مشاهدة النسخة كاملة : بنات الالسن

الصفحات : 1 [2]

sranty
04-05-2012, 02:58 PM
شكرا على الموضوع ...

عندى استفسار ^ ^ ... انا تانية ادبى .. هى الكلية تاخد من كام .. و اجيب كام فى اللغات يعنى الانجلش و اللغة التانية

باذن الله

السنه اللى فاتت اخدت من 91.5
دا ع حسب القسم اللى انتى عايزاه بقى تحددى انتى عايزه تجيبى كام :):):):)

Alyaa Dfnany
04-05-2012, 09:08 PM
اشكرك شكرا جزيلا ...

ان شاء الله عايزه .. ادخل قسم يابانى .. فاجيب كام فى اللغات الانجلش و اللغة التانية

واشكرك مرة تانية للافادة

sranty
06-05-2012, 10:35 AM
اشكرك شكرا جزيلا ...

ان شاء الله عايزه .. ادخل قسم يابانى .. فاجيب كام فى اللغات الانجلش و اللغة التانية

واشكرك مرة تانية للافادة

اليابانى بياخد من درجه الانجلش بس قسم يابانى بياخد من درجه عاليه http://www.thanwya.com/vb/images/smilies/rolleyes.gif
بياخد من 48 او 49 من درجه الانجلش
العفوووووووووووو :rolleyes::rolleyes:

Alyaa Dfnany
06-05-2012, 12:42 PM
بارك الله فيكى ...

انتى كده طمنتينى ^ ^ ..اشكرك

sranty
08-07-2012, 08:25 PM
فى انتظار النتيجه والدفعه الجديده
ربناااااا معاكو يارب ^^

Alsunian1
09-07-2012, 12:24 AM
وانا معاكى ياسرانتى خير ان شاء الله
ادعيلى الحقها
تفتكرى هتاخد من كام السنادى

sranty
12-07-2012, 12:21 AM
وانا معاكى ياسرانتى خير ان شاء الله
ادعيلى الحقها
تفتكرى هتاخد من كام السنادى

ربنا معاااااااااااااااااااااااااااكى يارب ان شاء الله
وتلحقيها ان شاء الله :friendsxs3:
مش عارفه والله انا دلوقتى اتوقع اى درجه لان السنه اللى فاتت خدت من 91.5
وكمان للاسف انا معرفتش اى حاجه عن الثانويه السنه دى فمش عارفه الامتحانات كانت اخبارها ايه :(:(
بس ربنا معااااااااااااااااااااااااااكى يارب :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

doha94
12-07-2012, 04:20 PM
يا جماااااااااااااااعه هو لازم درجه الانجليزى افرض انا عاوزه ادخل اسبانى او المانى او ايطالى لانى لسه مش قررت

وانا جبت فى اللغه التانيه 47.5

بس الانجليزى ربنا يستر فيه قولولى انا كده ايه نظامى

sranty
12-07-2012, 11:15 PM
يا جماااااااااااااااعه هو لازم درجه الانجليزى افرض انا عاوزه ادخل اسبانى او المانى او ايطالى لانى لسه مش قررت

وانا جبت فى اللغه التانيه 47.5

بس الانجليزى ربنا يستر فيه قولولى انا كده ايه نظامى
الاسبانى والايطالى من درجه الفرنش متخافيش
الاسبانى السنه اللى فاتت اخد من 45

الالمانى لازم تكونى واخده المانى فى ثانوى لغه تانيه

وربنا معااااااااااااااااااااااااااكى يارب

m_hilal
13-07-2012, 12:31 AM
الـسلام عليكمـ .
بصراحه الموضوع شيق جدا و موفر معلومات جميله جدا ، مـشكوور جدا جدا لأصحـاب الجهـد الـوفير دهـ

انا فى تانيه جبت 93 % و مـنتظر نتـيجه تـالته حـاليا
و كنت واخد لغه تانيه المانى و جـبت فيهـ 47.5
و الانجليزى كنت جايب فيه 23

يا ترى فيه امـل ادخـل الكـليه ، ولو دخلتها هـيبقى قسـم المـانى ولا ممـكن يكون قسم تانى ؟

doha94
13-07-2012, 04:42 PM
الـسلام عليكمـ .
بصراحه الموضوع شيق جدا و موفر معلومات جميله جدا ، مـشكوور جدا جدا لأصحـاب الجهـد الـوفير دهـ

يا ترى فيه امـل ادخـل الكـليه ، ولو دخلتها هـيبقى قسـم المـانى ولا ممـكن يكون قسم تانى ؟

زيى انت على فكره
انجليزى 23 بس انا كنت فرنساوى وجبت 47.5 برده

ربنا يستر السنه دى فى الانجليزى ده كان فله

sranty
14-07-2012, 01:32 AM
الـسلام عليكمـ .

العفوووووو ;)

ربنا معاك يارب ان شاء الله السنه دى وتدخل السن باذن الله
ان شاء الله فيه امل اكييد

ايوه المانى كل السنين اللى فاتو اللى اخدو المانى فى ثانوى دخلوه فى الكليه بدون شروط
بس خلى بالك لان قسم المانى بالرغم انه اعلى قسم لكن كلهم بيقولو انه صعب اوووووووى

وبنا يوفقك يارب

m_hilal
14-07-2012, 11:16 AM
العفوووووو ;)

ايوه المانى كل السنين اللى فاتو اللى اخدو المانى فى ثانوى دخلوه فى الكليه بدون شروط
بس خلى بالك لان قسم المانى بالرغم انه اعلى قسم لكن كلهم بيقولو انه صعب اوووووووى

وبنا يوفقك يارب
شـكرا جزيـلا عـلى وقـت حـضرتكـ .

الالمـانى مـش صعب ولا حـااجهـ ، هو مـحتااج اللى يحـب المـادهـ و يدرسهـا كـهوايه مـش كـدراسهـ .
:)

Black & Red
15-07-2012, 10:37 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ممكن أسأل كام سؤال
أولاً : دلوقتي في أقسام فيها لغتين أو ثلاثة
أنا بدرس كل لغات القسم ولا لغة واحدة فقط أختارها أنا؟
ثانياً : هل فيه شروط معينة لاختيار اللغة الثانية؟ وإيه هي؟
وشكراً

creative1
15-07-2012, 08:11 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ممكن أسأل كام سؤال
أولاً : دلوقتي في أقسام فيها لغتين أو ثلاثة
أنا بدرس كل لغات القسم ولا لغة واحدة فقط أختارها أنا؟
ثانياً : هل فيه شروط معينة لاختيار اللغة الثانية؟ وإيه هي؟
وشكراً

وعليكم السلام ورحمته الله وبركاته

توضيح بس الاقسام هي نفسها اللغات زي قسم اللغه الاسبانيه او الايطاليه او الروسيه وهكذا ...

يعني لو اخترت اسباني او اي لغه اخري هتدرس كل ما يخص الاسبانيه كمواد

اللغه التانيه ( السكند ) مش فيها شروط

اللغه الاولي الى فيها شروط ودي بتعتمد ع حسب مجموعك ف اللغه الانجليزيه واللغه الفرنسيه او اللغه الثانيه اللى درستها في ثانوي ....

sranty
16-07-2012, 10:52 PM
شـكرا جزيـلا عـلى وقـت حـضرتكـ .

الالمـانى مـش صعب ولا حـااجهـ ، هو مـحتااج اللى يحـب المـادهـ و يدرسهـا كـهوايه مـش كـدراسهـ .

اكيد طبعا بس مش عارفه ليه بتوع المانى بيقولوا كده
القسم الوحيد ممكن عشان الدكاتره ولا حاجه
بس طبعا طالما انك حابب الماده يبقى طبعا ادخلها وربنا يوفقك

sranty
16-07-2012, 11:00 PM
وعليكم السلام ورحمته الله وبركاته

توضيح بس الاقسام هي نفسها اللغات زي قسم اللغه الاسبانيه او الايطاليه او الروسيه وهكذا ...

يعني لو اخترت اسباني او اي لغه اخري هتدرس كل ما يخص الاسبانيه كمواد

اللغه التانيه ( السكند ) مش فيها شروط

اللغه الاولي الى فيها شروط ودي بتعتمد ع حسب مجموعك ف اللغه الانجليزيه واللغه الفرنسيه او اللغه الثانيه اللى درستها في ثانوي ....

شكرا يا كريتيف ع المساعده
وربنا معاك يارب انت كمان فى النتيجه ان شاء الله بتاعت الكليه طبعا:d

creative1
17-07-2012, 02:55 AM
شكرا يا كريتيف ع المساعده
وربنا معاك يارب انت كمان فى النتيجه ان شاء الله بتاعت الكليه طبعا:d

ههههههههههههههه ثانكس سرانتي امين يارب معايا ومعاكي ان شاء الله :)

Ahmed Asko
17-07-2012, 03:01 AM
سؤال ومهم جداً انا مجموعى فى الانجليش وحش وكنت واخد المانى وجبت فيه 46 ونص
ايه الأقسام الى ممكن أخشها انا نفسى أيطالى وأسبانى او تركى

Alaa teny
17-07-2012, 05:14 AM
العفوووووو ;)

وبنا يوفقك يارب
احم احم اولا اقول ازيك ومرحبا يا زميله فى الكفاح بس على فكره قسم المانى فيه شرط واحد وهو درجه الالمانى وده شرط اســــــــــــــــــــــــــــــــــاسي ممكن اعرف انتى فى قسم ايه يا زومل :rolleyes:؟؟

Alaa teny
17-07-2012, 05:15 AM
سؤال ومهم جداً انا مجموعى فى الانجليش وحش وكنت واخد المانى وجبت فيه 46 ونص
ايه الأقسام الى ممكن أخشها انا نفسى أيطالى وأسبانى او تركى
مكنتش حابه اصدمك بس مضطره :blush: طالما اخدت المانى يبقى مفيش ايطالى او اسبانى لان لازم تكون واخد فرنساوى

Ahmed Asko
17-07-2012, 05:26 AM
مكنتش حابه اصدمك بس مضطره :blush: طالما اخدت المانى يبقى مفيش ايطالى او اسبانى لان لازم تكون واخد فرنساوى

منا عرفت للأسف بس مش عارف ايه علاقة الفرنش بالايطالى والاسبانى نظام غبى
طب لو عاوز أخد تركى مرتبط بالانجليش بردوا واخد لغة تانية اى حاجة

Alaa teny
17-07-2012, 05:32 AM
لا التركى تمام شغال من اى حاجه وعلى فكره هو من اسهل الاقسام فى الألسن

shady00
17-07-2012, 07:07 AM
لو سمحتوا عاوز مساعده ضرورى
انا جبت 89 من غير المستوى وانا واخد جغرافيا
وبالمستوى جايب 90
والانجليزى جايب 39 مجموع السنتين والفرنساوى 44
كدا ينفع اخش السن لو التنسيق نزل ولا لازم الدرجات الانجليزى تبقى اكتر من 45
ارجوكم الرد بسرعة

Alaa teny
17-07-2012, 07:16 AM
ان شاء الله ينفع درجه الانجلش مش بتأثر على انك تدخل الكليه او لا لكن بتأثر فقط على التنسيق الداخلى من حيث اختيار الاقسام

m_hilal
17-07-2012, 11:20 AM
الـسلام عليكمـ و رحمه الله و بـركاتهـ .

الحـمد لله عـلى كـل حال ، النـتيجه ظهـرت و المـجموع الكٌـلى 95 % ، ادبـى .
جـايب فـى الالـمانى 47.5 ، و الانجليـزى للأسف نـزل بيا الارض فـى تالته " قدر الله و مـا شاء فعل " .

كلها يومين و هـكتب الـرغباات إنـ شاء الله
انا محتاار اكتب إقتصاد و علوم سياسيه الاول ولا الـسن

ياريت لو حد عندو فكره يقدر يساعدنى

sranty
17-07-2012, 11:22 AM
احم احم اولا اقول ازيك ومرحبا يا زميله فى الكفاح بس على فكره قسم المانى فيه شرط واحد وهو درجه الالمانى وده شرط اســــــــــــــــــــــــــــــــــاسي ممكن اعرف انتى فى قسم ايه يا زومل :rolleyes:؟؟

الحمد لله تمام واهلا بيكى و يارب انت/ى كمان تكونى تمااااام ^^
بصى هو دليل الالسن كاتب كالاتى
الطلاب الدارسون للغه الاجنبيه الاولى الالمانيه والكلاب الدارسون لغه الاجنبيه الثانيه الالمانيه والحاصلون فيها ع اعلى الدرجات
لكن ابو العنين سنه 2009 قال ان ممكن قسم المانى يدخله الدارسين المانى فى ثانوى
أشار إلي أن قسم اللغة الألمانية يقبل الطلاب الدارسين للغة الأجنبية الأولي “الألمانية” والطلاب الدارسين للغة الأجنبية الثانية “الألمانية” والحاصلين علي أعلي الدرجات في اللغة الانجليزية.

عشان كده انا مشيت ع كلامو بس انا جبت تنسيق السنه اللى فاتت وفعلا عندك حق
شكراااااا ع التعديل اللى جه فى وقته
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/308112_280918041937421_208307259198500_1108694_307 4351_n.jpg
عمرك ما شوفتى العلم ده فى الكلبه ولا ايه :o
انا قسم تشيكى :d

وشكراااااااا جدا ع المساعده :022yb4:

Alsunian1
17-07-2012, 11:34 AM
ياسرانتى
انا جبت 92.3
فى امل ولا اية
ولا هتعلى السنادى
انتى متوقعة اية

sranty
17-07-2012, 11:38 AM
الـسلام عليكمـ و رحمه الله و بـركاتهـ .

الحـمد لله عـلى كـل حال ، النـتيجه ظهـرت و المـجموع الكٌـلى 95 % ، ادبـى .
جـايب فـى الالـمانى 47.5 ، و الانجليـزى للأسف نـزل بيا الارض فـى تالته " قدر الله و مـا شاء فعل " .

كلها يومين و هـكتب الـرغباات إنـ شاء الله
انا محتاار اكتب إقتصاد و علوم سياسيه الاول ولا الـسن

ياريت لو حد عندو فكره يقدر يساعدنى

و عليكم السلاااام ورحمه الله وبركاته

مبرووووووووووك ع نتيجتك

انا عن نفسى هكلمك عن كليتى
انا شايفه ان ليها مميزات كتيير من ناحيه الدراسه و من ناحيه الشغل
اولا الدراسه
اذا كنت بتحب اللغات وكده فهتحب الكليه جداااااا وهتكون عايز تتعلم اكتر واكتر
و من ناحيه الشغل فاللغات طبعا ليها شغل جامد :d

المشكله الوحيده انك لازم مش تكتفى بالدراسه فى الكليه بس لازم تزود معلوماتك و كده عشان الكليه مش بتديك كل حاجه :mad:

انما عن اقتصاد فاعتقد فيه مواضيع هنا فى المنتدى عنها
وربنا معاك
و فى الاول وفى الاخر شوف اللى يريحك :cool:

sranty
17-07-2012, 11:42 AM
ياسرانتى
انا جبت 92.3
فى امل ولا اية
ولا هتعلى السنادى
انتى متوقعة اية

والله يا بنوته معرفش بس ادعى انها تكون زى السنه اللى فاتت يارب :d
ومبرووووووووووووووك ع النتيجه :022yb4:
انا متابعتش الامتحانات السنه دى عشان كده معرفش هى سهله ولا صعبه
لو صعبه يبقى اكيد التنسيق هيقل

وربنا معااااااااااااااااااااكى يارب ان شاء الله:cool:

Alsunian1
17-07-2012, 11:52 AM
الله يبارك فيكى

عقبال نتيجتك يارب ونحتفل بيها زى السنة ال فاتت

sranty
17-07-2012, 12:05 PM
الله يبارك فيكى

عقبال نتيجتك يارب ونحتفل بيها زى السنة ال فاتت

انا الحمد لله نجحت يا بنوته اصل انا كنت فى منحه للتشيك فامتحنت هناك و نجحت:av4056bb7jp3: سبحان الله نتيجتى طلعت علطول مش زى مصر بتستنى 2468764 شهر لحد اما تطلع عقبالك يارب لما تاخدى منحه من الكليه ان شاء الله

انا حطيت التنسيق الداخلى للسنه اللى فاتت شوفيه و يارب يكون فى الحدود دى السنه دى ان شاء الله :cool:

m_hilal
17-07-2012, 03:03 PM
و عليكم السلاااام ورحمه الله وبركاته

مبرووووووووووك ع نتيجتك

انا عن نفسى هكلمك عن كليتى
انا شايفه ان ليها مميزات كتيير من ناحيه الدراسه و من ناحيه الشغل
اولا الدراسه
اذا كنت بتحب اللغات وكده فهتحب الكليه جداااااا وهتكون عايز تتعلم اكتر واكتر
و من ناحيه الشغل فاللغات طبعا ليها شغل جامد :d

المشكله الوحيده انك لازم مش تكتفى بالدراسه فى الكليه بس لازم تزود معلوماتك و كده عشان الكليه مش بتديك كل حاجه :mad:

انما عن اقتصاد فاعتقد فيه مواضيع هنا فى المنتدى عنها
وربنا معاك
و فى الاول وفى الاخر شوف اللى يريحك :cool:
الله يبـاركـ فيكـى . و مـبروكـ النـجااح فـى المـنحه والله فـرحت جدا ليكـى
:022yb4::022yb4:

و خـلاص انا قـررت بـعد كـلامكـ الـسن إنـ شاء الله .

بـس بالنـسبه للتـنسيق الداخـلى انا الانـجليزى جـايب فيهـ 43.5
و مـطلوب فـى التـنسيق الداخلى الـحد الادنـى 45 ;)

كدهـ انا هـدخل قسـم الـمانى ولا إيهـ ؟؟
ولو دخلت الـمانى هاخد لـغه تـانيه مـعاها ولا لآ ، ولو هاخدها انا هـختارها بـحريتى الـشخصيه ولا هتـبقى مـفروضه عـليا

انا عارف إنـى تعبتكـ مـعايا بس معلش بـقى كلو فى ميزان حـسناتكـ إنـ شاء الله .

و مبرووك النجااح مرره تاااااااانيه

Alaa teny
18-07-2012, 02:05 AM
تشيكى يا مرحبا يا مرحبا معلش اصلى مش بطلع دور قسم تشيكى كتير علشان كده مش بركز فى العلم بس اعتقد ان فى نفس دور قسم المانى ح ؟؟

abdau2010
18-07-2012, 02:53 AM
لو سمحت من فضلك انا مجموعي السنة دي 400 ونص من 410 ادبي ونفسي ادخل السن قسم ياباني بس للأسف جبت 47 ونص ف الانجلش ككل ياتري هينفع ولا ؟؟

Alsunian1
18-07-2012, 07:32 AM
انا الحمد لله نجحت يا بنوته اصل انا كنت فى منحه للتشيك فامتحنت هناك و نجحت:av4056bb7jp3: سبحان الله نتيجتى طلعت علطول مش زى مصر بتستنى 2468764 شهر لحد اما تطلع عقبالك يارب لما تاخدى منحه من الكليه ان شاء الله

انا حطيت التنسيق الداخلى للسنه اللى فاتت شوفيه و يارب يكون فى الحدود دى السنه دى ان شاء الله :cool:

اووووووووووة :022yb4::022yb4::022yb4:
ماشاء الله
الف الف الف مليووووووووووووووووووووووووووووون مبروك ياسرانتى
فرحتلك والله

Ahmed Asko
18-07-2012, 03:52 PM
هو ايه نظام قسم التشيكى ده وايه مستقبله

bosy adam
19-07-2012, 12:03 AM
انا خلصت ثانويه بمجموع 90.24% فى السنتين وحلم حياتى انى ادخل كلية السن قسم ايطالى بس ياترى مجموعى هيجبها مع العلم انا جبت فى الايطالى 50 وحابه استفيد من الزملاء الذين فى قسم ايطالى هو كويس ونظام دراسته ايه وكده وادعولي انى مجموعى يجيب كلية السن . وشكرا

creative1
19-07-2012, 02:49 AM
انا خلصت ثانويه بمجموع 90.24% فى السنتين وحلم حياتى انى ادخل كلية السن قسم ايطالى بس ياترى مجموعى هيجبها مع العلم انا جبت فى الايطالى 50 وحابه استفيد من الزملاء الذين فى قسم ايطالى هو كويس ونظام دراسته ايه وكده وادعولي انى مجموعى يجيب كلية السن . وشكرا

االف مبروك :) مش عارف التنسيق هيبقي ايه نظامه السنادي بس اتمني انك تلحقيها وتخشي قسم ايطالي :) والايطالي عامة سهل ولغه حلوه بس الامتحانات بتيجي رخمه شويه وربنا معاكي :)

Free Canary
19-07-2012, 05:00 AM
شكرااااااا كتير لصاحبة الموضوع sranty على مجهودها و تواصلها مع اي استفسار في الموضوع و شكرا كمان لكل طلبة الألسن اللي بيردوا على أسئلة المستفسرين
انا عندي استفسارات كتير عن كلية الألسن
بما اني جبت في تالتة 96,22 % يبقى كدة حسب الحد الادنى للمرحلة الاولى علمي علوم (96,34%) انا مش هاكوون مرحلة اولى وبناء على ذلك هايكون اختياري البديل كلية الالسن لأني بحب دراسة اللغات
انا قرأت بعض صفحات من الصفحات الأولى و بصراحة كلامكم شجعني جدا و أيد اختياري لكلية ألسن
بس انا عندي اكتر من عائق و اكتر من سؤال محيرني و مخاوف كتير قلقاني و موتراني
-انا جايبة في الانجلش 49 في السنتين و في اللغة الفرنسية (لغتي التانية) 50 . و المستوى الرفيع انجلش 9 و نص و لله الحمد
ينفع ادرس الانجلش لغة اولى و الفرنش لغة تانية ؟
- انا من الفيوم و عايزة ادخل السن عين شمس، مش عايزة اروح المنيا يبقى اعمل ايه؟ و لو رحت المنياا هايكون التحويل سهل و لا صعب ؟ و يعني ايه الجامعة مش هاتقبل غيرر 1% بس من الررااغبين في التحويل حسب كل قسم؟

هأجل باقي اسألتي لمرة تانية علشان ماتزهقوش مني :D

Alaa teny
19-07-2012, 05:11 AM
شكرااااااا كتير لصاحبة الموضوع sranty على مجهودها و تواصلها مع اي استفسار في الموضوع و شكرا كمان لكل طلبة الألسن اللي بيردوا على أسئلة المستفسرين
بما اني جبت في تالتة 96,22 % يبقى كدة حسب الحد الادنى للمرحلة الاولى علمي علوم (96,34%) انا مش هاكوون مرحلة اولى وبناء على ذلك هايكون اختياري البديل كلية الالسن لأني بحب دراسة اللغات
انا قرأت بعض صفحات من الصفحات الأولى و بصراحة كلامكم شجعني جدا و أيد اختياري لكلية ألسن
-انا جايبة في الانجلش 49 في السنتين و في اللغة الفرنسية (لغتي التانية) 50 . و المستوى الرفيع انجلش 9 و نص و لله الحمد
- انا من الفيوم و عايزة ادخل السن عين شمس، مش عايزة اروح المنيا يبقى اعمل ايه؟ و لو رحت المنياا هايكون التحويل سهل و لا صعب ؟ و يعني ايه الجامعة مش هاتقبل غيرر 1% بس من الررااغبين في التحويل حسب كل قسم؟

هأجل باقي اسألتي لمرة تانية علشان ماتزهقوش مني :d

ا- ينفع اكييييييييييييييييد تدخلى انجلش ان شاء الله لانك درجاتك فيه حلوة واللغه التانيه انتى بتختارى براحتك
2-بالنسبه للسؤال التانى فالصراحه معنديش اى معلومه

Free Canary
19-07-2012, 05:15 AM
ا- ينفع اكييييييييييييييييد تدخلى انجلش ان شاء الله لانك درجاتك فيه حلوة واللغه التانيه انتى بتختارى براحتك
2-بالنسبه للسؤال التانى فالصراحه معنديش اى معلومه

يعني ينفع ادرس الفرنسية كلغة تانية مع الانجلش؟
و شكرا جدا لرد حضرتك :rolleyes:

Alaa teny
19-07-2012, 06:07 AM
أكيد أن شاء الله ينفع

Free Canary
19-07-2012, 06:30 AM
طب دلوقتي بابا و ماما مش موافقين عليها و بيقولوا مالهاش مستقبل(و ان اخرتها مدرسة على اساس يعني ان باقي مجالاتها الوظيفية بتطلب السفرر كتير و ده غير مستحب للبنات) و كمان قدمولي تظلم في الفيزياا على اسااس اني لو اخدت نص درجة ع الاقل اقدر الحق طب بيطري.فلنفترض اني فعلا هاخد نص درجة وقتها فعلا ممكن احول لبيطري؟(مع االعلم ان اناا كدة كدة مش هاينفع اقدم في تنسيق المررحلة الاولى)
و ايه رأيكم.؟ يعني ادخل بيطري زي ما هم عايزين و لاا ادرس اللغات اللي بحبها و اللي درجاتي بتثبت تفوقي فيها اكتر كمان من المواد العلمية؟؟(حتى لوو مش ضامنة وظيفة في المستقبل)

Alaa teny
19-07-2012, 06:59 AM
طب دلوقتي بابا و ماما مش موافقين عليها و بيقولوا مالهاش مستقبل(و ان اخرتها مدرسة على اساس يعني ان باقي مجالاتها الوظيفية بتطلب السفرر كتير و ده غير مستحب للبنات) و كمان قدمولي تظلم في الفيزياا على اسااس اني لو اخدت نص درجة ع الاقل اقدر الحق طب بيطري.فلنفترض اني فعلا هاخد نص درجة وقتها فعلا ممكن احول لبيطري؟(مع االعلم ان اناا كدة كدة مش هاينفع اقدم في تنسيق المررحلة الاولى)
و ايه رأيكم.؟ يعني ادخل بيطري زي ما هم عايزين و لاا ادرس اللغات اللي بحبها و اللي درجاتي بتثبت تفوقي فيها اكتر كمان من المواد العلمية؟؟(حتى لوو مش ضامنة وظيفة في المستقبل)

ربنا يوفقك ان شاء الله انا زميلتى فى القسم كان بأمكانها تدخل طب بيطرى بس هى اختارت الألسن وبالنسبه للشغل فهو فعلا مش متوافر أوى بس على فكره مش كل الالسنجيه اخرتهم مدرسين مع احترامى الكامل للمدرسين :d:d فيه منهم الى بيشتغل مترجم فى شركه وفيه الى بيشتغل مرشد سياحى وفيه الى بسافر ويشتغل بره زى فى ألمانيا كده:rolleyes:وموضوع وظيفه فى المستقبل فكله بأمر الله ممكن تدخلى طب بيطرى وبردو مفيش شغل

creative1
20-07-2012, 06:09 AM

هأجل باقي اسألتي لمرة تانية علشان ماتزهقوش مني :d

اولا الف مبروك
ثانيا اه ينفع تدرسي انجلش لغه اولي وفرنش لغه تانيه بس نصيحه انتى جايبه 49 ف الانجلش يعني قدامك ياباني او كوري ودول ماشاء الله عددهم مش بيزيد ع 10 وشغلهم متوفر وكل حاجه تمام والانجلش صعب ف الكليه ففكري ف الياباني او الكوري كلغه اولي :) حكايه التحويل مش متأكد منها بس اعتقد انه سهل يعني السؤال التاني بقا دا يعني الجامعه عامله عدد معين لو العدد دا اكتفي يبقي خلاص كدا :)

creative1
20-07-2012, 06:44 AM

مستقبل الالسن ( مرشد مترجم صحفي مدرس لو ضاقت بيكي )
طالما انتى حابه اللغات خليكي ف السن وحاولي تقنعي بابا وماما بيها علشان متخشيش كليه انتى مش حباها

Free Canary
20-07-2012, 04:06 PM
اولا الف مبروك
ثانيا اه ينفع تدرسي انجلش لغه اولي وفرنش لغه تانيه بس نصيحه انتى جايبه 49 ف الانجلش يعني قدامك ياباني او كوري ودول ماشاء الله عددهم مش بيزيد ع 10 وشغلهم متوفر وكل حاجه تمام والانجلش صعب ف الكليه ففكري ف الياباني او الكوري كلغه اولي :) حكايه التحويل مش متأكد منها بس اعتقد انه سهل يعني السؤال التاني بقا دا يعني الجامعه عامله عدد معين لو العدد دا اكتفي يبقي خلاص كدا :)

مستقبل الالسن ( مرشد مترجم صحفي مدرس لو ضاقت بيكي )
طالما انتى حابه اللغات خليكي ف السن وحاولي تقنعي بابا وماما بيها علشان متخشيش كليه انتى مش حباها

اه فعلا انا سألت و قالولي ن الفرنش و الانجلش دي لغات اصلا عشان بتدرس في المدارس مش هايبقى في فرق بيني و بين المدرسين
بس انا كدة لو مادرستش انجلش في الكلية يعني هاطلع من الكلية مش معايا انجلش يعني مش هاقدر مثلا احطه في اعتباري و انا بقدم في وظائف بعد التخرج؟؟

creative1
20-07-2012, 07:40 PM
اه فعلا انا سألت و قالولي ن الفرنش و الانجلش دي لغات اصلا عشان بتدرس في المدارس مش هايبقى في فرق بيني و بين المدرسين
بس انا كدة لو مادرستش انجلش في الكلية يعني هاطلع من الكلية مش معايا انجلش يعني مش هاقدر مثلا احطه في اعتباري و انا بقدم في وظائف بعد التخرج؟؟

لا هيبقي ف فرق علشان انتى هتخديه ع توسع بس دراسته صعبه جدا ف الكليه والامتحانات بتيجي رخمه فالاحسن تخدي فيه كورس خارجي ودا احسن بكتير لو انتى مش عاوزه تخدي كورس مثلا خلاص خليه كلغه تانيه ( سكند ) بس زي مقولتلك الامتحان بتجي صعبه ورخمه وكله خاريجي ودا حصل السنادي فكري وشوفي

Free Canary
20-07-2012, 11:58 PM
تقريبا كدة الكل بيقفلها في وشي و بيقولولي صعب او نادر تلاقي شغل بعد التخرج من الالسن ... طب أنا لو اجتهدت و بذلت اقصى مجهودي لاتقان اللغات و كمان جبت ان شاء الله تقديرات عالية برده هايبقى صعب الاقي شغل؟؟
و ازاي اخد منحة علشان ادرس برة؟و ايه هي الأقسام اللي اقدر اخد فيها المنحة دي؟ و يا ترى اقسام صعبة في الدراسة و لا سهلة؟ و لو عايزة استعد للدراسة من دلوقتي و اتعرف ع اللغات الجديدة اللي هادرسها ايه افضل طريقة؟و لو في مواقع تعلمني ع الانترنت يبقى أفضل :)
حاجة كمان ... انا ممكن اكون معيدة في الكلية؟ و احضر ماجستير و دكتوراة؟

creative1
21-07-2012, 12:10 AM
تقريبا كدة الكل بيقفلها في وشي و بيقولولي صعب او نادر تلاقي شغل بعد التخرج من الالسن ... طب أنا لو اجتهدت و بذلت اقصى مجهودي لاتقان اللغات و كمان جبت ان شاء الله تقديرات عالية برده هايبقى صعب الاقي شغل؟؟
و ازاي اخد منحة علشان ادرس برة؟و ايه هي الأقسام اللي اقدر اخد فيها المنحة دي؟ و يا ترى اقسام صعبة في الدراسة و لا سهلة؟ و لو عايزة استعد للدراسة من دلوقتي و اتعرف ع اللغات الجديدة اللي هادرسها ايه افضل طريقة؟و لو في مواقع تعلمني ع الانترنت يبقى أفضل :)
حاجة كمان ... انا ممكن اكون معيدة في الكلية؟ و احضر ماجستير و دكتوراة؟

ع فكره ف ناس من 2 و 3 بيشتغلوا ف شركات سياحيه وانا اعرف ناس صحابي وماشاء الله عليهم يعني اهم حاجه زي منتي قولي اتقان اللغه وزي منتي قولي حكايات التقديرات العاليه دي ممكن تبقي معيده ف الكليه

الاقسام اللى بتدي منح معظمها بتبقي لغه تانيه ( سكند ) زي بولندي برتغالي وف تشيكي وعندنا ف الاسباني والايطالي والالماني مش متأكد والتركي بردو يعني فيه اقسام كتير فيها منح ودي بتعتمد ع التقديرات وكلها اقسام كويسه سهله

www.livemocha.com دا موقع حلو لتعليم اللغات جربيه وشوفي اللغات

Free Canary
21-07-2012, 01:26 AM
شكرا جدا لحضرتك
و الموقع بجد شكله تحفة

ممكن اعرف حضرتك تخصص ايه في السن؟

sranty
21-07-2012, 01:37 AM
الله يبـاركـ فيكـى . و مـبروكـ النـجااح فـى المـنحه والله فـرحت جدا ليكـى
:022yb4::022yb4:

و خـلاص انا قـررت بـعد كـلامكـ الـسن إنـ شاء الله .

بـس بالنـسبه للتـنسيق الداخـلى انا الانـجليزى جـايب فيهـ 43.5
و مـطلوب فـى التـنسيق الداخلى الـحد الادنـى 45 ;)

كدهـ انا هـدخل قسـم الـمانى ولا إيهـ ؟؟
ولو دخلت الـمانى هاخد لـغه تـانيه مـعاها ولا لآ ، ولو هاخدها انا هـختارها بـحريتى الـشخصيه ولا هتـبقى مـفروضه عـليا

انا عارف إنـى تعبتكـ مـعايا بس معلش بـقى كلو فى ميزان حـسناتكـ إنـ شاء الله .

و مبرووك النجااح مرره تاااااااانيه

ربنا يخليك يارب وعقبالك ان شاء الله ^^
لا دا الحد الادنى للغه الالمانيه مش للانجلش
انت لو جايب اكتر من 45.5 اكيد هتدخل ان شاء الله المهم ان التنسيق يارب يفضل ع كده اصلو بيتغير كل سنه :angry2:

اللغه التانيه لغه اساسيه بس انت طبعا اللى هتختار اللغه التانيه اللى انت عايزها

لا والله ولا يهمك دا انا بس اللى مقصره عشان مش بدخل كتيير :(
بس ماشاء الله الحمد لله فيه ناس بيساعدووووووو ربنا يخليهم :022yb4:

sranty
21-07-2012, 01:39 AM
تشيكى يا مرحبا يا مرحبا معلش اصلى مش بطلع دور قسم تشيكى كتير علشان كده مش بركز فى العلم بس اعتقد ان فى نفس دور قسم المانى ح ؟؟

ايوه هو مع المانى فوق
لا دا انتى لازم بقى تعملى زياره ان شاء الله السنه الجايه للقسم :d

sranty
21-07-2012, 01:45 AM
لو سمحت من فضلك انا مجموعي السنة دي 400 ونص من 410 ادبي ونفسي ادخل السن قسم ياباني بس للأسف جبت 47 ونص ف الانجلش ككل ياتري هينفع ولا ؟؟

اولا الف مبرووووووووك ع النتيجه
ثانيا للاسف يابانى عمره ما نزل عن 49
:(

sranty
21-07-2012, 01:47 AM
اووووووووووة :022yb4::022yb4::022yb4:
ماشاء الله
الف الف الف مليووووووووووووووووووووووووووووون مبروك ياسرانتى
فرحتلك والله

الله يبارك فيكى ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب وانا واالله فرحانه انك بتفكرى فى كليه السن
وعقبالك يارب :d

sranty
21-07-2012, 01:52 AM
هو ايه نظام قسم التشيكى ده وايه مستقبله

نظامه زى اى نظام اى لغه تانيه المشكله الوحيده ان فيه ناس كتير مش عارفين يعنى ايه تشيكى ده :(وكده فممكن تتعقد من حياتك او ممكن تشوف نفسك انك سبيشيال عشان كل اللغات معروفه وكده :rolleyes:
بص مستقبله كويس بس مقتصر ع السفر يعنى الشغل بيكون اكتر ف شرم والغردقه وقليل فى كايرو وكده :cool:

sranty
21-07-2012, 01:56 AM
بجد شكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااا جدا ل كريتيف والاء :078111rg3:
شكراااااااااا ع المساعده الجامده دى وانا كده مطمنه انى لو غبت هلاقى حد يساعد اللى محتاجين استفسارات وان شاء الله تكون فى ميزان حسناتكم يارب ;)

و كل سنه وانتو طيبين انتو وكل الامه الاسلاميه ان شاء الله:cool:

creative1
21-07-2012, 02:11 AM
شكرا جدا لحضرتك
و الموقع بجد شكله تحفة

ممكن اعرف حضرتك تخصص ايه في السن؟

العفو والحمد لله ان الموقع عجبك انا اسباني

creative1
21-07-2012, 02:12 AM
شكراااااااااا ع المساعده الجامده دى وانا كده مطمنه انى لو غبت هلاقى حد يساعد اللى محتاجين استفسارات وان شاء الله تكون فى ميزان حسناتكم يارب ;)

العفو يا سرانتي وراكي رجاله مش تخافي وكل سنه وانتي طيبه رمضان كريم :)

Free Canary
21-07-2012, 02:21 AM
سؤال شرير شوية
طلبة السن بيدخلوها علشان بيحبوا اللغات و لا بيدخلوها علشان قمة ادبية و كله بالمذاكرة يهون ؟ و مين اللي بيقدر يحقق نجاح اكتر ؟

creative1
21-07-2012, 02:26 AM
سؤال شرير شوية
طلبة السن بيدخلوها علشان بيحبوا اللغات و لا بيدخلوها علشان قمة ادبية و كله بالمذاكرة يهون ؟ و مين اللي بيقدر يحقق نجاح اكتر ؟

ههههههههههههههههههه انا داخلها علشان بحب اللغات واكيد هيا قمه اديبه وبردو المذاكره تعمل كل حاجه واللغات عاوزه مذاكره كتيير يعني مش نعتمد ع اللى بنخده ف الكليه بس والله اللى بيجتهد هوا اللى هيحقق نجاح اكتر :d وربنا مش بيضيع مجهود حد

Free Canary
21-07-2012, 03:30 AM
ليه بقولوا اللغة التانية دايما بتتكروت؟ و لا ده بيكون عيب في اجتهاد الطالب في دراستها؟

Free Canary
21-07-2012, 03:47 AM
بص انت بمجموعك دا ما شاء الله تنسى الالسن خالص عشان ماتدخلهاش و ترجع تندم و تتحسر على تعبك و مجموعك الي انت ضيعته لما دخلت الالسن

و الاسباب كتيرة

لو هاتكتب التنسيق نصيحتي اكتب
1. سياسة انجلش
2. اعلام انجلش
3. سياسة
4. تجارة انجلش
5. اعلام
و على حسب رغبتك انت من الكليات دي بس بعيد عن الالسن خالص

في الكليات دي تعبك هتلاقيه لما تتعب فيهم و على فكرة حوار اللغة نميها بالكورسات لأن حتى بتوع الالسن الكلية مابتنميش عندنا لا لغة ولا بطيخ و بنضطر ناخد كورسات برضه في الاخر .. انسى الالسن خالص

ده كان رد طالب ألسن عى واحد محتار بين السن و اعلام و سياسة و اقتصاد
رد مخيف أوي :bosyht9:

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=442996

creative1
21-07-2012, 04:04 AM
ليه بقولوا اللغة التانية دايما بتتكروت؟ و لا ده بيكون عيب في اجتهاد الطالب في دراستها؟

المقصود هنا بالكروته يعني مثلا محدش بيحضرها وعامه اللغه التانيه مش بتتعمقي فيها زي اللغه الاولي يعني اللغه الاولي بتخدي كلها حاجه تخصها انما اللغه التانيه اساسيات بس

Alaa teny
21-07-2012, 07:36 AM
ايوه هو مع المانى فوق
لا دا انتى لازم بقى تعملى زياره ان شاء الله السنه الجايه للقسم :d
ان شاء الله ده الواحد نفسه يتمشى بس فى الدور يرضيكى اكون قسم المانى وناخد فى دور صينى نطلع اخر دور واحنا خلاص على اخرنا والنفس مقطوع :blush:

وانتى طيب وبالصحه والسلامه :d:d

سؤال شرير شوية

لا ده ولا ده انا دخلتها علشان رغبه اهلى وبس واصلا مكنتش احب انى ادخلها بس الوضع اتغير بجد لما الواحد يقعد فى الكليه شهر ويدرس بيغير فكرته تماما والى يقدر يحقق النجاح اعتقد الشخص المثابر وللأسف الى يحفظ اكتر

Alaa teny
21-07-2012, 07:42 AM
ده كان رد طالب ألسن عى واحد محتار بين السن و اعلام و سياسة و اقتصاد
رد مخيف أوي :bosyht9:

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=442996
مع كامل احترامى لرد العضو بس متخافيش اوى الألسن مش وحشه للدرجه دى وعلى فكره الكورس بردو مش هيخليكى زى الكليه لاننا فى الكليه بناخد أدب شعر ونثر وتاريخ اعتقد ده مش هيتوافر فى الكورسات ولما طالب الالسن بيلجأ لكورس فبيكون علشان نحسن النطق من خلال المحادثات

sranty
21-07-2012, 09:33 PM
سؤال شرير شوية

اولا واخيرا اهم حاجه حبك للغات
ده اللى هيخليكى تستمرى وتكتسبى كلمات وثقافه جديده

sranty
21-07-2012, 09:36 PM
ان شاء الله ده الواحد نفسه يتمشى بس فى الدور يرضيكى اكون قسم المانى وناخد فى دور صينى نطلع اخر دور واحنا خلاص على اخرنا والنفس مقطوع :blush:

هههههههه لا طبعا هو فيه زى المانى
انتو المفروض معانا اساسا فوق صح ولا انتو مش فى الرابع اساسا ؟؟

ده رجيم طبيعى يا الاء ورياضه كمان :mad::mad:

بس هو فعلا بقى القسم صعب ولا لا اصل كلهم بيتكلمو يقولوا انو اصعب قسم;)

Alaa teny
22-07-2012, 05:33 AM
هههههههه لا طبعا هو فيه زى المانى
انتو المفروض معانا اساسا فوق صح ولا انتو مش فى الرابع اساسا ؟؟

ده رجيم طبيعى يا الاء ورياضه كمان :mad::mad:

بس هو فعلا بقى القسم صعب ولا لا اصل كلهم بيتكلمو يقولوا انو اصعب قسم;)

هو مقارنه باللغات التانيه فالالمانى من المستحيلات :cool::cool: اما الالمانى ذات نفسيته كده فهو فى جوهره لذيذ :bosyht9::bosyht9:نيجى بقى على الدكاتره بعضهم ممتازين وبعضهم ...............................مش هقول غير ربنا يكرمهم ويرحمهم بس الجميل فى الأمر ان لما تقولى لحد فى قسم تانى انك المانى تلاقيه وشه عمل ايموشن حزين وهيعيط ومصدوم :o ومش بعيد يكون بيقول جوا نفسه اكيد هو عمل مصيبه علشان يدخل القسم ده وبعد طول تتنيح فينا يقولك معلش ربنا يعينك ويوفقك :d ويسأل السؤال الظريف الخفيف هو ايه الى دخلك قسم المانى هو انت مش عارف ان تقديرته وحشه بس كده معلش بقي على الكلام الكتير ده :d:d ها عرفتى بقى القسم سهل ولا صعب ?? ;);)

Ahmed Asko
22-07-2012, 01:15 PM
اتتوا هتخوفونى ادخل قسم المانى كدة
المهم انا جايب فى الانجليش 38 وفى الالمانى 46 ايه القسم الى متاح ليا

nanogimy
22-07-2012, 01:19 PM
السلام عليكم
يا ريت حد يساعدنى ويرد عليا انا هستنى ردكو بجد على نار
انا جبت 21 فى الانجليزى سنة ثانية ثانوى ونفسى ادخل السن قسم يابانى او كورى ومش عارفة اعمل ايه عشان احسن درجة الانجليزى دى يعنى لو شديت على نفسى شوية وجبت فى ثالثة ثانوى 24.5 كده برده هبقة ناقصة 4 درجات ومش هينفع عايزة بقة اسئلكو اذا دخلت مستوى رفيع انجليزى وجبت 9 كده ممكن الحق يابانى او كورى ارجوكو ردو عليا هل المستوى الرفيع لى علاقة بدرجة الانجليزى يعنى ممكن يحسنها وانا اسفة على التطويل بس راعو ظروفى
مع العلم انى جايبة فى الالمانى 48

sranty
22-07-2012, 06:15 PM
هو مقارنه باللغات التانيه فالالمانى من المستحيلات :cool::cool: اما الالمانى ذات نفسيته كده فهو فى جوهره لذيذ :bosyht9::bosyht9:نيجى بقى على الدكاتره بعضهم ممتازين وبعضهم ...............................مش هقول غير ربنا يكرمهم ويرحمهم بس الجميل فى الأمر ان لما تقولى لحد فى قسم تانى انك المانى تلاقيه وشه عمل ايموشن حزين وهيعيط ومصدوم :o ومش بعيد يكون بيقول جوا نفسه اكيد هو عمل مصيبه علشان يدخل القسم ده وبعد طول تتنيح فينا يقولك معلش ربنا يعينك ويوفقك :d ويسأل السؤال الظريف الخفيف هو ايه الى دخلك قسم المانى هو انت مش عارف ان تقديرته وحشه بس كده معلش بقي على الكلام الكتير ده :d:d ها عرفتى بقى القسم سهل ولا صعب ?? ;);)

هههههههههههه ياعينى كل ده كاتماه فى نفسيتك :cool:
انا عن نفسى بتصدم زى ما بتقولى
وربنا يعيينك يارب ان شاء الله :friendsxs3:
وكلها كام سنه وتسيبى الدكاترة وتفضلك لغتك اللى بتحبيها :028ja7:

sranty
22-07-2012, 06:23 PM

ليه بس ماهى الاء اهيه فرحانه بالقسم ماشاء الله وبتقول عليه زى الفل ;);)

ده التنسيق كله بتاع السنه اللى فاتت شوفه كده

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQju_SlFic6Lgfp9cVDirM2UhlzJT8wA Q3SNIlsBrAqlP-znttwvn8SLC6Ccg

38 اعتقد يبقى يا تركى يا فارسى يا عبرى يا تشيكى
يا اما المانى بدرجه الالمانى

ولو عايز اى استفسار قولنا :rolleyes:

sranty
22-07-2012, 06:25 PM
السلام عليكم
يا ريت حد يساعدنى ويرد عليا انا هستنى ردكو بجد على نار
انا جبت 21 فى الانجليزى سنة ثانية ثانوى ونفسى ادخل السن قسم يابانى او كورى ومش عارفة اعمل ايه عشان احسن درجة الانجليزى دى يعنى لو شديت على نفسى شوية وجبت فى ثالثة ثانوى 24.5 كده برده هبقة ناقصة 4 درجات ومش هينفع عايزة بقة اسئلكو اذا دخلت مستوى رفيع انجليزى وجبت 9 كده ممكن الحق يابانى او كورى ارجوكو ردو عليا هل المستوى الرفيع لى علاقة بدرجة الانجليزى يعنى ممكن يحسنها وانا اسفة على التطويل بس راعو ظروفى
مع العلم انى جايبة فى الالمانى 48

للاسف المستوى الرفيع ملهوش اى دعوه بالتنسيق بتاع الكليه
الكورى واليابانى عمره ما نزل عن درجتين
دا اذاا مكنش درجه ونص بس
سورى بس مقدرش اقول غير كده

Alaa teny
22-07-2012, 07:35 PM
ابدا ابدا ادخل القسم والله فعلا قسم لذيذ بس تقريبا اول شهرين تلاته هتدعى عليه علشان قولتلك ادخله :rolleyes: مممممممم 38 يبقى تركى ,المانى ,عبري ,لغات شرقيه,افريقي

هههههههههههه ياعينى كل ده كاتماه فى نفسيتك :cool:
انا عن نفسى بتصدم زى ما بتقولى
وربنا يعيينك يارب ان شاء الله :friendsxs3:
وكلها كام سنه وتسيبى الدكاترة وتفضلك لغتك اللى بتحبيها :028ja7:
يااااااااااااارب اتمنى اخلص :022yb4::022yb4:

Ahmed Asko
22-07-2012, 07:46 PM
طب لو على كلامك لو قدامى المانى او تركى وتشيكى ادخل اى قسم افضل فى المستقبل

Free Canary
22-07-2012, 08:02 PM
هي دراسة اي لغة كلغة اولى يفرق عن دراسة نفس اللغة كلغة تانية؟؟
و عرفت ان امتحانات الانجلش كلغة تانية بتيجي صعبة طب وايه نظامها لو لغة اولى ؟
و اصلا مش المفروض اننا بندرس اللغتين مع بعض على مدار الاربع سنين ؟

sranty
22-07-2012, 11:03 PM
طب لو على كلامك لو قدامى المانى او تركى وتشيكى ادخل اى قسم افضل فى المستقبل
هو الشغل اليومين دول صعب انك تلاقيه اساسا الا فى الاماكن السياحيه وكده زى شرم والغردقه
وطبعا لازم تكون بيرفكت فى اللغه عشان هما بيدققوا اوووووووووووى ع اقل غلطه

انا اعرف ان تركى اغلبيته فى الموانى وكده
التشيكى فيه فى كايرو بس قليل جدا وفيه فى شرم والغردقه
الالمانى ممكن تكون مدرس او اعتقد اكيد ان شغله موجود

وانت طالما اجتهدت اكيد حتى لو اخترت عربى هتلاقى شغل
انا عن نفسى بموت فى التشيكى بالرغم انه صعب جدا بس حباه ومش بفكر فى الشغل بصاحه دلوقتى

انت اسمع اللغات اللى انت عايزها وشوف يمكن نطق اى لغه يعجبك
وطالما الاء بتقول ان المانى كويس يبقى تمام بالنسبه لك
احنا كلنا فى الاول كنا بندعى ع الكليه ودى حاجه عاديه بس اتعودنا بعد كده

sranty
22-07-2012, 11:09 PM
هي دراسة اي لغة كلغة اولى يفرق عن دراسة نفس اللغة كلغة تانية؟؟
و عرفت ان امتحانات الانجلش كلغة تانية بتيجي صعبة طب وايه نظامها لو لغة اولى ؟
و اصلا مش المفروض اننا بندرس اللغتين مع بعض على مدار الاربع سنين ؟

ايون يعنى انتى فى اللغه الاولى بتدرسى ادق التفاصيل فيها من قواعد وادب ومقال وترجمه واستماع ومحادثه و شعر ونثر
اما فى اللغه التانيه بتركزى ع الخارج بس يعنى مش بتتعمقى

يب يب النجلش سكند بيكون صعب وحتى لو مش صعب تقديراته وحشه اوى اخرك مقبول ولو كنتى بيفكت اوى يبقى جيد وبس

انا اصحابى بيعانوا من الانجلش لغه اولى بس بجد انا حابه ان الواحد يدرس انجلش لان النطق بتاع ثانوى بيكون بااااااااااااااااااااااااااااااااااااايظ اوى انا لما كنت بكلمهم كانوا بيضحكوا عليا لحد ما اتعلمت الحمد لله
والانجلش بياخدوا مواد اضافيه مفيش حد بياخدها فى اى قسم

لا انتى مثلا طول الاسبوع بتاخدى محاضرات ورا بعض للغه الاولى لكن اللغه التانيه اللى هى السكند يعنى بتاخدى 3 محاضرات بس فى الاسبوع

nanogimy
23-07-2012, 01:15 PM
شكرا يا سرانتى على الرد وبنسبالى ما فيش مشكلة المهم انى عرفت شكراااااااا

sranty
23-07-2012, 05:42 PM
شكرا يا سرانتى على الرد وبنسبالى ما فيش مشكلة المهم انى عرفت شكراااااااا

العفو على ايه
ولو بتحبى الكورى او اليابانى خدى كورس
انا ان شاء الله هعمل كده بس بعد ما اخلص دراسه لانى بحب الكورى زيك كده :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

Black & Red
24-07-2012, 04:52 PM
السلام عليكم أنا جايبة 50 في الانجلش وفكرت في قسم تركي وعرفت منكم إن درجتي في الانجليش كفاية تدخلني تركي بس بقى مش عارفة أختار إيه سكند فكرت أختار انجليش بس عقدتوني منه وأنا أصلاً مش بحبه أوي وهل اختيار لغات جديدة عليا كـ سكند بيكون صعب؟؟ وإيه الحاجات اللي تكون سهلة كـ سكند؟؟ وجزاكم الله خيراً

creative1
24-07-2012, 10:04 PM
السلام عليكم أنا جايبة 50 في الانجلش وفكرت في قسم تركي وعرفت منكم إن درجتي في الانجليش كفاية تدخلني تركي بس بقى مش عارفة أختار إيه سكند فكرت أختار انجليش بس عقدتوني منه وأنا أصلاً مش بحبه أوي وهل اختيار لغات جديدة عليا كـ سكند بيكون صعب؟؟ وإيه الحاجات اللي تكون سهلة كـ سكند؟؟ وجزاكم الله خيراً

السكند نصيحه خليكي ف اللغات النادره اللى عددها قليل زي البرتغالي جميل جدا انا برتغالي وزي الفل عندك بولندي نادر بردو
تركي حلو وشغله متوفر الايام دي ما شاء الله بس عما تخشي القسم هتلعنيه :d مش علشان اللغه هما بيدخدوا ف الجراج قاعه تحت كدا وكل اللى ف القسم بيشتكي من كدا فلو هتدخليه استحملي بقا ورربنا معاكي

sranty
25-07-2012, 01:31 PM

وعليكم السلام
انتى قصدك جايبه 40 انا اتصدمت لما قولتى انك مش ليكى الا تركى
على فكرة السنه اللى فاتت الصينى كان تنسيقه 40
التركى تحفه جدا زى ما كريتيف قال وسهل جداااااااااااااااااااا
المشكله انه بقى يدخله ناس كتير عشان كده مش لقوا له مكان فحطوه فى الجراج

بصى هو السكند لو هتاخديه لغه جديده يبقى لازم تشتغلى عليه هو كمان عشان ممكن تتلغبطى وكده او تنسيه
لكن معتقدش انه بيكون صعب انك تاخدى لغه غير الانجلش

Black & Red
25-07-2012, 02:27 PM
شكراً على مساعدتك كريتيف

وعليكم السلام
انتى قصدك جايبه 40 انا اتصدمت لما قولتى انك مش ليكى الا تركى
على فكرة السنه اللى فاتت الصينى كان تنسيقه 40
التركى تحفه جدا زى ما كريتيف قال وسهل جداااااااااااااااااااا
المشكله انه بقى يدخله ناس كتير عشان كده مش لقوا له مكان فحطوه فى الجراج

بصى هو السكند لو هتاخديه لغه جديده يبقى لازم تشتغلى عليه هو كمان عشان ممكن تتلغبطى وكده او تنسيه
لكن معتقدش انه بيكون صعب انك تاخدى لغه غير الانجلش

لااا 50 هتشككيني في نفسي ليه :d
قصدي إنها كفاية أستوفي شرط دخول القسم التركي
مش قصدي إن ماليش غير التركي
شكراً سرانتي

ANAS-T
25-07-2012, 02:41 PM
السكند نصيحه خليكي ف اللغات النادره اللى عددها قليل زي البرتغالي جميل جدا انا برتغالي وزي الفل عندك بولندي نادر بردو
تركي حلو وشغله متوفر الايام دي ما شاء الله بس عما تخشي القسم هتلعنيه :d مش علشان اللغه هما بيدخدوا ف الجراج قاعه تحت كدا وكل اللى ف القسم بيشتكي من كدا فلو هتدخليه استحملي بقا ورربنا معاكي

ممكن حضرتك تقول تقديرات البرتغالى بيبقى ايه
يعنى هل سهل تجيب فيه امتياز, و لا بالعافية تجيب جيد؟

creative1
25-07-2012, 08:53 PM
ممكن حضرتك تقول تقديرات البرتغالى بيبقى ايه
يعنى هل سهل تجيب فيه امتياز, و لا بالعافية تجيب جيد؟

نو نو خالص دنا تجيب امتياز فيه وانت حاطت رجل ع رجل بس تذاكره وكمان تطلع بعثه للبرتغال زي الفل يعني والدكتر ماريا زي العسل حاجه لوز كدا :D :022yb4:

creative1
25-07-2012, 09:14 PM
شكراً على مساعدتك كريتيف

العفووووووووووووووو

ANAS-T
25-07-2012, 10:37 PM
نو نو خالص دنا تجيب امتياز فيه وانت حاطت رجل ع رجل بس تذاكره وكمان تطلع بعثه للبرتغال زي الفل يعني والدكتر ماريا زي العسل حاجه لوز كدا :d :022yb4:

مشكور على الرد
بس عندى سؤال كمان
بالنسبة للغة التانية هل اختار انجليزى احسن و لا برتغالى؟

creative1
25-07-2012, 11:46 PM
مشكور على الرد
بس عندى سؤال كمان
بالنسبة للغة التانية هل اختار انجليزى احسن و لا برتغالى؟

الانجليزي اخرك فيه هتجيب مقبول لو انت بريفيكت فيه جيد
البرتغالي اميتاز ولغه جميله جدا

ANAS-T
26-07-2012, 12:40 AM
الانجليزي اخرك فيه هتجيب مقبول لو انت بريفيكت فيه جيد
البرتغالي اميتاز ولغه جميله جدا

خلاص لو كده نتوكل على الله
انا كده كده كاتب السن رغبة اولى
و انا جايب 92.56 فان شاء الله تجيلى
و فى التنسيق الداخلى اكتب ايطالى فرست و برتغالى سكند
و الف شكر على المساعدة

creative1
26-07-2012, 01:00 AM
خلاص لو كده نتوكل على الله
انا كده كده كاتب السن رغبة اولى
و انا جايب 92.56 فان شاء الله تجيلى
و فى التنسيق الداخلى اكتب ايطالى فرست و برتغالى سكند
و الف شكر على المساعدة

توكلنا علي الله
وع فكره الايطالي قريب من البرتغالي هيحصل معاك لخبطه بينهم ف الاول بس بعد كدا هتتعود وهتبقي كل حاجه زي الفل

العفو وانا تحت امرك :)

sranty
26-07-2012, 11:27 PM
شكراً على مساعدتك كريتيف

لااا 50 هتشككيني في نفسي ليه :d
قصدي إنها كفاية أستوفي شرط دخول القسم التركي
مش قصدي إن ماليش غير التركي
شكراً سرانتي

اهااااااااااا اذا كان كده ماشى :cool:

nemamagdy
29-07-2012, 10:29 PM
هو التنسيق الدخلى للكليه بيبقى كام كده تقريبا

نور الصبايا
29-07-2012, 11:50 PM
انا الحمد لله دخلت السن المنيا
بس مش عارفة اخد ايه
ف البيت بيقولوا انجليزي بس انا حساه هيكون صعب
عاوزة نصيحة اخد انجليزي وحاجة معاه(وايه هي ياريت) ولا ايطالي واسباني ولا ايه

creative1
30-07-2012, 12:01 AM
هو التنسيق الدخلى للكليه بيبقى كام كده تقريبا

ع حسب كل لغه

creative1
30-07-2012, 12:07 AM
انا الحمد لله دخلت السن المنيا
بس مش عارفة اخد ايه
ف البيت بيقولوا انجليزي بس انا حساه هيكون صعب
عاوزة نصيحة اخد انجليزي وحاجة معاه(وايه هي ياريت) ولا ايطالي واسباني ولا ايه

انجليزي ف السن المنيا معرفش ايه نظامه بس عندنا ف عين شمس دراسته صعبه
اسباني اوايطالي سهلين اختاري اي حاجه منهم والاتنين كويسين

its_moustafa
30-07-2012, 02:05 AM
انا عارف الموضوع اسمه بنات السن بس ملقتش غيره :d

انا دلوقتى عايز اخش المانى او روسى و انا جايب 43 لغة انجليزية و 47 لغة ايطالية فهل ممكن ولا العملية صعبة ؟

Black & Red
07-08-2012, 03:40 PM
ط·ظٹط¨ ط¥ظٹظ‡ ط±ط£ظٹظƒظ… ظپظٹ ط§ظ„ظپط§ط±ط³ظٹ ظˆط§ظ„ط£ط±ط¯ظˆ ظƒظ„ط؛ط§طھ ط«ط§ظ†ظٹط©طں
ظٹط¹ظ†ظٹ طھط¨ظ‚ظ‰ ط*ط§ط¬ط© ظ„ط·ظٹظپط© ظ„ظˆ ط£ط®ط¯طھ ط*ط§ط¬ط© ظ…ظ† ط¯ظˆظ„ ظ„ط؛ط© ط«ط§ظ†ظٹط©طں

creative1
07-08-2012, 07:12 PM
انا عارف الموضوع اسمه بنات السن بس ملقتش غيره :d

انا دلوقتى عايز اخش المانى او روسى و انا جايب 43 لغة انجليزية و 47 لغة ايطالية فهل ممكن ولا العملية صعبة ؟

الماني لا للاسف لازم تكون دارسه ف ثانوي انما ليك روسي وايطالي وعبري وتشيكي

ط·ظٹط¨ ط¥ظٹظ‡ ط±ط£ظٹظƒظ… ظپظٹ ط§ظ„ظپط§ط±ط³ظٹ ظˆط§ظ„ط£ط±ط¯ظˆ ظƒظ„ط؛ط§طھ ط«ط§ظ†ظٹط©طں
ظٹط¹ظ†ظٹ طھط¨ظ‚ظ‰ ط*ط§ط¬ط© ظ„ط·ظٹظپط© ظ„ظˆ ط£ط®ط¯طھ ط*ط§ط¬ط© ظ…ظ† ط¯ظˆظ„ ظ„ط؛ط© ط«ط§ظ†ظٹط©طں

الكلام مش باين ظاهر بلغه ملخبطه كدا مش عارف دا ايه اكتب تاني معلش

doha94
14-08-2012, 11:57 PM
جماعه انا جالى السن

وسألت معيده قالتلى ان المانى وانجليزى وفرنساوى عاوزين ناس متخصصين يكون متخرجين من المدارس دى وانهم صعبين

وانا مليش فى يابانى وكورى وصينى

انا مجموعى فرنساوى 47.5

وفى ايطالى واسبانى وروسى وتركى وبرتغالى

مين احسن كلغه اولى وكلغه تانيه

انا بفكر لو مجموى جاب ايطالى اخد ايطالى واسبانى

لو مجبش يبقى اسبانى وتركى

ايه رأيكواااااااااااااا !!!

thelost
15-08-2012, 12:36 AM
انا سئلت وقالولي الايطالي احلى انتي عين شمس ولا المنيا ؟؟؟؟

doha94
15-08-2012, 12:41 AM
عين شمس

ما المشكله فى التنسيق الداخلى

انا نفسى فى ايطالى لغه اولى واسبانى تانيه

بس انا جايبه فرنساوى 47.5 وهو خد السنه اللى فاتت من 48.5

يارب يقل السنه دى بقى

creative1
16-08-2012, 06:01 AM
جماعه انا جالى السن

وسألت معيده قالتلى ان المانى وانجليزى وفرنساوى عاوزين ناس متخصصين يكون متخرجين من المدارس دى وانهم صعبين

وانا مليش فى يابانى وكورى وصينى

انا مجموعى فرنساوى 47.5

وفى ايطالى واسبانى وروسى وتركى وبرتغالى

مين احسن كلغه اولى وكلغه تانيه

انا بفكر لو مجموى جاب ايطالى اخد ايطالى واسبانى

لو مجبش يبقى اسبانى وتركى

ايه رأيكواااااااااااااا !!!

47.5 تلحقي اسباني انما ايطالي معتقدش
واسباني وتركي كويسين

Al-ferdous is my aim
23-08-2012, 12:45 AM
السلام عليكم بنات السن في احد ممكن اتحاور معاه

sarah khalad
23-08-2012, 02:29 AM
عايزه اسال عن اللغه التانيه انجليزى لازما تكون الدرجه عاليه

sarah khalad
23-08-2012, 03:08 AM
معلش انا ان شاءالله هدخل قسم المانى هايزه اعرف معلومات عنه المواد ايه والامتحان ازى والدكاتره ايه اخبارهم والمصروفات الكليه والكارنيه بتاع الكليه بيتعمل قبل ولا بعد التقديم وميعاد الكشف الطبى بيتحدد ازى والتقديم بعد الكشف ولا ايه معلش انا اسفه على كل الاستفسارات بس محتاجه رد ضرورى هتعبكم معاى

Alaa teny
23-08-2012, 09:11 AM
السلام عليكم بنات السن في احد ممكن اتحاور معاه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضلى لو عندك اى استفسار:)
عايزه اسال عن اللغه التانيه انجليزى لازما تكون الدرجه عاليه
اللغه التانيه بتختريها برغبتك من غير شروط فى الدرجات

معلش انا ان شاءالله هدخل قسم المانى هايزه اعرف معلومات عنه المواد ايه والامتحان ازى والدكاتره ايه اخبارهم والمصروفات الكليه والكارنيه بتاع الكليه بيتعمل قبل ولا بعد التقديم وميعاد الكشف الطبى بيتحدد ازى والتقديم بعد الكشف ولا ايه معلش انا اسفه على كل الاستفسارات بس محتاجه رد ضرورى هتعبكم معاى
المصاريف كانت 204 والكارنيه بتعمليه عند شئون الطلبه لما تدفعى المصاريف بيتاخدى وصل وبتجيبي صورة وتعمليه فى اول اسبوع دراسه :)
الكشف الطبي بيتعمل بعد ما تقدمى على طول لو لاحقتى يخلص فى يوم ولو مش لحقتى يومين
اما بقى بخصوص قسم المانى
الدكاتره
تمام بس فيه بعضهم شديد شويتين وده المشهور عن القسم بس الحقيقه ان الدكاتره مع مرور الوقت بتحسي انهم كويسين وعسل :blush:
المواد
فى الترم الاول عربي وده هيستمر معاكى لحد سنه 4 ونفس الكلام السكند
جرامتك واستماع ومحادثات ونصوص
الترم التانى
عربي وسكند وجرامتك وترجمه من وإلى ونصوص ومقال ومطالعات
من حيث الامتحان
هتمتحنى ترم اول عربي واستماع ومحادثات ونصوص
ترم تانى الباقى بما فيه الجرامتك والسكند
الامتحانات تمام بس قسم المانى تقديره بيتراوح بين جيد وجيدجدا نادرا ما تلاقى امتياز :rolleyes:
بـــــــس كده اتمنى اكون رديت على كل استفساراتك

sarah khalad
23-08-2012, 11:56 PM
بجدمش عارفه اشكرك ازى معلش تعبتك معاى

Alaa teny
24-08-2012, 03:25 PM
بجدمش عارفه اشكرك ازى معلش تعبتك معاى
لا شكر على واجب بالتوفيييق ان شاء الله :)

doha94
24-08-2012, 03:38 PM
طيب يا الاء
انا محتاره فى اللغات ولسه مستقرتش

وبما انك فى الكليه اكيد بتسمعى ان فى اقسام حلوه وسهله

ايييه بقى رايك !!

انا لحد دلوقتى مستقره ايطالى او اسبانى لغه اولى

بس بفكر فى الصينى او الكورى

واللغه التانيه بقول تركى بس ناس بتقولى برتغالى احسن واسهل !!!!!!!!

انتى رأيك ايييييييييه ؟؟

Al-ferdous is my aim
24-08-2012, 09:38 PM
هوانا ممكن اتصدم بالتنسيق داحل الجامعة
يعني انا عايزة لغة اولى انجليش وجبت فيه 47.5
ولودرجتي مدخلتنيش انجليش ينفع اخد لغة اولى فرنساوي انا جبت فيه 50 ولا لازم اكون من مدارس فرنساوي فعلا
ومن الاخر كدة انا درجاتي دة ممكن اخد بيها لغات ايه
والا محدش يقدر يقولي بالظبط
واسفة على الاطالة وجزاها الله خيراللي تفيدني وترد عليا

Alaa teny
25-08-2012, 05:53 PM
طيب يا الاء
انا محتاره فى اللغات ولسه مستقرتش

وبما انك فى الكليه اكيد بتسمعى ان فى اقسام حلوه وسهله

ايييه بقى رايك !!

انا لحد دلوقتى مستقره ايطالى او اسبانى لغه اولى

بس بفكر فى الصينى او الكورى

واللغه التانيه بقول تركى بس ناس بتقولى برتغالى احسن واسهل !!!!!!!!

انتى رأيك ايييييييييه ؟؟
ايطالى او اسبانى الاتنين اقسام جميله وكويسه صينى العدد السنه الى فاتت كان كبير فيه شويه فده أثر سلبي عليه كورى لو درجاتك فى الانجلش عاليه يبقى أكيييييييييد كوري كفايه ان الدفعه عددها بيكون قليل فبيكون مستوى التدريس افضل بكتييييييييير
الصراحه اللغه التانيه مش هقدر افيدك فيها اوى بس انا زميلتى فى برتغالى لغه تانيه وبتشكر فيه

هوانا ممكن اتصدم بالتنسيق داحل الجامعة
يعني انا عايزة لغة اولى انجليش وجبت فيه 47.5
ولودرجتي مدخلتنيش انجليش ينفع اخد لغة اولى فرنساوي انا جبت فيه 50 ولا لازم اكون من مدارس فرنساوي فعلا
ومن الاخر كدة انا درجاتي دة ممكن اخد بيها لغات ايه
والا محدش يقدر يقولي بالظبط
واسفة على الاطالة وجزاها الله خيراللي تفيدني وترد عليا

تمام اعتقد ان تنسيق الانجلش مش هيزيد عن 46 او 46,5
قسم فرنساوى لخريجى المدارس الفرنسيه فقط
متاح ليكى ايطالى اسبانى وانجلش وصينى وروسي وتركى وعبري واعتقد تشيكى
مفيش داعى للاسف وجزاكى مثله ان شاء الله :)

m_hilal
29-08-2012, 02:40 AM
انا عاايز عـبرى بس كل ما اقول لحد يحـبطنى .

ياريت معلومات عن القسم .

ولو مش عبرى هيبقى الماااانى بس كلوو بيقوول صعب جدا و اصعب اقسام الكليه تقريبا .

Alaa teny
29-08-2012, 06:59 AM
انا عاايز عـبرى بس كل ما اقول لحد يحـبطنى .

ياريت معلومات عن القسم .

ولو مش عبرى هيبقى الماااانى بس كلوو بيقوول صعب جدا و اصعب اقسام الكليه تقريبا .

لو عاوز عبري عن اقتناع يبقى ولا يهمك الكلام السلبي عن القسم ادخل فى صفحه الاتحاد هتلاقى معلومات عنه
اما بخصوص قسم المانى بلاش كلمه صعب جدا كفايه صعب بس رغم انه فعلا اصعب قسم فى الكليه بس الدراسه فيه لذيذه وشيقه والانشطه فى القسم ممتعه محتاج شويه مجهود لما توصل للترم التانى هتحب القسم

movalentinos
14-11-2012, 06:50 AM
الى الاستاذة
sranty

تحية طيبة وشكرا لمعلوماتك واضافتك للناس ومعلومات مفيدة للجميع

كنت حابب اسأل حضرتك عن بعض الاسئلة

1- هل يجوز الانتساب الى كلية الالسن ومن ثم قسم اللغة التشيكية
2- هل الحاصل على بكالوريوس يستطيع الانتساب
3- ما هو مقدار السنة الاولى للغة التشيكية ومعرفتك لها ( يعنى فى مرحلة اولى بعد الانتهاء منها كم يبلغ مهارة الطالب باللغة يعنى تمثل كام فى الميه فى المتوسط كتقدير من اللغة مثلا 30 او 40 فى المائة ام اقل)
4- نفس السؤال السابق سنة اولى تشيكى تساعدك على التعامل مع التشيكيين بنسبة كام فى المائة فى الحياة العامة (يعنى تقدر تمشى امورك فى التكلم مع اهل اللغة؟
5- هل تباع الكتب الدراسية والمواد االتعليمية بالكلية بالقسم نفسه ام بمكتبات خارج الكلية وياريت تفاصيل ان امكن)
6- الحضور يومى للكلية ام لأ
7- كم عدد المحاضرات تقريبا اليومية
8- عنوان الكلية فى الجامعة نفسها؟
9- التيرم الاول بيبدأ تقريبا من امتى؟ وتقريبا الامتحان للترم من امتى؟

flavia
31-05-2013, 11:20 PM
على فكرة فيه مواقع أحسن من livemocha زى:

http://busuu.com

http://duolingo.com

http://fsi-language-courses.org

مس رندا
28-06-2013, 08:59 PM
السن زى الفل اهيه انا خريجه السن المانى وبشتغل مدرسه انجليزى عادى جدا

Nurhan Diab
19-07-2013, 05:47 PM
انا جبت 91.95% السنه دي هل هلحق السن ؟؟

creative1
22-07-2013, 06:28 AM
انا جبت 91.95% السنه دي هل هلحق السن ؟؟

اولا ف التنسيق ظهرتلك السن عين شمس الاول ولا لا علشان ف نظام جديد ليهاا ؟؟
وان شاء الله ربنا يسهل ف التنسيق وتلحقوووا

شيرين عماد
22-07-2013, 07:41 PM
لو سمحت كان عندى استفسار انا السن عين شمس مش نافعه معايا علشان مطلوب 90 فى الميه مجموع التلت لغات وجاتلى السن المنيا هل ينفع لو قبلت فى المنيا احول السن عين شمس ولا هفضل المنيا وهل ليا فرصه عمل غير مترجم يعنى ينفع ابقه مدرسه وايه الشروط عشان ابقه مدرسه وخطوات التقديم للمدينة الجامعية ومصاريف السن والمدرينة الجامعية ومواعيد التقديم

Nurhan Diab
25-07-2013, 05:40 PM
اه الحمد لله هيا ظهرتلي ومجموع اللغات عندي تمام

Guitarist
29-07-2013, 06:23 AM
bet2addy awl sana fe elmnya we ba3d kda bet7wly fe sana tanya bs hia nategt eltanse2 zahart?!!!!

وردة الحنين
31-07-2013, 03:15 AM
السلام عليكم
لو سمحتو انا من الاسكندريه و عايزه ادخل السن القاهره و خايفه من اني اسافر هناك و انا جايبه في الانجليزي 47.5 و عايزة ادخل كوري و قرات في التنسيق الداخلي ان الكوري بياخد من 48.5 و ان انا لو اخدت لغات افريقيه لغه ثانيه ممكن ادخل اللغه الي عايزاها باقل من درجتها بدرجه صح كده و لا ايه ؟؟؟؟
و للعلم انا علمي رياضه ينفع و لا ادخل انجليزي و لا ايه ؟؟

Zeinab Aboali
16-08-2013, 11:03 PM
sranty انا بجد محتاره انا جايبه 50 ف الانجلش و 50 ف الفرنساوى و بحب الانجلش جدا و نفسى ادرس اسبانى اعمل ايه افيدينى بجد انا الحمد لله السن عين شمس