مشاهدة النسخة كاملة : بليز لو حد هنا فى علوم بنها

ولاء البحيرى
12-08-2009, 11:55 AM
بليز ياجماعة لو حد هنا فى علوم بنها ياريت يعرفنى لانى محتاجة معلومات عن علوم بنها ومش عارفة اجيبها ازاى

زيزو1900
13-08-2009, 12:10 AM
بليز ياجماعة لو حد هنا فى علوم بنها ياريت يعرفنى لانى محتاجة معلومات عن علوم بنها ومش عارفة اجيبها ازاى

كليه جميله بس عيبها الشيتات ودكاترتها بينزلزو شيتات فيها ملخصات ودة بفلوس ودة غلط
المفروض الطالب يبحث ويدور بنفسه

logo_123
13-08-2009, 06:55 PM
انا فى علوم بنها
واتفضلى اسالى عن الى انتى عاوزاه

وده منتدى وخاص بعلوم بنها

www.shabab45.alafdal.net (http://www.shabab45.alafdal.net)
ول عاووزه حاجه اسمى عليه
descovery man
ممكن تراسلينى لو تحبى

الامبراطورةالفارسة
16-08-2009, 01:01 AM
انا جتلى علوم بنها

logo_123
16-08-2009, 01:16 AM
مبروك للجميع وعلوم بنها مش وحشه

ahmedseleem22
17-08-2009, 01:54 AM
ان شاء الله نتقابل كلنا فى علوم بنها

Miro donia
25-08-2009, 02:45 PM
انا فى :giljotiiniug3:علوم بنها ولو عايزه اى حاجه اسالى وأنا هاجاوبك

shimaaa
28-08-2009, 05:09 AM
علوم بنها حلوة انا هناك برده رايحة تانية بيولوجى المشكلة ان اللى داخلين جداد هيتطب عليهم نظام الساعات المعتمدة
ادخلى على موقع الكلية وركزى فى النظام الجديد وشوفى جدولك لان الجداول نزلت

www.benhascience.org
ده الموقع الرسمى للكلية واى حاجة تحتاجيها انا فى الخدمة

تقية الله
28-08-2009, 12:24 PM
انا جالى علوم بنها ممكن اعرف نظام الكلية وازاى بنمتحن الشهور لوفية وايه المطلوب واى قسم ممكن من خلاله ابقى طبيبة تحاليل وايه التقدير المطلوب حد يرد على

shimaaa
28-08-2009, 07:27 PM
انا جالى علوم بنها ممكن اعرف نظام الكلية وازاى بنمتحن الشهور لوفية وايه المطلوب واى قسم ممكن من خلاله ابقى طبيبة تحاليل وايه التقدير المطلوب حد يرد على
نظام الكلية هو نظام الساعات المعتمدة وده لسه اول سنة يتطبق السنة دى وهتتقسموا مجموعات وجداول كل المجموعات نزلت على موقع الكلية
www.benhascience.org (http://www.benhascience.org/)
وامتحان الميد تيرم بيبقى سؤال او اتنين وممكن دكتور يطلب بحث او صور والمعيدين كويسين وبيشرحوا كويس فى السكاشن
اما الاقسام اللى تبقى طبيبة تحاليل لو انتى بيولوجى (علمى علوم فى ثانوى ) يبقى ميكرو وكيميا او نبات وكيميا او حيوان وكيميا

اما لو انتى علوم طبيعية ( علمى رياضة) يبقى اقسام الكيمياء

تقية الله
29-08-2009, 12:16 PM
انا مش فاهمه حاجه من الجدول ده لوسمحتى توضحيلى اكثر وهل فيه تعيين دلوقتى وانا كنت علمى علوم ايه النظام فى سنه اولى وثانية ويعنى ايه نظام الساعات المعتمده وايه الاسهل لى وهل بنروح متاخر زى مبسمع

shimaaa
30-08-2009, 04:12 AM
انا مش فاهمه حاجه من الجدول ده لوسمحتى توضحيلى اكثر وهل فيه تعيين دلوقتى وانا كنت علمى علوم ايه النظام فى سنه اولى وثانية ويعنى ايه نظام الساعات المعتمده وايه الاسهل لى وهل بنروح متاخر زى مبسمع

بصى انا مش اتطبق عليا نظام الساعات المعتمدة بصراحة فانا مش فهماه بس الاستاذ ستار هنا شرحه فى توبيك انا هخدلك الجزء اللى شارح فيه النظام

نظام الماده اللي مكونه من عملي ونظري بتحتسب ب 3 ساعات معتمده...والماده النظري بتحسب ب 2 ساعه...وعلشان تعدي السنه مثلا تنجحي من كل المواد 18 ساعه بس....وفي حاجه اسمها السمر كورس...وده فصل صيفي بتدفعي فيه فلوس وبتدخلي المواد اللي رسبتي فيها((بعد الشر يعني)):)...ومن مميزات النظام ده انك ممكن تاخدي علوم دي في 3 سنين بدل 4 علي حسب بقي سرعه تخليصك للمواد..وفيه مميزات تانيه من اهمها انك تختاري جدولك بنفسك يعني ممكن تروحي يومين بس في الاسبوع الكليه....بس طبعا هتروحي في اليومين دول من 8 الصبح هتروحي 8 بليل

فانتى اما هتروحى الكلية هتعرفى انتى اى مجموعة وتختارى المواد اللى فى التيرم الاول وبناءا عليه هتحددى من الجدول هتحضرى امتى
بالنسبة للاسهل ليكى مش فهمت الاسهل بالنسبة لايه ؟؟؟ وابالنسبة لانك تروحى متاخر اه يعنى اخرنا فى الكلية 6 او 7

واى حاجة تانى انا موجودة وان شاء الله اول يوم هتعرفى كل الحاجة والدكاترة هيساعدوكم كتير متقلقيش

زيزو1900
30-08-2009, 11:55 PM
معلومة حبيت اقولها
بنها من ضمن الكليات القليله للي بها قسم كميا نووى
القسم دة افتتحوه السنه دى
و علوم بنها بيها تخصصات داخل كميا سبيشيل في سنه رابعة 1-ادويه
2-بترول
3-سراميك الخ

اما في معظم الكليات كل الصناعات دى بتدرس في اي حد معاه قسم سواء سبيشيل او مزدوج
انما بنها بتتخصص في سنه رابعة

dedeee
16-09-2009, 01:20 PM
يا جماعة حد يفهمني نظام الساعات المعتمدة و ده نظام حلو و لا لا و كلية العلوم فيها هندسة وراثية و لالا فيها بحث جنائي بسرعة

زيزو1900
16-09-2009, 01:50 PM
يا جماعة حد يفهمني نظام الساعات المعتمدة و ده نظام حلو و لا لا و كلية العلوم فيها هندسة وراثية و لالا فيها بحث جنائي بسرعة

بالنسبه للهندسه الوراثيه
مش موجود بس بتدرس في بعض الاقسام وممكن تشتغلي فيها بعد ما تخلصي
وبالنسبه للطب الشرعه ممكن تدخلي قسم كميا سبيشيل او كميا مزدوج وتشتغلي في الطب الشرعى بعد ماتخلصي

ZOOOORO
05-01-2012, 07:39 PM
ياريت اى حد يرد عليا
دلوقتى عايز اعرف انا نفسى فى كيمياء سيبشيل
تمام ايه المطلوب دلوقتى انا عرفت ان الواحد لازم يعدى صافى
فى اولى علشان يدخل القسم ده فى تانيه هل الكلام ده صحيح
وهو بردو التخصص بردو من تانيه زى ما بيحصل فى جامعه الزقازيق
ارجو الرد ولكم منا كل التقدير والشكر