مشاهدة النسخة كاملة : المظلومين بسبب الدرجة

امل حسين كامل
30-07-2009, 08:11 AM
لي استفسار و اريد من لديه الاجابه ان يفيدني
نحن المظلومين بسبب عدم الدخول لامتحان اغسطس 2008لانتظار الدرجة وهذا مثبت في الاسئلة الشائعة علي موقع الاكاديمية لو لجئنا الي القضاء للمساواة بزملائنا دور اغسطس 2008 ماديا و ايضا تاريخ التسكين هل يأتي بفائدة ام نسكت و بارك الله فيما رزق!!!!

sayedps
30-07-2009, 08:23 AM
أنا أيضا فى فى نفس المشكلة
نتمنى من أحد أن يساهم فى حل هذه المشكلة التى تسبب فيها الوزير

السندباد المصري
30-07-2009, 08:33 AM
عليكم والقضاء
فأنتم غرر بكم
ولكم الله

lolo200
30-07-2009, 11:18 AM
لا اعتقد ان القضاء يفيد فى الوضوع ده لان احنا مدخلناش بارادتنا وهم لايعنيهم اسباب عدم دخولنا الاختبار

امل حسين كامل
30-07-2009, 11:38 AM
لا اعتقد ان القضاء يفيد فى الوضوع ده لان احنا مدخلناش بارادتنا وهم لايعنيهم اسباب عدم دخولنا الاختبار

(احنا مدخلناش بإرادتنا) ........ هذا كلام غير صحيح نحن اطعنا الكلام الذي اشير به علينا

سالم2000
30-07-2009, 11:51 AM
السلام عليكم
انا معكم فى اى خطوة تأخذ لاننا اتظلمنا فعلا بسمعنا الكلام

lolo200
30-07-2009, 11:54 AM
انا معاكم فى اى اجراء افيدونى تباعا

lolo200
30-07-2009, 11:56 AM
انت قصدك عشان قدموا ميعاد الاختبار فى مايو عن موعد الدرجات فى يوليو

اسماعيل التربانى
30-07-2009, 12:59 PM
انا واقع فى نفس المشكلة

عاوزين نصل الى حل مفيد جماعى

السندباد المصري
30-07-2009, 01:01 PM
انت قصدك عشان قدموا ميعاد الاختبار فى مايو عن موعد الدرجات فى يوليو

القصد من الكلام دور اغسطس 2008 الماضي وليس الحاضر

enas79
30-07-2009, 01:13 PM
انا نجحت و الحمد لله فى كادر مايو و تاربخ التعيين هو 15/8/2001 و أنا الآن على الدرجة الثالثة و منتظرة الدرجة الثانية فكيف يتم حساب الكادر و هل سأخوض اختبار اخر للحصول على بدل الدرجة الثانية

كريم هشام
30-07-2009, 01:19 PM
انا اقترح ان تقود الاخت امل اعتصاما يجمع اصحاب هده المشكلة ثم يعقب الاعتصام اضرابا عن الطعام ثم التلويح باللجوء الى محكمة العدل الدولية .

هل من المعقول ان يجتمع الاخوة المدرسين على كلمة رجل واحد ؟
طبعا من المستحيل ان يحدث دلك فى مصرنا الحبيبة .
و اعتقد ان هده الافكار التى تدعون اليها هى نتاج لحالة النشوة التى صاحبت النجاح فى اختبارات الكادر .

وفقكم الله الى مافيه الخير

امل حسين كامل
30-07-2009, 01:35 PM
انا اقترح ان تقود الاخت امل اعتصاما يجمع اصحاب هده المشكلة ثم يعقب الاعتصام اضرابا عن الطعام ثم التلويح باللجوء الى محكمة العدل الدولية .

هل من المعقول ان يجتمع الاخوة المدرسين على كلمة رجل واحد ؟
طبعا من المستحيل ان يحدث دلك فى مصرنا الحبيبة .
و اعتقد ان هده الافكار التى تدعون اليها هى نتاج لحالة النشوة التى صاحبت النجاح فى اختبارات الكادر .

وفقكم الله الى مافيه الخير

استاذي الفاضل انا بسأل فقط ..... ما تودنيش في داهية

النجم الكبير
30-07-2009, 02:31 PM

افدوناااااااااااااااااااااااااااا

الدرجة فعلا نازلة فى شهر 8

فهل يعقل ان سوف احرم لمدة خمس سنوات من صرف الكادر على الدرجة الجديدة علشان شهر

5 سنوات × 12 شهر × 25 % ظلم الدرجة

يااااااااااااااااااااا ربى

حسبى الله ونعم الوكيل

mathematician
30-07-2009, 02:46 PM
افدوناااااااااااااااااااااااااااا

الدرجة فعلا نازلة فى شهر 8

فهل يعقل ان سوف احرم لمدة خمس سنوات من صرف الكادر على الدرجة الجديدة علشان شهر

5 سنوات × 12 شهر × 25 % ظلم الدرجة

يااااااااااااااااااااا ربى

حسبى الله ونعم الوكيل
للأسف الشديد المفروض الدرجة تكون في شهر 8/2009 للي حاصل على درجة في 1/8/2003 لكن الدرجات الآن أصبحت في السنوات الزوجية فقط يعني في 2010 إن شاء الله
وبالتالي كان من حصل على الدرجة في 1/7/2008 ودخل الامتحان العام الماضي حظه كويس جداا والعملية ماشية حظ وصدفة ونحن أصحاب الحظ العاثر الحاصلين على الدرجة في 2003 منا من دخل الامتحان وضاع عليه 4 سنوات كاملة ومنا من أجل الامتحان وضاع عليه 6 سنوات كاملة سنة ماضية وكمان 5 سنوات قادمة
بكدة يبقى الموضوع خطأ فادح وحرام فعلا والحل الوحيد المرضي لجميع الأطراف هو تعديل بند المدة البينية 5 سنوات ويتم الترقية الى المستوى الأعلى عند اكتمال الشروط من سنوات الخبرة والدرجة المالية بمعنى ان تتم الترقية ان شاء الله العام القادم مع الحصول على الدرجة ويجب على كل المعلمين الذين سيحصلون على الدرجة العام القادم ان شاء الله التعاون والتضافر والوقوف موقف ايجابي تجاه هذا الأمر لأن حقوقهم ستهدر وظيفيا وماديا وعدد هؤلاء المدرسين على ماأعتقد كبير جدا يقترب من 50000 معلم
اللجوء لأعضاء مجلس الشعب لتعديل قانون الكادر في بند ال5 سنوات البينية أعتقد هو الحل لهذه المشكلة بإذن الله .

تربوي عجيب
30-07-2009, 03:07 PM
إذا استطعنا التنسيق والحركة بخطوة واحدة منظمة معا سنستطيع أن نغير القانون وهذا شئ بإذن الله أنا متأكد منه . لكن لو تحركنا كالقطيع الشارد كل في جهة يجري فلن يكون لنا أثر .
وأنتم خير من تعلمون أن في الاتحاد قوة

أولا أنا متفق مع استاذ math في اللجوء لأعضاء مجلس الشعب بعد الاستعانة بالله .

وتكون خطتنا كالتالي :
1- كتابة كل واحد منا طلب أو شكوى يتوجه بها لعضو مجلس الشعب في دائرته حتى يتسنى تعديل القانون من داخل مجلس الشعب وهذا هو أقصر الطرق وأكثرها فعالية وضغطا على الوزارة

2- نتفق جميعا في توقيت واحد أن نرسل شكوى توضح حالة كل منا بالتفصيل ومدى الظلم الواقع عليه الى ايميل الوزير من موقع وزارة التربية والتعليم
3- ارسال نفس الشكوى السابقة الى أكاديمية المعلم عبر الايميل
4- التوجه لمقر نقابة المعلمين بنفس الشكوى التي توضح حالة الظلم الواقعة على كل واحد منا

يشترط أن نتفق على مواعيد الارسال الى هذه الجهات حتى نشعرهم بضغط ومطلب شعبي للمعلمين فيفكروا جديا في التعديل .

بعدها نفكر فيما نفعل من جديد حتى يتم تنفيذ مطلبنا العادل الذي اذا وجد من يسعى ورائه سيتم
وان لم يجد فسينتهي وننتظر لخمس سنوات قادمة للترقية بينما زميل لنا من نفس الدفعة لكنه سيدخل الامتحان العام القادم يكون أعلى منا درجة وأقدم منا ويرؤسنا في العمل بعدما كنا على قدم المساواة .
في انتظار تفاعلكم بايجابية يا شباب المعلمين

تربوي عجيب
30-07-2009, 03:15 PM
خلاصة الطلب اللي احنا عايزينه

أن يتم تسكيننا في الدرجة الأعلى بمجرد حصولنا على الدرجة المالية الجديدة في يوليو 2010 إن شاء الله .

مثال توضيحى :
أنا سيتم تسكيني على درجة معلم أول لأنى الدرجة الثانية ومن المفروض أن احصل على الدرجة الثانية يوم 1/8/2009 ولكن لأن مفيش علاج رسوب وظيفي هذا العام وان حصولى على الدرجة الأولى سيكون في يوليو 2010
إذن مطلبي هو ترقيتي الى (معلم أول أ ) في يوليو 2010 بس بسيطة يعني .

طبعا الوزارة حترفض وتقول لك انك تم تسكينك خلاص وعليك الانتظار خمس سنوات وهنا عين الظلم

أنا مستعد أن أطلب من الوزارة عدم تسكيني الآن
على ان يتم تسكيني بعد حصولي على الدرجة الأولى في 2010 مش عارف ايه رأيكم ؟؟؟؟؟؟

النجم الكبير
30-07-2009, 03:15 PM
وهو المطلوب توفير الفلوس

ةبالفعل تم توفير

عدد هؤلاء المدرسين على ماأعتقد كبير جدا يقترب من 50000 معلم

وشكرا

تربوي عجيب
30-07-2009, 03:31 PM
طيب لو 50000 معلم صمموا على الا يسكنوا الا بعد الحصول على الدرجة لازم يسمعوا كلامهم بس نجيب منين 50000 معلم لهم موقف واحد لمصلحتهم

hamada_fg2003
30-07-2009, 03:58 PM
من وجهة نظرى الشخصية ان بمجرد حصولنا على الدرجة المالية الجديدة يتم تسكيننا وهل لو لى زميل فى نفس تاريخ تعينى سيدخل امتحان العام القادم ويحصل على لقب معلم اول هل من حقى اللجوء الى القضاء اسوة بة على اعتبار اننا فى نفس تاريخ التعين بل اننى اعمل فى خدمة التربية والتعليم بينما هو حاصل على اجازة بدون مرتب

محمدي م
30-07-2009, 04:15 PM
ياجماعة الحمد لله علي النجاح وربنا يبارك انا ايضا في نفس المشكلة ولكن عندما اخذوا هذا العام الترقيات بالطبع اخذوا من اجتاز العام الما ضي كالوكيل والمدير ورغم انني حرمت من الترقية الا انني احمد الله علي هذا والنتيجة لم تكن متوقعة بنسبة النجاح الكبيرة والحمد لله

علا عبد الحميد
30-07-2009, 05:24 PM
انا ايضا في نفس المشكلة لم ادخل امتحان العام الماضى بسبب الدرجة والمفروض انها تنزلى هذا العام فماذا افعل اذا تم تسكينى على الدرجة القديمة

مستر عصام kz
30-07-2009, 06:11 PM
يا جماعة ده اكبر موضوغ قرأت له ردود كتيرة معنى هذا ان العديد منا عنده نفس المشكلة وفغلا انا كمان وكثير من زملائى تعيين 31/12/2000 سمعنا كلام الوزارة ومدخلناش امتحانات اغسطس 2008 علشان كان معلن فى موقع الوزارة وهذا نص السؤال فى العام الماضى
هل يحق للمعلم الذى لم تصل سنوات خبرته للمستوى الأعلى فى الكادر عدم التقدم للأختبار هذا العام على أن يتقدم له بعد الفترة اللازمة للتقدم لهذا المستوى ، على سبيل المثال سنوات الخبرة 17 عاماً وأريد التقدم لمستوى معلم خبير 18 عاماً ؟
يحق للمعلم عدم التقدم للاختبار هذا العام إذا كان يرى بنفسه أن من الأصلح له تأجيله إلى العام الذي يستطيع التقدم فيه للمستوى الأعلى، علماً بأنه سيتم تكرار نفس الاختبار للكادر في شهر أغسطس من كل عام

ده بالنص كلام مأخوذ من موقغ الوزاره وانا هرفق الملف بموضوع جديد باسم الدرجة المالية

ونحن جمعيا يجب ان ندافع عن حقوقنا ونقف يد واحدة

lolo200
30-07-2009, 06:15 PM
الحمدلله. ع النجاح المفروض بعد الحصول ع الدرجة يكون فى تسكين جديد:angry2:

nivana
30-07-2009, 08:33 PM
انا عندى سؤال

انا مدخلتش امتحان الكادر بتاع اغسطس لانى كنت مستنيه الدرجه التانيه

وجتلى الدرجه بتاريخ 1/7/2008

يعنى فى مشكله عندى ولا حيتحسب الكادر على معلم اول؟؟؟؟؟؟

ممكن تفيدونى

ayadooo
30-07-2009, 09:54 PM
انا عندى سؤال

انا مدخلتش امتحان الكادر بتاع اغسطس لانى كنت مستنيه الدرجه التانيه

وجتلى الدرجه بتاريخ 1/7/2008

يعنى فى مشكله عندى ولا حيتحسب الكادر على معلم اول؟؟؟؟؟؟

ممكن تفيدونى

السلام عليكم
ليس لديك مشكلة علي الاطلاق
درجة تانية في 1-7-2008\لا مشكلة معلم اول ونص
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
القادم معلم اول أ علي سن ورمح
الف مبروك
اما الاخوة المنتظرين الدرجة العام القادم اعتقد اعتقاد جازم يحصل علي الدرجة يتوجه للاحصا ءبالبيانات الجديدة في يوليو من كل عام ويعقد له امتحان في اغسطس من كل عام
حتي لو افترضنا ان سيحصل علي درجة مالية في كل من 2010-2012-2014-2016
اتفضل تقدم اختبر هبه نجحت هبه تسكنت لا مشكلة
عاوز تدخل تدخل عاوز تاجل اجل
عاوز تكتفي بما رزق به الله من مال حلال قل الحمد لله
لا مشكلة علي الاطلاق
كادر ودروس عاوزين ايه تاني
ههههههههههههههههههههه
وهل اباطرة الدروس محتاجين كادر
والله اهل المنتدي دول مش بتوع دروس...........غلابة زي حالاتي الدليل انهم طول النهار في المنتدي
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههه
علشان كده يا حرام بيددوروا علي فلوسهم الحلال اما الفي بالي الله يخرب.........
ولا بلاش
اليزعلوا
ابو جهاد عودة

lolo200
30-07-2009, 10:11 PM
:confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused::confused::confused::confused:

lolo200
30-07-2009, 10:15 PM
انت كده معلم اول.ومفيش مشكلة

nivana
30-07-2009, 10:45 PM
يعنى كده انا الحمد لله مفيش عندى مشكله ... مش كده

الدرجه التانيه معاها معلم اول والكادر حيطبق عليها

يعنى حيتصرف الكادر ليه عادى

والترقيه حتتطبق مع الكادر ؟؟؟؟؟؟؟

يبقى كويس خالص

الحمد لله اخيرا ربنا كرمنا فى حاجه

عقبال الجميع يا رب

وانتى كمان

lolo200

nivana
30-07-2009, 10:48 PM
شكرا ابو جهاد على ردك الكريم

وطبعا حضرتك متعاطف مع الغلابه اللى زينا اخصائين اجتماعيين لا ليهم فى التور ولا الطحين

عايشين على المعونات الخارجيه

الحمد لله

ربنا يكرمك ويكرمنا جميعا يا رب

ayadooo
30-07-2009, 11:04 PM
شكرا ابو جهاد على ردك الكريم

وطبعا حضرتك متعاطف مع الغلابه اللى زينا اخصائين اجتماعيين لا ليهم فى التور ولا الطحين

عايشين على المعونات الخارجيه

الحمد لله

ربنا يكرمك ويكرمنا جميعا يا رب

الا متعاطف مش كفاية
ده مكتبي معاهم الاستاذ النشار والابله ايناس والابله وفاء
وبيصلوا وعارفين ربنا
بس بصراحة المستشار بتاعهم الكبير اوووي كاتب هذه السطور
بالذات في مشاكل الاولاد والاهالي
حاسس بيهم
وبمشاكلهم
متعاطف دي مش كفاية
دي لو بايدي يا سلام لو وزير ماليه كنت منحتهم نصف ميزانية البلد
لا الدراسة في قسم الاجتماع بتجعلهم يحبوا الناس وبيبقوا اجتماعيين
يعني مش عندهم عقد
لذا اخترت ان مكتبي يكون في حجرتهم انقياء واتقياء
طبعا اطماني
معلم اول
75% + 10% بتاعن الوزير يبقي المجموع 85%
المرتب اللهم زد وبارك
ابو جهاد عودة

lolo200
30-07-2009, 11:31 PM
يا نيفانا انت غلط انك مدخلتيش العام الماضى وبرضه كنت هتبقى معلم اول لان العبرة فى التسكين عقب النتيجة مباشرة اى 1/12/2008وانت اخذت الدرجة 1/7/2008زميلاتى مثلك تماما بس دخلوا العام الماضى وبرضه معلم اول

ayadooo
31-07-2009, 12:38 AM
يا نيفانا انت غلط انك مدخلتيش العام الماضى وبرضه كنت هتبقى معلم اول لان العبرة فى التسكين عقب النتيجة مباشرة اى 1/12/2008وانت اخذت الدرجة 1/7/2008زميلاتى مثلك تماما بس دخلوا العام الماضى وبرضه معلم اول
يا سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااام
يا سلااااااااام
يا ولاد علي الادب والاخلاق
الناس دي فين......................الله علي التعبيرات الطبيعية
والله بتكلم بجد
ومعجب بكلام حضرتك
واياك تعتقدي ان المشاركة دي كده ولا كده
فعلا ردك بيحمل معاني كبيرة اووووي وطبيعية جدا
ان دلت علي شيء تدل والله علي طيبه متناهية
ابو جهاد

sobhy333
31-07-2009, 01:13 AM
الحمد لله نجحت فى دور مايو وكنت مأجل لانى منتظر الدرجة الثانيه والمطلب العادل الذى اتمنى ان يتفق معى فيه الاخوه الافاضل ان ندخل الاختبارات القادمة مع زملائنا اللى نجحوا فى اغسطس اما بخصوص المستحقات الماليه ان الوزارة تحسب لنا نسبة الكادر على الاساسى الحالى2009 وليس اساسى 2008وده افضل شكل من جميع الجوانب للمعلمين والوزارة وهيعوضنا ماديا عن السنه اللى فاتت مننا لاننا سمعنا كلام الكونفرانس بالتاجيل اشكر الجميع على حسن التواصل وبالتوفيق دائما. اخوكم : صبحى محمد العزب

lolo200
31-07-2009, 08:31 AM
يا سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااام
يا سلااااااااام
يا ولاد علي الادب والاخلاق
الناس دي فين......................الله علي التعبيرات الطبيعية
والله بتكلم بجد
ومعجب بكلام حضرتك
واياك تعتقدي ان المشاركة دي كده ولا كده
فعلا ردك بيحمل معاني كبيرة اووووي وطبيعية جدا
ان دلت علي شيء تدل والله علي طيبه متناهية
ابو جهاد
يا استاذى الفاضل انا بوضح للاستاذة لانها كانت قلقة ومفيش داعى للسخرية:078111rg3: لان اسلوبك يعنى انى حررت القدس

waelabdalla
31-07-2009, 09:42 AM
[quote=امل حسين كامل;1456501]لي استفسار و اريد من لديه الاجابه ان يفيدني
نحن المظلومين بسبب عدم الدخول لامتحان اغسطس 2008لانتظار الدرجة وهذا مثبت في الاسئلة الشائعة علي موقع الاكاديمية لو لجئنا الي القضاء للمساواة بزملائنا دور اغسطس 2008 ماديا و ايضا تاريخ التسكين هل يأتي بفائدة ام نسكت و بارك الله فيما رزق!!!![
انت كده اختي اخذتي حقك وليس لك الحق في المساواة بمن امتحن اغسطس 2008 وشكرا

أحمد عبد الرحيم سعد
31-07-2009, 10:38 AM
الفكرة أن لا أحد يحمد ربه على ما نال
هى فكرة الطمع القاتل الذى يسيطر على المصريين اللهم اهدى قومى
الحياة فانية لايبقى فيها الا العمل الصالح ولن تنال فيها الا ماكتبه الله لك

sayedps
31-07-2009, 10:38 AM
ياأستاذ حرام عليك هذا الكلام
على فكرة كل من امتحن فى دور مايو نجح بالاجتهاد
بعكس دور أغسطس عارفين النجاح كان فيه إزاى

النجم الكبير
31-07-2009, 11:05 AM
للأسف الشديد المفروض الدرجة تكون في شهر 8/2009 للي حاصل على درجة في 1/8/2003 لكن الدرجات الآن أصبحت في السنوات الزوجية فقط يعني في 2010 إن شاء الله
وبالتالي كان من حصل على الدرجة في 1/7/2008 ودخل الامتحان العام الماضي حظه كويس جداا والعملية ماشية حظ وصدفة ونحن أصحاب الحظ العاثر الحاصلين على الدرجة في 2003 منا من دخل الامتحان وضاع عليه 4 سنوات كاملة ومنا من أجل الامتحان وضاع عليه 6 سنوات كاملة سنة ماضية وكمان 5 سنوات قادمة
بكدة يبقى الموضوع خطأ فادح وحرام فعلا والحل الوحيد المرضي لجميع الأطراف هو تعديل بند المدة البينية 5 سنوات ويتم الترقية الى المستوى الأعلى عند اكتمال الشروط من سنوات الخبرة والدرجة المالية بمعنى ان تتم الترقية ان شاء الله العام القادم مع الحصول على الدرجة ويجب على كل المعلمين الذين سيحصلون على الدرجة العام القادم ان شاء الله التعاون والتضافر والوقوف موقف ايجابي تجاه هذا الأمر لأن حقوقهم ستهدر وظيفيا وماديا وعدد هؤلاء المدرسين على ماأعتقد كبير جدا يقترب من 50000 معلم
اللجوء لأعضاء مجلس الشعب لتعديل قانون الكادر في بند ال5 سنوات البينية أعتقد هو الحل لهذه المشكلة بإذن الله .

هذا الكلام يتناقض مع ان الدرجة بتنزل فى السنوات الزوجية اى 2010

والدليل اننا اخذنا الدرجة فى 2003 وهى سنة فردية

حد يفهمنى !!!!!!!!!!!!!!!

يا اصحاب الخبرات

افيدوووووووووونا

الدرجة نازلة ولا لأ

حنحرم 5 سنوات من صرف الكادر على الدرجة الجديدة ولا ايه علشان حرام
حاجة تخلى العقل .......

mathematician
31-07-2009, 01:48 PM
لا يانجم ياكبير مابيتناقضش ولا حاجة النظام اتغير يانجم واصبح زوجيا

محمد عمران ابو عبد ارحمن
31-07-2009, 02:42 PM
لازم احنا نتصرف فى حدود القانون يعنى لازم نشتشير محامى فى الموضوع برمته علشان احنا كدة متضريين جدا من تاخير الدجات

امل حسين كامل
31-07-2009, 04:24 PM
ياأستاذ حرام عليك هذا الكلام
على فكرة كل من امتحن فى دور مايو نجح بالاجتهاد
بعكس دور أغسطس عارفين النجاح كان فيه إزاى

والله معك حق يا استاذي الفاضل
لماذا نتهم بالطمع عندما نطالب بحقنا الذي كان سبب ضياعه اخرين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

امل حسين كامل
31-07-2009, 04:28 PM
الفكرة أن لا أحد يحمد ربه على ما نال
هى فكرة الطمع القاتل الذى يسيطر على المصريين اللهم اهدى قومى
الحياة فانية لايبقى فيها الا العمل الصالح ولن تنال فيها الا ماكتبه الله لك

اتق الله فينا يا استاذ
انا اول شئ بعد معرفة النتيجة حمدت الله و صليت ركعتين شكر
اصل اللي ايده في الميه مش ذي اللي ايده في النار
اكيد حضرتك ما جربتش الاحساس بالظلم!!!!!!!!!!!!!!!!

امل حسين كامل
31-07-2009, 04:36 PM
[quote=امل حسين كامل;1456501]لي استفسار و اريد من لديه الاجابه ان يفيدني
نحن المظلومين بسبب عدم الدخول لامتحان اغسطس 2008لانتظار الدرجة وهذا مثبت في الاسئلة الشائعة علي موقع الاكاديمية لو لجئنا الي القضاء للمساواة بزملائنا دور اغسطس 2008 ماديا و ايضا تاريخ التسكين هل يأتي بفائدة ام نسكت و بارك الله فيما رزق!!!![
انت كده اختي اخذتي حقك وليس لك الحق في المساواة بمن امتحن اغسطس 2008 وشكرا

لا تقل اخذت حقك... بل قل ضاع حقك بسبب اتباع المسئولين و احمد الله علي السراء و الضراء
قدر الله و ما شاء فعل

مستر عصام kz
31-07-2009, 09:31 PM
الاخوه الاعزاء اليكم كلام الوزراة من العام الماضى
حمل وانت هتشوف
http://www.2shared.com/file/6933593/7422a6f3/___online.html

مرفت عبد الرحمن
31-07-2009, 09:53 PM
[اناايضا لم ادخل امتحان الكادر في اغسطس 2008 بسبب الدرجة اللتي المفروض احصل عليها في 8/2009 وهي الدرجة الاولى حيث انني حصلت على الثانية في 8/2003 وكانت سنة فرضية وبناءا على كلام الوزارة لم ادخل الاختبار املا في الحصول على ترقيتي للمستوى الاعلى لانني 23سنة خدمة لذلك اختبرت في مايووارجو من السيد الوزززززززير ان يرقينا قبل التسكين اسوة بزملائنا اللي امتحنوا في اغسطس 2008 ويوفي بعهده ولا يظلمنا والا لجانا للقضاء السنة الجاية عند الحصول على الدرجة مش كفاية اخرها سنة

مرفت عبد الرحمن
31-07-2009, 09:59 PM
[اناايضا لم ادخل امتحان الكادر في اغسطس 2008 بسبب الدرجة اللتي المفروض احصل عليها في 8/2009 وهي الدرجة الاولى حيث انني حصلت على الثانية في 8/2003 وكانت سنةفرد ية وبناءا على كلام الوزارة لم ادخل الاختبار املا في الحصول على ترقيتي للمستوى الاعلى لانني 23سنة خدمة لذلك اختبرت في مايووارجو من السيد الوزززززززير ان يرقينا قبل التسكين اسوة بزملائنا اللي امتحنوا في اغسطس 2008 ويوفي بعهده ولا يظلمنا والا لجانا للقضاء السنة الجاية عند الحصول على الدرجة مش كفاية اخرها سنة
:abdoog8::stickjo4:

امل حسين كامل
31-07-2009, 10:59 PM
لا حول ولا قوة الا بالله

امل حسين كامل
31-07-2009, 11:09 PM
الاخوه الاعزاء اليكم كلام الوزراة من العام الماضى
حمل وانت هتشوف
http://www.2shared.com/file/6933593/7422a6f3/___online.html

هل يحق للمعلم الذى لم تصل سنوات خبرته للمستوى الأعلى فى الكادر عدم التقدم للأختبار هذا العام على أن يتقدم له بعد الفترة اللازمة للتقدم لهذا المستوى ، على سبيل المثال سنوات الخبرة 17 عاماً وأريد التقدم لمستوى معلم خبير 18 عاماً ؟
يحق للمعلم عدم التقدم للاختبار هذا العام إذا كان يرى بنفسه أن من الأصلح له تأجيله إلى العام الذي يستطيع التقدم فيه للمستوى الأعلى، علماً بأنه سيتم تكرار نفس الاختبار للكادر في شهر أغسطس من كل عام

هذا كلام الاكاديمية
ولكن ما حدث عكس ذلك
تكرر الامتحان اكثر من مرة في السنة
اجلنا الامتحان و سويت الدرجة للجميع

امجد ماهر
31-07-2009, 11:30 PM
أفيدزنا أفادكم الله
الوزارة وموقع الإكاديمية خدعنا

امل حسين كامل
01-08-2009, 03:20 PM
أفيدزنا أفادكم الله
الوزارة وموقع الإكاديمية خدعنا

نرفع شكونا الي الله

سعد سعود
01-08-2009, 05:26 PM
لكن هنا سؤال
هل من سكن علي درجة معلم اول ومضي علية خمس سنوات هل سيكون تسكينة علي معلم اول أ حتي ولم يحصل علي الدرجة الاولي؟

النجم الكبير
02-08-2009, 12:25 PM
لكن هنا سؤال
هل من سكن علي درجة معلم اول ومضي علية خمس سنوات هل سيكون تسكينة علي معلم اول أ حتي ولم يحصل علي الدرجة الاولي؟

المسمى يتغير بمجرد حصولة على الدرجة

وليس بمرور الخمس سنوات

الفكرة ان المسمى لما يتغير لا يحق صرف الزيادة المستحقة الا بعد مرور 5 سنوات

تربوي عجيب
02-08-2009, 03:15 PM
بصراحة يا جماعة كلامكم حيرفع الضغط عندي

قاعدين بنلف وندور حول النقطة بتاعة الدرجة وعارفين ان لنا حقوق وكلام وبس .مفيش حد قال
يلا نتحرك أول خطوة وهي كذا . لنا الله نحن معشر المعلمين والمعلمات .
المهم مين يبدأ يتصل بي ونجمع نفسنا ونروح لمحامي محترم ونرفع قضية ؟
كمان مين يعرف محامي محترم وتقيل يتعامل مع مجلس الدولة ؟
اديني قاعد منتظر الرد والى اللقاء

تربوي عجيب
02-08-2009, 03:17 PM
للتواصل ارسل على الايميل التالي
a1000*forislam.com

a1000 على forislam.com

monna2001
02-08-2009, 06:40 PM
اولا السلام عليكم جميعا
لازم كلنا ناخد موقف واحد لان الموضوع مش موضوع 50% او 75%
الموضوع ان الاصغر منا بقوا دلوقتي اقدم مننا و لهم الحق في الاشراف علينا و من ناحيه تانيه احنا سمعنا كلام الوزارة و امتنعنا عن دخول الامتحان العام الماضي و السنه دي قالوا دي اخر فرصه فاضطرينا ندخل الامتحان يعني نتعين سنه 2000 و نترقي معلم أ سنه 2014 هو ده يرضي ربنا لازم يكون في حل و ده عن طريق توحيد كلمتنا و تحياتي لكم جميعا

shdod
03-08-2009, 12:39 AM
ياريت يا جماعة لو حد يعرف او سمع ان فية درجات للناس الى خدت الدرجة فى 2003 من ضمن ال300الف درجة الى اعلنها وزير التنمية الادارية يكتب فى المنتدى للاهمية واذا كان الجواب لا اذا من سيحصل على هذة الدرجات الخالية

نجوم الليل
03-08-2009, 11:38 AM
واعمل ايه لو انا حصلت على الدرجة الاولى بعد عناء وتأخير عن ميعادها لانى حصلت على التانية فى 2002 وفضلت ان ادخل الامتحان فى مايو عشان الدرجة لكن يا قليى لا تحزن برضه الظلم كان فادح ولم اخذ حقى للاسف وكلكم عارفين ليه ؟ طبعا لم نتساوى مع زملائنا الذين دخلوا كادر اغسطس الماضى فى حين ان وزارة نبهت ان من سيدخل الكادر لن ياخذ الدرجة الوظيفية الا بعد خمس سنوات والمشكلة اننا صدقنا ومدخلناش الامتحان وكل يوم قرار شكل والبقية تأتى والله والمستعان

امل حسين كامل
03-08-2009, 04:58 PM

قاعدين بنلف وندور حول النقطة بتاعة الدرجة وعارفين ان لنا حقوق وكلام وبس .مفيش حد قال يلا نتحرك أول خطوة وهي كذا . لنا الله نحن معشر المعلمين والمعلمات .
المشكلة اكبر من ان نتجمع و نرفع قضية لانها مشكلة علي مستوي الجمهورية
فكيف تجمع معلمي جميع المحافظات في وقت واحد
و طالما حضرتك بتسأل من يبدأ فلتجرب و تبدأ بنفسك
لك تحياتي ......

امل حسين كامل
03-08-2009, 05:19 PM

قاعدين بنلف وندور حول النقطة بتاعة الدرجة وعارفين ان لنا حقوق وكلام وبس .مفيش حد قال
يلا نتحرك أول خطوة وهي كذا . لنا الله نحن معشر المعلمين والمعلمات .

ممكن تكون فكرة ارسال ايميل لمكتب الوزير كلنا في وقت واحد هي اسهل الحلول التي اقترحتها من قبل ...........

تربوي عجيب
03-08-2009, 09:25 PM
خلاص يلا بينا نتفق على ميعاد حضرتك تقترحيه
يكون قريب جدا ونرسل كلنا رسالة لمكتب الوزير ولو حد يعرف ميل الوزير يقول لنا عليه .
بحيث لما توصل رسايل مننا اليه يمكن يشعر بمدى الظلم الواقع بس ناخد خطوة سريعة
ربنا يوفقنا جميعا

nabila_banoub
03-08-2009, 09:38 PM
انا ايضا في نفس المشكلة لم ادخل امتحان العام الماضى بسبب الدرجة

sdfsdf
03-08-2009, 09:45 PM
انا في نفس المشكلةلم ادخل في اغسطس وانتظرت الدرجة ودخلت في مايو ونجحت ولم تاتي الدرجات
وان تعيين 2000
انا معاكم في اللي هتتفقو علية بس ياريت بسرعة

علي الشافعي
03-08-2009, 11:49 PM
في ناس قالوا انهم هيرفعوا قضية
انا تعيين الفين وكرهت الوزارة من الموضوع ده
ضاع من تعييني خمس سنين بسبب قرارات غبية

سمر2020
04-08-2009, 12:56 AM
:040vk0:انا ايضا اعانى من نفس المشكلة بسبب تضارب آراء الوزارة.انا تعيين 13/10/1994 وحصلت ع الدرجة الثانية بتاريخ 1/8/2003 لم ادخل اختبار 2008 املا ان احصل ع الدرجة الاولى فى يوليو 2009 والاختبار فى اغسطس ولكن تم تقديم الاختبارات كما تعرفون جميعا !!!!!!!!!!لو يوجد اى اجراء سواء عن طريق مخاطبة الوزارة او اى اجراء قانونى ارجو افادتنا تباعا:bosyht9:

عبدالهادى محمد
04-08-2009, 12:16 PM
انتم اجلتم دخول الامتحان وعملتم انفسكم اذكيا ولكن هل فى الفساد (المسؤلون) ذكاء

سمر2020
04-08-2009, 12:38 PM
انتم اجلتم دخول الامتحان وعملتم انفسكم اذكيا ولكن هل فى الفساد (المسؤلون) ذكاء
:bosyht9::bosyht9::angry2::bosyht9::bosyht9:

امل حسين كامل
04-08-2009, 07:27 PM
خلاص يلا بينا نتفق على ميعاد حضرتك تقترحيه
يكون قريب جدا ونرسل كلنا رسالة لمكتب الوزير ولو حد يعرف ميل الوزير يقول لنا عليه .
بحيث لما توصل رسايل مننا اليه يمكن يشعر بمدى الظلم الواقع بس ناخد خطوة سريعة
ربنا يوفقنا جميعا

ايميل الوزير هو
minister*email.emoe.ore
وانا ارسلت له ايميل من قبل اطلب من سيادته السماح لنا -منتظري الدرجة- بدخول اختبار ابريل و قام مكتبة بالرد علي الايميل الخاص بي انه تحدد لنا موعد اختبار مايو
و معني ذلك ان هناك تجاوب بيننا و بين الوزير

امل حسين كامل
04-08-2009, 08:07 PM
ما رايكم في هذه الصيغة للايميل ؟

التصريحات العلنية لسيادة وزير التربية و التعليم عن طريق مندوب عن سيادته في الفيديو كونفرس من الفترة 17/7/2008 حتى 20/8/2008أي أكثر من شهر قبل امتحان الكادر بأن المعلم الذي سيحصل على درجة مالية جديدة هذاالعام من الأفضل أن يعتذر عن دخول امتحان الكادر لأنه إذا دخل الامتحان ونجح سوف يسكن على الدرجة المالية القديمة لمدة 5 سنوات وكذلك تلك التصريحات موجودة في الأكاديمية المهنية للمعلمين (أكاديمية المعلم)على ألنت ضمن إجابات الأسئلة الشائعة و موجودة حتى الآن وبناءً على تلك التصريحات من قبل الوزير قمنا بتقديم اعتذارات مسببة ولم ندخل الامتحان ولكن بعد ظهور النتيجة فوجئنا ان الناجح في الامتحان يسكن على الدرجة الجديدة فشعرنا بالظلم الواقع علينا و حرماننا من التسكين و الاستفادة من العائد المادي للكادر

و بعد ان حدد سياته موعد 29 مايو للاختبار اجتزنا الاختبار بنجاح
و نطلب من سيادته التسكين من 1/12/2008 اسوة بزملائنا حيث ان هذا التأخير ليس بسببنا

و تفضلوا بقبول فائق الاحترام

مستر حاتم فتحي
04-08-2009, 08:47 PM
السلام عليكم
انا موافق علي صيغه الايميل التي اقترحتها الاخت امل والفكره نفسها جيده ودعونا نبدأ
برجاء من الاخوة الموافقين علي هذه الفككره موافاتنا بكلمه موافق علي ان يتم تحديد ميعاد الارسال وليكن يوم العاشر من اغسطس 2009 اي بعد سته ايام من اليوم لجمع اكبر عدد ممكن من الزملاء وان يكون الارسال في تمام العاشره صباحا كلنا في وقت واحد وننتظر وان لم يجدي ذلك ننظر بعدها في موضوع القضاء وانا اعلنها انني اول الموافقين

موافق
السلام عليكم

سمر2020
04-08-2009, 09:07 PM
ما رايكم في هذه الصيغة للايميل ؟

و موجودة حتى الآن وبناءً على تلك التصريحات من قبل الوزير قمنا بتقديم اعتذارات مسببة ولم ندخل الامتحان ولكن بعد ظهور النتيجة فوجئنا ان الناجح في الامتحان يسكن كونفرالتصريحات العلنية لسيادة وزير التربية و التعليم عن طريق مندوب عن سيادته في الفيديو س من الفترة 17/7/2008 حتى 20/8/2008أي أكثر من شهر قبل امتحان الكادر بأن المعلم الذي سيحصل على درجة مالية جديدة هذاالعام من الأفضل أن يعتذر عن دخول امتحان الكادر لأنه إذا دخل الامتحان ونجح سوف يسكن على الدرجة المالية القديمة لمدة 5 سنوات وكذلك تلك التصريحات موجودة في الأكاديمية المهنية للمعلمين (أكاديمية المعلم)على ألنت ضمن إجابات الأسئلة الشائعةعلى الدرجة الجديدة فشعرنا بالظلم الواقع علينا و حرماننا من التسكين و الاستفادة من العائد المادي للكادر

و بعد ان حدد سياته موعد 29 مايو للاختبار اجتزنا الاختبار بنجاح
و نطلب من سيادته التسكين من 1/12/2008 اسوة بزملائنا حيث ان هذا التأخير ليس بسببنا

و تفضلوا بقبول فائق الاحترام

موافقة جدااااااااااااااااااا.ولكن لى استفسار هل يجب ان نرفق مع الصيغة بياناتنا الكاملة:bosyht9:

امل حسين كامل
04-08-2009, 10:03 PM
موافقة جدااااااااااااااااااا.ولكن لى استفسار هل يجب ان نرفق مع الصيغة بياناتنا الكاملة:bosyht9:

اعتقد لا داعي للبيانات الكاملة المهم ارسال الايميل

halasokkary
04-08-2009, 10:56 PM
السلام عليكم ارجوكم افيدنى لانى لا افهم المقصود /
هل من لم يدخل فى اغسطس 2008 ودخل فى مايو ونجح مع العلم بعدم حصولة على الدرجة حتى الان ولكنة فى انتظارها فى اغسطس 2009:o لم يحصل على الكادر :o ؟ او سينتظر خمس سنوات حتى يحصل على الدرجة التى ينتظرها ؟ وما هو الفارق المادى بين الدرجة الثانية و الثالثة ؟

امل حسين كامل
05-08-2009, 08:47 AM
السلام عليكم ارجوكم افيدنى لانى لا افهم المقصود /
هل من لم يدخل فى اغسطس 2008 ودخل فى مايو ونجح مع العلم بعدم حصولة على الدرجة حتى الان ولكنة فى انتظارها فى اغسطس 2009:o لم يحصل على الكادر :o ؟ او سينتظر خمس سنوات حتى يحصل على الدرجة التى ينتظرها ؟ وما هو الفارق المادى بين الدرجة الثانية و الثالثة ؟

نحن نتكلم عن الدرجة التي تم الحصول عليها في 1/7/2008
وليس المنتظر الحصول عليها في 2009 فالاخيرة لا احد يعلم ماذا سوف يحدث فيها
اما الفارق المادي بين الدرجة الثانية و الثالثة
الدرجة الثالثة تعطي 50% من الاساسي
الدرجة الثانية تعطي 75% من الاساسي
الدرجة الاولي تعطي 100%من الاساسي

علي عبدربه
05-08-2009, 03:29 PM
واللهي حرام ضحكو علينا في الدرجه الماليه وضاعت حقوقنا معاها بس المفروض ياجماعه ان سيادة الوزير واساتذة الأكاديميه يراعو الظلم ده دلوقتي تساوي الجميع وضاعت الأقدميه بين المعلمين بسبب الدرجه اللي كان المفروض نحصل عليه في 1/8/2009 اغيثونا واعطونا حقوقنا

مستر حاتم فتحي
05-08-2009, 09:26 PM
واللهي حرام ضحكو علينا في الدرجه الماليه وضاعت حقوقنا معاها بس المفروض ياجماعه ان سيادة الوزير واساتذة الأكاديميه يراعو الظلم ده دلوقتي تساوي الجميع وضاعت الأقدميه بين المعلمين بسبب الدرجه اللي كان المفروض نحصل عليه في 1/8/2009 اغيثونا واعطونا حقوقنا
لن يعطيك احد حق لك ابحث عنه بنفسك
لم اسمع من يؤيد فكره ارسال الايميل التي اقترحتها اختنا الفاضله امل يارب نتفق علي رأي حتي نجبر الاخرين علي احترامنا تحياتي الي كل المبتلين معي بهذه المصيبه

امل حسين كامل
05-08-2009, 10:41 PM
لن يعطيك احد حق لك ابحث عنه بنفسك
لم اسمع من يؤيد فكره ارسال الايميل التي اقترحتها اختنا الفاضله امل يارب نتفق علي رأي حتي نجبر الاخرين علي احترامنا تحياتي الي كل المبتلين معي بهذه المصيبه

معك حق استاذ حاتم لم اجد من يؤيد الفكرة غير عدد قليل جدا جدا علي غير المتوقع !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قالوا نريد احد يبدأ و بدأنا ....
قالوا حددوا ميعاد لارسال الايميل و تفضلت حضرتك و حددت الميعاد....
ما المطلوب منا اكثر من هذا ؟؟؟؟؟؟؟
لا حياة لمن تنادي

امل حسين كامل
05-08-2009, 11:05 PM
سمعتوا اخر خبر ....
من حق من مضي عليه سنة علي الكادر ان يتقدم لوظيفة وكيل بشرط ان يكون معلم اول
يعني الظلم الواقع علينا سوف يلاحقنا طويلا
فمن الممكن ان تجد مدرس احدث منك و كيل و يرأسك

zidan956
05-08-2009, 11:52 PM
على فكرة نفس المشكلة بالنسبة لى حيث أننى على الدرجة الثانية بتاريخ 1 / 8 / 2003 وتم سحب الخدمة العسكرية والتى كانت ستعطنى الدرجة الثانية بتاريخ 1 / 5 / 2002 والدرجة الأولى بتاريخ 1 / 7 / 2008 وكنت فى هذه الحالة سوف يتم تسكينى على وظيفة معلم أول أ لذلك رفضت الاختبار ولم أدخل أى اختبار حتى الآن وقد قمت برفع دعوة قضائية لضم الخدمة العسكرية مرة أخرى منذ أكثر من عام وقبل أى اختبار للكادر ولن ادخل أى امتحان للكادر حتى حصولى على الدرجة الأولى فى القرار القادم للدرجات أو قضائياً بكسب الدعوة القضائية لضم الخدمة العسكرية

sdfsdf
06-08-2009, 09:36 AM
انا موافقة بس الاميل ناقص مش بينبعت

شمس الإسلام
06-08-2009, 12:08 PM
يلا يا جماعه نقف جميعا يدا واحده وندافع عن حقوقنا فاننا فعلا اظلمنا بسبب الدرجه وهم السبب خسرونا سنه تعين وسنه ماليهمن الكادر حسبنا الله ونعم الوكيل

تربوي عجيب
06-08-2009, 04:16 PM
معلهش انشغلت عنكم شوية
شكرا على ايميل الوزير وجاري ارسال رسالة
اليه الآن شكرا لكل من تجاوب معنا

sdfsdf
06-08-2009, 09:22 PM
اميل الوزير علي الياهو ولا علي هوتميل

مستر حاتم فتحي
07-08-2009, 06:07 PM
http://knowledge.moe.gov.eg/arabic/feedback/
هذا هو موقع التقدم بالشكاوي بوزاره التربيه والتعليم بمصر
وقد حاوولت ارسال الايميل عدة مرات ولكنه يعطي رساله بالمحاوله فيما بعد
ياريت لما يشتغل نبعت عليه وربنا يكرمنا ايه خلاص لا عايزين فلوس ولا اقدميه
اللهم اهدي قومي

امل حسين كامل
08-08-2009, 07:50 PM
ايميل الوزير هو
minister*email.emoe.ore
وانا ارسلت له ايميل من قبل اطلب من سيادته السماح لنا -منتظري الدرجة- بدخول اختبار ابريل و قام مكتبة بالرد علي الايميل الخاص بي انه تحدد لنا موعد اختبار مايو
و معني ذلك ان هناك تجاوب بيننا و بين الوزير

اسفة ايميل الوزير السابق استبدل النجمة بعلامة a بداخل دائرة ستجدها shift + 2 في لوحة المفاتيح

sdfsdf
10-08-2009, 07:11 PM
ايه ياجماعة عملتم ايه انا معرفتش ابعت الاميل
ياريت لوحد بعت يقول بعتة ازاي

تربوي عجيب
11-08-2009, 08:39 PM
فعلا لم يرسل ايميلي على هذا العنوان المكتوب على المنتدى . مش عارف اعمل ايه

shdod
12-08-2009, 12:05 AM
الايميل موجود على موقع الوزارة تحت بيانات الوزير وانا ارسلت اليوم شكوى بخصوص الدرجة المالية

sdfsdf
12-08-2009, 03:43 PM
ياريت تكتب الاميل علشان نبعت احنا كمان يمكن يكون فية فايدة

shdod
16-08-2009, 03:37 PM
minister*email.emoe.org

shdod
16-08-2009, 03:38 PM
:049gc0:minister*email.emoe.org <minister*email.emoe.org>

shdod
16-08-2009, 03:44 PM
هذا هو ايميل الوزير بس بدل النجمة * ويفضل اخذة من موقع الوزارة مباشرة

shdod
19-08-2009, 06:32 PM
للعلم ارسلنا اكتر من مرة مطالبين بدخول الامتحان وتأجيل التسكين لحين نزول الدرجة المالية ولم يرد اى مسئول لا من مكتب الوزير ولا الوزارة ارجو من لة نفس الحالة يرسل ايضا نفس المطلب من الممكن فى حالة تكرار الطلب يتم دراستة

m-a-m2009
08-06-2010, 07:53 AM
ياريت حد يرد علية
ايه هيه قواعد العلاوات التشجيه

asad000
08-06-2010, 10:39 AM
اناايضامن الظلومبن

samehsroor
08-06-2010, 11:49 AM
مفيش مشكلة بالنسبة لك يا نيفانا أنت أصبحت عل الدرجة الثانية و سيتم تسكينك على وظيفة معلم أول و ستحصلين على نسبة 75% و دي أهم من التسكين!

algazzr
08-06-2010, 12:48 PM
يااخوانا ولو ارسلتم ايميلات ما فى رد
هذا ليس تشاؤم
ولكن واقع نعيشه
اذا كان لنا اى اشكال لا احد يسأل عنا
واذا كان للطالب اى اشكال
الدنيا تقوم وتقعد له
وحسبنا الله ونعم الوكيل عدد ماكان وعدد ما يكون وعدد الحركات والسكنات

elmahla22
10-06-2010, 09:13 AM
من لديه ايميل الوزير لوسمحتم يضعه علي الموقع للاهميه
من لديه ايميل أكاديمية المعلم لوسمحتم يضعه علي الموقع للاهميه

elmahla22
10-06-2010, 09:32 AM
minister*moe.gov.eg (Minister*moe.gov.eg)

algazzr
15-06-2010, 02:54 PM
احتسب امرك الى الله
والبقاء والدوام لله
لا امل فى اصلاح فى هذه الوزاره الظالمه

حمزة سعيد احمد
15-06-2010, 04:14 PM
الظلم واضح كيف احصل على الدرجة الاولى ولا ارقى الى معلم اول أ------------------اليس هذا ظلم.

مرفت عبد الرحمن
18-06-2010, 11:23 PM
ياريت الوزير يصلح الامر :av4056bb7jp3::av4056bb7jp3::stickjo4::stickjo4:قب ل اثارة بركان الغضبأنا أيضا فى فى نفس المشكلة

mohammad00
20-06-2010, 04:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أرجو من الجميع مشاركة زملائهم الصغار المتعاقدين وياريت تشاركونا في المشاركات والصور التي تعبر عما بداخل صدور المتعاقدين
http://www12.0zz0.com/2010/06/12/18/476040295.gif (http://www.0zz0.com)
http://www2.0zz0.com/2010/06/09/14/228550934.jpg (http://www.0zz0.com)
http://www13.0zz0.com/2010/06/19/20/156908335.gif (http://www.0zz0.com)
http://www3.0zz0.com/2010/05/21/14/427382103.jpg (http://www.0zz0.com)

MUSTAFAEGYPT
21-06-2010, 06:56 PM
عليكم والقضاااااااااااااااااااااااااااااااء

MUSTAFAEGYPT
21-06-2010, 06:57 PM
أرجو من الجميع مشاركة زملائهم الصغار المتعاقدين وياريت تشاركونا في المشاركات والصور التي تعبر عما بداخل صدور المتعاقدين
http://www12.0zz0.com/2010/06/12/18/476040295.gif (http://www.0zz0.com)
http://www2.0zz0.com/2010/06/09/14/228550934.jpg (http://www.0zz0.com)
http://www13.0zz0.com/2010/06/19/20/156908335.gif (http://www.0zz0.com)
http://www3.0zz0.com/2010/05/21/14/427382103.jpg (http://www.0zz0.com)

ياريت تعملنا صور جديدة كمان يامحمد

mohammad00
22-06-2010, 11:01 AM
أشكرك .. وإن شاء الله فيه مجموعة جديدة جميلة ومؤثرة

pop200
07-07-2010, 11:54 PM
أنا عندى نفس المشكله حصلت على الدرجه الأولى 2010
وأنا معاكم حتى لايضيع حقنا
يجب أن نتحرك بسرعه
الى جميع الجهات
مجلس الشعب - الوزاره - الأكاديميه - القضاء

ammkamal
09-07-2010, 01:15 AM
السلام عليكم .

انا معكم فى اى خطوة تأخذوه لاننا اتظلمنا فعلا .

انا معاكم فى اى اجراء افيدونى تباعا و لنا الله .

hesham123
09-07-2010, 01:35 PM
واناايضااعانى من نفس المشكله فقداخذت الرجه بعد ما اخدت الكادربحوالى 3شهور فقط ارجوا من الجميع ان يقفوا بدا واحدة

shdod
09-07-2010, 07:18 PM
طيب والناس التى انتظرت الدرجة للان وتم حرمانها ماديا لمدة عامين فى انتظار الدرجة ما موقفهم هلى سيتم تعويضهم عن العامين السابقين ام لا ام سوف يتم تعديل من دخل 2008 ونترك الباقيين المجموعة التى ظلمت بسبب انتظار الدرجة ياريت حد يكون عندة اجابة عادلة لهؤلاء

MR.Mamdouh Ramadan
20-03-2011, 11:10 PM
جزاكم الله خيرا

الرعب3250
20-03-2011, 11:48 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السيد رئيس مجلس الوزراء
بعـــد التحية .....
مقدمه لسيادتكم المعلمين فى جميع أنحاء الجمهورية مطالبين سيادتكم
بعـدة مطالب وبيانتها كالآتى :
1- رفع الحد الأدنى الاجور الى 1500 جنية .
2- لايقل المعاش عن 2000 جنية .
3- عمل كادر خاص للإداريين والعمال والمشرفون ومساواتهم بالمعلمين .
4- إقالة نقابة المعلمين الحالية .
5- تعينات جديدة للشباب وخاصة المعلمين وذلك لسد العجز .
6- عدم مد سن الإحالة للمعاش إلى 65 سنة لإتاحة الفرص للشباب .
7- مساواة التربية والتعليم فى المرتبات والبدلات بوزارات .
( العدل - البترول - الكهرباء - الضرائب - هيئة مياة الشرب والصرف الصحى )
8- الرفع عن كاهل المعلم وعمل تعينات جديدة .
9- فتح باب الترقيات لخرجى المعلمين والمعلمات أسوة بزملائهم .
10- معالجة الرسوب الوظيفى ( الدرجات المالية ) .
11- رجوع الأنسبة الخاصة إلى ماكانت عليه قبل كادر المعلم .
12- معالجة أبناء المعلمين وأسرهم بالتأمين الصحى .

نـنـــوه : أنه فى حالة عدم تنفيذ مطالب العاملين بالتربية والتعليم سيتم الإضراب عن جميع
أعمال الإمتحانات ( الثانوية - الأعدادية – الأبتدائية )

هيما2010
21-03-2011, 08:16 AM

محمدالجوهرى شعير
21-03-2011, 12:57 PM
السلام عليكم
انا زيكم يللا نضرب دماغنا فى الحيط
على فكرة اسوأ ان الوزير بتاعتا كان مسك ايام مبارك
فتطبع بطبعه فى الظلم واليكتاتورية
ازاى هندخل امتحان الكادرواحنا لم نحصل عل الدرجة
حاجة تجنن

استاذ مظلوم
21-03-2011, 01:48 PM
حسبى الله ونعم الوكيل

حسبى الله ونعم الوكيل