلة الثانية
مجدي طنطاوي - اشرف عبداللطيف
فتحي أبوالحمد منال سعيد
يبدأ غدا طلاب الشريحة الأولي من المرحلة الأولي للناجحين في الثانوية العامة بتسجيل رغباتهم عبر شبكة الانترنت بحد أدني 402 فأكثر للعلمي و369 فأكثر للأدبي.
تؤكد المؤشرات المبدئية للمرحلة الأولي للتنسيق انه سوف يتم شغل جميع الأماكن بكليات الطب والأسنان والصيدلة والعلاج الطبيعي والهندسة والحاسبات والمعلومات والاقتصاد والعلوم السياسية والاعلام.
ينتظر أن تسجل كليات المجموعة العلمية "علوم" ارتفاعا يتراوح بين 4. 5 درجات ليصل الحد الأدني للطب بأسيوط 406 درجات وطنطا وشبين والاسماعيلية 405 والمنصورة والمنيا وبني سويف 404.5 وبنها 404 والفيوم 403.5 والاسكندرية 402.5 والقاهرة 402 وعين شمس 401 وطب اسنان طنطا 400 والمنصورة 400 والاسكندرية والمنيا وعين شمس 399.5 والقاهرة والاسماعيلية 399 والصيدلة بعين شمس 400.5 وطنطا 398.5 والقاهرة والاسكندرية 397 والمنصورة 396.5 والزقازيق وحلوان والاسماعيلية 396 واسيوط والمنيا وبني سويف 395.5 والعلاج الطبيعي القاهرة 395 وطب بيطري المنصورة 393 والزقازيق 5.392 وتدخل اعلام القاهرة بمجموع 392 للعلمي ثم بيطري السادات وكفرالشيخ 391 تليها الاسكندرية وعين شمس وبنها واسيوط والاسماعيلية 390 ثم جنوب الوادي 389 درجة. بينما يحتل البترول والتعدين صدارة الرياضة بمجموع 401 درجة ثم هندسة اسوان 384.5 درجة وهندسة القاهرة وطنطا 382.5 وعين شمس 380.5 والمنصورة وكفرالشيخ والاسكندرية 380 ومعها حلوان وبورسعيد وشبرا وشبين الكوم.
ويسجل الحد الأدني للمجموعة الأدبية انخفاضا عن العام الماضي يتراوح بين 6 درجات ليسجل الحد الأدني للاقتصاد والعلوم السياسية القاهرة 386 والاعلام 385 وألسن عين شمس 379 وألسن المنيا 376 درجة والتربية ببني سويف 375 ودمنهور 374 وبورسعيد 373.5 وطنطا 373 وآثار القاهرة 372.5 وآثار الفيوم 371 وفنون جميلة الاسكندرية 369 وجميلة حلوان 358 ويتبقي أمام طلاب المرحلة الثانية أماكن شاغرة في حوالي 420 كلية منها 300 كلية للعلمي و120 كلية للأدبي إضافة إلي المعاهد الخاصة العليا والمتوسطة والتي يهبط للمرحلة الثالثة من الحاصلين علي 50% فأكثر.
أعلن عبدالحميد سلامة وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف العام علي مكتب التنسيق انه لا مكان علي الاطلاق للمتخلفين عن تسجيل رغباتهم مع بقية زملائهم في نفس المرحلة خاصة ان معظم الطلاب يتوجهون الي التعليم الخاص وعندما لا يحققون هدفهم يرجعون مرة أخري للجامعات الحكومية.
شدد سلامة علي جميع الطلاب بضرورة مشاركة الطالب لولي امره اثناء تسجيل الرغبات وعليه تسجيل 48 رغبة كاملا مع مراعاة النظر الي مجموعه بحيث لا يتعرض الطالب لاستنفاد الرغبات ويحرم من الترشيح مع بقية زملائه في نفس المرحلة.
أضاف انه يتعين علي كل طالب تدوين الكلية التي تقع في نطاقه الجغرافي أولا ثم بقية الكليات.
أوضح عبدالحميد سلامة انه تم تخصيص 10 موظفين متخصصين بالمكتب الرئيسي للتنسيق بجامعة القاهرة لاستقبال الطلاب والرد علي استفساراتهم ومساعدتهم في تدوين رغباتهم بصورة سليمة.
قال ان درجات المستوي تضاف للمجموع بواقع ما يحصل عليه الطالب أكثر من النصف بمعني اذا حصل طالب علي 9 درجات يضاف لمجموعه الكلي 4 درجات فقط وتنسيقه علي اساس ذلك.
قال ان مكتبه مفتوح لاستقبال الطلاب واولياء الأمور لتذليل أي عقبات تقابل الطالب سواء ضياع رقمه السري أو وجود صعوبة في تدوين الرغبات للعمل علي حلها فورا.
من ناحية أخري استعدت الجامعات لاستقبال الطلاب الراغبين في تسجيل رغباتهم.. أكد د. حسام كامل رئيس الجامعة انه تم تجهيز 4 معامل كبيرة لاستقبال الطلاب بكليات الهندسة والزراعة والحاسبات والمعلومات ومعهد الاحصاء وتم الاستعانة بمساعدين من هذه الكليات أمام كل شاشة كمبيوتر لمساعدة الطلاب في كتابة رغباتهم بشكل صحيح.
أوضح د. عادل زايد نائب رئيس الجامعة للتعليم والطلاب انه تم تجديد هذه المعامل وتزويدها بأجهزة حاسب جديدة بإمكانيات كبيرة حتي تستطيع تحمل ضغط العمل خلال الشهرين القادمين.
أشار إلي ان كل الطلاب سيجدون مساعدة جيدة من المسئولين عن هذه المعامل وانه تم وضع كولديرات مياه مثلجة أمام كل معمل وكراس لأولياء الأمور.
وطالب د. زايد من اولياء الامور عدم الدخول إلي المعامل والاكتفاء بالجلوس بالاستراحات المتوفرة أمام كل معمل.
أوضح د. سمير شاهين عميد كلية الهندسة السابق ان علي الطلاب الالتزام بالشرائح المعلنة حتي لا يحدث تزاحم داخل المعامل مشيرا إلي ان رؤساء المعامل لن يسمحوا بدخول طالب في غير شريحته.
وطالب بضرورة أن يفكر الطالب قبل أن يسجل رغباته أولا ثم يبدأ في التسجيل علي موقع التنسيق الاليكتروني مشيرا إلي ان هذه الخطوة مهمة حتي يطمئن الطالب واسرته.
في حلوان أكد الدكتور رشاد عبداللطيف نائب رئيس الجامعة لشئون التعليم والطلاب ان هناك جهازا كاملا من الموظفين الذين تم تدريبهم علي التنسيق الالكتروني لمساعدة الطلاب وحل أي مشكلة تقابلهم مؤكدا علي فتح 11 مركزا بالجامعة من بينها 3 مراكز داخل الحرم الجامعي.
أشار إلي ان المراكز بكلية الحاسبات والمعلومات والفنون الجميلة والتربية الرياضية بنين وهندسة المطرية وهندسة حلوان والاقتصاد المنزلي والتربية الموسيقية وكلية الفنون التطبيقية وانه تم تشكيل لجنة خاصة في مدخل الجامعة لاستقبال أولياء الأمور والطلاب لمرافقة ابنائهم اثناء كتابة الرغبات الكترونيا.
أوضح ان هذا التقليد لأول مرة داخل الجامعة من اجل بناء جسر من التواصل بين الطلاب وأولياء الأمور والجامعة.
أشار إلي ان هناك مشرفا اكاديميا من اعضاء هيئة التدريس لمساعدة الطلاب في كتابة الرغبات أولا في ورقة خارجية بعيدا عن الأوراق التي يتسلمها بالإضافة إلي الرقم السري ويبدأ الطالب في ادخال البيانات للكمبيوتر بنفسه.
قال ان هناك 2 مساعدين فنيين في كل معمل لمواجهة أي خلل في شبكة الانترنت موضحا ان هناك غرفة لاستراحة اولياء الأمور للحفاظ علي استقرار عملية التنسيق وتفادي حدوث اي مشكلة مشيرا إلي ان المكتب يعمل يوميا من الساعة 9 صباحا حتي 7 مساء.
أكد ان الدكتور عبدالله بركات رئيس الجامعة اصدر تعليماته بضرورة تشكيل لجان من خبراء وأعضاء هيئة التدريس لمساعدة الطلاب المتقدمين للتنسيق الالكتروني داخل وخارج الجامعة وان اتحاد الطلاب يقوم باستقبال الطلاب يوميا حتي نهاية التنسيق بالإضافة إلي المتابعة اليومية مع عبدالحميد سلامة وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف العام علي مكتب التنسيق لحل اي مشكلة فورا وتيسير عملية التنسيق علي الطلاب موضحا ان هناك اتصال يومي لمتابعة عمليات التنسيق.
استعدت جامعة عين شمس لاستقبال طلاب المرحلة الأولي في مكاتب التنسيق الالكتروني بكليات الآداب والزراعة والحقوق والبنات والهندسة.

sa3eeed
19-07-2009, 06:05 PM
طيب انا جايب 90.86% يعنى 372.5 هل ياترى بعد الكلام ده الحق حاسبات ومعلومات او تخطيط عمرانى حتى لو فى اسرائيل ؟

طبيب عالمى قادم
19-07-2009, 06:28 PM
طيب انا جايب 90.86% يعنى 372.5 هل ياترى بعد الكلام ده الحق حاسبات ومعلومات او تخطيط عمرانى حتى لو فى اسرائيل ؟

ان شاء الله فرصتك كبيرة

طبيب عالمى قادم
19-07-2009, 06:30 PM
ممكن تدخلوا على موقع التنسيق وتشوفوا الحدود الدنيا للاعوام السابقة

sa3eeed
19-07-2009, 08:32 PM
اسف على تكرار المشاركة غصب عنى احسن شوفت الصفحة من غير تحديث

طبيب عالمى قادم
20-07-2009, 03:05 AM
اسف على تكرار المشاركة غصب عنى احسن شوفت الصفحة من غير تحديث
ولا يهمك وشكرا على المرور الكريم

Dr|shereen
21-07-2009, 09:53 PM
لو سمحت المفروض يكون ترتيبى كام على شعبه علمى علوم بالمستوى الرفيع عشان اكون ضامنه ان شاء الله الصيدله وكمان عايزة استفسر عن المدينه الجامعيه

طبيب عالمى قادم
22-07-2009, 04:48 AM
لو سمحت المفروض يكون ترتيبى كام على شعبه علمى علوم بالمستوى الرفيع عشان اكون ضامنه ان شاء الله الصيدله وكمان عايزة استفسر عن المدينه الجامعيه
تقريبا ترتيبك يجب ان يتراوح بين 10الى 12الف على الشعبة العلمى علوم حسب ماجاء وما نشرته الصحائف عن توقعات تنسيق 2009 عن اعداد المقبولين بكليات الصيدلة لهذا العام

بالنسبة للمدينة الجامعية حضرتك عاوزة تستفسرى عن ايه بالضبط عن المدينة الجامعية؟ ياريت تكتبى اللى عاوزة تعرفيه وان شاء الله تلاقى الرد
وان شاء الله تكونى دكتورة صيدلانية باذن الله

Dr|shereen
22-07-2009, 05:40 AM
شكراا لرد حضرتك بس حضرتك قصدك حوالى 12000 على شعبه علمى علوم بالمستوى الرفيع ولا ترتيبى على الجمهوريه من غير المستوى الرفيع والمدينه الجامعيه عشان لو لاقدر الله جالى صيدله فى مكان بعيد قصدى ايه نظامها هفضل مقيمه هناك على طول من غير اجازات والمفروض اجيب تقدير ايه عشان اقدر احول عين شمس

طبيب عالمى قادم
22-07-2009, 06:12 AM
شكراا لرد حضرتك بس حضرتك قصدك حوالى 12000 على شعبه علمى علوم بالمستوى الرفيع ولا ترتيبى على الجمهوريه من غير المستوى الرفيع والمدينه الجامعيه عشان لو لاقدر الله جالى صيدله فى مكان بعيد قصدى ايه نظامها هفضل مقيمه هناك على طول من غير اجازات والمفروض اجيب تقدير ايه عشان اقدر احول عين شمس
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا انا اقصد ترتيبك بالمستوى الرفيع على شعبة علمى علوم على مستوى الجمهورية
اما بالنسبة للمدينة الجامعية
ان شاء الله لو دخلتى كلية صيدلة فى جامعة غير محافظتك تسكنى فى المدينة الجامعية للجامعة وبالنسبة للاجازات انتى اللى بتتحكمى فيها بمزاجك بتنزلى وقت ما تحبى وبتعملى اجازة بالفترة اللى انتى بتنزلى بيها(مش جيش يعنى)
ثانيا انتى ممكن لو جاتلك جامعة بعيدة ممكن تحولى من اول سنة على ول فى تحويلات ال10% ومش تحتاجى لده كله
اما لو التحويل لم يقبل ضمن تحويلات ال10% ممكن تحولى بعد سنة من الدراسة وتيجى عين شمس بشرط انك تجيبى تقدير عالى يعنى(جيد جدا او امتياز)

لو فيه تعليق او استفسار اكتبيه واى خدمة

Dr|shereen
23-07-2009, 12:02 AM
معلشى اسئلتى كتيره طيب المفروض يكون ترتيبى كام بالمستوى الرفيع على شعبه علمى علوم عشان اكون ضامنه ان شاء الله طب اسنان

dr_moslima
23-07-2009, 12:00 PM
السلام عليكم ورحمة الله ...
انا جايبة 398.5 علمى علوم وترتيبى على شعبة علمى زى ما جه فى موقع الوزارة على النت وانا بشوف النتيجة 15937 ..... بس كده على الشعبة يعنى ... يعنى على علمى كله رياضه وعلوم ؟؟

انا عايزه ادخل صيدلة عين شمس بس انا من البحيرة شروطهم خرافية فى التحويل .... انا سمعت ان بيبقى مفتوح اربع ساعات بعد ما التنسيق بيظهر بالظبط .... أحول لاى جامعة ده موجود فعلا ؟؟ ومع العلم طبعاانها افضل صيدلة ... وكمان الوحيدة فيها قسم اكلينكية طيب المفروض احنا نعمل ايه ؟؟

أسفه هتعبك معايا ........

طبيب عالمى قادم
23-07-2009, 06:05 PM
السلام عليكم ورحمة الله ...
انا جايبة 398.5 علمى علوم وترتيبى على شعبة علمى زى ما جه فى موقع الوزارة على النت وانا بشوف النتيجة 15937 ..... بس كده على الشعبة يعنى ... يعنى على علمى كله رياضه وعلوم ؟؟

انا عايزه ادخل صيدلة عين شمس بس انا من البحيرة شروطهم خرافية فى التحويل .... انا سمعت ان بيبقى مفتوح اربع ساعات بعد ما التنسيق بيظهر بالظبط .... أحول لاى جامعة ده موجود فعلا ؟؟ ومع العلم طبعاانها افضل صيدلة ... وكمان الوحيدة فيها قسم اكلينكية طيب المفروض احنا نعمل ايه ؟؟

أسفه هتعبك معايا ........

اعتقد ان الاجابة وصلت

dr_moslima
24-07-2009, 12:07 PM
أكيد ....
جزاك الله خيرا .....

طبيب عالمى قادم
24-07-2009, 06:27 PM
أكيد ....
جزاك الله خيرا .....

امين واياكى

sweet heart
27-07-2009, 03:31 AM
انا جايبة 97.4 هل ممكن ادخل صيدلة اسكندرية؟
ولو جات اقاليم هل ليا بيوت طلبة ولا لأ عشان انا كنت منازل

طبيب عالمى قادم
27-07-2009, 08:24 PM
انا جايبة 97.4 هل ممكن ادخل صيدلة اسكندرية؟
ولو جات اقاليم هل ليا بيوت طلبة ولا لأ عشان انا كنت منازل
الحمد لله التنسيق ظهر بالنسبة للمدينة كله بيدخل

علاروز
29-07-2009, 08:15 PM
السلام عليكم
عايزة اعرف بالنسبة للكود السري اتب اى واحد موبنيل موزعة مع الورق بتعنا رقم سري وادونا في المدرسةورقة فيها كود سري تاني
ارجوا الرد بسرعة استخدم اي واحد

طبيب عالمى قادم
30-07-2009, 11:18 AM
السلام عليكم
عايزة اعرف بالنسبة للكود السري اتب اى واحد موبنيل موزعة مع الورق بتعنا رقم سري وادونا في المدرسةورقة فيها كود سري تاني
ارجوا الرد بسرعة استخدم اي واحد
ممكن تسالى زملائك لان ليس لى علم بهذا
اسف

flavio5
30-07-2009, 05:41 PM
أنا الحمد الله دخلت صيدلة بنى سويف أنا من سوهاج و عايز أحول صيدلة أسيوط

هوا الحكاية دي تنفع مع العلم مفيش كلية صيدلة سوهاج (أقرب كلية ليا أسيوط و تبع نفس الادارة التعيلمية)

و مجموع صيدلة أسيوط أعلي منى بدرجة

ارجو الرد

طبيب عالمى قادم
05-08-2009, 12:25 AM
أنا الحمد الله دخلت صيدلة بنى سويف أنا من سوهاج و عايز أحول صيدلة أسيوط

هوا الحكاية دي تنفع مع العلم مفيش كلية صيدلة سوهاج (أقرب كلية ليا أسيوط و تبع نفس الادارة التعيلمية)

و مجموع صيدلة أسيوط أعلي منى بدرجة

ارجو الرد
اها تنفع طالما انها اقرب اليك لان التحويل بهدف تقليل الاغتراب

mazikatak
05-08-2009, 11:19 AM
لو سمحت ممكن اعرف انا نسيت اطبع بطاقه الترشيح فى المرحله الاولى ومش عارف اعمل ايه؟
يا ريت ترد عليا بسرعه علشان انا قلقان جدا جدا جدا

طبيب عالمى قادم
05-08-2009, 01:21 PM
لو سمحت ممكن اعرف انا نسيت اطبع بطاقه الترشيح فى المرحله الاولى ومش عارف اعمل ايه؟
يا ريت ترد عليا بسرعه علشان انا قلقان جدا جدا جدا
ممكن لو دخلت على موقع التنسيق تتطبعها مفيش مشكلة

mazikatak
05-08-2009, 01:55 PM
ممكن لو سمحت سؤال تانى معلش هرخم عليك

بالنسبه للتحويل بيبقى نظامه ايه علشان عايز احول من هندسه المنيا لهندسه المنصوره

يعنى التحويل ده امته ؟ وهل بكتب اكتير من محافظه فى التحويل ده ؟ وهل ينفع احول لمحافظه والسنه اللى بعدها احول لكليه تانى ولا هى تحويله واحده بس؟

اشكرك يا اخى

ارجو الرد

طبيب عالمى قادم
05-08-2009, 02:23 PM
ممكن لو سمحت سؤال تانى معلش هرخم عليك

بالنسبه للتحويل بيبقى نظامه ايه علشان عايز احول من هندسه المنيا لهندسه المنصوره

يعنى التحويل ده امته ؟ وهل بكتب اكتير من محافظه فى التحويل ده ؟ وهل ينفع احول لمحافظه والسنه اللى بعدها احول لكليه تانى ولا هى تحويله واحده بس؟

اشكرك يا اخى

ارجو الرد
هترخم ليه متنساش ان احنا كنا فى يوم من الايام زيك بالظبط
بالنسبة للتحويل من على النت من موقع التنسيق عادى والتحويل بيكون لاكتر من رغبة يعنى تكتب مثلا اول حاجة المنصورة وبعدين فالابعد

mazikatak
05-08-2009, 02:45 PM
الف شكر ليك يا باشا على الاستفسارات والردود اللى بطمن

بصراحه موضوع جامد

شكرررررررررررررررررررررررررررا

طبيب عالمى قادم
07-08-2009, 09:11 PM
الف شكر ليك يا باشا على الاستفسارات والردود اللى بطمن

بصراحه موضوع جامد

شكرررررررررررررررررررررررررررا
العفو يا اخى
اى خدمة

طبيب عالمى قادم
13-08-2009, 07:32 PM
ان شاء الله نتيجة الالتماسات السبت القادم

drshadow
16-08-2009, 03:30 PM
lo sam7t ...hl yogd sakn lel talba ykon 2reeb men sedala cairo....we moslato sahla...bs ykon mostwah a3la shwea men elmadina elgam3ea....ya ret elrd sare3n..........3ashan ana mo3'reb we el sakan 7wal elkolea .... fe el manyil.....as3aro mortafe3a gedn...?

we mashkor 3ala elmamdo3 el hadef dah ........we gazak alah 5ern

طبيب عالمى قادم
16-08-2009, 09:35 PM
lo sam7t ...hl yogd sakn lel talba ykon 2reeb men sedala cairo....we moslato sahla...bs ykon mostwah a3la shwea men elmadina elgam3ea....ya ret elrd sare3n..........3ashan ana mo3'reb we el sakan 7wal elkolea .... Fe el manyil.....as3aro mortafe3a gedn...?

We mashkor 3ala elmamdo3 el hadef dah ........we gazak alah 5ern
بجد انا اسف مش اقدر افيدك لانى مش فى جامعة القاهرة انا جامعة عين شمس ممكن تسال حد فى جامعة القاهرة او حد من اللى عامل موضوع طب القصر العينى هيفيدك بامانة اكتر منى
كان نفسى اخدم بجد

عبد العظيم شكري
21-08-2009, 09:01 PM
طيب يا اخوانا حد يفيدني في الموضوع ده..............دلوقتي طب بيطري مطروح نازل مرحله ثالثه وانا مرحله تانيه علمي علوم بس للاسف هوا اقليمي....طيب ينفع ااجر شقه واحول محل الاقامه في البطاقه وامشي حالي ولا لازم اكون واخد الثانويه من هناك...واذا كان ينفع السنه الجايه احول من كليتي ليها ولا لا وذا كان ينفع ايه شروطها..........المهم اللي عنده حاجه يفيدني بيها.. ويا سلام لو جابي نمرة تليفون الكلية او نمرة حد في شئون الطلبه هناك

طبيب عالمى قادم
27-08-2009, 05:59 PM
طيب يا اخوانا حد يفيدني في الموضوع ده..............دلوقتي طب بيطري مطروح نازل مرحله ثالثه وانا مرحله تانيه علمي علوم بس للاسف هوا اقليمي....طيب ينفع ااجر شقه واحول محل الاقامه في البطاقه وامشي حالي ولا لازم اكون واخد الثانويه من هناك...واذا كان ينفع السنه الجايه احول من كليتي ليها ولا لا وذا كان ينفع ايه شروطها..........المهم اللي عنده حاجه يفيدني بيها.. ويا سلام لو جابي نمرة تليفون الكلية او نمرة حد في شئون الطلبه هناك
لا مش ينفع لانهم بيعتمدوا على مكان التخرج من الثانوية العامة فقط

avnan
14-09-2009, 02:39 AM

و 2006 واخدة 398

انا الحمد دخلت اسنان
:friendsxs3::022yb4:

bogbog
31-07-2011, 11:19 PM
هل يوجد تظلمات بعد تنسيق المرحلة الاولى لواحد فارق مجموعه على كليه معينه بنصف درجه فمثلا واحد جايب 394.5والحد الادنى لعلاج طبيعى 395 ممكن يعمل تظلم ويقدم علاج طبيعى على اساس ان الفرق قليل جدا؟ لو ممكن ايه الطريقه المتاحة؟ ارجو الرد سريعا وشكررررررررررررررررررررررررا

hanamontana236
04-08-2011, 05:56 PM
انا كليه طب عين شمس ومجموعى 402.5ينفع احول القاهره مع العلم ان مجموعى اقل من القاهره بنص درجه
وهى مين افضل القاهره ولاعين شمس
وبعدين انا سمعت ان عين شمس بتبقى صعبه اوى صح الكلام ده

المعتصم بالله كمال
20-08-2011, 05:07 AM
انا طالبه من الاسكندريه هل يممكنني الالتحاق بطب بيطري مطروح اقليمي علما بانها اقل مجموع من مجموعي

heart under blade
15-07-2012, 06:40 AM
السلام عليكم
انا مقيم بطنطا واخدت ثانوية من هنا
لكن انا عاوز ادخل هندسة اسكندرية وبالفعل حولت محل الاقامة بالبطاقة الشخصية عادي ولا ايه النظام
شكرا للمساعدة علي كل حال

ابو الشواشي
04-07-2013, 11:45 PM
انا قدمت في التنسيق العام الماضي ولكني لم اذهب إلي المعهد واقدم اوراقي هل يمكنني ان اقدم في تنسيق هذا العام علي العلم اني حاصل علي دبلوم تجاري افيدوني من فضلكم

دكتور كريم الزعيقي
05-07-2013, 01:25 AM
يارب تلاقوا حد يفيدكوا

khaledninjax
16-07-2013, 10:00 PM
انا جايب 91.82
هل في امل لدخول اي هندسة في المرحلة الاولي ولا مفيش امل خالص؟

مسلمة ولدينى خادمة
07-09-2013, 03:04 PM
طب ممكن اى معلومات عن تنسيق الازهر !!! انا خلصت ثانوية ازهرية السنة دى 2012/2013 بمجموع 98.6 .. ومش عارفه الدنيا هتحدفنى فين ...

لو عند حضرتك اى علم عن ميعاد التنسيق يبقى الف شكر بجد